Tap kumanti dei voor Surinamers in België

5

Stichting Wi leri fu sabi organiseert op zondag 28 augustus haar eerste activiteit namelijk de Tap kumanti dei in België.

Voorzitter tevens oprichter Alida Landveld zegt dat deze dag meer bestemd is voor de Surinaamse jongeren en ouderen in België. Zij meent dat het goed en belangrijk is om met iets spiritueels te beginnen, vandaar de organisatie voor een Tap kumanti dei gekozen heeft.

De bezoekers zullen in sessies onder andere verteld worden over hoe belangrijk spiritualiteit is voor het leven. Ook zal er informatie veschaft worden over de verschillende wiri’s (bladeren). De bezoekers kunnen ook deelnemen aan een anginsacursus.

Wi leri fu sabi is een stichting die zich vooral richt op de etnische jongeren tussen 12 en 26 jaar in België en Nederland. Overdracht is een van de belangrijkste doelen van de stichting. “Wij willen jongeren bewust maken van spiritualiteit, leefgewoonten en gedragingen. Daarnaast willen wij jongeren ook creatief bezighouden zodat hun schoolprestaties omhoog gaan. Dit willen wij invullen door het organiseren van workshops, trainingen en verschillende activiteiten”, zegt voorzitter Landveld.

Landveld meent dat haar stichting samen met andere organisaties jongeren zal motiveren, inspireren en bezigheden zal bieden. “Wij zijn ons ervan bewust dat jongeren met een etnische achtergrond zich moeten aanpassen aan de leefgewoonten van het land waar ze wonen. Wij willen vooral dat onze Surinaamse jongeren de goede eigenschappen die ze van huis uit meekrijgen toepassen in hun dagelijks leven. Kennis geeft een voorsprong, je kunt daarmee situaties het hoofd bieden”.

De voorzitter zegt dat zij nu al 8,5 jaar woont in België en elk jaar ziet dat voornamelijk etnische jongeren niets bijzonders doen dan hangen rond het plein in de vakantie. Naar haar zeggen klaagde de gemeente zelfs daarover. “Ik droomde daarom altijd al om een stichting te beginnen en van daaruit te proberen voor een deel het probleem van de hangjongeren op te lossen. De jongeren moeten bezigheden hebben. Ze moeten externe mensen hebben om mee te praten en moeten soortgenoten hebben die op een positieve manier door het leven gaan”, aldus Landveld.

Stichting Wi leri fu sabi krijgt veel steun vanuit de gemeente en andere grote organisaties. Landveld roept alle Surinamers in België op om de activiteit van 28 augustus bij te wonen. “No seri yu nengre oso bangi gi bakra sturu. Kom om jou spirituele kennis te vergroten en om richtlijnen voor een positieve toekomst te krijgen”.

5 REACTIES

  1. VOOR CHRISTENEN : ……Wat Mozes zegt

    Mozes definieert heel precies wat afgoderij is, wanneer hij in Deuteronomium 12:30-31 zegt:

    WEES OP UW HOEDE (…) DAT U NIET VRAAGT NAAR HUN GODEN, DOOR TE ZEGGEN: ZOALS DEZE VOLKEN HUN GODEN GEDIEND HEBBEN, ZO ZAL IK HET OOK DOEN. U MAG TEN AANZIEN VAN DE HEERE, UW GOD, NIET DOEN ZOALS ZIJ!

    Ook in vers 4 van hetzelfde hoofdstuk staat het al nadrukkelijk: “U mag tegenover de Heere, uw God, niet doen zoals zij!“. Dit is meteen al heel duidelijk.

    GODS VOLK MAG NIET TOT GOD NADEREN, ZOALS DE VOLKEN OM HEN HEEN TOT HUN GODEN NADEREN.

    Als het volk Israël toch op een heidense manier tot de Here zouden naderen, noemt Hij dat ‘afgoderij’. Ze zouden dan niet de Here dienen, maar de (af)goden! Op die manier zou men niet met de Here, hun God in contact komen, maar met de afgoden, de demonen. Het volk kon wel denken dat ze God dienden, maar in werkelijkheid dienden ze de afgoden en stelden ze zich open voor demonen.

    Bij afgoderij is het dus niet een kwestie van bewust God de rug toekeren en je toewijden aan de goden. Dit is heel cruciaal en we zullen dat voortaan steeds goed moeten bedenken. Ze denken dat ze tot God naderen, hun eigen God. Prima toch? Ja inderdaad, niks mis mee,

    maar omdat ze tot God naderen op de manier waarop de volken tot hun goden naderen, ervaren ze niks van God, maar van de afgoden, de demonen. Ze staan dan in contact met de demonenwereld, terwijl ze denken dat het (van) God is!

    Paulus zegt hetzelfde
    Paulus zegt in andere bewoordingen hetzelfde tegen de gemeente in Korinthe. Naar aanleiding van de vraag of ze nu wel of niet offervlees mogen eten (1 Korinthe 8:1) houdt Paulus een hele verhandeling, die eigenlijk pas eindigt aan het eind van hoofdstuk 11.

    In hoofdstuk 10 staat in de verzen 19 en 20 een kerntekst die voor ons onderwerp van belang is en luidt:

    WAT ZEG IK HIERMEE DAN? DAT EEN AFGOD IETS IS, OF DAT EEN AFGODENOFFER IETS IS? NEE, IK ZEG DIT OMDAT WAT DE HEIDENEN OFFEREN, ZIJ DAT AAN DE DEMONEN OFFEREN EN NIET AAN GOD, EN IK WIL NIET DAT U GEMEENSCHAP HEBT MET DE DEMONEN.
    gemodereerd

  2. “No seri yu nengre oso bangi gi bakra sturu”, maar intussen wonen ze in, uitgerekend, België. Ze hebben niet alleen hun ‘oso bangi’ verkocht maar ook hun ziel en zaligheid. Hoe kan je als Blaka man in België gaan wonen, het land dat onder koning Leopold II miljoenen Congolezen vermoord en verminkt heeft?
    gemodereerd

  3. Wat Mozes zegt
    Mozes definieert heel precies wat afgoderij is, wanneer hij in Deuteronomium 12:30-31 zegt:

    WEES OP UW HOEDE (…) DAT U NIET VRAAGT NAAR HUN GODEN, DOOR TE ZEGGEN: ZOALS DEZE VOLKEN HUN GODEN GEDIEND HEBBEN, ZO ZAL IK HET OOK DOEN. U MAG TEN AANZIEN VAN DE HEERE, UW GOD, NIET DOEN ZOALS ZIJ!

    Ook in vers 4 van hetzelfde hoofdstuk staat het al nadrukkelijk: “U mag tegenover de Heere, uw God, niet doen zoals zij!“. Dit is meteen al heel duidelijk.

    GODS VOLK MAG NIET TOT GOD NADEREN, ZOALS DE VOLKEN OM HEN HEEN TOT HUN GODEN NADEREN.

    Als het volk Israël toch op een heidense manier tot de Here zouden naderen, noemt Hij dat ‘afgoderij’. Ze zouden dan niet de Here dienen, maar de (af)goden! Op die manier zou men niet met de Here, hun God in contact komen, maar met de afgoden, de demonen. Het volk kon wel denken dat ze God dienden, maar in werkelijkheid dienden ze de afgoden en stelden ze zich open voor demonen.

    Bij afgoderij is het dus niet een kwestie van bewust God de rug toekeren en je toewijden aan de goden. Dit is heel cruciaal en we zullen dat voortaan steeds goed moeten bedenken. Ze denken dat ze tot God naderen, hun eigen God. Prima toch? Ja inderdaad, niks mis mee,

    maar omdat ze tot God naderen op de manier waarop de volken tot hun goden naderen, ervaren ze niks van God, maar van de afgoden, de demonen. Ze staan dan in contact met de demonenwereld, terwijl ze denken dat het (van) God is!

    Paulus zegt hetzelfde
    Paulus zegt in andere bewoordingen hetzelfde tegen de gemeente in Korinthe. Naar aanleiding van de vraag of ze nu wel of niet offervlees mogen eten (1 Korinthe 8:1) houdt Paulus een hele verhandeling, die eigenlijk pas eindigt aan het eind van hoofdstuk 11.

    In hoofdstuk 10 staat in de verzen 19 en 20 een kerntekst die voor ons onderwerp van belang is en luidt:

    WAT ZEG IK HIERMEE DAN? DAT EEN AFGOD IETS IS, OF DAT EEN AFGODENOFFER IETS IS? NEE, IK ZEG DIT OMDAT WAT DE HEIDENEN OFFEREN, ZIJ DAT AAN DE DEMONEN OFFEREN EN NIET AAN GOD, EN IK WIL NIET DAT U GEMEENSCHAP HEBT MET DE DEMONEN.
    gemodereerd

  4. allee , manneke pis zal mee zwingen, wordt wel een natte boel , maar in die hitte toch een beetje verkoeling
    gemodereerd

  5. Het is zeer merkwaardig dat felle veroordeling jegens andersgelovigen in Suriname altijd uit de gristelijke hoek komt.

    Vanwaar de diepe drang en overtuiging om een geloof te verdedigen wat is opgelegd door de oud kolonisators en imperialisten. Men spreekt van afgoderij maar wat is een “Heilige maagd” Mariabeeld, wat zijn al de afbeeldingen van de Christus en al de benoemde heiligen.

    Als die predikers het evangelie lopen te verkondigen en praten over de 10 geboden, leven zij daarnaar?
    Gij zult niet stelen, gij zult niet doden. Terwijl zij met zwaard en paard tijdens de kruistochten op roof en moordtocht waren.

    Geloof komt niet met dwang, veroordeling en oplegging. Anders had de mens geen vrije wil.
    gemodereerd

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.