Stichting Auteursrechten Suriname moraalridder

16

PARAMARIBO, 5 okt – De Stichting Auteursrechten Suriname, Sasur, zal zich blijven inzetten voor de zaak van de auteur. Dti zegt Sasur-voorzitter Prim Ramlal. Dat vooral vanuit de publieke omroepen en organisatoren van shows kritiek komt, legt geen zoden aan de dijk. Daar speelt oneerlijkheid.

Het is de enige beweegreden voor het willen dwarsbomen van Sasur’s werk. “Er wordt daarom allerlei misleidende informatie verspreid over onze activiteiten”, zegt Ramlal. Onderin sist een verbeten belangenstrijd. Sasur gaat vooral op de shows af waar lokale en buitenlandse artiesten optreden. Per verkochte kaart moet een percentage worden betaald als auteursrecht.

Dat heeft al behoorlijk wat kwaad bloed gezet. “Maar we blijven ons werk doen. Je kunt niet het intellectueel eigendom van een ander gebruiken en er niet voor willen betalen”, aldus Ramlal. Het komt neer op regelrechte diefstal. Ook de radiostations zullen uiteindelijk moeten dokken. Minister Martin Misiedjan van Justitie & Politie neemt Sasur onder de loep. Ramlal ziet daar geen reden in te stoppen.

- Advertentie -

16 REACTIES

  1. Suriname heeft al decennia lang een chronisch tekort aan “moraalridders”. Maar als er 1 schaap over de dam is…

  2. “Je kunt niet het intellectueel eigendom van een ander gebruiken en er niet voor willen betalen”, aldus Ramlal. Het komt neer op regelrechte diefstal.”

    Bovenstaande zegt Ramlal, nu ben ik benieuwd aan wie die betalingen worden afgedragen of gaat het in die Ramlal zijn zak, want ook dat is “regelrechte diefstal”.

    De minister heeft gelijk om die hele Sasur onder de loep te nemen. Santokie heeft deze Sasur in Juli goedkeuring verleend, dat alleen zou niet eens mogen. Als ik de nieuwe minister was, had ik Sasur direkt per noodwet verboden, eerst alles onderzoeken en als goed bevonden een vergunning verlenen.

    Tot die tijd hoort Ramlal geen cent te krijgen.

    I rest my case

  3. Sasur moet nu oppaasen, want de grote platenmaatschappijen en uitgevers gaan nu direct miljoenen van Sasur eisen.

  4. #2 Sosoboto

    “Santokie heeft deze Sasur in Juli goedkeuring verleend.”

    En dat zou volgens jou niet eens mogen.
    Indirekt suggereer jij dus dat Santokie zijn werk niet goed heeft gedaan, knap van je!

    Tegelijkertijd ben jij benieuwd aan wie de betalingen worden afgedragen.

    Maar ben je dan niet benieuwd waarom er dan in al die voorgaande jaren nooit iets is afgedragen?

    Overigens is het doodnormaal, in de “normale” beschaafde wereld, dat men voor andermans intellectueel eigendom behoort te betalen en dat daar dan een gedeelte van terugvloeid naar de belanghebbende, na aftrek v/d gemaakte kosten! veelal een vast percentage.

    Maar jij was toch juist voor de voouruitgang?
    Wen er dus maar aan, want betalen zal je, en terecht.
    Want aan vooruitgang hangt een prijskaartje, dus dat moet betaald worden!

    Dus niet zo zeuren man.

    En wat minister Misiedjan van Justitie & Politie betreft, het is zijn goed recht om Sasur onder de loep te nemen, maar wees dan concequent en neem alle zaken onder de loep van de vorige minsiters inclusief die van je nieuwe president.

  5. Ramlall,
    Vertel nou eens goudeerlijk wat er aan die strijkstok zal blijven hangen?

    Worong no e waka fu soso. Voor noppes gaat alleen de zon op???

  6. Auteur!

    Is meneer Ramlal auteur? Waarvan? Draagt hij de gelden af aan de echte auteurs?

    Een stichting die deze inkomsten genereert dient een duidelijke bestemming van de som geld of andere inkomsten te hebben.
    Ook moet duidelijk worden aangegeven aan welke auteursrechten men moet voldoen.

    Als ik “No woman no cry” tijdens de show zing, krijgt Bobo Marly’s weduwe geld van meneer Ramlal? Of als ik “Ho ton se chullo thum” zing krijgt meneer Haridat geld gestort van Ramlal?

    Regels maken en regels volgen. Zo simpel!

  7. @ Sosoboto zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Waarom dit wantrouwen. Suriname is al veel te lang het land waar geen respect is voor cultuur eigendom. Waarom meteen insinueren dat die meneer het geld in zijn eigen zak stopt. In de hele wereld wordt betaald voor het auteursrecht. Suriname wil toch internationaal mee spelen, wel dit hoort er dan ook bij. Het moet ophouden dat radiostations/tv-stations en promotors geld verdienen over de ruggen van anderen die geen cent overhouden om hun kont te krabben. Overal in de wereld worden artiesten rijk van hun intellectueel eigendom, alleen niet in Suriname.

  8. Suriname beschikt bij mijn weten niet over een Auteurswet. Die zou er eerst moeten komen ter ondersteuning van het werk van Sasur. In dat geval zou Sasur op dezelfde manier als b.v. Buma/Stemra in Nederland kunnen functioneren. Maar in ieder land bestaat een organisatie ter bescherming van de rechten van de artiest, of dat nu een tekstdichter, muzikant, schrijver of anderzins is. Wel moeten ze eerst hun rechten deponeren bij de organisatie. En het auteursrecht moet via de Auteurswet
    ondersteund worden. En DAS: Ik moest in de jaren ’70 voor ieder optreden met mijn band eerst een formulier invullen met de gegevens van de nummers die wij uitvoerden. Zo ook de zaaleigenaar/organisator. Dit had ook een fiscale reden, denk aan vermakelijkheidsbelasting, inkomstenbelasti ng e.d. En als u “No woman, no cry” tijdens een show wilt brengen, zal de organisator daarover rechten moeten betalen, dus aan de rechthebbende, in dit geval de weduwe van Bob Marley.

    Ten tweede: 8 van de 10 organisatoren van muziekfestivals in Surinamezijn malafide. Ze willen alleen maar geld zien, en halen desnoods nepartiesten naar Suriname. Dus als we het toch over dieven hebben, dan heb ik er nog een paar. Het is in het buitenland normaal dat er auteursrechten worden geheven, en dat er via de auteursorganisatie voor wordt gezorgd dat de royalties bij de uitvoerende artiest of diens zaakwaarnemer/rechthebbende terecht komen. Daarom heb ik nog nooit een rijke Surinaamse artiest gezien.

    Ik heb even een kijkje genomen in de keuken van Buma/Stemra (hoewel ik erbij moet zeggen dat de vergelijking met de werkwijze van Sasur mank gaat). Maar men kan er veel van leren.

    De 10 MISVERSTANDEN in ’t kort:
    1. Voor gebruik van muziek op radio en televisie hoeven geen auteursrechten te worden betaald.
    2. Muziekwerken korter dan 30 seconden hoeven niet te worden opgegeven.
    3. Muziekwerken of fragmenten in promo’s vallen onder de promodeal.
    4. Librarymuziek is auteursrechtenvrije muziek.
    5. Invullen van uitzendgegevens hoeft niet zo nauwkeurig te gebeuren.
    6. Het gebruik van tunes/jingles hoeft niet te worden vermeld in de uitzendgegevens.
    7. Veel muziekwerken zijn auteursrechtelijk vrij.
    8. Commercials mag ik zelf een naam geven.
    9. Muziekgegevens van een buitenlandse productie zijn vrij in gebruik.
    10.Uitzendgegevens mogen jaarlijks worden ingezonden.

    Let wel: dit zijn de MISVERSTANDEN.

    Dus jongens en meisjes artiesten: Snel je rechten laten registreren. En zorg voor bescherming van je zielespruit. Zo kun je er ook voor zorgen dat de originele c.d. of d.v.d. in de winkel ligt. Ik heb in een “gerenommeerde” platenzaak bijna een half uur rondgeneusd voordat ik een originele c.d. heb kunnen ontdekken. Ja, daar gaan je centen dan waar je zo hard voor hebt gewerkt.

  9. Sasur is reeds onder de loep door de Overheids Commissie van Toezicht Muziekauteursrechten.
    Santokhi en de vorige regering hebben overal goed werk verricht. Dat wil de huidige regering NIET toegeven. Huidige Pres zal de vinger altijd in de richting van de ander proberen te wijzen zodat niemand hem meer lastig valt over dat 8 dec 1982 ding !!! Dat is ons Suriname vandaag. Wij hebben ervoor gekozen, did we not !!?? Enjoy the Pain, en zeur niet verder !!

  10. Johnny @4 en sam @7

    Principieel ben ik ertegen dat een vertrekkende regering een paar dagen voordat de nieuwe regering wordt geinstalleerd nog zulke handelingen pleegt.

    Let wel dit is structureel in Suriname, er worden ambtenaren aangenomen, deals worden nog getekend, rechters worden benoemd enz. enz. Dat is een slechte zaak, want met zulke handelingen zadel je volgende regering met probemen op.

    Ethisch is het dus verkeerd en gebeurd niet in de “normale” beschaafde wereld (jouw woorden).

    Wat je nu hebt is dat er maatschappelijk veel problemen blijken te zijn met Sasur, vandaar dat de minister nu sasur onder de loep gaat nemen.

    Hij kan waarschijnlijk niet zoveel meer, want Sasur is op de valreep goedgekeurd.

    Ik ben dus benieuwd hoe dat is gebeurd, zijn alle maatschappelijke en betrokken groepen gehoord voordat Sasur werd goegekeurd? blijkbaar niet, dus rest de vraag op grond waarvan moest er nog op de valreep goedgekeurd worden.

    In mijn reactie geef ik niet aan dat er niet geind mag worden, maar Sasur moet goed onder de loep worden genommen en als goedbevonden, is er geen vuiltje aan de lucht.

    Laat de minister de maatschappelijke en betrokken groepen ook horen, laat ze voorstellen doen, hoe hieruit te komen, laat Sasur duidelijk aangeven hoe de ge-inde bedragen afgedragen gaan worden enz. enz.

    De minister wordt met dit rommel dus afgeleid, van zaken die vele malen belangrijker zijn.

    Als er nu niet wordt betaald, zullen we rechtzaken krijgen die de rechterlijke macht alleen maar meer onder druk gaat zetten, dit had allemaal voorkomen kunnen worden.

  11. Blaka Bakra,

    Zo, nu ben ik op de hoogte! Bedankt voor de info en uitleg. Men zal in Suriname toch op meer proffessionele wijze te werk moeten gaan en Sasur zal enige transparantie moeten
    naleven.

    Ben nu geinformeerd, groet!

  12. Onderstaande is precies wat had moeten gebeuren alvorens goedkeuring te verlenen.

    “Sasur volgende week bij Misiedjan op gesprek 06 Oct, 06:00
    Het dispuut tussen de Stichting Auteursrechten in Suriname (Sasur) en diverse partijen die aan Sasur royalties moeten betalen, krijgt niet alleen een juridische oplossing.

    Dit is vooraf het standpunt van minister Martin Misiedjan van Justitie en Politie (JusPol). “We moeten ook rekening houden met de maatschappelijke realiteit” zei de bewindsman dinsdag op de wekelijkse persconferentie van de raad van ministers.

    Misiedjan ontvangt Sasur volgende week voor een gesprek. Hij heeft eerder al gesproken met organisatoren van live evenementen en andere partijen die royalties moeten afdragen. Die gesprekken waren, volgens de minister, “informatief”.
    Vervolgens neemt hij, in samenspraak met alle partijen, een besluit.

    In aanloop naar een definitieve oplossing zal Misiedjan Sasur niet verbieden op te treden en royalties te innen. “We leven in een rechtstaat. Als mensen het niet eens zijn met Sasur of niet willen betalen, kunnen zij een advocaat in de arm nemen”, zegt de minister.
    Sasur heeft maandag op een persconferentie gezegd dat zij rechtens bevoegd is op te treden tegen overtreders van muziekauteursrechten.”

  13. @ 3: Noem mij enkele grote platenmaatschappijen en/of -uitgevers die belangstelling hebben voor of geld tegoed hebben van Surinaamse artiesten? Miljoenen eisen? Laat me niet lachen! De enige artiest die het goed doet is Damaru, maar die heeft zijn rechten keurig geregistreerd in Nederland! Je reactie slaat nergens op.

  14. “Ik heb in een “gerenommeerde” platenzaak bijna een half uur rondgeneusd voordat ik een originele c.d. heb kunnen ontdekken.”

    Bovenstaande zegt Blaka B.

    Daar zeg je wat, ik heb daar zo een bloedhekel aan, dit soort gerenomeerde zaken zouden ze moeten beboeten of sluiten, dit kan niet.

  15. Auteursrechten tot daar aan toe.

    The question is hoe die afdracht aan de rechthebbenden tot in de minuten en seconden zal plaatsvinden.

    Wie houdt controle op hoeveel, waar en wanneer auteursrechten zijn ingehouden ten faveur van wie?

    Het lijkt mij allemaal niet zo eenvoudig.

    Rammetjelall, “haal je geen problemen op de hals”.

    We zijn nog een te kleine dorp voor deze comedie.

  16. Probleempjes zoals deze, daar komen er nog vele van.

    Het is slechts een gevolg van vooruitgang in combinatie met domheid/laksheid en achterblijvende wetgeving…

    Als Suriname dus echt wil vooruitgaan, dan ontkom je er niet aan om de wetgeving aan te passen aan de tand des tijds.
    En deze dan vervolgens voor de verandering ook eens NA TE LEVEN!

    Dat zal wel even schrikken worden voor de gemiddelde burger.

    Dezelfde rechten als in “de grote mensen wereld” wil iedereen wel graag hebben, maar of dat ook geldt voor de bijbehorende financiële plichten?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.