Surinaamse Wintiformatie Sangrafu naar Nederland voor twee optredens

9
Surinaamse Wintiformatie Sangrafu naar Nederland voor twee optredens
Judith Willems voorzangeres

De Surinaamse wintiformatie Sangrafu onderleiding van Claybert Hoepel gaat naar Nederland voor het geven van twee optredens. Het eerste optreden, de welkomstparty, vind plaats op 28 oktober in Rhone Party Center in Amsterdam.

Naast Sangrafu zullen ook Corona Band, Konsensie en Ametare optreden. Het tweede optreden is een Kimonaparty en wordt op 4 november in Sunrise in Rotterdam gehouden.  Sangrafu doet Nederland na 15 jaar weer aan. De laatste keer was in 2007. De vraag naar de groep in Nederland is groot. 

Voorzangeres Judith Willems kijkt vol spanning uit naar de optredens in Nederland. “Ik ben heel blij dat ik met Sangrafu ons cultuur kan uitdragen. Mijn droom is echt uitgekomen dat ik daar kan optreden. Het is weer een andere ervaring.” Judith scoort een hit met ‘Bosu mi ede’ een samenwerking met Lianda Mac Nack uit het album’ Begi Tap’ Wi Ede’ van Sangrafu.

Judith is dochter van de pas overleden legendarische kasekozanger Dennis ‘Dagga’ Tiendari. Ze zegt geschokt te zijn door het verlies van haar vader. “Het is een zware klap, zag het helemaal niet zien aankomen. Hij zou me later deze maand met de band voor het eerst live meemaken in Nederland”. De zangeres draagt de naam van haar moeder Willems.

De winitformatie bestaat al 23 jaar en heeft veel optredens in Suriname. “We spelen van januari tot december haast elke dag. Niet alleen op winti prey, maar ook op verjaardagen en andere gelegenheden. Sangrafu speelt niet alleen winti pokoe’s ook puur kawina, die vroeger door groepen als Limbo, Naks wan rutu Ai Sai Sie en Sukrua Sani speelden.  

Ons streven is om de Kawina die zich weer in een vergeten hoek  bevondien weer op te krikken en het lukt ons aardig”, vertelt bandleider Claybert Hoepel.  “Winti is standaard daarmee zijn begonnen”. Benadrukt hij.

Naast de optredens gaat Sangrafu tijdens de korte toer in het koude land ook workshops onder de naam kennismaking met Surinaams cultuur (traditioneel zang dans en instrumenten) verzorgen. De workshops zijn gepland voor 2 november in Amsterdam en 6 november in Rotterdam.

De Surinaamse Wintiformatie vertrekt 24 oktober vanuit Suriname.

9 REACTIES

  1. Al weer rotzooi, dat niets oplevert, net als in haiti alleen maar armoede en ellende en vernietiging van zich zelf.

    Waar Surinamers naar moeten kijken is Japan. Een volk dat haar
    , taal, cultuur, tradities, zeden, gewoonten, klederdracht, geloof, hun zijn, enz behoeden heeft, zich gemoderniseerd heeft als Amerikanen.

    Amders gezegd, vol de beste scholing, enz. vh westen, maar vergeet niet uit welke cultuur, enz je komt en last dis niet verloren gaan, het moet behouden blijven. De concurrentie met het westen gaan vele kleine volkeren in de wereld verliezen.

    Als ik naar Suriname kijk, merk ik dat bij inheemsen, cq het dorp Apoera in Nickerie was een gebied dat hun cultuur, enz had, tot dat de stadmens uit Paramaribo kwam en het plan van West- Suriname zou worden uitgevoerd. Het plannis mislukt en de Inheemsen, zijn aangetast in hun cultuur, zeden, gewoonten, verward, moeten mee gaan in een andere cultuur, enz. De luitjes die net het West- Surinameplan kwamen, velen zijn al gestorven, maar zijn net zo hoe de kolonisten met de slaven, contractarbeiders zijn omgegaan, met de Inheemsen omgegaan.

    Ze hebben zich schuldig gemaakt aan het vernietiging vh leven, enz vd Inheemsen.Het zelfde wat de kolonisten hen heeft aangedaan. Een cultuur is vernietigd en dreigt verloren te gaan.

    De oude inheemsen zien hun cultuur, bestaan, enz vernietigd worden.Niemand die daar over schrijft en wat van zegt.

    Schande. Er moet een grondige onderzoek komen om te zien of dit volk nog terug kan keren naar haar cultuur, enz,

    Theo Doelwijt – Wayono, Wayono kwam en zag het stadleven, westerse leven, maar was ongelukkig.Hij trok al zijn kleding uit en rende weer het oerwoud in, Wayono.

    Suriname zit vol met Wayono’s. Ze willen allemaal zch gedragen als de westerling of de kolonist, maar vallen door de mand als het in de praktijk op aan kwam.

    School voorbeelden:
    – bravo,
    – bordo,
    – de heer die in kostuum in de DNA de aankondigingen van minister – president Mark Rutte moest doen,

    Dit zijn toevallig marrons, maar bij alle etniciteiten in Suriname zie je Wayono, Wayono bekende wel kleur en keerde terug naar zijn roots in het oerwoud.

    Het is wachten tot bravo, bordo enz hun kostuum
    uit trekken en in hun pangie in hun dorpen gaan lopen, terug naar hun roots, net als Wayono!
    gemodereerd

  2. Mooie culturele trip, kunnen de NL diaspora met ‘Sranan’ roots weer voor jaren bijtanken, tru culturu uit Sranan.
    De ontheemden kunnen het weer niet laten hun culturele ‘troebel’ uit te dragen in zgn. nietszeggende reacties.

    Passant, je leutert weer als een troubadour, lees troebeldoer. Wil jij ineens ook gaan bepalen voor mensen welke cultuur-en hoe zij hun cultuur moeten beleven/ uitdragen. Ga eerst eens leren wat cultuur inhoudt🙈🤮, je lijkt wel op een ‘wedergeborene’ van de ‘blanken’ sinds de zgn ontdekkingsreizen.
    gemodereerd

  3. Men moet voor waken dat de Surinaamse barbaren die hun cultuur, zeden, gewoonten, taal, klederdracht, haardracht,enz kwijt zijn dit voor andere etniciteiten gaan doen, oa Kwamalasemoeto, Apoera, enz.

    Wat de Afro Suri’s doen is gewoon rotzooi. Heeft met de Afrikaanse cultuur niets te maken. Zie maar haar kleding outfit, enz.

    Poppenkast en voor de gek houderij.
    gemodereerd

  4. Passant, kan je ons vertellen wat dé ‘Afrikaanse cultuur’ is. Wij Afro Suri’s dragen onze eigen cultuur uit in verschillende vormen, wij Afro Suri’s komen (stammen af) uit verschillende groepen. Passant ga je maar eerst goed verdiepen in de Afro Suri’s cultuur alvorens je wilt gaan oordelen over iets wat je helemaaaaaaal niet snap.
    gemodereerd

  5. Zelf mensen in Ghana, West- Afrika zijn verwesterd, spreken West- Europese talen, klederdracht, Christelijk Geloof, Westerse democratische rechtstaat, enz.

    Ook deze mensen kennen hun eigen cultuur, enz niet.Ik heb enkele ontmoet en gesproken, het kolonialisme heeft ook hun landgrenzen bepaald, enz.

    Dus als men tradionele Afrikaanse dingen gaat zoeken gaat men niet in de Afrikaanse steden moeten zijn, maar in doepen en wellicht Afrikaanse musea, muziek, trommels, dans, voeding, ook de musea in UK, Eu met gestolen Afrikaanse kunst.
    gemodereerd

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.