Waar zit toch de pijn?

62

Door Clark Accord – Binnenkort vieren we weer het feit dat honderd vier en veertig jaar geleden de tot slaaf gemaakte in Suriname hun leven als vrij mens terug hadden. President George Bush typeerde de slavernij als een van de ergste misdaden in de geschiedenis van de mensheid. Daarom mag er wat mij betreft zo vaak mogelijk over dit onderwerp worden gesproken.

Ik prijs me daarom gelukkig dat de verschijning van het boek “Met eigen ogen. Een hedendaagse kijk op de Surinaamse slavernij” dat ik samen met Nina Jurna schreef, bij verschijning een ware media hype in Suriname veroorzaakte. Alle 300 boeken die de boekhandel in Paramaribo besteld had, waren binnen 24 uur uitverkocht.

Bij het in ontvangst nemen van de eerste exemplaar kon de first lady Liesbeth Venitiaan, haar emotie amper de baas. “Als je drie honderd jaar hoort dat je niets bent. Gaat het in je genen zitten. We moeten er alles aan doen om deze last uit ons systeem te krijgen. De wetenschap van hoe het toen was is daar een belangrijk hulpmiddel bij”: zei ze tegen het goed opgekomen publiek in het Waaggebouw in het historische centrum van de stad.

Ik was ook onder de indruk van de bevindingen van de toenmalige minister van volksgezondheid Rakhib Kudabux die vijf en twintig jaar geleden onderzoek verrichtte op de botten van slaven die werden gevonden bij het ruimen van een slavenbegraafplaats op de voormalige plantage Waterloo. Op de botten waren o.a. de sporen van zweepslagen te zien. In ‘Met eigen ogen’ zegt hij hierover : “ Als de botten er zo uit zien, hoe moeten de huid en het vlees er uit hebben gezien?”

“Het is al zo lang geleden. Hou er over op” is een veel gehoorde reactie van als de slavernij ter sprake komt. Maar wat is honderd vier en veertig jaar in de ontwikkeling van een volk. Nederlanders zijn calvinistisch, Fransen Bourgondisch en Duitsers wordt weer andere eigenschappen toegekend. Dit soort volksaard heeft zijn oorsprong in de geschiedenis van deze volkeren. Dus waarom zou de slavernij niet van invloed zijn op de aard van de Afro Surinamer vandaag de dag.

Het is mij een doorn in het oog dat heden te dagen sommige Nederlandse wetenschappers de slavernij – en de ellende die het de Afro Surinaamse mens van toen en hun nazaten, heeft bezorgd en nog bezorgd – proberen te bagatelliseren.

Zo als ene Professor Emmer die ooit in een artikel op de dag dat nazaten de afschaffing herdenken, in de Volkskrant de slavernij o.a. vergelijkt met de emigratie van Oost Europeanen naar Amerika. De professor vergeet erbij te vermelden dat deze mensen een vrijwillige keus maakten om aan boord te gaan. Aan het eind van de tunnel wachtte hen Hoop. Dit in tegen stelling tot de tot slaaf gemaakten die geroofd waren en een angstig en onbekende toekomst tegemoet gingen.

Waar zit toch de pijn van de slavernij? Als je het mij vraagt zijn het dit soort ontkenningen van de leed van de voorouders, de laatste tijd veelvuldig gedaan door wetenschappers en publicisten, die zout in de nog lang niet geheelde wonden strooien.

Daarom is de roep om wetenschappelijk onderzoek vanuit het perspectief van Afro – Surinaamse wetenschappers, die tijdens de verschijning van het boek te horen was te begrijpen. We leven nou eenmaal in een tijdperk waar het belangrijk is om zaken wetenschappelijk te onderbouwen. Het is te hopen dat – als reactie op professor Emmer en consorten – deze kreet gehoor wordt. En Surinaamse wetenschappers zich meer gaan verdiepen in de geschiedenis van de Slavernij.

Clark Accord

- Advertentie -

62 REACTIES

  1. Door de komst van de Hindostanen, kwam er 134 jaar geleden een eind aan de slavernij.
    Zo waar als een koe?

    Neen Clark Accord, de Hindostanen werden contract-arbeiders genoemd, maar waren in feite ook slaven van diezelfde voormalige slaven-eigenaren.

    Het verschil tussen de Hindostanen en Creolen
    is, dat de Hindostanen niet zijn blijven stilstaan bij hetgeen hen is overkomen, maar verder zijn gegaan met hun leven.
    Wordt het onderhand dan ook geen tijd dat de Creolen dat ook gaan doen?

    De slavernij herdenken is een goed recht, maar daar nog steeds om blijven treuren helpt echt de Creolen niet verder.

    Gedane zaken nemen geen keer, ga dus a.u.b. verder!

  2. Groot gelijk dat je vindt dat de slavernij als peiode niet vergeten mag worden. Een grote fout die velen echter maken, is dat ze deze collectieve geschiedenis als oorzaak van hun huidige situatie zien.

    Het is pertinent niet zo dat, omdat jou voorouders slaven waren jij daarom emotioneel in de knoop zit. Nee, jou voorouders waren misschien wel slaven, maar niets van de fouten die jij nu maakt in jou leven zijn te herleiden tot de slavernij. Een Surinaamse creool loopt niet met het stigma ‘slaaf’ rond, ze gebruiken echter wel de slavernij te pas en te onpas om het eigen falen te kunnen verklaren.

    Laten we overigens ook niet de fout maken, die Saya hierboven maakt. In geen enkel emotioneel opzicht was de situatie van de Indiase contractarbeiders hetzelfde als die van de Afrikaanse slaven. De hindostanen hebben naast dat ze zelf hebben gekozen voor de overtocht, nooit de vernedering moeten doorstaan om materieel eigendom te zijn van een meester. Buiten dat, geeft het aantal overlevenden van de bootreis ook al een verschil aan.

  3. Massimo,

    De Hindostanen hebben wel degelijk ook geleden, de mate waarin is inderdaad niet te vergelijken met die van de slaven, het was een verkapte vorm van slavernij.
    Ze waren op een bepaalde manier wel eigendom van de masra, alleen de geschiedenis verhaalt dat niet. En met name de meeste Creolen willen dat niet inzien.
    Mijn voorouders werden ook geslagen als ze het werk niet op tijd af hadden.
    Ook werden Hindostaanse vrouwen verkracht net als slavinnen.
    Zijn dat niet dezelfde emoties als die door de slaven zijn ervaren?

    De Hindostaanse migranten was een waar paradijs beloofd in het verre Sarnami.
    Toen ze echter aankwamen was er weinig van het beloofde waar te nemen.
    Ze hebben vanaf het moment van aankomst moeten knokken voor een menswaardig bestaan.
    Zowel mannen als vrouwen hebben keihard gewerkt op het land.

    Men moet eens een keer ophouden dat zowel de Hindostaanse als de Javaanse migranten het goed hebben gehad bij hun aankomst.

    Daarom in het zeer te betreuren dat er geen geschiedenis is geschreven over deze migranten.(Alle aandacht is besteed aan de slavernij).
    Wat je tegenkomt is zeer summier.

    De slavernij zal ik nooit bagatelliseren en doe dat ook niet met de Hindostaanse en Javaanse migratie.

  4. iik vind dat Saya groot gelijk heeft want de creoolse mensen, die wijten idd alle falen aan de slavernij, de indianen hebben ook zoveel meegemaakt, maar die gaan ook door met hun eigen leven. Laat de creolen uit dat zielige dal komen en zichzelf opbouwen en kijk vooruit,want niemand is vooruit gekomen door achteruit te blijven kijken

  5. Massimo,

    Ze hebben niet zelf gekozen voor de overtocht ze zijn geronseld om naar het beloofde paradijselijk land shri-ram (suriname) om voor een bepaalde periode te gaan werken. Het waren gelovige mensen.

    Hoe kun je zeggen dat in GEEN enkel emotioneel opzicht de situatie van de indiase contractarbeiders hetzelfde was als van de negerslaven?

    Dus onze voorouders liegen?
    En jou voorouders die vertellen de waarheid?

    Voor de rest sluit ik me aan bij het betoog van Saya.

    Niets doen is achteruitgang !!!!!!!!!!!!!!!!

    Unity in diversity

    Rodriguez

  6. ach saya je vergelijkt appels met peren. maak hier alsjeblief geen hondoestanen versus creolen verhaal van. wat dat is het niet. heb respect voor een ieder zijn geschiedenis. Je hoort de hindoestanen niet maar het aantal zelfmoorden in nickerie komt wel ergens vandaan. misschien moeten ze beginnen te leren om te praten over hun leed, dan zullen ze minder snel naar de gramacsoon fles grijpen.

  7. Krassi,

    Wie maakt er een Hindostanen-Creolen issue van?

    Blijf maar lekker krassi doen.

  8. De slavernij heeft nog steeds zn sporen achtergelaten
    en je merkt het van jamaica tot amerika tot suriname
    creaolen zijn in de minderheid,maar niet allemaal
    de slimme creolen zijn niet in de tijd blijven steken maar hebben zich opgebouwd
    tot volwaardige burgers
    en sommige weer niet maar volgens mij heeft elk volk dat.
    Maar wat mij anno 2007 erg maar dan zeer erg stoort is het feit dat jullie mensen in suriname die bakras als Goden behandelen.
    Ik was vorig jaar op vakantie en schrok me kapot van het slaafse gedrag van de surinamers anno 2007 ga maar naar de casino,s(alleen maar blanke managers).Dat zou ik hier willen zien alemaal licht getinte mensen onder een zwarte manager(gebeurt nooit).
    Men rent spontaan achter mensen met een lichter getinte huid.
    Ik ga in nederland op websites als http://www.partypixsuriname.com
    nou… blaka sma ne tang ien sranang noh?
    alleen maar lichtte mensen op die fotos
    het is om een complex te krijgen.
    en weten jullie hoe dat komt?
    dat komt door de verdeel en heers politiek waar wij allemaal slachtoffer van zijn geworden en nog steeds slachtoffer van zijn.

  9. Nee, ik verschil helemaal van mening. We moeten stoppen met steeds slavernij van 100 zoveel jaar geleden steeds aan te halen. We doen meer kwaad aan de creolen om het steeds in hun gezicht aan te smeren van wat zij waren. Alle bevolkings groepen hebben ook een wreed verleden gehad, maar die worden niet meer (nauwelijks) aangehaald. En dat werkt juist, want zij gaan vooruit. Hoe zou een persoon hiermee omgaan als mensen steeds zouden aanhalen dat zijn groot vader is mishandeld door afrikanen. 1. het creeerd haat en 2 we zetten een stempel op die persoon.
    Dat is nauw precies wat we doen met creolen, waardoor zij niet vooruit kunnen komen in deze maatschappij. Het is genoeg om hierover te blijven zeuren, want het doet geen enkel goed. Laten we onze energie zetten in dingen die nu fout gaan. Dat zal onze mede mens veel meer helpen dan dingen van 100 zoveel jaar geleden steeds aan te halen. Mogen de creolen nu eindelijk zonder stempel vooruit mogen komen.

  10. Ik ben het ermee eens dat de slavernij een zwarte periode is in de geschiedenis van negers. En ik ben het er daarom ook mee eens dat de afschaffing ervan herdacht moet worden: niet gevierd met eten, drinken en dansen, maar herdacht. De Negroïde gemeenschap moet zich bezinnen over haar positie in de hedendaagse maatschappij, moet zich afvragen of ze vrij is en daarom recht heeft tot vieren van de afschaffing van de slavernij.
    Ik heb tot mijn 15e in Suriname gewoond en ons gezin heeft 1 juli nooit gevierd, maar herdacht. Wij gingen dan naar de wijk Frimangron, waar hele gezinnen nog leefden (en trouwens nu nog kleven) in de krotten van hun voorouders. Mijn vader vroeg ons dit te aanschouwen en te bedenken dat vrijheid een relatief begrip is.
    Wanneer ben je vrij? En hoe manifesteert die vrijheid zich? Ik denk dat je vrij bent als je het verleden achter je kunt laten, hoewel je je er bewust van bent, en een eigenwaarde kunt ontwikkelen die je in staat stelt om het leven te leiden, zoals je die wenst, waar ook ter wereld. Ik denk ook dat die staat van bevrijding bereikt kan worden als je in staat bent om “het” te laten gaan :” let it go” . “ Be aware, but let go” . En zorg ervoor dat je kunt zeggen dat je de achterstand die je gekregen hebt, vanwege je verleden op een waardige manier hebt kunnen ontstijgen.
    En ik ben het ermee eens dat er onderzoek moet komen naar ons slavernijverleden. Kennis is macht, dus ga ervoor. Maar ik ben er niet mee eens dat die kennis gebruikt gaat worden om “ aan te tonen dat het niet verwonderlijk is dat negers het relatief minder goed doen in die samenleving” . Die slachtofferhouding “brengt “Moesje niet naar Parijs”, zou mijn oma zeggen. Ken je geschiedenis, zodat je je nakomelingen kunt uitleggen waar ze vandaan komen en wie ze zijn en leer ze, dat een gemeenschap die zoveel ellende heeft doorstaan, en er nog steeds is, een sterke innerlijke kracht heeft. En dat ze die innerlijke kracht moeten gebruiken om zichzelf te ontwikkelen.
    Ik kom uit een familie met een achternaam die uitdraagt dat we nooitmeer slaven zullen zijn. Ik kan er dus niet omheen dat mijn voorouders slaven geweest zijn en al die ontberingen hebben moeten doorstaan: mijn vader heeft een oudtante gekend, die de afschaffing van de slavernij heeft meegemaakt. Maar ze was er nog om het haar achterneefje te kunnen vertellen. Ze stierf toen ze 115 jaar oud was.
    De wetenschap dat mijn voorouders de slavernij meegemaakt hebben, het doorstaan hebben, en die de innerlijke kracht en vechtlust gehad hebben, om hun nakomelingen te laten opgroeien met een achternaam die uitdraagt dat we nooitmeer slaven mogen zijn, en dat in de ruimste zin van het woord, helpt me in lastige tijden. Ik heb geleerd dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt en wie je voorouders waren, ,maar wat je er nu van maakt!
    De afstammelingen van de negerslaven komen voort uit een gemeenschap met een sterke innerlijke kracht. Een innerlijke kracht die ze geërfd moeten hebben. Ze vergeten echter die innerlijke kracht te gebruiken, en verzwelgen zich in zelfmedelijden. Als hun voorouders dat ook gedaan hadden en hun drang tot overleven niet hadden laten gelden, waren deze nakomelingen er niet eens geweest. En dat vergeten ze: mijn voorouders hebben de slavernij niet overleefd om vanuit het heelal na 140 jaar te moeten aanschouwen dat ik opgeef, nee ze verdienen beter.
    En dat geldt ook voor de voorouders van mijn negroïde broeders en zusters.

    Een trotse nakomelinge van een slavenfamilie

  11. Nummer 10 dat is precies wat ik bedoel. we stammen af van sterke mensen die een systeem hebben overleefd. laten we daar kracht aan ontlenen. en stop de hindie/ creool discusie want dat slaat hier nergens op

  12. Dat zijn wijze woorden van “geen woorden maar daden.

    Niet feesten, eten en drinken en brullen van “tagie koning willen III””.nee.

    Maar duidelijk gaan zitten en bezinnen, en zij die alle leed ondervonden hebben te herdenken en eer te tonen.

  13. Mooie posting #10, helemaam mee eens.

    Saya #1 en #3, ook helemaal mee eens. Ik heb een broertje dood aan dat achteruit kijken en zielig doen. Ja, er was veel leed en lijden, maar kom me niet vertellen dat het in de genen zit en met de moedermelk mee is gegeven, want dat is je reinste kolder.

    Wat gebeurd is, kan niet weggemaakt worden, maar moet geen excuus zijn om je in een slachtoffersrol te manouvreren. Ik ben ook van mening dat de hindostaanse en javaanse immigratie in detail onderzocht en vastgelegd moet worden. Die mensen werden ook gewoon ontvoerd en van de straat opgepakt zeer tegen hun wil in. Ik ken ook van die verhalen dat de hindos en javanen als bezit werden gezien van de witte mensen en ook als honden behandeld.

    Mvg

  14. De wijze waarop er gereageerd wordt geeft aan dat het nog diep zit. Ik ben er niet 24 uur per dag mee bezig, maar ik merk wel een raar gevoel in mijn maag als ik reactie’s hoor en lees van niet aanstellen gewoon doorgaan! Hoe zou dat dan komen….ben ik kleinzerig? Mijn dochter was bezig met een werkstuk over Kennedy en ik vertelde haar van Marten Luther King en Kennedy en zij 12 jaar oud werd kwaad… Zij heeft eht niet meegemaakt, niet in Suriname geboren, nauwelijks of niet geconfronteerd met slavernij e.d. (omdat ik er niet echt,mee bezig ben)en toch werd zij kwaad. En ze zei: Ik ga morgen aan de meester vragen waarom ze dat hebben gedaan. Ik heb haar uitgelegd dat de meester het antwoord misschien ook niet zou weten. Waarop ze zei: oh dan weet ik ook niets van zijn 2e wereld oorlog.
    Gek he? haar reactie…

  15. Beste Dione,

    kwaad zijn is ok, de schuld van eigen falen bij de geschiedenis leggen niet.

    De zachte censuur die NL toepast op het geschiedenisonderwijs is inderdaad verraderlijk, maar wat let jou om (zoals je blijkbaar ook hebt gedaan) om je kinderen hun roots/geschiedenis mee te geven?

    Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat er mensen zijn die een collectief verleden gebruiken om nu in een slachtofferrol te duiken. Dit is m.i. niet wenselijk en het helpt de personen in kwestie ook geen stap verder.

    Voor diegenen die toch een vergelijk wilden trekken tussen de contractarbeiders en de slaven: De contractarbeiders hadden het slecht in hun eigen land en kozen voor een stap vooruit in Suriname, dit pakte niet uit zoals verwzcht en ze werden blootgesteld aan dezelfde martelingen en ontberingen die ze vaak ook in hun thuisland ervoeren.

    Het verschil dat ik maakte staat nog steeds:
    Het verschil tussen mens en ding, het verschil tussen verkocht zijn door een stamhoofd en beschermd worden door de engelse kroon.

    Maar goed, geen enkel lijden mag gebaggetaliseerd worden, en ik bied mijn excuses aan als mensen mijn eerdere post verkeerd hebben begrepen.

    Ik begrijp echter de opmerking over liegende voorouders van reactie nummer 5 niet echt, ik zeg nergens dat er niet geleden is door welke bevolkingsgroep dan ook. Ik zeg alleen dat het emotioneel niet te vergelijken is.

  16. beste dionne
    waarom willen mensen er liever niets van weten. omdat het een pijnlijke geschiedenis is. in amerika struikel je over boeken en films over dit onderwerp. Wat is er mis met weten wat er gebeurd is. dat maakt je nog geen slachtoffer. kennis is macht en daar kun je je voordeel uit halen. Joden vieren nog steeds iedere week de verlossing van slavernij uit egypte. en ik weet niet waarom mensen aandacht voor slavernij meteen koppelen aan slachtoffer denken. Hebben de voorouders niet hard genoeg gewerkt om in vergetelheid te geraken. niet dus. Europa koestert zijn geschiedenis in musea en boeken. laten we trots zijn op onze geschidenis. ook uit de bladzijden dei niet zo rooskleurig waren.

  17. Massimo,

    De kontraktarbeiders werden wijs gemaakt dat ze het elders beter zouden krijgen dan in hun eigen land.
    En wat doet een mens die zulke beloften krijgen voorgeschoteld?
    Ze zijn vanaf het begin straal voor de gek gehouden en toen ze bij aankomst zagen in wat voor rotzooi ze terecht waren gekomen, was dat al een zeer negatief emotionele ervaring.

    Maar ach in Suriname wordt op school alleen maar hoofdzakelijk geschiedenis van de slavernij onderwezen.

    Wat de niet-Creolen hebben meegemaakt, wordt grof gezegd, onder stoelen en banken geschoven.
    Er zijn genoeg verhalen die door mijn voorouders zijn verteld, maar die zijn bijna nergens terug te vinden.

    Het wordt met een paar zinnen afgemaakt.
    Elke Surinamer die oprecht geïntresseerd is in de geschiedenis van Suriname, staat dan ook stil bij alle bevolkingsgroepen.
    Maar gebeurt dat?

  18. Krassi,

    Je hebt het alleen over de geschiedenis van de slaven.
    Waar blijft de rest van de geschiedenis.
    Ben jij wel een oprechte Surinamer.
    Ik vind van niet, anders had jij mij niet beticht dat ik er een Hindostaans-Creools issue van heb willen maken.

    Als je mijn eerste reactie goed had gelezen, dan had je wel begrepen waar het mij om gaat.

    Damzz, daarom gaat Suriname niet vooruit, het is alsmaar aan je eigen etniciteit denken.
    De andere etniciteiten hangen er maar bij.
    De Hindostaan denkt zo, de Creool idem dito, enz. enz.

  19. beste Saya
    waarom onderwijs jij ons niet over de geschjeidenis van de hindoestanen. steek je hand in eigen boezem voor je met een vinger gaat wijzen. hindoestanen hebben het ook aan hun zelf te danken door de geslotenheid van hun cultuur. En ik ben het roerend met je eens we moeten ook buiten onze belevins wereld kijken. maar dan moeten de hindoestanen wel een blik in hun keuken willen gunnen. en dan heb je al die andere etnische groepen nog. maar ja zo slecht is het niet gesyeld. serieuze etnische problemen zijn in Suriname bespaard gebleven. daar is ook wat voor de zeggen.

  20. Nummer 10: helemaal mee eens, niks aan toe te voegen behalve deze wijze woorden van Robert Nesta Marley:
    “emancipate yourself from mental slavery, none but ourself can free our minds”

  21. Krassi,

    Het is de taak van de Surinaamse overheid, van het Ministerie van Onderwijs, de geschiedenis van de Hindostaanse en Javaanse immigratie op scholen uitgebreid te onderwijzen en niet van mij.
    Maar aangezien de Surinaamse overheid dat nooit belangrijk heeft gevonden en zal vinden, zal dat ook nooit gebeuren.
    Daarom zal dus elk jaar met de herdenkingen
    in het kort iets over worden verteld, of zal een klein artikeltje in de krant verschijnen.
    Zal er een krans worden gelegd bij het standbeeld van Mai en Baba met een paar woorden en daarna is het weer over tot het jaar daarop.
    Dit heeft niets te maken met de geslotenheid van de Hindostanen.

  22. Hindostanen zijn ook vreselijk behandeld, mishandeling en verkrachting zijn geen uitzondering
    Vergeet niet dat bij de overtocht vanuit India gemiddeld slechts de helft overleefde..

    Maar echte slavernij wat de negers hebben meegemaakt is beestachtig en zonder vergelijk imo

    Mensen werden geketend, gemarteld en borsten, benen en armen afgehakt.
    Wat ook niet meehelpt aan de verwerking van dit verleden is de manier waarop Nederland geen excuses aanbiedt voor deze schandvlek op hun geschiedenis.

    Maar laten we ook niet vergeten dat in die tijd in Afrika slavernij onder de verschillende stammen gebruikelijk was, en dat er ook ontelbare blanke slaven bestonden onder het feodale systeem in Europa destijds

    Hoe dan ook, laten we het verleden respecteren maar met zn allen vooruitkijken en genieten van elkaars diversiteit.

    In welk ander land leven hindostanen, creolen, djoekas, boeroes, moksies, chinezen etc naast elkaar?

    Wan Pipel mensen!

  23. Saya,

    waarschijnlijk bedoel ik hetzelfde als u, maar verwoord ik het op een verkeerde manier.

    Het leven op de plantages is voor alle groepen zwaar geweest en eenieder die dat wil herdenken moet dat doen en ook kunnen doen.

    Stil blijven staan BIJ een trieste gebeurtenis uit het verleden is iets anders dan stilblijven staan VANWEGE een trieste gebeurtenis.

    Dat is eigenlijk mijn belangrijkste punt en ook die van u als ik goed begrijp.

    Ik heb zelf niet in Suriname op school gezeten, maar is het dan zo dat geen enkele hindoestaanse docent of politicus aan de bel heeft getrokken over het geschiedenisonderwijs?

    Als dat niet zo is, vraag ik mij af waarom niet… Wordt het niet belangrijk gevonden of is men meer bezig met het heden? Als dat wel zo is, dan ben ik zeer verbaasd over het feit dat het nog niet is aangepast.

    Ik maak uit uw reacties op dat u denkt dat ik een creool ben, dit is niet zo…;-)

  24. het besef dat ook andere bevolking groepen in suriname hebben geleden,zal pas duidelijk worden als ze zich ook massaal bij de herdenking van de slaverij laten zien en zigh niet verschuilen,WAAR ZIJN ZE?

  25. Massimo,

    Geen u tegen mij a.u.b. en ik ga nooit ervan uit dat een persoon die zijn/haar mening geeft, Creool, Javaan, Chinees of wie dan ook is.
    Velen denken als ze mijn nickname lezen, dat ik een Javaanse ben, maar ben dat niet.

    Ook ik heb niet in Suriname onderwijs genoten, maar in NL.
    Wat de geschiedenis van Su betreft weet ik veel via mijn ouders, door verhalen van andere Surinamers en door boeken te lezen.

    Dat de Hindostanen en ook de Javanen niet van zich hebben laten horen omtrent wat zij hebben meegemaakt, zal wel liggen in het feit dat deze bevokingsgroepen zich berusten.
    Maar ik als jongere en met mij ook andere jongeren hebben er wel moeite mee dat er geen heldere geschiedenis is geschreven over hetgeen onze voorouders hebben meegemaakt.

    De blanke overheersers hebben daarin ook verzuimd, want het zou wat zijn als zou blijken dat na de afschaffing van de slavernij, de slavernij nog steeds doorging alleen in een “mildere” vorm.

    En ook de Surinaamse overheid is in gebreke gebleven en dat doen zij nog steeds.

  26. blakatee,

    De rest van de Surinamers weten heel goed wat zich tijdens de slavernij heeft afgespeeld en dat ze ervoor kiezen zich niet massaal te laten zien bij de herdenking van de slavernij, kan ik me dat wel indenken.

    Als men ook ruim aandacht had besteed en zou besteden over de andere bevolkingsgroepen, dan zouden de verhoudingen bij het herdenken van elkaars lief en leed duidelijk anders liggen.

    Laat het aan jou over hoe je dit verder wil invullen, want ik heb diverse meningen van je gelezen en dat was altijd negatief over de Hindostaan.

  27. Geachte heer Accord,

    Door de komst van de Brits-Indische immigranten (Hindustanen) naar Suriname in 1873, betekende dit nog niet dat er een einde kwam aan de Slavernij VOOR DE AFRIKAANSE SURINAMERS, dit m.b.t. het detraumatiseringsproces der Afrikanen in de diaspora.

    De arbeidsomstandigheden daarentegen, van deze Brits-Indiers in Suriname, was ook verre van gezond, maar beslist niet te vergelijken met de Europeese Slavernij.

    Duizenden Brits-Indiers, dit in tegenstelling tot de miljoenen Afrikanen, stierven vanwege ziekten en slechte arbeidsomstandigheden. Als gevolg daarvan, dreigde de Britse regering (Engeland) met strafmaatregelen tegen de koloniale regering van Suriname, indien zij de leef- en arbeidsomstandigheden van HAAR Britse onderdanen, niet zouden veranderen.

    M.a.w. Deze Brits-Indiers (India was tot 1947 kolonie van Engeland), konden rekenen op steun van hun moederland Engeland. India heette toen Brits-Indie of Brits-India tot 1947. Maar de Afrikaanse burgers, die weggevoerd werden ver van het Afrikaanscontinent naar ander continenten, zoals Amrika en het caraibisch gebied en Zuid-Amerika w.o. Suriname, waren voor het leven overgeleverd aan de grillen van brute ‘slavenhalers en slavenmeesters’,die niet schroomden handen en voeten af te hakken als lijfstraf.

    En dan hebben wij het omtrent die 300 jaar nog niet eens gehad over de ‘slavenhandel’ die in 1808 werd afgeschaft en de illegale handel daarna.

    Dus de ‘Afrikaanse Holocaust’ of tewel de ‘Europese slavernij’ = beslist niet te vergelijken met de periode tentijde de ‘Brits-Indische immigratie’. Wie dat wel wil proberen te doen, zal de geschiedenis wel moeten kennen. En Saya slaat wat dat betreft de plank volledig mis.

    De ‘Contractarbeiders’ zoals de Brits-Indiers toen genoemd werden, kwamen PAS aan het einde van het ‘staatstoezicht’ der zogenaamde ‘vrije slaven’ naar Suriname, dus PAS aan het einde van het Officiele afschaffing der slavernij in 1873.

    Dus Nogmaals, vooral ook gericht aan Saya, Reactie no. 1, m.b.t. haar verschil tussen ‘Creolen en Hindustanen’: Het zit allemaal tussen je oren. Maar merkwaardig is het ook weer niet, wanneer je soms de dingen hoor, ook van Afrikan-Sranamans zelf hoor.

    Mensen hebben geen idee wat zich in die 300 jaar, drie eeuwen van generatie op generatie, afgespeeld heeft met hun voorouders t.a.v. de ‘ERGSTE MENSENRECHTEN-SCHENDING OOIT GEPLEEGD JEGENS EEN VOLK’.

    En de wijze hoe door de Europeese en Amerikaanse historici die geschiedenis van de Afriokaanse Holocaust, wereldwijd vervalst is geworden, is net zo erg als de slavernij zelf. Heb je weleens naar die koeterwaals van sommige Europeanan gehoord, m.b.t. hun rol tijdens de slavernij. Je broek valt ervan af, maar ’t is hoe het hen geleerd is. Elk vogeltje piept zoals het gebekt is.

    Dus, waarom zou ik Sisa Saya kwalijk moeten nemen vanwege haar beperkte kennis omtrent het gebeuren van meer dan 300 jaar geleden en haar vertekend beeld omtrent de historie van de Afrikan-Sranaman. En daar zit juist het historisch verschil tussen het een en het ander: Onvoldoende kennis van mekaars achtergronden mede door bedriegelijke geschiedschrijvers historici en zelfs hedendaagse politici.

    Dus ook Saya kan het niet helpen, zoals wij Afrikan-Sranamans onszelf nog niet geholpen hebben, om het beest in onze psyche te verslaan. En natuurlijk, wat meer dan drie eeuwen lang, in ons, van ons, door derden is vernietigd geworden, zullen wij niet in korte tijd kunnen ‘restaureren’.

    Maar opgeven zullen wij nooit.

    Strijdend gaan wij.

  28. Emancipate yourselves from mental slavery
    None but ourselves can free our minds…. Dit is geschreven (en gezongen) door een van onze grootste voorbeelden.
    Het gebruik van slavernij als reden van falen is achterhaald, laten we elkaar steunen om samen een groot volk te worden. En dan bedoel ik iedereen.. niet alleen de negers of de hindoestanen… all as one! Het is noodzaak om te weten vanwaar je komt om een betere morgen te maken.. maar laat het laatste belangrijker zijn dan het eerste..

  29. Tijdens de WOII zijn de Joden ook op beestachtige wijze behandeld.
    Bij terugkeer van de Joden die de concentratiekampen hadden overleefd, hebben velen hun bezittingen zelfs niet meer teruggekregen.

    Maar de Joden zijn niet blijven stilstaan en hebben onder hele moeilijke omstandigheden de draad van het leven weer opgepakt.

    Waarom lukt het de een wel en de ander niet?

    Gaat men nu weer roepen dat ik appels met peren vergelijk?

    Ik zal er verder niet meer op reageren, want men wil en kan maar niet begrijpen, waar bij mij de schoen wringt, zo gaat men op in het leed dat hun voorouders is aangedaan.
    Men gaat zo op in dat leed, dat men de ogen en oren afsluit de verhalen van een ander aan te horen en 1001 verontschuldigen zoekt, het leed van anderen te bagatelliseren.

  30. beste saya de joden hebben wat berijkt omdat de hele wereld hen ten dienste heeft gestaan. zeg iets negetaiefs over joden en je zult zien wat er gebeurd. voor de joden was er na de oorlog genoeg opvang en programmas om de ellende te vergeten. maar schijn bedriegd. kijk naar wat in israel gebeurd. praat met induviduele joodse mensen, zul je zien dat het leed nog diep zit. hoeveel van hem lopen bij psychiaters. dus saya hou op met het vergelijken van het leed van de ene volk met dat van de andere.
    de hindoesaten hebben er recht op dat hun geschiedenis geschreven wordt, maar dat mag nooit reden zijn om het leed van de slavernij van de zwarte mens te bagetaliseren. ik snap je frusstratie, maar stop je handen in eigen boezem de hindoestanen zullen zelf hun verhalen wereld kundig moeten maken. jou poging vind ik een goed begin daartoe. maar hou alsjeblief op peren met appels te vergelijken.

  31. Geachte heer accord,

    Ik heb uw artikel voor de zekerheid nogeens doorgenomen, maar kom nergens de benaming ‘Hindustaan’ in tegen.

    Maar – valt mij op – waarom wanneer er in een artikel de benaming ‘creool’ genoemd wordt, vinden sommigen onder ons, dat ook de benaming ‘Hindustaan’ er achteraan moet volgen of ook genoemd moet worden? En het liefs in de trant van een ‘vermeende tegenstelling’.

    Iemand geeft een reactie op een artikel met een Afro-Surinaamse (creools) invalshoek, dan reageert de andere met: “Ja, maar de Hindustanen…” enz. enz. en zonder dat de schrijver van het artikel, daar aanleiding voor gegeven heeft.

    Of iemand schrijft iets critisch over de Hindustaanse Surinamers, dan reageert de andere met: Ja, maar jullie Creolen…enz. enz. en ook zonder noemenswaardige rede. Hoe zit deze liefde nou eigenlijk in mekaar?

    Alsof Hindustanen en Creolen een soort van ‘Siamese Tweeling’ zijn. Want heel merkwaardig; je hoort niemand roepen van: Ja maar de Javanen enz. enz. of kiezen voor de Libanezen of de Chinezen als vermeende tegenstelling, altijd het zelfde.

    En telkens als de benaming ‘Creool’ in een artikel valt, lijkt het alsof iemand jaloers aan het worden is. En ja hoor, dan begint die aanstellerij en aandachtstrekkerij. En het zelfde geldt ook voor de banaming ‘Hindustaan’ in een artikel, alsof die twee onafscheidelijk aan mekaar zijn verbonden en toch een merkwaardig ‘liefdesspel’, hopelijk zonder perverse gedachten.

    Maar aan de andere kant is er ook schaduwzijde aan deze merkwaardige liefde, namelijk dat kwaadwilligen daar misbruik van zouden kunnen maken en dingen zouden kunnen gaan roepen of schrijven, die naar de andere toe, zeer kwetsend zou kunnen zijn.

    En je weet niet wie de personen achter de namen zijn, die hier een reactie afgeven. Vandaar dat ik een ieder wil aanraden om toch heel goed na te denken, alvorens je een reactie afgeeft.

    Want diegene die een kwetsende reactie over de Hindustaan zou plaatsen t.o.v. de Creool en omgekeerd, hoeft niet perce ‘een van ons te zijn’, ik bedoel een Sranaman te zijn.

    Dus jongens, laat je vooral emotioneel niet strikken door een onbekende gek, denk wijs en verstandig jegens mekaar, want als voorbeeld; Is Saya of Krassie wel die Saya of Krassie die jij in je hoofd hebt? Het Zou bijvoorbeeld ook Gerrit van de Centrumpartij kunnen zijn met als Schuilnamen ‘Saya en Krassie’. Ik bedoel, je weet het toch niet?!
    Dus weet hoe je reageert en weet wat je zegt.
    Laat onbekenden ons niet onnodig uit mekaar spelen en mekaar niet onnodig laten kwetsen .

    Maar hoe dan ook, deze liefde tusesen de Hindustaan en de Creool, behoord eens goed uitgediept te worden, want het lijkt alsof er iets heel mooi aan het groeien is, hoop ik deze ‘Siamese Tweeling’ best toe.

    Soso lobi.

  32. Het onderwerp in deze discussie wijzigt steeds een beetje, maar volgens mij hebben jullie allemaal gelijk in jullie respectievelijke standpunten.

    Misschien dat de herdenking van de slavernij beter tot zijn recht komt als we de verzetsgeschiedenis meer nadruk gegeven, en niet blijven hangen in de context van de hulpeloze, keuzeloze slaaf.
    Enkele mensen hierboven hebben het gehad over de kracht waarmee de slaven in staat waren om hun situatie te overleven. Laten we ons daarop richten. Dus op de overwinning van de slavernij IN de slavernij.

    Wat betreft de Hindustaanse, Javaanse, Chinese, en Indiaanse geschiedenis: op school in Suriname krijg je daar inderdaad veel minder over in vergelijking bij de slavernij-geschiedenis. Ik zat in de jaren tachtig op de lagere en middelbare school, geschiedenis was altijd mijn lievelingsvak, en ik kan mij herinneren dat ik de hele episode over de contractarbeiders erg ongrijpbaar vond. Het viel niet echt te vatten, omdat er een beetje doorheen gesjeesd werd, alsof het politiek-correcte, maar niet-relavante stof was. Pas later, toen ik volwassen was en meer voor mezelf kon denken, realiseerde ik me hoeveel we als schoolkinderen tekort waren geschoten.

    Misschien moet er eens op de besteller-lijsten een historische roman verschijnen over het leven van de contractarbeiders?

    Anansi

  33. Men heeft mij verteld dat het toendertijd voor niemand makkelijk was.

    Zowel de Hindu, incl. Javaan hebben vele keren Wit mannen onthoofd.(vechten voor de mens voor de norm menswaardig leven.)

    Maar verder ben ik ook achter gekomen dat de Redi-musu(niet al te betrouwbaar jegens de witte) alles voor de afrika man/vrouw dieper en verwoestend vertraagd hebben.

    Een land waar witman echt heeft moeten vluchten de zee in, en tot de dag van vandaag geboycot wordt is Haitie.

    De Hindu en Javaan waren ook echte fighter’s.

    Respect for every body in Su.
    Thank you all love you all…soso lobie.

  34. Ik vind het vooral jammer en triest voor de Indiaan, zij hadden een geweldig leven, geweldig land.

    Tot dat witman kwam opdagen en daarom deze mensen leven gewoon hebben besodemieterd.

    Daarom mensen het wordt toch bezinnen.

    S.V.P.!!

  35. wat vinden jullie van de mensen die nog steeds slavernij aan de lijve ondervinden? Er worden nu geen handen of voeten afgehakt, maar kinderen en ouders worden op een wrede en gruwelijke wijze uit elkaar gehaald. Dat is ook heel erg traumatisch. Dat is maar een van de voorbeelden van de zoveelste zogenaamde moderne slavernij. Het kan zijn dat mensen er niet graag over willen praten, maar als je het meemaakt kan je het niet vergeten. who feels it,nows it.
    Afie Ras.

  36. En weet je wat we nu gaan doen ‘DN’dan gaan meteen allea anderen het land uitzetten. Een ieder terug naar de plaats van herkomst en de dogla’s versturen we naar Haiti. Opo p’tjieng so kleur, nanga verstang en dan laten we het land voor de waarschijnlijkk de eerste bewoners van Suriname……op de apen na.

  37. Ik raad een ieder aan het boek van de shrijfster: Cynthia MC Leod: getiteld: Hoe duur was de suiker. Te bestellen via Bol.com internet a 7.95. Laat uw kinderen het ook lezen. Een historische verhaal van twee dochters uit een plantersfamilie en hun slaven.

  38. Nr.36. michelle…Jij mag…maar.. mi..noh.
    Ma a dinkie foe joe zwak.
    Tang-boeng.

  39. Beste Ratio (reactie no. 37),

    Inderdaad vindt ik dat een heel goed idee van jou. Zelf heb ik dat boek ook gelezen, prachtig verhaal en schitterend geschreven.
    Infeite net zo goed geschreven als de ‘Koningin van Paramaribo’ van de schrijver Clarck Accord.

    Maar ken jij dat boek ook (de naam van de Amerikaanse zwarte schrijver is mij totaal ontgaan) genaamd ‘Slaven Route’, over die zwarte jongeman die op de vlucht ging en zich al die tijd schuilhield op een boot. En voor zijn ongeluk bleek het een ‘slavenhalersschip’ te zijn die op vertrek stond naar Afrika. En daar kwam hij pas midden op zee achter. Ook zo’n pracht van een boek, waar je broek vanaf valt omtrent de zwarte Holocaust.

    Maar waar het omgaat is niet alleen wat er met ons tijdens de slavernij gebeurd is, maar vooral hoe dat in zijn werk is gegaan.
    Wat waren de methodieken, hoe ging het in zijn werk, welke scenario’s waren er. Anders zullen de dingen zich gemakkelijk kunnen herhalen vanwege onwetendheid.

    Neem Saya bijvoorbeeld (reactie no.1.):
    Die probeert vanuit haar onwetendheid, vanwege dat wat haar geleerd is geworden door ‘weet ik veel wie’, een verschil aan te geven tussen ‘Hindustanen en Creolen’.

    M.a.w.; het verschil tussen voor 1873 en na 1873. Maar wat Saya niet weet of begrijpt, is dat toen de Hindustanen als Brits-Indiers via Brits-Guyana (Demerara) naar Suriname kwamen, de Marronage o.a. zijn sporen reeds achtergelaten en verdiend had. Jammer dat ook die geschiedenis nauwelijks begrepen is geworden. Die geschiedenis, dat de ‘Afschaffing van de Slavernij’ in 1863
    niet gegeven was, maar dat er bitter voor gestreden was.

    ‘VRIJHEID WORDT JE ALS ONDERDRUKTE NIMMER GEGEVEN, VRIJHEID NEEM JE DOOR MIDDEL VAN STRIJD OF VERZET TEGEN DE ONDERDRUKKER’!

    En toen daarna kwamen mijn Hindustaanse broeders en zusters als contract arbeiders, onder de beschermende vleugels van het Engels-Koninkrijk, naar de kolonie Suriname.

    Intussen hadden miljoenen Afrikanen in de Afrika als die in de diaspora (buiten Afrika), het leven reeds gelaten. Vaders, moeders en kinderen, die meer dan drie generaties lang niet gezien werden als tezijn mensen, maar als ‘handelswaar’.

    En het verschil welke Saya benoemd als te zijn ‘het verschil’ tussen ‘Hindustanen en Creolen’, klinkt bij haar net zo eenvoudig als haar onwetendheid, jammer anno de 21ste eeuw genaamd het informatie tijdperk.

    Maar eigenlijk is dat zo gek ook weer niet, want op de Nederlandse scholen leren kinderen ook niets over de ‘Afrikaanse Holocaust’ alleen over de ‘Joodse Holocaust’. En kennelijk is Saya hier geboren, zou best kunnen.

    Maar het zou je verbazen indien je zou weten wat ouders hun jonge kinderen leren omtrent de andere rasgenoten. Dus hoe vroeg al jonge kinderen valselijk worden geinformeerd of ingelicht omtrent hun medemens van een andere ras, kleur of godsdienst.

    Maar dat was ook de oorzaak waarom Mahatma Ghandi het zo ontiegelijk moeilijk had met de onafhankelijkheidswording van India in 1947, dat op den duur het land gesplitst moest worden in India voor de Hindoes en Pakistan voor de Moslims.

    En later in Suriname, wilde men ook weer het zelfde volgens een idee van de familie Radhakishun/VHP, m.b.t. het district Nickerie.

    Maar in Suriname hebben wij misschien geen leiders als Mahatma Ghandi gehad, maar wel een Anton de Kom en nu Desire Delano Bouterse. En wat in India toen niet geluk was met haar diversiteit, gaat in de Republiek Suriname wel op.

    In Suriname zullen wij hoe dan ook, samen moeten doen leren samen leven, en wie dat niet wil, mag voor mijn part vandaag nog oprotten naar zijn land van herkomst.

    Want de Republiek Suriname is geen India.

  40. nr.40. Zonde: E.Buitenman uw laatste regels zijn niet voor wat zij hadden moeten zijn zonde, zonde.
    Het is of was niet nodig vooral uw laatste regel…no man.(let we all stay together).

  41. nr.39. Michelle u nam de bocht tekort.
    joe tja joe edi go nakie…dus doe je best.
    ……pi na…winkratjie..di..

  42. Geachte Dinkienoh(denkdan),

    Ik kan uw emoties best begrijpen en het is beslist niet onze intenties om wie dan ook te beschamen, echt niet. Maar ‘bewustwording’ kan soms pijnlijk zijn en sommige historische feiten moeten eens echt uit de schaduw worden gedaan in het kader van het ‘bewustzijnproces’.

    Laten wij de zaken eens open en eerlijk op tafel leggen en zonder angst en met alle respect erover praten en discussiëren, met als doel helderheid te scheppen in onze eventuele storende gedragingen en vooral in het kader van onze intermenselijke relaties.

    Laten wij een keer zeggen wat wij denken, zien en vinden, dit in alle openheid, inplaats van steeds weer een ‘kat en muis spel’ met mekaar te blijven spelen tot het einde van dagen.

    Mahatma Ghandi heeft heel veel geduld betracht om eenheid en liefde in India te bewerkstelligen, maar de boodschap van Ghandi ging er maar niet in bij de Indiers, en nu anno de 21ste eeuw nog steeds niet, totdat hij werd vermoord, doodgestoken.

    En de wereldgemeenschap had wederom een grote leider verloren die ons allen slechts de weg wilde wijzen, opgrond van zijn idealen, datgene waarin hij oprecht in geloofde. Maar nogsteeds blijkt, dat sommigen nu nog niet veel respect voor zijn principen bewijzen, maar steeds weer doen alsof zij zijn ‘denki’ nog volgen en er achter staan.

    Ghandi heeft zijn leven gewijd aan het bevrijden van de Indiers van de Britten totdat India in 1947 onafhankelijk werd van Engeland, maar het lijkt dat de Indiers zelf, zichzelf psychis nooit hebben willen bevrijden. En dat is infeite het jammerlijkste in dit hoofdstuk, zowel van de Indiers in India als die in de diaspora.

    Kijk naar de feiten, kijk naar de relatie India en Pakistan bijvoorbeeld. Een druk op de knop en beiden landen zijn van de aardbodem verdwenen. Dat is toch niet waar Ghandi zijn leven aan gewijd had? Maar kijk ook naar de relatie van Indiers in de diaspora t.o.v. andere bevolkingsgroepen.

    En nogsteeds eren Indiers overal ter wereld Mahatma Ghandi, willen overal ter wereld waar zij zijn, een standbeeld van hem om hun liefde en respect voor hem te betuigen, maar de idealen van Ghandi, de principen van Ghandi, zijn bij vooral Indiase leiders, altijd een ‘ver van mijn bed show’ gebleven, zowel in de Republiek Suriname als in het koninkrijk Engeland.

    In India bijvoorbeeld heeft Ghandi het voortouw genomen om de Indiers te bewegen tot Onafhankelijkheid van Engeland. Een bittere strijd waarbij Ghandi tevens ook oplossingen moest verzinnen omtrent de strijd tussen Hindoes en moslims onderling.

    En toch enkele jaren later, blijken deze zelfde nazaten van Ghandi, tegen de onafhankelijkheid van Suriname te zijn. Ik bedoel, je wordt aan de ene kant in India bevrijd door een bloedige strijd van een brute onderdrukker, en vervolgens wil je weer door een ander onderdrukker geknecht worden en blijven.

    En dit is de realiteit Dinkienoh, en die gespletenheid in houding moet je toch eens aan een psychologisch onderzoek durven onderwerpen.

    Want veel Indiers in de Republiek Suriname beweren Ghandi wel te eren en te erkennen als tezijn de ‘Mahatma’, maar wanneer zij vervolgens in de gelegenheid worden gestel;d eindelijk een politieke partij in leven roepen, blijkt die alleen voor Hindistanen tezijn bestemd. Was dit volgens de idealen van Ghandi, de Verenigde Hindustaanse Partij de VHP, slechts voor hindustanen? Vandaar dat ik zei dat de Republiek Suriname geen India is!

    Dus laten wij ophouden met het verloochenen van de leiders die wij menen te eren, en onze kinderen beter gaan leren waar die grote leiders die ons voor gegaan zijn, daad werkelijk voor stonden. Dan onze kinderen van jongsaf aan racistisch op te voeden, met tegelijkertijd een foto van Mahatma Ghandi aan de muur.

    Dat is verloochenen van de man zijn idealen, zelfs opportunisme ten top. En daar behoren wij als Surinaams volk, eens de plooien recht te strijken, in de hoop dat zowel Mahatma Ghandi, dominee Martin Luther King als Cornelis Gerard Anton de Kom, toch nog trots op ons mag zijn.

    Laten wij Anana daarvoor een zegen vragen.

  43. Beste meneer Buitenman.

    Mijn reactie kwam er op neer dat ik iedere Suri begrijp…kleur afkomst maakt bij mij niks uit.

    Ik krijg altijd het gevoel dat ik weet of begrijp wat achter zit.(behaviour).Bij de meeste Suri’s.(de politiek maakt het duister voor ons)
    Ik wil verder niet in details treden, en de boel laten voor wat het is…een ding soso lobie en respect voor iedere Suri.

    Stree di foe stree tagha no iti.

    Sosolobie afz. Dinkienoh.

  44. Buitenman,

    Je doet alsof je de Hindostanen een warm hart toedraagt, maar ben je wel eerlijk?

    Heb ik jou niet eerder op een posting van je gewezen, hoe je, als je de kans krijgt, Hindostanen in een hoekje drukt.
    In 44 doe je dat weer!

    Denk maar aan George Hindorie, die jij zogenaamd was vergeten, in je pleidooi, toen je het had over de onafhankelijkheid van Suriname.
    Alle eer was voor mensen die op jou lijken toch,dus aan de Creolen en de Marrons.

    Nu ik probeer duidelijk te maken dat ook de Hindostanen en de Javanen onder het juk van de kolonisten hebben geleden, wil je dat ook van tafel vegen.
    Bij jou moet het altijd om de Creolen gaan.

    Dat er velen Hindostanen tijdens de overtocht naar Suriname aan boord zijn overleden, is zeker een leugen.
    Dat ze geen goede medische verzorging kregen, idem dito dus, enz. enz.

    Neen de Hindostaanse en de Javaanse
    immigranten hadden een paradijslijke leven op de plantages.

    Nergens ontken ik dat de slaven zeer slecht zijn behandeld.
    Maar zowel jij als Krassi doen, alsof ik dat wel heb gedaan.

    Jullie willen geen van beiden begrijpen waar het mij omgaat.

    En Buiteman, je hebt het over dat wanneer het over Creolen gaat, dat de Hindostanen gelijk reageren bla bla bla.
    Meneer kijk maar eerst naar jezelf.
    Hoevaak begin jij niet over de wantoestanden in Amsterdam, terwijl dat artikel helemaal niet over A’dam gaat.
    Buitenman je wilt altijd je gelijk halen, de andere kant van het verhaal interesseert je geen ene mallemoer!

    Anansi is 1 van de weinigen die het wel doorheeft.
    Dank je daarvoor Anansi.

    Mijn allereerste reactie is ook niet begrepen door velen.
    Ik heb alleen maar willen aangeven, dat na de afschaffing van de slavernij, de slavernij nog lang niet voorbij was, maar gewoon doorging, ook al was dat in een andere vorm.
    En heden ten dage bestaat nog steeds slavernij.

  45. E.B. en Saya a.u.b stop.

    Laat het niet persoonlijk worden, dit omdat wij allen van een ding last hebben en behoorlijk ook >>>>((KOLONIALISME))tot de dag van vandaag.

  46. goed gezegt dinkienoh. zeker saya vind ik te emotioneel in dez. wat ik ook farppant vind is dat niemand reageerd op waar het in column van Accord eigenlijk omgaat. En dat is zijn pleidooi dat de Slavernij geschiedenis meer vanuit de eigen Surinaamse perspectief beschreven gaat worden

  47. Krassi,

    Heb je geen ander weerwoord dan dat ik emotioneel reageer.
    Slap van je.
    Het gaat mij om rechtvaardigheid en daar vecht ik voor en als jij daar moeite mee hebt, jouw probleem.

  48. 48-49 Blijven jullie zo doorgaan, straks komt de meester de wel edele heer voor ons spelen.
    Met groot kans op een stevige afranseling van de basia.
    Tapu Tapu cuidado.

  49. Hahahahhaha Pakosie, je denkt toch niet dat ik het zover zal laten komen, anders mep ik keihard terug.

  50. saya jou zoektoch naar rechtvaardigheid, kan niet ten kosten gaan van anderen. Creolen hebben zich jaren beijverd voor de herdenking van slavernij, dat de hindoestaanse contractarbeiders ook onder een vorm van slavernij hebben geleden, ben ik het helemaal mee eens. Maar denk dat veelhindoestanen daar nog niet aan toe zijn dat op die manier te zien. Pas als die bewustzijn breed heeft postgevat bij die groep zullen ze er aan toe zijn net als de creolen de emigratie op die maniet te zien en wellicht ook om reperation en erkenning van hij slavernij geschiedenis vragen. Tot dan aan toe moet je creolen in hun waarde laten.

  51. Wat voor verstand heeft Saya.
    Ooit gehoord van een stoorzender.

    Saya dus ! Saya blijf of ga verder peuteren.

  52. sang mensen mensen, hou je bij het onderwerp en laat het niveau niet dalen…..vergeet niet waar het daadwerkelijk over gaat! ga niet persoonlijk reageren op elkaar en hou het ‘leuk’! het begon zo interessant…

  53. datra
    ik ben erweer
    toen ik las over de sporen in de botten van de slaven,kreeg ik tranen in mijn ogen.
    wie heeft deze slaven zo behandelt?
    zijn deze mensen gestraft?
    waar is de democratie?
    als deze mensen die een misdaden hebben begaan en niet gestraft zijn..
    geloof ik niet in de democratie…
    dus alles mag….
    als er nu op deze wereld iemand mijn land invalt mag ik doen wat ik wil (us probeert in venezuala in te vallen.)
    us is in irak ook ,zonder democratische ….
    dus op deze wereld is er ook geen democratie…
    zijn de mensen die in zuid afrika de zwarten onderdrukten en….op gepakt….,nee…
    waar zitten deze blanken…juist ja nu in irak…
    en moet je die onderdrukker (misdadiger)terrorist ,facist ,racist aanpakken.?
    nee ,nee ,nee en weten jullie waarom niet?

  54. ik wacht op antwoord
    welke zwarte die in holland woont kent die antwoord.
    in holland zijn alleen domme zwarten ,uit hun land vertrokken en in holland aangkomen.
    uit verschillende landen zijn domme allochtonen uit hun landen naar holland gekomen.
    ik denk dus dat er geen mensen zijn die mij een antwoord kan geven.
    de meeste zijn bang of denken..waarom moet ik de waarheid vertellen..ik heb het toch goed in holland?
    en heeft u het echt goed in holland?
    toen holland kolonie had (indonesia en suriname)toen was er veel geld in holland.
    nu hebben zij geen kolonie en nu is er geen geld.
    van waar kwam er toen geld.?
    juist ja
    en waarom schrijf je dan niet de waarheid en pak je niet de schuldigen op….

  55. ik zal het maar vertellen.
    als iets moois wordt gedaan dan zijn het de nederlanders…wie schrijft dit ….
    juist ja de media..
    dus wie moet aangepakt worden.
    juist ja
    ik ben begonnen om de media te achtervolgen.
    deze media van holland is de grootste misdadiger van de wereld….
    dus moet men deze oppakken.
    alleen wacht ik (wij) op de juiste moment.
    alleen is de vraag hoe pak je deze mensen op.
    daar wordt u via internet op de hoogte gehouden.
    mijn doel en taak is deze terrorist op te pakken.
    kijk maar naar jong oranje…
    als de media een ander draai geeft dan zie wat er gaat gebeuren…
    die jonge jongens hebben toech gelijk om ook een sme vlag …ik sta achter hen.
    dus ik wacht (op loer )om de media op te pakken.
    en dit moet gebeuren over de hele wereld.
    binnen een maand moet al deze soort schoften worden gepakt.
    en wat je ermee gaat doen ,
    ik laat het aan jullie over.
    eens moet er op getreden worden.

  56. Wie het verleden(zn/hr verleden)niet kent ,kent zijn/haar toekomst niet,zegt men. Javanen hadden het ook niet gemakkelijk onder die Hollanders(slaven arbeid verrichten in eigen land is toppunt van brutaliteit)Dankij SUKARNO zijn ze bevrijd van holland(merdeka!!) Hindoestanen idem dito,onder de Britten.Dus surinamers wij hebben het ook gehad.

  57. ik zie mijn stuk van gisteren niet .
    heeft waterkant.net
    mijn stuk weggehaalt.
    ik weet waarom.
    ik hen bezig om een lijst op te stellen….
    en wie zal er in zitten?

  58. Beste Saja,

    T.a.v. je reactie no.51 n.a.v. de reactie op dat van Pakosi no. 50, ben ik het roerend met je eens. No span, we zullen het samen doen, een bondgenootschap vormen en samen zullen wij terug meppen, ‘un o priti en mars’ van zo heb je me niet. Want zij zijn de veroorzaker geweest van het verspeiden van die ‘valse geschiedenis’ over onze beide voorouders, slechts om hun eigen hagje te redden.

    Ze hebben hun ‘ergste mensenrechten schendingen’ tijdens meer dan 300 jaar brute kolonialisme, zodanig gebagatelliseerd. Ze hebben vervolgens zelfs onze geschiedenis voor ons geschreven, hun leugenachtige boeken op school aan ons opgelegd en die aan ons en onze kinderen laten onderwijzen.

    Ze hebben generaties verneukt met hun valse info over elk van ons, zowel lokaal als mondiaal, om vervolgens in 2002 in Durbin (Zuid-Afrika) waar deze kwestie op de agenda was geplaats, als lafaards weg te lopen van die conferentie.

    En nu zitten wij nu nog en het zal nog heel lang duren, met de gebakken peren. Ze hebben ons beiden uitgespeeld met valse info over ons zelf en ons verleden en nu zitten wij te bakkeleien over wat waar is of niet waar is. Vervolgens komen valse politieke leiders, ook de onzen, die zich aan ons opdringen als “onze bestuurders”, nog eens een schepje bovenop doen uit machtsbehoud (Verdeel en Heerspolitiek), inplaats van de kwestie op te lossen.

    Kijk wat ze in Rhuwanda hebben aangericht die smeerlappen. En als wij ons niet haasten om de waarheid boven tafel te krijgen, dan zal het zelfde ons kunnen over komen of de volgens generaties, ondanks dat wij met lede ogen zien en begrijpen ook (informatie tijdperk), wat om ons heen gebeurt.

    En voor wat betreft je reactie no. 46 – ik hoop dat er door iemand hier vals gespeeld wordt en dat niet van jou afkomstig is – zal ik dit zeggen:

    De essentie van mijn reactie, is geenszins bedoeld geweest om wie dan ook ‘een warm hart toe te dragen’, dat is emotioneel gelul en DAAR TRAP IK BESLIST NIET IN. Als je daar naar op zoekt bent bij het lezen van mijn reacties, dan ben je met een verkeerde intentie bezig bij het analyseren.

    Trouwens, waarom moet ik mij telkens weer geroepen voelen om Ir. George Hindorie te benoemen, terwijl: ZIJN HELDENDAAD OOK IN JOU GEHEUGEN GEGRIFT STAAT, MAAR ZELF DOE JE HET NIET, TENZIJ IK EEN VERHAAL AFSTEEK.

    Maar ik begrijp je best hoor: Je mag het gewoon niet, taboe. Het is je kennelijk bij je opvoeding verboden geworden, om over deze grote geest als Ir. George Hindorie te praten, omdat zijn naam telkens heel veel weerstanden oproep bij sommige racisten onder ons.

    De Naam IR. GEORGE HINDORIE is als een angel in vooral het ‘verdorven brein’ van VHP-sympathisanten, omdat de VHP in 1975 de onafhankelijheidstrijd van de kolonie Suriname verraden heeft. En IR. GEORGE HINDORIE was de ENIGE binnen de VHP, die krachtig stelling had genomen tegen dit ‘NATIONAAL VERRAAD’. En de VHP zit nu nog – hopelijk niet voor het leven, tenzij zij er wat aan doen – aan deze blaam vastgepint, denkende dat deze kunu zich- zelf zal oplossen. VANDAAR die emoties.

    En over je laatste alinea wil ik dit kwijt: Je schijnt het te willen gaan begrijpen,
    maar je bent er nog lang niet.

    Ps. ik reageer niet “om mijn liefde te betuigen”, ik schrijf in het kader van het bewustzijnsproces en soms kan dat pijnlijk zijn net zozeer de liefde over het algemeen ook is, denk bijvoorbeeld aan je eerste liefde.

    SO, FREE YOUR MIND!

  59. 61,op welke manier heeft de VHP in 1975 de onafhankelijkheidstrijd verraden,ben benieuwt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.