Kotomisi Grand Gala zondag 9 juni in Rotterdam

15
Kotomisi Grand Gala zondag 9 juni in Rotterdam

Met de 3e editie van Kotomisi Grand Gala start de kick off van een reeks activiteiten rondom Keti Koti in Rotterdam. Kotomisi Grand Gala 2019 wordt dit jaar gehouden op zondag 9 juni in Theater Rotterdam Schouwburg te Rotterdam, Schouwburgplein 25. Het centrale thema van Kotomisi Grand Gala 2019 is de ontwikkeling van de koto in al zijn grandeur.

Het wordt een wervelende Kotomisi Show van Afro-Surinaamse klederdrachten op traditionele wijze en in een moderne snit. Naast de traditionele koto wordt ook de moderne koto getoond door jonge ontwerpers. Echter Kotomisi Grand Gala is meer dan een koto-event het is een ondernemende-culturele- verbindend event. De diverse programma onderdelen spreken boekdelen.

De presentatie van Kotomisi Grand Gala 2019 is in handen de cabaretiers Dino Burnett en Clifton Braam. Beide artiesten spelen in op de issues binnen de Surinaamse en Nederlandse gemeenschap. Clifton Braam werkt en woont in Suriname. In zijn ontmoeting met de Amsterdamse – Coroniaan ‘de man die alles kan’ Dino Burnett een wordt een ieder op de korrel genomen.

Kijk voor meer informatie en kaarten op theaterrotterdam.nl

Bekijk ook:

15 REACTIES

  1. Als ik Smatje lees dan weet ik dat het racisme in diaspora is overgedragen.Maar zijn ook de andere dingen van de blaka mang aan de jongere generatie overgedragen?Zo als de geheime taal van de angisa of de limtjie tikie.En natuurlijk het dragen van de beki.


    Maak melding

  2. Kotomisi is iets wat de blanke meesters heeft bedacht voor de vrouwelijke slaven vroeger……..en toch nemen de zwarte dames er anno 2019 geen afstand van…..maar wel aldoor zeuren over de slavernij?!!


    Maak melding

  3. Vroeger die witte mensen ook hadden hun vrouwen hebben gedragen rokken of japon om bil groter laten lijken. Ook zij hadden strakke boven kleren dan die borste strakker doen lijken en dicht op elkaar. Moet kijken die oude schilderijen dan gaat zien. Die manne droegen ook kleren bijna als vrouw. Mannen hadden ook make up gezicht, niet alleen vrouwen. Die witte mensen waren echt raar in die tijden. Geen zware werk willen doen alles andere mensen laten doen. Ook gaan naar landen waar mensen wonen dan zeggen ik nu hier baas zijn. Over heele wereld witte mensen zo gedaan. Vele mensen land afgepakt, mensen vermoorden, vrouwen verkrachten, culturen, geloven en identiteiten kapot gemaakt hebben. Witte mensen vele slechte dingens doen. Daarom Chinese zeggen blauw oog duivels vroeger.


    Maak melding

  4. @Wazig
    Ben het helemaal met je eens.De slavernij is afgeschaft en nog wordt de slavinnen klederdracht hoog in het vaandel gehouden.Ze wonen in Holland en nog wordt de katiebo klederdracht hoog in het vaandel gehouden.Deze gasten houden de slavernij in stand anno 2019. Gelukkig zijn er dames die niets van deze boegoe boegoe moeten hebben. Heeft meer weg van stemmingmakerij.


    Maak melding

  5. Lijkt op de kleding van de Sinterklaas. Jammer van die kleine groep en is aan het uitsterven. Die vrouwen nemen liever een bakra en hebben zekerheid toch.


    Maak melding

  6. Het is maar een groepje hoor!
    En ze vertegenwoordigen mij niet.
    Mijn grootmoeder geboren in 1890! Overleden op bijna 100 jarige leeftijd, heeft nooit een koto aan getrokken. Zij heeft de slavernij van dichtbij meegemaakt.
    Deze mensen met hun verachtelijke grand gala, kennen hun geschiedenis niet.

    Ze moeten maar doen, wat ze niet laten kunnen, maar niks voor mij.
    Bijna 60, nog nooit een koto aan gehad en zal ook nooit gebeuren.

    Oen opo oen ai.


    Maak melding

  7. Deze lelijke belachelijke klederdracht uit de slaventijd wordt nog steeds gedragen door de vrouwen , niet iets om trots op te zijn. Verbrand deze rot klederdracht dat de vrouwen van de slavenhouders bedacht hebben. Het is geen klederdracht om trots op te zijn. Draag dan liever een pangi en niet deze bedachte rotzooi van de witte vrouw.🤣


    Maak melding

  8. De koto, zoals die met trots wordt aangetrokken kan of kon ook een teken zijn van dat de draagsters hun zelfbeeld niet klein te krijgen was. Een overwinning dus op de bedenkers. Het met trots aandoen en plezier beleven daaraan hoeft daarom niet als negatief worden gezien.


    Maak melding

  9. Ik schaam me voor mijn soortgenoten die zich zo manifesteren met een klederdracht wat gelinkt is met de slaven periode. Deze klederdracht is geen traditionele Afrikaanse klederdracht. Deze koto misi’s zijn door de blanke vrouwen bedacht omdat ze zwarte vrouw enkel met een lendendoek liep en bovenstuk was bloot, dit gaf aanstoot aan de slavenhouder vandaar dat men zwarte vrouwen in kledij hebben gestoken. Kijk maar hoe nep die haren zijn, ze pronken met andermans veren, hoe laag kun je zijn. Hebben ze geen zelfrespect meer????
    Kijk maar naar die Javanen, Indianen, Hindustanen die hebben hun eigen klederdracht daar zijn ze trots op !!


    Maak melding

  10. @ Jacobus,

    Racisme is van elke tijd en van elke generatie. Zit diep in het hart en dat krijg je er niet zomaar uit. Je kunt er ook voor kiezen om te stoppen met haten. Menig persoon die zich daaraan schuldig maakt, ziet het nut er niet van in.

    Wat de kotomisie betreft: wel leuk hoor en een stukje cultuurgeschiedenis, maar kotomisie en zo spreekt me niet echt aan. Blijf het wel supermooi en supercreatief vinden, maar niet echt mijn ding en zo.


    Maak melding

  11. iets over kleding voeding, arbeid, huisvesting etc. van slaven. Ik beperk mij hierbij tot de kledingbehoeften.

    BIJLAGE B Behoorende tot de publikatie dd 6n Mei 1851 no. 4

    REGLEMENT op de behandeling der slaven in de stad Paramaribo en hare buitenwijken en in de stad Nieuw Rotterdam of zoogenaamde Nickeriepunt .

    Art. 6: Aan de slaven, zoowel particuliere, als op den naam eener plantage of grond bekend staande, voortdurend in de stad Paramaribo en hare buitenwijken of in de stad Nieuw Rotterdam werkzaam, zullen minstens jaarlijks de volgende kleedingbehoeften worden uitgereikt:
    Aan de slaven van het mannelijk geslacht:
    24 ellen Osnabrugsch linnen, of 12 ellen Oanabrugsch linnen en 12 ellen Vriesch bont in eens of ieder halfjaar de helft.
    Een zwarte neger of stroohoed;
    Aan de ambachtslieden bovendien een boezeroen.
    Aan de slaven van het vrouwelijk geslacht: 12 ellen Osnabrugsch linnen, 12 ellen bont en 2 katoenen hoofddoeken, in eens of in eens of ieder halfjaar de helft.
    Aan de kinderen beneden de 14 jaren, zoo veel van het bovenbepaalde als in verhouding tot hunne jaren, hunne behoefte en hunnen arbeid staat.
    Aan de bejaarden, ziekelijken of gebrekkigen die tot geenerlei dienst meer geschikt en daarvan vrijgesteld zijn ( zeg maar: de malingers) ;
    8 ellen Osnabrugsch linnen.
    3 ellen Vriesch bont.
    Voorts aan de slaven in het algemeen de benoodigde naalden en garen tot het gereed maken, hunner kleederen.
    De ellemaat in dit artikel bedoeld is de oud Amsterdamsche in de kolonie in gebruik.

    Opmerking; dit betreft de hoeveelheid stoffen, die je kreeg per jaar. verder dan het maken van enkele panjies kom je niet. toch hebben onze voorouder het gepresteerd om de koto uit zo weinig stoffen te ontwikkelen. Hulde aan deze haute couture.
    En de grootste critici onder ons wisten zeker niets van deze resolutie van verstrekkingen af en durven beweren dat wij de geschiedenis niet kennen. Ja, niet iedereen kreeg voor dit vak een voldoende tijdens onze schooljaren.Als u behoefte heeft kan ik de here resolutie voor de onwetende critici publiceren.


    Maak melding

  12. Weet je, ik heb heel veel oude wetten, voorschriften en resoluties van Suriname bekeken en nergens heb ik iets gevonden waaruit blijkt dat de witte vrouw de uitvindster is geweest van de koto. Volgens mij is dit gewoon een verhaal. Wat ik wel ben tegengekomen is dat in die tijd ( we praten over het absentheisme) weinig of geen witte vrouwen in Suriname waren. Ze waren vrijwel allemaal met hun ouders terug naar Nederland. De plantagedirecteuren waren de baas op de plantages en deze namen de mooiste zwarte huishoudsters tot vrouw. Dus: als er vrouwen waren die de koto’s hebben ingevoerd of uitgevonden dan waren het de zwarte missies van deze plantagedirecteuren en geen witte vrouwen.


    Maak melding

  13. Ik heb deze materie intussen verder bestudeerd en kom tot de volgende steekhoudende argumenten:
    De Belg J.P. Benoit was in Suriname in de periode 1830 en 1840. hij heeft prachtige tekeningen gemaakt uit die tijd. Wat zien wij ? Mooie zwarte vrouwen in mooie rokken met mooie blote borsten. Zoek dit op op het internet. De alles verhullende koto was dus nog niet uitgevonden. In 1851 kwam de wet over kledingverstrekkingen en mijn conclusie was dat de hoeveelheid stoffen, die de slavinnen kregen, te weinig was om die uitgebreide klassieke koto te maken. Natuurlijk kregen de geliefden van de plantagedirecteuren meer stoffen dan een gemiddelde slavin, maar aan de ontwikkeling van de koto was nog geen behoefte. Ook hadden de vrijgemaakten nog geen geld om extra stoffen te kopen voor de ontwikkeling van die stoffenvretende klassieke koto.
    In 1879 kwam er een wet die vrouwen verbood halfnaakt rond te lopen ( deze interessante wet moet ik nog vinden). Ook kregen de kerken meer invloed op de vrijgemaakten en gaven kledingvoorschriften. Ik heb ergens gelezen dat je de kerkgenootschap van de slavin kon afleiden aan de koto, die zij droeg. Wat ik ook achterhaald heb is de rol van de Hindoestanen bij de ontwikkeling van de koto. Na hun 5 jaars contractperiode gingen Hindoestaanse mannen het bedrijf van marskramer uitoefenen. Ze verkochten allerlei curiosa, waaronder ook zilveren boeien. Niet alleen de Hindoestaanse, maar ook de zwarte vrouwen vonden dit mooi passen bij hun outfit en en er ontstond een ware handel in zilveren boeien, een onderdeel van de koto.
    Welke conclusies kunnen we hieraan verbinden?
    1. De koto is, anders dan de angisa,niet tijdens de slavernij, maar pas tegen 1879 ontwikkeld. Het heeft due niets met de slavernij te maken.
    2, De wet van 1879 heeft een enorme invloed gehad op de ontwikkeling van de koto ( 1879 is na de afschaffing van de slavernij en ook na de afschaffing van de 10 jaars periode staatstoezicht).
    3 De Hindoestaanse marskramers hebben ook een bijdrage geleverd bij de ontwikkeling van de koto.
    En Arist: jouw grootmoeder is in 1890 geboren dus ruim 30 jaren na de emancipatie.

    Dus: Het zeer aannemelijk verhaal dat door toedoen van de witte vrouw, die er in die periode niet meer was, de koto tot ontwikkeling is gekomen, stuur ik naar het land der fabelen.
    ik ben blij dat de discussie omtrent de koto is aangewakkerd. Ook ik ben benieuwd naar het ontstaan daarvan omdat ik de koto een geweldige uitvinding van de zwarte vrouw vind.
    Dus couturiers van de koto: ga door op de ingeslagen weg
    En critici; ik ga niet beweren dat ik gelijk heb, maar overtuig mij van mijn ongelijk.
    Hierdoor kunnen wij de geschiedenis van Suriname ook door een Surinaamse bril tot ontwikkeling brengen.


    Maak melding

  14. John, bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting. Eindelijk een reactie waar een mens wat aan heeft.
    Er wordt doorgaans veel geroepen zonder dat men weet waar men het over heeft laat staan dat een betoog met valide argumenten wordt
    ondersteund.


    Maak melding

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.