Documentaire over Surinaamse schrijfster Cynthia McLeod

13

Zaterdag 30 augustus wordt een nieuwe documentaire over Cynthia McLeod om 16.00 uur uitgezonden op Ned 2. In ‘Misi met een missie’ volgt regisseur Wilma Ligthart de in 2011 koninklijk onderscheiden Surinaamse schrijfster, bekend van onder meer ‘Hoe duur was de suiker?’, naar plekken die een belangrijke rol spelen in haar leven en werk. De documentaire laat Cynthia McLeod (Paramaribo 1936) in vele hoedanigheden zien: op haar boot ‘Sweet Merodia’ waarmee ze historische tochten langs plantages organiseert, in haar werkkamer en op het presidentiële paleis waar haar vader Johan Ferrier, de eerste president van Suriname, woonde.

De altijd energieke en positief ingestelde McLeod heeft maar één missie: zij heeft zichzelf opgedragen om de geschiedenis van de slavernij via haar historische romans onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Bevlogen vertelt Cynthia McLeod over de drijfveren achter haar werk en over het beladen Nederlands-Surinaamse slavernijverleden. “Je moet eerst je geschiedenis kennen om ervan te kunnen houden,” is haar favoriete uitspraak. Speurend in archieven tekent zij alles nauwgezet op, met als doel begrip te creëren aan beide kanten van de oceaan.

https://www.youtube.com/watch?v=NYJ-etmtQiY

Cynthia McLeod heeft een uitgesproken mening en schuwt de discussie niet. Ze is ervan overtuigd dat veel historische bronnen te wit zijn, maar ook dat de nazaten van de slaven meer uit zouden moeten gaan van hun kracht in plaats van slachtofferschap. “Wij zijn de allersterkste, wij kunnen alles, want wij hebben het overleefd,” vertelt ze tijdens haar historische boottochten. De meeste Nederlandse schrijvers hebben volgens haar trouwens last van navelstaarderij: “Ik schrijf nooit over mijzelf.” McLeod praat ook liever over boeken dan over zichzelf , maar naarmate de film vordert krijgt de kijker een goed beeld van haar persoonlijke achtergrond en haar verleden.

- Advertentie -

13 REACTIES

  1. Als hindoestaanse die in Nederland geboren en getogen is, heb ik AL haar boeken al gelezen en geborgen in mijn boekenkast. Door haar heb ik de Surinaamse geschiedenis leren kennen. En ja hoor, ik ben hierdoor nog meer van Suriname gaan houden.
    Dat mevrouw McLeod zelfs koninklijk onderscheiden is, heeft zij dik verdiend!!!

  2. Wat te doen met de duizenden die zitten te wachten op herstelbetalingen? Velen van hen weigeren te werken om aan geld te komen.Zij zijn allergisch voor het werk op het land.Groente planten? Rijst planten? Nee dat gaan ze niet doen.Pa lantie moet een perceel met huis aan ze schenken.Hoe pa lantie dat alles moet bekostigen kan ze niet schelen.Zelfs in Coronie zit men te wachten tot de cocosnoten uit de hemel zijn gevallen.Waarom lukt het niet om de rijstbouw in Coronie te laten bloeien? Waarom mislukt het elke keer weer? Men moet eerst de coronianen genezen van hun allergie om in modder te werken.

  3. We gaan Paal van PALU om krabboe tochten te organiseren.Dit jaar waren de krabboe’s extra groot.Zo een tocht op de Coroniaanse kust moet men meegemaakt hebben.Dat is ook historisch.

  4. En ik ben het helemaal mee eens met Cyntia MCLeod.
    Echt een vrouw die je geen verhaaltjes moet komen vertellen.
    Statig en stoer,prominent en stoer,en zij verdiend het..

  5. Heb ook al haar boeken gelezen die ik tijdens mijn vakantie in Suriname had gekocht bij boekhandel Vaco omdat het daar veel goedkoper is als hier.

  6. Heel goed, dat over deze markante Surinaamse schrijfster een documentaire is gemaakt.
    Als er iemand is, die veel voor Suriname betekent en heeft betekend, is het Cynthia Mcleod.
    Van de opbrengsten van haar bootreizen met toeristen bekostigt zij weer bootreizen voor blinden en ouderen, alles voor niets wel te verstaan en dat is heel erg on-Surinaams.
    Bravo Cynthia en ga zo door !!!

  7. Dat mevrouw C. Mc Loud prachtige boeken geschreven heeft en hiermee de Surinaamse slavernij bij Nederlanders, Surinamers ea bekend maakt vind ik goed.

    Waar ik (een) vraagteken/s bij plaats, als ik de video bekijk en naar haar beluister zij in de groep van blanke Nederlanders hen probeert duidelijk te maken, alsof deze vanuit gaan dat zij daar aan schuldig zijn en het weten en zij hen probeert duidelijk te maken dat zij daar niets mee te maken hebben. Let op de opmerking: Nooit en nooit schuldig te voelen over slavernij, want jij was het niet. Dat klopt en ben ik met haar eens. Maar de blanke Nederlanders op Sweet Merodia weten dat ook dat ze niets te maken hebben met de Slavernij.

    Wie de Nederlandse (koloniale) gechiedenis goed kent zal wel weten dat het rijke kooplieden uit oa Amsterdam, Zeeland, ABN-bank, mensen van de adel, het koningshuis,ondernemingen, ABN-bank enz waren die met de slavenhandel bezig waren, kortom een bepaalde groep welgestelde families, kooplieden, ondernemingen, kerk, joden, enz. enz. Het proletariaat in Nederland in die periode had er niets mee te maken en het zou mij niet verbazen als vele die op de boot zaten en nu een goed tot beter leven hebben afstammen van die proletariaat in die periode.

    In de periode van de slavernij leefden veel gewone Nederlanders onder de armoede grens en waren proletariaat, horigen, veel weeskinderen, tuchthuisboeven, enz die nauwelijks meer rechten hadden dan slaven in de kolonie. Ze hadden nog niet eens een familienaam, het is in de periode van Keizer Napoleon dat ze familienamen kregen. en zie maar de weeshuizen met de weeskinderen tussen de middeleeuwen en de periode van de grote ontdekkingen van Amerika in 1492 door Columbus en de slavernij. Dus Surinamers moeten niet als ze blanke Nederlanders/europeanen zien, denken dat die hun voorouders hebben uitgebuit. Let op het waren de welgestelden, ondernemers enz. Aersen van Sommelsdijk was van adel en een zeer rijke family, de tuchthuisboeven, waren maar gewoon het arme volk, De namen van al deze welgestelde families, ondernemingen zijn nog steeds te vinden in archieven of gewoon bekend in Suriname, zie de plantagenamen en eigenaren of straatnamen, pleinen enz. Ook joden/portugezen zijn hier schuldig aan. Duitsers, Fransen, Engelsen. Maar let op het ging om de bovenlaag van de mensen uit deze landen Europa, Ook te kerken ea.

    Wat erbij vermeld kan worden, is dat ook kinderen van de blanke meester/halfbloedjes of mullatten hadden soms ook plantages of anderen zie gewoon op den duur zwart waren, maar wel afstamden van de blanken en deze hadden ook slaven en plantages. Men moet dan niet uitgaan dat deze gemengde kinderen geboren waren uit verkrachting. De meesters hadden vaak gewoon normale relaties met mooie zwarte schone vrouwen en de kids werden ook keurig opgevoed. De namen van die families zal ik jullie maar besparen. Zie maar de uitvinder van de schoenmachine. Die pakte zijn koffers en vertrok ook als een vrije man uit Suriname naar de USA. Zie dan maar hier een voorbeeld van, een vrije man, die in die periode vrij kon vertrekken uit Suriname.

    Suriname heeft ook zwarte slavenmeesters en gemengden gehad. Dus Suriname moet ook de schuldigen dan daar gaan zoeken.

  8. Fraulein McLeod is zelf een dogla met vooral blank bloed. Welke kant van het bloed trekt meer aan haar, de zwarte kant of de witte kant? Is zo’n persoon ooit in staat een echt partijloze oordeel te vellen? Want steeds komt het erop neer dat of de zwarte kant iets te verwijten viel of de blanke kant. Vandaar misschien dat Frau McLeod poogt verwijtloos te zijn? Wat gezien haar positie (in de ras) ook heel logisch is?

  9. Kleinbal,

    Juist omdat ze blank bloed heeft, stelt ze de misdaden tegen de mensheid aan de kaak en laat ze deze onmenselijke c.q. mensonterende gruweldaden open en bloot zien van haar blanke ancestors. Doe ik zelf ook. Niets mis mee, want de waarheid moet toch een keertje aan het licht komen.

  10. Ik zou niet weten waarom er een documentaire over deze vrouw moet komen. Deze hele familie leeft in Suriname alsof ze van Adel zijn. Als ze zich zo Surinaams voelen dan hadden ze hun vader niet in een Nederlands dorp moeten begraven, het land van de kolonisator, slavendrijver en bezetter.
    Ik heb daarnaast geen hoge pet op van haar boeken. Ik lees ze op dezelfde manier als hoe ik een stripboek lees. Er zitten niet of nauwelijks geschiedkundige feiten in en als die te vinden zijn dan zijn ze vervalst op een zodanige manier dat de witten er mee kunnen leven. De slavernij wordt door haar als te rooskleurig en goed voor de zwarten omschreven. Haar boeken zouden in Suriname verboden moeten worden want dit is regelrechte brainwash met subsidiegeld van Nederland. Het geeft de Surinaamse jeugd een verkeerd beeld van de slavernij

  11. Mevr. Mc Leod slaat de plank vaak volkomen mis, door te volharden in haar stelling dat het meeviel omdat sommige slaven het goed hadden. Zolang je niet de vrije wil hebt te vertrekken als je geen slaaf meer wilt zijn, slaat dat nergens op. Kijk maar naar 12 years a slave. Zolang de slavin het sexslaafje van de meester wilde spelen, leefde ze als een prinses t.o.v. de andere slaven. Tot ze niet meer wilde, en tot bloedens toe werd afgetakeld. Niemand kon de slavenmeester ervan weerhouden haar dit aan te doen.

    Ook haar stelling dat wij blij moeten zijn omdat wij niet in Ghana en andere Afrikaanse landen zijn achterbleven, raakt kant noch wal. Zeg dat maar tegen de duizenden slaven die crepeerden tijdens de overtocht of op de plantages hun voet afgehakt werden als ze probeerden te vluchten, of een vreselijke marteldood stierven. Of voor dood werden achtergelaten als ze ziek werden, omdat het goedkoper was een nieuwe slaaf te kopen i.p.v. een zieke slaaf beter te maken. Kortom, zolang je niet de vrije wil hebt om te gaan en staan waar je wilt, is het zogenaamde goede leven van sommige slaven een wassen neus. Dat deze dame dit schaamteloos propageert kan ik mij niet voorstellen.

  12. Wanneer houdt het gezeur een keer op? Gewoon met zijn allen de schouders eronder en keihard werken om het land op te bouwen, de corruptie zo goed mogelijk te bestrijden, een sociaal vangnet voor de invaliden, ouderen enz.te creëren?
    Daar gaat het om en niets anders.

  13. @ Carlos, maar daar gaat de topic niet om, dus wie is nu aan het zeuren? Ik snap dat je dit weer een anti-Bouterse draai wil geven, maar kan je voor de verandering even bij de topic blijven. Het gaat over mevrouw McLeod

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.