Streep door verplichte bijdrage aan slavernijmonument

33

PARAMARIBO, 20 jun – Vicepresident Robert Ameerali haalt een streep door het plan om ambtenaren te verplichten bij te dragen aan de financiering van een slavernijmonument. Het zogenaamde Nationaal Monument van Winston Wirht, adviseur van president Desiré Bouterse en voormalig parlementariër, zou per ambtenaar tweehonderd Surinaamse dollar (ongeveer vijftig euro) moeten binnenkrijgen. Zonder inbreng van de ruim veertigduizend ambtenaren die Suriname rijk is.

Ambtenaren waren daar niet bepaald gecharmeerd van. Nog voor het besluit van de ministerraad om het plan overboord te gooien, waren protesten te horen. Via radioprogramma’s gaf menigeen al uiting aan de eigen verontwaardiging. “Hoe haalt Wirht het in zijn hoofd, niemand heeft het recht aan mijn loon te komen”, was maar één van de reacties. Minister Soewarto Moestadja van Binnenlandse Zaken heeft alle begrip voor de boosheid bij de werknemer.

Maar de commotie in vooral de media was niet nodig. “Ik verzeker dat de paniek nergens voor nodig is. Er wordt echt geen geld afgetrokken van het salaris van geen enkele ambtenaar”, zegt Moestadja tegenover de Times of Suriname. De ministerraad had weinig meer keus dan het plan af te keuren. Inhoudingen op het loon zijn verboden zonder toestemming van loontrekker. Het monument van kunstenaar Erwin de Vries moet op vijf en twintig november worden onthuld.

- Advertentie -

33 REACTIES

  1. En deze man noemt zich adviseur van de President. Geen wonder dat er sprake is van wanbeleid!

  2. 40.000 ambtenaren……….laat dit getal goed op je inwerken. Suriname heeft geen enkele toekomst met een beroepsbevolking die voor 60 procent uit aartsluie en volkomen overbodige ambtenaren bestaan.

    En Bouterse wil ook nog seizoenarbeiders uit Haiti halen…..

  3. Waarom financiert Wirth dit project niet uit zijn hennep verkoop.Of is de plantage in Cronie er nog niet hihi.
    Als het zo moeilijk gaat om aan gelden te komen,dan kan men liever afzien van dit monument.Dat ding gaat ergens in een hoek verwaarloosd worden.Laat de Vries het volk schenken.Niet voor alles moet hij geld krijgen omdat hij een NDPer is.

  4. Het is je ook geraden dat je een streep doorhaalt.

    Waar halen jullie het lef vandaan om dergelijke sprongen te maken?

    U wilde ze eerst verplichten zodat ze uw slaven bleven?

  5. Meneer Wirth denkt dat hij nog in de revolutionary tijd leeft waarin DDB en zijn bende het volk konden opdragen om bepaalde handelingen te plegen. Ambtenaren waren toen verplicht militaire propaganda massa meetings te volgen om revolutionare rotzooi aan te horen. “Meneer Wirth,Surinamers zijn niet meer bang voor revolutionary intimidaties,” Ik ben het eens met een der forumleden dat deze actie van een adviseur van de President een grote en smerige blunder is. Ik hoop van ganser harte dat DDB hem ook reshuffeld desnoods vanuit China.

  6. =Winston Wirht, moet zich diep schamen om mensen te verplichten geld over te maken voor een monument, dit terwijl zijn baas een vliegtuig charter om steeds naar ander landen te vertrekken.

    =De belastingbetaler geeft al genoeg uit voor dubbele salarissen van Amerali en vele extra overuren van anderen die nog steeds niet verantwoord zijn binnen de DNA.
    Neemt dat geld terug en stort het op een rekening voor het monument.

  7. Jammer dat het niet doorgaat, want dan waren we in 2015 zeker verlost van dit stelletje ongeregeld.

  8. typisch blakaamang

    ze weten niet wat sparen is..

    zelfs hun kinderen kunnen ze s óchtends nieteens een cop thee geven laatstaan een broodje..

    ze bedelen hun hele leven-lang

  9. Forummers, Odi odi.

    Wat een geluk voor die 40.000 (zeven even) Landsdienaren.

    Maar de commotie in vooral de media was niet nodig. “Ik verzeker dat de paniek nergens voor nodig is. Er wordt echt geen geld afgetrokken van het salaris van geen enkele ambtenaar”.

    Dit is gewoon een goedkoop verweer van minister
    Soewarto Moestadja.

    Dus deze slimme boef Winston Wirth, dacht ook even met een GOEDKOOP VERHAAL, wat euro’s in Nederland te komen ophalen.

    Start donatiecampagne voor opzetten Slavernijmonument in Suriname. (Woensdag 17 april 2013-waterkant.net)

    In verband met de donatiecampagne voor het opzetten van een nationaal Slavernijmonument in Suriname, zullen deze maand twee informatiebijeenkomsten in Nederland worden gehouden.

    De hoofdspreker is drs. Winston Wirth uit Suriname. Hij zal het project toelichten en de start van de campagne in Nederland inluiden.

    Hij is natuurlijk met LEGE HANDEN teruggekeerd naar SU.
    Dus project OLLAND zoals onze (pero) het zegt, is totaal mislukt.
    ……………………………………………….
    Donderdag 20 juni 2013 om 19:36 uur, door Jacobus
    Waarom financiert Wirth dit project niet uit zijn hennep verkoop.Of is de plantage in Cronie er nog niet hihi.

    @Jacobus (cobie):
    Neen: Hij is thans overgestapt naar een Leguanen Farm.
    Maar de Coronianen houden hem in de gaten.
    Misschien heeft ANTOON PISPAALTJE een andere optie in deze.

  10. Disie no kan.Zoveel ophef over alles en Anton Paal van de PALU geeft zijn intelligente mening niet?Hij zou toch niet in trance geraakt zijn hopelijk.Dat zou een zware aderlating zijn voor de Sur.politieke landschap.

  11. Dat er slavernijmonument moet komen is zeker goed.
    Ik heb een betere voorstel. Die goud zoekers moeten per persoon 1 gram goud inleveren. Ze betelen bijna geen belasting daarover en het is ook nog Surinaams goud.

    Daarna ook een monument voor derest van de Surinamers en zeker ook voor die Indianen die nood gedwongen moesten verhuizen of werden gedood.

    Succes ermee !

    Benson

  12. Wel deze meneer heeft nu bewezen welke lieden deel uitmaken in de “Adviesraad” van Bouta .Allemmal ondeskundigen en welken geen moer afweten hoe een samenleving eruitziet en er waarden en normen en wetten zijn die de pilaren zijn in een democratiesche staat.Maar als men alleenheerser,die deze dingen aan hun laarzen lappen omdat dan van ons verdiende geld te ETEN, wil zijn, en kan teren,stelen en verkwansen ook de hele familie(Abrakadabra—weggejaagd maar een goede zet van Bouta—– op kosten van het volk dan kunt u zich voorstellen ,wat er gebeurd in Su en wat Surinsme te wachten staat.De voorloper van jaren tachtig…….100%.

  13. Ik, Plato, hoop dat de ogen van het volk opengaan. De tijd voor een ‘Surinaamse Lente’ is aangebroken. Brazilie, Turkye, Egypte, Tunesie etc etc. Overal zie je dat het volk in opstand komt tegen een corrupte overheid. Waarom zou het volk van Suriname dit over zich heen laten gaan???

    Tijd voor een echte Surinaamse Lente en NU!

  14. Wat een onvoorstelbaar groot aantal ambtenaren daar!!
    40.000 ambtenaren op 600.000 mensen is 6,7%.
    In Nederland staan we op 0,75% (120.000 op 16.000.000)
    Bizarrowitz!!

  15. Surinaamse nazaten van slaven kibbelen over verleden

    20-06-2013 19:16 | Armand Snijders

    Surinaamse nazaten van slaven kibbelen over verleden – Leden van de Evangelische Broedergemeente in Abenaston. Beeld Anouska Blanca Monument van Kwakoe. Beeld Audrey Karijodjemiko De grote stadskerk van Paramaribo. Beeld Audrey Karijodjemiko

    1 van 3

    Leden van de Evangelische Broedergemeente in Abenaston. Beeld Anouska Blanca

    Nazaten van slaafgemaakten in Suriname koesteren de vrijheid die hun voor­ouders moesten ont­beren. Maar ze slagen er niet in de handen ineen te slaan voor een nationaal slavernijmonument.

    Hartje Paramaribo. De Grote Stadskerk geldt als belangrijk symbool voor het slavernijverleden. Op de plaats van deze Mama Kerki –moederkerk– van de Evangelische Broedergemeente (EBG) werd in 1776 de eerste zwarte slaaf gedoopt. Het huidige kerkgebouw verrees er pas enkele jaren later, maar is verbonden met deze gebeurtenis.

    De overwegend creoolse kerkgangers zijn zich maar al te zeer bewust van die historische gebeurtenis, zo blijkt na afloop van een kerkdienst. „Natuurlijk”, zegt de 58-jarige Agnes Jozefzoon, „het is een van de redenen waarom ik jaren geleden heb besloten om deze EBG-kerk te bezoeken. Het is een stuk verder van mijn huis in vergelijking met andere kerken, maar hier voel ik mij verbonden met mijn voorouders.”

    Voor Jozefzoon is 1 juli een belangrijke dag. „Vooral een dag om me te bezinnen, om extra stil te staan bij de ontberingen die mijn voorouders hebben moeten doorstaan tijdens de slavernij. Maar ook om dankbaar te zijn dat ze die verschrikkingen hebben overwonnen. En dat ik, en al die andere nazaten nu in vrijheid kunnen leven. Aan de andere kant is het ook aannemelijk dat mijn generatiegenoten en ik er niet zouden zijn als er geen slavernij was geweest. Dat is de realiteit: de geschiedenis heeft ons hier gebracht. En zeg nou zelf: het leven in Suriname is zo gek nog niet. Vrijwel nergens ter wereld is er een land waar zo veel verdraagzaamheid bestaat, waar zo veel etnische groepen vreedzaam samen wonen. Dat is eveneens een gevolg van de slavernij, die dus ook iets positiefs heeft gebracht.”

    Veel Afro-Surinamers hebben een optimistische kijk op het slavernijverleden: de historie mag absoluut niet worden vergeten. Maar ze vinden ook dat het heden er niet door bepaald mag worden.

    Toch denkt niet iedereen er zo over. De slavernij is er volgens menigeen de oorzaak van dat veel nazaten een zeer negatief zelfbeeld hebben. De slaven waren afkomstig uit 26 Afrikaanse stammen. Ze werden na hun komst in Suriname overgeleverd aan een bruut regime van Nederlandse meesters. Ze kenden een leven van gruwelijke straffen en vernederingen. Daardoor werd ieder gevoel van eigenwaarde en zelfrespect de kop ingedrukt. Het zou binnen de Afro-Surinaamse gemeenschap tot op de dag van vandaag nog merkbaar zijn.

    Volgens ds. Edgar Loswijk van de EBG is dit een onjuist perspectief. Creolen moeten uit hun slacht­offerrol kruipen, vindt hij. „Het negatief naar onszelf wijzen, maakt dat ook anderen ons negatief bejegenen. De creoolse bevolking zegt te vaak: „We zijn een lui volk” of: „We zijn verdeeld.” Dat zijn mythes die we moeten corrigeren, want ze zijn niet waar.”

    Ruzie

    Toch zal ook ds. Loswijk niet kunnen ontkennen dat er binnen de Afro-Surinaamse gemeenschap in de voormalige Nederlandse kolonie sprake is van enorme verdeeldheid. Tal van verenigingen, stichtingen en clubjes komen op voor de belangen van de nazaten van slaven. Ze slagen er niet in om de handen ineen te slaan. Integendeel: vaak vliegen ze elkaar in de haren, met als gevolg dat de gezamenlijke doelen die worden nagestreefd niet worden bereikt.

    Zo willen ze allemaal een nationaal slavernijmonument. Dat had op 1 juli onthuld moeten worden. Maar het gebeurt niet, omdat de creoolse belangenverenigingen al jaren ruziemaken over wie de voortrekkersrol mag vervullen, over waar het moet komen en hoe het eruit moet zien. Het enige waar partijen het over eens zijn, is dat het monument gemaakt moet worden door Erwin de Vries, de Surinaamse kunstenaar van wiens hand ook het slavernijmonument in Amsterdam is.

    Bovendien ontbreekt het geld. Hoeveel er precies nodig is, is onduidelijk. Schattingen lopen uiteen van –omgerekend– 300.000 euro tot ruim 1 miljoen euro. President Desi Bouterse benadrukte enkele maanden geleden dat het van groot belang is om op 1 juli een „groot en machtig” monument te onthullen. Maar hij zei er gelijk bij dat zijn regering daar geen cent aan zou bijdragen. Daar moest de bevolking zelf maar voor zorgen. En dus sloegen de verschillende organisaties los van elkaar aan het inzamelen. Door alle verdeeldheid hadden de Surinamers daar weinig vertrouwen in, getuige het feit dat er maar een fractie van het bedrag is binnengehaald.

    Dat Nederland een financieel steentje kan bijdragen, ligt niet voor iedereen voor de hand. Rudi Bottse, voorzitter van het zogeheten Broki Collectief, is zelfs faliekant tegen. „Nederland heeft ons onheus behandeld. Waarom zouden we dan willen dat het een bijdrage levert aan een monument dat eigenlijk de slavernij achter ons moet laten?” Andere organisaties zijn het niet met hem eens. En zo duurt de onenigheid voort en blijft een Surinaams slavernij­monument ver weg.

    Afro-Surinamers moeten het vooralsnog doen met het bescheiden monument van Kwakoe, dat een slaaf met gebroken ketenen uitbeeldt – symbool voor de verkregen vrijheid. Het staat in het centrum van Paramaribo en valt nauwelijks op in de stadsdrukte. De meeste organisaties vinden dat het een betere plek moet krijgen, maar ze zijn verdeeld over de juiste locatie. Sommigen vinden dat het naar de overzijde van de straat moet verhuizen, op de plaats waar nu het vervallen Ston Oso staat.

    Tot 1830 werden hier rechts­zaken behandeld tegen slaven die de wet hadden overtreden. De straffen waren doorgaans niet mild. Met groot gemak legden blanke rechters voor een klein vergrijp de doodstraf op. Een gebouw met een beladen achtergrond dus, en vrijwel ineengestort. Omdat Ston Oso toch niet meer te redden valt, zou het tegen de vlakte kunnen om plaats te maken voor het Kwakoebeeld. Anderen spreken daar weer schande van en stellen dat zo een deel van de zwarte geschiedenis wordt uitgewist. Dus blijft Ston Oso voorlopig nog overeind.

    Marrons

    Terwijl de stadscreolen onderling kibbelen, zijn de marrons –afstammelingen van weggelopen slaven– het roerend met elkaar eens: herdenkingsactiviteiten op 1 juli laten ze onopgemerkt voorbijgaan. De afschaffing van de slavernij leverde immers alleen de huidige stadscreolen de vrijheid op – de marrons hadden die al zelf weten te verkrijgen. Het is dus niet hun feestje.

    In Abenaston, een van de 51 marrondorpen aan de Boven-Surinamerivier, denken de bewoners daar ook zo over. „We kijken niet met wrok op de slavernijperiode terug”, zegt Jamens Zandveld, een van de oudere mannen van het EBG-dorp en lid van het kerk­bestuur. Hij benadrukt overigens dat de afstammelingen van weg­gelopen slaven zich liever bos­negers noemen. De term marron, afgeleid van het Spaanse woord voor ”weggelopen vee”, wordt als denigrerend ervaren.

    „Wat in het verleden is gebeurd, was fout. Door de slavernij af te schaffen, hebben de Nederlanders dit erkend, dus zand erover. De zwarten en de blanken kunnen nu niet meer zonder elkaar. Daarom krijgt een zwarte als hij bij een blanke komt of andersom, altijd een bordje eten. Mijn zoon is zelfs getrouwd met een blanke. We kunnen elkaar helpen. En als de blanken hier ontwikkeling willen brengen, zijn ze van harte welkom.”

    De roep van de stadscreolen om een slavernijmonument begrijpt Zandveld niet. „Waarom moet dit monument in de stad komen, en niet in een van de bosneger­dorpen?” Dat sommige nazaten in Paramaribo herstelbetalingen van Nederland eisen voor het onrecht dat hun voorouders is aangedaan, vindt hij al helemaal onzin. „Maar als Nederland toch wil betalen, ga ik natuurlijk geen nee zeggen. Het geld moet dan niet aan de stadsnegers worden gegeven, maar aan hen die gevochten hebben en de vrijheid hebben afgedwongen. De bosnegers dus – de stadsnegers hebben niets gedaan.”

    Agnes Jozefzoon is het niet met Zandveld eens. „Dit is wel een erg simplistische benadering. Niet alle slaven hadden destijds de kans om te vluchten. En sommige marronstammen sloten al een eeuw voordat de slavernij werd afgeschaft vrede met het koloniale bestuur. In ruil voor hun vrijheid vingen ze gevluchte slaven en leverden die uit aan de blanken. Daardoor waren ze net zo schuldig aan de slavernij als de blanke meesters zelf.”

    Anderhalve eeuw na de afschaffing van de slavernij koesteren de nazaten de vrijheid die hun voorouders zo hebben moeten ontberen. Maar van een onderlinge eenheid is na al die jaren geen sprake. Jozefzoon denkt echter dat het ooit goed komt. „De slavernij heeft een diepe wond geslagen. Maar alle wonden helen, ook deze. Misschien maakt mijn generatie het niet meer mee, maar de generaties die na ons komen vast en zeker.”

  16. Weet je wat ik niet begrijp , surinamers , met name de creoolse bevolking, kunnen niets eens hun eigen kinderen een broodje geven. Maar het slaven monumument moet er maar komen. Komop mensen laten wij veder denken en het slavernij verleden een beetje achterwegen laten we lijden al zoveel en bedelem nog steeds , weet je hoe erg dat is vooral in deze tijd waar wij eerst asn ons zelf moeten gaan denken.
    Wij blijven net zo dom en stijf als al die monumenren. Denk nu masr eerst aan de toekomst van onze kinderen.

  17. Kunnen Brunswijk en Abrahams het monument niet kopen en doneren? Beiden hebben een vermogen van minimaal 50 miljoen euro’s.

  18. Plato,
    waar kan ik mij aanmelden ??
    In Turkije ging het om een pleintje,Brazilie bus tarief,Egypte om corruptie en machtsmisbruik ik las ergens dat de familie Mubrak 1 miljard heeft gestolen van zijn volk,http://www.telegraaf.nl/buitenland/21666623/___Clan_Mubarak__miljard_euro___.html.
    Wat voor naam zullen geven aan de komende opstand in Suriname?
    Neks no fout??? of alles is fout ??
    Over de slavernijmonument monument wil ik kort zijn,De NDP van bouterse misbruiken dit monument voor eigen gewin, zelfde doen ze met A.de Kom en L. Doedel.

  19. Plato,
    waar kan ik mij aanmelden ??

    Wat dacht je van Mali Plein in Den Haag domme ploert.

  20. ff w8en en de Surinaamse lente breekt aan evenals in Brazilië. Suri’s zijn zeer muzikaal en kunnen tamtam hoogten goed overnemen, zonder dram.

    Weg met DDB en adviseurs, gezin, familie, vrienden en kennissen, vuile zakkenvullers!, terwijl het volk in armoede leeft, ja of ja?

    DBB liegt, bedriegt en verkoopt bermpraatjes. Wanneer is hij voor het laatst in de DNA geweest om een verklaring af te leggen aan het volk?

    If ai bos, wik a bos!

  21. Ze blijven ook maar zeiken over de slavernij.

    Neem een voorbeeld aan Europa.
    200 miljoen doden verder.
    De laatste dwangarbeiders in 1950 vrijgelaten.

    Niemand zeikt.
    We gaan bij elkaar op vakantie. Hebben een unie gevormd die de machtigste economie van de wereld is.

    Ik denk niet dat er nog iemand is die een monument ter nagedachtenis van de slachtoffers van de eerste wereldoorlog opricht.
    Laatstaan van de franse revolutie.

    Elke familie in Nederland heeft doden uit de tweede wereldoorlog te herdenken.
    We voeden onze kinderen zonder haat op.

    De daders zijn allang dood.
    Stop met janken en steek je handen uit de mouwen.

  22. De nieuwe slaven zijn de blinde volgers van diverse politieke partijen. Wanneer komt er een standbeeld voor deze slaven?

  23. Ik heb geen probleem om bij te dragen voor een monument. Begin je fundraising activiteiten. Maar give me a break. Staatshoofd geeft miljoenen uit voor een reis naar china en deelt geld uit in Haiti, Cuba etc etc.

    Wirth is een eerste klasse minder begaafde persoon die directe belastingen op salarissen laat heffen. Hoe verzint deze man dit soort non sense. Als deze figuur zijn zin krijgt dan kan je beter ophouden met werken want alle 40 rovers van ali baba willen een greep op je salaris voor hun eigen “goede of minder goede” doel.

  24. Straks moeten de ambtenaren salaris inleveren voor een standbeeld van Desi Delano Bouterse.

  25. 40.000 ambtenaren op die kleine bevolking,eerst maar even 20.000 op straat zetten zonder uitkering en de rest vertellen dat zeven even voorgoed voorbij is,kunnen heel wat woningen van gebouwd worden.

  26. Maar Suriname is one big family, en velen van de families werken, nee staan op de loonlijst van lantie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.