Vertoning ‘Wan Pipel’ in Filmhuis Den Haag met speciale gast Jan Pronk

12
Vertoning 'Wan Pipel' in Filmhuis Den Haag met speciale gast Jan Pronk

Ter gelegenheid van 45 jaar onafhankelijkheid van Suriname vertoont Filmhuis Den Haag op woensdag 25 november de Surinaamse film ‘Wan Pipel’, met oud-minister Jan Pronk als speciale gast.

Jan Pronk wordt door Ananta Khemradj geïnterviewd over zijn nieuwste boek Suriname van wingewest tot natiestaat. Pronk legt in dit boek verantwoording af voor de bijna dertig jaar waarin hij ten nauwste (veelal als minister, soms als Kamerlid) betrokken was bij het Nederlandse beleid inzake Suriname.

Dit interview wordt live gestreamd. In het laatste hoofdstuk schrijft Jan Pronk ook over de film Wan Pipel van Pim de la Parra die aansluitend vertoond wordt. Wan Pipel zal nog tot eind december in het filmhuis te zien zijn én vanaf 25 november ook op PICL.

- Advertentie -

12 REACTIES

  1. De dame in de film die de rol van Rubia, een Hindoestaanse die verliefd werd op een Creool heeft in haar verdere leven een hoge prijs moeten betalen. Jammer en pijnlijk dat dit haar is overkomen. Ik ben geen favoriet van Bouterse, maar respect voor het feit dat de vorige president haar troost heeft geboden toen ze erg ziek was. ik dacht dat de ex-president haar heeft bezocht en haar troost heeft geboden. Dit mag ook gezegd worden van deze verguisde president.


    Maak melding

  2. In Nederland wonende vond ik.dit een geweldige film, wasr ik echt van genoten heb. Nu woon ik al meer dan 35 weer in Suriname en kan ik me niet voorstellen dat ik dit ooit eens een leuke film gevonden heb.


    Maak melding

  3. De film was bedoeld om de creoolse ego op te krikken en de Hindoestaanse ego een trap na te geven.
    Ineens werd een Hindoestaanse vrouw interessanter dan een blanke vrouw voor de creoolse man. Want hij was slaaf van de blanke vrouw en nu moest een Hindoestaanse vrouw zijn slaaf worden. M.a.w. die De Laparra probeerde met deze film de status van de creoolse man te verhogen door hem te koppelen aan een Hindoestaanse vrouw over wie hij baas kon spelen.


    Maak melding

  4. Jaichand, het probleem met jouw brilliante uitleg is dat Pim de Laparra, de maker van de film, een Joodse man en geen Creoolse man is. Waarom zou Pim, als niet Creoolse en niet Hindustaanse sranan man, één van de twee genoemde etnische groepen willen ophemelen of neerhalen? Pim heeft gewoon een film willen maken wasrin de twee grootste bevolkingsgroepen van die tijd naar elkaar toe groeiden.inplasts van elkaar naar het leven te staan, zijn boodschap was gewoon Make Love Not War.


    Maak melding

  5. Wan Pipel staat in zijn geheel op YouTube. Geweldige film gemaakt in de tijdgeest van toen. De acteurs/actrices waren hun tijd ver vooruit en hebben een VOORBEELD gesteld van HOE Surinamers, ondanks alle vooroordelen en tegenstellingen, NAAST en MET MEKAAR KUNNEN SAMENLEVEN ALS WAN PIPEL. Anderen gaat het niet voor ons doen.


    Maak melding

  6. @Henkes,

    Als De Laparra zo’n oprechte man was geweest, dan had hij bijv. een film kunnen maken over vriendschap tussen een Hindoestaans en een creools gezin en hoe ze broederlijk kunnen samenleven. Had hij geen blanke vrouw en een Hindoestaanse vrouw erbij hoeven halen. Of een creoolse man die verliefd wordt op een Hindoestaanse vrouw.
    Waarom heeft hij niet het omgekeerde gedaan? Een creoolse vrouw die verliefd wordt op een Hindoestaanse man?
    Omdat hij dan geen geld van Aaron/Bruma zou hebben gehad. Dit was een door de NPK gefinancierde film, ook al zegt men van niet.
    Zijn opdracht was om tegen de Hindoestanen te zeggen: beste Hindoestanen, vreest niet, de creoolse man houdt van uw dochter hoor, dus geef je dochter zonder tegenstand aan hen, want resistence is futile.


    Maak melding

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.