‘Emancipatiedag’: vrij maar geestelijk nog gebonden

49

PARAMARIBO, 29 jun – De geheel of deels van tot slaaf gemaakte Afrikanen afstammende Surinamer is weliswaar al anderhalve eeuw vrij. Maar geestelijk zit nog het een en ander vast. Tot deze conclusie komt dominee Edgar Loswijk van de Evangelische Broeder Gemeente Suriname, EBGS. De geestelijke staat van deze nazaten is nog niet van dien aard dat over de schouders kan worden gekeken.

Velen durven of willen nog geen blik werpen op het slavernijverleden. “Het is ons tijdens de slavernij geleerd om ons te schamen voor wie we zijn. Ons is geleerd dat we geen geschiedenis hebben, geen eigen cultuur en dat Afrika niets is. Je kunt je verschuilen achter een titel of hoge functie, maar dat ben je niet”, zegt Loswijk tegenover de Ware Tijd. Toch zijn er zat die precies dat doen, kruipen in cosmetische oppervlakkigheid. Dichter Stanley ‘Sombra’ Slijngaard tekent het nog scherper.

Een titel of hoge functie is voor menige nazaat aanleiding de eigen groep definitief de rug toe te keren. In elk geval wordt daar driftig naar toe gewerkt, onder meer wat betreft de levenspartnerkeuze. “Men kiest voor een ander ras. Dat is zo bij mannen en vrouwen. De intellectuele vrouw neemt geen genoegen met een Afro-man van simpele afkomst. De mooie kroesharen worden afgeschoren, gladgemaakt met chemicaliën of verdrongen achter vals haar”, stelt Sombra.

- Advertentie -

49 REACTIES

  1. Sombra slaat de spiiker op z’n kop! Vooral voor wat betreft de zogenaamde gestudeerden. Ik las op een andere nieuwssite een stuk van Bert Eersteling, verfoeilijk. Het is bij hem duidelijk dat leri no e puru dong! Het is duidelijk dat hij zijn zg intelect in Nederland heeft opgedaan en dus wit denkt en hemel en aarde beweegt om zich ook als zodanig te onderscheiden van de rest. Zo ken ik er nog een,Julien With. Ook zo een die nooit had gedacht een titel voor zijn naam te krijgen. Die scheldt ook op alles waarmee hij zich niet wenst te identificeren zoals de zwarte mens. Deze mannen voelen zich ver verheven boven hun rasgenoten door het kleine beetje meer kennis dat zij denken te hebben dan de groep waar zij uit voortkomen. Maar nogmaals: leri no e puru dong!!

  2. Zo lang als de Slavernij heeft geduurd, zo lang zal het proces van genezing, loskoming, bevrijding duren. Wij zijn nu al halverwege!
    Nog 150 jaar te gaan!
    En het gaat de goede kant op!
    Hoofd omhoog, rug gestrekt, vooruit met ferme pas en blik op oneindig!
    Want wie de slavernij heeft doorstaan hoort bij de sterksten der aarde!
    Ontstijgen mag, verlaten niet!

  3. lea, volgens jouw kronkel zijn dus 8 dec. en moiwana-nabestaanden nu genezen van hun verdriet.

  4. Op 1 juli gaan ze allemaal dansen,zuipen en feest vieren, bezinnen hoort er niet bij,voorkomen dat het nooit meer gebeurd in welke vorm ook hoort er ook niet bij.

  5. 29 juni 2013

    Er zit waarheid in wat Sombra zegt.

    In mijn wijk heb ik enkele Surinaamse bountys wonen die zich erger gedragen dan de Nederlander zelf, maar wanneer de Nederlandse buur een feestje geeft zij nooit worden uitgenodigd. Srika lacht ze constant uit en zij begrijpen het maar niet,baya!!

    Of een hier achter in de straat die vindt dat haar dochter een blanke vriend moet nemen, want alleen met een blanke het je als blakamang een goede toekomst.
    Srika

  6. “De intellectuele vrouw neemt geen genoegen met een Afro-man van simpele afkomst.”

    Nogal wiedes! Heel vaak hebben die (mannen van simpele
    afkomst) losse handen. Uiteraard zijn er uitzonderingen!
    Argumenteren is er niet bij!
    En wat dacht u van de opvoeding van de kinderen!

  7. Ach zou die dichter Sombra om zich heen gekeken hebben al die zwarte mannen die een blonde vrouw willen? Dat zwarte vrouwen vaak niet trouwen? Neen he! Mensen maken hun haar glad…ook weer Beste Sombra, een ieder mag doen wat ze willen, glad, kwie-ba, Suriname heeft nooit issues gehad met dit soort dingen. Ja sommige mensen hadden nu eenmaal pat’futu’s en anderen sluik haar, die weer naar de kapper gingen voor een stevige permanent. Geen gedoe over uiterlijkheden. Want dat is dit feest van de herdenking momenteel.

  8. Het is ons tijdens de slavernij geleerd om ons te schamen voor wie we zijn.

    En 200 jaar later is deze les de enige die je onthoudt>

    Wat een bullshit

  9. Daar heb je die racistische homo’s weer die negatief reageren. Negeer die handel!
    ->
    Ik ben blij dat Nederland wordt geconfronteerd met het onderwerp en het slavernijverleden. Ik zal in Nederland ook altijd ermee doorgaan. Ik ben nog niet klaar met Nederland. Ik hoop ook dat Suriname er ook veel aandacht aan zal besteden en dit ook een lange tijd zal doen. Laat het doordringen! Ik vind het de goede kant op gaan. Ik ben op de achtergrond bezig informatie aan het verzamelen over een belangrijke onderwerp. Tot slot, ‘Sombra’ heeft trouwens gelijk. Ik merk het ook in NL. Een mooi geschreven artikel trouwens.
    <-/end

  10. Denk je dat een intellectueel gevormde witte vrouw zal kiezen voor een witte poetser, concierge, postbode of voor een intellectueel gevormde zwarte man? Heel veel zwarte vrouwen vonden studerende zwarte mannen ook niks. Ze waren niet interessant voor hen, ze zaten liever achter hun boeken, ze waren saai,enz.De zwarte vrouw koos liever voor een stoere zwarte man, die altijd te vinden was voor sex,dansen,opscheppen,enz.De zwarte vrouw dacht aan lol maken en de stoere zwarte man die niet eens werkte wist haar te pleasen. Wij zwarte studerenden werden vaak beledigd en uitgelachen door de zwarte vrouwen omdat we rond moesten komen van een studiebeurs en eenvoudige bijbaantjes.

  11. henk: “lea, volgens jouw kronkel zijn dus 8 dec. en moiwana-nabestaanden nu genezen van hun verdriet.”

    Nee henk, ze rouwen niet meer, ze zijn verder gegaan met hun leven, maar het verdriet zal er altijd zijn, net als het verdriet van de Slavernij. Het gaat nooit over, maar je mag er niet onder gebukt gaan. En dat proces, dat duurt heel lang.
    Bovendien vergelijk je appels met peren. Moiwana was een incident, weliswaar met een grote impact, maar niet te vergelijken met 300 jaar Slavernij! Een beetje dom!
    Over kronkels gesproken!

    Henk Molenaar, ik heb jou al welterusten toegewenst! Is één keer niet genoeg?
    Nou vooruit dan, welterusten, nog een keer!

  12. Ja,die mentale en geestelijke schade is groot onder mijn kroes harige volk .
    Het wordt tijd om voor ons zelf op te komen en die leugens dat ons door die doodverderver(kolonialen)verteld is voor altijd los te laten ”zij zijn niet beter dan ons.

  13. Als nederland mij euro 1000.000.000.000 mocht geven ter compensatie van de slavernij dan breng ik de helft naar het graf van mijn voor ouders als ik die nog kan vinden dan vergeet ik die hele 300 jaar slavernij gedoe ik zal er nooit meer aandenken en nooit meer 1 juli vieren door die euro,s ben ik genezen we zijn al 150 jaar bezig hoelang gaan we nog door, en wat willen we om dit tevergeten en optelossen niks zal helpen dus laat die nederladers in hun sop gaar koken en laten wij afro suri,s ons bezinnen en het zelf oplossen we kunnen het zelf.

  14. Eye opener als analyse hoe het kan verkeren.

    Voor diegene die zich nog steeds slachtoffer voelen vanwege het slavernijverleden, zullen dit altijd blijven. Daarmee bagatelliseer ik geenszins het leed vanuit het slavernijverleden wat hen is aangedaan.
    Uit het geklaag blijkt duidelijk dat men niet in de gaten heeft dat men zichzelf tot slachtoffer maakt en daarom ook blijft.

    In principe heeft de blanke/racist daarentegen die zichzelf als superieur ziet of voelt,er alle belang bij dat het geklaag van de zwarte maar blijft voort-bestaan. Dit bevestigt hem in zijn/haar superioriteits-gevoel.

    In essentie lijkt er bij de zwarte nazaten/klagers die zich slachtoffers noemen van het slavernijverleden, sprake van een minderwaardigheidscomplex en daarmee dus slaaf blijven in hun eigen voortbestaan.Immers de mentale bevrijding begint bij jezelf,in de geest van het denken met erkenning van je gevoel van eigen waarde,het zelfvertrouwen tot zelfverwerkelijking, zelfrespect en tevredenheid met wat je bent.

    Vergeet het dus maar, de blanke racist die zal en kan dan nooit het boetekleed aantrekken ter bevrijding van jezelf of van het slavernijverleden.Trouwens de zwarte
    /afrikaan van Ashanti komaf, maar ook de zwarte voorouders uit het koloniaal verleden zijn er debet aan en hebben zelf ook schuld aan dit geheel.
    De opvoedingstradities refereren aan het inprenten van de lessen zoals bijvoorbeeld, doe niet zo vernegerd, opo joe kleur. Fout en nogmals fout, maar zij wisten toen niet beter.

    Begin dus bij jezelf want genoegdoening door middel van geld of door spijtbetuiging van de blanke nazaten zal het minderwaardigheidsgevoel van de zwarte die zich slachtoffer noemt, nimmer overstijgen.

  15. @lea….moiwana een incident?????????????????
    8 dec. lul je helemaal maar niet over!!!!!!!!

    jij bent een knettergekke randdebiel en dorpsidioot.

    Jij ook welterusten , maar wel in een diepe coma, mafkees.

    INCIDENT…KINDERMOORD/MASSAVERKRACHTING!!!!!!!!!!!

  16. =Wat mij opvalt is het feit dat er zoveel geestelijke bemoeien met de slavernij en een eigen visie hier overgeven???

    =Is het nou niet verstandig dat men bijeenkomt om een gezamenlijke bericht naar buiten te brengen???Er wordt steeds gepraat over eenheid, waar blijft die dan?????????????????????????

  17. De slaven werden gedwongen,als kind had je niets te vertellen,zodra je je voet op straat zet moet je doen wat een ander wil,op school moest je zowat buigen voor de MEESTER.Verraad ik dan mijn ras als ik als negerin met een italiaan trouw,ik denk het niet.Liefde kan men niet dwingen.Hier maakt u een grote fout om te zeggen dat een Intellectuele vrouw geen afro man neemt,Denk na voordat je wat zegt.Intellectueel of niet liefde is liefde.

  18. Ira,
    beste Ira klopt helemaal wat jij schrijft, iedereen heeft zo zijn eigen verhaal van gemaakt, je ziet door het bos de bomen niet meer.

  19. Ik zag gisteren op de Surinaamse tv een paar Surinaamse Rasta’s knetterstoned en zo te zien nog nooit eeb dag gewekrk die ook geld eisten van Nederland als herstelbetaling……

  20. @henk:
    Voor henk, omdat je de betekenis niet weet: Een incident is een onverwachte en onverhoopte gebeurtenis die ernstige gevolgen kan hebben.

    Voor alle duidelijkheid: Ik ga niet in discussie met mensen die schelden en/of grof reageren, dus ook niet met jou!!
    Ik laat het hierbij!

  21. Zondag 30 juni 2013 om 02:51 uur, door Lea
    henk; volgens jouw kronkel zijn dus 8 dec. en moiwana-nabestaanden nu genezen van hun verdriet.”

    Nee henk, ze rouwen niet meer, ze zijn verder gegaan met hun leven, maar het verdriet zal er altijd zijn, net als het verdriet van de Slavernij

    @Lea

    Dus jij denkt dat de nabestanden van de Moiwana slachtingen en de DEc moorden over hun verdreiet heen zijn en niet meer rouwen!!!???
    Wees blij dat jij gelukkig niet tot 1 van deze rouwende familie behoort !!!
    De Moiwana slachtingen is een weloverwogen daad van Misdrijf geweest ,Potverdomme, het is een strijd geweest tussen bouta en brunsie en vele onschuldigen moesten het met hun leven bekopen!!En jij noemt dit een INCIDENT!!!

    Hoe noem jij dan de DEC MOORDEN !!!???Ook een incident misschien??!!

    Stel je voor je ligt te slapen in je bed wordt vervolgens eruit gesleurd en de volgende dag zie je de zon niet meer schijnen,noem je dit een INCIDENT!!?

    EEN VB VAN EEN INCIDENT HIER SPECIAAL CVOOR JOU…

    twee kinderen vb hebben een wapen in hande kunnen krijgen door onzorgvuldigheid van de ouders,m
    nu de 2 kinderen zijn aan het experimenteren zeg maar spelen met het wapen,plotseling gaat een schot af en raakt 1 van de kinderen met een noodlottig gevolg of zeg maar een ernstige verwonding…DIT NOEMT MEN EEN INCIDENT !!

    Als volgens jou de nabestaanden van de moiwana slachtingen en de dec moorden door zijn gegaan met hun leven en dit slechts na 33jaren en met de MOORDENAAR in hun Midden en met Amnestie erbij,dan vragen wij ons af wat de slaven dan tegen houden om door te gaan met hun leven!!! En we zijn al 150 jaren later in de volgende eeuw beland en zij voelen zogenaamd nog pijn en verdriet??!!
    ZE WERKEN NIET WAT VOOREEN PIJN EN VERDRIET VOELEN ZE DAN??????

  22. Slavernij is geen excuus
    Piet Emmer − 29/06/13, 16:01

    Slavernij, precies 150 jaar geleden afgeschaft, zou tot op heden doorwerken in racisme, ontrouw en criminaliteit. Historicus Piet Emmer denkt daar heel anders over.

    De ene herdenking is de andere niet. Zo roepen de jaarlijkse protestantse Oranjemarsen in Noord-Ierland ter herinnering aan de slag bij de Boyne uit 1690 en de Servische nationale rouwdag vanwege de nederlaag tegen de Turken in de slag bij het Merelveld uit 1389 nog steeds sterke haatgevoelens op, terwijl de jaarlijkse herdenking van onze doden uit de veel recentere Bezetting (1940-45) dat niet meer doet. Op sommige plaatsen zal volgend jaar zelfs sprake zijn van een gezamenlijke Nederlands-Duitse ceremonie, want langzamerhand lijken we te beseffen dat de meeste doden van de tegenpartij ook slachtoffers waren.

    Daarmee zijn de Tweede Wereldoorlog, de Bezetting en de Bevrijding geworden wat ze moeten zijn: zuiver historische gebeurtenissen, waar de huidige generatie zich niet meer persoonlijk bij betrokken voelt. Dat geldt dit jaar eveneens voor de herdenking van de Vrede van Utrecht (1713) en van de stichting van het Koninkrijk der Nederlanden (1813). We staan al niet of nauwelijks meer stil bij de invoering van de 48-urige werkweek, de afschaffing van lijfstraffen en van de doodstraf en het verbod op kinderarbeid. De wantoestanden waaraan deze maatregelen een eind maakten, zijn allang uit het publieke geheugen gewist. Iedereen lijkt te beseffen dat al die verschrikkingen van vroeger geschiedenis zijn geworden en een noodzakelijk kwaad waren om Nederland te laten groeien naar wat het nu is: een zeer welvarend land bewoond door zo ongeveer de langst levende en meest tevreden mensen ter wereld.

    Beperk het tot de getroffen generatie
    Excuses of geldelijke compensatie voor het onrecht dat de Europese Nederlanders in het verleden is aangedaan, beperkt zich tot de generatie die dat onrecht is aangedaan. Zo ziet het er niet naar uit dat de miljoenen Nederlanders die afstammen van hen die in de afgelopen eeuwen kinderarbeid moesten verrichten, ooit nog om verontschuldigingen of financiële compensatie zullen vragen. Evenmin zie ik in de toekomst bij de Amsterdamse VVV folders klaar liggen met daarin een wandeltocht langs de grachtenhuizen van degenen die van die arbeid hebben geprofiteerd.

    Dat generatieprincipe geldt ook voor de excuses voor de inval in en de bezetting van Nederland gedurende de jaren 1940 tot 1945, uitgesproken door de bondspresidenten van Duitsland en Oostenrijk. Die staatshoofden hadden de Oorlog zelf meegemaakt en hun excuses waren bedoeld voor hun Nederlandse generatiegenoten. Dat principe lag ook ten grondslag aan de Wiedergutmachung, die de West-Duitse regering heeft uitgekeerd. Het lijkt zo goed als uitgesloten dat de achterachterkleinkinderen van de oorlogsgeneratie over een eeuw zullen zeggen nog steeds de gevolgen van de Bezetting te ondervinden en geldelijke compensatie zullen eisen, laat staan dat zij dat verre verleden als excuus kunnen aanvoeren voor frustraties, tegenslagen en verkeerde keuzes in hun persoonlijk leven. Dat geldt zelfs voor de directe nakomelingen van de vermoorde Joodse Nederlanders, zoals dr. L. de Jong bewees, de vroegere directeur van het Rijksbureau voor Oorlogsdocumentatie. Hoewel De Jong als geen ander het Nederlandse oorlogsverleden in al zijn facetten bestudeerde, weigerde hij om de kinderen van zijn tweelingbroer in te lichten over het verraad van en de moord op hun ouders. Zijn neven moesten voor hun eigen bestwil dat onverkwikkelijke verleden maar laten rusten, want anders konden ze zich niet op hun toekomst concentreren.

    Gevolgen slavernij zijn nog niet voorbij
    Dat lijkt allemaal anders te liggen voor sommige Caribische Nederlanders. Die zien de herdenking van de afschaffing van de slavernij in de voormalige Nederlandse West-Indische koloniën – overmorgen 150 jaar geleden – niet alleen als een stap naar een rechtvaardiger samenleving, maar vooral als een gelegenheid om de rest van Nederland erop te wijzen dat de gevolgen van de slavernij nog steeds niet voorbij zijn. Wat er maar fout kan gaan, wordt aan dat slavernijverleden toegeschreven: racisme, discriminatie, tienerzwangerschappen, gebroken gezinnen, echtelijke ontrouw, criminaliteit, slechte schoolprestaties, hoge bloeddruk en nog veel meer. De slavernij was zo uitzonderlijk en zo inhumaan, dat alleen onze koning daar excuses voor kan aanbieden. Ook ligt het voor de hand om herstelbetalingen te doen.

    Want zonder slavernij was Nederland nooit zo welvarend geworden. Daar wordt telkens op 1 juli de rekening voor gepresenteerd.

    Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de slavenhandel en de slavernij hun slachtoffers dieper en langer hebben geraakt dan al het onheil dat de Europeanen is overkomen. Dat was althans de redenering van de voorvechters van de slavenemancipatie, de abolitionisten, die 150 jaar geleden een mix van waarheid en verzinsels in de strijd wierpen om de slavenhandel en de slavernij uit te bannen. Ook de Nederlandse Raad van Kerken gaat in zijn recente excuses uit van de verkeerde veronderstelling dat de slavernij in de Nederlandse koloniën voornamelijk beperkt was tot West-Indië en dat de kerken het koloniale slavensysteem veel eerder aan de kaak hadden moeten stellen.

    De materiële positie was niet zo slecht
    In werkelijkheid vormden de slaven in de Europese koloniën maar een fractie van het totaal aantal slaven in de wereld, bevonden de meeste slaven in de Nederlandse koloniën zich niet in het Caribische gebied maar in Azië en Zuid-Afrika, en stak hun materiële positie gunstig af tegen die van het proletariaat in West-Europa – om van de horigen in Oost-Europa en de slaven in Afrika maar te zwijgen. Dat laatste verklaart waarom de Europeanen, inclusief de kerken, de slavernij in hun koloniën zo lang hebben geaccepteerd.

    Nog veel meer onjuiste argumenten zijn in de strijd geworpen om de slavernij aan de kaak te stellen. Zo zou de verkoop van de slaven hun gezins- en familieband onherstelbaar hebben beschadigd. Hoe kon een slavenvader voor zijn kinderen zorgen als hij ieder ogenblik het gevaar liep verkocht te worden? Ook de relatief hoge criminaliteitscijfers onder zwarten zouden hun wortels in de slavernij hebben, want hoe leer je mijn en dijn onderscheiden en respect te hebben voor het leven van anderen in een omgeving, waar de slaven geen bezit mochten hebben en als straf voortdurend werden afgeranseld, verminkt en zelfs gedood? Meisjes- en vrouwslaven zouden door de opzichters en directeuren van de slavenplantages vaak zijn misbruikt en samen met de vele verkopingen zou dat een traditie hebben geschapen van ondoordachte, vroege en veelvuldige zwangerschappen met wisselende seksuele partners. En nog recentelijk is erop gewezen dat de mensonwaardige omstandigheden tijdens het vervoer van de slaven over zee tot op de dag van vandaag zijn sporen heeft nagelaten, want door het chronische tekort aan water tijdens de oversteek zouden alleen die slaven hebben overleefd die vocht konden vasthouden en dus meer zout dan gemiddeld in hun lichaam hadden. Samen met kalium zorgt zout voor een te hoge bloeddruk en deze silent killer is bijna endemisch onder zwarten in Noord-Amerika.

    Van de argumenten blijft weinig overeind
    De abolitionisten bedoelden het goed en gelukkig hebben ze met hun afschaffingscampagne succes gehad. Maar van hun argumenten is in het wetenschappelijk onderzoek weinig overgebleven. Zo blijkt de nadelige invloed van de Europese slavenhandel en de koloniale slavernij op de gezinsvorming van de slaven een fabel. De abolitionisten verzwegen maar liever dat niet de Europeanen, maar de Afrikanen en Arabieren de aankoop, het transport en de verkoop van slaven binnen het Afrikaanse continent beheersten. De Afrikanen en Arabieren bepaalden hoeveel slaven aan de Europeanen werden verkocht, waar die slaven te koop werden aangeboden en de verhoudingen tussen mannen, vrouwen en kinderen. Dat had tot gevolg dat de Europese slavenhandelaren helemaal geen invloed konden uitoefenen op de gezinsvorming onder de slaven om de simpele reden dat hun Afrikaanse en Arabische collega’s daar volstrekt geen rekening mee hielden en gezinnen en families al uit elkaar hadden gehaald lang voordat ze hun slaven aan de Europeanen verkochten. Alleen voor vrouwen met een baby aan de borst werd een uitzondering gemaakt.

    Waren de slaven na de overtocht over de Atlantische Oceaan eenmaal op de plantages aanbeland, dan werden ze maar zelden door verkoop uit elkaar gehaald. Onder de vrije kolonisten in de Nieuwe Wereld vond veel meer migratie plaats, terwijl slaven generaties lang op dezelfde plaats bleven. De slavernij heeft de hechte gezins- en familiebanden juist bevorderd. Pas na de afschaffing van de slavernij begonnen de vrijgelatenen te trekken, en dat verzwakte de sociale cohesie. Eenoudergezinnen zijn niet het gevolg van de slavernij.

    Alleen met de zweep regeerde je niet lang
    En wat voor de familieband gold, was ook van toepassing op de tienerzwangerschappen. Die waren althans op de plantages in het Caribische gebied ongewoon. Slavinnen kregen juist relatief laat hun eerste kind, althans in vergelijking met de vrije en onvrije bevolking van Noord-Amerika. Verkrachtingen kwamen voor, maar elke plantagedirecteur of opzichter wist wat de consequenties waren als hij om die reden een conflict zou krijgen met de grote overmacht aan slaven. Dat kon al snel uitlopen op een staking, een opstand of vergiftiging. Terughoudendheid was ook nodig bij het uitdelen van straffen, want alleen met een zweep regeerde je niet lang. Op de plantages was veel meer sprake van geven en nemen dan de abolitionisten in Europa zich konden indenken. Om winst te maken was een goede verhouding tussen het management en de slaven essentieel en daarom was het de slaveneigenaren en opzichters geraden zich stipt aan de gebruikelijke werktijden te houden en op tijd de wekelijkse en maandelijkse voedsel-, tabak- en drankrantsoenen ter beschikking te stellen net als een stukje grond voor het telen van eigen gewassen en ieder half jaar de gebruikelijke lappen stof en gebruiksvoorwerpen uit te delen, zoals messen, vishaken en pijpen.

    Dat de slaven geen bezit hadden is eveneens een mythe. Die werd doorgeprikt toen er na de afschaffing van de slavernij opeens een koopgolf in de voormalige slavenkoloniën ontstond. De slaven bleken in de loop der tijd met de verkoop van groenten en pluimvee zoveel gespaard te hebben dat zij zich na hun vrijlating dure kleren konden veroorloven, terwijl een enkeling zelfs met een eigen paard en wagen trots op zondag ter kerke ging. Niets wijst erop dat gedurende de slaventijd diefstal, moord en doodslag aan de orde van de dag waren. In Europa waren procentueel veel meer politieagenten en soldaten en dat doet vermoeden dat de koloniale slavensamenlevingen veel minder werden geteisterd door oorlogen, opstanden en criminaliteit dan Europa. De relatief hoge misdaadcijfers onder de nakomelingen van de slaven kunnen weer niet worden toegeschreven aan de slavernij, maar moeten het gevolg zijn van ontwikkelingen in de periode daarna.

    Zelfs de verklaring voor de frequent voorkomende hoge bloeddruk onder zwarten in de VS kan niet teruggrijpen op de slavenhandel, want onder de nakomelingen van de slaven in het Caribische gebied en Brazilië komt hypertensie niet vaker voor dan gemiddeld, terwijl hun voorvaderen dezelfde verschrikkelijke oversteek hebben gemaakt als de slaven, die naar Noord-Amerika werden vervoerd. Weer blijkt het slavernijverleden de verkeerde kop van Jut.

    Het verband tussen industrialisatie en slavernij blijft onduidelijk
    Blijft nog het financiële argument. Heeft het Westen, en Nederland in het bijzonder, niet zoveel aan slavenhandel en slavernij verdiend dat daarmee de uitzonderlijke rijkdom van ons land kan worden verklaard, en zou dat geen basis kunnen zijn voor herstelbetalingen? Onze voorouders zouden zich toch nooit met zulke mensonterende praktijken hebben ingelaten als het niet veel had opgeleverd?

    Alweer werkt de geschiedenis niet mee. Het verband tussen de industrialisatie en de winsten uit de slavenhandel en slavernij is voor Engeland al moeilijk aan te tonen, hoewel dat land de meeste slaven over de Atlantische Oceaan vervoerde, waarschijnlijk een van de meest winstgevende slavernijsystemen had en als eerste industrialiseerde.

    Voor ons land is dat verband geheel afwezig, want anders dan in andere landen verschrompelde de Nederlandse slavenhandel in de loop der tijd tot twee of drie schepen per jaar, terwijl er bovendien nergens zoveel plantages zo snel failliet zijn gegaan als in de Nederlandse koloniën in de West.

    De handel met de slavenkoloniën en de verwerking en verkoop van de daar geproduceerde koffie en suiker zorgden wel voor extra inkomen in sommige Zeeuwse en Hollandse havensteden, maar dat extra geld was van marginale betekenis. Van elke tien schepen die uit Nederland vertrokken, voeren er zeven naar Europese bestemmingen, twee naar Afrika en de West en één naar de Oost. Dat de langeafstandshandel en de koloniale landbouw in de Tropen vol risico’s waren en gepaard gingen met een desastreus hoge sterfte onder Europeanen en niet-Europeanen van hoog tot laag, betekende nog niet dat die activiteiten en producten alleen al daarom bijzonder winstgevend waren. Ze waren zelfs niet van uitzonderlijk belang waren voor de Nederlandse economie.

    Hadden de slaven het echt slechter dan de achterblijvers?
    Maar ook al heeft Nederland geen groot voordeel van zijn slavenkoloniën gehad, dan nog zou een financiële compensatie op zijn plaats kunnen zijn, want slaven verdienden minder dan vrije arbeiders in de koloniën. Dat is in onze ogen onrechtvaardig. Het is mogelijk om de desbetreffende gegevens uit de archieven op te diepen en uit te rekenen wat de slaven per dag in natura verdienden (voedsel, kleding, huisvesting, medische zorg) en dan vast te stellen hoe groot het verschil was met het dagloon van een vrije arbeider ter plekke. Dat verschil vermenigvuldigen we met het geschatte aantal dagen, dat de slaven in de loop der eeuwen hebben gewerkt en klaar is Kees. Er komt dan overigens nog wel een praktisch probleem om de hoek kijken: aan wie dient dan welk deel van dat bedrag te worden uitbetaald? De meeste nakomelingen van de slaven uit de Nederlandse koloniën Curaçao, Suriname, Guyana, Elmina, Zuid-Afrika, Ceylon en Java hebben meestal niet alleen maar slaven als voorouders, maar ook vrije koloniale onderdanen.

    Daar komt nog een historisch bezwaar bij, want deze berekening lijkt te suggereren dat de slaven geen bezwaar hadden tegen hun verplaatsing naar de overzeese koloniën. Dat is in strijd met de feiten. Alles wijst erop dat zowel de Afrikaanse als de Aziatische slaven tegen hun zin van huis en haard zijn weggerukt en dat ze liever slaaf waren gebleven in Afrika en Azië. Daarom dienen we het inkomen van de slaven in de Europese koloniën niet te vergelijken met dat van de vrije arbeiders ter plekke, maar met dat van hun lotgenoten thuis. Dan blijkt er tussen alle ellende toch nog een lichtpuntje te zijn, want de koloniale slaven en hun nakomelingen verdienden en verdienen veel meer dan de nakomelingen van de slaven met een Afrikaanse of Aziatische eigenaar. Dat geldt zeker voor degenen die vanuit de koloniën op den duur naar Europa konden verhuizen. Zo bedraagt het gemiddeld inkomen in Ghana op dit ogenblik rond de 2300 euro per jaar, in Suriname 5400 euro en in Nederland ruim 32.000 euro. Zo bezien bestaat er voor een financiële compensatie van gederfd inkomen tijdens het slavernijverleden geen reden.

    Racisme is ook niet exclusief voor slaven
    Zelfs het Europese racisme, de venijnige basis onder de koloniale slavernij is niet exclusief verbonden met het slavernijverleden. Niet alleen slaven en hun nakomelingen, maar ook vrije Afrikanen en Aziaten waar ook ter wereld werden het slachtoffer van het westerse superioriteitsgevoel; net als de Joden, Sinti en Roma, die nooit slaven zijn geweest.

    Al deze gegevens wijzen erop dat het slavernijverleden niet langer kan dienen als verklaring of excuus voor maatschappelijke achterstand. Het ziet ernaar uit dat de nakomelingen van de slaven net als andere etnische groepen in Nederland langs dezelfde meetlat dienen te worden gelegd. Daarop scoren die groepen hoog, die godsdienstige verdraagzaamheid tonen, weinig criminaliteit kennen, hoog zijn geschoold, goed hun talen spreken, veel innovatieve ondernemers voortbrengen, bekwame politieke leiders leveren, een gering beroep doen op sociale uitkeringen en veel spaarzin aan de dag leggen. Dat de voorvaderen van de oorspronkelijk uit Turkije afkomstige Nederlanders de Verlichting hebben gemist, dat de voorvaderen van de Marokkaanse en Vietnamese Nederlanders ooit door de Fransen zijn gekoloniseerd, dat de Europese Nederlanders tussen 1794 en 1813 en tussen 1940 en 1945 twee bezettingen hebben doorstaan, dat de voorouders van de Joodse Nederlanders gedurende de laatste bezetting bijna zijn uitgemoord, dat de voorouders van de uit Ghana afkomstige Nederlanders slaven hebben verkocht en dat de voorouders van veel ex-Surinamers en Antillianen gedwongen uit Afrika zijn gehaald en als slaven hebben geleefd, zal altijd in herinnering blijven. Maar mededogen zal dat niet meer opleveren, laat staan maatschappelijke of financiële credits.
    Piet Emmer (1944) was hoogleraar geschiedenis van de Europese expansie. Met Jos Gommans schreef hij ‘Rijk aan de rand van de wereld. De geschiedenis van Nederland overzee, 1600-1800’ (2012)

  23. reactie op hierboven. dit wordt verteld/geschreven door een witte persoon. ik dacht dat alle witte personen ondeugdelijke dingen zeiden?

    mijn idee is: waarom discrimineer je jezelf? waarom noem je anderen jouw baasje (jobo of redimoesoe of wat dan ook)daarmee geef je aan dat je je onderwerpt. en je onderwerpt je, omdat jouw belangrijkste doel in het leven is zoveel mogelijk vrouwen bevrucht te hebben en zo weinig mogelijk kinderen een schoolcarriere gegeven te hebben. zoland je alleen met dit doel bezig bent, zul je geen zelfrespect kunnen ontwikkelen, je gaat alleen je lusten achterna. maar daarna? wanneer je lust gedoofd is, dan ben je weer die mislukkeling. richt je eens op jezelf en zodanig dat je denkt dat je het waard bent en ga weer terug naar school en voedt je kinderen op en zorg voor jouw vrouw en neem er geen 12 of meer.

  24. Niet-blanken doen er veel aan te bewijzen dat ze niet minder zijn dan blanken. En daar hoort bij het overnemen van blanke uiterlijkheden, gekromde tong accent, denkwijze, moraal etc.

    En toch worden ze niet volledig geaccepteerd door de blanken.

    Iemand had het hier over dat Hindoestanen zich geen Surinamer noemen, maar Indier. Hoe zou die gepapegaaide zwarte zich dan noemen/voelen? Surinamer of pseudo-blanke?

  25. Borstvoeding helpt kind stijgen op sociale ladder
    Borstvoeding is niet alleen goed voor de algemene gezondheid van een baby, maar het stimuleert ook het vermogen om later te stijgen op de sociale ladder.

    Foto: AFP
    Dat toont een nieuwe studie van de University College London (UCL) aan.
    Bovendien vermindert borstvoeding, volgens de nieuwe studie, ook de kans op neerwaartse mobiliteit.

  26. We leven nu in een moderne tijd van slavernij, zonder stokslagen. WERKEN moeten we toch om te overleven.

  27. Een titel of hoge functie is voor menige nazaat aanleiding de eigen groep definitief de rug toe te keren.
    ALLEEN ECHTE DONGKAWS DOEN DIT !!!

  28. Laat meneer Piet Emmer maar lekker door Emmeren, er zijn weinig of geen mensen die deze onzin willen lezen. Ik zeker niet!
    Hoe langer de tekst hoe groter de leugen!
    Emmer….emmmer…emmmerrr….

  29. Mag de Afrikaanse Surinamer ZELF bepalen hoe hij/zij dit verwerkt en vooral welke voorwaarden hij/zij stelt om over te gaan tot de orde van de dag.

    In dit proces hebben wij de meningen van niet Afrikaanse Surinamers NIET nodig, ze zijn dus ONGEWENST, tenzij ze daadwerkelijk een meerwaarde vertegenwoordigen!!

  30. @Ray,
    Wat mij erg verbaast is dat jij het steeds weer opneemt voor de Moiwana slachtoffers. Dat zou mooi zijn, was het niet dat je deze moorden te pas en te onpas gebruikt om jouw afschuw tegen het huidige regime uit te spreken. Je wringt je in allerlei S- en kromme bochten om de topic waar het over gaat te omzeilen om toch steeds weer over de decembermoorden je gal te spugen.

    Maar….als het ook maar effe kan spuug je net zoveel gal uit over de Marronbevolkingsgroep.
    Je hebt geen goed woord voor ze over en ook niet voor de Creoolse bevolking.
    Je bent zeer racistisch in je uitlatingen over deze groepen.
    Dus jouw medelijden met de nabestaanden van Moiwana slaat nergens op. Je verfoeit de Marronbevolking. Waarom zou je medelijden en/ of sympathie voor hen opbrengen??
    Dit komt heel erg hypocriet en vals over. Je houdt er een dubbele moraal op na!

    Ten overvloede wil ik zeggen dat ik geen aanhanger ben van meneer Bouterse en dat ik vind dat elke misdaad gestraft moet worden. Zo ook de grootste misdaad tegen de mensheid: “De zwarte Holocaust”, gepleegd door Nederland!
    En zo zal het geschieden!

    Zoek een ander om op te spugen, Ray. Ik leen me daar niet voor. Jij denkt op een wijze die ver van mij af staat. Walgelijk!

  31. Alles wat door blanken is geschreven is vervalst en is geschreven naar zelfvoldoening en verheerlijking. Blanken zijn erg goed om de geschiedenis te vervalsen.
    Ik wees -faqt.nl een keer op een grof fout, waarbij ik ook aanhaalde dat blanken de geschiedenis hebben vervalst. Ze hadden namelijk 3 dingen gewoon door elkaar gehaald, krom vertelt en ook nog verdraait. Het ging over Amerika en Slavernij. Snel hebben ze de site vernieuwd en alles was hersteld. Ik viel ze regelmatig aan, want het was gewoon rotzooi! Volgens mij is die site ook gewoon opgedoekt!

  32. Herdenk nu maar hoe je het zelf wilt!
    Iedereen ervaart zoiets persoonlijk en iedereen die zegt hoe jij je hierover moet voelen is een parasiet.
    Suriname maak er een mooie herdenking van.
    En de andere Surinamers maak er een mooie dag van.

    Grtn Piet

  33. piet paniek

    ik denk dat het in eenheid herdacht moet worden omdat mijn voorouder niet per stuk vervoerd werden maar met groote aantallen”door het als invidu te herdenken geeft aan dat mijn volk nog in verdeeldheid leven,maar als eenheid te herdenken geeft aan als eenheid die voorouders herdenking in 1 geest,in 1 gedachte samen komen en weer 1 worden.
    pietje,gaat toch weg men jou verdeel theorie,dat heeft mijn volk niet nodig.

  34. Er is al zoveel over de slavernij geschreven, films gemaakt, onderzoek gedaan, college’s gegeven. Er is niets nieuws onder de zon. Elk volk heeft eens in slavernij geleefd, zelfs de joden. We kunnen de slavernij herdenken, maar we moeten ook niet overdrijven.

  35. plato

    er zijn onderzoeken gedaan,ontdekkingen,dat is waar,maar heb jij er rekening mee gehouden dat door de komst van de slavendrijver(kolonialisten)er ook ondekkingen,onderzoek,naar het zwarte volk is gedaan en dat bijna alles van de zwarte man en vrouw hun ontnomen is en hun geschriften verdraaid en vervalst is om de waarheid voor die zwarte man en vrouw te verbergen,zodat,zij,niet weten wie hun voorouders echt geweest zijn en wat voor koningkrijk zij gehad hebben”en dat,lang voordat er enig ander beschaving tot bestaan gekomen was,.

  36. 01 juli 2013

    De kogel is door de kerk!!

    Srika had toch voorspeld dat de Raad van Kerken en of de Nederlandse regering, uitgaande van het sociale leerstelsel van het christelijk geloof nooit excuses zouden aanbieden, daar er geen schuldvraag gesteld mag worden. Spijtbetuiging en vragen om vergeving van zonden zou het maximale zijn. En dat is nu uitgekomen.

    Henk Molenaar, GMAP, Ray, ESMERALD en andere cabalen, Srika heeft dus alweer gelijk gekregen. Ontken dit niet meer.
    Srika is nooit denigrerend geweest tegen jullie, maar wil wel dat met de inhoudelijke postings jullie het licht zullen ontdekken.

    Beste vriend Henk Molenaar, graag die gevraagde 15 minpunten(-15p). Zo geef je aan de eigen ontkenning van de werkelijkheid.

    Een goede en innerlijke bezinning van deze 01 juli 2013.
    Srika

  37. @Plato: “Elk volk heeft eens in slavernij geleefd, zelfs de joden”
    Dat is waar Plato, overal zijn de Joden vervolgd maar zoals de Duitsers met de Joden zijn omgegaan, (uitroeiing was hun doel), zo is men nergens op de wereld met hen omgegaan.
    Zoals de Europeaan de Afrikaan heeft geknecht, zo lang, zo wreedaardig, zo intens en zo massaal, zo is men nergens op de aardbol omgegaan met slaven!
    Feit!
    Het getuigt van weinig respect om op deze bijzondere dag zo’n bagatelliserende uitspraak te doen!

  38. Maandag 1 juli 2013 om 11:07 uur, door mentu hotep

    Ik heb veel respect voor onze voorouders in Suriname en zeker die het land mee hebben opgebouwd in die zware (zwarte)tijden!
    Hier zie je wat er gebeurdt als een kokosnoot een eigendraai gaat geven aan een tekst.
    Hoe kom je erbij over Heers en verdeel!
    Je moet wel een echt zwart gat boven in die hersenpan hebben die alles zwart en duister in ziet!
    Hotep ik wil zeggen sterkte voor iedereen.
    Lees aub respect!
    Ik vind het al rot dat er zoveel verdeeldheid zit.
    In ons mooie land.
    Grtn Piet.

    En mocht mijn berichtje je nog pijn doen.
    Dan snap je niet wat ik wil zeggen!

  39. Slavernij in welke vorm dan ook hoort niet in een geciviliseerde maatschappij.

    Je kunt je afvragen of de mensheid enkele eeuwen terug nog niet genoeg geciviliseerd was. Slavernij is barbaars en wij mensen onderscheiden ons van dieren omdat wij in staat zijn onze emoties en gedachten tot een goede of slechte daad te herleiden. De geschiedenis bewijst dat tot op heden de mensheid nog steeds niet geciviliseerd is. Zie recente voorbeelden over massa slachtingen in Rwanda, waar de Hutu’s een miljoen Tutsi’s hebben vermoord. Of Irak en Syrie waar uit geloofsovertuigingen de eigen bevolking door de overheid wordt uitgeroeid. En dan is de moord op 6 miljoen Joden nog niet zo lang geleden.

  40. Het was ook de bedoeling de zwarten uit te roeien uit een geheime Amerikaanse rapport. Dat rapport is des tijd vernietigd. Waarschijnlijk waren er een aantal leden er niet mee eens. Ik had het eens gelezen in het jaar 2000.

    @Piet Paniek:
    Ik ben het met je eens.

  41. Ferrel: Je bent knettergek.

    Er wonen paar honderd miljoen zwarten in Afrika en de rest van de wereld. En die zouden de blanken allemaal worden uitgeroeid. Waarom als il vragen mag en hoe>

    Jij hebt tenslotte dat geheime rapport gelezen dat nu verdwenen is.

    Hoor je hoe dwaas je klinkt? Idioot

  42. hmm, ferrel, moeten wij zwarten dan blij zijn dat wij nog leven of niet? want de wereld zoals die nu is, is soms wel een straf om in te leven hoor. waarom wil je ons straffen?

    punt 2: wanneer iemand zegt dat hij alle mensen met bepaalde kenmerken over de gehele wereld!) wil uitroeien, denk je dan dat die persoon ‘sane’ is? indien ja, dan moet ik zeggen dat je zelf bijzonder ‘insane’ bent.

  43. Wat een flauwe shit hier. Allemaal leuke verhalen maar niemand die dit nog snapt volgens mij. Het zijn deze zelfde mensen die het slavernij verleden koesteren terwijl ze zelf niets van hebben meegemaakt. We zijn op de 1 of andere manier allemaal afstammelingen van de slaven, was het niet allemaal in Afrika begonnen? Lang voor dat die blanken kwamen werd er in slaven gehandeld, maar let goed op wie hier het hards schreeuwt. Ik zou zeggen 150 jaar afschaffing v/d slavernij, afschaffen ook die herdenking. Dat gezegd hebbende, vind ik het wel een gemiste kans van Nederland en m.n. van de koning om namens Nederland zijn excuus aan te bieden, die man had vandaag zoveel harten kunnen winnen en was het gelul waarschijnlijk ook voor eens en voor altijd afgelopen.

  44. Maandag 1 juli 2013 om 10:37 uur, door piet paniek
    Herdenk nu maar hoe je het zelf wilt!
    Iedereen ervaart zoiets persoonlijk en iedereen die zegt hoe jij je hierover moet voelen is een parasiet.

    Maandag 1 juli 2013 om 11:07 uur, door mentu hotep
    piet paniek

    ik denk dat het in eenheid herdacht moet worden omdat mijn voorouder niet per stuk vervoerd werden maar met groote aantallen”door het als invidu te herdenken geeft aan dat mijn volk nog in verdeeldheid leven,maar als eenheid te herdenken geeft aan als eenheid die voorouders herdenking in 1 geest,in 1 gedachte samen komen en weer 1 worden.
    pietje,gaat toch weg men jou verdeel theorie,dat heeft mijn volk niet nodig

    begrepen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.