Oproep tot ‘Zwarte Piet-vrije’ Sinterklaasintocht in Meppel

34

Deze week treden vertegenwoordigers van ‘Kick Out Zwarte Piet’ (KOZP) in gesprek met Jan Westmaas, Burgemeester van Meppel. De landelijke intocht van Sinterklaas is dit jaar op zaterdag 14 november in die stad in de provincie Drenthe. KOZP eist voor alle Nederlandse kinderen een Sinterklaasintocht zonder de racistische karikatuur zwarte piet.

“Als de intocht zwarte piet-vrij is zullen wij in Meppel aanwezig zijn om het feest mee te vieren. Als de burgemeester besluit zwarte pieten toe te laten, ziet KOZP zich gedwongen om een landelijke protest te organiseren. De Burgemeester van Meppel heeft de kans om Nederland een stap verder te helpen naar een samenleving waarin iedereen gelijk behandeld wordt en de Sinterklaastraditie mensen niet langer discrimineert” aldus KOZP in een persbericht.

Dat persbericht gaat verder met:

VREEDZAAM PROTEST
Als tijdens het gesprek blijkt dat zwarte piet in huidige vorm ook dit jaar deel uitmaakt van de landelijke intocht van Sinterklaas, wordt de op Facebook aangekondigde demonstratie (zie link onderaan bericht) voortgezet. KOZP wil op drie plekken vreedzaam demonstreren tijdens de nationale intocht in Meppel. Wij willen Sinterklaas verwelkomen op de aankomstplek op de Prins Hendrikkade, wij willen op een betekenisvolle plek langs de route protesteren én wij willen op de Wheem vreedzaam ons statement kunnen maken.

OPROEP TOT RESPECTEREN VAN MENSENRECHTEN
Wij roepen de burgemeester van Meppel op om ons recht op vrijheid van vergadering en betoging én ons recht op vrijheid van meningsuiting te respecteren. Vorig jaar leidde het besluit van de burgemeester van Gouda tot onnodige escalatie, buitenproportioneel politiegeweld en de massa arrestatie van vreedzame demonstranten. De Ombudsman heeft bepaald dat elke aanhouding voor het dragen van een anti-Zwarte Piet t-shirt onrechtmatig is en in strijd is met de mensenrechten. Alle gemeenten zijn verplicht zich hieraan te houden. De Verenigde Naties hebben in navolging van de Ombudsman benadrukt dat het recht van demonstranten om op een betekenisvolle plaats én tijd vreedzaam te demonstreren gerespecteerd moet worden, zonder dat zij hoeven te vrezen voor geweld van tegen-demonstranten of de politie.

EEN FEEST VOOR ALLE KINDEREN
Alle kinderen hebben recht op een omgeving waarin ze niet met racistische stereotype beelden worden geconfronteerd die hun zelfbeeld aantasten. Volwassenen houden Zwarte Piet in stand. Onze boodschap is dan ook gericht op de aanwezige volwassenen, Omroep NTR en het Sinterklaasjournaal, de gemeente Meppel, de sponsoren van de intocht en alle andere volwassenen in de Nederlandse samenleving.

- Advertentie -

34 REACTIES

  1. ik roep mensen op om deze werkeloze, kansloze klootzakken tijdens hun demonstratie met spuitbussen zwart te maken.

  2. Gelukkig is Meppel een plaatsje in Drenthe van hooguit 20.000 inwoners, dat niet model staat voor de grotere steden, waar men toch anders tegen het fenomeen zwarte piet aankijkt.
    In de meeste steden wordt Sinterklaas gewoon op de traditionele manier gevierd.
    In Nederland is een sterke tegenbeweging aan het opkomen, die pleit voor handhaving van het Sinterklaasfeest in zijn huidige vorm en dat heeft niets met het slavenverleden te maken, maar alles met de traditie van het Sinterklaasfeest.
    Dat is maar goed ook, want landen moeten zich niet mengen in de tradities van andere landen, want dan is het einde zoek.
    Dan kan ik feesten opnoemen in Frankrijk, Spanje, Italie, Noorwegen, de VS, Thailand, China, Vietnam, Indonesie, ons eigen Suriname en noem maar op, die op de een of andere manier de toets van de kritiek niet kunnen doorstaan.

  3. Maar zwarte piet is GEEN racisme. Stereotypen allemaal over dezelfde kam van racisme scheren, is kort door de bocht en, zoals de meest gangbare definities van racisme laten zien, nogal een aantijging. Stereotypering is, kort samengevat, het reduceren van een individu of groep tot een bepaalde clichématig, vaak op vooroordelen gebaseerd archetype op grond van ras, (…). En hoewel racisme vaak hand in hand gaat met stereotypering, is het geenszins hetzelfde. Anders dan racisme zijn stereotypen niet per definitie haatdragend, negatief of gebaseerd op een vermeende inferioriteit van de gestereotypeerde. Laat staan dat ze de bedoeling of het effect hebben de gestereotypeerde zijn gelijke rechten en vrijheden te frustreren of ontzeggen zoals bij racisme het geval moet zijn (…) De positie op de maatschappelijk ladder bepaalt voor een groot deel de kwaadaardigheid van het stereotype. Ik kan je toch echt zeggen dat het merendeel van NL geen enkel kwaad bedoelt met Zwarte piet. Dat zou dus betekenen dat het geen racisme is.

  4. Wat een onzin. Ben zelf van Suriname en ik wil niet dat de kinderen de dupe worden van een stelletje dat nu racisme en slavernij gebruikt, terwijl wij vroeger in Suriname ook gewoon al Sinterklaas vierden met geschminkte Zwarte Pieten.

    Ik zeg HUP Zwarte Piet, en ga zelf naar Meppel kijken met mijn kindjes, die ik ook verkleedt als Zwarte Piet, en ook die ik zwart schmink! Zwarte Piet moet blijven!

  5. Daar heb je weer het gedonder in de glazen.
    Noem ons dan geen zwarte pieten maar Pieterklazen.
    Wat de kleur van ons ook moge zijn.
    Kinderen vinden ons op dit feest reuze fijn.
    En daar gaat het per slot van rekening om.
    De mensen die hierop tegen zijn, vind ik oerdom.

    Mvg
    Sinterbaas en Pieterklaas

  6. Pak racisme in al haar vormen aan, zo ook in de Sinterklaas traditie. Ondanks neo-koloniale pieten die zich blijven schikken in de rol van knecht winnen de Anti Zwart Piet activisten langzaam terrein. Het vieren van je eigen onderdrukking in de vorm van een kinderfeest is tenslotte diep triest!

  7. Vreemd dat Sinterklaas geheel buiten beschouwing wordt gelaten. Is Sinterklaas dan niet interessant genoeg om daar een karikatuur van te maken dan? In beginsel was zwarte piet gewoon een wit persoon die door de schoorsteen kroop en zwarte veegjes op zijn gezicht kreeg. Een witte piet dus. Laat zwarte piet gewoon weer in zijn oorspronkelijke vorm een wit persoon zijn met zwarte veegjes op zijn gezicht, namelijk een witte piet. Eens kijken of het Sinterklaasfeest dan nog zo interessant zal zijn want de karikaturale trekken verdwijnen dan immers en dan vindt niemand het nog interessant om een wit persoon belachelijk te maken.

  8. iedereen kon zien dat er helemaal geen vreedzame demonstratie was vorig jaar, leugens van de anti zwarte piet figuren die zelf erg racistisch zijn, want laten we eerlijk zijn zwarte piet is helemaal GEEN neger, een chinees door de schoorsteen wordt zwart, een bruine door de schoorsteen wordt zwart, een blanke door de schoorsteen wordt zwart, een rode door de schoorsteen wordt zwart, iedere zwarte piet is gelijk of het nu man of vrouw is, homo of hetro en ongeacht welke huidskleur hij/zij heeft en dan lopen achterlijke figuren als Quincy te zeuren over racisme ?? ze zijn niet goed bij hun hoofd om een kinderfeest te verzieken met hun waanideeen.

  9. Daar zijn ze weer! Ze hebben een jaar onder hun steen en in hun rioolputje gezeten en nu komen ze er weer uit, die griezels. Terug waar jullie vandaan komen, griezels.

  10. Suriboi

    Pak racisme in al haar vormen aan, zo ook in de Sinterklaas traditie. Ondanks neo-koloniale pieten die zich blijven schikken in de rol van knecht winnen de Anti Zwart Piet activisten langzaam terrein. Het vieren van je eigen onderdrukking in de vorm van een kinderfeest is tenslotte diep triest!

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Zeer goed verwoord!!
    Bravo!

  11. Wat zijn jullie Surinamers toch ook hypocrieten he. Als er een land is waar racisme welig tiert dan is het wel Suriname. Zie hoe de diverse bevolkingsgroepen met elkaar omgaan, de Surinaamse gemeenschap is op racisme en discriminatie gebaseerd en dus waarom halen jullie steeds uit naar dat prachtige kinderfeest ? Jullie zijn gewoon een heleboel aanstellers bij elkaar. Racisme is een bon ton geworden en totaal zinledig voor de Surinamers.

  12. Suriboi, loop toch naar je moer met je racistische kletspraat. Kijk eerst eens goed in de directe omgeving of je daar niet een Surinamer tegenkomt die zich aan racisme schuldig maakt.

  13. De paar aandacht junkies die zeker niet het grootste deel van de zwarte mensen in Nederland vertegenwoordigen komen weer onder hun steen vandaan om een kinderfeest te verzieken.

  14. Gaan zij praten, zoals ze zeggen. Nee zij gaan eisen;….ik wil, ik wil , wil, willen…en dan ook nog dreigen: als niet , dan dat! Dat is noch dialoog, noch democratie ….Maar met veel bombarie als kleine groepering een zo goed als gehele samenleving naar je hand willen zetten !

  15. Je hebt ook nog een rode sinterklaas in Suriname rondlopen.
    Hij speelt ook nog voor president.

  16. Gelet op het beschadigen van de
    onschuldige kinderzielen, heb IK de
    volgende Sint en Piet VERORDENING
    vastgesteld !

    De Funktie van Sint dient vanaf heden
    UITSLUITEND vervuld te worden door
    Gekleurde medemensen !
    Zij en Zij Alleen zijn Goedheilig en Oprecht !

    De funktie van de Knecht Piet kan vanaf
    heden UITSLUITEND vervuld worden door
    Blanke tokkies, die door de Sint streng
    worden aangestuurd en zonodig geknecht !

    PS : De Verordening is ter bescherming van
    de Kinderziel en ter lering tbv de Tokkies, die
    weigeren racistische vooroordelen te herkennen
    en te neutraliseren !

  17. Niemand kan mij ervan overtuigen dat Zwarte Piet in zijn traditionele verschijning niet racistisch is, daarom lees ik de argumenten van de pro zwarte pieten gilde niet eens meer, ook omdat het duidelijk is dat ze de strijd aan het verliezen zijn, ze willen het alleen nog niet toegeven. Witte Nederlanders die willen vasthouden aan de traditionele Zwarte Piet kan je meestal niet rekenen tot het meest geschoolde deel van het Nederlandse volk (als ze geschoold zijn, zijn het politici), je kunt ze dus niet kwalijk nemen dat ze achterlijk zijn en blijven, Surinamers (maakt niet uit van welke etnische afkomst), die niets kwaads zien in de figuur van Zwarte Piet zijn gewoon nog stommer dan het achtereind van een varken, ze hebben namelijk niet door dat ze hun eigen kinderen, die opgroeien in Nederland, geestelijk aan het verknippen zijn door ze mee te laten doen met een feestje waarin zij of andere niet witte Nederlanders, belachelijk worden gemaakt.

  18. Wordt bewust van je waardigheid. Wij zwarten met een slavernij verleden zijn nazaten van (Jakob) Israel Deuterium 28. Ons geschiedenis is alleen in de Bijbel te vinden. De Bijbel is een zwarte man boek. Gods Zoon is een zwarte man Openbaring 1:13-15 en 2:18. Men heeft altijd de zwarte man willen vernederen en ons geschiedenis verdraaien , maar nu worden wij wakker en God de Almachtige is met ons. Jammer voor hen die nog slapen en hun waardigheid niet kennen. Zwarte piet is een racistische feest en het moet verbannen worden. Het in deze tijd niet meer in een samenleving. Vooral ni dat wij bewuster worden van onze echte geschiedenis en waardigheid. Shalom

  19. @Asasa, ga jij eens gauw het dak op met je Bijbelgezwets ! De zwarte bevolking van Afrika was van oorsprong Islamitisch en tijdens de slavernij werden velen verplicht om zich tot het Christendom te bekeren. Dit gebeurde vaak onder dwang maar (en nu komt het) ook als Christen stond de zwarte slaaf een ellendig leven te wachten; vernederen, hard werken, geen loon/eten en bij ziektes was de Bijbel de enige troost.
    Zwarte Piet is geen racistisch feest. Als je goed op de hoogte bent van de geschiedenis dan ziet u dat Zwarte Piet het toonbeeld is van de vrijgevochten zwarte man (slaaf). De grote gouden oorring die hij draagt was het teken dat je vrij man was. U moet minder het sprookjesboek volgen en meer geschiedenisboeken.
    Ik ben VOOR zwarte Piet en TEGEN racisme !

  20. De meeste slaven waren vroegen blank!
    Wat een negatief zelfbeeld heeft dus de gekleurde zwarte pieten hater!
    In Suriname wordt nog gewoon zwarte piet gebruikt bij Sinterklaasfeest. Daar wordt piet dus zwart gemaakt, omdat de piet die daar woont bruin is!
    Volgens mij is bruin een andere kleur dan zwart!
    Wat is dan het probleem??

  21. We zijn in Su opgegroeid met Sint en Zwarte Piet,wat lullen die mensen nou. Wat een gezeik,hebben ze soms geen ene moer te doen ???? Ga dan je zelf ontwikkelen door een goede boek te gaan lezen of zo !!!!!

  22. Joh, jullie zeuren want de kinderen maakt het geen bal uit! Er wordt altijd geroepen dat het maar een kinderfeestje is, maar Zwarte Piet wordt in stand gehouden door volwassenen en echt niet door de kinderen.

    Verder is het niet nodig om racisme erbij te halen want de meeste voorstanders zijn niet racistisch maar gewoon koppig. Ze kunnen of willen niet begrijpen dat Zwarte Piet niet meer van deze tijd is en aan verandering toe is. Hetzelfde als vele tegenstanders die geen slavernij trauma hebben noch zich gediscrimineerd voelen, maar wel het vermogen bezitten om zo een feest te kunnen beoordelen t.o.v. de huidige maatschappij.
    En dan bedoel ik niet meteen Quincy ???, weet niet eens hoe hij heet, want die groep kan mij gestolen worden.
    Deze mensen zijn oppervlakkig bezig en gebruiken racisme als motivatie voor hun strijd, maar ze zijn zich niet eens van bewust dat ze in hun onwetendheid een dieper maatschappelijk punt aankaarten. een punt dat verder gaat dan racisme.

    Kortom; het gaat niet om discriminatie, racisme, slavernij verleden en al die termen die hier gebezigd worden, maar puur om gezond verstand en tolerantie, alsmede de bereidheid om iets wat niet meer in de huidige maatschappij past en aan verandering toe is ook daadwerkelijk te veranderen.

    De maatschappij is veranderd t.o.v. 10,20,30 jaar geleden en wijzigt nog steeds, daarom onmogelijk om bepaalde zaken niet mee te laten veranderen. Sommige gaan automatisch en andere hebben simpelweg een duwtje nodig.

    Stop met deze discussie die over de rug van de kinderen gevoerd wordt, alsof het de kinderen iets uitmaakt.

    Het is zinloos want het proces is al jaren geleden gestart en niet meer tegen te houden. Zwarte piet heeft z’n langste tijd gehad en het is een kwestie van tijd (15 jaar?) dat dit feest in een nieuw jasje is gegoten en dat iedereen zich daarin heeft geschikt.

    En Sinterklaas en welke piet het ook moge zijn leefden nog lang en gelukkig.

  23. De huidskleur van Zwarte Piet heeft niets met de huidskleur van stervelingen te maken. Hij symboliseert het Nieuwe Jaar, die het Oude Jaar – Sint Nikolaas – na diens dood opvolgt, en die dus zelf daarna verandert in de volgende Sint Nikolaas. Hij is in alle opzichten het tegengestelde van Sint Nikolaas / het Oude Jaar. Sint Nikolaas is geassocieerd met de witte, koude, onvruchtbare sneeuw; Zwarte Piet representeert de zwarte, warme, vruchtbare aarde. Zij beiden zijn de yin en de yang van het jaar.
    Ik kan een ieder (naast mijn eigen boek over Zwarte Piet) de volgende werken over dit (Indo-Europese, en daarbuiten) feest aanraden, die ofwel via de (tweedehands) boekhandel, ofwel via de bibliotheek, ofwel via het Internet (gratis) te verkrijgen of te lezen zijn.

    Jos. Schrijnen: “De H. Nikolaas in het folklore” (1898).http://goo.gl/fSZijr

    Jos. Schrijnen: “Nederlandsche Volkskunde, eerste deel” (1915)

    H.C.A. Grolman: “Nederlandsche Volksgebruiken. Kalenderfeesten, naar oorsprong en beteekenis” (1931)

    D.J. van der Ven: “Ons eigen Volk in het Feestelijk Jaar” (1950)

    Erich Schwabe: “Schweizer Volksbräuche” (1969)

    Henk van Benthem: “Sint-Nicolaasliederen” (1991)

    Louis Janssen: “Nicolaas, de duivel en de doden” (1993)

    Alain de Benoist: “Les Traditions d’Europe” (1996)

    Tonny van Renterghem: “Het geheim van Sinterklaas en de Kerstman” (1996)

    Paul Frodsham: “From Stonehenge to Santaclaus: the evolution of Christmas” (2008)

    Arnold-Jan Scheer: “Wild Geraas, Mijn wonderlijke reizen met Sint en kerstman” (2009)

    Marcel Bas: “Ter Verdediging van Zwarte Piet; een essay” (2011)

    Marcel Bas: “Zwarte Piet: Discriminerend of Fascinerend?” (2013)

    Marleen de Vries: ” ‘Kom je aan Sint of Piet, dan kom je aan integriteit van de opvoeder’ ” (Volkskrant, 24 oktober 2013)

    Arnold-Jan Scheer: “Zwarte Sinterklazen” (2014)

    Inge Schuiten (uitgever en samensteller): “Het Zwarte Piet smoelenboek” (2014); over de ‘vele gezichten van Piet in heden en verleden’. http://goo.gl/Ka0yfy

    Friso Spoelstra: “Devils & Angels. Ritual Feasts in Europe” (2014)

    Olivier van Renswoude: “Zwarte Piet” (2014) http://goo.gl/Vgtp8b

    Peter de Kort van Dal: “Dag Zwarte Piet, elk vooroordeel heeft zijn nadeel” (2014)

    Maïa Wolf: “Three Winter Rites” (2015)

    Olivier van Renswoude: “De echte Zwarte Piet” (2015) http://goo.gl/1eiu2p

    Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar (2015) http://goo.gl/P2nAqq

  24. Dirk Bontes,

    Hoewel ik me persoonlijk niet ga verdiepen in de oorsprong van het Sint Nikolaas feest, zijn educatieve postings uiteraard altijd welkom op een forum. Ik hoor en lees wel eens wat en volgens mij zijn er diverse verhalen over de oorsprong van Sint Nikolaas en Zwarte Piet.

    Maar de hamvraag is nog steeds; is er genoeg tolerantie, bereidwilligheid en wederzijds respect in Nederland? Dat is de basis voor het oplossen van het Zwarte Piet vraagstuk.

  25. Volgens mij willen die anti pieten juist dat er racisme komt. Want hiervoor werdt een donker persoon nooit vergeleken als zwarte piet.wij zullen nooit zwarte piet opgeven. We gaan juist alle winkels boycotten om niks te kopen waar geen zwarte Piet op staat. En er ook geen cadeau.s tekopen. Verder vraag ik alle pro pieten op om voor de antie pieten te gaan staan. Zodat de moeders met hun kinderen van de intocht kunnen genieten. aub geen antie pieten programma.s.opzetten. kijk met je kind naar rtl 4.

  26. Ik vind het zo triest dat sommigen het racisme naar boven halen. Het is een oud Germaans gebruik, heeft totaal niets met racisme te maken. Helemaal niets! Ik spreek alleen maar mensen uit Suriname / Antillen (nu in NL) die deze discussie aandachttrekkerij vinden van een stel paranoia mensen die zich graag in de slachtofferrol wentelen.Mijn familieleden (uit de Cariben) vieren Sinterklaas gewoon met Zwarte Piet. Zij begrijpen het en kennen de historie. Waar komt die kreet “negatief stereotype” vandaan? Zwarte Piet is m.i. alleen maar positief en slimmer dan Sinterklaas. En dat Quincy Gario niet spoort is allang duidelijk. (denk aan uitspraken na het neerstorten van de MH17). Zonde dat idioten altijd volgers krijgen.

  27. Met alle respect voor zij die vinden dat het (vroeger) ook op de ‘traditionele’ manier werd gedaan in Suriname.

    Suriname is geboren in slavernij en heeft in de koloniale periode erna nooit kunnen groeien tot verantwoordelijk natie.

    Op dit moment gaat het, net zoals met een adolescent met groeistuipen en grillig..

    Voor zij die nog niet met deze informatie zijn geconfronteerd :
    Zwarte piet is in deze vorm de equivalent van blackface figuren zoals ze bestonden in de VS en GB. Het gedrag (een béétje dom/dienend/kinds/acrobatisch) sluit ook perfect aan op de manier waarop de zwarte mensen door de westerse werden geportretteerd..

    Anderen die beweren dat Suriname racistische denkbeelden heeft, spreken misschien wel de waarheid als je beseft dat het koloniale/slaven systeem als basis heeft gediend, en zijn sociale verhoudingen maar moeilijk te veranderen..

  28. In Suriname is er een rode Sinterklaas die door alle ongerechtigheden die hij heeft uitgevreten pimpelpaars is geworden!

  29. Wat een onzin lees ik toch allemaal, sinds wanneer is Zwarte Piet racistisch? Omdat paranoia sekteleider Quincy dat zegt? Die man spoort niet! Zwarte Piet stamt uit de middeleeuwen en is in de 19de eeuw alleen wat vriendelijker gemaakt door zijn “negroïde” uiterlijk. Dat is Positief en niet Negatief!

  30. De volgende stap : sinterklaas met zijn mijter afschaffen omdat moslims welke nu massaal instromen dit “christelijke symbool” niet kunnen aanzien. Flink doorgaan als minderheid uit de minderheid. Jullie, ook de Bakra’s in jullie clubje, zetten je in een positie waardoor je het nog moeilijker gaat krijgen in deze nog steeds door bakra’s bewoonde maatschappij. Laat ik het maar duidelijk zeggen blanken (bakra’s) hebben doorsnee genomen helemaal geen problemen met Surinaamse of andere donkere gekleurde mensen, maar het door zeiken over het afschaffen van blaka bakra Piet van ons Nederlandse kinderfeest gaat veel te ver. Het wekt in het kader van de huidige situatie met de almaar groter wordende instroom van andere (Moslim) culturen allen maar irritatie en zelfs agressie op bij veel blanke Nederlander. We zijn het zat!!!
    Geloof me er komt mede door druk die de gemiddelde blanke Nederlander ervaart door 30 jaar zwaar links gezeik, het inleveren van de eigen identiteit door de multiculti “druk-door” politiek een einde aan de het aanpassen.
    Onder de huidige omstandigheden op straat protesteren tegen blanke bakra piet gaat tot handgemeen leiden tussen voor en tegenstanders. Misschien moet dit een keer gebeuren om de strijd te beslechten. Take it or leave it. Dat krijg ik ook te horen als ik de Arabische slaven handel ter discussie stel in een moslim land. Veel ligt bij je zelf hoe je met de trauma’s van 200 jaar geleden omgaat.

    Bakra slaven
    Slavernij in de Lage Landen
    Zowel de Kelten als de Germanen kenden een maatschappij van edelen, vrijen, halfvrijen (liten) en slaven en ook gedurende de Romeinse tijd werden er slaven gehouden. Ook de Friezen handelden in slaven, die vooral bestemd waren voor de slavenmarkten in Spanje en Caïro.
    Slavernij, zoals op de markt van Kamerijk, zou blijven bestaan totdat het christendom algemeen aanvaard was. Echte slaven kwamen in Nederland dan ook sinds de vroege middeleeuwen niet meer voor, ook niet tijdens de periode waarin door Nederlanders wel in slaven voor het buitenland gehandeld werd.

    Door de Afro-Surinaamse gemeenschap werd gedurende 2009-2014 gesteld dat er ondanks het verbod op slavernij in Nederland toch ook enkele slaven in Nederland gehouden werden. Zij haalden hierbij met name de zwarte slaaf Elieser als symbool van de verschrikkingen van de slavernij aan. Onderzoek van het stadsarchief Amsterdam toonde in 2014 echter aan dat het hier een donkere jood betrof die tijdens zijn leven in Amsterdam zelfs een zekere mate van aanzien genoot en helemaal geen slaaf geweest was. Ook twee andere Portugees joodse vrouwen die mogelijk gedurende hun leven een achtergrond hadden die op slavernij wijst, werden in Amsterdam als vrije joden begraven.

    Slavernij is van alle tijden. Hoe ga je er zelf mee om als “blaka”. Je kan je eigen gram niet halen op een generatie Nederlanders die nu leven. De huidige discriminatie gevallen kan je niet verbinden met wat pakweg 150 jaar geleden plaats vond. Discriminatie (uitsluiten) is van alle tijden en volkeren dat blijft. Maar een multiculti maatschappij zal er niet komen dat is ook niet erg als we ieder zijn feestje gunnen.

    In zuid Afrika zijn de blanken nu de underdog.
    Omgekeerde discriminatie……………….
    In de Zuid-Afrikaanse maatschappij leven deze arme blanken in een sociaal vacuüm: verstoten door andere blanken en ze worden belaagd en verjaagd door hun zwarte mede-townshipbewoners. Een financieel of sociaal vangnet bestaat niet voor hen. En dat terwijl volgens deze blanken het juist de regering is die als schuldige aan te wijzen is voor hun penibele situatie. Het positieve discriminatiebeleid dat het ANC invoerde om de zwarte bevolking beter toe te laten treden tot de arbeidsmarkt – de zogeheten wetten van Affirmative Action– maakt het voor blanken al jaren veel lastiger een baan te vinden, danwel te behouden. Inherent aan de toenemende kansen voor zwarten, nemen de blanke mogelijkheden af, zo redeneren zij. A reverse of discrimination.

    Het kan de ANC-regeringsleiders weinig deren, de blanke bevolking heeft immers onder hun voorgangers genoeg voorkeursbehandelingen gekregen. Vanuit de bevolking wordt de roep omaanpassing van deze Economic Empowerment-wetten steeds luider.

    Zelden lees je in de media iets over white poverty. En hoewel ik als Afrikaminnend journaliste over het algemeen wars ben van de stigmatiserende bad-news-is-news benadering, vind ik het benoemen van deze nieuwe groep arme Zuid-Afrikanen symbool staan voor een grotere vraag over de haalbaarheid van een maakbare gelijke samenleving.

    http://www.ftm.nl/column/nieuw-witte-onderklasse-in-zuid-afikra/

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Nederlandse_slavernij

    Henk blaka bakra doordenk

  31. Beste Cochise.,
    Op de eerste plaats is Meppel niet ‘een plaatsje’in Drenthe, maar wel degelijk een met niet 20- maar wel 32.000 inwoners.
    Volgende keer graag eerst wat beter informeren voordat je iets schrijft.
    Overigens heb ik geen pseudoniem nodig . Ik heet

    Jan Kuipers

  32. De mensen die hier verkondigen dat zwarte Piet zwart is door de roet uit de schoorsteen, vraag ik toch zich goed in te lezen. Deze leugen is allang ontkracht.

    De vroegst bekende afbeeldingen van een zwarte knecht als metgezel van Sinterklaas komen voor in prentenboekjes, waarvan Sint Nikolaas en zijn knecht uit 1850, geschreven door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman, de oudste is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet#Jan_Schenkman_als_vernieuwer_.281850.29

    En ga mij niet vertellen dat een zwarte knecht in 1850 geen slaaf was. Zwarte Piet is een overblijfsel uit het slavernijverleden waarbij de zwarte man als minderwaardig werd gezien. Dat sommige Surinamers hun ogen sluiten voor dit fenomeen verbaast mij zeer. Daarom kwamen zij vroeger nooit in opstand en lieten zij zich karwatsen zonder terug te vechten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.