Conflict over granmanschap van de Saamaka stam in Suriname

13
Conflict over granmanschap van de Saamaka stam in Suriname

Een kapitein toont tijdens een krutu vorige maand in Brokopondo centrum de versleten jas waarin de toenmalige granman Kwaku Etja in 1783 een veldslag had verloren. De kapitein werd bijgestaan door een bajsa die de sabels van de strijder aan het publiek toonde.

Sinds het heengaan van granman Belfon Aboikoni in juni 2014 hebben drie personen zich opgeworpen als de nieuwe stamleider: Albert Aboikoni, Naze Amina en Frans Banai. De tweedaagse krutu werd in mei belegd op initiatief van president Desire Bouterse van Suriname. Dit in een poging een slepende ruzie te beslechten tussen drie groepen, die aanspraak menen te maken op de troon.

Ondertussen hebben de kandidaten Naze Amina en Frans Banai overeenstemming bereikt. Ze vormen een front tegen Albert Aboikoni. De dialoog wordt eind juni voortgezet.

- Advertentie -

13 REACTIES

  1. Gooi die kapiteins eruit en organiseer dorpsverkiezingen waarin een ieder zich kandidaat kan stellen, ook niet-Samaakaners.
    Suriname is toch een democratie?

  2. Wel.Wel, die jas is echt van een REDI-MOESSOE !!
    Geen stads creool/neger !!
    Wanneer gaan we in Suriname stoppen met dit “ka-gedoe”
    van Granmans in het binnenland !!
    Er is 1-gezag voor het land in Suriname , in Paramaribo !
    Den granman diesie na soso las-monie; nooit hebben ze nog een maruhuana aanplant gezien, een smokkelaar of illegale hotkapper of goudrover/delver.
    Wat je ook van vindt, er is op dit moment maar 1-gezag in het land onder leiding van Bouta ! Basta !
    Hopelijk is RobG, het hiermee eens !!

  3. De nieuwe Graman van Saamacca moet op de wijze worden opgelost aangepakt zoals dat historisch en of gewoon geweest is.

    Ik krijg de indruk dat hiervan wordt afgeweken en dat geeft al de ophoudt hierin.

    M.i, moet er een kroetoe worden gehouden en alle daar besproken worden, zaken zoals:
    – hoe vond de opvolging plaats historisch?,
    – wie spelen hier een rol in?, spelers, als belangrijks stamleden, bere, lo,enz./functie, kapitein, Basja, enz
    – waarom verloopt het niet op de historische wijze?
    – waarom nu anders dan toen?
    – wat zijn de verschilpunten en waar komen die vandaan?
    – waren er al in het verleden problemen bij het kiezen van de overleden Graman,
    enz.

    de traditie, gewoonten, wijze zoals het aan toe ging/historisch in stand houden of zijn ver andere wijze voor het benoemen van een Graman nu en waarom?

    De hoogste tijd dat er wetenschappelijk materiaal over deze materie van de opvolging van de marrons komt, waardoor de andere Surinamers over de opvolging van de marrons, wellicht de Inheemsen ook bekend wordt en wij deze materie ook gaan begrijpen. IK ga vanuit dat de staat, regering, binnenlandse zaken,enz hierover toch kennis moeten hebben of is het een geheime toestand? Als men die openheid geeft, kan dit never, nada, nooit, nul nunca, negatief, nooit, niks, nul problemen mee geven.

    Als jullie er niet uit komen wil ik wel als buitenstanders/ SuriNed jullie Graman worden. Wel wil in de naam Graman veranderen in Koning. Enige jaren geleden was er op de Nederlandse Teevee ook een Nederlander die Graman, Chief of whatever van Afrikaanse Stammen in Afrika was geworden, Ook in Duitsland had je zo een geval dacht ik. De zweep heb ik al en maken jullie mijn gouden staf in orde en mijn gouden belt. Hierdoor heb je behalve ddb in de stad, Thomas bij de inheemsen, bravo bij de marrons, ook nog mij erbij. In de winter kom ik wel over en als er geen siebie boesie, high watra of droge tijd is. foutje, bedankt!

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  4. We leven in 2017 in Suriname en het is tijd voor nieuwe tradities dan dit soort afrikaanse toestand. Gewoon aanpassen aan jaar 2017.

  5. Wil je ontwikkeling in het binnenland, dan moet je de traditie van deze stammen juist in ere herstellen en reservaten van de oorden maken, waarbij een duidelijke gebiedsafbakening aan de orde is met zelfbeschikkingsrecht. Stimuleer traditionele gewoonten en gebruiken en maak toerisme mogelijk, zodat ze iets van hun cultuur en gewoontes nog aan de man kunnen brengen en daarmee i komsten kunnen generen en hun eigenheid in ontwikkeling kunnen brengen dan rooftochten in Paramribo organiseren.q

  6. Het verleden moet een basis zijn om te groeien naar het heden en niet andersom. Mensen laat je niet kisten in het verleden en sterven met de gestorvenen. Leef en ontwikkel je mentale kracht zodat je weerstand kan bieden tegen verdrukking en achtergesteldheid.

  7. Waarom benoemd hun geliefde farao al Bouta niet een waarnemer. 1 met justitie ervaring zoal Eugenie van der San.
    of Doekie of Boeva.

  8. alle privileges tot 0 reduceren. geen hond die de positie wil hebben. het gaat om macht en hebzucht. het zijn ordinaire macht beluste ……onderdrukker uit de koloniale tijd . Kaptein van wat ..schoonmaak dienst van de WC.

  9. Het is je reinste bestuursdoublure en meten met verschillende maten in een en zelfde land. Ik zie al aankomen dat overige etniciteiten ook gaan aandringen op eigen bestuursstructuren dan is het hek van de dam. Wat moet die totale samenleving hiermee aan?

  10. @ paraman,
    In deze moderne tijd, waar mensen in de kustvlakte en vooral paramaribo, belasting betalen t.b.v het hele land moeten we deze ” rotsooi” van granman’s afschaffen. Heeft geen enkele sociaal economische waarde voor het land !!
    Gewoon 1-centrale Regering in Paramaribo , met DC’s in alle districten !!
    Straks gaan de Hatianen en Cubanen en Brazilianen ook hun opperhoofd/granman op eisen !!
    Dit soort rotsooi kost het land/belastingbetalers alleen maar bommen geld , terwijl er geen geld is om medicijnen te kopen voor de bevolking !!

  11. Het wordt tijd dat deze binnenland bewoners ook ingezet worden in het arbeids proces.Zo een traditioneel leven leidt tot niks.
    Door hun op te nemen in het bevolkings register en hun zinkplaten en bakkeljauw te sturen,zijn deze mensen naast hun schoenen gaan lopen.Waarom werken als alles naar hun toe komt.
    Er moeten in het binnenland enkele plaatsen aangewezen worden,bijv.Pikin Slee ,Snesi kondre ,Goeyaba waar deze mensen zich binnen een bepaald tijd moeten vestigen.Wie dan nog verspreid wonend wordt gevonden,wordt gedwongen te kiezen waar ze willen wonnen.Zo valt het de regering makkelijker om ze te verzorgen.Kunnen ze misschien dan hun eigen houtzagerijen opzetten.Of”NV Binnenland.”De kwak fabriek .

  12. @ Jacobus,
    Jou advies lijkt mij een goed idee !!
    Over zinkplaten en bakkelouw: dat was een zaak van “de tijdgeest” toen ! Maar het was goed bedoeld van Jopie

  13. @ Jacous,

    Je insteek is juist. Maar ik wil nog een stapje verder gaan. Stuur deze analfabete aangeklede apen terug naar Afrika, dan kunnen ze daar hun stammenoorlogen uitvechten. Ze hebben al vier eeuwen niets bijgedragen aan de vooruitgang van Suriname!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.