ABN Amro maakt excuses voor betrokkenheid bij slavernij

16
Anoniem, Tot slaaf gemaakte mannen graven trenzen, ca. 1850 Rijksmuseum, aankoop met steun van het Johan Huizinga Fonds/Rijksmuseum Fonds

De bekende Nederlandse bank ABN Amro heeft haar excuses gemaakt voor haar betrokkenheid bij de slavernij. Voorlopers van de bank zijn direct betrokken geweest bij slavenhandel, plantageslavernij en de handel in producten die hun oorsprong vonden in slavernij.

De bank vroeg het Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) om onderzoek te doen naar de geschiedenis, om meer zicht te krijgen op het eigen (slavernij)verleden. Daaruit blijkt dat een van de voorgangers, Hope & Co, een spilfunctie heeft gehad in de achttiende-eeuwse internationale slavernij-economie.

Hope & Co. was de grootste financiële en handelsonderneming van Nederland aan het eind van de achttiende eeuw. Activiteiten die te maken hadden met slavernij waren een kernactiviteit van dit bedrijf.

16 REACTIES

  1. Zundert en Hooghart ga jullie je ding doen. ABN AMRO is rijp om aangeklaagd te worden. Begin de advocaten in stelling te brengen. Ja advocaten want met 1 advocaat kom je niet ver tegen het machtige ABN AMRO. Geloof nooit dat een rechter herstel betaling gaat toekennen. Dan zal er eerst gedefinieerd moeten worden wie de benadeelden cq slachtoffers zijn.
    gemodereerd

  2. Door alleen excuses aan te bieden komt ABN Amro er wel heel goedkoop vanaf, ze hebben door excuses aan te bieden niet eens één slapeloze nacht en wat kopen de nabestaanden van de slaven voor dit excuus?
    gemodereerd

  3. excuses geven aan iets wat jij niet gedaan hebt , jij was er nog niet , en wij ook niet , wij leven samen met allerlei volkeren hier en wij kunnen de Nederlandse bevolking van nu toch niet aansprakelijk stellen voor de misdaden die begaan zijn door die Nederlanders toen , we hebben geen probleem met die Nederlanders die hier wonen , en wij zullen nooit met hen over slavernij hebben
    gemodereerd

  4. we hebben het betoog van de topman van de abn amro R.S. gelezen , nou een zielige vertoning , net of dat hij er toen persoonlijk bij betrokken was , is die man dan al zo oud , maar we lazen ook het commentaar van de paarsen L.N. en M.E. , zij ruiken geld , excuus moet betaald worden , en wie zijn dan de slachtoffers ja de de gewone huidige Nederlandse burgers , is dat wat ze willen , wij willen de huidige Nederlandse burgers dit niet aandoen , zij kunner er toch niets aan doen
    gemodereerd

  5. henkes ben jij ook zo’n geldwolf , pas maar op de echte wolven nemen toe en die hebben niets te doen met slavernij , maar een beet en je krijgt geen excuus van die wolven
    gemodereerd

  6. Als er betaald moet worden door de wandaden van de ABN toen, zal het geld opgebracht worden door de nazaten zelf. De mannen van die bank zijn zo slim dat het volk zelf het geld door allerlei constructies zal moeten opbrengen.
    gemodereerd

  7. Iemand moet echt z’n drinken bek dichthouden op dit forum. Ma goed..

    Excuses hebben we niks aan. Hoeveel betaald de abn amro, aangezien ze met heel veel geld speculeren, en soms zelf gratis uitdelen bij klachten nd bank toe?
    gemodereerd

  8. Correctie: Van veel drinken 🍺🍷🥃 wordt je inderdaad dronken

    Zo hatelijk dat je minuscule typefouten niet kunt herstellen als je wat post. Echt zo 2005
    gemodereerd

  9. Dat vermoedde ik al want zo’n grote onderneming als de slavernij en ook de handel met wingewest Suriname, moest door banken en financiële bonzen gefinancierd worden.
    Wat niet duidelijk uit dit stuk naar voren komt is de financieel/economische verhouding tussen de ABN en de NHM (Nederlandse Handelmaatschappij), die ook flink heeft gerotzooid in Indonesië en Suriname. Ja, ik weet wat u gaat zeggen. De NHM is pas in 1867 begonnen in Suriname en dat was na afschaffing van de slavernij. Uit onderstaand stuk, daterend uit 1970 blijkt dat de Surinamers nog steeds als slaven werden behandeld. De vraag rijst dus wanneer de slavernij feitelijk is opgehouden in Suriname? 1863, 1873. 1875 of nooit daar Surinamers nu landgenoten als slaven behandelen,
    Dus onderzoekers: Nu de NHM doorlichten.

    APARTHEID anno 1970 in Suriname
    In Suriname heersen zelfs nog toestanden die voor velen in Nederland onmogelijk worden gehouden. Het blad „Carib” een informatiebulletin over Suriname en de Antillen, publiceerde enkele weken geleden een reportage over de Suikeronderneming Marienburg, op 30 km afstand van de hoofdstad Paramaribo gelegen en een van de vijf grootste ondernemingen in het land. De plantage was aanvankelijk in het bezit van de Nederlandse Handel Maatschappij (thans Algemene Bank Nederland) en sedert 1964 in handen van de Rubber Cultuur Maatschappij (Amsterdam Rubber). De toestanden op dit bedrijf, die men vervolgens de auteurs in het hele bedrijfsleven in Suriname aantreft, zijn werkelijk ten hemelschreiend. De slachtoffers zijn de arbeiders met hun gezinsleden, ongeveer 6500 mensen, van wie er circa 4000 in de kampongs op de plantage wonen. Van de 1600 arbeiders is ongeveer 95 procent voormalige contractkoelies uit Indonesië en India en vijf procent Creolen. De behandeling van de plantagebewoners herinnert rechtstreeks aan de apartheidstoestanden in Zuid-Afrika.
    De woonwijken van de staf en de arbeiders zijn gescheiden door een zandweg. De oppervlakte voor de eerste groep – niet meer dan 75 personen – is even groot als de oppervlakte voor de andere groep van enkele duizenden mensen. De woonblokken voor arbeiders bestaan uit vier tot zes kamers per blok en werden in 1919 al afgekeurd door een Surinaams Studiesyndicaat. De kamérs zijn overbevolkt en hebben geen watervoorziening, geen toiletten enz. Van het stafgedeelte wordt de bevolking zoveel mogelijk geweerd, leder staflid heeft twee bedienden, die het echter verboden is om de woningen door de voordeur te betreden. Zij hebben ook eigen toiletten op het erf. Stafkinderen worden dagelijks met een bus naar school gebracht, “kampong-kinderen” moeten lopen. Stafvrouwen hebben een aparte bus om naar Paramaribo te gaan winkelen en zwemmen. De bevolking mag van die bus geen gebruik maken, ook al zijn er plaatsen vrij. Een retour Paramaribo met de bus komt op 2 Surinaamse guldens, voor velen een dagloon en dus onbetaalbaar. De bedienden uit de plantage-winkel hebben opdracht om stafleden meteen te helpen, al moet men hiervoor arbeiders laten wachten. De bevolking moet altijd plaats maken voor de staf, waar zij ook zijn. Zij hebben een eigen ingang in het hospitaal en worden met voorrang behandeld. Arbeiders krijgen ten hoogste 50 watt electriciteit per woning tot 10 uur in de avond. Zij hebben nauwelijks sociale voorzieningen en werktijden van 12 tot 20 uur per dag voor hongerlonen.
    gemodereerd

  10. WAT, doe niet zo kortzichtig, de excuses komen niet van een persoon. Als je goed gelezen heb, komen de excuses van een bankinstelling die tijdens de slavernij als kerntaak had, het financieren van de activiteiten inzake de slavernij, deze bankinstelling bestaat nog, dus dan mag je gerust vragen naar excuses .
    Trouwens, WAT, jij en anderen maken steeds de stomme emotionele fout te denken dat excuses van personen in dit geval van Nederlanders wordt gevraagd, dit is dus stom, want het zijn niet personen die excuses maken, de Nederlanders van nu kun je niet aansprakelijk houden voor iets uit het verre verleden, maar wel de instanties of overheid, die bestaan nog, tôg. Heus laat dit stom gedoe achterwege..en richt je op het positieve.
    Velen zien dit nog steeds als een openstaande schuld, ze kunnen/willen er werk van maken, het is hun goed recht, dus nô fuck den sma nanga ju/un dong taki.
    gemodereerd

  11. zonder het slavernij verleden en transport van de blaka man over de hele wereld?
    was de blaka man zeer waarschijnlijk al uitgestorven aangezien ze in afrika nog steeds elkaar de hersens inslaan voor niets
    nee de slavernij was niet leuk of goed, maar wel de redding van de blaka man
    anders hadden ze nog steeds in afrika mekaar aan het uitmoorden geweest in een primitieve omgeving vanwege het gebrek aan vooruitgang in dit volk
    alle gekleurde mensen in de wereld op afrika na hebben het beter dan ze het in afrika gehad zouden hebben.
    bekijk het eens van een ander perspectief en laat je eens goed informeren ipv dat domme napraten van idioten elke keer die alleen op eigen gewin uit zijn en echt niet voor jou opkomt
    gemodereerd

  12. Gaan de daders van 8 december die ook zijn kinderen van tot slaaf gemaakten of slavenhouders ook hun excuses aanbieden? Beste ABN-AMRO, je hoeft geen geld te geven. Het komt terecht ik zakken van de zakkenvullers (verre kinderen van de slaafgemaakten). Of ze gaan elkaar afmaken omdat de ene net iets meer krijg dan de andere. Ik heb een oplossing. Geef mij maar extra rente op mijn spaarrekening. Een win-win situatie toch?
    gemodereerd

  13. Wat: er is wel een groot verschil. Zij zijn rijk geworden doordat ze geërfd hebben van hun voorouders die door slavernij vermogend en schatrijk zijn geworden.
    Dat kunnen wij als nazaten van de slaven niet zeggen. Ik ben niet rijk omdat ik niets heb geërfd omdat mijn voorouders niets hadden om voor mij achter te laten. En waarom wil jij niet praten over de slavernij maar wel over de 2e wereldoorlog. Zij waren het onderwerp en wij het lijdend voorwerp uit die tijd.
    Het zijn historische feiten, die wij niet kunnen veranderen. Doodzwijgen is jouw afkomst uitwissen en door te zwijgen keur jij juist hun historische wandaden tegenover jouw voorouders goed. Daarom hebben zij de slavernij ook uit hun geschiedenisboeken gehaald. Door ons gezeur zijn ze de geschiedenisboeken met betrekking tot de slavernij aan het completeren. Ik ben een andere mening toegedaan. Ik wil juist weten wat ze mijn voorouders hebben aangedaan ter voorkoming dat zij (de Nederlanders) mijn geschiedenis doodzwijgen of op een onjuiste manier vertellen.Waarom zijn Nederlanders trots op hun geschiedenis en wij niet. Omdat zij weten dat je pas je toekomst kan uitstippelen en bepalen als jij je verleden kent. Iets wat Surinamers juist niet willen weten. Misschien is dat ook de reden waarom Suriname niet vooruitkomt. We weten nog niet wat we willen. Volgens mij zit jij met een dieper probleem waarover jij niet wilt praten omdat jouw argumenten zeer zwak zijn of was geschiedenis niet jouw beste vak op school.
    gemodereerd

  14. DZB.
    Je zal gemerkt bebben dat ik zeer geïnteresseerd ben in de geschiedenis van Suriname.
    Reden: Ik had het gevoel dat de geschiedenisboeken op Surinaamse scholen, geschreven door witten, niet de juiste weergave van de werkelijkheid waren. Noem mijn interesse dus behoefte aan compensatie.
    Datgene wat jij beschrijft over Afrika gebeurde ook in Suriname. De slaven waren een uitstervend ras. In Afrika sloegen ze elkaar de hersens in; in Suriname door slechte omstandigheden.
    Toelichting:
    In Suriname was er altijd al sprake van een sterfteoverschot onder de slaven (er gingen meer dood dan er geboren werden).
    Dit tekort werd aangevuld door “verse” slaven uit Afrika te halen.
    Maar toen in 1816, onder druk van Engeland de slavenhandel verboden werd, zat Suriname met een groot probleem. Er werden geen slaven meer ingevoerd en de slaven weigerden kindertjes te maken (psychologisch probleem en slechte leefomstandigheden), die geen andere carrière hadden dan slaaf te zijn op een plantage. In Nederland noemen ze dat kanonnenvoer, ik noem dit verschijnsel slavernijvoer. Om de behoefte aan arbeiders toch nog te dekken hadden de witte plantage-eigenaren (echte knapkoppen) de “sterfhuisconstructie” in Suriname uitgevonden. Zodra een plantage te koop werd aangeboden kocht men deze plantage. Niet omdat men geïnteresseerd was in de plantage, maar in de daar aanwezige slavenmacht.
    De slaven werden dan naar de plantage van de nieuwe eigenaar overgeschreven en de aangekochte plantage werd aan haar lot overgelaten. Onderschat dit niet daar in de periode 1830 tot 1863 ruim 100 plantages zo naar de verdoemenis zijn geholpen. Het fenomeen ‘broko-pranassie’ wat na de beurskrach in 1773 was begonnen werd hierdoor versterkt.
    Op basis van de jaarlijkse afname onder de slaven heb ik uitgerekend dat in het jaar 1890 alle slaven zouden zijn uitgestorven. Anders gezegd: afgezien van de Marrons en de vrije zwarten zouden er geen andere zwarten meer zijn in Suriname. Gelukkig dat door de Emancipatie deze trend werd doorbroken.
    Na dit ontdekt te hebben en op basis van mijn stamboomonderzoek ben ik heel blij dat mijn voorouders de slavernij overleefd hebben, anders was ik nooit geboren.
    Meer te weten over de geschiedenis van jouw eigen land werkt verhelderend.
    gemodereerd

  15. Directeur zonder bedrijf 14april.

    Dizobed, meestal komt veel zinnigs uit jou pen, maar wat je nu laat weten, man het is om je te schamen, hoe kun je zo stom zijn met zulke “kortzichtige” onzin.
    Was rassenscheiding of apartheid ook geoorloofd, want in jouw perspectief zal dat ook nodig zijn geweest, je witte vrienden hebben tôg ontwikkeling gebracht, alsof anderen hun eigen ontwikkeling niet opgang zouden hebben kunnen brengen. Hoe naïviteit kan iemand nog zijn in deze ontwikkelde wereld.
    Dizobed, achter deze ontwikkeling zat geen enkel principe, achter de zogenaamde ‘redding’ (vanuit jouw perspectief) van de Blaka man school een gewelddadige realiteit. De slavernij kon alleen bestaan door een fundamenteel gebrek aan essentiële gevoeligheid. Niks uit zucht naar ontwikkeling voor iedereen.🙈🙈🙈
    gemodereerd

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.