Gevoelens over Nationaal Monument Slavernijverleden

27
Het Nationaal Monument Slavernijverleden

Het slavernijmonument in het Amsterdamse Oosterpark bestaat 15 jaar. Op 20 juni verkent Imagine IC in samenwerking met Reinwardt Academie en NiNsee welke gevoelens over het Nationaal Monument en de herdenking van het slavernijverleden betekenis geven aan dit erfgoed. Het monument heeft de herdenking van het slavernijverleden in de stad letterlijk op de kaart gezet en daarbij sterk uiteenlopende emoties tastbaar gemaakt. Is het monument een platform waarop mensen elkaars verschillende gevoelens over het slavernijverleden en zijn nasleep leren kennen en delen?

Tijdens deze bijeenkomst komen diverse vragen aan bod: Loop je warm voor de jaarlijkse herdenking van het slavernijverleden? Of doet dat noch het monument je wat? Heb je overlast van de toeloop in je buurt? Of zou je er juist óók wel heen willen, maar vraag je je af: van wie is het monument eigenlijk? En wat mag of moet je voelen bij de herdenking van het slavernijverleden om er deel aan te kunnen hebben?

Maar ook: Hoe kunnen we de emotionele diversiteit ervan vruchtbaar maken? Hoe kunnen het monument en zijn rituelen een vertrekpunt zijn voor inzicht in andermans emoties en de verandering van posities ten opzichte van anders-voelenden en de herdenking of het monument zelf? En zijn álle gevoelens OK?

Stadsgevoel, Emoties in erfgoedwerk is een serie van events over hoe we erfgoed maken en delen in de superdiverse stad van nu. De serie wordt georganiseerd door Imagine IC in vaste samenwerking met de Reinwardt Academie. Op 20 juni is ook het NiNsee partner.

Stadsgevoel 2: het Nationaal Monument Slavernijverleden
Bij Imagine IC op 20 juni 2016 van 16:00 tot 19:00 uur
Verhalen, herinneringen, erfgoed en emoties
Locatie: Imagine IC, Bijlmerplein 393, 1102 DK Amsterdam. 5 minuten lopen vanaf station Bijlmer/Arena.

- Advertentie -

27 REACTIES

  1. Wanneer stopt men met dit gezanik en slavernij gelul. Laten ze blij zijn dat ze in Ned. Die Afrikaanse afstammelingen moeten blij zijn dat ze geen slaven zijn gebleven zoals het oerdom volk in Afrika dat wordt onderdrukt door de zwarte dictators die ze vereren. Velen leven op vuilnisbelten en slapen in kartonnen dozen. Hebben ze niets anders te doen dan steeds te leuteren over het slavernij verleden die zij zelfs niet aan den lijve hebben ondervonden. Gewoon aandacht om niks. Nog steeds is er slavernij in Afrika, waarom gaan ze daar niet naartoe om het voor deze mensen op te nemen. Nope, ze worden direct opgesloten, vetgemest en verdwijnen in de kookpotten van de dictators.

  2. @Isidoor van Loorstraat

    Afrika is vergezocht, waarom niet in Su waar zij overnieuw slaven zijn geworden.

  3. @ Isidoor van Loorstraat,

    Ik voel mij gelukkig in Suriname ( zonder Bouta, die ons slapeloze nachten heeft toegewenst en bezorgd), als nakomeling van slaven !! Jammer dat onze voorouders zo hebben geleden (ook de immigranten na de slavernij) onder het juk van de slavernij. Anders was ik misschien geboren of niet eens , in Afrika ,waar geen hoop is op een redelijke toekomst voor zwarten zoals wij !!
    Heeft ooit een afrikaans land omgekeken naar de nakomelingen van de slaven hier in ons land?Hebben we ooit hulp/donaties van ze ontvangen? Nada !!
    Wel uit China, Ned.,Belgie,Eu,India,Indonesie,enkele Arabische landen !!
    Hoelang gaan we nog achteruit kijken ??
    Allemaal “lul-verhalen over herstelbetalingen aan nakomelingen ! We hebben toch een nieuw vaderland Suriname” waar we de handen uit de mouwen moeten steken ! Kijk maar naar de Chinezen “ze komen, zien en overwinnen”, alles wordt op een dienblad aan hen gepresenteerd !!

  4. De slavernij is een gruwelijke tijd geweest laten we eerlijk, maar gedenken een hele goede zaak maar zie het niet als een kapstok. De contract arbeiders hebben ook zware tijd gehad maar je hoort ze niet klagen ze gaan door met hun ontwikkeling. Belangrijk is jezelf te ontwikkelen en mens worden. De contractarbeiders die na de slavernij zijn gekomen, hoor je ze klagen?

    En kijk naar jezelf!!!!.300 jaar hebben jullie op de Hollanders gescholden, we worden uitgebuit !!!!!!
    Maar wie buit het land nu uit????????? Dezelfde nazaten van de slaven of niet !!!!! Wie vervuild het binnenland ??????En ga zo maar door !!!!!!

  5. Herstelbetalingen:

    De herstelbetaling dienen voldaan te worden door onze broeders uit Afrika. Zij hebben onze voorouders gevangen en verkocht aan de witte man.
    Dan kunnen wij gelijk een herstelbetaling doen aan de Nederlanders, omdat zij ons “hun” land hebben achtergelaten als zijnde het ons land is, onderwijs en gezondheisdzorg hebben gebracht.
    Dan kunnen de Nederlanders de inheemsen betalen waar ze het land vanaf hebben gepakt.
    Dan kunnen die de spanjaarden en italianen betalen dat zij hen ontdekt hebben en zodoende nu geld krijgen in de vorm van herstelbetaling anders waren ze misschien nooit ontdekt.
    Die inheemsen kunnen dan weer de nazaten van Columbus gaan betalen omdat hij de eerste (waarvan bekend) was die langs onze kust is gevaren. Maar door de vijandigheid van de Arowakken nog niet aan land durfde.
    Waren dan de Arowakken de eerste bewoners van dit land en hebben zij het recht op herstelbetaling? Of waren het de paleolithische jagers die rond 10.000 voor Christus zich hier hadden gevestigd.

    Zucht.

  6. Slavernij moet, net als de holocaust, herdacht worden om nooit meer in de valkuilen te trappen en het blijvend te bestrijden.
    Niet om er persoonlijk rijker van te worden middels herstelbetalingen want dat zijn de domme eisen van ongeschoolde egoïsten die parasiteren op het leed van hun voorouders.
    De essentie waar het omdraait is dat iedereen gelijk moet zijn en recht moet hebben op een eerlijk deel van de koek. Opvallend is ook dat de figuren die steeds over herstel betalingen praten de grootste rovers zijn die een geheel land knechten.

  7. Pa Henkie van Latour

    We staan op een lijn. En kijk wat het gros der boutisten en brunswijkers hebben gemaakt van ons mooi land. Zij zijn verantwoordelijk voor de misdaadvloek, vnl moord, roof en drugs. Zonder de chinezen, de javanen en de hindoestanen was het veel erger dan nu, misschien erger dan in Zimbabwe zelf met al die oerdomme debiele dwaze knettergekke idiote ndper’ s en aboper’s. Alleen cassave, napi, aardvruchten, bananen zouden ze eten. Geen kouseband etc wel onkruid zoals gomma wiri, klaroen en bitawiri. Geen tjauwmin nasi of roti. Ga maar na hoeveel afrikaanse creoolse restaurants er zijn in vergelijken met de aziaten. Soso roof daarin zijn de ndp en abop baas zeer goed in.

  8. Ik lees en hoor vaak het woordje ;Herstelbetaling’.
    Stel STEL! er wordt een half miljard in een fonds gezet hiervoor, hoe gaat dit dan verdeeld worden.
    WIE gaat de verdeling bepalen!!??

  9. Een half miljard =
    500.000.000,=
    Geschat is dat er 300.000 slaven zijn gebracht.

    Dat wordt dan 500.000.000/300.000=166,67 per persoon
    Gemiddeld gezin bestond uit 5 personen.
    Dus vader/moeder 3 kids: de 3 kids erven 2x 166,67 = 111,11.
    Dat gezin bstond weer uit 5 kids = ongeveer 20 per kind;
    Dat weer uit 5 kids = 4 per kind
    Weer 5 kids. = 80 cent enz enz.Uiteindelijk betalen ze de negatieve rente zelf en kost het ze 50 SRD/persoon. Iedereen gelukkig zou ik zeggen.

    p.s. De gezinnen met 10 kids of meer betalen ca. 400 per persoon

  10. Ding no wanie wroko soso jang driengie mekie presierie met herstel betaling gelden , geef ze geen moer!

  11. Gedenken?

    Zie:

    – de geboorte van Jezus Christus (JC) gebeurt nog steeds iedere jaar, oud op nieuw,
    – een jaardag, gebeurt iedere jaar
    – dodenherdenking op 4 mei iedere jaar in Nederland,
    – Bevrijdingsdag op 5 mei iedere jaar in Nederland,
    – 25 november 1975 de staatskundige onafhankelijkheid van Suriname,
    – Inheemsedag,
    – marrondag,
    – 1 juli
    – herdenkingsdag Hindoestaanse Immigratie
    – herdinksdag, Chinese Immigrate
    – Javanen, Boeroes, bepaalde feestdagen of geloofsdagen, enz, enz, enz.

    Deze dag hoort ook in dat rijtje thuis, net als zoveel andere dagen voor de Surinamers. Eenheid In Verscheidenheid, Hoe wij Hier Te Samen Kwamen

    Respect Moet Er Zijn, Verdraagzaamheid, Normen, Waarden, enz.

    Men kan veel leren van deze dagen om te overleven en samen te leven.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

    _

  12. Zeurt men nog steeds om herstelbetaling? Herstelbetaling was het land Suriname en de miljarden die Nederland er verder in heeft gestopt. Wat Nederland betreft is de zaak definitief afgedaan.

    Het schandalige aan de slavernij was dat mensen als vee behandeld werden. Dat ze moesten werken en geen vrijheid hadden was ook niet leuk, maar werkten de contractarbeiders minder hard? Hadden die echt meer vrijheid?

    De slaven hoorden bij het land en de gemeenschap van de plantage. De indruk wordt gewekt, zie het beeld van Kwaku en de naam keti koti voor de afschaffing van de slavernij, dat slaven geketend en gekleed in lendendoeken door het leven moesten en de hele dag met zwepen werden geslagen.
    Dat was beslist niet het geval. Ze hadden gewoon kleding, zie de kotto missies van de vrouwen die de vrouwen van de plantage-eigenaren de slavinnen lieten dragen.
    Er was namelijk heel wat romantiek tussen plantagehouders en personeel en de slavinnen en dat beviel ze niet.
    Op de plantage was geborgenheid. Het was een gemeenschap, je was verzorgd voor de rest van je leven.

    Is het goed om te herdenken? Ach ergens over nadenken kan nooit kwaad. Maar, bedenk dat slavernij en uitbuiting nog lang de wereld niet uit zijn en dat miljoenen mensen op deze wereld in slechtere omstandigheden moeten leven dan de slaven vroeger.
    Wie nu in vrede veiligheid en welvaart in Nederland of Suriname leeft moet niet teveel jammeren over het leed de voorouders aangedaan en niet steeds mensen van nu veroordelen voor iets waar ze niets mee te maken hebben gehad.
    Kijk naar je leven van vandaag en denk eens aan de broeders en zusters die nu in ellende leven.

  13. Hoo stop FBI…ik had het over betalen, niet ontvangen 😉

    @ Hans vd broek:
    “Het schandalige aan de slavernij was dat mensen als vee behandeld werden. Dat ze moesten werken en geen vrijheid hadden was ook niet leuk, maar werkten de contractarbeiders minder hard? Hadden die echt meer vrijheid? Klopt als een bus!!!!!!

    Maar!!!!!! ze kregen wel loon……
    Pas toen er aan hun centen werd gezeten kwamen ze in opstand. Wat dat betreft is er niks veranderd.

  14. Met pasen vieren de joden hun bevrijding uit de slavernij in Egypte en dat vieren we nog ieder jaar . Vrolijk pesach vast ….

  15. IK hoef toch niet de moeite te nemen OM je uit te leggen dat jij een zielige uilskuiken bent .he ?

  16. Jij hebt 1 geluk dát jij annoniem bent.anders bungelde jij nu aan jou eieren.bemoei je níet met Suriname. Idioot.

  17. Loop je warm voor de jaarlijkse herdenking van het slavernijverleden? Of doet dat noch het monument je wat?

    De mensen OVERDRIJVEN hier in Ned. In eens hebben ze wat met het verleden.
    In Suriname hebben ze dat totaal niet. En hier wel.
    Wie nemen ze nou in de maling.
    Kijken jullie toch voorruit. En werk verdomme aan je toekomst. Laat je kinderen een behoorlijke opleiding volgen. Jullie hebben hier de mogelijkheid.
    Maar nee, daar maken ze bijna geen gebruik van. Lopen maar te lullen over het slavernij verleden. En dat de 1-oudergezinnen het gevolg is van de slavernij (bullshit). Geloof je dat nou echt na zoveel jaren?

    Jullie worden ingehaald door de NIEUWKOMERS. En morgen zijn jullie degenen die laag geschoold werk doen.

    Sylvana nogmaals mijn oproep.
    Benut je tijd beter i.p.v. strijden tegen Zwarte Piet. Allemaal nutteloos.
    Help de zwarte jeugd in Ned. Dat ze morgen een man of vrouw zijn in de Ned. Maatschappij.
    Kunnen ze zich alleen maar bezig houden met muziek of sport?
    De creool is een verloren groep, overal ter wereld.
    En dat hebben ze grotendeels aan zich zelf te danken.

  18. @ Kevin: De contractarbeiders kregen loon, maar daar moesten ze wel alles zelf van betalen. De slaven hadden kost en inwoning, en of ze echt helemaal niets kregen dat weet ik niet. Toen de contractarbeiders minder loon kregen konden ze niet meer rondkomen, geen wonder dat ze in opstand kwamen.

    Bij de herdenking van het slavernijverleden wordt teveel de nadruk gelegd op slachtofferschap. Het gevolg is dat hun nakomelingen zich ook slachtoffer gaan voelen en zich ook zo gaan gedragen. Die slavernijmonumenten laten geen goed beeld zien als het alleen maar gaat om onderworpenheid en ketens. Trotse sterke mensen moeten ze afbeelden!

    Men zou zich eens moeten realiseren dat de slaven het zwaar hebben gehad maar dat ze hebben overleefd en voor nakomelingschap hebben gezorgd.
    Hun nakomelingen hebben het land geërfd waar hun voorouders zo hard op hebben gewerkt. Dat geeft hen de plicht om goed voor dat land te zorgen omdat dat de plicht is die zij hebben naar hun voorouders. En dat geldt voor alle Surinamers, niet alleen de nakomelingen van de slaven.

    Als we hier dan soms lezen dat sommigen er trots op zijn dat ze als bedelaars in Nederland leven van een uitkering dan denk ik dat hun voorouders zich daar diep voor zouden schamen.

  19. In De dageraad geschreven door Annejet van der Zijl (ook bekend als schrijfster van Sonny Boy) vertelt ze dat het verhaal over het wegsnijden van de borsten van een slavin door Susanna du Plessis niet op waarheid berust.
    De slavin in kwestie is nooit verminkt noch vermoord.
    Integendeel was deze slavin een van de favoriete slavinnen en werd ze door Susanna vrijgelaten en zelfs tot erfgename benoemd.
    Na dit te hebben gelezen, plaats ik nu wel vraagtekens bij alle wreedheden die oraal zijn doorverteld.

    In het boekje vertelt de schrijfster namelijk ook dat er plantagehouders waren die goed waren de slaven.
    Dat wordt echter niet verteld door de nazaten van de slaven.

    Herdenken mag en moet. Bij herdenken hoort ook bezinnen.
    Ik vraag mij af of er ook daadwerkelijk wordt stilgestaan bij de wreedheden die de slaven hebben moeten ondergaan of dat er alleen maar gefeest en gedanst wordt.

  20. Geschiedenis is een verzameling verhalen, een verzameling stemmen die die verhalen vertellen, soms in overeenstemming, soms in conflict met elkaar. Zo lang bepaalde stemmen dominant zijn en anderen niet gehoord worden trekt dat niet alleen het verleden scheef, maar ook het heden en de toekomst.

    Volgens mij schuilt het antwoord daarop niet in afgewogen verhalen waarin zowel het zwarte als witte perspectief wordt belicht, maar zit iets ervan juist in films als Get Out, boeken als The Sellout en The Underground Railroad. Gemaakt vanuit een uitgesproken zwart perspectief, hun verhaal vertellend zonder enige schatplichtigheid.

    Vaak wordt gewezen op de vooruitgang die is geboekt. Hoe goedbedoeld vaak ook, juist daaruit spreekt het witte privilege. Want hoe kun je van mensen vragen om tevreden te zijn met vooruitgang als er nog steeds ongelijkheid is. Hoe kun je hen hun woede ontzeggen? Zo lang je denkt het recht te hebben van een ander te vragen genoegen te nemen met minder dan je zelf hebt. Is dat het bewijs dat er nog een lange weg te gaan is?

  21. Kwassi mocht in het buitenland uitleg gaan geven over zijn bita.Helstone mocht muziek gaan studeren.Velen hebben zichzelf vrijgekocht.Niet dat alleen maar kochten het hele plantage op.
    Samson als zwarte vrouw in een witte mannen wereld,bezat verschillende goed boerende plantages en had blanke opzichters in dienst.

  22. @ ?????

    Waarom moeten Surinamers bij alles en wat religieuze en/of
    steeds ras-sentimenten aanhalen en/of bespelen ?
    Of racisme op religieus/etnisch vlak ??
    Kijk maar hoe het de nakomelingen van slaven en “donkere”
    immigranten vergaat in USA(het land van zg democratie) !!
    Ik vraag mij af of het “onderwijs” in Suriname heeft gefaald !! Krijgen bv. a.s onderwijzers/leraren nog wat volkenkunde/sociologie ge-ent op de surinaamse situatie/samenleving??
    Op de oude R.K.-scholen, bij de paters/fraters en leerkrachten zaten alle leerlingen, Christenen,Moslims,Hindoes etc. broederlijk naast elkaar !!
    Ik vraag mij af of dit soort personen echte Surinamers zijn die maar zitten te ouwehoeren op bv. etniciteit !!
    Waarom geven we het land niet terug aan de “autochtone indianen” van Suriname !!
    Ik vind toch dat Jopie en Lachmon hun best hebben gedaan om Suriname een leefbaar land te maken voor een ieder !

  23. Hans heeft het mooi geformuleerd en jij moet weer proberen te overtreffen. Kan jij niet snappen dat je eingelijk hulp nodig heb van een loekoe mang. Je bent nog paarse rat dan een teletubby wat een laag soort mensen ben jij,maar ook typische genetische afrikaanse denkwijze pronken met andere mans veren kunnen jullie goed!waarschijnlijk je computer ook geleend.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.