Herdenking Keti Koti bij Nationaal Monument Slavernijverleden live op TV

11
Herdenking Keti Koti bij Nationaal Monument Slavernijverleden live op TV
Het Nationaal monument slavernijverleden is een monument in het Oosterpark te Amsterdam ter herdenking van de afschaffing van de slavernij in het Nederlands Koninkrijk.

Vandaag, woensdag 1 juli 2020, is de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij in het Oosterpark Amsterdam, bij het Nationaal Monument Slavernijverleden. Er wordt herdacht dat het dit jaar 157 jaar geleden is dat Nederland formeel de slavernij heeft afgeschaft in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen.

De herdenking is dit jaar, in verband met de coronamaatregelen, zonder publiek. Wel wordt deze live uitgezonden door de NOS op NPO 1. De uitzending begint om 13.00 uur en duurt tot 14.30 uur.

Er worden kransen gelegd en sprekers zijn onder andere burgemeester Femke Halsema van Amsterdam en Linda Nooitmeer, voorzitter van het NiNsee, het kenniscentrum van het Nederlandse slavernijverleden. Ook zijn er optredens van o.a. Typhoon en Ntjam Rosie.

Om 19.00 uur is er op NPO 2 ook een live-uitzending vanuit het Tropenmuseum.

In 2020 is het 157 jaar geleden dat de afschaffing van de slavernij door Nederland werd geproclameerd. In Suriname werden de “vrijgemaakten” verplicht om nog 10 jaar, onder staatstoezicht, voor de slavenhouders te blijven werken.

Op de voormalige Nederlandse Antillen voerde Nederland het paga-tera (deelpacht) systeem in. Daarmee was de “vrijheid” van de tot slaafgemaakten louter een papieren aangelegenheid, de meesten bleven op de velden werken als deelpachters.

Ook het Keti Koti Festival gaat niet door. In plaats daarvan is er een live online festival.

11 REACTIES

  1. Ook de schuldvraag aan Afrika moet eindelijk eens goed naar voren komen. Er zouden ook herstelbetalingen aan die met Kilo’s Goud omhangen Afrikaanse Koningen gevraagd moeten worden want de Slavernij en Slavenhandel begon bij hun. Zij voorzagen de Blanken van ladingen in ruil voor Spiegels, Kralen, Lakenstoffen en Jenever.
    Letwel!! Ik heb ook Aangenaaide Ashanti’s in mijn familie maar ik dis ze vanwege mijn familiegeschiedenissen.


    Maak melding

  2. 1 JULI

    ” … Er wordt herdacht dat het dit jaar 157 jaar geleden is dat Nederland formeel de slavernij heeft afgeschaft in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen. … ”

    Beste mensen,

    Het is goed om bij het verleden stil te staan en het te herdenken.

    We moeten dit verleden blijven herdenken,
    we moeten onze voorouders blijven respecteren. Laat hun ervaringen voor ons wijze lessen zijn voor het heden en de toekomst. En dit geldt voor al onze voorouders de slaven, de contractarbeiders maar ook de kolonisten en slaven- (mensen- ) handelaars. Want alle nazaten zullen gezamenlijk moeten zorgen voor een beter maatschappij.

    Het is daarom beter om er van te leren, want we moeten verder.
    Na elk eind komt een nieuw begin.

    We kunnen blijven herdenken maar laten we vooral een nieuw samen zijn vieren !

    Laten wij, nazaten van slaven en contractarbeiders, de voortouw nemen en het initiatief nemen en aan heel de wereld laten zien hoe wij van onze ouders en voorouders hebben geleerd om gastvrij te zijn, om openhartig te zijn, om vergevingsgezind te zijn en om respect te hebben.
    Onze voorouders hebben ons bevoorrecht met de beginselen van humaniteit. Laten wij dit delen.

    Is geschreven :

    Slaaf en arbeider voor vrede 😉

    P.s.
    Bent u het met mij eens ?
    Kopieren en delen / voordragen is toegestaan.


    Maak melding

  3. Kleine correctie / aanvulling

    Para Express 1 juli 2020 At 11:23

    1 JULI

    ” … Er wordt herdacht dat het dit jaar 157 jaar geleden is dat Nederland formeel de slavernij heeft afgeschaft in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen. … ”

    Beste mensen,

    Het is goed om bij het verleden stil te staan en het te herdenken.

    We moeten dit verleden blijven herdenken,
    we moeten onze voorouders blijven respecteren. Laat hun ervaringen voor ons wijze lessen zijn voor het heden en de toekomst. En dit geldt voor al onze voorouders de slaven, de contractarbeiders maar ook de kolonisten en slaven- (mensen- ) handelaars. Want alle nazaten zullen gezamenlijk moeten zorgen voor een beter maatschappij.

    Het is daarom beter om er van te leren, want we moeten verder.
    Na elk eind komt een nieuw begin.

    We kunnen blijven herdenken maar laten we vooral een nieuw samen zijn vieren !

    Laten wij, nazaten van slaven en contractarbeiders, de voortouw nemen en het initiatief nemen en aan heel de wereld laten zien hoe wij van onze ouders en voorouders hebben geleerd om gastvrij te zijn, om openhartig te zijn, om vergevingsgezind te zijn, om respect te hebben en om verdraagzaam te zijn.
    Onze voorouders hebben ons bevoorrecht met de beginselen van humaniteit. Laten wij dit delen.

    Is geschreven :

    Slaaf en arbeider voor vrede 

    P.s.
    Bent u het met mij eens ?
    Kopieren en delen / voordragen is toegestaan.


    Maak melding

  4. Joh stop met dat gezeik over schuldvraag en herstelbetalingen en alle gedoe. Na bijna 160 jaar worstelen de meesten nog steeds met een trauma. Altijd maar negatieve aandacht op je vestigen.

    Als het niet op het nieuws komt gaat het jaarlijks zo aan mij voorbij. Ja ik ben in Su geboren en vond het fijn als kind want was lekker een dagje vrij van school.
    Maar vandaag 1 juli 2020 is het weer een werkdag met een drukke agenda tussen de blanken. Als ik het verpruts dan heb ik het zelf gedaan, en als ik goed ben in mijn werk kunnen ze niet om mij heen.

    Door deze negatieve aandacht weten blanke kindjes al vroeg in hun leven dat alle negroïde mensen en andere donker getinte mensen uit slaven families komen. Dat gaat deel uitmaken van hun vorming. Dat is een troef die je ze generaties lang geeft en daarmee generaties lang een stok om mee te slaan. Die echte stok waarmee vroeger geslagen werd is nu een andere stok genaamd “discriminatie”. Vinden jullie het gek dat discriminatie maar blijft bestaan.

    Ik zou deze dag willen omdopen tot dag van gelijkheid want dat heeft een positieve uitstraling en heeft een andere invloed op de vorming van zowel donker getinte kinderen als blanke kinderen. Hier krijg je energie van i.p.v. generaties lang te refereren naar het slavenverleden en te vieren dat het is afgeschaft. Een andere invulling kan positief werken.

    Ik ben mij er van bewust dat mijn reactie niet de meest populaire is, en dat Surinamers dit niet graag horen.

    Maar ik kan er niet mee zitten en gelukkig bestaat er zo iets als vrije meningsuiting en ben ik nooit bang om mijn mening te verkondigen en onderwerpen bespreekbaar te maken.


    Maak melding

  5. Tijd om al die herdenkingen af te schaffen, en een iedereen keihard aan het werk, voor land en alle volkeren, weg met al die sensaties.
    Je land eerst, dat feesten en herdenken kan altijd, om de 5 jaar


    Maak melding

  6. Keti Koti is eigenlijk een meer een herdenking voor de nakomelingen van de stads en plantage slaven.
    De slaven die al waren gevlucht en eigen stammen hadden opgericht waren reeds langer vrij.

    Het Vredesverdrag van 1760 is een verdrag dat vrijgevochten tot slaaf gemaakten in Suriname op 10 oktober 1760 sloten met de Sociëteit van Suriname. Het verdrag hield in dat de Ndyuka, ook wel Aucaners genoemd, een in het oerwoud gevormde stam van Surinaamse Marrons, vrijheid en territoriale autonomie verwierven. Hierdoor werd het mogelijk om vaste nederzettingen te stichten. In de vredesverdragen werden gebieden aangewezen waar de Aucaners zich mochten ophouden. Dit was steeds op grote afstand van de plantages.

    Dankzij dit verdrag werden de Aucaners als vrije mensen erkend.


    Maak melding

  7. Keti koti is een mooi moment om de afschaffing v/d slavernij te vieren, te herdenken, te leren en om vooral te kunnen bezinnen over het verleden en hoe we een betere toekomst kunnen bouwen met z’n allen voor onze kinderen, kleinkinderen en de generaties daarna.

    Oj je nou wit (geen blank dus ), zwart , geel, bruin, rood of wat dan ook bent, wij moeten het samen doen om een betere samenleving van te kunnen maken.


    Maak melding

  8. Waarom de lat laag leggen en net zover komen als witte mensen, heb je niet geleerd het alijd 10× beter te doen en het veel verder te schoppen…
    Hoe graag witte mensen denken alle kennis in pacht te hebben, dat hebben ze niet. Al meer dan 2000 jaren lang doen ze aan brainwashing en geschiedsvervalsing. Zelfs de oude Grieken schreven leugens over de Perzen toendertijd.


    Maak melding

  9. Ik denk dat de voorouders die men zo graag ieder jaar wil herdenken liever zouden zien dat hun nageslacht in zichzelf gelooft en goed gebruik maakt van de vrijheid die geboden wordt om zich te ontwikkelen en iets te worden wat voor hen zelfs in 1000 jaar niet mogelijk zou zijn, gezien de toestand waarin zij leefden.

    Dan eer je ze echt. Het heeft geen zin om te druk te zijn met herdenken en daarom voorbij gaat aan het werkelijke doel van emancipatie.


    Maak melding

  10. Wat niet in de Surinaamse geschiedenisboeken staat.

    De bizarre begrafenis van koning Willem III

    DOOR: Enne Koops – LAATSTE UPDATE: 23 NOVEMBER 2019
    Op 25 november 1890 stierf koning Willem III (1817-1890), na een beroerte gehad te hebben. De koning stond ook wel bekend als ‘Koning Gorilla‘, vanwege zijn opvliegende karakter en losbandige levensstijl. Op 4 december vond de begrafenis van de vorst plaats, maar die liep anders dan gepland. Bizar genoeg ging bijna alles verkeerd tijdens de uitvaart van Willem III
    Koningin Emma, de tweede vrouw van Willem III – Willems nicht Sophia van Wurtemberg (1818-1877) was zijn eerste (ongelukkige) vrouw – besloot om de begrafenis wat vroeger te plannen om het feest rond Sinterklaas niet te verstoren. Daarom vond de uitvaart op 4 december 1890 plaats. Het was een koude en gure dag…
    Te zware kist

    Een eerste probleem waar men tijdens de begrafenis tegenaan liep, was de té zware kist. Omdat de koning nogal corpulent was, bleek het houten gestel waarin zijn lichaam zat niet te tillen. Daarom sleepte men de kist maar over de grond. Dit maakte natuurlijk een irritant geluid, zo herinnerde C.H.F. graaf Dumonceau (1827-1918), de particulier secretaris van Willem III, zich. Het vreemde geluid……leek op een smartenkreet.

    Vervoer van Den Haag naar Delft: lastige paarden

    Volgens De Maasbode (5 december 1890) hadden zich in de residentie Den Haag en in Delft, waar Willem III in de Nieuwe Kerk bijgezet zou worden, tienduizenden toeschouwers verzameld. Volgens de krant kostte de begrafenis van Willem III circa 300.000 gulden. Tijdens de ceremonie in beide steden waren talloze zakkenrollers actief. Veel mensen raakten kettingen, gouden horloges of hun portemonnee kwijt, zo meldde de krant. Maar hoe verliep de begrafenis zelf?

    Bij het formeren van de rouwstoet ging het al verkeerd. Er bleken te weinig koetsen te zijn, zodat meerdere adellijke aanwezigen bij elkaar in de koets gepropt moesten worden. De groothertog Nicolaas van Rusland werd, tot zijn grote woede, bij de aartshertog Frederik van Oostenrijk en nog twee prominente vorsten in de koets gepropt. Toen daarna de rouwstoet in beweging moest komen, hadden de paarden er geen zin in. Ze weigerden een voet te verzetten, waardoor de rouwstoet uit formatie raakte.
    Tijdens de reis door Den Haag zelf, in de Wagenstraat, ging er bij een van de koetsen iets mis met het voorspan, dat het tuig stuksloeg. Hierdoor moest betreffende koets door 4 in plaats van 6 paarden verder getrokken worden, zo meldde De Haagsche Courant.

    Verder stortte er op de Rijswijkseweg nog een tribune in, met enkele tientallen gewonden tot gevolg.

    De Nieuwe Kerk, Delft: foutjes dominee en organist

    In de Nieuwe Kerk in Delft begon de bejaarde hofpredikant C.E. van Koetsveld (1807-1893) te vroeg met zijn betoog, terwijl er nog gasten binnenkwamen. En de ongeveer even oude organist Kersbergen was zo zenuwachtig, dat hij in muzikaal opzicht ruzie kreeg met het orgel…
    Vanwege de mislukkingen en onnodige fouten tijdens de begrafenis van haar vader, besloot koningin Wilhelmina – die in 1890 tien jaar was – een protocol op te stellen om haar eigen koninklijke begrafenis in goede banen te leiden.

    ~ Enne Koops

    Hopelijk wordt dit stuk niet door de moderator verwijderd.


    Maak melding

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.