Vertoning filmklassieker ‘Wan Pipel’ in A’dam

12

Op zaterdag 16 mei zal de filmklassieker ‘Wan Pipel’ van regisseur Pim de la Parra (Paramaribo 1940) om 13.00u vertoond worden in EYE te Amsterdam. De film zal worden vertoond in een volledige gerestaureerde versie in hoge resolutie, welke recht doet aan de kleurrijke cinematografie.

‘Wan Pipel’ was de eerste speelfilm gemaakt in Suriname nadat het land in 1975 onafhankelijk was verklaard. Volgens velen is het ook de enige echte film die in en over Suriname is gemaakt. Wan Pipel legt de politieke en raciale spanningen tussen de verschillende bevolkingsgroepen pijnlijk bloot, maar belicht ook de moeizame relatie tussen Nederland en Suriname.

Het filmdrama vertelt over de creoolse Surinamer, Roy (Borger Breeveld) die in Nederland woont, maar terugkeert naar de voormalige kolonie als zijn moeder op sterven ligt. Terug in zijn vaderland komt hij voor het grootste dilemma van zijn leven te staan: kiest Roy voor zijn Nederlandse vriendin Karina (Willeke van Ammelrooy), die hem achterna gereisd is en hem een succesvolle carrière in Nederland in het vooruitzicht stelt, of huwt hij zijn grote liefde, de Hindoestaanse Rubia (Diana Gangaram Panday), en helpt hij actief mee aan de opbouw van het kort ervoor zelfstandig geworden Suriname?

Pim de la Parra
Samen met Wim verstappen richt Pim de la Parra in 1965 $corpio Films op. De samenwerking resulteerde in een reeks speelfilms, waarvan Blue Movie uit 1971 de meest succesvolle werd. Wan Pipel uit 1976 was de laatste productie van het illustere duo ‘Pim en Wim’ en betekende, wegens uitblijvend succes in de bioscoop, het einde van $corpio Films. De la Parra kwam in 1985 ijzersterk terug met het bejubelde Paul Chevrolet en de ultieme hallucinatie. vanaf 1988 legt De la Parra zich meer toe op de productie en regie van, zoals hij ze zelf noemde, ‘minimal movies’: in korte tijd en met minimale middelen opgenomen speelfilms.

De in Paramaribo woonachtige filmveteraan Pim de la Parra ontving In 1991 op het Nederlands Filmfestival de Speciale Juryprijs voor zijn gehele oeuvre. In 2008 kreeg hij de Gouden Kalf-speld als erkenning voor zijn pionierswerk voor de Nederlandse en Surinaamse film. Vanaf 1995 woont De la Parra weer in Paramaribo, waar hij in 2005 de Surinaamse Film Academie opricht.

- Advertentie -

12 REACTIES

  1. In 1975 heb ik als Surinaams studentje in Amsterdam nog kunnen lachen om een paar scenes uit de film, maar waarom zou iemand dit racistische onding in 2015 nog willen zien? Vooral als je je realiseert dat de hoofdrolspeler Borger een van de grootste @#$%likkers van Bouta is geworden en hij, ondanks zijn broer Carl het juiste voorbeeld geeft, geen likje minder likt.

  2. Nou deze film heeft me echt in het hart geraakt ik vind de film dan ook prachtig de muziek de film alles is gewoon prachtig in die tijd was het zo para heeft het goed gedaan het is zo als het was en men moet niet altijd alles af keuren men mag ook een dikke pluim geven want het was gewoon goed para bedankt voor u film

  3. Deze film gaf goed de mentaliteit van de creolen rond die tijd aan, o.a. van Eddie Bruma, Henk Arron enz, nl dat de creolen de Hindoestanen moesten elimineren door met de Hindoestaanse vrouwen op grote schaal een mengelmoes ras te creeren. Die racistische tijdsgeest is goed weergegeven in deze zgn idealistische en ideologische film. Voor die creool Roy was de optie voor een marronvrouw , een Javaanse vrouw, een creoolse vrouw gesloten. Enige 2 opties waren: blanke vrouw of Hindoestaanse vrouw. Naar de blanken keken ze op, op de Hindoestanen keken ze neer! Roy kiest voor de Hindoestaanse, voor iemand die de creool haar eigen Hindoestaanse cultuur niet zal opleggen, iets wat die blanke vriendin wel zou doen.

  4. @Mujrim, maar het toch duidelijk geworden dat de Hindoestaanse gemeenschap succesvoller is dan de creolen ? Die maken zich op grote schaal schuldig aan plunderingen, leegroven van de Staatskas, verkrachtingen en berovingen. Door de jaren heen heb ik veel respect voor Hindoestanen gekregen in tegenstelling tot de Creolen die alleen maar op het verleden parasiteren. En ja, het klopt dat Aaron, Bruma een haat jegens Hindoestanen hadden juist omdat zij wel succesvol zijn. En Aaron en Bruma waren zwarte racisten zoals je die nu nog overal in Suriname vindt.

  5. Ik denk dat enkelen can jullie zwaar hulp nodig hebben v.e. psychiater vermoed ik want deze reacties op de allermooiste film uit de geschiedenis van Suriname zijn het bewijs daarvan.

    De raciale spanningen zijn uitmuntend op het witte doek te zien maar juist omdat de liefde overwint, is de boodschap zo krachtig.

  6. De liefde overwint de raciale spanningen ? Ja, ach op het witte doek misschien maar in de praktijk is wel degelijk sprake van raciale spanningen. De zwarte creolen zien de Hindoestanen als niet gewenst terwijl het juist de Hindoestanen zijn die de economie draaiend houden, samen met de Chinezen. De Creool zit liever lui op zijn achterste naar vrouwen te lonken want ja, waarom zou de Creool de handen uit de mouwen steken.

  7. De boodschap van deze film was niet goed, want jampa,ingi,djoeka,snesi no tjies wang hoofdrol ooktoe. Na soso teleurstelling en soso a hebi ( minderwaardigheis complex) foe deng Afrikaanse afstammelingen en a wantrouwe foe a koeli. Ma kut, kijken we naar de hoofdrolspelers, dang na ook echt sarie torie ooktoe fa deng lijde foe a flim disie. Toch a beng de a eerste sranangfilm en ook a laatste, want nooit moro wang echte sranangfilm meki moro. Na leki in Zimbabawe a kondre trong nauw. Soso corrupte politici sorgie gi onafhankelijkheid en a frugtu foe a daad na a vervloekte mislukte revolutie en a frugtoe foe dati na a vervloekte binnenlandse oorlog en a frugtu foe dati na na soso vervloekte misdaad en a frugtoe foe dati na dati misdadiger trong gado-lijder djie alle deng paars/gele oliedomme stommelingen. A frugtoe sa go kong na zuiver leki na Burindi,Zimbabawe, kondre pe misdadigers na president leki dja. Hihi, Soso lobo deng misdadigers aan de macht dong aanhangers e krijse.ieja….we geve ze nog vijf. Tang teki, dong moro burika aanhangers der paars/gele misdadigers. Hihi

  8. Jona, a hede foe you ati lik wang go foe wang agu. Soso rommel you taki no wang lobi tori ha ha ha

  9. @ Blakaboy, weet u wie rijp voor de psychiater is ? De grote groep creolen die nog steeds last van het koloniaal verleden hebben en dat na 300 jaar. Die moeten zich onder behandeling stellen van psychiaters.

  10. Hori bek sweetmofo eeuwig hebben jullie wat uit te leggen als het om creolen gaat. Ze mogen nooit wat zeggen als het om hun gaat. Wel sraften sa ba nanga stront. En if den moes kis erkenning van het leed hun voorouders is aangedaan is daar niks mis mee. Alla jary dodenherdenking e hoor in nl. Den djoe kis omen vergoeding. Den wan na libisma zeker dat hitler ben kir ding voorouders. Trowe joe srefi in wan kaoso da joe sa smer a ka.

  11. @Opo joe ai. Hallo Opo. Neen, ik hou mijn bek niet omdat u het zelf ook niet wilt (ik citeer) …ze mogen nooit wat…..om hun gaat het zelf (einde citaat). Hoe lang wacht u al op erkenning en hoe lang bent u nog van plan op erkenning te wachten ? Als er een groep erkenning verdient dan zijn het de slaven die het leed zelf hebben ondergaan, niet U ! U bent er gewoon er een van die meelift op het leed dat 300 jaar geleden toegebracht is. Welke gevolgen ondervindt u daar nog van ? En u vergeet dat uw voorouders ook hebben meegedaan aan dat leed. Zij hebben toestemming aan de slavenhouders verleend om de slaven op te kopen. Ja ja de waarheid zal wel hard aankomen bij u. Is dat niet wat het meeste leed bij uw soort moet toebrengen ? Dat uw voorouders zelf schuldig aan de slavernij in ?
    Ja, ik mag naar een kaoso alleen onder een voorwaarde. Meld u zich snel aan bij een psychiater en laat u zich onder behandeling stellen. Misschien dat de psychiater begrip heeft voor uw ‘leed’ maar voor mij bent u een aansteller.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.