RR-leden Rainville bespreken problemen met hangjongeren met minister

4
politie-zware-manschappen-ter-plaatse

Het ressort Rainville kampt met diverse problemen. Op zoek naar een oplossing waren de ressortraadsleden van dit ressort op donderdag 7 oktober op bezoek bij minister Kenneth Amoksi van Justitie en Politie (JusPol) in Suriname. De buurt kampt onder andere met geluidsoverlast en vele gevallen van illegale feesten. Verder vinden er ook berovingen plaats.

Julia Weerwind, voorzitter RR-leden Rainville is ook bezorgd om het gedrag van de jongeren in de buurt. Op diverse straathoeken zijn er hangjongeren. Verder wordt er ook drugs verkocht en ter plekke gebruikt. “Er komen verschillende klachten vanuit de buurtbewoners. Veel van deze klachten zijn eerder gedeponeerd bij de districtscommissaris en de politie van bureau Geyersvlijt”.

Ondervoorzitter Ratna Kaliar haalde aan dat klachten indienen bij de politie geen successen oplevert. Ze zegt verder dat er vaak niet wordt opgenomen wanneer de burger belt. “Indien men wel opneemt, wordt het probleem niet aangepakt. Tegenwoordig wilt men nauwelijks nog aangiftes doen bij de politie, omdat je lang moet wachten, voordat iemand jou te woord kan staan. Daarnaast worden zaken niet in behandeling genomen”. Volgens Harold Woerd, ook rr-lid, wordt de burger steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Naar zijn zeggen, zorgt de opstelling van de politie voor een kloof tussen burger en politie.

Minister Amoksi was blij met het bezoek van de ressortraadsleden. Hij heeft beloofd een brief te sturen naar korpschef Roberto Prade, zodat de zaken aangepakt kunnen worden. De bewindsman voegde verder aan toe dat er anders verwacht wordt van de politie, omdat die er is om de gemeenschap te dienen. Hij drukte de bewoners op het hart niet moedeloos te worden en toch in contact te blijven met de politie.

Bekijk ook:


4 REACTIES

  1. Hangjongeren/ hangmannen

    Onstaan van hangjongeren en hangmanne is afkomstig uit de periode toen de slavernij op 1 july 1873 in Suriname, toen deze werd afgeschaft.

    Vele slaven kregen toen hun vrijheid en hun werk werd overgenomen door de contractarbeiders. Deze vrijgekomen trokken massaal naar de stad Paramaribo en gingen op hoeken van straten staan. Voor hun was er geen werk meer op de plantages en er is nooit een oplossing gezocht hoe met deze uitdaging om te gaan. Ze waren aan hun lot overgelaten. Kerken probeerden hun wel wat bij te brengen in het geloof, het onderwijs, maar ze bleven in armoede leven en mannen maakten kinderen als konijnen overal. Zij die later wat geld hadden kochten een fiets, een radio, wat mooie kleding en speelden mooi boy op straat.

    Dit hangmannen probleem is later ook door andere etniciteiten ook overgenomen als een soort vrije tijd besteding, sociale contact. Vaak veroorzaakte dit meer problemen dan dat het positieve invloed had op hen en voor de gemeenschap. Bij de Chinese winkels kwam bij dat er ook bier/alcohol werd gedronken en sigaretten werden gerookt, maar ook hard drugs afspraakjes met meisjes, ook bij Café’s, dammen en kaarten, ook voor geld. Soms kon dit uit de hand lopen, ruzie, vechtpartijen, nachtelijke rust van de bewoners in de straat verstoren. De politie die ze dan ook moest vragen te vertrekken om de rust enigszins terug te brengen in de wijk/straat.

    Hangmensen komen overal voor door geldgebrek, sociaalcontact en ontspanning zoeken in de straat, wijk.

    Het is een verschijnsel geworden, die moeilijk goed gestroomlijnd kan worden, vooral voor mensen uit arme gezinnen en arme wijken. Mensen komen ook daar samen om mensen op te lichten en te beroven die in de winkel gaan of naar de bank en als ze een slachtoffer op het oog hebben hun slag te slaan. Ook om naar meiden te kijken die komen en gaan.

    Het is een patroon geworden die niet eenvoudig te stoppen is.

    Er zal veel gedaan moeten worden om de Surinamers her op te voeden en doelen in het leven te hebben en met hun vrije tijd goed om te gaan, naar een sportclub, iets voor anderen te betekenen, enz.

    Hoeken van straten bij de Chinese winkels is een plaats om na de siesta bij elkaar te komen, te verzamelen om ergens te gaan voetballen, een biertje te drinken en daarna weer naar huis te gaan.

    Hangmensen, hangjongeren en hangouderen. Vaak mannen, maar vrouwen die weten er ook wat van. Die willen ook wat. Zie maar die alleenstaande moeders met kids van diverse lovers. De kids noemen de lover van de moeder vaak oom Jules, oom Charles, oom Fred, enz.
    gemodereerd

  2. Ik ken dit fenomeen, het begint bij de Tor en eindigt bij Rosignol.
    Bierflessen worden kapot gesmeten, kofferbak worden open getrokken en dan zuipen maar! De ene draait zijn muziek harder dan de andere, want ze moeten laten zien en horen dat, hun apparaat beter is. En de lontoe édé die de wet moet handhaven zit gewoon met zijn p.nis te spelen, ik vraag me zelf af of deze lontoe édé geschikt is voor deze post. Laat de politie (ME) samen met de andere homo’s Membre boekoe kazerne deze ” idioten verwijderen schoonschip maken in het weekend”
    Looft desnoods een prijs uit, degene die het meeste kreupel slaat, wordt flink beloond of bevorderd! Dang yo sie sang é psa dapé, no wan fu ding loser né kong moro.

    sari tori

    Jacko
    gemodereerd

  3. Hangjongeren is ook een probleem in Suriname , en ook nog drugs gebruiken , zeer gevaarlijke situaties , ook hier kunnen de ouders hun kinderen niet in toom houden , politie zou weinig kunnen doen , alleen als de jeugd agressief worden hardt handig aanpakken en de ouders beboeten
    gemodereerd

  4. Een probleem van de jaren 80. Geen sociaal controle meer op deze groep mensen. Vroeger had men nog controle op deze groep. Nu wordt je zelf aangevallen door de ouders als je deze jongeren aanspreekt.
    gemodereerd

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.