Waar zit toch de pijn?

15

Door Clark Accord – In het boek ‘Wij slaven van Suriname’ van de, door de Nederlandse kolonialen, uit zijn geboorteland verbannen Surinaamse activist Anton de Kom, staan onderstaande passages als een gloeiend brandmerk in mijn geheugen gegrift: ‘Als je driehonderd jaar lang hoort dat je niets bent, gaat dat in je genen zitten’

De doodstraf bestond uit ophangen of radbraken. Veelvuldig kwam ook de straf voor waarbij de slaven aan de haak gehangen werden. Men sloeg deze haak dan door het vel of onder de ribben en alsof de vreselijke pijnen nog niet genoeg waren, zo werd de straf nog verzwaard door gloeiende tangen in de vlezige delen te klemmen. Ook levend verbranden van slaven was geen uitzondering in die tijd.’ Wie dit boek van Anton de Kom, leest, kan niet anders dan concluderen dat de slavernij één van de gruwelijkste misdaden tegen de mensheid is geweest.
In ‘Christopher Columbus and the African Holocaust. Slavery and rise of European capitalism’ zegt John Henrik Clarke, een gerespecteerde zwarte wetenschapper gespecialiseerd in Afrikaanse wereldgeschiedenis en verbonden aan Hunter College van de Universiteit van New York, hierover:
‘The Middle Passage, Our Houlocaust! It is our holocaust because this is a holocaust that started 500 years ago and it is not over. We do not start our count at six million, we start at sixty million, and we have just begun to count. Now I don’t mean to negate the German and the European holocaust. Whether the number was six or sixty million, even if, it was wrong. But it was a problem started in Europe by Europeans. There is no comparison between this tragedy and our tragedy which was the greatest crime in the history of the world. Why haven’t we memorialized our dead? It was almost like the crime of not burying them.’
Uit bovengenoemde passages blijkt dat de discussie over de slavernij en de ernst daarvan, bij de nakomelingen van de tot slaaf gemaakten, zowel in Nederland als elders in de wereld, nog steeds levendig wordt gevoerd. Hetzij op wetenschappelijk niveau zoals bij professor Clarke of semi-literair zoals bij Anton de Kom.

Historisch kader
Toch wil dit niet zeggen dat voor de grassroots, de gewone Surinaamse man in de straat, slavernij geen issue is. De heftige en soms emotionele discussies, tijdens de opbel-programma’s van de verschillende lokale Surinaamse radiostations, zijn hier het bewijs van. Daarbij gaat het er soms zo heftig aan toe dat tegengeluiden, die bijvoorbeeld de slavernij in zijn historische kader proberen te bezien of die het betalen van reparation-gelden niet van belang vinden, als vijand van de case worden gezien.
‘Met eigen ogen. Een hedendaagse kijk op de Surinaamse slavernij’, het boek dat ik in 2008 samen met Nina Jurna schreef, veroorzaakte een ware mediahype in Suriname. De 300 boeken die de boekhandel in Paramaribo had besteld, waren binnen 24 uur uitverkocht.
Bij het in ontvangst nemen van het eerste exemplaar kon First lady Liesbeth Venitiaan, haar emotie amper de baas. ‘Als je driehonderd jaar lang hoort dat je niets bent, gaat het in je genen zitten. We moeten er alles aan doen om deze last uit ons systeem te krijgen. De wetenschap van hoe het toen was, is daar een belangrijk hulpmiddel bij’, zei ze tegen het goed opgekomen publiek dat aanwezig was bij de presentatie in het Waaggebouw in het historische centrum van de stad.

Volksaard
De voormalige minister van Volksgezondheid Rakhib Kudabux deed vijfentwintig jaar geleden onderzoek op de botten van slaven die werden gevonden bij het ruimen van een slavenbegraafplaats op de voormalige plantage Waterloo in Suriname. Voor ‘Met eigen ogen’, sprak Nina Jurna met hem. ‘Na het zien van de sporen van zweepslagen op de botten dacht ik: als de botten er zo uit zien, hoe moeten de huid en het vlees er dan uit hebben gezien?’
‘Het is al zo lang geleden. Hou er over op’, is een vaak gehoorde reactie van zowel Nederlanders als Surinamers wanneer de slavernij ter sprake komt. Maar wat is honderdvijfenveertig jaar in de ontwikkeling van een volk? Nederlanders zijn calvinistisch, Fransen Bourgondisch en Duitsers worden weer andere eigenschappen toegedicht. Die volksaard heeft zijn oorsprong in de geschiedenis van deze volkeren. Dus waarom zou de slavernij niet van invloed zijn op de aard van de nakomelingen van de tot slaaf gemaakten.
Het is daarom onbegrijpelijk dat wetenschappers en publicisten vandaag de dag de slavernij – en de ellende die het de tot slaaf gemaakten en hun nazaten heeft bezorgd en nog bezorgt – naar de annalen van de geschiedenis proberen te verbannen.
Nota bene op de dag dat nazaten de afschaffing herdachten, plaatste de Volkskrant een paar jaar geleden een artikel van de hand van professor Emmer waarin de slavernij onder andere wordt vergeleken met de emigratie van Oost-Europeanen naar Amerika. De professor vergat daarbij te vermelden dat deze mensen een vrijwillige keus hadden om aan boord te gaan. Aan het eind van de reis wachtte hoop. Dit in tegenstelling tot de tot slaaf gemaakten, die geroofd waren en een angstige en onbekende toekomst tegemoet gingen.

Pijn
Waar zit toch de pijn van de slavernij? Als je het mij vraagt zijn het dit soort ontkenningen van het leed van de voorouders, die de laatste tijd veelvuldig gedaan zijn door wetenschappers en publicisten, die zout in de nog lang niet geheelde wonden strooien. ‘Je wentelen in slachtofferschap’ is een van de dooddoeners voor hen die belang hechten aan het in standhouden van de herinnering aan de slavernij. Zelf zie ik ons eerder als overlevenden. Mensen die een systeem hebben overleefd, dat bedoeld was om hen voor generaties ten dienste van anderen te laten zijn. Oprah Winfrey, John Leerdam, Humberto Tan, Sylvana Simons, Clarence Seedorf, Condoleezza Rice, Jurgen Raymann en anderen, allemaal nakomelingen van tot slaaf gemaakten, met prestaties waar hun voorouders niet van durfden te dromen.

Wetenschappelijk onderzoek vanuit het perspectief van de nazaten, zoals Anton de Kom en Professor Clarke, is van groot belang. We leven nu eenmaal in een wereld waar het wetenschappelijk onderbouwen van zaken van belang is. Professor Emmer en consorten kunnen op die manier op gelijke voet van repliek gediend worden, en het leed van de voorouders kan zo een waardige plek krijgen binnen de canon van de Nederlandse geschiedenis.

Clark Accord

- Advertentie -

15 REACTIES

  1. Waar zit toch de pijn?
    >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>……>>>>>>>>>>.
    Dat jij van zulke mens onterende vehalen moet leven.

    Jij en die prof Emmer mogen van mij zo het riool in.
    Die ene/ bovengenoemde/ van de NPS is anno 2008 duidelijk lid REDI-MUSU bende.

  2. Ik ben het er helemaal mee eens.Ieder volk heeft zijn geschienis en recht op die geschiedenis en niemand dient dat te bagatelliseren.Ik heb groot respekt voor de zwarte Surinamers,nakomelingen van de slaven.
    Ik ben deels opgevoed door deze nakomelingen en heb hen en hun cultuur in mijn hart gesloten.De surinaamse en antiliaanse slavernij geschiedenis raakt mij diep in mijn hart.
    Ik ben niet zwart maar voel het verdriet en besef dat het nooit nooit meer mag gebeuren. Echter de werkelijkheid is totaal anders.
    Wereldbevolking Shame You.

  3. Mooi stuk Iwan!
    Ik vind het genuanceerd en nog steeds actueel. Veel mensen denken als het om dit onderwerp gaat in extremen.

    De meeste zwarte mensen vinden het belangrijk om er aandacht aan te besteden, maar dat wil niet meteen zeggen dat je jezelf een slachtofferrol aanmeet.

    En idd als je kijkt naar de slavernijperiode en de gevolgen die nog steeds bij de nakomelingen zichtbaar zijn (vaak minderwaardigheidscomplex, soms zelfs negatief zelfbeeld) dan mag er best meer onderzoek naar worden gedaan.

  4. de westerse wereld (nederland) heeft miljarden wetten en er komen meer bij. je leeft net een robot in nederland. ik zie de wereld waarin we nu leven als een straf.

  5. hoe zou ik de landen net als amerika nederland over 1000 jaar zien? ik denk dan dat er miljarden wetten zijn en geen plek voor inheemse culturen. allees wordt zo geautomatiseerd en moderner.

    ik wil niet ik een wereld leven waar ik moet betalen om op een strand te zonnen.

  6. Het doen alsof “de pijn” niet bestaat of heeft plaatsgevonden is geschiedvervalsing. Erger nog wanneer de ene uit dezelfde samenleving dit niet probeert te voelen, te begrijpen.

    Uit de situatie geraken zal nog generaties duren. Echter moet ook dan deze onmenselijke daad tegen de medemens steeds aan de kaak gesteld worden.

    Litteratuur is er in ruime mate. Maar de geluiden moeten op het hoogste podium hoorbaar zijn. Daarvoor is een persoon genoeg. Iemand die speciaal voor deze zaak opkomt. Absoluut niet een persoon die afhankelijk is van de wil en beleid van welke persoon en instituut/orgaan.

    Wij, samen, zijn in staat dat te doen. En als dat we echt willen dan moet er actie komen. Waar ik naar toe koers is dat wij met zijn allen(Antillianen, Surinamers)tenminste een lid kunnen afvaardigen in de Tweede Kamer. Laat daar “de stem” horen. Mijn steun is er alvast. Wie maakt een begin. Welke organisatie wil een begin maken. Is er een mailadres bekend.

  7. De reactie van Bart #2 kan ik onderschrijven.
    We kennen elkaar als soldiers van de TRIS. Hij als dienstplichtig- jeepchauffeur en ik als chauffeur/monteur. Bart is een blanke met het hart van een zwarte. Het zij zo, ik heb er niets aan toe te voegen.

  8. nummer drie dit stuk is door clark Accord geschreven en niet door iwan brave. ik onerschrijf volledig de inhoudt ervan. er moeten meer wetenschappelijke en literaire publicaties komen over de trans atlantische slavernij vanuit eigen perspectief. en nummer 1 ach sari tori man. we zullen voor je bidden.

  9. Leef in heden en vergeet je verleden niet.
    Stilstand is achteruitgang.
    Dus blijf lopen en geloven in jezelf.
    Allen dan kan de ketting doorbroken worden.
    Er moet geen onderzoek plaatsvinden van hoe het is gegaan. We moeten alled wat toen gebeurt is visueel zichtbaar maken.
    Laat iemand met een toneelstuk komen over hoe de blanken omgingen met de slaven. Hoe ze de jonge vrouwen gebruikten om hun lust en wat daaruit is voortgevloeid. Waarom zoveel surinamers nederlandse, franse en duitse namen hebben.
    Dit alles geeft een ander perspectief dan zonder enige visualisering zaken aan de orde brengen.
    Een boek lezen en dan ook geschreven door een niet zwarte, wat ook niet goedkoop te verkrijgen is, is bijna economishe slavernij.
    Dat is weer geld verdienen met het leed van anderen.
    Als we voelen dat er zoveel zichtbaar gemaakt moet worden, is een ding over.
    Een heel groot pot maaken waar donaties wordt gegeven.
    Met deze donaties film en toneel produceren om te laten zien hoe het met de slaven in al die landen is vergaan en hoe de nakomelingen het doen.
    En deze films en toneel, gratis vertonen en of verspreiden.
    Aleen dan kunnen we onszelf verheffen.
    Alleen dan doen wij iets wat doortastend is.

    Dit was mijn bijdrage alvst.

    Papo

  10. BLA BLA BLA……!!
    We gaan weer over tot de orde van de dag!
    Morgen sta ik weer in de file!
    Figuren die dit soort verhalen afsteken danken hun bestaansrecht aan hetgeen zich in het verre verleden heeft afgespeeld!
    Bij deze groep huilebalken heeft zich een nieuwe groep toegevoegd nl. die uit Screbenica!
    De in het stuk genoemde succesvolle personen gedragen zich als surrogaat blanken!
    Wat heeft John leerdam nou ooit gepresteerd, dan alleen als stoelvulling in de Tweede Kamer!
    Ik heb hem nog nooit iets naar voren horen brengen/verdedigen in de Tweede Kamer, en als hij op de tv is voor iets onbenulligs dan ben ik alleen geobsedeerd door zijn gezicht!
    De enige taal die ze kunnen spreken is de taal van de blanken, want een eigen taal hebben ze niet!
    Ze zijn alleen zo slim geweest de blanke manieren over te nemen , want ze zijn eerder dan vele tot de conclusie gekomen: HET IS SLIKKEN OF STIKKEN!!
    En Condoleza Rice mag de blanke belangen behartigen niet meer en zeker niet minder!

  11. “Die volksaard heeft zijn oorsprong in de geschiedenis van deze volkeren. Dus waarom zou de slavernij niet van invloed zijn op de aard van de nakomelingen van de tot slaaf gemaakten.”
    1. Over welke volksaard van de nakomelingen hebben we het hier??

    Bedoel je te zeggen omdat je tot op het bot bent mishandelt door de blanke gedraag je je zo? Welk gedeelte van je gedrag verbind je aan die slagen, kapwonden en vleeshaken.

    Ik ben voor het informeren, publiceren en doceren van het Ned. slavernij verleden aan onderwijs instellingen en andere info dragers. Er moet een bewustzijns wording omtrent Surinaamse slavernij komen bij de bakras. Ook moet worden aangemerkt dat zij nog steeds vanuit hun superioriteitsdrang jegens donkere mensen, de slavernij een kleine jeugdzonde vinden en ze dit beslist niet zo hoog opnemen. Natuurlijk dat besef moeten we ze inpeperen en het inwrijven dat het dierlijk en onmenselijk is.

    Waar ik een tegenstander van ben is dat Clark hier een verbinding legt met mishandeling in de slavernij en het gedrag van negers heden ten dage die in de genen (DNA) is geramd van de nabestaanden door slavenhouders.
    Ma hoe dat zo?? Wees duidelijk hierin!! want ik denk gewoon dat het kul is.
    Stop smoko wiri en ga gewoon hard werken,ipv allerlei excuses te verzinnen voor het feit dat creolen het niet zover hebben geschopt in vergelijking met hun hindoestaanse broeders.
    Want dat is de volgende stap, ik voel het op mn klompen aankomen.

  12. In de neger die anno 2008 nog steeds neger wil zijn.
    Zij hebben jouw nu nodig….. dus speel jouw… redi-musu spel.
    Straks zullen zij jouw ‘negeren’ mi-boi.
    Dan gaan bij jouw de ogen open….. maar dan… you lati.

  13. als ik zo naar sommige van de reacties kijk ontkom ik niet aan de indruk dat de genen die ze geplaats hebben de column of niet gelezen hebben, of niet begrepen hebben. Maar begrijpend lezen is ook een kunst. Ook hebben deze mensen niet door wat de functie van en column is. Discussie op gang brengen. Dus vanwaar die persoonlijke aanvallen. Dapper van clark dat hij ondanks dat zich toch op dit forum durft bloot te geven. slavenmentaliteit dat is precies waar deze mensen aan leiden.

  14. bart beggeman
    wat doe je hiertegen?
    alleen schrijven is niet genoeg
    want het is 2003 weer begonnen?
    wist jij dat?
    en wat doe je ertegen?
    er worden mensen gevengen genomen en geen berechting.
    er worden mensen in hun eigen land gemartelt door us.
    bommen worden links en rechts gegooid.
    er wodr gestolen net als in de slavernij tijd.
    er worden opperhoofden gevangen gezet .
    en wat doet de wereld ..
    en wat doe jij eraan?

    dus als jij niets doet dan zal ik er iets aan moeten doen,toch
    boycot alle us produkten,
    kijk niet naar de us filmen.
    eet hun produkten niet.
    verander de wereld begin bij je zelf.
    begin vandaag…
    want na 2003 moet de rest van de wereld zwijgen ….
    ik en mijn komende generatie zal de macht moeten overnemen..
    want het blijkt dat de europeanen (die ook in de us wonen niets goeds in staat zijn om de wereld te runnen.
    ik noem ze de leeghoofden.
    kijk hoe de us nu aan het vallen is ,nu moeten wij de kans grijpen …
    en nu moet de us sneller ten onder gaan.
    zij hebben zelf oorlog gevoerd in irak .niemand heeft de us gevraagd daar te bemoeien.
    dus jij hebt de oorlog verklaart ,en ik en wij hebben de us nu een antwoort gegeven.
    zolang niet alle us misdadigers zijn opgepakt gaan wij door met de boycot van alle us en israel produkten.
    wij zullen doorgaan

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.