Marrons Santigron boos na verlies rechtszaak om grond

59

PARAMARIBO, 15 mrt – Een recent vonnis dreigt het slepende conflict over landrechten van tribale gemeenschappen weer eens aan te wakkeren. Het Marrondorp Santigron, zo’n dertig kilometer ten zuiden van Paramaribo, is in rep en roer na een rechterlijk besluit. Dorpsbewoner Cornelis Raafenberg kreeg een verbod opgelegd om een lap grond te betreden waar ooit zijn ouders landbouw bedreven. Het ministerie van Ruimtelijke Ordening Grond & Bosbeheer heeft de grond afgestaan aan een stedeling.

Dit gebeurde tijdens de vorige regering. Volgens de rechter heeft de stedeling nu alle zeggenschap over de grond. De gemeenschap is laaiend. “Hoe kan je grond uitgeven aan derden in het leefgebied van tribale mensen. Als men onderzoek had gedaan was wel aan het licht gekomen dat op het perceel beheersdaden worden verricht”, zegt dorpswoordvoerder Salomon Emanuels tegenover de Ware Tijd. Geëist wordt dat de grond terug gegeven wordt.

Ook zullen de grenzen van het dorp vastgesteld moeten worden. Precies dit is heet hangijzer in het conflict. Spanningen tussen Paramaribo enerzijds en anderzijds Inheemsen en Marrons draaien om dit soort soevereiniteit. Volgens Salomon is op geen enkele wijze rekening gehouden met uitzonderingsregels in de nationale wetgeving. Die regels zouden aangeven dat bij landdistributie rekening moet worden gehouden met de belangen van tribale gemeenschappen.

- Advertentie -

59 REACTIES

  1. De Amerikanen deden het beter, de indianen kregen een afgezette lapje grond ter beschikking. Het wordt tijd dat de tribaal Gemeenschap ook een afgebakende stuk grond, genaamd een reservaat, krijgt voor hun wijze van leven!!!

  2. Dit soort tafarelen in SU is de normaalste zaak van de wereld!! een bekend verhaal!! Wat kun je hen nog meer adviseren??? Eerst doen dan denken!!!

  3. broeders, het wordt tijd dat jullie stoppen met het zgn claimgedrag, laat je eerst registreren als eigenaar dan mag je gaan claimen…..en/of niet andersom.

  4. Dit is het zoveelste bewijs dat de regering o.l.v. Venetiaan nooit zorgvuldig haar werkzaamheden uitvoerde.In dit concreet geval gaat het dus niet alleen om oplettendheid dat ver te zoeken was maar ook om het hebben van respect voor de belangen van de mensen op basis van een gelijkwaardige behandeling.In de rapportages van Wiki Leaksperiode periode 2004-2008, bleken dit soort naar corrupte praktijken veelvuldig voor te komen.

  5. omdat het stukje grond “mede” door vene en co is uitgegeven is jullie reactie zo mild???? nou nou!!!!!

  6. ter voorkoming van excessen zou ik het stukje grond in algemeen belang laten terug keren in de boezem der doemeinen en het ter beschikking stellen van de leefgemeenschap van santigron. probleem opgelost, maar mensen moeten eerst over gaan tot baldadigheden alvorens de autoriteiten ingrijpen, wat een leiders!!!

  7. =Ik denk dat door deze omstandigheden het nu en voor altijd moet gaan ophouden in Suriname om gronden op te gaan eisen.
    Mensen hebben in het verleden genoeg gefraudeerd en sommigen vinden zelfs dat zij jaren ergens wonen dus is de grond van hen.

    =Ik vraag mij af of mensen wel weten wanneer een stuk grond van hen is, Ik ben bang van niet. Als ik met mensen praat hoor ik steeds hetzelfde, het was van mijn grootvader, maar niemand heeft meer de bewijsstukken en men heeft ook nooit meer iets betaald, dus dan bestaat de kans dat je ook je eigen perceel kan gaan verliezen.

    =Huurpacht, domeingrond kunnen nooit van een ander zijn, ze zijn en blijven gronden van de staat.

    =Voor de jongeren moet het en harde les zijn en weten dat zij in de toekomst niet zomaar ergens gaan wonen anders is het vragen om problemen.

    =Mensen hebben hulp nodig, maar ik ben tegen het occuperen van gronden en komen eisen dat men recht op heeft.

  8. @RobG, geef niemand de schuld, want tijdens de burgeroorlog zijn velen naar de stad gevlucht waar zij toen ook netjes zijn opgevangen. Helaas waar zij waren hebben zij totaal vernietigd. Ook heeft een deel hiervan stukjes gronden ingepikt en huizen opgezet.

    =Je kunt ook niet op de een of ander dag de mensen terug sturen naar hun dorp terwijl zij geen woning hebben.

    =Vergeet niet dat velen in de stad al heel lang op een stukje grond wachten, dus hier heeft niet een persoon de schuld, maar het is een algemeen maatschappelijk probleem.

  9. Hier een stukje tekst geplakt gemaakt door een wITTE OLLANDER!!

    “Zijn Marrons niet talloze keren verdreven uit hun woongebied (vb. Afobaka) of traditionele goudwinningsgebieden om plaats te maken voor grote multinationals? En was later de binnenlandse oorlog (1986-1992) niet een uit de hand gelopen rancuneuze actie van het regeringsleger tegen Marrons, met als hoogtepunt de razzia op Moiwana?
    Waarschijnlijk verklaart deze dan ook de protectieve houding van marrons ten opzichte van alles wat hun status zou kunnen schaden. Ze houden er immers ook vandaag de dag relatief autonome politieke en culturele normen op na in Marrongemeenschappen. Hoe dan ook, die misschien begrijpelijke houding draagt er mede toe bij dat de kloof tussen de geürbaniseerde kustregio en het bosland steeds groter is geworden. De Surinaamse overheid lijkt tot voor kort eerder isolatiepolitiek te hebben bedreven dan binnenlandbewoners te betrekken in ontwikkeling.”

    Hij vervolgt,

    “De huidige Surinaamse regering schenkt overigens meer dan ooit tevoren aandacht aan educatieve ontwikkeling in het binnenland. Ik denk dat dit, 150 jaar na de opheffing van de slavernij, niet meer dan een morele verplichting is.”

    http://stichting-alenbo.blogspot.nl/2013/03/de-verloren-heroiek-van-de-marron.html

  10. Het binnenland van Suriname is geen eigendom van de marrons!
    Het behoort aan elke surinamer toe.En gelijk hebben anderen die zeggen dat de marron en andere inheemsen ondergebracht moeten worden in reservaten. Dan kunnen zij hun eigen levenstijl behouden en verder gaan met hun leven!Het schijnt dat zij iedereen die niet een marron is ,ziet als een alien!!
    Er moeten grenspalen aangelegd worden en schutting rondom het reservaat en wanneer zij,de marron reservaat bewoner de grenspalen overschreiden moeten ze beboet worden wegens overtreden en het betreden van gebied dat niet van hun is!
    EEuwen blijven deze marrons GRATIS wonen in het bos,betalen geen grondhuur,belastingen ,kunnen zich makkelijk van plaats tot plaats bewegen en kleine dorpjes stichten ,want ze hebben altijd een grote kroost,doen niks voor de ontwikkeling van het land en dan nog eisen ze het binnenland voor hunzelve!
    GEEF ZE NIKS.LAAT ZE GAAN WERKEN!!!

  11. @Sankofa, je schrijft:::
    De Surinaamse overheid lijkt tot voor kort eerder isolatiepolitiek te hebben bedreven dan binnenlandbewoners te betrekken in ontwikkeling.”

    =Dit klopt helemaal niet, eerder heb ik al aangegeven dat de binnenlandbewoners NOOIT bemoeienis van de overheid wilde hebben. Reden:: zij leefden heel erg traditioneel met elkaar en de basjas, granman en kapiteins loste alle problemen op.

    =Vandaag op de dag wordt/is het leven van vele moderner en pikken zij de traditionele manier van leven niet meer.

    @Ray, heeft gelijk, het binnenland is van de staat en niet van de binnenlandbewoners. Men moet heel voorzichtig omgaan met zulke uitspraken anders is het vragen om problemen.

    =Vergelijking:: Als de Hindoestanen nu gaan eisen dat Nickerie van hen is vanwege de rijstvelden en overwegend veel Hindoestanen in het district, hoe verder dan?? tol betalen om in het district te komen////

  12. Hahahaaaaaa…zodra je de marron gemeenschap oproept om te gaan werken en hun handen uit de mouwen van hun slaap pyama’s te steken ,krijg je een minnetje!!!

    GRATIS EN ALSMAAR GRATIS ALLES KRIJGEN IS EEN BEGRIP GEWORDEN ONDER DE MARRONS!!

    GO WROKO!!
    Ook jullie hebben twee handen en twee voeten[benen] meegekrijgen van God,GA ZE GEBRUIKEN ,GEBRUIK ZE VOOR IETS NUTTIGS!!JULLIE ZIJN TOCH NIET MASSAL GEHANDICAPTEN DAAR!!!
    LAAT DIE BEGI- BEGI CULTUUR LOS! ZEG HET VOOR EEUWIG VAARWEL EN GA WERKEN.AUB ..GAAN JULLIE OOK WERKEN!!

  13. @Ira
    klik op de link! Dit is een kaaskop die dit beweert.

    @ray
    “LAAT DIE BEGI- BEGI CULTUUR LOS! ZEG HET VOOR EEUWIG VAARWEL EN GA WERKEN.AUB ..GAAN JULLIE OOK WERKEN!!” zeg jij.
    Die begi begi cultuur hebben ze eeuwen geleden vaarwel gezegd toen zij zich een baan wegkapte door de blanke heersers en het bos!

    En ga in het binnenland kijken wIE er werken(buiten de brasios)!

  14. ROBG: De staatsdebielen die nu de leiding hebben van het land, die jatten nog harder dan vakkenvullers vakken kunnen vullen, ze zitten tegelijkertijd met hun steelpoten zowel in de staatskas als aan de domeingronden! Have a nice day!

  15. @Sankofa

    Wat voor een werk doen ze in het binnenland daar!!!
    Ze graven klompjes goud doen de oversteek naar Saint Laurent ,voor inkopen en dat is alles!Goud is net hun wettig betaalmiddel!
    Ze vermoorden daar elkaar onderling om klompjes goud!!
    De blanken hebben de marrons verjaagd zeg je…pffff maar het bos is in de marrons blijven leven!!
    Ze hebben niet het beste gemaakt door eindelijk bevrijdt te zijn van de blanken,ze zijn nog altijd even LUI gebleven als voorheen!
    Ze hebben de kans gegrepen om altijd nog na 400 jaren voor slachtoffers te gaan spelen!!Ze hebben niks geleerd van hun bevrijding en de macht dat zij toen bezaten om hun woongebied tot ontplooing te brengen daaraan hebben ze waarschijnlijk nooit gedacht,ze dachten misschien van OCH,wij gaan het toch niet nodig hebben ,waarom dan de moeite nemen om te gaan werken…??!!
    Het is niet wachten en je afvragen ..Wat kan het land voor mij doen?
    Het is ..Wat kan ik voor mijn land doen!!

  16. Sommige mensen ontploffen over dingen waar een ‘normale persoon’ nooit zo boos over zou zijn.Niet het boos worden op zich,maar boos worden over zaken waar een normaal mens niet zo boos over zou worden,is een duidelijke alarm-bel dat de persoon niet normaal is!
    De narcist zoekt bewust conflicten op.Zolang zijn ego en eigenbelang voorop staat,kan het goed gaan.Op het moment dat zijn imago op het spel staat,of nul aandacht krijgt,dan zijn de gevolgen een narcistische woede.

  17. Graven goudklomjes op?

    Je doet het voorkomen alsof het net zooo gemakkelijk is als achter de kassa staan bij Kirpalani!

    Yu go nanga yu (pikin) bigi moffo!
    Niet eens een uur hou je het vol!!

  18. Het zou niet verkeerd zijn om het verdrag inzake inheemse en in stamverband levende volken van de VN te lezen.
    In plaats van zomaar wat neer te pennen op dit forum.
    Suriname gaat zeker weer verliezen als ze naar de OAS stappen, het is al eerder gebeurd!

  19. @Sankofa

    Kan je de marrongemeenschap dan overtuigen iets anders te gaan ondernemen en het dieken naar Goud op te geven?!!
    Ze gaan je staan aankijken alsof je ze net heb verteld dat 2+2 geen 5 is maar 4!!

  20. @Parable

    Jij wordt nooit boos!Zelfs niet als de grootste moordenaar van Suriname schot vrij gaat met amnestie nog erbij en zijn handlangers stuk voor stuk ambassadeurs worden. En dan nog zie jij de reden niet waarom een ander kan ‘ontploffen ‘uit boosheid en jij zit je nog af te vragen waarom mensen over gewone dingen boos worden!!
    Alles wat in Suriname gebeurd zie je als gewone dingen!
    Mens heb jij een gevoel heb jij geen mind,wat zie jij dat anderen niet zien?Wat zijn de dingen die jij ziet waarom wij ons blij moeten voelen in het Suriname van nu!?

  21. Het artikel van Alenbo Tori,weblink van Sankofa, is er een om even bij stil te staan.Reden waarom? Overal ter wereld waar groepen tenachter worden gesteld zijn er meersoortige sociale en economische prblematieken.Het ergste is dat een meerderheid van bevolkingen uit die landen de achtergestelde mensen zelf de schuld geven van hun benarde situatie.Het is daarom niet verwonderlijk dat ik postings lees van mensen die niet onder doen voor meningen van de aanhangers van de PVV van Wilders.

  22. @Ray
    Ik weet niet of het jou boosheid, bitterheid of misschien wel (mijn of jouw)lage IQ komt, maar een discussie aangaan met jou is bijna onmogelijk!

  23. Het argument die gebruikt wordt is zijn voorvaderen hadden ooit daar een kostgrondje gehad.Deze mensen brengen het land niet tot ontwikkeling en komt er iemand die wat doet dan wordt hij van alle kanten aangepakt.De cultuur van afgunst viert hoogtij bij deze mensen.Ik doe niets jij doet ook niets.

  24. RobG, was je maar zo begaan met de nabestaanden van de decembermoorden en Moiwanna.

    Beste mensen, wat een heisa om een stukje grond.
    Lijkt wel of iedereen in Suriname geil is op een stukje grond. Iedere gek kan een Mercedes of Audi aanschaffen, als je de verzekeringen en de onderhoud niet kan betalen houdt het op. En zo is het ook met grond. Voor velen is het hebben van grond een verlengstuk van hun tollie. Sinds Bouterse aan de macht is kent het land veel grotere problemen oa. respect voor de democratische rechtstaat, journalistieke vrijheid, censuur in het onderwijs, verdachten van de decembermoorden die hoge politieke functies invullen en nog veel meer op te noemen.

    In andere werelddelen wordt er gestreden om democratie en vrijheid. In Suriname gaat men rollebollend over de straten voor een stukje grond.

    Te zielig voor woorden.

  25. ‘Als het gaat om vraagstukken van racisme en etniciteit gedragen Surinamers zich als de vogel Struis. Ze houden zich blind voor de dagelijkse werkelijkheid uit angst zichzelf tegen te komen, en uit vrees dat te veel aandacht de verdeeldheid zal vergroten en de noodzakelijke eenheid als natie zal bemoeilijken”.

    Citaat uit: De Toekomst van ons Verleden; Jules Sedney.
    Uitgeversmaatschappij VACO NV. Paramaribo, 1997.

    Nota bene:
    De toeristen-folders op vliegveld Zanderij, bij Stinasu of ‘aan de bar’ van Torarica behoeven dringend aanpassingen!!
    Evenals het programma w.b. de ‘drum- en dansspektakels’ van het komend Carifesta…
    (De inheemsen zijn solidair)!

  26. tribaal, dat was vroeger een gemeenschap zelfvoorzienend, schoonnatuur/wild/vis/vrucht..alles gratis tog!

    wat is tribaal heden, en waar is jullie TROTS???

    gratis diesel & sociale kaart
    gratis onverwacht
    gratis prefab
    gratis goud
    gratis veel vrouw
    gratis natuurverkrachters (brownsberg etc)…

    ..en tot overmaat van nationale-ramp,…gratis santo-boma!!!

    gratis-renderende landgenoten,

    ga opruimen je *ERF*…het is kwik – vies 🙂

  27. Nu is het duidelijk dat de landrechten vraagstuk van Inheemse Volkeren van de VN eens en voor altijd aangepakt dient te worden anders heb je alleen verliezers!

    Van sommige Afrikanen die op Slavenschepen zijn gebracht in Suriname ten tijde van de slavernij weten we dat ze ook opstandig waren en hebben vochten tegen de slavendrijvers voor hun vrijheid. Hen noemen we vandaag de dag Marrons. Je kunt, zeggen wat je wilt maar ze hebben gevochten voor hun vrijheid waar ieder mens recht op heeft. Ze kwamen in opstand, streden voor hun leven, hun leven gegeven om als vrije man/vrouw verder te leven. Velen van hen waren opstandig daar waar velen van hen onderdanig en slaafs waren en bleven tot aan de dag dat slavernij afgeschaft is. Die strijders waar sommige Surinamers minachtend over praten noemen ze Marrons. En de andere noemen ze de Vrije man. Maar tegen welke prijs? De twee-deling in de Surinaamse gemeenschap, de basis daarvan is toen al gelegd. Van de huisnegers, veldnegers enzovoorts (gewoon een veredelde slaaf); kan je echt zeggen dat zij het zoveel beter hadden?

    De weglopers vestigden zich in het oerwoud en probeerden er een nieuw bestaan op te bouwen, door het verbouwen van allerlei gewassen en woonden in dorpen. Gebrek aan voedsel en vuurwapens bracht hen tot het overvallen van plantages. Hierbij werden (blanken) slavendrijvers vermoord en slaven (huisnegers en veldnegers, enzovoorts) bevrijd. Vervolgens loofde de overheid beloningen uit voor het opsporen van de weggelopen slaven. Er werden soldaten ingezet, dorpen en landbouwgronden van de Marrons verwoest. Niet te vergeten de inzet van soldaten. Dit allemaal door een strijdgroep van andere SLAVEN! Voornamelijk ….. huisnegers en veldnegers, enzovoorts) Zij waren TROUW gebleven aan het Nederlandse bewind. Die tweedeling geldt nog in Suriname en zal niet veranderen eer men ontdaan is van Mentale Slavernij. Hun beloning voor bewezen diensten was hun VRIJHEID. Jawel mensen we hebben het hier over “Het Korps Zwarte Jagers” of “Het Korps Rode Mutsen” of “Redi Moesoe”. Hier op waterkant zit het tjokvol met van die landverraders. Zoveel haat en zoveel woede. Het is waarlijk ongelooflijk hoe sommige Surinamers elkaar bejegenen. Ja we zijn een multiculturele gemeenschap met een ongekende diversiteit aan wereldbewoners. Echter zijn wij als los zand aan elkaar verbonden en nog steeds misgunt sommigen elkaar het licht in de ogen. De Ruit in het Wapen van Suriname en de Gele Ster in onze waanzinnig prachtige vlag, bijna geen landsvlag is zo eenvoudig mooi. Verdiep je daar eens in die symbolen.

  28. Het moet niet zo zijn dat marrons de hele binnenland opeisen, maar het moet zeker ook niet zo zijn dat een paar elite stedelingen heel suriname op hun naam schrijven, omdat ze veel vrienden in de politiek en veel doekoe hebben……..

  29. Wie heeft er nou meer rechten op grondbezit?

    -de Marron die er al ruim 400 jaar woont en werkt om in zijn eigen levensbehoeften te kunnen voorzien,
    of
    -het DNA lid dat honderden hectaren grond CADEAU krijgt ÉN hij zich door de BURGER in zijn levensonderhoud laat voorzien?

  30. Ja, de boslandman had geen bezwaar gemaakt toen de grondtoekenning in de Staatscourant verscheen….

  31. Vanaf de traktaten van 1772 hebben de weglopers mogen genieten van voorzieningen van lands wegen toegekend.Als ze maar de stad en plantage met rust lieten en geen nieuwe weglopers in hun gemeenschap opnamen.
    De goederen bestemd voor de gemeenschappen werden weleens gekaapt door nieuwe weglopers.Zo krijgen ze heden diesel toegestuurd maar die verkopen ze aan de goudgravers.En dan maar kabaal maken dat ze geen stroom hebben.Grappen makers.

  32. Tja, nou ziet men wat ik al de hele tijd bedoel…..het zijn gelovigen die dit elkaar aandoen. Duss het is de wil van jullie God en als ik die vrome marron was dan zou ik mij daar zonder meer bij neerleggen. Men dient niet in te gaan tegen de beslissing van God die dit heeft veroorzaakt via zijn rechtsprekende devote aanhangers. Dus niet zeiken, laat dat gezeik maar zoals het is, want hoe dom kun je zijn om je eigen terrein niet te claimen. God had jullie helaas niet geadviseerd doordat God er van houd om zijn zieltjes in de zeik te nemen. Had “Hij”dat wel gedaan dan was het een gewaarschuwd mens telt voor twee. Jammer dan, halleluja prijs de heer voor een hongerloon. Wanneer de ene gelovige met zijn wijsvinger naar zijn medegelovige wijst wijzen drie vingers per gelovige naar elkaar. Velen verwijzen naar het foute beleid van de vorige gelovige regering, sommigen bestrijden dat en vinden dat de huidige gelovige regering na had moeten denken. Maar dat is toch van de zotte, want gelovigen kunnen niet nadenken en zijn feitelijk een doorgeefluik van stupiditeit, narcisme en egoïsme. Dus niet jeremiëren, maar boontje komt om zijn loontje, daar God erop gebrand is om zijn nieuwe hemelse paleis af te bouwen en zijn kinderkes op aarde in zijn paleis muren in te metselen. Wie wil er nou niet zo’n bouwsteentje zijn? Dus gelovigen doe je best en God doet de rest voor een geloofvrije Suriname, en voor een appel en een ei ben jij er ook bij en dit ter behoudt van de Natuur. Ik groet u allen en tot nooit meer ziens.
    django

  33. De marron hebben in deze gelijk! Een iedere die het hier niet mee eens is is niet op de hoogte van de internationale rechten die gelden voor de marronsbewoners.

    Suriname schendt al sinds jaar en dag deze wetten. Helaas is niet geregeld hoe of wat de sacties voor de regering in kwestie zijn en komt de Surinaamse regering hier steeds mee weg.

    Er zijn al verscheidene rechtzaken op INTERNATIONAAL vlak gewonnen door de marrons (naam van de stichting in Su ben ik vergeten) en toch..

  34. Ben het helemaal eens met Ray,
    Surinaams grond is van iedereen, niet alleen van de marrons.
    Als ze graag deze grond willen, laten ze dan massaal Paramaribo verlaten. Dan kan een ieder weer veilig over straat, geen auto ongevallen meer, geen diefstal, moord of verkrachting. Geen verspreiding meer van geslachtsziekten.
    Geef ze aub de grond en laten ze wegwezen. Het zijn net apen, gratis en anders stelen

  35. @red…

    …in april 2009 kregen twee vertegenwoordigers van het Saramaka volk, Wanze Eduards en Hugo Jabini, in San Fransisco de prestigieuze ‘Goldman Environmental Prize’ voor hun strijd ter bescherming van hun tribale landrechten. Oxfam Novib heeft via haar partnerorganisatie ‘Forest Peoples Programme’ de lange juridische strijd van de Saramaka financieel ondersteund. De uitspraak heeft grote betekenis voor andere inheemse en tribale volkeren in Amerika.

    Uit: ‘Saramaka -De Strijd om het Bos’. (Inclusief de uitspraak van het Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens). Fergus MacKay (red.)
    KIT Publishers, Amsterdam; 2010

  36. 16 maart 2013

    @ Engel,

    Ik ben zelf kind van het binnenland en weet wat het betekent om geen rechten op de grond te hebben.

    Ik heb het al eerder aan u gezegd, dat de Marrons geen Inheemsen van Suriname kunnen zijn en dat dit begrip mijns inziens een struikelblok vormt voor gesprekken met de regering van Suriname. Dit t.a.v. de rechten op de gronden in het binnenland van Suriname. Hoewel nu deze gesprekken voor de regering van Suriname geen prioriteit hebben.

    De situatie van Santigron is mij zeer bekend. Deze problemen spelen zich sinds de jaren negentig, vorige eeuw, af. Het is immers de vraag of Santigron zich binnenland mag noemen, los van het feit dat die mensen aldaar ook als dorp recht hebben op grond. Deze discussie heb ik al in 1990 met Hugo Jabini e.a. gevoerd.

    Srika zegt dit hier op dit forum al jaren: een nieuw conflict in het binnenland van Suriname zal gaan over het bezitten van grond.

    En verder lopen de belangen van de Inheemsen van Suriname (lees: indianen) niet meer gelijk met de belangen van de marrons. Deze twee groepen groeien weer langzaam uit elkaar. Jammer, maar het is niet anders.
    Srika

  37. @ Sankofa.

    Je posting van 13.50 heeft wel degelijk handen en voeten. Dat je zoveel minnetjes krijgt, ligt alleen aan het feit dat veel mensen het niet begrijpen. De marrons zijn ook Surinamers, en hebben dezelfde rechten als alle andere Surinamers. Maar ook dezelfde plichten. Echter, het moet niet zo zijn dat zij bepaalde claims kunnen leggen. En een staat binnen een staat geeft alleen maar problemen. 80% van de Surinamers wonen in het kustgebied, die andere 20% woont in het onmetelijke binnenland. Ik denk dat die 20% gelukkiger is. Met alle respect, maar ook de marrons dienen zich te houden aan de grondwet.

  38. Als in Suriname twee mensen of twee groepen met grondhonger elkaar betwisten om hetzelfde stuk grond, heeft geen van hen gelijk of ongelijk, het komt omdat in Suriname dit soort zaken niet goed geregeld zijn. Waarom moet je als zogenaamd ‘luie’ Marron over je heen laten lopen als zogenaamd ‘ijverige’ groepen door corruptie juist dat stukje grond waar jij je bestaan uit moet zien te halen, willen hebben? Suriname is groot genoeg, blijf gewoon weg uit het gebied waar deze kwetsbare groepen met een niet zelf gezochte achterstand in wonen. Vroeger konden de Europeanen met een fles whisky de grond van de Indianen in Noord Amerika “kopen” als de Indianen daarna de “koop” ongedaan wilden maken, konden ze als dieven van de “eerlijk gekochte” grond de kogel krijgen. Eigenlijk wil men een beetje beschaafder nu hetzelfde doen met de Surinaamse Inheemsen en de Marrons, men wil gewoon misbruik maken van hun gebrek aan kennis over hoe legaal aan een stuk grond te komen in Suriname. Mischien gaat wat ik hier gezegd heb niet meer op voor Santigron, maar de andere dorpelingen in het verre Binnenland hebben nu nog extra bescherming van de overheid nodig om niet nog meer in de verdrukking te komen.

  39. het verschil van nu en vroeger is’;vroeger waren wij zo sociaal dat wij nooit gezegd hebben”wij willen die stuk grond,omdat wij geen dorpen of stads deel hadden,”maar regio’s”wij gaven gebieden een naam naar het natuurlijke veelzijdigheid naar,vruchten,zoort van aarde,dichtheid van bepaalde natuurlijk gebieden of water hoeveelheid in bepaalde gebieden,maar ook als er goud was,noemden wij die gebiet ,NEPTI ,dat goud betekend”toen was goud maar een deel van de aarde en werd er geen handel mee gedreven.

    nu heeft dit alles zich naar een systematische politieke orde ontwikkeld waar zich alleen maar negatieve elementen zich voor zal blijven doen(wij gaan door met een leer die onze vijand ons geleerd heeft;denk daar maar overna.)

    concepten van politiek(die wij nooit in het verleden bedreven hebben)moeten dan ook uitgebaand worden,het economische stelsel zou socialer in gesteld moeten worden,maatschapelijk zou er meer aanlijding gegeven moeten worden om samen werkings verbanden te verbreden,cultureel moet een interactie zijn om samen te vloeien,de elementen van de natuur niet verstoren om een goede ballans tussen mens en natuur te verwezenlijken.
    dat is suriname en is alleen voor suriname en de surinamers.

  40. Srika

    16 maart 2013

    Ik ben zelf kind van het binnenland en weet wat het betekent om geen rechten op de grond te hebben.

    @Srika,
    Ik ben zelf kind van Suriname en weet wat het betekent om in je eigen land geen rechten, die er bestaan, kunt laten gelden in Suriname mede omdat de binnenland bewoners die naar de bewoonde wereld komen mij het leven onprettig maken.
    Mij een machteloosheid gevoel geven en ook een gevoel van onveiligheid.
    Als ik ze in groepjes zie lopen, in de avond uren, dan rij ik nog een rondje om pas daarna naar huis te gaan.
    Srika, weet je wat het betekent om als gevangene in je eigen land te wonen?
    De huizen zien er van buiten uit meer op gevangenissen, met al de tralie en zogenaamde veiligheidssloten, dan woningen.
    de laatste film op “in de branding” laat 2 personen zien die niet op javanen, chinezen, hindoestanen, joden, libaneze en boeroe’s lijken.
    Heb je nog meer mee te geven srika?

  41. 16 maart 2013

    @kolo kolo,

    Bedankt voor de reactie.
    Huizen met diefijzer bestonden al voor 1975, Dus zo uniek is dat niet.

    Wat nu wel opvalt is de hardheid waarmee de berovingen in Suriname plaatsvinden. Maar dat kan niet alleen aan de Marrons worden toegeschreven.

    Ik begrijp jouw zienswijze en ook jouw angst van onveiligheid veroorzaakt door zij die-van-veraf-zijn- gekomen.
    Dit is ongeveer hetzelfde dat wij als allochtonen in Nederland ervaren. Ze komen uit het buitenland, pikken onze baantjes in en beroven ons ook nog.

    Dat een aantal Marrons, gelukkig niet allemaal, de criminele pad op zijn gegaan is voor mij zeer begrijpelijk.

    Lees hier de onderstaande reactie van Srika van 20 mei 2011. Ik hoop dat je dan meer inzicht krijgt in bedoelde problematiek.

    Brunswijk: meeste criminelen Suriname zijn Marron

    Vrijdag 20 mei 2011 om 20:50 uur, door Srika
    Oorzaak van die omslag?

    Mijns inziens is de oorzaak van deze criminele neerslag onder een deel van de Marrons te wijten aan:

    1. de gevolgen van de uitstraling van de binnenlandse oorlog in Suriname. veel van deze toen jonge Marrons hebben deze oorlog actief/passief meegemaakt of zijn na die oorlog geboren, maar met die beïnvloeding groot gebracht. Zij weten dus niet beter.

    2. urbanisatiestress in relatie tot hun cultuur-traditionele gezagsverstrooiing en acceptatie daarvan door derden.

    Een belangrijke groep onder deze Marrons geniet nauwelijks van de stedelijke voorzieningen; kunnen daarmee niet omgaan of zijn binnen de activiteiten van het stedelijk spectrum aan hun lot overgelaten waarbij vanaf het begin een duidelijke vorm van stereotypering van deze groep te constateren was.

    Ook het niet ter beschikking willen of hebben
    van hun traditionele gezagstructuren, binnen de urbane samenleving van Paramaribo, heeft aan deze toename van criminaliteit meegewerkt.

    Belangrijk is hierbij dat deze groep Marrons zich al jaren bedrogen en verraden voelt door hun eigen Marronleiders, die zich maar blijven verrijken.

    Is deze toename van criminaliteit misschien ook een protest tegen de te lijden wanhoop en armoede (oorlog)stress?

    Ik heb ook een deel van mijn leven in het mooie en vriendelijke Brokopondo gewoond. Ook heb ik enkele jaren terug een urbanisatie- stroom van Marrons naar de Schimmelpennick straat in Paramaribo geobserveerd en zag toen al elementen zich ontwikkelen richting wanhoop, armoede en criminaliteit.

    Maar niemand wilde toen luisteren. De politiek had toen andere prioriteiten en was ziende blind.

    Ja, zelf politieke leider Brunswijk was toen binnen de Frontregering ziende blind en huilt nu krokodillentranen.

    Er is veel werk aan de winkel!!!!

    Srika wil zeker zijn steentje bijdragen aan een oplossing. Dit deel van de bevolking van Suriname heeft ook recht op een eerlijk en menswaardig bestaan.
    Srika

    Beoordeel -1

  42. @Kolo kolo
    “Mij een machteloosheid gevoel geven en ook een gevoel van onveiligheid.
    Als ik ze in groepjes zie lopen, in de avond uren, dan rij ik nog een rondje om pas daarna naar huis te gaan.
    Srika, weet je wat het betekent om als gevangene in je eigen land te wonen?
    De huizen zien er van buiten uit meer op gevangenissen, met al de tralie en zogenaamde veiligheidssloten, dan woningen.”

    Kolo kolo, ik woon in SU, op steenworp afstand van de Schimmelpenninckstraat. Ik zie veel marrons voorbij gaan, de jeugdigen kunnen soms wat luidruchtig zijn. Maar ik kan het gevoel van onveiligheid, gevangenschap, machteloosheid absoluut niet met je delen.
    Ik heb persoonlijk nog nooit last gehad van deze mensen. Ik denk dat de angst van jou ongegrond is. Heb jij ooit iets meegemaakt met deze mensen waardoor je zo bang bent voor ze? Of is het de onwetendheid?
    Ik ben van mening dat deze mensen de kans moeten krijgen om zich aan te passen aan het leven in de stad. Ze moeten daarbij begeleid worden. En dat zou een mooie taak voor hun leider Brunswijk zijn maar die heeft het te druk met zichzelf te verrijken.
    De marrons gaan niet terug naar het bos, net zo min als de Surinamers en de Marokkanen in NL massaal terug zullen keren naar hun land.
    De NL’s reageerden ongeveer net als jij, toen de eerste Surinamers zich aldaar begonnen te vestigen. De tijd van Gliphoeve toen de vuilniszakken en oude koelkasten van 12 hoog naar beneden werden gedonderd door onze eigen Suri mensen. Zij hebben zich met de tijd ook leren aanpassen.

  43. @Lea
    Jij zegt…

    ‘Heb jij ooit iets meegemaakt met deze mensen waardoor je zo bang bent voor ze? Of is het de onwetendheid?
    Ik ben van mening dat deze mensen de kans moeten krijgen om zich aan te passen aan het leven in de stad. Ze moeten daarbij begeleid worden’

    http://www.apintie.sr/vidi.php?vid=6974

    Denk jij dat er geen reden bestaat om bang te zijn als je zoiets met je eigen ogen moet meemaken en live ook?!
    Waarom denk jij dat de mensen achter’ de tralies ‘van hun eigen huis wonen,precies om mensen zoals op de video hier.
    Denkjij dat deze marron boeven niet weten dat ze niet mogen inbreken bij mensen thuis en moeten afblijven van andermans goed?!!
    Komen ze uit een ander planeet dat je ze de beschaving moet gaan leren vanaf het begin!!??
    Je moet durven als stadsbewoners hun woongebied binnen te gaan ,ze gaan je verjagen van daar en als je geluk heb zien we je levend terug in Paramaribo. Alle ander keren slaan je ze jouw bont en blauw!!

    Neen de maarons gaan niet terug naar het bos ,bij wie gaan ze daar anders kunnen inbreken thuis en spullen wegdragen?!!!!!
    Wij zeggen ook niet dat elke maaron zo is,maar voorzictigheid is altijd geboden!
    Het is nooit een zonde om extra voorzichtig te zijn!

  44. @ Ray:
    “Wij zeggen ook niet dat elke maaron zo is,maar voorzictigheid is altijd geboden!
    Het is nooit een zonde om extra voorzichtig te zijn!”

    Beste Ray,
    Met bovenstaande zin geef je te kennen dat je niet alle marrons over één kam scheert anders ben je aan het generaliseren. Gelukkig!
    Het filmpje van de poging tot inbraak is zeer schokkend en confronterend.
    Maar ik heb -tig van dit soort filmpjes kunnen bekijken in “Opsporing verzocht” op de NL tv en het waren alles behalve marrons die zeer gewelddadige roofovervallen pleegden.
    Criminelen komen onder elk volk, elk ras voor.
    Wij mogen onze eigen mensen, het zijn ook Surinamers, niet stigmatiseren.
    En wat je zegt is waar, we moeten voorzichtig en waakzaam blijven voor de criminaliteit maar….Een crimineel heeft geen kleur!

    In NL heb ik meegemaakt hoe een witte Hollandse jongen zijn tas heeft kunnen volproppen met spulletjes bij de HEMA omdat alle ogen van het personeel gericht waren op die ene zwarte jongen die hij als bliksemafleider gebruikte.

  45. @Srika,

    Yu mus aksi @kolo kolo if deng man sang e orga a straatcode loterij of den wan sang beng njang den sma ticket moni dec. 2012 djersi deng 2 boi fu a film fu in de branding?

  46. Nou @srika…
    Je bent aardig hardnekkig in het ontkennen van de status van de marron-gemeenschappen van Suriname!!

    Dan opnieuw maar weer een citaat uit: ‘Saramaka, de Strijd om het Bos’ uit 2010.
    …vraag: Zijn de Saramaka een ‘tribaal volk’ met de rechten die inheemsen en tribale volken genieten in het internationaal recht?
    ‘In de Moiwana-zaak van 2005, oordeelde het Hof (Inter-Amerikaans Hof voor de Rechten van de Mens) dat Ndyuka marrons afkomstig van het dorp Moiwana een tribale gemeenschap waren, met dezelfde internationale erkende rechten als inheemse volken. Ondanks deze eerdere uitspraak, had Suriname beweerd dat de Saramaka geen tribaal volk zijn met dezelfde rechten als inheemse en tribale volken(!). Het Hof wees deze bewering af een oordeelde dat de Saramaka een tribaal volk zijn(!) omdat hun “sociale, culturele en economische kenmerken afwijken van andere sectoren van de nationale samenleving, met name vanwege hun bijzondere relatie met hun voorouderlijke gebieden, en omdat zij zichzelf, in elk geval ten dele, door hun eigen normen, gewoonten en/of tradities reguleren.”

    Dus @srika…
    Vecht je dit oordeel aan, moet je níet op Waterkant.net zijn, maar dit aanvechten bij de Verenigde Naties (het Hof)…
    Omdat de staat Suriname dit al verscheidene malen tevergeefs heeft geprobeerd, geef ik je weinig kans( ).
    Dat de Staat Suriname dit in het geval van de ‘zaak Moiwana’ deed, was om de opgelegde schadevergoeding aan de nabestaanden/overlevenden te ontlopen.
    De kwestie van Santigron ligt in het verlengde hiervan: dat de Staat Suriname zonder enig rekenschap af te leggen, gronduitgifte en andere consessies naar eigen goeddunken wil kunnen uitvoeren c.q. uitgeven!
    (Vandaar dus dat de ‘Goud-ordening’ wél in behandeling is genomen, maar dat de ‘Grondrechten’ maar niet op de agenda komen…).

    Trouwens, nog een ander punt @srika…
    …over jouw ‘dief-ijzers’:
    Ik werkte in 1975 in het gansche land, dus die dief-ijzers uit die tijd zijn héél wat anders dan de ‘kooi-constructies’ van nu!!

  47. Men rekent mij tegenwoordig tot de senioren, ik heb dus een paar ontwikkelingen in Suriname meegemaakt. Als kind (we woonden aan de Nieuwe Charlesburg) had mijn familie last van stelende hindoestanen, vooral als mijn vader pompoen had gepland moest je de aanplant bij wijze van spreken 1 x 24 uur bewaken, wilde je 1 pompoen oogsten (voor zij die het nog niet weten; hindoestanen zijn dol op pompoen). Als deze buren onze gereedschappen leenden kregen we ze nooit terug, ze beweerden, wanneer we de gereedschappen terug wilden, bij hoog en laag dat ze die zelf gekocht hadden, we leenden ze later nooit meer iets. In de 80er jaren herhaalde de geschiedenis zich, maar toen ging het om Guyanese hindoestanen, het verdwijnen van mijn kippen en eenden hield pas op toen ik er enkele ganzen bij gezet had (Surinamers hebben weinig ervaring met ganzen en zijn bang voor ze als ze dreigend op hen afgaan). Ik groette de moeder van dat gezin nooit want ik vond dat ze haar kinderen niet het juiste voorbeeld gaf, ze deed mijn kippen en eenden die door haar kinderen meegenomen waren gewoon in de pot, een keer haalde een andere hindoestaanse buurman drie kippen die ze al opgesloten hadden gewoon terug voor mij ,ook hij had last van deze familie). Intussen zijn die boefjes volwassen en hebben goede banen, een zoon is zelfs cipier geworden, het zijn nu normale buren, waar we normaal menselijk contact mee hebben. Met Javaanse kruimeldieven heb ik geen directe ervaring, er woonden in het verleden geen Javanen bij ons in de buurt, mijn huidige Javaanse buren gedragen zich zoals normale buren zich gedragen, maar ik herinner me de grapjes uit mijn jeugd nog waarbij Javanen als kippendief werden afgeschilderd en andere bevolkingsgroepen zaten vol vooroordelen dat je kippen en je vruchtbomen niet veilig meer waren als er Javanen in de buurt kwamen wonen. Persoonlijk heb ik ook geen negatieve ervaringen met Marrons, de Marrons die wel eens voor mij gewerkt hebben waren allemaal nette mensen, de Marron familie die nu bij ons in de buurt woont, bestaat uit goed opgeleide mensen die een goede bijdrage leveren aan de maatschappij, een van de zonen is docent wiskunde op een middelbare school. Wat ik met dit lange verhaal duidelijk wil maken is dat het in het begin voor een nog niet goed ingeburgerde groep altijd moeilijk is om zijn draai te vinden in de nieuwe woonomgeving, een paar van hen gaan crimineel of onaangepast gedrag vertonen, kijk maar naar de Surinamers in de 70er jaren in de Bijlmer en de Polen en de Roemenen nu in Nederland. Ggeven we die nieuwe groepen een ssrlijke kans om zich aan te passen, dan komt het in de meeste gevallen binnen 1 of 2 generaties wel goed. Ik denk dat over een paar jaar de problemen met criminele Marron jongeren ook tot het verleden zal behoren, tenzij wij, de andere Surinamers hun aanpassing door hen te discrimineren gaan bemoeilijken.

  48. HENKES: Dat je een oude verwarde brombeer was , die een beetje in de war is ( een beetje veel) dat wisten we al, omdat je vaker wartaal uitkraamt.
    Maar kan mijn diagnose na je posting gelezen te hebben kloppen dat je WITTIE HOUSTON en BOBBY BROWN op visite gehad hebt? Als je begrijpt wat ik bedoel!!!

  49. Ik vind het behoorlijk hypocriet van ze dat ze niet willen dat buitenstaanders zich vestigen in binnenlandse dorpen maar zelf hebben ze er geen probleem me om zich te vestigen in Paramaribo op veelal gestolen/geoccupeerde terreinen.
    Wie geen wettelijke titel (eigendom, erfpacht, grondhuur) heeft op een stuk grond, heeft geen recht op dat stuk grond en kan niet zeggen dat dat stuk grond aan hem/haar toebehoort, zo simpel is het.

  50. @Henkes
    Met mijn geringe hersencapaciteit heb ik het verhaal van je, toch kunnen volgen.

    HOOKERS gaan je niet WILLEN begrijpen zij zitten in een ivoren toren en kijkt neer op het klootjes volk, maar er is altijd baas boven baas….Zij wordt zeker ook goed (beet)genomen, door een kaaskop welteverstaan!

  51. Who cares, dat jij van jezelf vindt dat je Einstein bent, wist ik als oude brombeer ook al. Een oude Surinaamse odo luidt als volgt: ‘verberde siki no abi dresi’.

    Bovendien Who cares, als je geen zinnige reactie kunt of wilt geven op wat ik geschreven heb, dan is het toch voor iedereen beter dat je gewoon niet reageert,als je het nog niet wist, je bent niet VERPLICHT om op alles te reageren. .

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.