Laatste voorstelling van ‘1862 Plantage Strubbelingen’ deze vrijdag

16

De voorstelling 1862 Plantage Strubbelingen staat sinds 2017 in het theater en laat de worsteling zien van alle inwoners van Suriname bij het naderend einde van de slavernij en het begin van het staatstoezicht. Wegens grote belangstelling wordt de voorstelling voor het laatst vertoond op vrijdag 5 juli om 20.00 uur in het Bijlmerpark Theater in Amsterdam.

“Een vrije vrouw trekt schoenen aan”
Het dragen van schoenen was één van de manieren waarop de slaven hun vrijheid hebben beleefd. Tot 1 juli 1863 was het voor slaven verboden schoenen te bezitten en te dragen. Sommige mensen verkochten hun kippen om schoenen te kunnen kopen. Daarom was er in juli 1863 de maand van de afschaffung van de slavernij in Suriname, een grote schaarste aan schoeisel. De voorstelling 1862 draagt bij aan de historische kennis over de afschaffing van de slavernij. 

Het Nederlandse slavernijverleden is lange tijd een witte vlek in onze geschiedenisboeken geweest. De meeste Nederlanders associëren de VOC-periode met bloeiende kunst en ondernemingszin. Niet met mensenhandel en slavernij waarin onder erbarmelijke omstandigheden de suiker en de koffie die ervoor hebben gezorgd dat de grachtengordel is gebouwd.

Het historisch bewustzijn van Nederlanders, Surinamers en Antillianen is niet in evenwicht,  waardoor het gedeelde verleden vaak niet wordt erkend en herkend.

Dit historisch onbewustzijn zorgt voor extreme reacties in het diversiteitsdebat wat in de afgelopen jaren, pijnlijk duidelijk is geworden. Slavernij is nog teveel een onderwerp van ‘hún’ en niet van óns. Het verdeelt mensen. Terwijl onze gedeelde geschiedenis ons zou moeten binden.

Een onderzoek wees recent uit dat 1 op de 9 docenten moeite hebben met het behandelen van beladen onderwerpen, waaronder slavernij. Juist zíj kunnen geholpen worden door culturele uitingen.

- Advertentie -

16 REACTIES

  1. Kunnen deze mensen aub niet iets nuttigs gaan doen, dan alleen maar over slavernij te hebben, dit werkt traumatisch en destabiliserend voor de jonge generaties, er worden onzekerheden gecreerd tot opvoeding van de Afro jeugdigen.

  2. Het bewustwording vraagd om extreme reatie in het diversiteitsdebat, die pynlyke vragen steld en ie men weigerd te erkenen omdat men bang is voorgezichts verlies,wat trouwens de waarheidt is
    dit Hollands experiment is ook in America en zuidt Africa gedaan,vandaar dat MINISTER BLOK van buitenlandse zaken zei het is een mislukt Experiment,onze samenleven is een mislukt Experiment
    De hollander heefd het reeds opgegeven, nu wy nog, in een land waar zoveel verdeeldheidt heerst en men dat blyft ontkennenen terwyl wy allemaal op eilandjes van apartheidt wonen naast elkaar(woonwyken) met alle economische gevolgen moet dit dan de republiek vormen,
    Onderweg naar morgen zyn wy onze streven naar ONE PEOPLE ONE NATION kwyt geraakt en zyn wy de weg van cultuur behoudt ingeslagen,deze weg is dan het geen de eenheidt ondermynd en dus het padt van verbroedering verlaten is,men praat in termen van Maron ,koeli ,japanesi enz
    Dit artikel is niet bedoeld om verdeeldheidt te zaaien maar om de eenheidt verder te ontwikkelen tot een NATIE,
    EEN INHEEMSE

  3. @Times for Kranti je hoeft niet te gaan. Je lult gewoon! Ik heb deze show gezien en ik was juist geinspireerd door de kracht van de karakters. Niet omdat het over slavernij gaat zijn de mensen Zoek ig.

  4. Wanneer komen wij eens voorruit in ons denkwijze. Er wordt steeds maar weer over de slavernij gepraat en van alles en nog wat gedaan. Het grootste gross van de Surinamers kunnen hun meester toch niet loslaten en wonen in Holland bij hun meester omdat zij het daar veel beter hebben dan in hun geboorteland. En nog blijven zij piepen over de slavernij. Wat wil men nog. Het valt wel op dat zij slaaf willen blijven en onder het juk van de blanken willen blijven leven. Het lijkt er veel op dat deze mensen blijven smeken om ook tot slaaf gemaakt te worden. Zij willen het slaaf zijn herbeleven. Stop met deze onzin en komt terug naar Suriname om je geboorteland helpen opbouwen. Sommigen vinden het heerlijk om slaaf te zijn en te blijven door hun eigen doemdenken. Zijn er gezonde hersencellen aanwezig in hun bovenkamer of niet? Ik betwijfel het.
    Nog even en dan kom Sinterklaas om de hoek kijken, dan begint de pret voor hen opnieuw om steeds weer met het vingertje naar de blanken te zijn. Nederland heeft de Surinamers niet gevraagd om in hun land te komen wonen. Laat dit kinderfeest met rust. Kom terug naar eigen land of toch maar onder het juk van de blanken blijven hangen, met hun eigen zeden en gewoontes??? Wat kunnen wij een hardnekkig volk zijn. Jeeeeeeeetje keba na keba.

  5. Rond 30 juni en 1 juli is de slavernij een veelbesproken onderwerp. Net zoals de dodenherdenking rond 4 mei een veelbesproken onderwerp is. Want slavernij nooit meer. Holocaust nooit meer. Eerste Wereldoorlog en Tweede Wereldoorlog nooit meer. Misdaden tegen de menselijkheid: in het kader van art. 8 EVRM: geen schending meer van grondrechten van een ieder.

    Daarom is het belangrijk om altijd de slavernij te blijven gedenken. Doorgaan met je leven, maar wel bewust zijn van wat zich in de slaventijd heeft afgespeeld.

  6. Het probleem is dat er met een tunnelvisie naar het slavernijverleden wordt gekeken. Het idee dat bij veel nakomelingen van slaven leeft is dat het exclusief Afrikanen waren die slachtoffer waren van de slavernij en dat het exclusief de Europeanen waren, en dan vooral de Nederlanders, die zich daar schuldig aan maakten. Vergeten kan men niet en vergeven ook niet.

    Hoe kan het verleden verwerkt worden zodat men weer in vrijheid verder kan gaan met het leven en met elkaar? In de eerste plaats moet men eens met open en ruimere blijk naar de geschiedenis van de slavernij kijken. De geschiedenis van de slavernij in Suriname moet in een ruimer kader worden geplaatst. In de menselijke geschiedenis is er altijd uitbuiting van de medemens geweest, tot op de dag van vandaag.

    Wil men goed begrijpen hoe de trans-Atlantische slavenhandel ontstaan is dan moet men beginnen met de geschiedenis van de slavernij in Afrika. Helaas wil men daar liever niets van weten.
    Vervolgens moet er een realistischer beeld komen van hoe het leven op de plantages was en hoe de relaties waren tussen de slavenhouders en de slaven. Er zijn wreedheden begaan, maar het leven kon daar ook heel gemoedelijk en vreedzaam zijn. De vraag is ook of het leven van de 19e eeuwse arbeider in de Europese landen nu zoveel beter was dan dat van de slaven en de latere contractarbeiders. Dat kon nog wel eens tegenvallen.

    Als als men alles weet en begrijpt waarom en hoe het gegaan is zoals het gegaan is dan kan men de geschiedenis verwerken en zich bevrijden van de last van het verleden. Nu wordt er vooral politiek bedreven met de geschiedenis. Men wil de hond slaan en houdt de stok die men heeft stevig vast. Tegelijkertijd gijzelt men zichzelf, gedoemd tot eeuwig slachtofferschap, zonder te zien wat het offer van hun voorouders hen uiteindelijk gegeven heeft.

  7. Ik word moe van die domme discussies over het slavernij. Het verhaal moet verteld worden. Niet dood gezwegen wie weet waar ik nu had kunnen zijn als die domme Europeanen niet waren gaan lullen op ieder continent en in plaats van de verantwoordelijkheid voor de rotzooi die zij zijn gestart en waarvan zij nu de ‘lasten’ dragen hebben ze nog een grote bek. Ik woon hier omdat zij overal waren. BimBam

  8. @ Singh 6 juli 2019 at 09:11

    Ieder leven heeft zijn noden,
    eigen stijl en eigen lijn.

    Weet ook daarom dat dat geen ander
    een kopie van jou kan zijn.

    Dus je vergelijking gaat mank!! Slavernij en contractarbeider big difference!!

  9. @ Hans van den Broek 5 juli 2019 at 10:24
    Het probleem is dat er met een tunnelvisie naar het slavernijverleden wordt gekeken. Het idee dat bij veel nakomelingen van slaven leeft is dat het exclusief Afrikanen waren die slachtoffer waren van de slavernij en dat het exclusief de Europeanen waren, en dan vooral de Nederlanders, die zich daar schuldig aan maakten. Vergeten kan men niet en vergeven ook niet.”

    Gelukkig heeft Nederland haar tunnelvisie verlaten.
    Er klonk op 1 juli 2019 in Nederland afschuw en erkenning. Afschuw over de onvoorstelbare barbaarse handelingen van de Nederlandse slavenhouders en er klonk erkenning dat het goed zou zijn om de nazaten EXCUSES te bieden.

    Hansje pansje de ontkenning van de Nederlanders gedurende jaren en de weigering om Sorry te zeggen is echt Tunnelvisie.

  10. @ Bert van Marwijk: Er is inderdaad een groot verschil tussen slaven en contractarbeiders. Contractarbeiders kun je wegsturen als ze niet meer presteren of als je er geen werk meer voor hebt. Slaven moet je levenslang onderhouden. Contractarbeiders zijn dus voordeliger.

    Je bent blijkbaar ook een van die mensen met tunnelvisie. In Afrika was er al een levendige slavenhandel lang voordat de Europeanen daar kwamen.
    Begin 19e eeuw vonden de Europeanen dat slavenhandel immorreel was en werd het verboden. Afrikanen vonden dat onzin en gingen er gewoon mee door.
    Vijftig jaar later vonden de Europeanen dat het houden van slaven ook niet kon en werd het verboden. De Afrikanen vonden dat onzin en gingen er gewoon mee door, tot op de dag van vandaag zijn er nog slaven in Afrika.

    Hoe denk jij daar over Bert? Voel jij je niet verantwoordelijk voor wat je Afrikaanse voorouders deden. Als de Nederlanders excuses moeten aanbieden, zou jij dan ook niet excuses moeten aanbieden? Geen smoesjes van ik heb niets gedaan of ik ben slachtoffer. De Nederlanders van vandaag hebben ook nooit aan slavenhandel gedaan.

  11. @ Hans van den Broek 6 juli 2019 at 10:03

    Vanwaar de stelligheid dat ik Afrikaanse voorouders heb??
    Vooringenomenheid zoals altijd??

  12. Hans van de Broek Je HOOFd is geboord!!
    Er is inderdaad een groot verschil tussen slaven en contractarbeiders. Contractarbeiders kun je wegsturen als ze niet meer presteren of als je er geen werk meer voor hebt. Slaven moet je levenslang onderhouden. Contractarbeiders zijn dus voordeliger.
    1. Welke SLAAF is onderhouden?? wat met geregeld wrede pakslaag en geetselijke mishandeling. Hun menselijkheid en identiteit ontnomen. Vrouwen geregeld verkracht. Vaders verkocht aan andere wredere slavenhandelaar zodat de Meester zijn gang kon gaan. Of nieuwe slaven even verkrachten en aftakelen voor al de andere slaven om ze te breken… IS DAT ONDERHOUD??? In gamele hokken waar ze bleven zonder dat ze een arts hadden die naar ze kwam kijken als ze ziek waren. Zwangeren die tot de allerlaatste dag moesten werken.
    2. En Contractarbeider WEGSTUREN… ze werden zo karig betaald, moesten Zooooo lkang werken , hadden schulden bij de meester. Ook de de vrouwen werden verkracht. mannen werden ook afgeranseld – zij het wat minder. En ze werden ECHT NIET terug gebracht.
    JE HOOFD IS GEBOORD!!

  13. Mag ik de popcorn even? en liefst een hele bak vol , bij deze “Never Ending Story”,
    er moet maar een klaagmuur als monument gebouwd worden

  14. Elke Surinamer heeft voorouders die met de slavernij in aanraking zijn gekomen. Je hebt de keuze tussen slaaf of slavendrijver. Meerdere smaken waren er niet. Als jij je afkomst negeert, negeer je ook jezelf. Dus mensen, die niet in de slavernij geloven, hebben grotere trauma;s dan mensen die wel in de slavernij geloven. Soms bewonder ik mezelf om mijn eigen uitspraken. Ook ik dacht dat mulatten, waartoe ik behoor, niets met slavernij te maken hadden. Nu ik een duik genomen heb in de Surinaamse geschiedenis ben ik van gedachten veranderd. Dus critici, neem een duik in jouw eigen verleden en ga daarna gaan pas lullen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.