EO volgt jongeman op zoektocht naar zijn roots in Suriname

18
EO volgt jongeman op zijn zoektocht naar roots in Suriname
Dwight van de Vijver - Foto (c) Sam Jones Productions

Op 1 juli wordt de EO-documentaire serie ‘Geboeid, terug naar de plantage’ uitgezonden op de Nederlandse televisie. In dit programma gaat Dwight van de Vijver, een Surinaamse jonge man geboren in Nederland, op zoek naar zijn roots in Suriname.

In de vierdelige serie, die uitgezonden wordt op NPO 2, volgt de Evangelische Omroep deze jonge Srananman op zijn zoektocht. Die liggen op de redelijk onbekende plantage ’t Vertrouwen in Suriname, waar zijn voorouders vandaan komen.

De zoektocht is in mei en juni begonnen in Nederland bij hem thuis en bij zijn ouders. Maar Dwight gaat na de zomer ook naar Suriname op zoek naar zijn roots op de plantage. Ook daar praat hij met deskundigen en mensen die hem meer kunnen vertellen en gaat op bezoek bij familie in de stad.

In Nederland vertelt hij over zijn zoektocht en wil hij ook graag mensen van ’t Vertrouwen ontmoeten. Dat kan op twee dagen: Op maandagmiddag 1 juli op Keti Koti in het Oosterpark in Amsterdam in de Boni Tula-tent op het terrein en waarschijnlijk op 7 september in het Scheepvaart-museum in Amsterdam

Met de reportages ‘behind the scenes’ van de opnamen in Nederland, wordt door Sam Jones vooruit geblikt op de documentaire-serie:

- Advertentie -

18 REACTIES

  1. No mik mie lafoe !! Laat de vleespotten in Nederland en kom het land opbouwen zonder remigratie uitkering !!
    Vertel ook gelijk waarom je ouders zijn gevlucht uit Suriname en ga je “roots” liever zoeken in Afrika !!!

  2. Ik ben benieuwd of hij ook naar Afrika gaat want daar liggen toch wel z’n echte roots. Dan kan hij gelijk aan die afrikaantjes vragen waarom hun voorouders zijn voorouders hebben verkocht voor wat alcohol en lappen stof 🙂 🙂 🙂

  3. Hij zegt dat hij het liefst na Suriname, doorgaat naar Afrika. Er zijn wel veel landen in Afrika, dus wordt wel spannend om het juiste Afrikaanse land uit te kiezen om je roots te zoeken. Lijkt me een super interessante documentaire en ik ga sowieso wel kijken. Een mens zonder roots is als een boom zonder wortels. Heel goed deze documentaire. Het is een eye opener.

  4. De voorouders van deze zoeker hadden aks geloof de Islam of een natuurgeloof maar zeker niet het Christen geloof. Als deze man zo nieuwsgierig is naar zijn roots dan moet hij om te beginnen het geloof van zijn voorouders aannemen en afstand doen van het Christengeloof. Zo denk ik erover.

  5. Plantages / T / ’t Vertrouwen
    (Ook wel gespeld als: Het Vertrouwen)

    Sranan Tongo Naam
    Tony of Tonée

    Locatie
    Commewijnerivier

    Grootte
    500 akkers (1770); 725 akkers (1819)

    Producten
    Suiker (1826)

    Familienamen Emancipatie 1863
    Alphen, Arco, Arend, Bas, Basel (van), Bertrand, Beurs, Beveren (van), Blanus, Boger, Bol (van der), Bolster, Boomstam, Bootsman, Boreel, Bouwland, Braaf, Brandlicht, Brauw (de), Brenoden, Briel (de), Brittenburg, Broers, Brom (de), Buis, Burg (de), Commok, Corsica, Croesan, Dokkum, Drieling, Foks, Friese, Geduld, Geluk, Gooiland, Goudenstein, Goudvink, Grimaldo, Groeneveld, Guldenhof, Gusman, Haan (de), Haar (ter), Hamel, Han (de), Hans, Hanswijk, Harenberg, Heiliger, Helbardier, Hoefel, Jansen, Jelger, Jobar, Jobson, Judels, Juro, Kammen (van), Kastelein, Kiewiet, Kohier, Kraal, Kroone, Kuisch, Kundert, Lamberg, Liffio, Lunenberg, Malie, Maltas, Malvé, Maro (de), Maston, Meer, Meerveld, Nederrhijn, Ney (van), Noms, Oostzee, Oranje, Overkerk, Piekenier, Plancet, Plas, Polsburg, Praag, Rappo, Robol, Rommy, Rompan, Rotgans, Rusland, Sadelijn, Salamanca, Schade, Scheveningen, Schoonveld, Schuring, Sloot, Snoek, Solo, Steun, Stoppel, Straalsund, Stroeve, Stroom, Talberg, Teloor, Tenpas, Teune, Trouw, Valjaen, Verdun, Verrassing, Vlaanderen, Vrij, Vroom, Vuursch (de), Waerd (de), Waterland, Wezel, Wittevrouw, Zeilenmaker en Zetterman.

    Eigenaren
    1770: Weduwe I. P. Tonnay
    1819: F. Taunay
    1863: Jan Daniel Taunay voor 1/8 aandeel; Charlotte Jacoba Taunay, echtg. van Balthazar Jan Frederik Marcus voor 1/8 aandeel; Susanna Taunay, wed. van Daniel Willem Croockewit voor 1/8 aandeel; Sara Frederica Taunay, echtg. van Johannes Bastiaans voor 1/8 aandeel; Jacoba Taunay voor 1/8 aandeel; Adriana Maria Taunay, echtg. van Louis Diederik Taunay voor 1/8 aandeel; Adriaan Taunay voor 1/8 aandeel; Frederik Taunay voor 1/8 aandeel.

    Ik heb niet uitgebreid gezocht, maar het lijkt mij een interessante plantage te zijn. Op suikerplantages vonden n.l altijd spannende dingen plaats.Ik hoop dat hij iets aan deze informatie heeft.

    Commentaar: Ik heb bewondering voor deze man die net als ik naar mijn roots is gaan zoeken.
    Ik heb wel zeer spannende dingen van de plantage ontdekt waar mijn voorouders vandaan kopen. Hopelijk krijgt hij niet de schrik die ik heb gehad van mijn ontdekkingen. Teveel om op te noemen, maar mijn kinderen kleinkinderen en overige familieleden zijn ontzettend blij met mijn ontdekkingen. Ze zijn door mij in ieder geval geÏnteresseerd geworden voor hun familie achtergrond

  6. Plantage Rorac en de slaven die er woonden.

    Plantage Rorac aan de Surinamerivier is een interessante plantage om nader onder de loep te nemen. De slaven van deze plantage hebben een behoorlijke verzet geleverd tegen hun meesters, plantagehouders.

    Er is zelf een lied over Rorac gemaakt in het sranan tongo, die men op youtube kan vinden.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  7. Lied van plantage Rorac, goed om te beluisteren dat er daar heftige aan toe is gegaan.

    The Surinam Golden Gate Boys – Rorac

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  8. Passant; goed dat je hierover begint. Er zit een geweldig verhaal hierachter, te weten ht verhaal van kolonel Broos en Kaliko. een verhaal dat zeker een film waard is.
    Even in het kort: het gebeurde in het jaar 1862, kort voor de emancipatie. de directeur van plantage Rorac had zijn slaven toestemming gegeven om een baljaar (danspartij) te houden. dat hebben de slaven uitbundig gedaan, maar toen de directeur de volgende ochtend opstond bleken alleen oude en gehandicapten (malingers) slaven op de plantage te zijn. De rest was verdwenen. Deze hadden zich aangesloten bij de groep van Broos en Kaliko en is in de geschiedenisboeken vermeld als één van de laatste vluchtpogingen onder de slaven voor de emancipatie. De overheid besloot deze slaven op vredelievende wijze terug te halen door militairen erop af te sturen met geweren die niet waren geladen. Broos, die dit als een aanval zag heeft de militairen aangevallen met alle gevolgen van dien. Vele doden aan beide kanten. Achteraf reageerde Broos met de opmerking: “Waarom hebben ze geen witte vlag gevoerd of boodschappers gestuurd on hun vredelievende bedoelingen kenbaar te maken?” Na de Emancipatie heeft hij wel vrede gesloten met het koloniaal bestuur en zijn verontschuldigingen aangeboden. vandaar dit lied met als refrein:
    ai mi Rorac
    dotie foe Picardie
    So menie soema lasie deng libi
    O mi masra Gado. ,

  9. Sorry. De vrije vertaling in het Nederlands van dit refrein luidt als volgt:
    O, mijn Rorac
    Plantage van de familie Picardie
    Vele mensen hebben hier hun leven gelaten
    O, mijn here God.

    Nb voor geïnteresseerden: er is een boek hierover in de handel verkrijgbaar. Het wachten is de verfilming ervan.

  10. En ter afsluiting kn ik jou deze gegevens niet onthouden
    Plantages / R / Rorac
    (Ook wel gespeld als: Ro-Rack of Roorak)

    Sranan Tongo Naam
    Friti

    Locatie
    Surinamerivier

    Grootte
    1000 akkers (1770)

    Producten
    Suiker; Verlaten (1830)

    Omschrijving
    In 1863 werd de plantage Rorac bij Koninklijk besluit geschonken aan de nazaten van Kapitein Broos en Kaliko. Na de emancipatie zijn delen van deze Marrons niet in het oerwoud blijven wonen, maar vestigden zich op Plantage Rorac. Zij leven voort onder familienamen als Babel, Landveld en Meiland.

    Eigenaren
    1770: B. van Wangenheym
    1819: Vrouwev. Thummel Geb. Wangenheim en Vrouwe van Wenk Geb. Wangenheim.
    1824: J. en Th. van Marselis qq.
    1831: Fonds W.G. Deutz.

    Bronnen / Links
    Belangen vereniging Rorac (BVR) Broos & Kaliko

  11. @ John

    Op de plantages zijn er veel zaken gebeurd, die niet geschreven zijn, maar wel door orale verhalen/overlevering en andere feiten vaag zijn. Het zou mooi zijn als deze zaken goed duidelijk voor de geschiedenis zouden worden neer gezet voor het nageslacht en voor de Suriname. Niet eenvoudig, om deze zaken neer te zetten.

    Ja dat verhaal van Broost is wel bekend en van Plantage Rorac. De slaven van Rorac hebben behoorlijk verzet geboden tegen de plantagehouders van deze plantage. Het ging naar ik gehoord had van een geschiedkundige onderzoeker zo ver dat de plantagehouder weggevlucht was.

    Ik hoorde ddb in een toespraak zeggen dat hij ook een band met Rorac had, Ik dacht nee toch!, maar ik zal niet zeggen waarom ik vind dat ik dat niet leuk vind om te horen. Ik houd ook van verzet, vooral als mensen anderen onrecht aandoen. Dan ben ik het Verzet!

    Recht Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.