Is Zwarte Piet de ‘El Negro’ van Nederland? (ESSAY)

72

Door Usha Marhé – Frank Westerman staat in 1983 plotseling oog in oog met El Negro, “de opgezette neger van Banyoles”, zeg maar, de ‘huisneger’ van Spanje. Hij staat uitgestald in een glazen kast in het Museum Darder voor Natuurhistorie in het stadje Banyoles in Spanje. “Ik kreeg het warm en voelde mijn haarwortels prikken – gewoon uit een ongericht gevoel van schaamte,” schrijft Frank over die eerste ontmoeting, toen hij 19 jaar was, ontwikkelingswerker wilde worden en tropische cultuurtechniek studeerde. Uiteindelijk wordt hij journalist en schrijver. Na die eerste ontmoeting wil hij alles weten over het verleden van de resten van de man waar hij tegenover staat. Ruim twintig jaar later publiceert hij zijn bevindingen in het boek ‘El Negro en ik’.

Hoe komt El Negro in Europa terecht? En waar komt hij vandaan? Deze vragen leiden Frank in zijn zoektocht naar Maison Verreaux (Parijs), rond 1803 opgericht door vader en zonen Verreaux. Specialisatie: taxidermie, prepareerkunst. De zonen Verreaux wonen in zuidelijk Afrika een begrafenisritueel van een Bechuana-man bij. Midden in de nacht graven ze het lijk stiekem op en ontvoeren het lichaam naar Europa. El Negro wordt voor het eerst in 1831 in Parijs tentoongesteld, waarschijnlijk in de vitrine van Maison Verreaux. In 1888 duikt hij op in het museum van Banyoles, in een bijzondere “expositie van schedels van verschillende menselijke rassen en het opmerkelijke preparaat, enig in zijn soort, van de ‘Bechuana’, een kaffer uit zuidelijk Afrika.”

Een reconstructie leert dat El Negro (1.40 meter) rond 1803 moet zijn geboren, want zijn leeftijd bij zijn dood wordt op circa 27 jaar geschat. Om hem op te zetten is zijn wervelkolom vervangen door twee ijzeren staven. Ter hoogte van het sleutelbeen is er een houten dwarsbalk geplaatst “bij wijze van schouderpartij, waaraan de authentieke armbotten zijn opgehangen. Spierweefsel, organen en vetlagen zijn verwijderd; het lichaam is gevuld met stro.” Boven- en onderkaak zijn aanwezig, zonder tanden en kiezen. “Zijn huid was onmenselijk zwart.” Later zou blijken dat die huid steeds met zwarte schoensmeer was bijgekleurd, dode huid wordt immers vaal.

Frank komt tot de onthutsende ontdekking dat er meer opgezette Afrikanen in Europa moeten zijn. Ludwig Krebs gaf zijn apothekersbestaan in Kaapstad op om “natuurhistorica” voor de koning van Pruisen te verzamelen en verstuurde in 1830 “1 gepekelde Bosjesman”. De Duitse apotheker Carl Friedrich Drège had in 1929 een “Buschmannfrau” opgezet. Ook zij was ’s avonds uit haar graf gestolen, nadat zij eerder op de dag was begraven.

Hoe kwam men erbij om zwarte mensen op te zetten? Op basis van de rassenleer van de Fransman Georges Cuvier (1769 – 1832) werden theorieën ontwikkeld die de aanname moesten bewijzen dat ‘het zwarte ras’ minderwaardig is aan ‘het witte ras’. De resultaten van dit zogenoemde wetenschappelijk racisme maakten in combinatie met bijbelteksten in heel Europa de weg vrij voor racisme zonder morele of ethische bezwaren. De witte Europeaan geloofde, met de bijbel in de hand, dat slavernij beschavend werkte op de ‘negers’. “De innerlijke bruutheid van de zwarten” kan alleen door knechting worden onderdrukt, citeert Frank in zijn boek. Dus trekt het agressieve ‘beschaafde Westen’ erop uit om de ‘heidense wilde’ aan zich te onderwerpen. Daaruit volgt de eeuwenlange kolonisatie van gekleurde volkeren, de vertrapping van hun culturen, de trans-Atlantische slavenhandel en de slavernij van Afrikanen. Europeanen, vooral de rijke, geven elkaar soms ook zwarte kinderen als geschenk. De Nederlandse koning Willem I kreeg in de negentiende eeuw bij een zakelijke deal twee Ashanti prinsen mee, het is onduidelijk of ze als cadeau of als onderpand waren bedoeld. De roman ‘De zwarte met het witte hart’ van Arthur Japin is gebaseerd op het leven van deze twee jongens. Vanuit dit denkpatroon wordt het pekelen en opzetten van zwarte mensen niet als een ethisch probleem ervaren. Tot de dag van vandaag zijn ook in de kelders van voormalige Nederlandse ‘natuurhistorische’ instellingen schedels, botten en gepekelde (onderdelen van) lichamen van ‘de ander’ uit voormalige koloniale gebieden vinden. Op de collectielijst van het Koninklijk Instituut van de Tropen staat bijvoorbeeld vermeld: ‘Series 382 en 384, Java: 2 x 4 jars containing fully grown children.’

Europa is in die tijd het thuis van de witte mens. ‘Hoe maak je de rassenleer zichtbaar voor het gewone volk? Hoe kun je ze laten voelen dat ze het, in vergelijking met lagere menssoorten, niet zo slecht hebben?’, zullen vooraanstaande Europese heren hebben gedacht. Door de ‘inboorling’ naar Europa te halen en hem als inferieure menssoort tentoon te stellen in dierentuinen en koloniale tentoonstellingen. En zo geschiedde. Deze ‘human zoo’s’, trekken miljoenen bezoekers, worden door de eeuwen heen zeer populair en maken het racistische gedachtegoed ‘normaal’ bij de doorsnee Europese mens. Tot na de Tweede Wereldoorlog worden ze nog als ‘gewoon’ beschouwd, ook in Nederland. Twintig jaar na de afschaffing van de slavernij worden 28 ‘Surinaamsche inboorlingen’ naar Amsterdam verscheept voor de Internationale, Koloniale en Uitvoerhandel Tentoonstelling van 1883, die een half jaar duurde. Citaat uit een krantenartikel: ‘Bezoekers gaapten hen aan vanachter hekken. Als het even kon probeerden ze even de zwarte huid aan te raken om te zien of die kleur echt niet afgaf. Als de ‘inboorlingen’ in het Nederlands konden antwoorden, verbaasde het publiek zich hardop. Antropologen uit binnen- en buitenland kwamen schedels meten.’ In 1928 werd een grote ‘negertentoonstelling’ in Rotterdam georganiseerd. Het ‘negerdorp’ was een onderdeel van de Nederlandse Nijverheidstentoonstelling, die tegelijk met de Olympische Spelen in Amsterdam werd gehouden ter promotie van de nationale handel. De bewoners van het dorp waren afkomstig uit Senegal. Je zou denken dat er na de Tweede Wereldoorlog – door voortschrijdend inzicht – een stop zou komen op dit soort tentoonstellingen. Maar ook daarna gaat het verder: tijdens de wereldtentoonstelling van 1958 in België wordt een Congolees dorp tentoongesteld. In 1994 wordt een dorp uit Ivoorkust in Frankrijk tentoongesteld. België doet het opnieuw in 2002, met een tentoonstelling van Pygmeeën in een dierentuin in Wallonië. In 2005 kan in Duitsland in de dierentuin van Augsburg een soortgelijke tentoonstelling worden bezocht.

El negro de Banyoles, zoals afgebeeld in de catalogus van Francisco Darder in 1888De zwarte arts Alphonse Arcelin begint in 1991 met zijn eenmanscampagne tegen de vertoning van El Negro. Hij is geboren in Haïti en woont sinds 1957 in Spanje. De kwestie bereikt de internationale media wanneer de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona worden gehouden, internationaal spreekt men er zijn afschuw over uit. Maar de ingezetenen van Banyoles sluiten de rijen en omarmen ‘hun’ negrito, vertelt Frank in zijn boek. De gemeenteraad weigert eensgezind om hem weg te halen. ‘El Negro is ons eigendom,’zegt een gemeentewoordvoerder. ‘Hij is onze zaak, en daar heeft niemand zich mee te bemoeien.’ Bouwvakkers dragen t-shirts met het opschrift ‘Handen af van El Negro’. Nette heren prikken El Negro-speldjes op de revers. “In Barcelona versierde een van de bekendste banketbakkers zijn paasetalage met een vijf kilo wegende El Negro van chocola, waarna al gauw ook doosjes met El Negro-bonbons in Catalonië hun intrede deden.” De bevolking van Banyoles gaat zo ver dat ze zich tijdens carnaval 1992 uitdost in stereotype “negervermommingen, met raffiarokjes, botjes in de haren en zwartgeschminkte gezichten. Met de boodschap op de meegevoerde ballonnen: HIJ BLIJFT!” Ook burgemeester Joan Salana wil El Negro niet uit het museum weghalen. Arcelin spant in 1997 een rechtszaak aan tegen de gemeente Banyoles. Een honderdtal inwoners van het stadje verschijnen tijdens het carnaval van 1997 opnieuw als ‘negerkarikaturen’. De publiciteitsgolf die ze daarmee op gang brengen keert zich tegen hen. Wat steeds terugkomt in de inhoud van lezersbrieven over deze kwestie: “We mogen El Negro niet opgeven, want anders kan iedereen wel gaan bepalen wat we moeten doen en laten.” Er zijn El Negro speldjes te koop en een restaurant lokt bezoekers met een replica van El Negro. Op het laatst, toen ze hem zouden weghalen, deelt een ploegje ultranationalisten pamfletten rond “met de strekking: Als El Negro eruit moet, dan alle negers!” El Negro was een mascotte geworden.

In de nacht van 8 op 9 september 2000 wordt El Negro “uitgeleverd”. Hij wordt met voetstuk en al uit zijn glazen kast in Banyoles getild en vervolgens ontdaan van schild, speer, tooi en schaamlap. De conservatrice houdt de speer van El Negro achter in het museum. El Negro was een Tswana en kwam uit een gebied dat nu in Zuid-Afrika ligt. Maar hij wordt voor vervoer naar Botswana klaargemaakt, de afleggers halen weg wat was toegevoegd: de glazen bollen uit zijn oogkassen, zijn gipslippen, de metalen ruggengraat, het stro, de latten, zijn huid. Er resten nog slechts een schedel en een hoopje arm- en beenbotten. Die worden in een kinderkistje op 3 oktober 2003 naar Botswana gevlogen. Zijn huid blijft in Spanje achter. Op 5 oktober 2003, honderdzeventig jaar na de roof van zijn lichaam wordt El Negro weer in Afrikaanse grond herbegraven. Maar het kon El Negro niet zijn, want de schedel die onder het glazen venster van de baar was te zien had tanden en kiezen en viel niet te rijmen met het autopsierapport en de röntgenfoto’s waarop geen tanden en kiezen te zien waren geweest. “Er waren handen voor de mond geslagen, maar niemand die hardop durfde te protesteren.”

Is de fictieve figuur van Zwarte Piet de ‘El Negro’ van Nederland, zeg maar, de ‘huisneger’ van Nederland? De zeer emotionele reacties op de gewenste afschaffing van het fenomeen Zwarte Piet lijken immers een kopie te zijn van de reacties van de Spanjaarden die hun eigen negrito niet wilden laten gaan.

Zwarte Piet is duidelijk niet uit de lucht komen vallen, hij komt voort uit een racistische manier van denken waarin het object steeds de ‘zwarte’ was. Jan Schenkman, schrijver van het eerste Sinterklaasboek ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’ (uitgegeven in 1850), was geboren in 1806 en dus niet zoveel ouder dan El Negro.

Sinterklaas komt voort uit Sint Nicolaas, die al in de middeleeuwen beschermheilige was van de handel, zeevaarders en kinderen. In 1564 werd het hoekhuis (Dam 2A) tegenover de Bijenkorf in Amsterdam naar hem vernoemd, de gevelsteen toont nog steeds de heilige Sint Nicolaas zonder knecht. Dat Sinterklaas een ‘knecht’ heeft, die bovendien ‘zwart is van kleur’, was – volgens een artikel op de website van het Meertens Instituut – voor het eerst te zien op ‘de mooie illustraties’ in het boekje van Schenkman, die deze knecht overigens geen naam gaf. Tot aan ongeveer 1950 was de naam ‘Zwarte Piet’ nog geen nationale naam voor de knecht, ‘tot die tijd bestond er nog een grote variëteit, om niet te zeggen een wildgroei, aan namen voor de knecht.’

De naam Zwarte Piet begint na de oorlog een vaste plek te krijgen in het Nederlands bewustzijn en de Nederlandse identiteit, wanneer Nederland Indonesië als voornaamste kolonie moet opgeven en de ‘VOC-mentaliteit’ moet loslaten. Het Nederland van na de Tweede Wereldoorlog moet zichzelf opnieuw uitvinden, en alles wat identiteitversterkend werkt wordt aangedikt. Koloniale tentoonstellingen en zwarte slaven zijn geen gemeengoed meer, volwassen witte mensen smeren zich zwart vanuit de blackface-traditie, spelen jaarlijks op 5 december voor de knecht Zwarte Piet en creëren zo hun ‘huisneger’.

Steeds meer bewoners uit voormalige koloniën vestigen zich na de oorlog in Nederland. Vanaf de jaren zestig ontstaat kritiek over Zwarte Piet als fictief maar racistisch overblijfsel van vijf eeuwen racistisch denken over de zwarte mens. De tweede en derde generatie gekleurde Nederlanders zijn bewuster en strijdlustiger, zij zetten hun kritiek om in daadwerkelijke actie en verzet en stappen naar de rechter. Zij worden in hun kritiek gesteund door internationale organisaties als de VN en Amnesty International, die na onderzoek verklaren dat er wel degelijk een gevaarlijke racistische onderstroom door de Nederlandse samenleving stroomt. Ook nationale rapporten bevestigen steeds vaker de aanwezigheid van geïnstitutionaliseerd racisme en uitsluiting. Het zit nog niet in het collectieve witte geheugen om gekleurde Nederlanders als gelijkwaardige subjecten te zien die vanuit gelijkwaardigheid terugpraten en verzet bieden. Het onderhuidse racisme in de Nederlandse samenleving komt openlijk naar buiten via internetfora en social media, veel erger dan bij het verzet tegen de verwijdering van El Negro, want minstens twee miljoen Nederlanders spuwen hun gal uit. Wat de krant El Pais concludeerde over de relatie tussen El Negro en de bevolking van Banyoles, lijkt ook te gelden voor de relatie die witte Nederlanders met Zwarte Piet hebben: “dat de bevolking van Banyoles in haar Afrikaanse krijger een ‘totem’ had gevonden, hij was in haar handen een vehikel geworden ‘om je anders te voelen door de ander’. El Negro diende je te zien als een ‘artefact van de Europese cultuur’, een figuur die ‘ons niets vertelt over Afrika en haar bewoners, maar des te meer over onszelf.’”

De rechtbank besluit dat de burgemeester van Amsterdam in 2013 beter naar de grieven van de tegenstanders van Zwarte Piet had moeten luisteren en bepaalt in juli 2014 dat Zwarte Piet een discriminerend figuur is. Burgemeester Van der Laan moet binnen zes weken bekijken of hij in 2013 een vergunning voor de intocht had mogen verlenen. De Amsterdamse burgervader wil – net als de burgemeester van Banyoles – geen inhoudelijke beslissing over de zaak nemen, slechts een bestuurlijke, maar de uitspraak van de rechtbank dwingt hem ook een inhoudelijk standpunt in te nemen. Om dat uit de weg te gaan besluit hij op ‘juridisch-principiële gronden’ in hoger beroep te gaan tegen de beslissing van de rechter. De zaak gaat op 16 oktober 2014 weer voor.

‘Sint Niklaas zonder knecht’ groeide in de tijd van de ‘human zoo’s’, in de tijd dat El Negro als opgezette Afrikaan werd tentoongesteld uit tot ‘Sinterklaas met een zwarte knecht’, een relatie waarin de gedomesticeerde, inferieure zwarte als de knecht van de superieure witte mens een zichtbare plek kreeg. De strijd om het afschaffen van Zwarte Piet is een grotere strijd dan ogenschijnlijk lijkt. Het is een strijd van jonge, zwarte en gekleurde zelfbewuste Nederlanders – die zich gesteund weten door een groeiende groep bewuste witte Nederlanders – tegen de indoctrinatie van de eeuwenoude rassenleer. Het is een strijd om zelf te bepalen wie ze zijn en om de gelijkwaardigheid van de zwarte en witte mens te herstellen. Zolang wit Nederland zich tegen de afschaffing van Zwarte Piet verzet omdat zij dit ziet als een strijd om het behoud van hun ‘huisneger’ en een onschuldig kinderfeest, verbonden aan de Nederlandse identiteit, zegt zij dat zij zich blijft vastklampen aan een racistisch verleden van waaruit zij de zwarte medemens niet als gelijkwaardig wil zien.

Usha Marhé

(Noot: Het beladen woord ‘neger’ is veelvuldig geciteerd om een specifieke Europese manier van denken over de Afrikaanse mens weer te geven. Alle bovenstaande informatie over El Negro komt uit het boek ‘El Negro en ik’ van Frank Westerman. (De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 8931 3)

- Advertentie -

72 REACTIES

  1. Heel goede essay. Ik zal die zoveel mogelijk door twitteren, want het kwartje wil maar niet vallen bij de het gros van de witte Nederlanders. Die blijven maar vastklampen aan hun met de paplepel aangeleerde racisme.

  2. Het is niet alleen een heel goede essay maar ook duidelijk als een goed artikel verschenen via Usha Marhé.

    Want vandaag waren ze weer bezig het vuurtje te stoken via een bepaalde dagblad namens een niet al te slimme burgemeester uit Westland.

    WESTLAND – De gemeente Westland gaat niets veranderen aan de intocht van Sinterklaas in die gemeente.
    Dat heeft burgemeester Sjaak van der Tak (CDA) aan de gemeenteraad van Westland geschreven.

    En deze zelfde burgemeester heeft een bedrieglijke christelijke opvoeding gehad van een vreemde Bisschop uit het zuiden des land.

    Binnenkort mag hij zelf het boek ‘El Negro en ik’ van Frank Westerman gaan kopen en voorlezen aan alle raadsleden.

  3. En de house negro hoeft niet speciaal uit Afrika te komen.Theodore Vishnudath van de NDP is ook zo een house negro.Moest men maar gehoord hebben hoe hij afgeeft op de petitie indieners die opkwamen voor hun geoccupeerde gronden.Misiekaba zou de occupenten niet beter verdedigd hebben.

  4. 11 sept. 2014

    Srika ontdekt hier die oude Usha Marhe, uit Suriname.

    Een goed geschreven essay, bedoeld om het verschijnsel ‘zwarte piet’ diepzinnig te bekijken. Hierbij aanhalend of de ene mens het recht heeft de andere mens steeds te etaleren als minder. En daar gaat de zwarte pieten-discussie precies
    over !!

    Nu zijn Henk Molenaar, Ray e.a. aan zet. Maar dan eerst het boek van Westerman gaan lezen.
    Srika

  5. Wees dan ook een beetje consequent en val de zwarte piet(Hadji Firoez) van Iran ook aan, die overigens onder cultureel erfgoed valt. Al dit gezeur, maakt mensen alleen maar ongevoelig. Je bereikt er het tegenovergestelde mee. Ik heb zwarte piet nooit als racistisch ervaren, heb het ook met donkere kinderen in mijn klas gevierd, en nooit de vergelijking getrokken tussen zwarte piet en mensen met een donkere huidskleur. Mijn moeder is Indisch en heeft ook een donkere huidskleur maar heeft het ook nooit zo ervaren. Maar vaak blijkt juist het anti-Zwarte piet kamp racistisch. Zo blijkt Quincy Gario(anti-zwarte piet demonstrant) laatst een racistische opmerking op twitter gemaakt. Juist dit soort mensen zijn gebaat bij spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen.

  6. @Srika en overige reageerders:

    Kennen jullie dit verhaal over de ‘Zwarte Venus’?

    Tentoongesteld als ‘Zwarte Venus’
    Het tragische leven van Saartjie Baartman

    ‘Just arrived: The Hottentot Venus. Two shillings per head. Piccadilly Street.’

    Met deze krantenadvertentie werden in 1810 in Londen mensen naar een nieuwe kermisattractie gelokt. Nu eens geen vrouw met drie borsten of een Siamese tweeling, maar een 20-jarige inwoonster van Zuid-Afrika.

    http://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/27155/tentoongesteld-als-zwarte-venus.html

    Gelukkig kwam in 1994 Nelson Mandela in beeld met het verzoek, dat de overblijfselen van de ‘Zwarte Venus’ uiteindelijk terug moest naar haar geboorteland.

  7. 12 sept. 2014

    Beste @FER.E,

    Er is, enkele maanden terug, een film van haar op BBC verschenen. Heb ik gezien.
    Srika

  8. Houdt deze discussie nu nooit eens op ?
    Op verdenk de Waterkant ervan, dat ze met opzet dit soort berichten op dit forum zet, vanwege het grote aantal reacties.
    Succes altijd verzekerd.
    Ik ben voor Sinterklaas met zijn zwarte Pieten, ik ben voor de Kerstman, die zijn rendieren slaat met een zweep en ik ben voor het Suikerfeest, ondanks het feit, dat heel veel Surinamers een suikerziekte lijden, een van de grootste volksziektes van dit land.
    Ik vind, dat ieder land het recht heeft om zijn feesten op zijn manier te vieren zonder, dat daar iedere keer een discussie over ontstaat.

  9. Deze essay laat ons zien dat “L’histoire se répète” en dat we dus van de geschiedenis niks leren.
    Met dank aan Usha voor deze heldere kijk op het hedendaagse gebeuren rond de verschijning van Zwarte Piet in zijn huidige vorm. Een mooie parallel!
    Ooit zal ook dit fenomeen in Nederland, tot de geschiedenis behoren en zullen mensen zich schamen, diep schamen…….

    Zoals de opperburgemeester in Haarlem zegt: in mijn stad heeft niemand te kennen gegeven last te hebben van de verschijning van Zwarte Piet dus bij ons blijft het zoals het was.
    Ik vraag mij af: heeft die man het echt niet gesnapt of is het slechts een laatste stuiptrekking? Mij bekruipt een plaatsvervangend schaamtegevoel als ik hem hoor praten.

  10. Ja hoor,velen zullen het niet met mij eens zijn.Maar het gedonder om zwarte Piet is weer begonnen.Straks zullen velen weer plotseling pijn voelen.Wat pijn? Gewoon mekaar napraten.Het is een schreeuw om aandacht.

  11. Goed stuk van Usha. Als je een witte Nederlander (autochtoon) bent en niet snapt wat Usha je probeert uit te leggen, dan zit er stro in je kop. Als je een zwarte Nederlander (allochtoon) bent en je ziet geen racisme in Zwarte Piet, dan zit er stro + nt in je kop.

  12. Ik vind wel hypocriet van mijn eigen volk dat men dit festijn veracht. Maar vergeet niet dat wij dit festijn vroeger uitbundig hebben gevierd op scholen en nu nog steeds wordt het gevierd zij het mondjes maat.

  13. Gewoon belachelijk al dat gezeur over zwarte piet. Sinds mensenheugenis is zwarte piet een begrip en nu moet dat zo nodig veranderen. Leg dat maar eens uit aan de kinderen: Vorig jaar nog gewoon zwarte piet en nu niet meer! Wat nou racisme. Negerzoenen moesten zo nodig veranderen in zoenen.Wat te denken van jodenkoeken? Daar wordt toch ook niet moeilijk over gedaan.Of blanke vla. Een geweldig KINDERFEEST wordt op deze manier compleet om zeep geholpen ! Voel je je gediscrimineerd hierdoor ga dan terug naar Suriname, niemand houdt je tegen. Moet je als blanke proberen de herdenking van Slavernij te verbieden in Suriname.

    Focus van onze gemeenschap zou moeten in liggen in onderwijs, ondernemerschap en hard werken. Het blijkt dat de Chinezen van alle etnische ondernemers het best presteren, samen met de Turken. Van deze mensen hoor je nooit iets.
    Janken bij Pauw en RTL Late Night zet geen zode aan de dijk. We blijven maar in de slachtoffer modus zitten.

  14. UItstekend, helder essay van Usha, niemand kan zich meer achter onwetendheid verschuilen, hooguit achter hypocrisie. Dank daarvoor Usha. Gelukkig zijn er steeds meer mensen, zwart én wit, die niet meer in een farce willen geloven, de samenleving zal er gezonder en weerbaarder op worden. Nederland, een koopmansland door de eeuwen heen, heeft moeite het commercieel relevante “feest”, tot een feest voor álle inwoners te maken en geen achterlijk blackface-gebeuren. Hulde aan Usha, Anousha, Quinsy, Sunny en vele anderen!

  15. Je blijft toch lachen. Zo wil iedereen z,n gelijk halen. Nu dan weer op een semi wetenschappelijke manier.
    Zwarte Piet is inmiddels helemaal gerehabiliteerd.
    Hij is Sint volledig de baas want Sint snapt er niks van en als Zwarte piet er niet zou zijn dan kwam er niks van terecht.
    Zwarte Piet is een man die kindertjes aan het lachen maakt en cadeautjes uitdeelt.
    Dus inderdaad. Stop met zwarte piet en vervang hem door een blanke.
    Wellicht een optie maak de seniele, domme en pedofiele sint maar zwart.
    Ha Ha Ha

  16. HAHAHAHAHAHAHA.WEES TOCH BLIJ DAT JULLIE GEEN SLAVEN MEER ZIJN.NU DAT GELUL OVER ZWARTE PIET VOLGEND JAAR WEER HET ZELFDE.HET WORDT EEN BEETJE ZIELIG OM JE ZELF STEEDS IN SLACHTOFFER ROL TE ZETTEN.KIJK VOORUIT EN STA BOVEN DIT SOORT DINGEN EN GA VOORAL WERKEN DAN HEB JE GEEN TIJD OM TERUG TE KIJKEN MAAR VOORUIT.KA GEZEIK ELKE KEER.

  17. ESSAY GESCHREVEN DOOR EEN HINDOESTAANSE,DAT BEDOEL IK NIET EENS EEN CREOOL MAAR EEN HINDOESTAANSE.MOET JE NAGAAN OVER SLAVERNIJ IN INDIA DAAR HEB JE PAS SLAVERNIJ. EN DAT NOG STEEDS IN 2014.

  18. Vind ik helemaal goed afschaffen zwarte piet.
    Is iets wat past in een ander tijdsbeeld en denken. Vind het een mooie essay die duidelijk aangeeft hoe vroeger werd gedacht over andere volken. Ik vind het te ver gaan een heel volk te stigmatiseren over racisties gedrag omdat enkelen een afwijkende mening hebben. In Suriname is het onderliggende racisme groter dan in Nederland. Als ergens vele nationaliteiten kansen krijgen en geholpen worden is het wel in Nederland en herbergt meer dan 400 nationaliteiten die wonen, leven en werken.

  19. Heb vernomen bij veel ptata’s dat als zwarte piet zal veranderen, discriminatie zal toenemen…………als dat zo zal zijn, zegt het meer over degene die zich bezighoudt met zulke praktijken en deden ze zich al die tijd heel anders voor!!!

    Hypocriet ten top noem ik dat!!!!

  20. Laat je niet weglokken van je eigen ontwikkeling door steeds
    brandjes te blijven blussen die anderen op je leven projecteren.
    Vestig alle aandacht op je eigen innerlijke kracht en je levenswaarde. Let op !, LEVENSWAARDE en niet lichaamswaarde.

    Vergis je niet ieder mens wil zichzelf als beter en waardevoller zien. Maar we poepen en vervuilen allemaal ons zelf en niemand is beter dan een ander.

  21. @Usha,

    We kunnen oeverloos blijven discussiëren over wel of geen zwarte Piet.
    Feit is in “kleine kring”, achter gesloten deuren, blijft de apartheid bestaan, net zoals in suri, waar er weliswaar geen sprake is van ‘kleur’ discriminatie maar wel van rassendiscriminatie.
    Feit is, duizenden Nederlanders hebben een grote mate van affiniteit met suri ‘s, hetzij vanwege en huwelijk, relatie, familiebanden etc.
    Met grote belangstelling zie ik dan ook, een brouwsel over de liefde/haat verhouding tussen Hindoestanen en Creolen in suri, tegemoet.

    @Bally, wat is het doel van jullie actie?
    Om minder/niet racistisch bejegend te worden?
    Hoezo……, het weglaten van bepaalde Piet attributen, die in jou beleving een associatie hebben met Piet, benadrukt nu extra het feit, dat zwarte Piet een overeenkomst heeft met de suri.
    Voel jij je nu beter, omdat Piet, nu half zwart over straat loopt, of in een ander kleurtje?
    Wordt je plots overal geaccepteerd en liggen de banen nu voor het oprapen……?

    Mijn standpunt is: respect kan je niet afdwingen, respect is niet afhankelijk van een kleurtje.
    Respect krijg je door jezelf te waarderen, door eigenwaarde, door een grote mate van zelfbewustzijn, door zelfrespect.
    En absoluut niet door het af te dwingen met behulp van regeltjes.

    Mocht iemand het in zijn lompe hoofd halen om mij “zwart” te bejegenen, dan zegt het meer over het intellect/mentale frustratie van de persoon dan over mijzelf.

    Itś no use crying over spilt milk!

  22. Goed Essay over “El Negro” maar de relatie met zwarte Piet ontgaat mij. Het opzetten van menselijke kadavers gebeurd nog steeds evenals het tentoonstellen. Ik doel hierop Gunther von Hagen’s tentoonstelling “Körperwelten”.

    Von Hagen is echter wel zo gedegen en esthetisch om hier kadavers voor te gebruiken van mensen die hiervoor toestemming hebben gegeven en om de discussie te vermijden heeft hij tot op heden naar mijn weten nog geen gekleurde mensen geplastificeerd en tentoongesteld…. Over discriminatie gesproken.

    Natuurlijk is het terecht dat El Negro terugmoet, om de doodsimpele reden dat hij er nooit toestemming voor heeft gegeven.

    Wat betreft de klachten over zwarte Piet… in “allemaal nette mensen… ” beschrijft Vuistjes de relatie van Surinamers met slavernij. Natuurlijk de slavernij was mensonterend en er zijn verschillende oorlogen gevoerd om de afschaffing te bewerkstelligen (waaronder de Amerikaanse Burgeroorlog) en nog steeds is er een ongelijkheid in landen zoals de Verenigde Staten tussen de blanke en gekleurde bevolking.

    Wat mensen schijnen te vergeten is dat Sinterklaas en zwarte Piet een twee-eenheid is geworden waar zwarte Piet is is Sinterklaas en omgekeerd en omdat Sinterklaas en zwarte Piet als positief ervaren worden (wie eet er nou niet graag pepernoten en krijgt cadeaus) heeft dit feest bijgedragen aan een positief beeldvorming. Sinterklaas is namelijk niets zonder zwarte Piet evenmin dat zwarte Piet niet volledig is zonder Sinterklaas.

    Het herschrijven van Sinterklaasliedjes en het hernieuwen van het Sinterklaasfeest zonder zwarte Piet (hoe stereotype hij ook wordt neergezet) is daarom naar mijn mening een vorm van zelfcensuur. En persoonlijk vind ik zelfcensuur een veel grotere inperking van de vrijheid van meningsuiting dan mensen die hun mening uiten en vinden dat zwarte Piet verboden moet worden.

  23. Ik zou zeggen tegen de schrijvster, probeer eerst maar de wijdverspreide racisme binnen Su tegen te gaan. het racisme binnen suriname is nog groter dan in NL

  24. de zwarten zullen eeuwig zwart blijven hoe je ze ook mag noemen..

    zwarte kun je wel weg halen,maar piet zal eeuwig blijven bestaan..

    vergeet vooral niet,dat een neger eeuwig een neger blijft..,je kunt hem/haar niet wit noemen..

  25. Ter overdenking’

    Net als menig ander Nederlander ben ik zeer trots op de prestaties van Nederland. Op het moment dat het om voetbal gaat lijkt integratie helemaal goed te gaan . Even zijn ‘we’ allemaal gelijk en staan ‘we’ met ons allen achter Oranje. Maar zodra de Zwarte Piet discussie losbrandt dan weten we waar ‘we’ echt staan. Dan is het plotseling weer ‘wij’ en ‘zij’.
    Dan zijn ‘zij’ plotseling buitenlanders, de minderheid, die blij mogen zijn in Nederland te mogen wonen en dus hun ‘kanus’ dienen te houden. Leven we niet in rechtstaat waar een ieder recht van spreken heeft?
    Vorig jaar had zwarte piet drastisch aangepakt moeten worden. In plaats daarvan werd hij gewoon verwelkomd en wonnen de miljoen ‘Pietitie-volgers’ die deden alsof ze totaal geen idee hebben waar de commotie rondom Zwarte Piet vandaan komt. Maar dat heeft een oorzaak.
    Hier in Nederland, een Land dat in de wereld bekend staat als zeer tolerant leren de kinderen niets van de anderen en is de algemene opvatting nog altijd ‘wij’ en ‘zij’. Daarmee dragen scholen zelf bij aan een kenniskloof, wat integreren een eenzijdig probleem maakt. ‘Wij’ weten niks van de ‘ander’.
    Vraag eens aan een willekeurig blank persoon wat Kwakoe is en men komt vaak niet verder dan “dat ene feestje in de Bijlmer toch” ??. De Gouden Eeuw was niet alleen een tijd van welvaart en groei, maar ook van slavernij en uitbuiting. Het wordt tijd dat wij onze kinderen meer vertellen over de zwarte pagina’s in onze geschiedenis. De Zwarte Piet-discussie is namelijk een terecht antwoord op ons koloniale verleden. Breken met deze traditie zorgt ervoor dat er begrip is voor eenieder van ons. Interesse in andere culturen gaat verder dan afhalen bij de Chinees en het maken van roti uit een pakje.
    Ik, een gewone Nederlander, ben voor een WIJ-gevoel dat er altijd mag zijn en zich niet alleen beperkt tot het moment waarop het Nederlands elftal zegeviert.

  26. wat voor de ene een gewone traditie en kinderfeest is, is voor de ander een kwetsende herinnering aan vreselijke tijd. Zwarte piet roept bij sommige donkere mensen van wie de grootouders door de blanke slavenhouders werden vermoord, onderdrukt en mishandeld, pijnlijke associaties op. wat is daar zo gek aan dan?

  27. He Jimmy, volgens mij ben je onbewust racistisch bezig. Dit is een eeuwenoud probleem van de witten wat Uasha ons probeert duidelijk te maken. Usha heeft in mijn ogen een geweldig stuk geschreven en omdat ze een Hindoestaanse is heb ik des temeer meer bewondering voor haar.

  28. hallo Mensen

    hebben jullie in je jeugd geen sinterklaas gevierd ik dus wel
    laten wij als volwassen even ophouden over dat geklets hierover
    in Nederland vragen vele afrikaanse mensen Asiel al
    maar een sinterklaas voor 1 uur vieren mag blijkbaar niet want dan kom je aan hun gevoel
    hoelang moeten wij hier nog mee doorgaan .

  29. Surinamers onderling discrimineren bij het leven. Een goed voorbeeld zijn Hindoestanen en Creolen. Laat die Usha daar een stuk over schrijven ipv een onschuldig kinderfeest belachelijk te maken. Wij nederlanders gaan zwarte piet niet opgeven, nu niet nooit niet.

  30. waar hebben wij het over,,,, in sme is ZWARTE piet van harte welkom en wordt op/rond 5 december overal groot gefiert..

    iedereen doet mee en wordt volop gelachen,dus wat lullen we nou in nederland..

    als je het niet eens bent,pak je biezem en vertrek naar huis en lever al daar een bijdrage voor de welvaart van de lijder moordenaar in sme..

    die zwarte piet is alleen zwart geverfd na het wassen al weer blank geworden kinderen als volwassen hebben reuze plezier..

    slechts een aantal gefrusteerde zwarten zitten met die hebies die ze ook nooit zullen kwijtraken..

  31. Europeanen discrimineren bij de vleet. Zie de gehele geschiedenis van het continent plus de daden in andere continenten waarbij de recente Wereldoorlogen 1 & 2 niet vergeten mogen worden. Daarnaast is Europa het enige continent in de wereld waar mensen op industriële schaal op basis van geloof systematisch werden vermoord. Europa het enige continent in de wereld waar voedsel mensen typerende namen werden benoemd (Jodekoek, Negerzoen etc, etc.)
    Dat Nederlanders zwarte piet met voorop Blanke Arie nu niet en nooit niet gaan opgeven is net zo een kolder illusie als de toenmalige spreuk Indië verloren, rampspoed verloren!!

  32. De uitroeiing van de Tasmaniers is het gevolg van het Zwarte Piet denken. Hoeveel Nederlanders weten nog dat zij, samen met de Britten, de Tasmaniers hebben uitgeroeid, alleen vanwege het feit dat ze dachten dat die mensen met een zwarte huid geen mensen waren maar apen!!!
    Dat is dus de gevaarlijke link tussen discriminatie, uitroeiing en de Zwarte Piet!

  33. “Zolang wit Nederland zich tegen de afschaffing van Zwarte Piet verzet omdat zij dit ziet als een strijd om het behoud van hun ‘huisneger’ en een onschuldig kinderfeest, verbonden aan de Nederlandse identiteit, zegt zij dat zij zich blijft vastklampen aan een racistisch verleden van waaruit zij de zwarte medemens niet als gelijkwaardig wil zien.”

    Ik zal mij er als Surinamer niet populair meemaken, maar de hele Zwarte Piet discussie in de Nederlandse samenleving is schrikbarende nonsense. Welke neger vereenzelvigt zich met een zwart geschilderde kaaskop? Welke neger vindt, dat hij op Zwarte Piet lijkt? Zo ja, dan zou hij of zij allereerst een plastisch chirurg moeten gaan opzoeken.

    Usha Marhe -onzinniger kan niet – ziet Zwarte Piet als een relikwie uit een racistisch verleden. Maar hoe dan? Zwarte Piet identificeert zich met kinderen – denk maar aan de kinderlijke taal, die hij uitslaakt – en wel op een bijzondere wijze: Hij is de allergrootste kindervriend, die als zijn vriendjes van snoep en cadeaus voorziet. Waar zit het racisme in deze beeldvorming. Ja, het racisme zit tussen de oren van mensen als Usha Marhe. Kinderen hebben geen flauw benul van het racistische verleden van Nederland. Personen als Marhe kan je onder het kopje KINDERMISBRUIKERS scharen. Zij misbruiken kinderen, omdat zijzelf het koloniale verleden van Nederland nog niet verwerkt hebben.

    Ik zal een metafoor maken. Als Zwarte Piet een relikwie uit het rascistische verleden van Nederland is, dan zij de hoeren op de Amsterdamse wallen relikwieen uit een tijd, dat vrouwenemancipatie nog niet bestond. Het feit, dat vrouwen ervoor kiezen om de hoer te spelen is juist een verworvenheid van de vrouwenemancipatie. Hoeren in Utrecht gingen demonstreren toen de gemeente de boten aan het Zandpad sloot. Dat Zwarte Piet zwart is, heeft totaal niets met discriminatie van zwarte mensen te maken en alles met het behagen van jonge kinderen. Waarom gaat Usha Marhe niet naar de Wallen om de hoeren te vragen om met onmiddelijke ingang hun werkzaamheden te staken, omdat zij de vrouw te schande maken?

    Het Sinterklaas feest zal niet wezenlijk veranderen, omdat zestien miljoen Nederlanders zich niet de frustratie van een enkele zwarte laten aanpraten. Voor de Nederlander is het perspectief van het Sint Nicolaasfeest, inclusief Zwarte Piet, dat van de kinderen. Dat hoort ook zo te blijven, want kinderen leven bij uitstek in een onschuldige wereld, waar voor rascisme geen plaats is. Hoe langer een kind onbewust is van de verschillen tussen mensen, des te groter zal de kans zijn, dat hij of zij als volwassene zich niet aan discriminatie zal overgeven.

    Nederland weigert nieuwe sinterklaasliedjes te zingen.

    Nederland loopt niet warm voor de nieuwe sinterklaasliedjes, die onder druk van de Zwarte Piet-discussie worden ingevoerd. We weigeren massaal de oerbekende teksten te vervangen voor het nieuwe standaardwerk, dat dit jaar nog verschijnt. Slechts een enkeling waagt zich eraan.

    In een poll op AD.nl gaf 92 procent van de bezoekers aan de nieuwe liedjes niet te zullen meezingen. Slechts acht procent zal het wel doen. Ruim 7.000 mensen vulden de poll in.

    Het AD wordt via Facebook overspoeld met reacties van lezers die vinden dat niet gesleuteld moet worden aan de oerbekende teksten uit 1850. Sommigen voelen zich zelfs gediscrimineerd, omdat een stukje van de Nederlandse cultuur verdwijnt. ‘Misschien moeten ze de wet herschrijven, met een wet ‘blijf af van de Nederlandse cultuur”, ‘Ik voel me gediscrimineerd in eigen land’ en ‘Zwarte Piet was zo zwart van de schoorsteen’, klinkt het.

    Smurfenland
    Lezer Anita de Bruin besloot op een creatieve manier haar mening te uiten. In een gedicht, waarvan niet duidelijk is of ze het zelf heeft geschreven of heeft gekopieerd, vertelt ze dat er niets racistisch aan de originele sinterklaasteksten is. ‘Ik zeg het nu dus maar gewoon: Ik ben een echte allochtoon. Het toppunt van de integratie? Mijn intocht, waar de hele natie Voor een Turk en Marokkaan. Vrolijk aan de wal gaat staan. Daar is dus niks racistisch aan. Dus voor de blauwe variant, ga je maar naar smurfenland. Groetjes van de Sint’, is een passage. De reactie van De Bruin heeft inmiddels meer dan 200 likes. Facebookers vinden het een goed en mooi gedicht.

    Ook de gedachte van Stephan Moerkerken dat niemand verplicht wordt zich aan de nieuwe sinterklaasteksten te houden, wordt door menigeen gedeeld.

    Zelf uitmaken
    De nieuwe tekstbundel ‘Sinterklaasje, kom maar binnen met je Piet’ komt begin oktober uit. De initiatiefnemers, die menen dat er iets aan de teksten moest gebeuren, spreken erover met het ministerie van Sociale Zaken. Of alle 1,5 miljoen leerlingen tussen 4 en 12 jaar de versjes op school gaan leren, is een tweede. De Algemene Onderwijsbond wil niet uitgebreid op de kwestie ingaan. Zij laten de beslissing aan de basisscholen over. ‘De leraren mogen lekker zelf uitmaken wat ze de kinderen leren’, aldus een woordvoerder.
    AD.nl

  34. De discussie is voorbij, over en uit!
    Afgelopen! Alles is nu een herhaling.
    De rechter heeft gesproken…..
    Wie geen gehoor geeft aan de gerechtelijke uitspraak rond de verschijning van Zwarte Piet, komt er schaamteloos en openlijk voor uit dat hij een racist is.
    Want… de rechter heeft gesproken…..
    De volgende stap zal zijn, dat wie openlijk er voor uitkomt dat hij racistisch is, gearresteerd zal worden, daarna in verzekering gesteld wordt en daarna berecht.

    Usha, bedankt voor deze waardevolle essay!

  35. @boeroe

    “Zwarte piet roept bij sommige donkere mensen van wie de grootouders door de blanke slavenhouders werden vermoord, onderdrukt en mishandeld, pijnlijke associaties op. wat is daar zo gek aan dan?”

    Ik heb die associaties niet. Evenmin mijn familieleden. Maar als sommige mensen dat hebben, dan moeten zij professionele hulp inroepen. Als we op deze weg voortgaan, dan mogen vrouwen, die verkracht zijn en een trauma hebben opgelopen, eisen, dat andere vrouwen niet meer in vitrines mogen animeren.

  36. @She-Suri

    Misschien is die discussie voor jou voorbij, maar niet voor de Nederlandse samenleving. Dat een rechterlijke uitspraak genegeerd wordt, geeft slechts aan, wat voor domme uitspraak dat was. Geen rechter zal kunnen bepalen, hoe de Nederlanders het Sinterklaasfeest moeten vieren. Dat doen zij zelf en dat is hun goed recht.

  37. Sterk stuk van deze mevrouw. Onderstaande stuk zegt veel over de reacties van veel Nederlanders op zwarte piet.

    —————————————————————————
    Hij is onze zaak, en daar heeft niemand zich mee te bemoeien.’ Bouwvakkers dragen t-shirts met het opschrift ‘Handen af van El Negro’. Nette heren prikken El Negro-speldjes op de revers. “In Barcelona versierde een van de bekendste banketbakkers zijn paasetalage met een vijf kilo wegende El Negro van chocola, waarna al gauw ook doosjes met El Negro-bonbons in Catalonië hun intrede deden.” De bevolking van Banyoles gaat zo ver dat ze zich tijdens carnaval 1992 uitdost in stereotype “negervermommingen, met raffiarokjes, botjes in de haren en zwartgeschminkte gezichten. Met de boodschap op de meegevoerde ballonnen: HIJ BLIJFT!”

  38. Nederland is een beschaafd land. Ik ben zeer trots om daar onderdeel van te zijn. Maar trots zijn op je land wil niet zeggen dat je geen eigen mening mag hebben dat wellicht indruist tegen de meerderheid.
    Een beschaving valt of staat met de goedheid van de mens. Wij Nederlanders zijn goede mensen. Deze goedheid heeft er recent voor gezorgd (terecht) dat kinderkleding uit de collectie van winkelketen ‘ZARA” is verwijderd omdat deze kledingwinkel-zonder kwade intenties overigens- symboliek (gele ster) op kledingstukken had aangebracht die associaties opriep uit de Tweede Wereld Oorlog. Het feit dat met name de donkere Nederlanders zich verzetten tegen de zwarte piet is hiermee vergelijkbaar. Ook het sinterklaasfeest is een kinderfeest zonder kwade bedoeling maar het valt niet te ontkennen dat het figuur zwarte piet wel degelijk associaties oproept met het slavenverleden.
    En waarom moeten wij blanke Nederlanders koste wat het kost
    vasthouden aan een symboliek (zwarte piet) in ons kinderfeestje
    dat een stereotyperend gedachtengoed is dat voorkomt uit een pijnlijk slavenverleden?
    Waarom kunnen wij blanke Nederlanders geen begrip opbrengen voor de donkere Nederlander die vinden dat de zwarte piet associaties oproept met het slavenverleden en kunnen wij wel begrijpen dat een gele ster op een kledingstuk
    nare gevoelens oproept mbt de tweede wereld oorlog?
    De donkere Nederlander vraagt niet om een hele traditie af te schaffen het enige wat deze mensen willen is een modificatie van de zwarte piet naar de huidige tijd.
    Ik zie het probleem eigenlijk niet.

  39. Als piet alleen roetstrepen op z’n gezicht heeft, geen kroeshaar heeft en niet als een neger praat, is er niks aan de hand………….zo niet dan is het naar mijn mening die zwarte piet puur racistisch!!!!!!!!!

    We leven anno 2014………………de wereld, culturen en tradities veranderen.
    Waarom piet niet?………het is niet meer van deze tijd!!!
    Tijd voor verandering!!!!!!!!!!!!!!!

  40. Heel goed verhelderend stuk !
    Blanke Arie , u roept wanhopig maar wat. Maak u maar geen zorgen over Surinamers . De meesten zullen in tegenstelling tot mensen als u,nimmer een ” feestje” bedenken of verheerlijken waarbij een mensenras als karikatuur te kijk word gezet of als voedingsbodem voor dit soort racisme. Wanneer in de geschiedenis hebben Surinamers op basis van racisme andere landen bezet en mensen op basis van hun afkomst gruwelijk vermoord,verkracht ,geplunderd of een mensonterende slavernij in gedreven ?

  41. Is het sinterklaasfeest een racistisch feest?
    nee, zeker niet. maar het bevat wel racistische elementen met name het figuur zwarte piet.
    Hoogstwaarschijnlijk gaat achter de herkomst van zwarte piet geen racistisch gedachtegoed schuil, hoewel daar verschillende theorieën over bestaan. Feit is wel dat de knecht van Sint tijdens de slavernij de uiterlijke kenmerken kreeg van het stereotype, karikaturale beeld van Afrikanen: zwarte huid, kroeshaar, ringoorbellen, rode dikke lippen. Een beeld uit de koloniale tijd van toen dat een uiting was van de opvatting dat het ‘blanke ras’ superieur is aan het ‘zwarte ras’. Deze uiterlijke verschijning van Zwarte Piet is sindsdien nagenoeg onveranderd gebleven.
    Zwarte Piet is een karikatuur van de neger. Hij is niet zwart vanwege het roet in de schoorsteen, al is dat een mooi verhaal. Het klopt niet met de dikke rode lippen en het kroeshaar. Van roet krijg je wel een zwart gezicht maar geen kroeshaar. Zwarte Piet is een Moriaantje zo zwart als roet, een Moor, een neger.
    Daarnaast roept de rolverdeling tussen de blanke baas (Sint) en zijn zwarte onderdanen (de pieten) onvermijdelijk associaties op aan het slavernijverleden. In de loop van de 20e eeuw kwam daar nog bij dat de zich vaak dom gedragende pieten met een Surinaams accent begonnen te spreken. Dit stimuleert een negatieve beeldvorming over bepaalde bevolkingsgroepen.
    Deze racistische elementen leiden ertoe dat veel donkere Nederlanders, maar ook anderen die zich hiervan bewust zijn, zich onprettig voelen bij de viering van het sinterklaasfeest.

    Moet piet worden afgeschaft? Nee, zeker niet. Maar hij kan wel worden aangepast.

    De meerderheid in Nederland staat zeer afwijzend tegenover een aanpassing in het Sinterklaasfeest. Logisch ook. Tradities vormen voor mensen een terugkerend hoogtepunt en zijn vaak een wezenlijk onderdeel van hun identiteit. Maar dat is geen reden om de ogen gesloten te houden voor de racistische elementen in het feest.
    Ten eerste omdat tradities altijd en overal onderhevig zijn aan veranderingen. Noem een traditie en ze is wel eens of vaker aangepast aan de wensen van de tijd. Soms met en soms zonder veel weerstand van degenen die zich aan de traditie houden. Na de weerstand kwam dan gewenning; wat ooit nieuw was, is nu ‘traditie’. Ook zwarte piet zelf is niet zo ‘traditioneel’ als veel mensen denken. Eeuwenlang was zwarte piet een duivels figuur dat kinderen de stuipen op het lijf joeg. Pas sinds enkele decennia is hij de jolige kindervriend van nu. Oorspronkelijk had Sint zelfs helemaal geen knecht.
    Bovendien is de vraag: wordt het Sinterklaasfeest aangetast als piet er iets anders uit zou gaan zien?

    De ESSENTIE van de traditie van Sinterklaas is immers niet het uiterlijk van de knecht van Sint, maar dat kinderen worden verblijd met cadeautjes en snoepgoed en dat familie en vrienden geschenken uitwisselen in een warme en gezellige sfeer. De Sinterklaasviering is een feest van saamhorigheid.

    EEN PIET ZONDER RACISTISCHE ELEMENTEN TAST DE ESSENTIE VAN DE TRADITIE NIET AAN, MAAR BEVORDERT DEZE ZELFS.

  42. Vooropgesteld, de slavernijperiode is een niet goed te praten
    miskleun waaraan alle rassen, zowel Blank, Zwart (Ashanti Ghana) als mede de Arabieren zich schuldig gemaakt hebben.
    Alsook meerdere volkeren.

    Maar? Waarom zich wederom een slachtoffers rol aanmeten?
    Neem toch eindelijk een voorbeeld aan de Aziaten (Chinezen, Vietnamezen, etc. etc.).

    Als afstammeling van Afrikanen, Indianen, Schotten en
    Portugezen is er bij mij thuis altijd gezegd;
    Laat ze een poepje ruiken en bewijs dat je beter ben.
    Kijk, zo kom je vooruit en niet anders.

    Als kind heb ik nooit in Sint Nicolaas geloofd, wel in de
    cadeautjes!

    Deze hele discussie is een non-issue.

  43. “Boeroe” je hebt het goed verwoord.

    Ik ben een product van een creoolse vader die in 1928 naar Nederland ging om daar het leger te dienen. Daar leerde hij mijn Nederlandse moeder kennen. Tot aan zijn dood en ook nu waren/zijn wij een hecht gezin.

    In het Prins Bernhard kampement maakten wij elk jaar het Sinterklaas feest mee. Niets aan de hand. Leuk!
    In 1960 verhuisden wij naar Nederland. Vanaf dat moment ervaarde ik een ander soort Sinterklaas dan ik in Suriname gewend was. Wat een feest was ervaarde ik als kleine jongen van 19/11 jaar niet meer als een “leuk” feest.
    Door reacties van zowel kinderen als ook volwassenen werd ik als klein jongetje voor het eerst geconfronteerd met iets wat ik niet kende en niet begreep.
    Ik werd geassocieerd met “zwarte Piet”. Hier begreep ik helemaal niets van, maar voelde mij als jongetje sindsdien niet meer thuis op dit “Feest”.

    In al de navolgende jaren heb ik, uit gesprekken die ik met mijn familie/landgenoten/vrienden/kennissen heb gevoerd, steeds dezelfde ervaringen genoten.

    Het wordt toch tijd dat mensen zich gaan realiseren dat dit feest met deze karikatuur en op deze wijze in deze tijd gewoon niet meer kan.
    Mensen wij leven in de 21e eeuw!!!!!!!!!!

  44. Als een modezaak als Zara kan inzien dat zij kinderkleding met een gele ster (die aan de Joodse holocaust doet denken) uit haar assortiment moet verwijderen omdat dit gevoelig ligt, waarom kan de samenleving in zijn totaliteit dan niet inzien dat Zwarte Piet doet denken aan de slavernij? Waarom heeft Zwarte Piet de laatste jaren plotseling een Surinaams en/of Antilliaans accent? Wat heeft een accent met een kinderfeest en een eeuwenoude traditie te maken?

    Oorspronkelijk was Zwarte Piet gewoon een wit persoon die door de schoorsteen kroop en zwarte strepen op zijn gezicht kreeg. Van schoorsteenroet krijg je geen andere tongval en ook geen kroeshaar of rare trekjes. Er klopt gewoon heel veel niet aan deze zogenaamde traditie. Het gaat niet om een onschuldig kinderfeestje.

    Wat mij betreft mag Piet gewoon wit zijn met een paar zwarte streepjes op zijn gezicht. Zoals hij aanvankelijk enkele eeuwen geleden werd uitgebeeld. Kortom: gewoon een witte Piet ervan maken met een Sint die al wit is omdat het een gewoon wit feest is. Ben blij dat ik dit achterlijke feest als kind nooit heb gevierd. Mijn ouders hebben mij vroeg bewust gemaakt en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. Waarom meedoen aan een feest dat niet echt ons feest is? Laat het maar lekker een wit feestje blijven zonder zwarte Piet, maar gewoon met een witte Piet.

  45. Waarom moet Zwarte Piet een ondergeschikte rol vervullen? Waarom moet hij entertainen? Waarom mag hij geen wijze verhalen vertellen aan de kinderen? Waarom moet hij stuntelig, hyperactief en dommig overkomen? En waarom altijd zo overdreven vrolijk? Bijna op het onnatuurlijke af. Heeft Zwarte Piet geen gevoel dat hij altijd de vrolijke goedlachse gast moet vertolken die zogenaamd geen andere emoties heeft.

    En zo zijn er nog meer stereotypen rondom de figuur van Zwarte Piet die totaal niet kloppen met de realiteit.

    Wat mij betreft mag er gewoon een witte Piet van worden gemaakt die samen met een witte Sint kindertjes en volwassenen blij maakt met cadeautjes.

    Desondanks blijf ik het Sinterklaasfeest een koud commercieel fake en oppervlakkig kinderfeest vinden waarbij het alleen maar om materiële zaken draait.

  46. Ik heb me lang ingehouden om niet mee te doen aan de zwarte piet discussie maar nu de albino kakkerlakken samen met hun kinderen de Mulato ’s slangen de racisme van de haatdragende albino kakerlakken goed proberen te praten wordt het tijd voor de FEITEN. Zwartepiet is racistisch en dat zeggen de grote landen als Engeland en Amerika en andere landen daarom is Blackface verboden in die landen. Wie hier loop te schreeuwen dat de zo lieve tolerante Nederlanders nooit racistisch zijn geweest zijn de apartheid in Suriname vergeten toen men alle etnische groepen in aparte woonwijken lieten wonen. Wie de originele Nederlanders wilt zien kijk naar Zuid-Afrika naar de racistische BOEROES, die zijn nog voor 30% in originele staat gebleven maar kijk hoe racistische ze nog zijn en denk aan toen ze 100% waren. Rudinho de Mulato slang is de ergste van de ergste soort hij doet waar voor hij gemaakt is de belangen van de albino kakerlakken verdedigen maar blijft rondhangen bij de creolen als of hij bij ze hoort. De Nederlanders schreeuwen dat ze niet racistisch zijn maar kijk naar hun daden. Zelf de blanke kleine kinderen kunnen zien dat zwarte piet de donkere mensen voorstelt wanneer m=de kinderen zwarte piet hebben gezien en lopen met hun ouders op straat en zien donkere mensen hoor je de kinderen opwindend gillen mama kijk daar heb je zwarte piet. De ouders doen als of ze het niet hebben begrepen en verbeteren hun kinderen niet, zelf de kinderen zien dat de uiterlijk van de zwartepiet de donkerenmens moet voorstellen en men probeert iedereen voor de gek te houden met hun zogenaamde onschuldige kinderen feest. De creolen moeten beseffen dat wij de vernederingen van 400 jaar van onze creoolse voorouders moeten wreken maar daar zal een tijd en plaats voor komen wanneer wij dat gaan doen, maar wat wij als de bliksem moeten doen zijn de MULATO verraders als rudinho en anderen als hem uit ons midden schoppen want deze mensen zijn de gevaarlijkste ziekte die in ons midden lopen en ze zijn niet één van ons en niet voor de creolen!

  47. Marcel, niet het zwart of wit zijn van mensen is een probleem, het (willen) discrimineren van mensen op basis van hun huidskleur is een probleem. God, of zo je wilt, de natuur heeft ervoor gezorgd dat mensen, die dichtbij de evenaar leven een donkere huid kregen om hen tegen een overvloed aan U.V. straling te beschermen, zo ook zijn mensen die al eeuwen op een andere geografisch locatie wonen door aanpassing beschermd tegen de daar heersende omstandigheden, dat wij mensen (vooral de minst geschoolden onder ons) met onze stomme kop, er allerlei eigenschappen aan verbinden en denken dat wij, met een ander kleurtje, superieur zijn, komt omdat wij kortzichtig zijn, als een neger wit wil zijn komt dat niet omdat er iets mis is met zijn huidskleur, er is iets mis met de samenleving waarin hij opgroeit, ik zag b.v. een documentaire van een half Amerikaans half Koreaans meisje ( Amerikaanse militair was de vader) dat geen leven had in Korea vanwege haar blanke uiterlijk, ze werd van alle kanten gediscrimineerd, zo erg dat men alle moeite gedaan heeft om haar naar de V.S. te verkassen, waar ze normaal werd behandeld, toen ze in Korea opgroeide moet ze vast wel gedacht hebben dat het een vloek was om er blank uit te zien (misschien werd ze heel kwaadaardig constant uitgemaakt voor Wiite Pier, net zoals donker gekleurde mensen in Nederland vaak kwaadaardig Zwarte Piet worden genoemd en op andere manieren gediscrimineerd worden). Marcel, misschien is het nog niet te laat voor jou, ga je een beetje beter scholen, dan zal je in de toekomst niet meer met zoveel overtuiging onzin opschrijven als je nu gedaan hebt.

    Marcel, een Surinamer begrijpt dat van ‘Witte Pier’ meteen, maar voor het geval je geen Surinamer bent, hier een korte uitleg; In Suriname kent iedereen een versje waarmee we licht gekleurde kinderen een beetje pesten; ‘Witte pier, zonder manier, veeg je billen met een korenspier’.

  48. @Paulus de boskabouter:
    “Geen rechter zal kunnen bepalen, hoe de Nederlanders het Sinterklaasfeest moeten vieren.”

    Ik denk dat jij je hierin lelijk vergist.
    In je huiskamer ben je vrij om piet zwart te maken. Op school en op straat, heeft jouw kind een andere aangepaste piet gezien,
    Hoe lang hou je het zwart schminken nog vol?

    En natuurlijk ben jij vrij om te discussieren. Alleen, het heeft geen zin meer. Zwarte Piet is immers een racistische uiting!

  49. “Kinderen hebben geen flauw benul van het racistische verleden van Nederland.”
    “Het is een onschuldig kinderfeest”

    Het zijn juist die mensen die dit soort uitingen doen, die misbruik maken van de onschuld van een kind.
    Lees het verhaal van SweetDaddy. Perfect geeft hij weer, door zijn persoonlijk verhaal te vertellen dat er niks geen onschuld is aan het Sinterklaasfeest met de verschijning van Zwarte Piet.
    Kinderleed! Dat is wat menig zwart kind ondergaat in deze periode van Sinterklaas met zijn Zwarte Piet.

    Wat ik abnormaal vind, is dat dit zogenaamde kinderfeest wel 3 weken lang duurt, gerekend vanaf de intocht, half november.
    Welk kinderfeest ter wereld duurt 3 lange weken?
    Dat is al een idioterie op zich.
    Voor de kinderen is dit een aaneenschakeling van opwinding, langdurige euforie en extase, met als gevolg comcentratie-stoornissen neurotische verschijnselen als bedplassen en andere stoornissen, resulterend in een totale uitputting.
    Onderzoek zou in deze periode de leerresultaten moeten meten. Die dalen vast tot het nulpunt.
    Weg met zwarte piet, weg met 3 weken feest, 1 dag mag Sint jarig zijn en geen kind hoeft meer gekweld te worden.

    Wat een onzinnig gedoe, dit zogenaamde onschuldige kinderfeest dat bedacht is door volwassenen met een racistische instelling. Want een kind zou zoiets NOOIT zelf bedenken, NOOIT!!

  50. @She-Suri

    “En natuurlijk ben jij vrij om te discussieren. Alleen, het heeft geen zin meer. Zwarte Piet is immers een racistische uiting!”

    Jij mag als een van de weinigen Zwarte Piet een racistische uiting vinden. Dat zegt niets over zestien miljoen Nederlanders, maar over wat tussen jouw oren zit. Noem mij een zesjarig kind die de boeken van John Steadman over de slavernij in Suriname gelezen heeft? Hoeveel kinderen bedelen bij Zwarte Piet om snoep? Op de eerste vraag kan ik GEEN EEN antwoorden en op de tweede vraag MILJOENEN.

  51. Zwarte Piet moet blijven!
    Het kan toch niet zo zijn dat een stel allochtonen deze kindervriend in de ban doen?

    Hahahaha!
    Je lacht je rot in Holland.

  52. Zwarte Piet gaat het loodje leggen. Is niet meer van deze tijd. 50 jaar geleden posseerde menig soldaten met afgehakte hoofden van de vijand. Was toen ook normaal, nu niet. Normen veranderen, wen er maar alvast aan.

  53. Armand…zoals jullie eraan gewend zijn om onderdrukt, belogen en bestolen te worden door een paarse kliek o.l.v. een coupe-pleger, dictator, mensenrechtenschender, veroordeelde drugscrimineel en meervoudig moordenaar. Bij jullie veranderen de normen en waarden nooit.
    DAT IS NIET MEER VAN DEZE TIJD !!!!!!!!!!

  54. @Paulus de boskabouter:
    “Jij mag als een van de weinigen Zwarte Piet een racistische uiting vinden.”

    Niet ik vind dat, beste Paulus boskabouter, het is de rechter die dat vindt. Snap je?

    @”Hoeveel kinderen bedelen bij Zwarte Piet om snoep?”

    Hoeveel kinderen worden er op de wereld niet “gepakt” met een snoepje door bijv. een kinderlokker/pedofiel?
    Een kinderhand is gauw gevuld, weet je! Het is heus niet omdat ze zoveel van Piet houden. Menig klein kind is doodsbang.
    Maar dat snoepje….. Bekend lokmiddel, ook bij de kinderlokkers.

  55. Na 8 jaar in Suriname te hebben gewoond en daar ook 8 maal sinterklaas te hebben gevierd, verbaast mij deze discussie. Ala de stoomboot op de Suriname rivier vaart staat sinterklaas met zijn pieten te zwaaien naar de honderden kinderen die hem toezingen. Kom je later in de Hermitage mall dan zit sinterklaas met zijn pieten terhoogte van Sweetheart cadeaus uit te delen. En weet je wat nu zo mooi er is geen 1 Surinamer die zwarte piet discriminerend vindt. En ja zwarte piet was zwart, sterker nog het was een creool die zijn gezicht nog eens extra zwart gesminkt had want zwarte piet is zwart en niet zoals een creool bruin. Zwarte piet die zwart is en niet bruin komt dan ook voort uit het verhaal van de bisschop van Mira uit Turkije. Deze bisschop wilde op zijn verjaardag geen cadeaus nee hij gaf zelf eten aan de armen. Zijn bediendes die Moren waren die deelde dat eten uit. Dat men nu Zwarte piet gebruikt onder de noemer van discreminatie is een kul verhaal. De oorsprong van zwarte piet ligt in Turkije en niet in Afrika of gelooft u ook nog steeds dat sinterklaas in Spanje woont. Conclusie gaat u zelf niets aanmeten tenzij u een aangeboren minderwaardigheids complex heeft. Laat de kinderen in Nederland en Suriname genieten van hun sinterklaas en zwarte piet er is toch niks mooiers dan blijde kinderen te zien

    Tan bun

  56. Sapperloot,
    zwarte piet is dood!

    Geloof je het nu nóg niet?
    Dat komt door je verdriet.

    Hij is dood en begraven
    Door de zwarte raven

    Huil maar niet
    Er komt een andere leuke piet!

    Één die geen kleur kent,
    een echte toffe vent.
    Je raakt gauw aan hem gewend.

    Met een zak snoepjes in de hand
    Verovert hij het hele land.

  57. Gert: “Het kan ook een vloek zijn om als blank kind in Moengo op te groeien.
    Daar weten we alles van”.

    Gert, ik geloof je meteen, maar je had moeten schrijven ‘Daar weet IK alles van”.

    Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er in Suriname en Moengo geen racisme voorkomt, maar dat je als blank kind in Suriname onopgemerkt kunt opgroeien en gewoon kind kan zijn tussen de andere kinderen en een prettige tijd kan beleven, is vele malen groter dan dat je in Korea als blank kind normaal kan opgroeien, je hoeft niet eens helemaal naar Korea te gaan, zelfs Gert Wilders had vanwege zijn Indisch uiterlijk een rottijd in Limburg of in welke Nederlandse uithoek hij opgroeide. Gert, als je als kind in Moengo geen prettige jeugd hebt gehad, ligt het vooral aan jezelf, je zal wel zo’n kwal zijn dat de andere kinderen, blank en zwart, niet met je wilden spelen, het had niet vooral met je blanke huid te maken.

    Bakarasrananman, heb je zelf niet door dat Zwarte Piet zoals je dat in Suriname hebt meegemaakt een andere gevoelswaarde heeft? Een ‘zwarte’ Creool schminkt zich om zwarte piet te worden, in Nederland, noemen ze iedereen met een enigszins bruin kleurtje zwarte piet, Prim Radakisun werd uitgemaakt voor zwarte piet omdat hij als bruine Hindoestaan zwarte piet racistisch vind, die Indische vrouw die een voorstander van zwarte piet is, werd bijna gelyncht omdat de witte Nederlanders, vanwege haar bruine kleur, aannamen dat ze tegen hun geliefde zwarte piet was. Mijn bruine nichtje die in Nederland geboren is, was als kind doodsbang voor die pikzwarte Nederlandse zwarte piet, haar juf zei tegen haar bruine moeder ‘wat vreemd dat vooral zij zo bang is voor zwarte piet, ze is zelf zwart’. Bakarasrananman, zwarte piet in Suriname moet net zo goed verdwijnen als zwarte piet in Nederland (waarom zou een Creool zich zwart moeten schminken om leuk te zijn?), in Suriname zal Sweat Heart er ook geen punt van maken om pieten in alle kleuren van de regenboog op te voeren, omdat de Surinaamse piet, alhoewel hij meegekomen is met het Nederlandse feest, in Suriname in tegenstelling tot Nederland, in de kern niet racistisch is. De Nederlandse en de Surinaamse zwarte piet zijn dus niet met elkaar te vergelijken, om de Nederlandse zwarte piet te verdedigen moet je de Surinaamse er niet bijhalen.

  58. “Bakarasrananman”
    Waarom is dit feest op deze wijze met een dergelijke karikatuur geen feest of traditie in Turkije, zoals je zou mogen verwachten, maar uitgerekend in Nederland (ca 3000 km verderop)
    Het land dat ook zo hardnekkig de afschaffing van de slavernij verdedigde en als laatste de handtekening plaatste?!

  59. Wat mij steeds meer opvalt dar de fanatiekste voorstanders van afschaffing van Zwarte Piet, het meest gekant zijn tegen de “witten” in het algemeen en ook nog allerlei negatieve eigenschappen toedichten, is dit dan ook geen vorm van racisme en discriminatie, kan ze daarom ook niet serieus nemen.
    Hoe groter het geschreeuw van hun kant hoe heftiger de reactie hierop .
    Het hele Sinterklaasfeest interesseert me al vele tientallen jaren geen bal meer, gewoon rustig dood laten bloeden wekt de minste weerstand op, om de fanatieke zielepieten moet ik alleen maar mijn schouders ophalen

  60. Ik heb je essay met veel plezier gelezen. Ik heb daarna natuurlijk veel gegoogled over El Negro….ook de beelden gezien….ik kreeg kippenvel! Het is inderdaad precies hetzelfde…dit jaar zullen we zien wat de laatste mensen doen die aan deze traditie zich zo erg vastklampen..

    Vorig jaar had een vriendin van mij een foto gestuurd van mensen uit banyoles in blackface, precies zoals je dat in je essay uitbeeldt. Nu snap ik dus het verhaal daarachter. Mijn vriendin wist dat ik een sinterklaasboek uitbracht met ongeschminkte Pieten en ze zei: kijk hier is het nog erger…en het klopt..ik ben net in Baskenland gewest en zowel daar als in Spanje is het nog erger..veel onwetendheid….

  61. Wat mij irriteert met Surinamers,is de Laksheid en ongevoeligheid voor feiten die zij niet willen of kunnen beelden,t.a.v. Hollanders het laagste ras in Europa t.a.v.geestelijke waardigheid,ik minacht Hollanders,niet alleen t.a.v. de coloniale tijdperk,schoonheid is geen fijnheid bij Hollanders,leer dat in te zien,ik vergruis ze geestelijke,ik omhels geen donkerheid,geestelijk licht en zuiverheid,niet bij een Hollander in algemeen,discriminatie is
    en blijft een innerlijke stank bij Hollanders,zwarte piet zullen zij handhaven,ga niet meer in discussie met hen,zij blijven het uit lokken,houw je waardigheid hoog,en veracht en minacht,straal meer licht naar buiten,zij kunnen dat niet
    in algemeen,bij Belgen vindt je meer waardigheid,zeer zeker bij vrouwen,weinig bij Hollandse vrouwen,ook Duitse vrouwen tonen meer waarde.Spuw en veracht,minacht,en vergruisd hen,het laagste geestelijke ras. Surinamers worden julie zonniger als het land.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.