Theatervoorstelling over verzet van vrouwen in slavernij

17

In 2013, het jaar waarin Nederland 150 jaar afschaffing van de slavernij herdenkt, presenteren het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden (NiNsee) en het Bijlmer Parktheater Rebelse Vrouwen – een indringende theatervoorstelling over het verzet van vrouwen in slavernij, vroeger én nu. De première in het Bijlmer Parktheater is op 8 maart, Internationale Vrouwendag. Rebelse Vrouwen is op tournee door Nederland tot en met 1 juli 2013.

Rebelse Vrouwen komt voort uit een onderzoek van Aspha Bijnaar (NiNsee) en Karin Lurvink (Vrije Universiteit) over de manier waarop vrouwen in de tijd van de slavernij verzet boden. Waar relatief veel bekend is over mannen die in opstand kwamen, was er over vrouwen bijna niets te vinden. De voorstelling is gebaseerd op een aantal levensverhalen die tijdens het onderzoek van Bijnaar en Lurvink aan het licht kwamen. Voor het script werd schrijver en antropoloog Mark Walraven aangetrokken. De regie is in handen van Silvia Andringa die eerder voorstellingen maakte bij het Curaçaose theatergezelschap Teatro KadaKen, Het Laagland, Theater Gnaffel en Theaterhaus Ensemble in Frankfurt.

Over de voorstelling
In de voorstelling Rebelse Vrouwen is de jonge Afrikaanse Onise slachtoffer geworden van vrouwenhandelaren. Zij dwingen haar voor hen te werken als prostituee. Uit pure wanhoop roept ze haar voorouders aan. Plotseling staan drie vrouwen voor haar. Het zijn geesten uit een ver verleden. Eeuwen geleden hebben deze vrouwen zelf in slavernij geleefd, in Suriname en op Curaçao. Zij weten precies wat Onise meemaakt. Ze rebelleerden toen voortdurend tegen hun onderdrukking. Onise is geraakt door hun levensverhalen. Hoe ze door veerkracht, slimheid en geweld de plantages wisten te ontvluchten, hun meesters te misleiden of zelfs te vermoorden. Dit gaf hen voldoening, maar elke daad heeft zijn prijs. Komt Onise nu ook in opstand?

Rebelse Vrouwen is een productie van het Bijlmer Parktheater en het NiNsee. De première is op 8 maart – Internationale Vrouwendag – in het Bijlmer Parktheater. De tournee loopt door tot en met 1 juli 2013. Kaarten zijn te koop bij de desbetreffende theaters.

Speellijst
do 7 mrt 20.30 / Bijlmer Parktheater / Amsterdam / 020 3113930 / (Try-Out)
vr 8 mrt 20.30 / Bijlmer Parktheater / Amsterdam / 020 3113930 / (Première)
za 9 mrt 20.30 / Bijlmer Parktheater / Amsterdam / 020 3113930
zo 10 mrt 15.00*/ Bijlmer Parktheater / Amsterdam / 020 3113930 (Matinee)
do 14 mrt 20.15 / Provadja ­/ Alkmaar ­/ 072 5202022
za 16 mrt 20.30** / Stadsschouwburg / 030 2302023
za 23 mrt 20.30**/ De Lieve Vrouw / Amersfoort / 033 4226555
za 6 apr 20.00** / Energiehuis / Dordrecht / 078 6397979
zo 7 apr 20.30 / Corrosia / Almere / 036 5215929
wo 10 apr 20.30** / Concordia / Enschede / 053 4300999
za 13 apr 20.15** / Theater Zuidplein / Rotterdam / 010 2030203
vr 19 apr 21.00** / Podium Mozaiek / Amsterdam / 020 5800381
za 20 apr 20.30 / Schouwburg Arnhem / Arnhem / 026 4437343
do 25 apr 20.15 / Theater aan het Spui / Den Haag / 070 3465272
za 27 apr 20.30 / Theaters Tilburg / Tilburg / 013 5432220
do 20 juni 20.30 / Bijlmer Parktheater / Amsterdam / 020 3113930
vr 21 jun 20.00** / MC Theater / Amsterdam / 020 6065040
vr 28 jun 20.30 / Bijlmer Parktheater / Amsterdam / 020 3113930
ma 1 juli** / Schouwburg Middelburg / Middelburg / 0900-3300033

* Nagesprek tijdens talkshow Voices
** Nagesprek

- Advertentie -

17 REACTIES

  1. BRAVOOOOOO Aspha Bijnaar en Karin Lirvink!

    Ik hoop echt van ganser harte dat jullie ook naar Su komen met deze theatervoorstelling.
    Neem ons mee terug in de tijd van onze dappere, rebelse, heldhaftige en strijdlustige vooroudervrouwen!
    Ik ga zo graag mee.
    Er ontbreken nog teveel puzzelstukjes in de puzzel van mijn verleden. Misschien vind ik er weer één of meer als ik jullie gezien heb.
    Ik kijk er naar uit!
    Veel succes!

  2. Misschien verschijnen ook enkele van je voorouders ten tonele om die puzzelstukjes compleet te maken..

  3. Rebelse Vrouwen komt voort uit een onderzoek van Aspha Bijnaar (NiNsee) en Karin Lurvink (Vrije Universiteit) over de manier waarop vrouwen in de tijd van de slavernij verzet boden.

    Geef de bronnen ook op, om deze rebelse vrouwen nader onder de loep te leggen.

    Zo kan ik er nog meer, om geld uit mensen hun zak te kloppen en interessant te doen.

  4. I don’t understand!
    Are you all in denial?
    Or do you hate women that much?
    These women were our ancestors.
    The play is based on historical facts.

  5. Wan Bon,These were our ancestors.
    Is there something u know, that i dont know, IF NOT PLEASE SPEAK FOR YOURSELF………

  6. Rebelse slavinnen en moedige contractarbeidster

    Hoewel het niet aannemelijk is dat slavinnen zich ook groots hebben verzet tegen het onrecht van slavernij, is hieraan nauwelijks aandacht besteed. Wel is er sinds begin jaren 90 van de vorige eeuw meer aandacht voor het verborgen verzet van vrouwen zoals abortus, babymoord, zelfmoord, (zelf)vergiftiging of werkweigering. In ruimere zin wordt de ontwikkeling van een verzetscultuur aan slavinnen toegeschreven. Toch moeten er los hiervan sterke, markante vrouwen zijn geweest die het verloop van slavernij hebben beïnvloed. Waar zijn deze vrouwen en wat weten we van hen? We kennen slechts een paar die bij het grote publiek nauwelijks bekend zijn. Zoals de slavin Serafina en haar dochter Jansie die hun meesteres in een put wilden duwen. Ma Cato die als orakel bij de vredesonderhandelingen tussen de Marrons en het koloniale gezag een invloedrijke rol speelde. Of de Arubaanse slavin Virginia die op straffe van opsluiting en zweepslagen keer op keer het koloniale gezag tartte.

    Hulde aan Tetary, een sterke, strijdbare en sociaal bewogen contractarbeidster. Ze nam het op voor vrouwen die werden mishandeld door hun bazen of hun mannen. Ze spoorde de mannen van zwangere arbeidsters aan om ook huishoudelijke taken op zich te nemen. Als moslima adopteerde ze de baby van een inmiddels overleden hindoevrouw die als prostituee bekend had gestaan. Zo liet ze zien dat ze streefde naar solidariteit tussen moslims en hindoes op de plantages. Toen de contractarbeider Ramjanee, een van de leiders van de opstand in 1884, zijn vrouwelijke collega’s opriep om ook mee te strijden tegen de koloniale machthebbers, gaf Tetary daar meteen gehoor aan. Ze mobiliseerde andere vrouwen om zich samen te verdedigen tegen de militairen, die de opstand wilden neerslaan. Het lukte de vrouwen om de eerste slag te winnen en de militairen terug te drijven, maar uiteindelijk werd Tetary wreed en verraderlijk geliquideerd. Na haar dood werd ze onder de Hindostaanse contractarbeiders het symbool van de rechtvaardige strijd tegen uitbuiting en onderdrukking. Wat dreef d

  7. @WHO CARES,

    Wie zich niet voelt aangesproken hoeft niet per sé te reageren, was ik vergeten te zeggen.
    Heb ik je misschien beledigd?

    Heb je nou wéér zo’ n dag WHO CARES?
    Je hebt nog niets aardigs gezegd.
    Ga je het nog proberen?

  8. Dank je wel TEDJE, voor je positieve en informatieve bijdrage, vooral omdat het gaat over onderdrukte rebelse vrouwen uit 2 verschillende culturen die wel in dezelfde tijd geleefd hebben.

  9. Soso owru torie om slachtoffertje te spelen. Altijd maar doen of de hele geschiedenis van Afro Surinamers bestaat uit slavernij.

    Als ze wisten dat ze Ashanti afstammelingen zijn konden we veel meer vertellen over onze geschiedenis.

    Zoals over de Ashanti – Toeareg oorlogen en meer.

  10. Leuk zo een voorstelling, maar niet aan mij besteed.
    Laten we vooruit kijken en hopen dat er nooit meer een
    slavernij in ons land zal zijn als toen. Die witte man weet wat gebeurd is, laat hij komen naar die voorstelling en zich gaan bezinnen.

  11. Beste Tedje,
    Dank voor je uitgebreide toevoeging. Door jouw bijdrage is nu zeer duidelijk dat deze tekst afkomstig is van de website van ene Anita Chedi Shiwally die deze informatie weer letterlijk en zonder toestemming van de NiNsee-website heeft geplukt. De productie Rebelse Vrouwen is van een onderzoekster van het NiNsee die zelf heeft bedacht om het te onderzoeken en er een theatervoorstelling van te maken. As 8 maart is de premiere. Nu staat er op de website van Shiwally dat ze hiervan een tentoonstelling wil maken. Ja lekker makkelijk is dat!! Het is juridisch fout en onfatsoenlijk om iemands tekst letterlijk te presenteren zonder adequate bronvermelding. NiNsee zal hier niet blij mee zijn. Ik verwacht dat ze actie hierop zullen ondernemen. Terecht!!

  12. @ Ferdinand Hossenbux: Wat zal jij teleurgesteld zijn als ik je vertel dat er nog steeds slavernij in Nederland én Suriname is! Alleen is deze niet meer op ras gebaseerd, zoals vroeger en gebeurd het nu illegaal, maar het bestaat nog wel! Als je de flyer goed gelezen had van Rebelse Vrouwen dan zie je dat de hoofdpersoon een West Afrikaans meisje is die slachtoffer is geworden van vrouwenhandel anno nu. Via geesten uit het verleden komen dan de verhalen van de slavernij naar voren. Zie bijvoorbeeld de tekst op elke ‘random’theatersite: http://www.concordia.nl/detail/143/rebelse-vrouwen
    Lijkt mij een zeer sterk concept hoe ze met moderne slavernij en koloniale slavernij in één stuk zullen dealen. Of het stuk goed wordt, weet ik niet, maar ik ben wel heeeeeel benieuwd!

    Verder vind ik het ook onzin om te zeggen dat je niet naar het verleden moet kijken en dat dat alleen aan bakra’s besteed is. Veel van onze eigen mensen weet niet eens welke erfenissen uit de slavernij nu nog levendig zijn. Iedereen (ongeacht huidskleur) kan iets opsteken van verhalen uit het verleden. Om dan gelijk te zeggen “dat is niet aan mij besteed” vind ik eerlijk gezegd een beeeeeeeeeeeetje ongeïnteresseerd en arrogant overkomen…:-P

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.