Erkenning tribale rechten valt Suriname zwaar

13

PARAMARIBO, 30 jun – De rechten erkennen van de gemeenschappen in het Surinaamse binnenland, is een ingewikkelde aangelegenheid. Dit zegt president Ronald Venetiaan. Niet alleen ontbreekt het aan eenduidigheid bij voorstanders. Er is ook zorgvuldigheid geboden.

Dat heeft niet op de laatste plaats te maken met het begrip ‘tribaal’. “Als land willen we standpunten voor tribale groepen. Maar het is bekend dat internationale processen, discussies en verklaringen Inheemse groepen betreffen”, zegt Venetiaan. De Marrons die eeuwen later het binnenland introkken, worden niet uitdrukkelijk genoemd. In elke benadering moet daar rekening mee worden gehouden.

“Deze aantekening is niet om splitsing te brengen, maar het is belangrijk te weten om welke groep het gaat”, aldus Venetiaan. Volgens minister Michel Felisi van Regionale Ontwikkeling wordt al te lang om de hete brij heen gedraaid. “Je zou haast zeggen dat er een taboesfeer heerst. Buitenlanders krijgen de kans inzichten en theorieën te spuien in het binnenland.”

- Advertentie -

13 REACTIES

  1. Processen: Nooit never iets in werking gezet…En komt Pres. mij vertellen ingewikkeld.
    Maar dit soort zaken (praktijken)zijn wij gewend van Pres..Ro.

    Pres. komt en met volle borst dingen roepen. Maar er wordt verder niks en ook niks ondernomen. Verder bekijken zij(zij=de bevolking) het maar.

    HIJ STAAT NU BEKEND ALS PRES…..NEKS.

  2. Front kan niet aan het volk vertellen dat ze geen tijd hebben gehad in die 50 jaar regeermacht, om tenminste te brainstormen over deze kwestie.

    Neus en du is weer Bouterse die nalatig is geweest. jullie hebben gelijk erudieten.

  3. Het valt in zoverre zwaar dat onmogelijk is aan te geven waar de mensen feitelijk als hun territoor of woongebied willen aangeven, als blijkt dat dorpen door de jaren henen als paddestoelen uit de grond zijn voort gekomen.

    Kunnen mensen all life long blijven trekken door het land en daarbij hun toevallige kostgrondgebied aangeven als hun territoor?

    Welke zal het volgende gebied worden als blijkt dat de cassave hier letterlijk niet meer wil aarden?

    Hoe ver kan een land gaan? Hoe leefbaar moet dit land nog worden voor alle Surinamers. Hebben stadsbewoners ook het recht om zich om welke redenen dan ook in het binnenland te gaan vestigen? Dat geloof ik niet!

  4. Mischien moeten die Marrons en de Indianen met wapens hun gebied gaan beschermen, dan zal vene wel begrijpen dat hij geen spelletje moet gaan spelen met anderen hun rechten,,, de marrons wonen al meer dan 400 jaar in hun gebied …en dat dien je gewoon te erkennen , en geen gezeur…

  5. beter zou zijn om te repatriëren zijn we van deze mensen af.

    Het behoort aan de indianen toe en niet aan importlui.

  6. Ik ben altijd van mening geweest dat Suriname en zijn rijkdom behoort tot alle surinamers.

    Of je nou als Indiaan er al duizenden jaren zit of kort. Geen enkel individueel groep zou aanspraak kunnen mogen maken op volks eigendommen die tot alle Surinamers behoort.

    Dit is niet eerlijk t.o.v. stadsbewoners die duizenden dollars neer moeten tellen voor een klein stukje grond en belasting afdragen. Ook hun voorouders zouden honderden jaren in de stad hebben kunnen gewoond, moeten ze dan aanspraak maken op de hele stad???

    Wel moet er een beschermingswet komen inderdaad voor kwetsbare groepen, zodat die gerust kunnen leven, zoals men dat gewend is.

  7. Het erkennen van tribale rechten zal volgens mij alleen maar tweespalt brengen in het zo vredige Surinaamse binnenland. Tribaal betekent gewoon “stam”. En stammen houden al eeuwen de vrede tegen in b.v. Pakistan, Afghanistan, Iran en noem nog maar een paar “tribale” landen op. De Hutu’s zijn een stam, de Tutsi’s ook. Alleen eigenbelang en machtswellust hebben gezorgd voor menige genocide.
    In een constitutionele democratie horen stammen niet thuis. Begrijp me goed: Ik ben absoluut voor het in stand houden van de tribale tradities, maar de centrale regering in Paramaribo is verantwoordelijk voor het landelijk bestuur, en niet een of andere kapitein of stamhoofd die zijn territorium als een wilde boskat wil proberen te behouden en af te bakenen. Tribale erkenning bij wet zal alleen maar leiden tot anarchie, met mogelijke stammenoorlogen als gevolg. Misschien zie ik het te negatief, maar ik vind dat dit soort discussies anno 2009 onzinnig. Laten zoals het nu is. Als ik toestemming moet vragen aan een kapitein of stamhoofd om zijn gebied te betreden is al van de gekke, maar ik respecteer dat. Het zij zo.

  8. De enige tribale gemeenschap in Suriname zijn de INDIANEN en verder geen. De rest is gewoon import. met de gevoelens van de indianen moet er rekening mee worden gehouden per slot het is hun land van oorsprong en niet van de rest.
    IBO

  9. Alleen de native-Americans/indianen behoren tot de doelgroep van tribale- in stamveband levende volkeren en niet zo zeer de weggelopen slaven.

  10. Ik weet een ding in verband met de armoede bestrijding heeft Opa Ronald nooit een mais korrel de grond ingestopt…… voor de toekomst.(gaarkeuken voor de luiaard jawel dat zeker.)Lizie nanga dong…dat wel.

  11. (een kort verhaal)
    De oude man zat zorgelijk voor zich uit te kijken. Ik vroeg naar zijn naam. ‘’Noem mij maar gerust Pinto hoort’’. Pinto, ‘’je liebi in a boesi mang’’. ‘’Deng mang vergiti fa oen kong djaso”. Hij zit wat voorovergebogen en staart in de vrolijk dansende vlammen. Achter de vlammen kan je op korte afstand al de randen zien van een voor mij ondoorgrondelijke wildernis. Het lijkt als je al heel lang in Europa woont op fabeltjesland. Ik voelde mij gelukkig niet als een ontdekkingsreiziger. De man die over de oceaan was gekomen om foto’s te maken. Pinto gebruikt geen tom-tom maar hij kent het bos op zijn duimpje. Maar nu is Pinto in diep gepeins verzonken.’’ De meeste gevangenen van een systeem berusten in hun lot’’, Pinto, zeg ik.’’Deng mang ne spang’’. Pinto lacht. De oude man vertelt over vroeger. De vredige nederzettingen waar hij van getuige was geweest zijn aan het veranderen. Het grasland met daaronder de diepe zwarte vruchtbare humuslaag is deels vervuild geraakt door gif van een goudfabriek. ‘’Hoe houden wij ons nog staande’’ zegt Pinto. ‘’Hoe blijven wij in leven’’. ‘’Als je Landinwaarts trekt kom je veel Brazilianen tegen’’. ‘’Ze gedragen zich als kolonisten’’. ‘’Lik fosting no Pinto’’. ‘’Ze hebben op ons land hun eigen normen en waarden gecreëerd’’. Zijn gezicht verkrampt langzaam. Hij draagt een zwarte T shirt. Wij worden gouw vrienden. Hij lijkt zo oud als de wereld en zo jong als de dag van morgen. Toch kijkt hij somber naar de grond? Ik besefte al spoedig dat de problemen van Pinto serieus waren. Pinto blijft zeer joviaal onder al zijn ongenoegen.’’ Sommigen mensen in het dorp denken dat er veel erger op komst is’’. (Varma R voor zijn mati Pinto)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.