Stand van zaken

38

Door Iwan Brave – De afgelopen bijdrage van mij – 7 juli – was ik jarig. Op die dag was ik ook op de kop af tien jaar terug in geboorteland, dat ik als kleuter verliet. Mijn vrouw en ik schelen 22 jaar. Soms, als ik na het vrijen uitgeput naast haar neervlij, plaagt ze me: “Je wou toch jong vlees.”

Er gaapt onvermijdelijk een generatiekloof. Zij vindt het maar niets dat landelijke met al die hobbelige zandwegen, die tijdens de regentijd modderbedden zijn. Náár de stad; dat is voor jonge Surinamers ‘vooruitgang’.
Ze heeft net zo lang op haar ‘isolement’ – tijdens mijn lange werkdagen – gehamerd, totdat ik toegaf dat ze een ander huis mocht gaan zoeken. Met succes. Het is slikken voor een veertiger die lonkt naar het ‘boerderijleventje’. Maar ik heb er vrede mee; het gaat om haar toekomst en van onze kinderen en ook ik vaar daar wel bij.

Gabriëlle is jong maar een oersterke Afrikaanse vrouw. Van nature geëmancipeerd en toch heel verzorgend. Sinds ons huwelijk kook ik nog amper en heb altijd schone kleren, zonder maar ook zelf een wasje te doen. Het toilet schoonmaken is mijn taak.
Ik heb Daniël – haar ‘voorkind’, zoals het hier heet – erkend. Zijn babyzusje Heather-Leezza verbindt ons in genen. Volgens de burgerlijke stand heten zij ‘Brave’, maar de cultuur van hun moeder volgt de matriarchale lijn. Dus mijn kinderen behoren tot de binnenlandse ‘bosnegerstam’ der Aucaners.

Officieel heet het dat de Hindoestanen de grootste etnische groep zijn van Suriname, gevolgd door ‘(stads)creolen’. Niet dat ik het belangrijk vind, maar de zwarten vormen voor mij de grootste, want uiteindelijk zijn we allen afstammelingen van Afrikaanse slaven.
Mijn kinderen zijn nazaten van trotse verzetslaven, en krijgen naast heerlijke maaltijden hun cultuur met de paplepel ingegoten. Ik heb – na tien jaar – niet te klagen als ‘identiteitsloze euroneger’.

Iwan Brave
Verschenen in AD/Haagsche Courant,
van 21 juli 2006

- Advertentie -

38 REACTIES

  1. Beste Iwan Brave,
    zoals wij van jou mogen verwachten lever je ook een steentje bij aan het verdeel en heers van het Surinaamse volk.

    Bedankt, namens het Nieuw Front Plus!

  2. Iwan Brave boeit me hierin niet zo, meer de fundamentele vraag: wie bepaalt uitzonderingen, waarom, welke consequenties heeft het etc.

    Iwan Brave is blijkbaar weinig deskundig op zijn eigen terrein .

    meneer Iwan ,zo denken de blanken ook over de surinamers in nederland:
    “dit hoeven wij ariers toch niet te pikken ofwel? Verdomme!”

  3. Heer Brave,
    Alle afro-surinamers stammen inderdaad van de negerslaven af. ik begrijp dan ook niet dat men zo een streng onderscheid maakt tussen een ‘stadneger’ en een boslandcreool.
    Het schijnt dat er momenteel veel misdrijven gepleegd worden door boslandcreolen, maar vroeger hoorde je haast niets van deze mensen. Ik heb zelf een jaar doorgebracht op het cristoforis internaat in de Princessestraat in Paramaribo. Mijn zus en ik waren de enigste javanen daar, de rest van de studenten die daar woonden waren boslandcreoolse en indiaanse studenten. Mijn ervaring is dat iedereen daar hard studeerde.
    Daarom doet het me pijn als ik zoveel negatieve dingen hoor naar de boslandcreolen toe. Ik ken ze op een positieve manier. In onze vrije tijd droegen de vrouwen een fleurige pangie, en dan gingen ze elkaars haar vlechten en zingen, die vrouwen hebben vaak een mooie zangstem. En ze zijn echt schoon op hun lichaam en ze kunnen hun potten en pannen goed schuren.
    Ik denk trouwens dat de boslandcreoolse mannen over het algemeen hun kinderen verzorgen, en echt een verbintenis met de moeders van hun kinderen aangaan. Het lijkt net alsof men deze mensen wil vernederen en ze kapot wil maken.
    Ik weet niet wat er aan de hand is in Suriname, maar soms denk ik dat als we niet uitkijken er een rassen oorlog kan uitbreken.Ik bid dat het niet zover komt.

  4. Altijd gedacht dat Aucaners Surinamers waren.
    Kennelijk zijn zij sinds 21-07-2006 Afrikaans. Grappig, zo leer je nog eens wat.
    Zouden 10 jaren verblijf in de tropen de heer Brave geen goed hebben gedaan? Zijn bijdragen van jaren geleden in de Volkskrant waren beter te pruimen.

  5. als een blanke er alleen aan denkt om te schrijven dat zijn vrouw ras echte arier,een pittige zweedse viking, is ,springt de hele wereld op zijn dak dat hij een racist is.
    als hij op schrijft dat zijn kinderen trotse afstammelingen zijn van de vikings is hij dit en dat.Maar als een neger het schrijft….

    Dat de voorouders van de creolen slaven uit afrika zijn geweest maakt ons geen afrikanen.En boslandcreool geboren worden ook niet.
    Maar ja voor sommigen is het niet genoeg mens te zijn, ze moeten terugkrabbelen naar ras.Ze hebben geen eigen identiteit kunnen ontwikkelen.

  6. Hallo megawati

    Leuk te lezen over jou verblijf in het Cristoforis internaat aan de Prinsessestraat.
    Ik zat er in de jaren 70 en heb de sfeer ook ervaren.Zelf mijn haren werden door de boslandcreolen gestraigt.Hele lieve mensen.
    Die wachter heette toch Baltus?
    Hij moest ons tussen de middag wakker maken.
    Ik heb altijd respect gehad voor die vrouwen,
    Leuke tijd!!
    De directie woonde toch beneden?
    Mooie herinneringen.

    Groetjes van Martha

  7. Ben het helemaal eens met de andere reacties. Vroeger las ik ook altijd de artikelen met veel plezier, maar kennelijk heeft meneer Brave nu een klap van de molen gekregen. Of misschien is er een kokosnoot op zijn hoofd gevallen…

  8. mensen die opeens zelfbewustzijn gaan ontwikkelen maken allemaal een fase door dat ze zichzelf prachtig vinden.dat is nodig want je moet jezelf accepteren en mooi vinden als mens.Zwarte mensen worden van jongs af ingeprent dat ze het tegenovergestelde zijn van het schoonheidsideaal(zo licht mogelijk van huidskleur, met gladde haren, of in ieder geval lichtgetint).Het is logisch dat een zwarte die zich realiseert, dat hij ook een mooi mens is, daar in de eerste fase vol van is, en er niet over raakt uitgepraat.Gaat wel over in een volgende fase. Je realiseren dat je tot een bepaald ras behoort is ook een gedeelte van je identiteit bepalen.Je identiteit word nl bepaald door al die dingen die je maken tot wat je bent.ik heb liever een mens die vanzichzelf houd zoals hij/zij is dan iemand vol minderwaardigheidscomplexen.wat betreft de bewering dat de wereld opspringt als een blanke zijn vrouw als echte viking zou omschrijven, merk ik hier op dat er genoeg geschreewd word van ,blondes have more fun, en nog meer van dat soort dingen.dat mag dus waarom niet een Surinamer die trots is op zijn afrikaanse vrouw?Iwan is verliefd en schreewt het van de daken, prachtig toch?

  9. blondes have more fun? dat is heel anders dan wat de Brave opschrijft.
    Niet alle blanke mensen hebben blond haar.En dat blonds have more fun is seks grap en niet iets rassistisch.in suriname zei men ook vroeger altijd den janpanese krasi.sloeg ook op niks.
    Brave heeft geen afrikaanse vrouw maar een surinaamse vrouw.Er is nieuwe trent om je te assioceren met alles behalve surinamer zijn, en het makkelijkste is dus je plaatsen in de schoenen van de voorouders of die van je vrouw.
    Brave heeft last van zich zelf ,hij heeft minder waaardigheids complex met zijn euroneger theorie, dat hij ook nog zwarter wil worden en denkt dat hij dus via de aucaners echt zwart word.Het is niet zo.

  10. Hallo Martha,

    Ik heb ook in de jaren 70 in het internaat gewoond. ik vind je reactie echt leuk. We hadden toen ook frater Orantus als toezichthouder, hij was echt streng, vooral voor de meisjes.van Baltus klopt.De directie waren menner en mevrouw Herenveen en ze hadden drie kinderen die daar ook woonden.
    En weet je nog die gevaarlijke waakhonden.
    Het was al met al een leuke tijd.
    groetjes

  11. megawatie en martha ik ben eens met jullie en ik ben trots op me zelf en wat ik ben.
    Wat men vergeet is dat de binnenlandse oorlog negatieve gevolgen heeft gehad voor de binnenlandse bewoners
    Vandaar de criminaliteit, en de jongens worden misbruikt om criminele activiteieten uit te voeren

    trotse aucaanse lene

  12. ik ben er ook trots op een rasechte surinaamse te zijn.
    mi lob a pinda-soepoe,a saoto,a roti ,a tjauwmin,a kasripo, a parabrede,ala bung sani foe sranang.

    kraktie

  13. Ik ben er niet trots op Surinamer te zijn, ik schaam me er ook niet voor maar ik ben er ook niet trots op want ik heb er niets voor hoeven doen om Surinamer te zijn. Ik ben er trots op dat ik een diploma gehaald heb waar ik op een eerlijke manier mijn brood mee kan verdienen. Iedereen die zegt dat hij trots is om Europeaan, Hindoestaan, Neger, Surinamer, blanke of ‘what the hell’ ook te zijn, vind ik gewoon zielig.

  14. Je moet trots zijn op je afkomst, dat staat buiten kijf. Het commentaar dat wij leveren gaat over de inhoud van het artikel van Iwan en het proces dat erachter zit.

    Mensen die een spreekbuis vormen voor de “Surinaamse” samenleving, zoals een journalist, moeten kritisch en objectief zijn. Ze moeten zich ook ervan bewust zijn wat ze met de kracht van het “woord” kunnen bereiken.

    Het wordt tijd dat de Surinamers 1 volk worden en dat bereik je niet door te roepen dat je met een afrikaanse, met alle respect for my sisters, bent getrouwd.
    Net zo min bereik je dat door te zeggen dat je pakistaans, maleisier of iets anders bent.

    Wil je wel het onderscheid maken, zeg dan dat je surinaams bent (tenzij je een indiaan bent natuurlijk) met voorouders uit ….
    Voor mijn part gebruik je het woord afro-surinamer of hindu-surinamer of java-surinamer.

    Surinamers roepen altijd vol trots dat zij uit een multi culturele samenleving komen. Ik ook. Ik ben er ook trots op dat ik een “dogla” ben. Mijn horizon is hierdoor zoveel breder en ik voel me Surinamer.

    Waarom voelen we ons thuis, als we uit het vliegtuig stappen op JAP?
    Ook al ben je in geen 20 jaar in Su geweest.
    Niet omdat je Afrikaans, Indiaas, Libanees of Chinees bent….

    Verloochen je afkomst niet maar, stap wel uit het keurslijf!
    Voel je Surinamer, vooral als je in Su woont. Creeer en vergroot de betrokkenheid met je landgenoten, wees respectvol, heb begrip voor elkaar, wees begaan met de algehele ontwikkeling, werk aan vooruitgang.

    Smelt samen tot 1 volk: SURINAMERS.

  15. Grace heeft lastvan identiteitscrisis.

    IK BEN ERG TROTS ,OM EEN SURINAMER TE ZIJN.

    Ook ik heb mijn diploma`s gehaald en afgestudeerd bedrijfseconoom, ik heb een prima baan ,waar ik ook erg TROTS op ben.
    Grace hoezo vind je mensen zielig die er TROTS op zijn een SUR.,Ned, Hind. enz.te zijn?Mens jij bent een heel erg zielig figuur,maw je bent ook niet TROTS op je oudrs?Omdat die Surinamers zijn?Get A Life hoor zieltje.

  16. Ik vraag iedereen die het wilt en die geloofd om voor Suriname te bidden.
    Want soms denk ik echt, na soso gado kang jepie Sranang.

  17. Iedereen die zegt dat hij trots is om Europeaan, Hindoestaan, Neger, Surinamer, blanke of ‘what the hell’ ook te zijn, vind ik gewoon zielig.
    Het is natuurlijk het goed recht van Grace om dit te vinden. Maar dat mensen trots zijn op hun herkomst is doorgaans beter te begrijpen.
    Zelf zie ik mezelf in de eerste plaats als wereldburger, maar als ik heel eerlijk ben, is dat omdat de bakra me daar toe dwingt. Voor de bakra zal ik toch nooit een echte nederlander zijn. In het dagelijks leven ga ik met het grootste gemak om met mensen met uiteenlopende achtergronden en kan ik mezelf dus makkelijk afficheren als wereldburger.
    Maar als ik nog eerlijker ben schaam ik me dood als een surinamer weer eens iets stoms doet en ben ik apetrots als een surinamer iets presteert. kortom: als ik heel heel eerlijk ben, ben ik er trots op surinamer te zijn. En zielig voel ik me zeker niet. Dus Grace ik kan je gevoel niet delen, maar kijk ook eens een keer naar binnen en wees dan een heel klein beetje eerlijk tegen jezelf.

  18. … en wat Brave betreft:
    ach. de man is een broodschrijver. Die hebben niet altijd iets te zeggen, maaar helaas moeten ze wel. Wat moet er dus nog meer op zijn verhaal gezegd worden.
    .. niets dus.

  19. Nederlands is moeilijk, maar ik zal het nogmaals proberen: ik ben er niet trots op Surinamer te zijn, maar ik schaam me er ook niet voor. Anthony Nesty is een Surinamer waar ik trots op ben, de mensen die 8 december op hun geweten hebben zijn Surinamers waar ik niet trots op ben. Allemaal zijn het Surinamers, met welke moet ik me nu vereenzelvigen? Set wil je me daar even op antwoorden? toen ik in Nederland woonde had ik Surinaamse vrienden die steeds ontkenden Surinamer te zijn (ze kwamen of uit India of uit Indonesie) ik weigerde daaraan mee te doen want ik wist en weet nog steeds dat ik een Surinamer ben, iedereen die niet met mij wilde bemoeien omdat ik een Surinamer was/ben kan doodvallen wat mij betreft. Volgens mij heb ik geen identiteitscrisis, maar als dat zo is dan zal ik eraan werken en wordt Set bedankt dat hij me daarop heeft gewezen.

  20. ja, douglas, ik denk dat door de hittegolf een deel van zijn hersenen aan het smelten was of is. en by the by, ik vind het heerlijk om sranang mang te zijn, zelf als mijn collegae tegen me zeggen, wat kom je hier doen??? kom je ons beleg van ons brood op eten??? ik lach maar en zegt : ik kom zelf wat droog brood verdienen hier. hahahahaha

  21. Douglas, hoezo ga je zeggen dat je surinamer bent met uitzondering van wanneer je indiaan bent. Dat waren wel de oorspronkelijke bewoners van een gebied dat ooit een naam kreeg “suriname”. Ik begrijp nog steeds niet waarom deze bevolkingsgroep overal zo wordt buiten gehouden en amper genoemd. Ook zij behoren tot de mensheid en de bevolkingsgroep die suriname rijk is.

  22. Als Douglas dat inderdaad heeft gezegd………a mus´sjeng. Als ik me goed herinner stond er in ´Wij en ons verleden´(als jullie dat kennen) dat Suriname (mogelijk) is vernoemd naar de Surinen, een indianenstam die daar ooit leefde.

    Chiney
    Een meisje van 21

  23. Jane, Jane, Jane, in mijn commentaar geef ik aan dat de Indianen de enige echte oorspronkelijke Surinamers zijn.

    Kritisch zijn is prima maar wel zorgvuldig lezen/reageren svp. Dat is ook de reden waarom wij reageren op het stuk van Iwan.

  24. god voor ons allen. ieder voor zich,
    zo lang ik leef. waar ik leef.ik heb altijd de maatschappij nodig. met het goede wil overleef men wel. de meerderheid zijn meestal democratsch. ga mee met het gewone. m.a.w. het normale. de ander naam van het gewone is.het universum. met het versum van het universum overleef men makelijker. want in het echt. is er maar één universum voor ons allemaal. bijv. als de zon niet schijnt. overleeft niemand. in het echt haat niemand. niemand. dat gebeurt door verleiding. jaloezie. men is jaloers op iemand.om dat zij of hij mooie spullen heeft. laat ze genieten. als dat de wil is van van de hoge. bovendien is het allemaal tijdekijk. wees te vreden wat jij hebt. en streeft naar beterschap. het kan niet zo zijn. dat als iemand naar de goede streeft. dat zij nooit bevrijd word. streef naar het goede en begint bij nul. pas op voor de verleiding. op dit aarde is de verleiding actief. pleeg geen groote misdaad voor tijdelijke lusten. doe zoveel mogelijk lief voor je eigen toekomst. gebruik de gecontroleerde agressie om hard te werken. een goede wil geeft enegie.
    dank u wel. god zegen u. IN DE NAAM VAN HEER JEZES….,

  25. ik heb niets tegen marronvrouwen, maar ze pakken wel onze mannen van ons af. ik schaam me voor het vuile gedrag van die djoekameiden. ze houden geen rekening ermee dat de man in kwestie al een vriendin heeft, maar pakken hem gewoon in, denkende aan de euro’s die ze zullen krijgen. het is echt een schande en ze denken niet verder na.

  26. Hallo,
    Leuk te horen dat sommigen in christoforus internaat hebben gewoond. Ik heb in de jaren 80 in Taman putro internaat(overwegend javanen) gewoond vlak naast cristoforus. Taman putro had een boslandcreeolse jongen die vloeiend javaans sprak, omdat hij tussen javanen was opgegroeid. Zijn zus had een javaanse vriend. Het waren rustige mensen.

  27. We geven vaak een vrouw de schuld, dat zij de mannen afpakken. Het zijn de mannen die beslissen of ze zo’n vrouw willen en erin mee willen gaan. creoolse vrouwen doen niet anders dan andere vrouwen van andere bevolkings groepen.

  28. ik denk dat als mijn man, waar ik bij zit, op de avances van een andere vrouw zou ingaan, hij laat zien dat hij geen respect voor me heeft. Het is niet normaal dat een vrouw in het bijzijn van de vrouw of vriendin van een man deze man probeert te versieren. Maar als die man in die versierpogingen meegaat, dan deugt hun relatie niet.

  29. mijn vriend is naar gambia geweest. daar zijn de zwarte mensen heel aardig en schatig. heel gast vrij. mijn vriend liep daar in het donker in zijn eentje niemand heeft hem beroofd. het was veiliger dan india. ik ga liever naar gambia dan india. ik heb een hindoestaanse afkomst. maar ik hoef nooit naar india te gaan. want een hindoestaan ben ik in deze fase. mischien krijg ik in de volgende een ander ras. wie weet. want de werld is één geheel. alle mensen en dieren zijn onderworpen aan de natuur. ik vind de goden die gemaakt zijn door mensen. die komen voort uit cultuur. het geweten. die is orgineel. wij moeten van elkaar leren. het is niet anders. want de hindoestaanse god of andere goden die gemaakt zijn. die hebben geen eten voor hun volgelingen. als de maatschappij niet was. dan zouden wij allemaal dood gaan van de honger. die medicijnen. die houd ons in leven. die medicijnen die zijn niet gemaakt door god. het is ondekt door mensen. door de maatschappij. ik geloof in Jezes maar houd mijn niet bezig met bijbel.want de bijbel is niet geschreven door de heer jezes. het is geschreven door de volgelingen. er zijn een paar goede dingens in. maar er zijn ook een paar dingens die niet overeen komen met de realiteit. maar ik lees allles. ik wil alles lezen en alles weten. met lezen leert men veel. ik geloof eerst in mijn zelf. en dan bid ik tot Jezes. voor beterschap. ik ben verantwoordlijk voor mijn daden. niet mijn familie of buren. ik ben alleen geboren. en gaat alleen dood. ik geloof niet in een hindoestaanse hemel. ook niet in een ander volks hemel. ik geloof in één moeder aarde. daar zijn wij allemaal kinderen van. en de zon schijner is ons vader. als het niet regent dan gaan alle wezens dood.

  30. Ik zal eens iemand uit zijn droom helpen.
    Er bestaat geen enkel land waar mensen niet worden beroofd, verkracht, vermoord, etc etc.
    Dus ook in Gambia zal dat plaatsvinden.
    Zoals men in Gambia vrij over straat kan lopen zonder gemolesteerd te worden, zo kan dat ook in India.
    Het is een ieders goed recht om te gaan waar men wilt, maar het stoort mij wel dat 1 land wordt genoemd als zijnde veilig, het andere als zijnde onveilig.
    Ik woon in Nederland, maar als vrouw durf ik nooit alleen in het donker over te straat te gaan, in India had ik daar geen moeite mee.
    Wil niet zeggen dat het in Nederland overal onveilig is en dat het in India altijd wel veilig is.
    Maar om specifiek hier een land te noemen, waar het slecht of waar het goed gaat vind ik irrelevant.
    Men mag geloven in welk geloof men wilt. Ook niet geloven mag. Gelukkig is dat een keuze die een ieder voor zich kan maken.
    Vraag me wel af wat de reactie van Waldo en die van mij (hoewel bedoeld als reactie op Waldo) te maken hebben met de column van Iwan Brave.
    Ik heb echter wel een opmerking naar Brave toe.
    Hij heeft het in zijn column erover dat het officieel heet dat de Hindustanen de grootste etnische groep van Suriname is, maar dat hij dat niet belangrijk vindt.
    Iwan Brave vindt dat wel degelijk belangrijk, anders begon hij daar niet over.
    Het is Brave zijn goed recht als hij het over de afstammelingen van de Arfikaanse slaven wilt hebben, maar het zou hem gesierd hebben, als hij in zijn column met geen woord gerept zou hebben over de hindustanen.
    Ook al heeft hij enkel aangekaart dat de hindustanen etc.
    Desondanks zal ik zijn columns blijven lezen.

  31. er kwamen bijbel gelovigen bij de hemelpoort en zijden. wij zijn op zoek naar de hemel. want in de bijbel staat dat als men christelijk is dan gaat men naar de hemel. de hemelportier zij. hier door de poort gaat men alleen door. als men op de aarde zich niet misdragen heeft. toen kwam een imam en zij. ik moet door de poort want ik ben een imam geweest. de portier zij je ben een imam geweest. maar hier ben jij geen imam maar imand. toen kwam een pandiet en vroeg aan de portier.weet u waar de hindoestaanse hemel is. de portier zij. die bestaat niet. want er is maar één hemel voor ons allemaal. de portier zij. toen julie op de aarde waren toen speelde jullie heiligen. maar naar de echte god. die jullie waren gegeven. daar hebben jullie nooit aandacht aan besteed. de drie vroegen aan de portier. wat bedoelt u. de portier zij. het geweten. die hebben jullie laten barsten. want als men in de hemel wil komen. dan is er maar één op lossing. dat is je geweten respecteren. nu hebben jullie geen recht om naar de hemel te gaan. nu gaan jullie terug op de aarde. dat betekent in de visieuze cercel hangen. op de aarde worden mensen makkelijk verleid. en het leven is zwaar. op de aarde worden mensen snel boos. voor al die mensen die hun geweten niet erkennen.

  32. Waldo,
    Je bidt tot Jezus voor beterschap. Doe het een keer om God te plezieren, als toegewijde en niet alleen omdat je Hem nodig hebt. De Veda’s(heilige boeken v/d Hindoe’s) moet je aannemen zoals het is, net zoals je moeder de enige is die kan vertellen wie je vader is.

    B.v. Je hebt een (levende) kip en je wilt graag eieren. Om dat te krijgen heeft de kip zaad nodig. De voorkant van de kip kost geld en de nodige verzorging. De achterkant is aantrekkelijker, het geeft eieren. Begrijp je? Men aanvaardt wat hem het beste uitkomt, wat ook de oorzaak is van het ontstaan van zoveel (on)geloven door onwetendheid en er zullen nog meer bijkomen.

    De ene keer is het Jezus de andere keer Rasta Rostelli, wie volgt..? Het is uiteindelijk aan jou de keus in wie je gelooft/wilt geloven.

    De hemel is er en zal er ook zijn, maar hetzelfde geldt ook voor de hel!

  33. van de heer jezes merk ik tenminste wat en het kost ook geen geld. bij jullie en rasta rostelie daar kost het geld en dat heeft niks met god te maken. kijk zelf maar.
    india overbevolk. mensen rechten 0,0.
    de rijke hindoes buiten de armen uit.
    kijk naar suriname. armen werken voor de hindoestanen ze verdienen drie euro perdag.en als hun zoon of dochter trouwen dan geven ze twintigduizen euro één dag uit. dat is zeker de uit gebuiten geld.

  34. als ik de president zou zijn van suriname. dan zou ik proberen. zodat iedereen normaal kon eten en drinken. en zich goed kon verzorgen. dat zou ik als een zegen zien die je niet met geld kan kopen, zegen heeft grote waarde. geld is papier. geld is heel belangrijk, maar zolang men gezond is. als president zou ik dat niet willen doen wat venetiaan doet,het leven is toch tijdelijk,dat is feitelijk,ik denk dat de volgende fase heus wel bestaat.kijk naar de ellende om je. kijk hoe mensen kriperen in andere landen.wij kennen die mensen niet die in het buitenland kriperen.wie weet waren ze ooit onze familie,omdat ik dat niet weet. daarom haat ik niemand. ik pas wel op met sommige mensen. want sommige mensen hebben slechte bedoeling. een eerlijk mens werkt tot de dood, en heeft tot de dood brood,

  35. Beste Waldo,
    Zo te lezen leef je mee met Surinamers die het niet breed hebben in Suriname. Alleen is het zo dat je ook in dat land mensen heb die niet tevreden zijn met eten en drinken en een dak boven hun hoofd. Daar kan president Venetiaan niets aan doen. Mensen horen elkaar ook niet te haten, maar ja je hebt van die mensen die gewoonweg niet weten wat liefde en vriendelijkheid en goedheid is. Hun enigste alternatief is dan maar haat, dan voelen ze in ieder geval iets.

    Groetjes

  36. ik verlaat dit site nu. om dat er te veel domme mensen hun mening geven. die belachelijke mening.bijv mevr megawatie .zij vind dat je alleen met liefde kan leven. nou. mevr megawatie. jou buik is vol, maar de mensen in sur niet, die hebben geen voedsel.geen geld om hun kinderen naar school te sturen.je zit in nederland makkelijk te praten.stel je een keertje voor dat jij in sur woont, wat ga je eten.ga jij werken voor drie euro perdag, hoe ga je met drie euro je huur bet.hoe ga je elke dag bus bet.de bus kost bijna één euro. die sur krijgen ook honger. ze kunnen niet van gras leven, ik hoorde een keertje op deze site, iemand zij. je heb recht om te stelen.als jullie zo een verkrachting zelf hadden mee gemaakt, dan zou je niet zo dom praten. als jullie vinden dat sur geen probleem heeft waarom ga je dan niet daar wonen. dat gaan jullie niet doen.alleen maar praten. net als een kip zonder kop, hebben geen medelijden met eigen land genoten.als jullie niet van gedachten veranderen dan hoop ik dat jullie dochters ook een keertje verkracht worden voor jullie ogen.zo als het nu gebeurt met de hindoestaanse en chinese in sur, de gemidelde afrikaanse mensen zijn tien keer beter dan jullie, gelukkig zijn er een paar gewone kriolen, maar die komen nouwlijks op deze site,als je over iets niet praat, niet laat zien. hoe ga je het dan oplossen,

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.