Beschadigd Hindoebeeld gevonden in kreek Palulu Camping

16

Dit beschadigd Hindoebeeld is zondagmiddag door een bezoeker van Palulu Camping gevonden in de kreek van het oord. Zoals op de foto te zien is het beeld in twee delen gevonden zonder hoofd. Er heerst veel onduidelijkheid over de vondst.

De directie van de camping zegt aan Waterkant dat een groepje bezoekers in het water was. Op een bepaald moment haakte de mala om de tenen van iemand. Zij trok die omhoog en tot hun schrik zagen zij dat het om een Hindoebeeld ging. De leiding is toen meteen gewaarschuwd.

Het beeld is naar zeggen van de directie vervolgens op een heel voorzichtige en respectabele manier uit het water gehaald. Zij wisten niet wat ze er verder mee moesten doen en plaatsten een oproep op Facebook. De onbekende eigenaar werd daarbij gevraagd het beeld weer op te halen.

Nadat niemand het beeld na een dag had opgeëist werd contact gemaakt met een pandit. Na het voorval te hebben aangehoord, stelde hij zichzelf beschikbaar om het beeld op te halen en volgens de juiste procedures af te geven aan de natuur. Het hoofd is ondanks een intensieve zoektocht in het water, niet gevonden.

Volgens de directie is het nog steeds niet duidelijk wat er precies met het beeld gedaan is op het oord. Vast staat wel dat het gebracht en achtergelaten is in het water. Dit omdat de kreek van het privé oord geen verbindingen heeft waardoor het mogelijk zou kunnen aanspoelen.

Naar zeggen van de leiding zijn er duizend mogelijke scenario’s over wat er met het beeld mogelijk gedaan is en waarom dat in het water achtergelaten is. “Dat laten wij in het midden. Belangrijk is dat wij na de vondst de zaak heel netjes en met het nodige respect hebben afgehandeld”.

De directie doet een beroep op haar bezoekers om geen handelingen en/of rituelen van het geloof op de plaats te doen. “Wij discrimineren niet en hebben respect voor iedereens geloof, maar doe het ergens anders. De plaats is om op te laden met schone en krachtig energie van de natuur dus maak er gebruik van zoals het is”.

16 REACTIES

  1. Wanneer je gaat naar een privé oord hoor je het beleid te respecteren. Als ze geen enkele rituele handelingen daar dulden dan moet je ook niet tranga ede zijn en toch gaan doen. Je weet niet wat daar is en zomaar gaan kletsen. Die persoon die dat heeft gedaan kan nog van een koude kermis thuis komen.

    No go trobi presi pe yu ne tan. Na soso probleem ye go suku.


    Maak melding

  2. Ja pa wintie je heb gelyk gewoon op de puinhoop gooien waar jullie soort thuis hoort en van waar de beste gekwalificeerde rovers en moordenaars vandaan komen.ka las ede soort liebie sma joe de.


    Maak melding

  3. Normen en waarden zijn kapot geslagen de afgelopen 40 jaar.
    De gemiddelde Surinamer respecteert zichzelf niet. Je mag dan niet verwachten dat ze hun medemens respecteren en hun geloof al helemaal niet.


    Maak melding

  4. Het is geen Hindoebeeld (wat is dat nou weer voor iets?) maar een beeld van God of gewoonweg een moertie.
    Er moet uitgezocht worden waar het beeld heeft gestaan en hoe het in het water is terechtgekomen.
    Het kan ook zo zijn dat de eigenaar het aan het water heeft toevertrouwd, want als een beeld kapot gaat en niet meer gebruikt/hersteld kan worden, dan mag het in een rivier/kreek/zee/meer ten ruste worden gelegd.
    Maar daar waar mensen er op kunnen trappen, dat is niet respectvol.
    Ingeval er sprake is van vandalisme, moet de dader gepakt en gestraft worden.


    Maak melding

  5. @Pa Winti,

    Omdat je het niet weet, zal ik het je vertellen. Een beeld (gemaakt van klei, marmer, wat ook dat is toegestaan) van God is een beeld, totdat het ingewijd wordt. Dan is het geen beeld meer, maar een levende God. De andere godsdiensten kennen misschien geen procedure voor het ‘tot leven wekken’ van een beeld, maar het Hindoeïsme kent dat wel. Daarom is een tempel/huis waar een ingewijde beeld staat ook een verblijfplaats van God. Zo’n beeld verdient de hoogste achting. Het beeld dat God is geworden, wordt behandeld zoals een hooggeëerde gast: voetenwassing, handenwassing, mondreiniging, een bad, parfum/geur, bloemenkrans, kleding, sieraden, opmaak, zoete spijs, vruchten, niet-alcoholische drank wordt aangeboden, zoals je dat ook doet bij een gast. Vervolgens wordt Zijn/Haar lof gezongen, haar daden, eigenschappen bezongen/verteld ter inspiratie en als te volgen voorbeeld. Een vormeloze onzichtbare God kun je niet op deze manier vereren, daarom moet je Hem/Haar ook zichtbaar maken, d.m.v. een beeld of gewoon d.m.v. een Levend Wezen zoals een vader, moeder, klein kind, echtgenoot, de Guru, moeder de Koe die plaats en de zelfde behandeling te geven.
    Een beeld van een Godheid is dus niet zomaar gewoon een stuk klei. Vandalisme of een oneerbiedige behandeling van zo’n Levende God (beeld) is dus een ernstige misdrijf.


    Maak melding

  6. Pa winti, je naam zegt het al, het hindoeïsme en geloof is een mooie geloof, jammer dat sommige mensen het niet goed begrijpen, maar de mens is al afgegleden, dus pa winti, als je niets nuttig te melden dang go yang stront yere


    Maak melding

  7. @Albert,

    Mensen ( om het even netjes te houden ) met zulke uitspraken, horen niet thuis in Suriname of welk beschaafd land dan ook… als het je niet bevalt …donder je op naar Uganda bijvoorbeeld…

    @ Pa winti,

    Klopt het is maar van klei, maar laat een ieder in respect zolang er positieve ” krachten ” uit gewonnen worden, of het nu klei is, houten kruis, gesprekken met voorouders EN mede-mensen geen schade toebrengen uit naam van het geloof…Vind jammer dat jij juist het vooroordeel over jezelf afroept met zulke opmerkingen, terwijl veel dingen OOK in andere geloven/culturen overeenkomen…zoals natuurkrachten…


    Maak melding

  8. Het is de mens die vorm en gestalte geeft aan goden/afgoden.
    Want het afwijzen van de verantwoordelijkheid voor eigen leven
    en welzijn is het toekennen van autoriteit aan iets of iemand.


    Maak melding

  9. Het maakt niet uit wat wat is en wie wie is. Het maakt ook niet uit je rijk of arm bent. Verschillen hebben wij niet verzonnen. Verschillen ben dé bifo bifo keba. Kijk niet naar verschillen. Behandel iemand als mens…en kijkt niet naar kleur en geloof.


    Maak melding

  10. Respect komt van beide kanten, ook in het geloof. Als de ander met stront gooit dan ga je als respectvol persoon ook niet met stront gooien.
    Als Christen blijf ik liever in mijn eigen bubbel met respect voor de ander.


    Maak melding

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.