woensdag, mei 8, 2024
HomeOnderwerpenEconomieCentrale Bank van Suriname publiceert jaarverslag 2015

Centrale Bank van Suriname publiceert jaarverslag 2015

Does Travel - naar Suriname

De Centrale Bank van Suriname (CBvS) is vandaag, vrijdag 30 oktober 2020, uitgekomen met haar jaarverslag over 2015. Daarin zijn de algemene financiële en economische ontwikkelingen, alsook het door de Bank gevoerde beleid in het desbetreffend jaar zijn uiteengezet. Het jaarverslag is te downloaden van de website van de Bank.

Zaken waaronder sterke afname van de exporten en hoge importen, grote tekorten op de lopende rekening van de betalingsbalans, afname van de internationale reserves, sterk gedaalde overheidsinkomsten, groot financieringstekort, oplopende schulden en een druk op de wisselkoers, hebben ervoor gezorgd dat de Surinaamse economie in zwaar weer kwam te verkeren.

De door de Bank ondernomen beleidsacties hebben geresulteerd in een groot verlies over het jaar 2015. Recentelijk zijn er afspraken gemaakt met de Staat betreffende toepassing van een marktconforme rente terugwerkend naar 18 september 2015. Met dit rentetarief zijn structureel hogere rente-inkomsten voor de Bank gegarandeerd gedurende de looptijd van de leningen.

Gezien de lange wachttijd en de aanbevelingen van het Internationale Monetaire Fonds en overige relevante stakeholders, is in het verslag een zeer uitgebreide jaarrekening opgenomen in tegenstelling tot de gebruikelijke verkorte vorm van de jaarrekening. Het verslag is voorzien van een controleverklaring door BDO-accountants.

De Bank pleegt de nodige inspanningen om de jaarverslagen over 2016 en volgende jaren binnen afzienbare tijd, te publiceren. Het jaarverslag van 2015 is hier te downloaden (PDF).

opening
Fernandes Express
Caribbean Night

20 REACTIES
  1. Bijkans 5 jaar later het jaarrapport 2015 gepubliceerd. Waarom hield de NDP regering dit onder de pet. Misschien kan econoom RobG hier een antwoord op geven. Ben benieuwd

Maak melding
  2. Het jaarverslag 2015 is niet te down loaden..
    Morgen weer proberen ben benieuwd wat erin staat alsook de accountantsverklaring welke is afgegeven door BDO.
    Zijn nu dus 5 jaar verder dus ben erg nieuwsgierig

3. Ik Ben Geen Econoom Om Dat Analyserend Door Te Nemen. Maar Geen Noot
    Mijn Over Buurman Is Een Econoom Bij De Rabo Bank Als Hij (Weer Eens) Tijd Heeft Zal Ik Hem Die Geven Om Door Te Nemen Zullen We Daarna Over Kletsen

Een Paar Weken Geleden Hadden We Het In Brede Lijnen Over De Financieel Situatie Van Suriname. Daar Liet Hij Door Schemeren Dat Het 7 Tot 9 Jaar Kan Duren Voordat Suriname Op Het Financieel Nivo Van Voor 2010 Komt. Suriname Is een Failliet Land Suriname Exporteert Nada Haast Geen Inkomsten. Belasting Systeem Deugd Van Geen kant Enz Enz

De Overheid Gaat Moeten Saneren Van 60 Duizend Man Personeel Naar Ongeveer !2 Tot 15 Duizend. Suriname Telt Nu 17 Ministeries. Is Absurd Veel Voor Een Land Met Zo Een Klein Bevolking Antal. Dat Moet Terug Worden Gebracht Naar 10

Amerika Heeft Bijna 300 Miljoen Inwoners En Ze Hebben Maar 10 Ministeries

Maak melding
  4. hé rbrowny met y , , jij paarse strontzak , ga toch vissen is goed voor je rust chaoot , , dat je niet kunt schrijven kan ook niet anders omdat je een chineese mongool bent en die kunnen ook niet verder nadenken dat hun neus lang is , , dus brown kapt ermee en ga vissen aan de dode zee

Maak melding
  5. rob g , , moet eventjes in een van zijn sprookjesboek nakijken of er iets in staat over jaarverslagen , ja dat is wat , waar moet hij zoeken in een van die ontelbare sprookjesboeken , , we denken dat hij over 5 jaar in 2025 het gevonden heeft en het zal uitleggen , , als hij niet in slaap gevallen is

6. @Rbrown,.

Toen was Boefie en jou afgod aan de macht met 26 leeghoofden in de DNA die op alles hun vingers opstaken en ja knikte.
    Jij zat toen in je luie stoel Op je luie donder commentaar te leveren dat de oppositie zich als kleuters gedroegen. Of zat je toch met je hoofd ergens in?

7. Het is net wat RBrown zegt,
    DNA heeft gewoon oogluikend meegewerkt aan de malaise.
    Ze vertegenwoordigen zogenaamd het volk met e eigen gewin voorop.
    Ze zijn met z,n allen even schuldig aan de ondergang van het land.
    Te gek voor voor woorden. Ik heb niemand en dan ook niemand in DNA gehoord die aandrong op de jaarlijkse verslagen.
    Men wist dat de ratten op het spel zaten en niemand gaf geen krimp.
    Er verscheen o ook beelden hoe een parlementair geld an get tellen was tijdens een vergadering.
    Alsmaar als gewillige schapen en jaknikkers instemmen met het oprekken van de staatsschuld en maar profiteren.
    De andere jaarverslagen kan men ergens stoppen waar er geen daglicht te bemerken is.
    Het heeft geen nut voor de bevolking.
    Kijk maar hoeveel van deze charlatans nog zitten in DNA. We hebben ook nog de minister can financiën.
    Men mag de uitvoerders/boeven de schuld geven, terwijl ze hun controlerende taken hebben.
    Stelletje coruptelingen dat ze zijn.
    Zelfreflectie en reinigingsvermogen missen ze node.
    Komt tijd komt raad. Chan???? Ruim de rotzooi op
    Praten en wijzen brengt ons niet naar Parijs.
    Grootse plannen de komende 4 jaren ook niet.
    Het volk mag zich schrap zetten, de klappen komen nog.
    Politiek voert men met tegenstanders en niet het volk.

8. WAT
    Om RobG op weg te helpen zodat hij dit kan opzoeken.
    Ben benieuwd wat RobG zijn commentaar zal zijn.

Er zijn 3 soorten accountantsverklaringen:
    1- Een controleverklaring
    2- Een beoordelingsverklaring
    3- een samenstellingsverklaring

Er zijn vier soorten controleverklaringen:
    1- Goedkeurende accountantsverklaring
    2- Accountantsverklaring met beperking
    3- Accountantsverklaring met oordeelonthouding
    4- Afkeurende accountantsverklaring

Volgens Starnieuws is er geen Goedgekeurde accountantsverklaring aan het jaarverslag 2015 gegeven.
    De bewoording die de Accountant “van BDO gebruikt bij deze accountantsverklaring luidt:

“Wij geven geen oordeel over de getrouwheid van de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening over 2015”.
    “Vanwege het belang van de aangelegenheden beschreven in de paragraaf ‘Basis voor onze oordeelonthouding’ zijn wij niet in staat geweest om voldoende en geschikte controle-informatie te verkrijgen om daarop ons oordeel bij de in dit jaarverslag opgenomen jaarrekening als geheel te baseren,” stelt de accountant.

De rest van de toelichting waarop de de basis van de oordeelsonthouding is gebaseerd is te lezen in Starnieuws en dat is me wel wat.
    De jaarrekening van 2016 en 2017 en 2018 en 2019 zullen ook geen goedkeuringsverklaring krijgen.
    Een jaarrekening / jaarverslag waaraan een goedkeurende accountantsverklaring is toegevoegd spreekt boekdelen en op grond hiervan wordt de directie decharge verleent voor het gevoerd beleid van het desbetreffende boekjaar.

Dit is een regelrechte schande en terechtwijzing dat er niets dan maar ook niets klopte van de uitvoering van de opdracht van de regering in het bijzonder de minister van Financiën en de totale directie van de CBvS treft deze blamage.
    In één woord Verschrikkelijk zijn ze tekeer gegaan

Maak melding
  9. En tante jenny zat daar ook voor spek en bonen. in die jaren was reshuffelen belangrijker zolang de smerige zaakjes maar niet boven kwamen drijven. De preident regeerde buiten de dna om en kwam er alleen voor prodowakka. Al dat geboefte oppakken en onteigenen.
    Aloebaba zag dna als een snoepwinkel met zn maties.
    Roemer is nu een sika voor de paarse ploeg.

Maak melding
  10. Meer dan duidelijk waarom Boefdraad niet wilde dat dit op straat kwam.
    Bouterse had kunnen bijsturen in 2012-2013 en heeft het niet gedaan.
    De dip in de inkomsten was veel minder dan Boefdraad cs wilde doen geloven.

Maak melding
  11. Tsja, boefdraad was maar enkele dgn in suri. De rest vh jr was hij naarstig op zoek naar geldschieters.

In principe moet suri een ‘zachte deal’ lospeuteren vh IMF. Het is uiteindelijk een ex-kantoorbediende vh IMF, die de boel heeft belazerd.

Wat vind de VES hiervan. Interessanter toch.

Maak melding
  12. Paars lijk uit de kast. Moro lijk e kong. Dit is pas het begin. Wel een begin om die paarse criminele bende uit ocer en leonsberg aan te pakken en te ontmantelen.

Maak melding
  13. Latour Posse , zeer goed verwoordt , maar na het uitkleden moet iedere paarse rat een goede daad stellen voor de bevolking , in Nederland noemen ze dat een taakstraf of zo

Maak melding
  14. En wanneer gaan ze met dit bewijs van corruptie, en graaien nu eindelijk Bouta en schoonzoon opsluiten.
    Kijk wat met de oud president van Korea gebeurd, zoals opgetekend, daar ondernemen ze tenminste echt actie.

De Zuid-Koreaanse oud-president Lee Myung-bak moet definitief voor 17 jaar de gevangenis in, heeft het Hooggerechtshof in dat land geoordeeld. Wegens omkoping en verduistering. Naast 17 jaar celstraf een boete van 9,7 miljoen euro. Daarnaast werd een bedrag van 5,7 miljard won verbeurd verklaard. Dus alles van Bouta en schoonzoon verbeurd verklaren, dan kunnen we alvast de nog openstaande rekening van de komende maanden betalen.🤔☝

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

LAATSTE BERICHTEN: