Film met nagesprek over vrijheid en slavernij in Suriname

1
Film met nagesprek over vrijheid en slavernij in Suriname
Winti priesteres Marian Markelo

AMSTERDAM, 21 jun – Vanavond, donderdag 21 juni 2018 om 20.00 uur, is de nieuwste documentaire “Drie Vrouwen” van Ida Does te zien in het Bijlmer Parktheater. In ‘Drie Vrouwen’ bepleiten de hoofdpersonen, elk op eigen wijze een waardige erkenning van het Nederlands slavernijverleden. Na afloop is er een nagesprek van Voices met regisseur Ida Does, Felix de Rooy (kunstenaar) en Phyllis Döll (systeemtherapeut & pedagoog).

Wat gebeurt er als je jouw familiegeschiedenis onderzoekt en je een foto vindt van de slaveneigenaar van jouw voorouders? Wat zie en hoor je als je dwaalt langs eeuwenoude Europese schilderijen met Afrikaanse kindslaven? Welke verhalen liggen verborgen achter eeuwenoude Haagse gevels? En wat is de betekenis van dit alles voor de Nederlandse identiteit?

Voor haar nieuwe documentaire filmde regisseur Ida Does erfgoeddeskundige Valika Smeulders, winti priesteres Marian Markelo en onderzoekster Ellen-Rose Kambel. Allen verdiepen zij zich op eigen wijze in het koloniale verleden van Nederland.

Drie Vrouwen | Ida Does & Voices
Donderdag 21 juni | Aanvang 20.00 uur | Bijlmer Parktheater
Door Ida Does Productions Documentary Films en NiNsee

- Advertentie -

1 REACTIE

  1. Wat gebeurt er als je jouw familiegeschiedenis onderzoekt en je een foto vindt van de slaveneigenaar van jouw voorouders? Wat zie en hoor je als je dwaalt langs eeuwenoude Europese schilderijen met Afrikaanse kind slaven? Welke verhalen liggen verborgen achter eeuwenoude Haagse gevels? En wat is de betekenis van dit alles voor de Nederlandse identiteit?

    Mijn voorouders hebben de schuld van de overtocht betaald om slaafs te zijn. anderen zijn de bossen ingevlucht in Suriname en wie moest voor de gemaakte kosten draaien? De slaveneigenaar. Volgens mij waren de mensen (slaven) reeds lang blij om als slaaf in ander land te dienen dan in hun eigen land. Ze hebben een heel dure tol betaald maar ergens is het hun goed uitgekomen. We veroordelen de handelingen van Nederland met hun slavendrijvers maar toen d’r tijd was het een heel normaal gebeuren. En in die situatie kunnen wij de huidige mens ons niet terug vinden. De vraag is hoe moet ik omgaan met het verleden? Is niet leuk wel hard maar op deze manier moest het gebeuren. Voor velen misschien niet leuk maar wij plukken nu de vruchten van het verleden.

    Ik voel mij helemaal geen Afrikaan en ben ook blij dat ik een Zuid Amerikaan (Surinamer) bent. Dank aan mijn Slaafse voorouders.
    Een volgende keer dan ga ik praten over de Slaafse bijgeloof of afgoderij/Winti en Obya
    Wij (de huidige generatie) zijn de verslaafden van onze eigen stommiteit/achterlijkheid.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.