Herdenking Hindoestaanse Immigratie dit jaar vrije dag in Suriname

34
Herdenking Hindoestaanse Immigratie dit jaar vrije dag in Suriname

PARAMARIBO, 27 mei – Volgens Aniel Manurat, voorzitter van de Nationale Commissie Herdenking 145 jaar Hindoestaanse Immigratie in Suriname, wordt dinsdag 5 juni 2018 een eenmalige nationale vrije dag in Suriname. Dit in verband met de 145ste herdenking die dag van de Hindoestaanse Immigratie in Suriname.

Dat zei Manurat vorige week op een persconferentie(FOTO). Hij deelde mee dat de Surinaamse regering de vrije dag reeds heeft goedgekeurd. De officiële bekendmaking moet nog worden gedaan door het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Op 5 juni wordt in Suriname jaarlijks de Hindoestaanse immigratie herdacht. Na de afschaffing van de slavernij in 1863 en het aflopen van de periode van het Staatstoezicht in 1873, was het koloniale Bestuur in Suriname genoodzaakt nieuwe arbeidskrachten te rekruteren uit Azië. Zo kwamen de contractarbeiders uit India in Suriname aan in 1873, 145 jaar geleden dit jaar.

- Advertentie -

34 REACTIES

  1. Er moeten meer Hindustanen, goed voor landbouw, handel, economy en de waarde van de Surinaamse dollar.
    We hebben niks aan weinig mensen en hoe kan je het land draaiend houden. Wat doen de leiders of zijn ze blij met een beetje zakgeld?

  2. Weer zo een LULDAG, marrondag,jawadag,chinesedag,bigisma de,al die soort vrije dagen alleen maar om die LULHANNES met zijn companen in he t zadel te houden eng eens 5 jaren erbij om het land verder naar zijn verdoemenis te brengen

  3. Als dit zo doorgaat dan is er straks geen dag meer dat er gewerkt wordt,
    dan is elke dag een feestdag. En waarom 145 en 150 ??

  4. Suriname maakt zich volkomen belachelijke met deze stortvloed aan vrije dagen.

    Ik mis nog de Boeroedag.

  5. Ja hoor…gooi de hele economie nog maar een dag plat. Het gaat toch al zo geweldig in dat narcolandje.

  6. Jammer dat mijn vorige reactie niet geplaats is. Suriname een van de rijkste landen ,waar armoede hoogtij dagen ondervindt heeft de ene na de andere vrijedag. Het kost allemaal niets. maar zoals ceesar zijn volk met armoede en plezier in het leven hield zo ook de ndp opperhoofd.
    tjee

  7. @mie mofo
    Ik lees en hoor al zeker 25 jaar dat Suriname een rijk land is.

    Suriname is een soort van slimme jongetje van de klas, maar nooit goede cijfers haalt, omdat hij te lui is om te leren en liever dag van de arbeid viert ipv te gaan werken.

  8. Idereen heeft een mening iedereen hier reageert zo grappig en alsof er een mop is verteld waarom ? De gehele Surinaamse bevolking is een een grap dat is mijn mening Suriname het belofte land meer is het niet belofte na belofte nog steeds geen vooruitgang inplaats van het land op te bouwen worden er grappen gemaakt tot de dag van vandaag Suriname een belofte land mensen kom je belofte na om er een land van te maken en maak dan pas grappen over het land want als Suriname sinds 1873 geen slaven handel meer heeft dan waarom ziet heel de wereld zuid Amerika als een grappig deel stuk het begin is bij je zelf al neem Suriname 365 dagen vrij voor bepaalde reden dan wat het is toch een belofte land

  9. Met a de rijkdom van Suriname konden Surinamers op z’n minst genieten van vrij openbaar vervoer (dus meteen minder auto’s en file’s), grartis zorg (dus meer werkenden) en vrij onderwijs (meer human capital).

    Meer intellectuelen ondergraven de positie van DDB en z’n Clan.

  10. mensen die in nederland wonen zijn de grootste blaffers.zelf jn honderd procent welvarend land als europa heb je nergens gratis openbaar vervoer laat staan zorg die ieder jaar blijft stijgen.in nederland is niks gratis.voor alles moet het volk betalen.het volk moet steeds blijven in leveren.de laatste 10 jaren zijn de lonen met zero procent gestegen.terwijl alles duurder is geworden.
    het is een ontwikkelde land.belasting paradijs van 19 naar 25.wie geniet van de belastinggeld de regering en de aannemers van bruggen viaduct wonongbouw wegen enz
    goede wegen bruggen woningen viaduct wordt opengebroken komt een nieuwe,
    hoe meer welvaart des te meer gaat het volk de gelaag betalen

  11. Vrij openbaar vervoer en vrije zorg… dat is niet vrij. Moet worden betaald via belastigen of andere inkomsten voor de overheid. Het VOLK brengt dat op. Maar het VOLK kiest ook de overheid. Grappig… hoe vaak ik hier de tegenstelling VOLK – OVERHEID tegenkom. Als jullie Bouterse kwijt willen, stem dan niet op zijn partij. Wil je Bouterse houden: stem op zijn partij. Het is zó simpel.

  12. On June the fifth, did the first ship berth
    Many more would come, bringing relief to some

    There they were, standing in the harbour
    Their hair bewildered, for there was no barber

    They groaned Jai Shri Raam, and set their first paces
    On the soil of Surinaam, looking at each others faces

    Heaven they thought to find, the Land of Shri Raam
    But destiny was not so kind, it was just Suri-naam

  13. Bevolkingsuitbreiding zal een goede zaak zijn.
    Het moet echter niet alleen uit een etnisch segment bestaan .
    We hebben geen geïnstitutionaliseerde APARTHEID in suriname nodig.

  14. No disco..!
    Oeng moes Bondroe, we moeten bundelen, eenheid vormen. Hier zit ons kracht.

    Dit gaat ons wel lukken, 100.

  15. Nadat de slavernij was afgeschaafd hebben de ex slaven hun eigen weg gekozen waardoor er een tekort is gaan ontstaan van arbeiders op de plantages. Toen pas is Nederland overgestapt om contractante te importeren. Onder een voorwaarde dat als deze hun contract zijn verlopen kunnen zij dit verlengen of terug gaan naar hun land van herkomst. Geen een is terug gekeerd naar hun geboorte land en hebben toen automatische de Nederlandse nationaliteit verkregen. Bij de onafhankelijkheid van Suriname waren er geen overlevenden van de generatie contractarbeiders uit India in leven.

    Dus zou de plicht van Nederland moeten zijn om deze voor een keuze te stellen om te kiezen tussen Suriname en India. En de mensen zijn toen gevlucht naar Nederland om hun verkregen Nederlanderschap te behouden. Velen hebben de kans niet gehad om te vluchten en zijn ongevraagd Surinamers geworden. Dit geldt niet alleen voor de Hindoestanen maar ook andere bevolkingsgroepen. Nederland heeft Suriname toen als een brokopranasi achtergelaten. Suriname kan alsnog Nederland voor het gerecht slepen en een schadevergoeding opeisen voor de geleden schade.

    Een Henk Arron (NPS), Eddy Bruma (PNR) en een George Hindori (VHP) Allen zijn toen misleidt geweest door Nederland met geweldige beloftes dat nooit is gehonoreerd. Maar wel een Coup van Militairen uit Nederland.
    Nederland is de grote boosdoener van alles dat verkeert is gegaan in Suriname.

  16. @pataka leeft duidelijk nog in de stenen tijdperk Hindustanen en landbouw dat is lachen landbouw wordt nu door haitianen bedreven

  17. Praserie! Hatianen hebben van Haiti een van de armste landen gemaakt. Hier zogenaamd harde werkers en eigen land lui en de grootste boeven. Kijk meer over in youtube. Alle hindustanen houden van planten en anderen gaan op roverspad.

  18. @ Surinamer,

    Heb je op dezelfde school gezeten als brunswijk, heb je ooit van komma’s gehoord?

  19. Op heel veel fronten gaat het minder goed met Hindostanen dan ze zelf beweren.
    In de politiek in Suriname bungelen ze aan de marge. Hebben weinig invloed op het beleid, dat het land regelrecht naar de afgrond brengt. Het vermogen dat hun voorouders door hard werken bij elkaar hadden gebracht wordt afgepakt door een andere groep die actief is in de sector beroven.
    Hindostanen zijn niet solidair. Het is niet in hun opgekomen om een beveiligings bedrijf op te zetten om hun eigen groep te beschermen. Hindostanen die geld hebben ondersteunen de andere arme Hindostanen nauwelijks. Ze zijn alleen maar bezig om materie te verzamelen en het herschrijven van hun eigen geschiedenis heeft geen enkele prioriteit. De huidige Hindostaanse man in Suriname probeert zijn eigen ego op te krikken naar het voorbeeld van anderen, door ook een buitenvrouw op na te houden. Ze verkopen hun moeder en zus aan de NDP om er zelf beter van te worden. Hebben geen principes.

  20. Nirmala,

    Het spijt me,
    jouw reactie is oppervlakkig, ondoordacht.

    in Suriname kan geen politiek worden bedreven, want nepotisme en despotisme vieren hoogtij.

    Ook al heb je de beste bedoelingen, de briljantste ideeen, voldoende kapitaal, toch kom je geen millimeter verder. Of je moet heulen met DDB en dit doen enkele slimmeriken. Kortom, het politieke klimaat is ernaar dat sommige “maar” meedoen.

  21. @.B.Waqoof
    Je zegt het nu. Alleen dalits en jamaars zijn gekomen . Vandaar dat het een Hindoe aangelegenheid is.
    Tjee

  22. Django, man wat ben jij een zielig gevalletje. Waarom heb jij zo moeite met kritiek op Hindoestanen terwijl jij graag moslims voor rotte vis uitmaakt. Gespleten persoonlijkheid die zichzelf uitgeeft voor creool. Mi mars for you

  23. Alweer speciaal voor Mie mofo op zijn reactie van 28 mei 2018. 11.48.
    Ik hoop dat Mie mofo nooit meer zeer neerbuigend zal zeggen dat alleen dalits en chamaars (deze mensen zijn hindus) als migranten in Suriname zijn aangekomen.
    Eigenlijk weet Mie mofo heel weinig tot niets over de Hindustaanse migratie en kletst maar wat uit zijn nek.
    Hij doet dit omdat hij een hekel heeft aan hindustanen.

    Tetary was een moslima uit India die als migrant in Suriname aankwam. Zij was niet de enige moslima, met haar kwamen ook andere moslima’s en moslims als migrant aan in Suriname maar ook in Guyana, Trinidad.

    Een boodschap van Pravini Baboeram (dochter van Dew Baboeram alias Sandew Hira)
    Ik hoop van harte dat men zich niet zal keren naar Pravini. Zij is niet verantwoordelijk voor de daden van haar vader.

    Pravini Baboeram: Het onbekende bezingen – de kracht van Tetary


    Als jong Hindostaans meisje was ik altijd erg verlegen. Ondanks het feminisme van mijn moeder en het activisme van mijn vader, voelde ik me nooit zeker genoeg om op te komen voor mezelf en mijn stem te laten horen. Ik was altijd één van de weinige gekleurde personen op een witte school of universiteit en was daardoor bang dat mijn stem er niet toe deed of niet goed genoeg was. Dat als ik opkwam voor datgene waar ik in geloofde, ik als overgevoelig of irrelevant bestempeld zou worden. De discussie over institutioneel racisme maken immers geen deel uit van onze studieboeken of opdrachten. Alles wat we lazen ging over de schoonheid van de Gouden Eeuw en de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. We hebben altijd geleerd om witte helden te prijzen en nooit vragen te stellen over de onbekende verhalen van onze voorouders.

    Het was ook pas in mijn tienerjaren, dat ik de historische context van mijn cultureel erfgoed begon te begrijpen. Want afgezien van mijn ouders, waar moest ik deze informatie vinden? En het was pas tijdens mijn familiereünie een paar jaar geleden, dat ik realiseerde dat het mijn par-adja (overgrootvader) was, die India verliet op zoek naar een beter leven en zich uiteindelijk bevond in de hel van dwangarbeid in Suriname. Het was niet honderden jaren geleden. Het onrecht staat slechts drie generaties van mij af.

    Uiteindelijk heb ik het geluk gehad om mijn stem te vinden in de kunst en mijn gedachten en ervaringen te delen middels muziek. Toch blijf ik me afvragen, als een gekleurd kind nooit verhalen leest van zijn of haar geschiedenis en helden, zal hij of zij dan ooit geloven dat de stem van gekleurde jongeren er toe doet? Zou het een verschil maken als we leerden over de moed van Tetary, een vrouwelijke dwangarbeider, die als moslima een hindoekind adopteerde, omdat de moeder was overleden aan uitdroging? Een vrouw van amper 24 jaar oud, die de opstand op de plantage van Zorg en Hoop leidde in 1884 in Suriname en daarom werd gedood. Zou haar leiderschap en moed als voorbeeld dienen om jongeren van vandaag te empoweren, omdat ze nu historische rolmodellen uit de eigen gemeenschap hebben om naar op te kijken? Ik geloof van wel.

    Helaas, tot op de dag van vandaag is de Hindostaanse geschiedenis afwezig is in het reguliere onderwijs en blijven de helden uit onze gemeenschap onbekend. Dus vraag ik jullie, als wij niet spreken voor onze voorouders, wie dan wel? Als wij niet de verhalen van figuren zoals Munshi Rahman Khan vertellen, wie dan wel? Als wij niet helden zoals Janey Tetary aan het licht brengen, wie dan wel?

    Het is tijd voor ons om op te staan en onze eigen geschiedenis te schrijven. De erfenis van de mensen die het zwijgen werden opgelegd te herontdekken en het leven van degenen die vochten voor onze vrijheid te vieren. Ook al is Tetary niet meer onder ons, ik wil haar boodschap in leven houden en jongeren van nu aanmoedigen niet stil te blijven. Dat deden onze overgrootouders ook niet, zij vochten voor datgene waar zij in geloofden. Dus begin ik vandaag met het vieren van het leven van Tetary door muziek. Laten we haar verhaal delen en samen, het onbekende bezingen.

    Bron: www. Sarnamihuis.nl

  24. Over de immigratie van hindustanen zijn een aantal liedjes geschreven en gezongen door hindustanen.
    Deze vind ik zelf heel mooi:

    Parvasi ke kahani/ Calcutta ke depot se en is te vinden op Youtube met nederlandse ondertiteling.
    De zwart/witte foto’s zijn prachtig.

  25. In andere landen wordt minder gefeest en meer aandacht besteed aan kunst en literatuur van Hindostanen. ( Trinidad, Guyana, Mauritius etc) Ik mis een overzicht van lezingen en publicaties als onderdeel van 145 Hindostaanse immigratie.

  26. @ Prem,

    Volgens mij wordt er in Suriname ook niet echt gefeest, maar meer herdacht door middel van lezingen, zang en dans.
    Je hebt wel gelijk dat de hindustanen in de door jou genoemde landen meer aandacht besteden aan cultuur.
    Maar dat kan nog komen in Suriname. Ze doen wel hun best vind ik.

  27. Als buitenstaander wou ik melden dat het woord Hind O stanen niet bestaat, het is een verzinsel.

    Het is gewoon Hindustaan of Hindoestaan, en deze benaming van heeft niets te maken met religie of wat dan ook.

    Dus voortaan, gewoon Hindoestaan. Maak het niet onnod

  28. Kaka sani,

    Vanwaar die agressie en scheldkanonnades? Ik heb je niets misdaan.

    ik ventileer slechts een mening. Reageer met tegenargumenten.

    Gezien je reactie merk ik dat je gefrustreerd bent geworden door mij mening.

    Hou je kalm, wees netjes. Denk aan de opvoeding die je ouders je hebben meegegeven. Denk aan je onderwijzers die je fatsoen hebben willen bij brengen.

    Peace bro

  29. @You Mofo,

    Wie weerhoudt jou om jouw versie te posten? Alleen jijzelf. Dus blameer anderen niet.
    Er zullen heus wel moslims zijn geweest die uitriepen, Ya Allah, waar (Suriname) ben ik beland? Dat kan jij dan als moslim toch weergeven?

    Btw, vergeet niet te vertellen dat ook de moslimgemeenschap het kastenstelsel in India heeft geadopteerd. Lage kasten Hindoes die moslim zijn geworden klagen steen en been dat de moslims hen zien en behandelen als chamaar. In de christelijke gemeenschappen in India idem dito. Maar zowel moslims en christenen zwijgen en doen alsof het kastenprobleem alleen bij de Hindoes voorkomt. Niet dus.

  30. Juist in moslimlanden zoals Pakistan is het kastensysteem het sterkst, maar dit zijn gesloten dictaturen

    (dit in tegenstelling tot transparante landen waarbij misstanden openlijk aan de kaak worden gestel en waardoor het lijkt alsof het enkel en alleen in deze vrije landen voorkomt).

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.