‘Geweldspiraal werk voor geestelijke leiders’

53

PARAMARIBO, 9 jan – Suriname is in een geweldspiraal beland en de beste manier om eruit te komen is via de geestelijkheid. Dit stelt parlementariër Ruth Wijdenbosch (Nieuw Front/NPS). De conclusie is verre van uit de lucht gegrepen.

Recente ontwikkelingen geven een niet bepaald rooskleurig beeld. “Politieagenten die vroeger bijzonder gerespecteerd werden, worden heden ten dage gewoon aangevallen door burgers. En uit de statistieken blijkt dat het geweld tegen vrouwen en kinderen drastisch toeneemt”, zegt Wijdenbosch tegen de Times of Suriname. Vooral seksueel geweld tegen kinderen baart zorgen.

De beste remedie nu is geestelijke zorg en begeleiding. “Surinamers zijn een gelovig volk en de dominees, paters, bisschoppen, pastors, pandits, moulvis, et cetera, moeten zich inzetten om onder meer huiselijk en seksueel geweld tegen te gaan”, aldus Wijdenbosch. Volgelingen moet duidelijk worden gemaakt dat geweld niet te tolereren valt of erger, met de mantel der liefde worden toe gedekt.

- Advertentie -

53 REACTIES

  1. ” politie agenten die vroeger gerespecteerd werden worden heden ten dage gewoon aangevallen door burgers “.

    Nou, vindt men dit gek ???? Zoek en lees het artikel van dinsdag 24 december 2013 opnieuw met als kop; ” TWINTIG POLITIEAGENTEN LAAN UIT DOOR WANGEDRAG ” !!
    Het wangedrag betreft OVERTREDINGEN en CRIMINELE ACTIVITEITEN als DIEFSTAL, VERDUISTERING en AFPERSING !
    Welke burger heeft daar respect voor. Een crimineel in spe ziet zijn/haar weg vrij vanwege de wandaden van de politie en de “diehards” onder de criminelen gaan ” grijs pakkies” als bondgenoten beschouwen.

    Dus vergeet het maar als men denkt dat dominees, paters, bisschoppen,pastors( mi ká k’ba), pandits,moulvis and last but not least wintiman, obiaman, bonuman of lukuman een eind kunnen maken aan het geweldsspiraal in SURMARBO.

    Bra, CHAVÉZ önskar dig en solig dag !

  2. Nou mevrouw Wijdenbosch, Uw volk heeft voor de duivel gekozen als leider/lijder. Wat verwacht je dan? Hopelijk niet dat de Duivel ( lees bouta) zich zal bekeren, laatstaand zijn volk.

  3. Normen en waarden hebben plaatsgemaakt voor moreel verval…
    wat verwacht men indien moordenaars, verkrachters, drugsdealers aan de macht zijn ???

    Steve Meije, de geestelijke leider heeft zijn ziel verkocht aan de duivel en zelfs GOD heeft ons zo gezegende land verlaten welk nu geleid wordt door DEMONEN in paars gehuld..

  4. “Surinamers zijn een gelovig volk en de dominees, paters, bisschoppen, pastors, pandits, moulvis, et cetera, moeten zich inzetten om onder meer huiselijk en seksueel geweld tegen te gaan”, aldus Wijdenbosch. Hier heb je ze allemaal ,verkrachters ,bankrover,moordenaar

  5. Als je figuren die verdacht zijn van moord en foltering straffeloosheid bezorgd wat kan je dan verwachten van de samenleving v.w.b. waarden en normen.

  6. nou, zie hier boven de kinderen van de DUIVEL spreken alles wat paars dus zo gezegd NDP is DUIVELS wie lijd EUROPA wat hebben zij op hun kerf stok hoe zijn ze aan hun eerste rijkdomen gekomen om nu zover te zijn tuurlijk ook door werken maar wat daarvoor dus de DUIVEL noemt een ander zo om zich zelf te dekken maar ja zo werken DEMONEN.

  7. Lol de paarse bisschop stevie wonder meye kan aan de bak. Het moet toch niet gekker worden.

  8. ‘Geweldspiraal werk voor geestelijke leiders’

    Mevrouw Ruth Wijdenbosch:
    Ik zou u bij deze echt van dienst willen zijn hoor.

    Maar er is een (bijzondere) (paarse) Domino (Mi Sie Yu Keba) van NDP in het DNA. Dat is Domino GEEN MORAAL.
    En dan heb je vervolgens onze Dominee Carl Breeveld van DOE in het DNA.
    Deze is ook alleen maar (gek) op z’n Handtekeningenacties met weinig resultaat.

    Geen van beiden hebben tot op heden een GEESTELIJKE uitstraling over de Surinaamse bevolking gebracht.

    En dan heb je nog een andere knopendraaier STEVE MEYE WONDER.
    Deze zegt dat hij alleen een Geestelijke leider is voor DADA & CO.
    Ook deze heeft geen enkele Geestelijke uitstraling over de Surinaamse samenleving.
    Want die denkt alleen maar aan zijn SRD 6000,- n.p.m.

    Dus ik betwijfel of het Surinaamse volk van vandaag echt GELOVIG is.

  9. Bidden is onze enige optie.
    Op de politie en bouta de lijsder van het land kunnen we eenmaal niet rekenen en ook niet op Steve Meye,die volgt de duivel overal.

  10. surinamers zijn in de afgelopen eeuwen behoorlijk door buitenlandse machten negatief beinvloed.
    op zowel alle gebieden heeft het volk te lijden gehad,op het gebied van scholing,geloof,educatie,leefwijze,cultuur,verkeerde geaardheid,en dat op basis van voordelen voor de buitenlandse machten van toen.
    nu dat wij van hun los aan het raken zijn moet men rekening met de tegen effecten van die negatieve elementen houden,in realiteit zijn het de negatieve effecten van die buitenlandse machten dat ons geleerd was/is.

    het beste is om elkaar in die verandering’s proces bij te staan.

  11. Nu begrijp ik waarom DINO met de HEZBOLLAH in zee wou gaan !

    Het was voor een hogere doel: het beteugelen van de geweldspiraal !

    Alle Surinamers zouden gedwongen bekeerd worden tot de Islam en alle mannen verplicht besneden (sommigen tot aan de wortel ! ).

    LOL

  12. Michael.
    Inderdaad lollig, maar het zou zeer effectief zijn voor sommige z.g. kerels, die zich aan kinderen vergrijpen !
    Ik zou het niet alléén castreren, maar gelijk in het opbaar ophangen die vuile pleuris lijers.

  13. Ik denk, dat mevrouw Wijdenbosch heel erg in de war is, zoals veel meer politici in Su.
    De wereld heeft er eeuwen overgedaan om de geestelijkheid op afstand te krijgen en nu is diezelfde geestelijkheid ineens
    het remedie tegen allerlei vormen van geweld volgens mevr. Wijdenbosch.
    Laat me niet lachen, zeg.
    Bovendien hebben geweld en gelovigheid helemaal niets met elkaar te maken, zoals mevr. Wijdenbosch suggereert.
    Waarden en normen worden onder andere door de kerk bijgebracht, maar de geestelijkheid is daarin bepaald niet leidend.
    Ik denk, dat ouders primair verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun kinderen en daar ligt in bepaalde gemeenschappen toch wel een groot probleem.

  14. NPS/VHP/KTPI/SRI/PL/DOE:

    Hoe vaak in hemelsnaam zijn jullie niet naar al de gebedshuizen geweest om te bedelen voor stemmen. Nooit nooit nooit hebben jullie erkend dat de geestelijken een zeer bijzondere bijdrage leveren aan de educatie van het volk. Nooit hebben jullie het in het hoofd gehaald om deze geestelijken in te schakelen en op te nemen in het overheids/onderwijsapparaat.
    Nu weer campagne gestart. Wel liever NDP ook als die stelen ze laten meevreten.

  15. Op dit moment staan er dertig, Evangelische voorgangers, op de loonlijst van het kabinet.

    30……tsjonge, jonge.
    Meije verdiend per jr 72000srd.
    Plus de overige 30 = 2.160.000 srd, voor……?

    Af en toe.

  16. Suriname heeft geestelijke leider nodig,ik denk dat Surinaamse geestelijke leider ook een leider nodig hebben, in Suriname is van hoog naar laag corrupt en asociaal ,dat zie bij aankomst op Sanderij al,op markt ,en onvriendelijk op alle plaatsen .

  17. al die awarie domries als ruth wijdenbosch ,ray,henk ,koelimang en consorten hebben hun buik vol .
    een ding wil ik jullie allemaal mee geven ,bouterse is en blijft de sterke man van suriname en ik pero ben trots op deze president .de ndp heeft veel gedaan voor dit land .en wij gaan nog meer doen om dit land vooruit te helpen .2015 staat voor de deur en wij gaan die strijd aan met santhoki segebai ,wij zijn er klaar voor .dankzij paars is er ontwikkeling dankzij paars heb ik elk jaar die broki waka gelopen vanaf het begin .als het aan front en olland lag hadden wij nooit een broki wakka gelopen omdat zij nooit een brug hebben kunnen bouwen voor mijn land .santhoki segebai met zijn vhp is een etnisch partij de verenigde hindustaanse partij hebben zij op allemogelijke manieren een naamsverandering willen geven maar de toppers blijven het zelfde soort van hoog tot laag .nieuw front heeft nu weer een andere naam maar die streken veranderen niet ,dat denken verandert niet .ik wil in suriname een president die klaar staat voor elke surinamer ,maar niet een president die in zijn eigen soort denkt .die kastel stelsel mag in zuidazie niet in su .weg met die taliban gedachte .
    bouta go go go

  18. ray je bent en blijft een taliban en je loopt maar met je taliban gedachte ,in suriname komen jullie niet ver met dat etnisch gedachte .santhoki segebai denkt niet in natie vorming hij denkt aan zijn soort en daarom is het uitkijken geblazen met die taliban .bouterse is en blijft de sterke man van suriname ook na 2015 daar kunnen jullie op rekenen .
    bouta go go

  19. M = Moeder
    K = Kind

    Vroeger
    M: je mag niet stelen
    K: waarom niet?
    M: God ziet alles
    K: en dan??
    M: Hij gaat je straffen, je gaat naar de hel.

    Nu
    M: je mag niet stelen
    K: waarom niet?
    M: God ziet alles
    K: wie is God?
    M: De Baas over alle mensen
    K: echt niet, mijn baas is baas B en híj zegt: Neks no fout!

  20. Dominees, paters, bisschoppen, pastors, pandits, moulvis waarvan de meesten thuishoren in de catergorie ‘awri domri’ zouden volgens Ruth de oplossing moeten bieden voor het geweldsvraagstuk in de samenleving. Veel vertegenwoordigers uit dit rijtje staan erom bekend kinderen, onder hun hoede gesteld, seksueel te misbruiken, verder heulen ze vaak met de machthebbers, m.a.w ze kiezen voor de rijken en machtigen i.p.v. voor de armen, de armen in Suriname kunnen er, b.v. in tegenstelling tot de machtigen, niet voor zorgen dat je een maandsalaris van SRD 6000,- incasseert als geestelijk adviseur. Ruth kan het dus vergeten dat dit stelletje awri domri de oplossing zal brengen in dit probleem. Met de symbolen van hun ambt (b.v. een bisschop keten met kruis) omhangen zullen de awari domri in hun gebedshuizen blijven beweren dat hun god kapitaalkrachtige geweldenaars zonder meer vergeeft en ze zullen dat tuig blijven zegenen op het onafhankelijkheidsplein als het hen toevallig winst oplevert. De kleine geweldenaars in de samenleving zullen zich blijven spiegelen aan hun grote voorbeeld(en), wij, het gewone volk, als slachtoffer kunnen het vergeten dat er binnenkort een oplossing komt voor dit probleem.

  21. Pero

    Doem denkers als Ray,H molenaar en hun consoorten,zullen altijd naar middelen zoeken,om onze president Bouterse(ndp),op een negatieve te bestempelen.
    No spang nanga deng kraboe.

  22. Wij moeten eerst kijken criminelen van welk geloof het meest aanwezig zijn in de politie cellenhuizen. Dan zullen wij merken welk geloof het meest heeft gefaald. Als b.v. de hindoegeloof het heeft gefaald, dan adviseer ik dat ze christen moeten worden of andersom. Dus onderzoeken maar.

  23. @R,A.Y.
    Alles ging goed met ons land Suriname totdat je baasje in 1980 geloofde dat hij een coup moest plegen met de hulp van 1 buitenlander.
    Sindsdien is ons land nooit meer hetzelfde geweest.
    Coups, telefooncoup,boutaamnestie,kogelbrief,dec moorden ,moiwana broeder oorlog hadden wij toen niet.Dat heft je baasje met zich meegebracht!
    Onderwijs kende zijn hoogtepunten toen ,nu is het rotzooi,kijk maar wie lijder kan worden in ons land,coupplegers,amnesialijders,moordenaars ,landverraders, dit kenden wij coor 1980 niet ,heden wel dus kom de schuld niet schuiven in de schoenen van buitenlanders,okay!De buitenlanders hebben geen schuld aan hoe de verschillende culturen hun leefwijze handhaven. Zou het zo geweest zijn dan zouden de binnenlandbewoners vandaag ook werken als ieder normaal mens ,want een buitenlander leert je hoe je moet werken en zet je bovendien aan het werk.

  24. Vermijd vlees, vis, eieren, alcohol, drugs, gewelddadige films en tv-series en de omgang met gewelddadige mensen en het ziet er al een stuk beter uit.
    Hoe ontstaat geweld? Ahamkaram, balam, darpam, kamam, krodham, parigraham.
    Wanneer verwachtingen van mensen niet uitkomen en hun ego nog erg aanwezig is raken ze gefrustreerd, gestresst en dit komt tot uiting via verbaal, schriftelijk of fysiek geweld.
    In de commentaren van menige hier kun je het schriftelijk geweld wel zien. In hun omgang met anderen zal dat niet anders zijn.
    Oplossing? Yoga (onstresst het lichaam), Meditatie (onstresst de geest), Satsang (voedt het verstand met verheven gedachten/inzicht en het hart met liefde), Sewa (dienstbare activiteit tbv de medemens als uitlaatklep van de agressie en spanning).
    De overheid moet ervoor zorgen dat op school Yoga, Meditatie een keuze wordt en dat voor volwassenen er genoeg Yoga&Meditatie cursussen zijn die door de overheid ondersteund worden.
    De goede resultaten zullen al binnen een jaar zichtbaar zijn.

  25. @pero
    Aktie wekt reactie is een natuurwet.
    Naar aanleiding van jouw reactie, alszou Bouta de sterke man zijn en go bouta go etc, zeg ik het volgende;
    Door het verheerlijken van personen met crimineel achtergrond of verdachten van zware delicten krijg je dit soort geweldspiralen in SME. Men is al gauw geneigd om zich te spiegelen aan deze personen. Neks No Fout gedachte viert daarom hoogtij.

  26. pero en sra…president en adjunct president van de paarse septictank brigade…
    ai baya…kalakka geef acht….
    mois moisie..op de plaats rust…

  27. Dat is echte kunst. Een politiek probleem transponeren naar een geestelijk probleem. Zo kan je ook het falen van slechte ouders, die hun kinderen met gedragsproblemen in de schoenen van de onderwijzers schuiven. Ik heb een advies: militaire dienstplicht.

  28. beste Sra,

    Wat heeft jouw opmerking met het onderwerp te maken ?
    Jij scheldt alleen op mensen, die tegen Bouta zijn, maar dat is neks no fout.
    We mogen toch allemaal on ze eigen mening geven over politici in dit land ?
    Het gaat hier overigens wel om een heel ander onderwerp.

  29. Een priester droeg een puntige lederenschoen en daarmee schopte hij kinderen ongeveer 2 meter ver. Ik denk niet dat gestelijkecollegas van andere geloven dat kunnen nadoen.Hij heeft misschien niet aan kennis overdracht gedaan en maanden geleden is hij overleden.
    Sari tori.

  30. Vanaf 1979 had hij zware jicht aan zijn armen en benen, dus 34 jaar lang. In die periode denk ik niet dat hij kon schoppen,want het deed echt pijn.
    Enkele jaren voor zijn dood was hij ook verlamd en opgenomen in bejaarden centrum Majella.

    Rust zacht pater harynarain, harry ,moesai Wij gaan u tot de dood niet vergeten.

  31. @O.B.

    Ik weet wel hoe hij het deed,misschien is het handig als ik het vertel.

    Allereerst liet hij kinderen diep bukken tot je hoofd tussen je benen kwam. Daarna nam hij een aanloop van ongeveer vier tot vijf meter en rende dan als door de duivel bezeten, waarna hij krachtig schopte met de punt van de schoen min of meer in de anus, waardoor het kind eenmaal een salto in de lucht maakte om dan vervolgens als een kikker met verspreidde armen en benen te vallen op de stenen vloer. Je moest geluk hebben dat je niet met je hoofd of schouder tegen een tafelpoot aankwam. Sommige kinderen lieten dan een plasspoor achter en ook hun broeken werden nat. Natuurlijk moest je dan als de weerwind opstaan en een dwijl en emmer met water halen om het schoon te maken als je geen tweede trap wilde.

    Wat mooi was om te zien is het volgende; Hij droeg een zwarte of creme toga en als hij die aanloop nam om te schoppen, leek hij op Pele of Johan Kruyf , maar ook gelijk op die shaolin masters van uit films. Wanneer hij rende ging de toga open en kon je zien dat hij een zwarte halvepijpen broek daaronder droeg.Die goede oude tijden komen echt niet meer terug.

  32. @Pakoesi
    Ik ga ook iets vertellen,want dan kan mevr.Wijdenbosch weten of die geestelijken geschikt zijn voor die job.

    Op een zaterdag morgen toen wij gingen studeren ging Moesai Ricardo slaan met een stok. Je weet toch Ricardo was flexi en ging die slagen afweren van zijn bil en benen. Toen had pater hem op zijn voorhoofd geslagen en was er direkt een bult als een halve visbal ontstaan op zijn voorhoofd en was Ricardo als pudding levensloos flauwgevallen op de stenenvloer.Weet je toch, dat hij een mok water op Ricardo had gegooid en toen was hij bijgekomen. Alle 127 kinderen van 2 en een half jaar tot 13 jaar hadden het gezien en iedereen was als normaal stil geworden en je kon een speld horen vallen.En weet je dat Ricardo zwaar aan de drugs begon op jonge leeftijd en overleed hij tussen dertig en veertig jaar. Ik ben geen terzake deskundige, dus zeg ik niet dat door de wreedheden van pater meeste kinderen aan de drugs zijn en zwerver ook.

  33. @O.B
    Ik wil nog iets snel vertellen voordat de redacteur ons uitsmijt.

    Je kent Wilgo en Kenneth van Koewarasan toch. Wilgo ontmoet ik vaker in de stad en soms op Koewarasan. Hij is aan de drugs en is zwerver in de stad. Als ik hem ontmoet,dan zitten wij gewoon in de stad op de stoep en roken een sigaret.Dan geven we tories over die capriolen van pater.Ik geef hem altijd geld, maar een keer gaf hij mij geld, terwijl ik werk en heb geld. Ik vind het wel erg hoor, want hij ziet er nog goed uit, maar is verslaafd aan de drugs. Ma weet je ook dat Kariki ook jong is dood gegaan aan drugsverslaving. Baja bijna een ieder die ik ontmoet is drug of alcohol verslaafd en je kan ze niet kwalijk nemen. Velen zijn al dood hoor.

  34. @Pakoesi
    Ik weet zeker dat mevr. Bosje nooit een geestelijke van dichtbij heeft meegemaakt, anders zou ze liever die jongens voor VCB vragen om een ieder op te voeden.
    Weet je dat als Overste Van Sichem,Bisschop een paar dagen kwam logeren bij ons, dan sliep hij in de pastorie toch. De dagen die hij bij ons was, was pater zo lief voor ons en sloeg hij ons niet.Ja toch.
    Wat ook leuk was, dat we toestemming van hem hadden om in de Saramaccarivier te zwemmen. De rivier was daar meer dan honderd meters breed en was echt diep hoor. Twee kinderen, dus twee broers die de diepte hadden kunnen doorgronden zijn ook overleden. Toen was pater toch stil geworden, want hij had toestemming gegeven om in de rivier te zwemmen. Wij vonden het toch leuk, maar we waren te klein om te begrijpen dat het levensgevaarlijk was. Pater was wel groot maar misschien dacht hij dat de heilige geest hem zou beschermen, maar dat was een misrekening. Toen de moeder van de overleden broers kwam om haar twee andere overgebleven kinderen te halen kon hij ook niks zeggen. Baja ik ga slapen tot ziens.Dag

  35. Geachte mevrouw Wijdenbosch zoekt ruzie met mevr.Mr Asarfi, advocaat, want zij is geen voorstander van dat mensen snel als verdachten worden aangemerkt. Dus in het geval van Pater Moesai moet ze tevreden zijn want tot zijn dood is hij niet als verdachte aangemerkt. Een pluspunt voor de verdediging.

  36. Een geestelijke of voorganger heeft een bananenmeel fabriek aan de Indira Gandhiweg in het district Para. Zijn gemeente heet Lobie Blesie denk ik. Een meisje van daar werd vaker seksueel misbruikt door die bakra.Op 14 jarige leeftijd zag zij kans te vluchten en vond onderdak ergens.Na een tijdje werd haar jongere zus die nog in die internaat woonde ook misbruikt door die bakra. Ook zij zag kans te vluchten en vervoegdde zich bij haar zus en deden samen aangifte bij de politie. De aangifte werd keihard opgenomen maar de Hovj weet verder daarover.In elk geval werd hij niet ingesloten. Hij had zijn weeshuis voor een tijdje opgedoekt, maar het draait al jaren weer op volle toeren. Dus kleine meisjes zat en kan hij zijn geneugten botvieren zonder dat iemand iets eraan doet. Het kruikje gaat te water enz. Karma geldt voor een ieder en afwachten denk ik. Aan de kinderen wens ik sterkte. Aan advocaten zeg ik, dat u blij moet zijn dat deze wolven in schaapskleren niet snel door de politie als verdachte aangemerkt worden.Aan de Korpschef zeg ik dat hij naar overluid muziek moet blijven denken en niet eraan werken dat politiemannen en hovj’s minder corrupt worden.

  37. In de biechtstoel bij pater Van den D. in de St Alfonskerk aan de verlengde Keizerstraat (beginjaren 60).

    Pater Van den D: Zooo jongeman, vertel eens welke zonden je zoal hebt begaan in de afgelopen week.

    W. Gebeurd: Wel pater ik heb uit de portemonnaie van mij pa een kwartje gestolen om op school wat snoepgoed te kopen.

    Pater Van den D: Bid maar een weesgegroetje en die zonde is jou dan vergeven. Nog meer?

    W. Gebeurd: Ik heb ook nog mijn kleinere broer en zus lopen treiteren en ze beiden voor misbaksels uitgemaakt.

    Pater Van den D: Bid maar een weesgegroetje en ook die zonde is jou dan vergeven. Nog meer?

    W. Gebeurd: Ik heb bij de buurman en buurvrouw gegluurd toen ze bezig waren seks te bedrijven.

    Pater Van den D: Ga door jonge ga door en vertel maar alles in detail.

    W. Gebeurd: Ik heb ze echt zien stoeien en beiden genoten er zichtbaar van. Soms de buurman op de buurvrouw en dan weer andersom. In alle mogelijke standjes. Ik heb het spel bijna een half uur mogen aanschouwen en toen kwamen ze beiden tegelijk klaar.

    Pater Van den D: Ahhhh ik ook ik ook ik ook.

    Dit is echt W(aar) gebeurd.

  38. @WGebeurd
    Dat is een goeie. Ik vind dat velen dit soort ervaringen moeten neerpennen,want ook de geestelijken moeten beteren.

  39. Gesprek voorganger(lobiblesi)/weesmeisje 13 jaar

    V. Meisje je moet na de kerk bij mij komen in mijn woonwagen en zal ik wat extra voor je bidden, want je was toch verkracht.
    M.Ja
    Zo gezegd zo gedaan.
    V. Jij kan blijven staan terwijl ik voor je ga knielen en bidden.Hij knielt en vraagt; Had die verkrachter je borsten aangeraakt. M. Ja. Toen pakte de voorganger beide borsten van het meisje en streelde die. Hij zei dat het nodig was en hij beloofde dat het na vandaag beter zou worden.Hij bad ook. Vervolgens streelde hij nog een lichaamsdeel maar dan met zijn tong, want de handen waren bezet.
    Na die dag was het meisje weggevlucht van daar en samen met haar 14 jarige zus hadden zij aangifte gedaan.
    (begin jaren 2000)

  40. Ik was acht jaar en woonde in een RK weeshuis. Des zondags gingen wij altijd naar de kerk van 08.00 uur tot 09.00 uur
    Eten en drinken kreeg je pas na de kerk. In de kerk moest je bidden,uit volleborst zingen,knielen,staan etc. Van deze handelingen kreeg je echt honger. Bijna na afloop van de kerk moesten gedoopten naar voren lopen,vervolgens knielen voor het altaar in een rij naast elkaar.Je moest daarbij met gevouwen handen en gesloten ogen wachten tot de priester een hosti op je tong ging zetten.Als niet gedoopte mocht ik niet daaraan deelnemen,maar ik had honger. Op een dag besloot ik ook tussen de anderen te gaan knielen en hoopte dat de priester mij niet zou herkennen. Toen de priester mij naderde, sloot ik mijn ogen en stak mijn tong vooruit zodat de priester een hostie daarop kon leggen. Het duurde lang en stak ik mijn tong nog meer naar buiten, maar de hostie kwam niet. Wat ik wel kreeg was een ferme klap van de priester zodat ik van de stoep voor het altaar viel. Natuurlijk beval hij mij verder dat ik na de dienst bij hem moest aanmelden.

    Tot de dag van vandaag heb ik nog niet begrepen hoe groot mijn zonde zou zijn als ik die hostie zou hebben gekregen. Zou ik een slecht mens worden of misschien een goed mens. Of zou ik de grootste zondaar zijn geworden?

    In elk geval ben ik Hindoe geworden en na de dienst krijgt een ieder ongeacht wie heerlijke presad. Als je geluk hebt, dan krijg je daarna ook warme maaltijd tot je je buik hebt rond gegeten.Ook Christenen breng ik vaker mee.

  41. Oplossingen zijn:
    1. Vanaf de lagere school moeten de kinderen tucht/strafbare feiten les krijgen. V.b verkrachtingen, mishandelingen,diefstallen, bedreigingen etc etc. + hoeveel jaren cel straf daaraan verbonden zijn.
    2.Een ieder mens moet weten dat ze in onwetendheid geboren worden en dat ze op zoek moeten gaan naar spirituele kennis van wat goed en – slecht is en proberen om die slechte achterwege te laten, zodat ze in goedheid kunnen handelen.
    Dus onwetendheid/hartstocht zijn de oorzaak van het plegen van strafbare feiten.
    3.Door te verdiepen in de heilige boeken, leren om te begrijpen wie God is en wat zijn instructie van aanbidding is en daaraan strikt houden, zodat God de bestuurder hem/haar goed kan besturen en beschermen tegen slechte daden.(Bewijsmaterialen van aanbidding moeten in die taal zijn dat door God/Zoon/Profeet gesproken was , v.b Sanskriet/griek/arabier)
    4.Geestelijken kunnen ook bijdrage leveren, maar het moet gratis zijn (in zijn eigen vrije tijd). Overdracht van geestelijke kennis aan een ander moet gratis zijn, omdat hij/zij beloond wordt door God.
    Iemand die aangesloten is bij een Religie/Geloof en zijn/haar slechte daden dat te maken heeft met strafbare feiten niet verandert wil dat zeggen dat die Religie/Geloof niet goed is en dat men bij een andere moet proberen.
    5.Alle meerderjarige jongens/mannen die niet getrouwd zijn helpen dat ze trouwen/(vrouw hebben), wanneer ze te veel aangetrokken voelen door dames(die neigingen vertonen van trouwen).

  42. In het jaar 1983,was ik achttien jaar en beoefende ik al jaren de volgende sporten; Hardestijl karate bij Wilfred Burgos,body building bij Doelwijt,op school keuzevak sport,hardlopen(lange afstanden),wielrennen langeafstanden enz. Mijn bijnaam was atleet.Al zeg ik het zelf, toen zou ik pater harry moesai met gemak middels een gemikte schop in zijn reet omver kunnen vellen.Toen bracht ik pater moesai een bezoek,waarbij ik een lederen veiligheidslaars met metalen neus aanhad.Ik wilde hem de volgende vragen stellen; mocht je ons mishandelen,tiranniseren,schoppen etc. Naar aanleiding van zijn antwoord zou ik hem een stevige schop in zijn reet geven,maar hij voelde aan dat er gevaar dreigde en deed heel zielig. Hij legde mij uit dat hij al jaren aan jicht lijdt en dat hij overal pijn heeft enz. Zijn stem leek heel zielig,waardoor mijn wrok afkoelde en dacht ik dat zijn bad karma reeds had toegeslagen.Kort daarna liep ik weg en liet ik hem achter om door te genieten van zijn bad karma.Vele jaren later voelde ik nog steeds alsof duizenden spelden uit mijn rug werden getrokken als ik ergens eenzaam kon zitten.Meestal aan het bosrand of langs de rivier.De eenzaamheid is heerlijk want steeds voel ik mij bevrijd worden en het gaf mij een heerlijk gevoel. Tot nog toe verkies ik de eenzaamheid, want in mijn gedachten denk ik dan dat niemand mij onverwachts kan slaan.Ik wil ook alleen wonen langs de zee of diep in het bos waar niemand komt.Heeeeerlijk die eeeeenzaamheid.

    Door mijn levenservaringen houd ik niet van onrecht in het byzonder van mensen die anderen slaan,verkrachten,doden,enz.Ook houd ik niet van duivelse advocaten.

  43. De slaapzaal.

    De slaapzaal herbergde honderd kinderen,waarbij een ieder een eigen bed had.Voor het slapen gaan moest een ieder naast zijn bed knielen,waarna er samen werd gebeden waarbij de priester voorging in gebed. Enkele opgeschoten jongens die dan soms bij het bidden het verstoorde om andere klanken uit te kraaien. Het was onoverzichtelijk voor de priester,dus wist hij niet wie het allemaal waren. Voorbeeld; Bij wees gegroet Maria etc. werd geschreeuwd– ble-ble-bla-bla-we-we-weeeeeeeeeeeee.De priester liep dan dreigend in de slaapzaal en vroeg wie het was. Natuurlijk waren er geen dalla kinderen,want een ieder vond het goed.Toen gebeurde het volgende; een willekeurig kind werd dan geslagen door hem op wreedaardige wijze. Van je klap,klap,schop,schop,pats,bats enz. Ach die bekende geluiden kennen wij.Toen zei hij; Jij moet het zijn want ik voel het,terwijl hij gewoon een onschuldige aan het mishandelen was.Daarna sloeg hij misschien nog een onschuldige en als hij moe was, dan maakte wij onze gebed af en konden gaan slapen.

    Een priester die zich als een sadist of martelaar of beul gedroeg kon geen goede god dienen,dus hielden velen ook niet van de god die hij aanbad.Namelijk de christelijke god. Wat een heimwee ervaarden wij naar ons eigen geloof het hindoegeloof.

    Soms kwamen wij in contact met kinderen van andere internaten en alleereerst vroegen wij dan als zij ook werden geslagen.Het antwoord verspreidde zich dan als een lopend vuurtje.

    Pater was slim, hij sloeg ons niet in bijzijn van de nonnen of anderen. Enkele nonnen sloegen ons ook maar schopten ons niet.

    De school.

    Het complex bestond uit een kerkhof,een voetbalveld,een rk school,een kerk,een klooster,een internaat,woningen voor het personeel en een pastorie.Op school had de overste non,zuster alaida de leiding.Een blonde oude heks.Naast haar kantoor was de vierde klasse(4a) waarin juffrouw samson lesgaf,een redi nengre,sexy potige vrouw. Zij deed haar naam eer aan, want haar wad opgedragen om alle kinderen met een onvoldoende te slaan met een dikke stok als een knuppel. Heel hard hoor. Als je een vijf had kreeg je een stokslag,een vier, twee stokslagen enz. Dan moest je voorover buigen over een schoolbank,zodat de juf vrij op je bil kon slaan.Hele jaar door. Terwijl ik in alle klassen tienen en negens kreeg, kreeg ik in die klas soms onvoldoendes,want ik kon niet meer leren,want steeds dacht ik aan de stokslagen die we zouden krijgen. Het was een experiment denk ik, want de andere klassen deden het niet.Met mijn school rapporten kan ik aantonen, dat ik nooit een onvoldoende heb behaald op de glo, alleen in die klas. Ik weet niet of ik alsnog een rechtzaak kan aanspannen tegen het sadisten geloof.

  44. Pater Harry Moesai bezat de kunst om de dicipline te bewaren of op te eisen.Hoe deed hij dat? Laat mij mijn jarenlange ervaring ongezouten vertellen,zodat andere opvoeders het zich kunnen eigen maken.
    Wanneer een kind iets gedaan had, dan werd hij op de volgende manier gecorrigeerd ; Pater schreeuwde op een zeer commanderende toon alsvolgt;
    Chu Chu kom hier, kom hier,kom kom, KOM HIER!KOM HIER!KOM HIER!
    Bukken,bukken,bukken,bukken, BUKKEN! BUKKEN!BUKKEN! vervolgens hield hij het hoofd van CHU CHU stevig geklemd tussen zijn benen terhoogte van de knieen. Daarna sloeg hij beestachtig hard met een boomtak op de billen van het kind. Uit angst en medelijden wilde ik dan niet kijken naar CHU CHU in die positie, maar het volgende werd dan gehoord; pats,pats,bats,swiep,swiep bads,bads,bads,bads,badsbadsbadsbadsbadsbadsbadsbads en daarna hield het pols op waarbij pater met zijn benen bibberende bewegingen maakte alsof hij ajaculeerde,dus klaarkwam en duwde dan het kind ruw van zich weg,waardoor het kind op zijn zij kwam te vallen op de grond. De oren en wangen van het kind leken dan rood te zijn geworden.Het gezich had dan een uitdrukken alof hij bedoelde dat hem speet dat hij geboren was of alsof hij bedoelde dat hij op een dag hem dit betaald zou zetten of dat hij wenste dat de armen en benen van pater lepra moesten krijgen en verlamd moesten raken. Ook jicht zou goed zijn,maar wij wisten niet dat dat bestond.Ik wil samen met een aantal lotgenoten het RK bisdom toestemming vragen om op het graf van pater met een dikkestok alsnog te mogen slaan tot ik erbij neer zou vallen van moeheid.Ook zouden wij samen dan op zijn graf willen plassen. Natuurlijk willen wij eerst toestemming daartoe.

  45. Inta boys tegen Anitrie. Dat was een voetbal wedstrijd tussen de jongens van de rk internaat emmaus en de jongens van de ebg school te Groningen Sar’ca.

    Ik weet dat het voor velen niet te vatten is dat pater Moesai met zijn zwarte uitgaans toga of creme werktoga zo’n sadist of psychopaat of beul etc. was. Dat is begrijpelijk, want hij was vriendelijk tegen de buitenwereld. Wij inta boys wisten dat en konden de butenwereld toen niet vertellen wat zijn ware aard was. Zijn schrik bewind,sadisme enz besteond degelijk.Getuige het feit dat bij zijn begravenis geen der inta boys aanwezig was. Ook heeft geen der inta boys naar hem om gekeken toen hij hulp behoevende was en een oproep van steun en dergelijke werd gedaan. Hij is al overleden en begraven, dus wat voor nut is er om daarover te praten zal men denken? Wel er zullen zeker nog mishandelingen in tehuizen plaatvinden wat de buiten wereld niet weet. ik huiver als ik het woord internaat,weeshuis of tehuis hoor. Zelfs in een hotel, hoe duur dan ook ben ik bang om te verblijven, want het doet mij terug denken aan de periode van mijn internaatsleven. Als er mensen met hun hart op de juiste plaats zijn, dan moeten zij uitzoeken als er nog mishandelingen in tehuizen plaatsvinden. Die arme schappjes moeten ook bevrijd worden. Niemand is er die iets voor hen doet. De toezicht houders hebben vrijspel en doen wat ze willen binnen de gesloten muren. Namens de tehuis kinderen van nu zeg ik dan tenslotte;

    Auw auw auw 50 X . Ze slaan ons.Help ons. Bevrijd ons. Zeg ze dat ze ons niet moeten slaan en tiranniseren. Is er iemand die naar ons wil luisteren. Kijk niet naar de vriendelijke gezichten van tehuis bazen die eropuit zijn om donaties te zoeken. Zij zijn echt niet vriendelijk en vreedzaam binnen de gesloten muren.

  46. In reacties over pater lachmipersad Henricus Moesai, bijgenaamd “Harry” wordt steeds gezegd “als een kind iets gedaan had” dan volgden de brute mishandelingen. Nu zal ik het daarover verduidelijken en een paar gevallen opnoemen waarna de mishandelingen volgden;

    = in de studiezaal moest je alleen voor je in je schrift kijken. even naar links,rechts,recht voor over achterom kijken was al een pakslaag waard
    = je mocht niet lang in je tas zoeken naar iets
    = je mocht niet vragen aan je buurman wat het huiswerk was
    = je mocht geen Hindoestaans,neger engels spreken alleen Nederlands.
    = als je een grote zaal had geveegd,mocht er dan niets op de vloer zijn,ook geen legosteen
    = als je na de afwas alle honderdzoveel borden,lepels,vorken,mokken etc. afgedroogd had, dan moest er geen druppel water daarop te zien zijn
    = aan tafel mocht je ook niet praten,zelfs niet zeggen dat het smaakte
    = in bed moest alleen geslapen worden, je mocht nooit iets zeggen aan je buurman of opstaan en lopen.
    = in slaap vallen tijdens studeren.
    = tijdens het studeren je hoofd niet langzaam heen en weer bewegen.het mocht ook niet te snel.
    = vorenstaande en soortgelijke overtredingen waren genoeg om te schoppen, slaan,in de zon knielen met een 4 duim bouwsteen enz.enz.

    Thans concludeer ik dat een drog reden zocht om te mogen slaan. Hij bevredigde zich op die manier. Als hij hard wilde schoppen of flink wilde slaan op de bil, dan ging hij eerst naar zijn slaapkamer en wanneer hij plots terug kwam koos hij iemand uit terzake een overtreding zoals daarboven vermeld en kon hij zijn gang gaan. Het was een modus operandi dat wanneer hij uit zijn slaapkamer kwam hij een kind uitkoos om te mishandelen. Schoppen, slaan met een stok.Het was zo beestachtig dat je niet ernaar kon kijken als hij bezig was. De slagen alleen werden gehoord.Opvallend was dat hij na het slaan of schoppen gelijk terug keerde naar zijn kamer zonder iets te zeggen. Thans denk ik dat hij door masturbatie zich opwond en dan een kind nodig had te pijnigen om zodoende klaar te komen.Daarna ging hij weer terug naar zijn kamer zonder iets te zeggen misschien om zijn onderbroek te verschonen.

    Bij het lezen van dit stuk kan je de neiging hebben om te walgen of niet te geloven, maar ik heb het meegemaakt en wil ik dat de buitenwereld het weet.

  47. Lois pantalon.

    Er was een RK priester op groningen Sar’ca.Hij was zijn tyd vooruit, want hij kon niet nalaten om te snoepen bij het vrouwvolk.Op een blauwe dag in het jaar 1974 was het 06.30 uur(ochtend) en woonden wij aan de Sar’ca rivier.O.a. had het complex een klooster met bakra nonnen in geuren en kleuren van alle beste leeftijden, verder een pastorie waarin pater woonde en een internaat waarin wij met zijn 127 kindr’n woonden.Tegen dat tijdstip is het koud daar want je ziet op de rivier een nevel hangen en aan de over zie je het zelfde boven de bossen. Begrijpelijk dat het koud was. Bij die gelegenheid waren wij aan het studeren en pater ging op ons letten. Plots zei hij dat hij even naar de klooster zou gaan om voor te bidden. Een ieder schrok even,want dat was voor het eerst. Ik begon direct te dagdromen,dat ik ook een keer hem zou mogen vervangen, want….?>>>>>???????
    Na ongeveer een half uur kwam pater terug en probeerde zo normaal mogelijk recht voor zich uit te kijken. Wat opviel dat hij met zijn zakdoek voortdurend zijn halstreek ging vegen boven de echt geen rose/grijze toga. Verder schraapte hij zijn keel en leek alsof hij iets probeerde weg te halen.misschien een stuk haar.Kort daarna constateerden wij dat de verblindend mooie non,de non met een adellijke baka jari , die van pater ook Lois pantalon mocht dragen alleen in de klooster bevond. Zuster overste en anderen waren met de VW kever naar Paramaribo.De zuster was pas 27 jaar oud en pater 35.
    Wel ik denk niet dat pater voor die sexy non had voorgebeden, want ze hadden het rijk alleen op dat ogenblik.Ik denk wel dat hij was gaan bedelen om iets en had hij dat van die barmhartige zuster gekregen ook. Wat hij dan ook had gekregen, het had hem van binnen verhit, waardoor hij begon te zweten ondanks dat het zeer koud was.In die tijd was Lois broek pas gekomen en was Laura de eerste in Sar’ca denk ik daarmee. Het was echt mooi hoor.
    Wordt vervolgd !

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.