Afro-Surinamer heeft weinig historisch bewustzijn

31

PARAMARIBO, 12 jun – Surinamers met Afrikaanse roots hebben te weinig historisch bewustzijn. Dit stelt ex-minister en activist Armand Zunder. De hele geschiedenis van slavernij en onderdrukking wordt haast eigenhandig onder de mat geveegd. Dat is slecht voor de eigen geestelijke groei en materiële vooruitgang.

Deze ontwikkeling is al duidelijk merkbaar in de maatschappelijke rol van de Afro-Surinamer. “We willen dat de geschiedenis wordt gezien vanuit een Afro-Surinaams perspectief. Er is sprake geweest van ernstige schending van mensenrechten”, zegt Zunder. De schade werkt nog steeds door. Het moet allemaal verklaren waarom de doelgroep niet is waar die zou moeten zijn.

Dat zal op een of andere manier gecompenseerd moeten worden. “Dat is tot nog toe uitgebleven en daar moet verandering in komen”, aldus Zunder. Zijn organisatie, Un Bondru, wil zich inzetten voor en compensatie en verandering. Eerder is al uitgerekend dat de kinderen van slaven miljarden tegoed hebben bij de nakomelingen van slavenhouders. Ook op sociaal gebied wacht veel huiswerk.

- Advertentie -

31 REACTIES

  1. Sinds het einde van de slaverij zijn het overal ter wereld mensenrechten geschonden. Dhr. Zunder probeert de afro-Surinamer willens en wetens in de slachtofferrol drukken en houden. Gaat u naar China, meneer Zunder, daar worden de mensenrechten nog dagelijks geschonden en hou op met die windmolentjes-politiek van u. Ik hoor niemand in de rest van Latijns-Amerika mekkeren over de onderdrukking, de moorden en de inquisitie door de Spanjaarden die toen heeft plaatsgevonden. Hoe komt het toch dat dit werelddeel (met uitzondering van Brazilie) iedereen nog steeds Spaans spreekt? Wat wilt u bereiken? Of gaat het alleen maar om dat platvloerse geld?

  2. Een ieder die de europeaan een beetje kent, is ervan op de hoogte dat die absoluut niet eraan denkt om een schadevergoeding te betalen voor iets dat door hun voorouders is gedaan. Verder zit ik me ff af te vragen hoe een nakomeling van een slaaf nu nog gebukt kan gaan onder de gevolgen van de slavernij.

  3. Hij had alle mogelijk heid dit breed voerig tersprake tebrengen toen hij minster was maar dacht ZOALS VELE AAN ZIJN ZAK VULLEN

  4. Wat is daar in Godsnaam mis mee?

    Wij hebben ons sinds jaar en dag ingesteld op het land en de regio waar onze voorouders tegen wil en dank, onder erbarmelijke omstandigheden naar toe werden verscheept.

    Ik heb geen boodschap aan mensen, die een dikke vinger in de pap hadden bij het rondselen en verkopen van slaven.

    Wij zijn verknocht op Suriname. Hier zullen wij wonen, werken en sterven!

    Laat Afrika maar voor de Tutsi’s en de Hutu’s.

  5. Heer Zunder,
    Wat heeft uw gedaan tydens uw communistische ministerschap? U bent toch na de mislukte revolutie met vrouw en al naar de Antillen vertrokken als zakenman? Please, ik ben ook Afro-Surinamer. Leer de mensen om te werken en om te studeren, want daar valt de geestelyke beslissing.

  6. Dr. Zunder: U heeft een c.v. dat aanmerkelijk groter is dan het mijne. U bent als econoom een werkzaam man met vele kwalificaties. Daarvoor verdient u mijn respect. Ik heb uw studie en publicaties gelezen, evenals die van dr. Emmer. Als ik deze twee naast elkaar leg, kunt u mij dan in alle eerlijkheid vertellen of uw berekeningen door welke instantie in ontvangst en behandeling zijn genomen? En wat daarvan de uitkomst is? Ik zet overigens bij de publicaties van dr. Emmer grote vraagtekens, maar die heb ik ook bij de uwe.
    Mag dat?
    Nogmaals, met respect,

  7. huh???
    Ik denk juist dat ieder afro-surinamer zich heel bewust is van zijn/haar afkomst en echt wel historisch besef hebben, maar niet iedereen doet er `hysterisch`over! nu nog steeds zijn er velen die ieder boek over de geschiedenis uit hun hoofd leren, naar ieder tentoonstelling gaan en iedere film hierover gaan zien met een pijnlijk vertrokken gezicht alsof zij aan de buitenwereld willen laten zien ( en voornamelijk aan hun mede-afro surinamers) hoe ernstig zij het wel niet allemaal nemen!) dat moet iedereen voor zichzelf weten.
    Maar om er nu maar klakkeloos vanuit te gaan dat afro-suri`s weinig historisch besef hebben vindt ik een botte en zeer ongenuanceerde uitspraak! En om schadevergoeding te eisen is echt een gortspe hoor! Ik zou willen zeggen dat het behoorlijk aanmatigend is te zeggen dat het verleden mede schuldig is dat deze groep niet vooruit komt in de maatshappij!
    Iedereen over 1 kam scheren heet dit en ik schrik hier van.
    Maar goed, de Afro-surinamers moeten deze man maar met eigen middelen bestrijden, ik vind het in ieder geval heeel griezelig zulke ideen te poneren!
    Met vriendelijke groet,
    bakru!

  8. Materiele vooruitgang kan ook gerealiseerd worden door werkgelegenheid te scheppen en hard te werken. De regering doet naar mijn mening hier te weinig aan.

    Als men moet gaan wachten totdat die miljarden aan slavernij vergoeding ook daadwerkelijk uitgekeerd worden, dan zal je lang wachten en intussentijds niks bereikt hebben.

  9. flauwe kul armand zunder,

    Wie heeft van jullie heeft de slavernij meegemaakt anno 21e eeuw??????????

    De afro surinamer heeft een genoeg aan een portie bruine bonen met zoutvlees en een kasekoband.

  10. Met uw standpunt van te weinig historisch besef ben ik het eens. Alleen, de vraag is hoe het zo komt. Zelf denk ik enerzijds het gemak waarmee het individu zijn weg wel weet te vinden en anderzins dat diezelfde Surinamer murw geslagen is met contra opstelling ‘ga werk zoeken en werk aan de toekomst’. M.a.w. neem genoegen met het heden.
    Beide beginpunten lijken mij niet geheel juist. Sterker nog, die opvattingen blokkeren een opening naar een collectief blikveld richting het verleden.Bovendien zou dit laatste het ultieme middel zijn om zo rechtens h.e.e.a. af te dwingen. Als spiegeling voer ik hierbij op de sterke Joodse lobby inzake hun vorderingen op geleden materiële en immateriële schade uit de tweede WO.
    Waar het mij betreft dient u een goede zaak!

  11. Geachte Hr. Armand,

    Het is een goede initiatief van je om een stichting in het leven te roepen die de historisch bewustzijn van Surinamers met Afrikaanse roots te stimuleren. Dat het slecht is voor de eigen geestelijke groei en materiële vooruitgang ben ik wel met u eens maar dat u compensatie, in geld, bij de nakomelingen van slavenhouders gaat verhalen vind ik absurd. U bent gewoon erop uit om munt te slaan uit de situatie. Heroverweeg uw doelstelling en probeer door vooruitstrevendheid en bereid tot hardwerken hoger te klimmen op de maatschappelijke ladder en niet over de ruggen van anderen.

    Ik heb gesproken,

  12. meneer ZUnder hoe lang moeten we nog in het verleden wroeten
    Feit is dat we bijna geen connectie meer hebben met voorouders in Afrika
    Ieder mens dus ook andere bevolkingsgroepen moeten zich bewust zijn van de persoon die zij willen zijn en waar ze voor staan

    Piekeren over het verleden zal alleen maar wrok en haat zaaien en echt geen eenheid onder de bevolking
    ZIj die ook steeds terugkeren naar India vind ik ook maar nutteloos De Indiers lusten ook de nakomelingen in Suriname niet.

    Laten we ook realistisch zijn en het nationaal gevoel van SUrinamer zijn delen dat is iets waar men zicht niet van bewust is!

  13. Historisch bewustzijn:

    Toen heel lang werken, wel 300 jaar.
    Nu erkennen dat zwarte mensen een sterke gen “kract”hebben, dus hardwerkende volhouders kunnen zijn of zijn.
    Of iedereen dat wil inzien is nog een vraag?

    Toen hard werken niet over rozen,(zweepslagen,radbraken,Duplesie achtige misdaden,enz,enz).
    Nu gaat hard werken ook niet over rozen,(jaloezie,blakka bal geven,zelf moorden),maar als je bewust ben dan ga je door met hardwerken, vanwege de zwarte geschiedenis.

    Nu krijg je wel beloond,iedereen maakt zelf uit hoe het zijn geld wil verdienen.
    Als de miljarden een misschien zullen worden uitgekeerd is het weer uitkijken geblazen voor negatieve emoties.
    Handig lijkt mij om niet te wachten, maar Nu al met deze bewustmaking inspiratie, gezien vanuit dit historisch bewustzijn bij de verschillende wereldrechten organisatieste vragen dat alle scholen in heel Surinname mooie,omrasterde instituten worden, voor kinderen in Suriname en de grote mensens die hen al vroeg die bewustzijn willen bijbrengen.

    Bigi sma vorm keba.
    Ik doe het allan op ook een bewuste manier.
    Alles wat ik niet begrijp in de slaventijd probeer ik in het hier en Nu om te zetten.

    Zelf slavernij afkopen,bijvoorbeeld door zelf je arbeids jaren te bepalen,wanneer je nog vitaal bent.Geen loonslaaf tot ominie 80 jaar.
    een klein voorbeeld.

  14. “De schade werkt nog steeds door. Het moet allemaal verklaren waarom de doelgroep niet is waar die zou moeten zijn.”

    De negers van Suriname moeten back to hun roots gaan en de cultuur, religie, gewoontes en tradities van hun voorouders welke de blanke man van ze heeft afgepakt, weer in ere herstellen en hun kinderen de afrikaanse waarden en normen weer bijbregen. Hopelijk zal het beter met ze gaan.

  15. Altijd maar over geld hebben hoe kom deze man aan dat bedrag ben ik echt benieuwd naar en hoe wil hij dat geld gaan verdelen onder de afro- surinamers dit bericht zal weer voor de nodige emotionele reaktie zorgen op deze forum. een pot geld zal voor meer problemen en ellende zorgen dan dat het oplost. mij advies aan de afro- surinaamse gemeenschap is ga naar school ontwikkel jou zelf studeer dan kom je ver. het grootste probleem of tegenstander van de (zwarte) man of afro-surinamers is de (zwarte) man of afro-surinamers zelf.

  16. Antillianen zijn niet trots op 1 juli

    Amsterdam 6 juni 2009 – Volgens 30 juni/1 juli Comité voorzitter Roy Ristie zijn Antillianen zich meer dan Surinamers bewust van hun identiteit. Dat zou komen door een groter historisch besef. “Zij zijn niet trots op 1 juli, maar op 17 augustus (Tula day)”, aldus Ristie aan het begin van de history-month van het Koninkrijk der Nederlanden”.

    Uit onderzoek van het 30 juni/1 juli Comité Nederland blijkt dat Antillianen 17 augustus – dag waarop de heldhaftige Antilliaanse vrijheidsstrijder Tula zijn leven gaf voor hun vrijheid – als een belangrijk historisch ijkpunt beschouwen voor het ontlenen van hun identiteit. “Wij herdenken en vieren onze vrijheid niet op een dag die ons gegeven is, maar waarvoor er strijd is gevoerd”, is de algemene opvatting in de Antiliaanse samenleving. “Daarentegen zijn veel Surinamers zich in mindere mate ervan bewust dat dit historisch besef van elementair belang voor identiteitsvorming”, aldus Ristie.

    Tot voor 1993 bestond er weinig besef over het verband tussen actuele maatschappelijke vraagstukken en de diepgewortelde relatie tussen de verschillende landen en dus de mensen die hun roots hebben in het Koninkrijk.

    In de afgelopen decennia hebben de verschillende bevolkingsgroepen een eigen ontwikkeling doorgemaakt. Allen zijn anders omgegaan met deze erfenis en hebben elk daarom hun eigen besef hieromtrent ontwikkeld. Sinds 1993 komen Antillianen, Surinamers, Nederlanders en andere op de 30ste juni bijeen om collectief uiting te geven aan de noodzaak van dit besef. Er wordt dan tevens aangegeven hoe de emancipatie van alle betrokken partijen – die een relatie hebben met de koninkrijks geschiedenis – gestalte moet krijgen.
    In deze history maand wordt stilgestaan bij de historische relatie tussen de verschillende landen die deel uitmaakten van het Koninkrijk der Nederlanden. In diverse steden organiseren verschillende organisaties activiteiten die verband houden met deze relatie. In dit kader komt TULA, een verhalende en theatrale dansvoorstelling over deze vrijheidsstrijder, op zondag 7 juni naar de Bijlmermeer. De apotheose van deze history month is op de dag van BESEF (30 juni) middels de jaarlijkse ceremonie op het Surinameplein in Amsterdam.

  17. Beste mensen,

    Ik heb nog niet eerder een reactie gegeven op de berichten die hier worden geplaatst.
    Ik doe dit nu omdat ik me afvraag of de mensen die menen dat de blanke Nederlander zich moet verontschuldigen voor de daden van hun voorouders, zich realiseren hoe zeer ze zich daarmee mentaal laten ketenen door diezelfde Nederlander.

    Het is goed te weten waar je vandaan komt, maar blijven steken in het verleden werkt verlammend en maakt apathisch.
    In plaats van steeds maar te wachten op de compensatie voor het slavernij-verleden, die hoogstwaarschijnlijk nooit zal komen, is het beter de kansen te grijpen die er nu liggen, zodat er een toekomst opgebouwd kan worden.
    De verandering die nodig is moet niet van buitenaf komen, maar moet een verandering in het bewustzijn, in het denken zijn. Dat is de boodschap die de Afro-Surinamers aan hun kinderen moeten meegeven. Het gaat er niet om wat je over-over-overgroot vader/moeder was, het gaat erom wat JIJ nu bent!!! En minderwaardig ben je alleen als je je minderwaardig opstelt en gedraagt!

    Er is in de loop der jaren veel veranderd. De Afro-Surinamer van nu is niet meer de slaaf van toen, en evenmin is de Nederlander van nu de slavenhouder van toen. Waarom dan wachten tot de Nederlander ‘de verlossing’ brengt door ‘sorry’ te zeggen. Daarmee maakt de Afro-Surinamer zich afhankelijk, niet zo zeer fysiek maar psychisch afhankelijk, wat nog veel erger is. Daarmee legt hij zijn lot in handen van de Nederlander. En daarmee maakt hij zich tot een ‘moderne slaaf’.

    De slaven van toen waren fysiek geketend, maar geestelijk zo vrij dat ze de moed hadden zich te verzetten tegen de onderdrukkers. De ‘slaven van nu’ kiezen vrijwillig voor afhankelijkheid, niet fysiek maar geestelijk.
    Hebben de voorouders daarvoor hun leven gegeven….??

  18. A tru, het is zelfs erger dan mr.Zunder denkt. Afro-Suris zijn nog steeds slaven, weliswaar mentaal, van hun vroegere bakrameesters. Het is een serieuze en dieptreurige zaak. Tegenwoordig stemmen afro-Suri’s zonder een spier te verrekken op de meest rascistische partijen in holland, zo denken ze buiten het rasisme die welig tiert in holland gehouden te worden. Ze schamen zich om het negerengels thuis te praten, ze zijn geweldig trots op hun nederlandse voor en achternamen. Nu dat er groepen zijn die even goed als de meeste Suris het nederlands machtig zijn of beter zelfs, willen we dat ook niet erkennen.

    Nee, nu hebben we zelfs weer een absurd doel op het oog, wij willen n.l. auTochtonen worden genoemd, want we horen niet bij die andere allochtonen thuis, want wij Surinamers zijn beter en slimmer dan de rest! Wij zijn beter dan die andere allochtonen toch? Ie sabi tog, die bakras houden meer van ons dan van al die anderen. En zo kan ik nog doorgaan. het zijn dit soort zaken die men op de Surifora te lezen krijgt. Mang, ik schaam me voor dat soort afroSurinamers met hun zware minderwaardigheidsgevoelens mang. Mi na blaka mang, waarom denk ik opeens dat ik een autochtoon ben? Die bakras vinden ons ook zielig en weten precies hoe we zijn en denken, dus doen ze ook wat wij zo graag van ze willen, slijmen, huichelen en draaien, kortom ons manipuleren..bah.

    Wanneer word de Surinaamse blaka mang of vrouw eens eindelijk trots op zijn of haar afkomst? Geloof me, we zijn niet blank, we zijn gewoon blaka beste landgenoten. Laten we eens ophouden onszelf belachelijk te maken voor de ogen van al die andere allochtonen groepen. We worden als zielige zeurpieten beschouwd, misschien heb je het nooit gehoord, want ze zeggen het door medelijden met ons niet recht in ons gezicht. Tegenwoordig worden we om de afroSurinamer tegen

  19. @ 18. Meneer Roman, ik zie aan uw taalgebruik dat u een erudiet mens bent. Als ik geen culturele anthropologie had gestudeerd, dat heeft u dat waarschijnlijk ook. Ik ben het helemaal met uw betoog eens.

  20. De cultuurbeleving van deze doelgroep werd in de kiem gesmoord en heeft daardoor onherstelbare schade en achterstand opgelopen.

    Als jij je moerstaal sprak was je vernegerd. Maakten de mensen hun culturele tamtam, dan werd de politie erop af gestuurd om die tent te sluiten.

    Waar praat deze agent van de Wanicastraat over?

  21. @ pinto en zijn meelopers lees reaktie op nummer 18 en laat het goed tot jou doordringen mss ga jij in het vervolg iets verstandiger reageren a.u.b niemand is te oud om te leren .

  22. @Roman
    Goed verwoord. Ik denk dat dit ook net de reden is waarom vele niet naar het verleden willen kijken. Ze hebben (on)bewust door dat de bril waarmee gekeken wordt een verkeerde kleur heeft.

    Het wordt tijd dat men eens op een volwassen en afstandelijke manier naar het verleden gaat kijken. Op een wijze die empowered ipv een fatalistische en apatiserende wijze.

  23. Vraag: Dominee. Vraag: Pater.
    Men leerde een Christen om pakslag na pakslag te incasseren…(maar denkt u dat God bij domkoppen komt, never nooit toch)……..Daarom verder geen moer meer.
    Daarnaast onze eigen gekozen leiders(tussenhaakjes natuurlijk)mi boi wat een stel domkoppen keer op keer.

  24. Meneer Zundert heeft gelijk. De blanken hebben hebben de slaven gebroken. Ze hebben ze gekerstend en nederlandse namen gegeven. De nakomelingen zijn hun oorspronkelijke cultuur vergeten, weten ze waar ze vandaan komen: nee. Uit Afrika, maar afrika is groot en herbergt verschillende culturen. Historisch besef wordt ook bepaald door de cultuur. De nakomelingen hebben hun oorspronkelijke cultuur/taal niet behouden

  25. Is het niet beter om dit feit te vergeten en vooruit te kijken want stilstaan is achteruitgang. Gedenken is een goede zaak maar verder kijken want niemand heeft hier en in suriname heeft de slavernij aan den lijve ondervonden.

    Er gebeuren ernstige strafbare feiten in suriname daar moet je aandacht aan besteden.
    Zoals de vele roofmoorden, verkrachtingen,overvallen, gedenk de slachtoffers van deze zeer zware misdrijven. die hebben het verdomd zwaar en niet de slachtoffers van de 19 eeuw die zijn er niet meer.

  26. Misschien moet 01 juli 1863 verruild worden voor de dag waarop Codjo, Mentor en Present levend werden verbrand aan de Heiligenweg. What about Baron, Boni en Joliceur?

    DU jou inborst ademt niet de geest van de waarachtige geschiedenis van Suriname. Wat jou betreft is het hoopjes hopen/gissen!

  27. @ nummer 29
    jij wil het altijd hebben over de geschiedenis van 300 jaren geleden maar over 29 jaren geleden niet jou inborst ademd revolutie dictator en schrikbewind ik zeg jou nogmaals jij bent hele domme persoon pinto ik keur af wat er 300 jaren geleden is gebeurd iedere mens met moraal en principe moet dat doen . waneer keur jij de misdaden die zijn gepleegd tijdens het militaire schrikbewind van bouterse af inplaats dat jij deze misdaden afkeurd verdedig jij ze hier jij ben laffe persoon pinto zonder moraal en principe. iedere mens die naar mijn mening huild met een moordenaar van zijn volk is gewetenloos gevoelloos een ONMENS ben jij.echte militairen doden geen weerlose en ongewapende burgers vrouwen en kinderen.

  28. De Afro-Surinamer moet eens uit zijn slachtofferrol komen en de generatie van nu stimuleren er zelf iets van te maken ipv het slavenverleden blijven aanhalen en de schuld van alle ellende geven. Hoeveel generaties zal dit nog als excuus gebruikt worden om zelf geen ene moer te doen. Alle bevolkinsgroepen uitsluitend de Afro Surinamers(uitzonderingen) komen vooruit. Of heeft deze speciale groep misschien voor altijd een zweep op de rug nodig? Achterstand my ase, geld en eten willen ze, en het liefst alles gewoon via de hangmat zonder dat ze teveel moeten bewegen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.