Tentoonstelling ‘Aan de Surinaamse grachten’ in Museum Van Loon

14
Tentoonstelling 'Aan de Surinaamse grachten' in Museum Van Loon

Dit najaar brengt Museum Van Loon de tentoonstelling Aan de Surinaamse grachten – Van Loon & Suriname (1728-1863). Deze openhartige tentoonstelling geeft de gedeelde geschiedenis een gezicht. Voor het eerst belicht het museum daarmee de betrokkenheid van de 18e– en 19e-eeuwse familie Van Loon met de WIC en Suriname. De tentoonstelling toont de werking van de Amsterdams-Surinaamse plantage-economie aan de hand van een scala aan historische personages, zoals investeerders in Amsterdam (de Van Loons), bevriende gouverneurs in Elmina en slaafgemaakten op plantages waarin geïnvesteerd werd.

Nazaten van deze historische figuren reflecteren in de tentoonstelling op hun en elkaars (familie-)verleden en geven de geschiedenis letterlijk een stem en gezicht. De tentoonstelling wordt mede-gecureerd door Marian Duff (o.a. MAFB en OSCAM) en wordt samengesteld in samenwerking met Imagine IC. Geïntegreerd in de tentoonstelling vindt fashion fest plaats, het modeprogramma van MAFB waarbij een volgende generatie modeprofessionals de tentoonstellingsverhalen omzet in nieuwe creaties. Aan de Surinaamse grachten opent tegelijk met De Grote Suriname-tentoonstelling (De Nieuwe Kerk) op 5 oktober 2019 en loopt tot en met 13 januari 2020.

Jan van Loon (1677-1763) was vanaf 1728 bewindhebber bij de WIC en later ook directeur bij de Sociëteit van Suriname. Zijn nageslacht zette zijn bestuurlijke rol in de loop van de 18e en 19eeeuw om in die van investeerder in plantages. Tot 1863, het jaar van de afschaffing van de slavernij, waren er Van Loons actief in de plantage-economie. Directeur Gijs Schunselaar: ‘Wij willen dit verhaal brengen, en we willen het nú brengen. Het verloop van de geschiedenis ligt niet meer in onze handen; hoe we met deze geschiedenis omgaan wél. Museum Van Loon wil een plek zijn waar ruimte is voor alle verhalen, ook de ongemakkelijke.’ De titel Aan de Surinaamse grachten geeft uitdrukking aan de twee ‘werelden’ van waaruit de tentoonstelling vertrekt. Aan de ene kant het comfortabele leven aan de Amsterdamse grachten. Aan de andere kant de zware en onvrije arbeid in Suriname, op de plantages langs handgegraven kanalen.

Samen verhalen vertellen
Co-creatie door middel van dialoog is een centrale pijler binnen de aanpak van de tentoonstelling. Zo wordt in aanloop naar de tentoonstelling met Imagine IC, geworteld in de Amsterdamse Bijlmer, een serie verzamelbijeenkomsten georganiseerd waarbij met het buurtnetwerk de tentoonstelling wordt besproken; voorwerpen en verhalen die hieruit voortkomen worden onderdeel van de tentoonstelling. Museum Van Loon nodigt daarnaast iedereen uit om mee te denken: op www.museumvanloon.nl/suriname staat meer informatie over de betreffende plantages en andere gegevens. Voor wie mogelijk bruikbare ideeën heeft (voor een verhaal, een object, een nazaat), is het mailadres research@museumvanloon.nl beschikbaar.

Ook tijdens de tentoonstelling is er uiteraard volop ruimte voor debat en dialoog via diverse publieksactiviteiten. Zo wordt i.s.m. de Black Achievement Month (een initiatief van het NiNsee) een debat georganiseerd over de invloed van koloniale geschiedenis op de mogelijkheid voor zwarte mensen om ‘achiever’ te worden in de hedendaagse maatschappij. De tentoonstelling wordt tevens onderdeel van ‘Sharing Stories on Contested Histories’, het internationale trainingsprogramma voor erfgoedprofessionals van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Reinwardt Academie.

Voor het realiseren van deze tentoonstelling heeft Museum Van Loon een Raad van Advies samengesteld, bestaande uit Noraly Beyer, Lilian Gonçalves-Ho Kang You en John Leerdam.

- Advertentie -

14 REACTIES

  1. Hopelijk dat hun ingepeperd wordt, dat de Afrikanen, heus geen lievertjes voor elkaar zijn geweest. Verkocht te worden voor een paar spiegeltjes en kraaltjes lijkt mij een traumatische aangelegenheid. Ook dat je voor de mensen waarmee je op een of andere manier verwant bent, niet meer waard bent geweest.

    Het is de mogelijkheid om de schuld te leggen waar ze hoort, namelijk bij de Afrikanen zelf, dat ingezien wordt, hoeveel leed hun behoefte aan vrije loop van hun agressie (stam oorlogen) het onder erbarmelijke omstandigheden aan verplaatsen van deze mensen vanuit hun woonplaats en aan te bieden als vee aan verdriet opgeleverd heeft. En dit alleen vanwege praalzucht en drang naar macht luxe en dat de ander niet als mens werd gezien,

    Deze mensen waren, de voorlopers van de Nazi, die anderen niet zagen als medemens en de dood in joegen

    Triest ik hoop niet dat het zwaarte punt verlegd wordt.

  2. De slavenhandel is niet gevoed door rivaliserende Afrikaanse stammen.

    Dat aandeel is miniem. De handel bestond grotendeels uit waar (slaven) dat was opgejaagd door Arabieren. Het was hun core business.

    De slavenaanvoer was stelselmatig.
    Stammenoorlogen waren incidenteel.

    De volume aan slaven komt grotendeels van Arabieren. Men probeert al een tijdje om de schuld bij de Afrikaan zelf neer te leggen.

    Geschiedvervalsing.

  3. Ai na mie

    Het antwoord is de dief. Hij staat aan de bron van het kwaad.

    Om te helen is het noodzakelijk dat er een dief is, anders moet de heler zelf op pad gaan om te stelen dan wordt hij een dief.

    Je ziet het zelf in een cirkel redenering krijg je de dief als bron van het kwaad.

    Iedere andere redenering is wat men noemt in de argumentatie leer een drogredenering. Overigens is de argumentatie leer onderdeel van de logica.

    In geval van de slavernij. Als er vanuit geen enkele bron aanbod zou zijn van Negerslaven, dan zouden de blanken hun behoefte aan slaven op een andere manier moeten bevredigen. Bijvoorbeeld hun eigen mensen tot slaaf maken. Gelukkig voor deze mensen hoefden ze niet het slachtoffer van te worden. De kodjos waren bereid hun verwanten op te pakken. Onder erbarmelijke omstandigheden kilometers ver te laten lopen. Vaak met behoorlijk wat wreedheden, vergelijk dit met de doden marsen van de nazi’s naar Elmina. Stelde hun tentoon op een mens onterende manier tentoon. Met geen respect voor de waardigheid. En verkochten hun voor het meest bizarre, luxe, drank en machtsproducten.

    Dat wat niet verkocht kon worden, werd ter plaatse dood geknuppeld. Men had niets aan ze. Hun vrijlaten zou overlast veroorzaken. Zoals men de oogst thans vernietigd dat niet verkocht kan worden.

    Nogmaals deze mensen waren vergelijkbaar met de Nazi’s. Alleen een tikje erger. Ze zagen verwanten als untermenschen.

  4. In India tijdens de engelse overheersing werden de mensen in India als slaven behandeld. Hun levens was niets waard en waren ze de huis slaven van de Engelsen. Ze hadden niets te vertellen en werden vermoord bij het minste of geringste. Hun vrouwen werden verkracht en als huis slaven behandelt. De jonge meisjes en jongens werden ook verkracht en velen stierven de honger dood. Uit armoede brachten de mannen hun vrouwen naar de witte Engelsen om de hoer te spelen zodat ze konden eten. Als de vrouwen weigerden de hoer uit te hangen werden ze door hun eigen in elkaar geslagen en naar de huizen van de Engelsen gebracht voor een beetje geld om te kunnen eten. Deze mensen in India kwamen niet eens in opstand uit vrees om doodgeschoten te worden. Ook verraden ze de mensen die wel plannen hadden om in opstand te komen. Van het geld dat de hindustaanse vrouwen als hoer moesten verdienen werd alcohol gekocht en je raad het al die arme vrouwen werden gruwelijk mishandeld of in brand gestoken. De mensen stierven er van de armoede. India had geen helden die in opstand kwamen. HIER ZIJN VELE BOEKEN VAN UITGEGEVEN. Ik heb ook zo een boek in huis. Of zoek het op via Google. India was één van de armste landen ter wereld. Ook nu nog sterven er mensen van armoede. Er is ook een boek in het Nederlands uit gegeven over de omstandigheden van de hindustaanse contract arbeiders in Suriname. Daar speelde zich het zelfde af. Ze leefden ook in Suriname in armoede toen ze daar aankwamen en de mannen boden hun vrouwen ook als hoer aan om aan geld te komen en waren ook steeds dronken en mishandelden hun vrouwen of staken ze in brand. Dit alles is in boeken vastgelegd die ik gelezen heb. Ik had laatst een stukje uit een boek gekopieerd en op waterkant geplaats maar het moest nog goed bevonden worden. Het is nooit geplaats. Ik dacht bij mezelf zeker een hindustaan die over de plaatsing van artikelen beslist die hun niet aanstaat. DUS MIJN BESTE SURINAAMSE HINDUSTAANSE LANDGENOTEN DIE OP AFRIKA AFGEVEN EN NIET EENS WETEN WAAROVER JE LULT GA ONDERZOEK DOEN WANT JE KENT JE EIGEN GESCHIEDENIS NIET EENS. GA NAAR GOOGLE EN KOM ACHTER DE WAARHEID. En vergeet niet in India worden vrouwen en jonge meisjes dagelijks op klaarlichte dag in bussen verkracht en vermoord. De vrouwen in India worden het slechts behandeld in de hele wereld. Dat zijn niet mijn woorden maar van een documentaire op nederland 2 op de tv. Maar ja de tegenwoordige Surinaamse hindustaan weet bar veel weinig van de geschiedenis van India. Er zijn er wel een paar die deze geschiedenis kennen.😲

  5. Waarom altijd maar dat gezeik over Afrikaanse mensen? Zijn er geen andere volken in Suriname? Zijn die anderen bevolkingsgroepen niet interessant genoeg? Komt het dat de zwarten zoveel swagg hebben dat ze altijd maar besproken worden? Tiger Woods is in ere hersteld. Zijn naam is gezuiverd en hij wint de ene na de andere prestigieuze prijs. De zusjes Williams doen het goed. Er is onlangs een straat naar Obama vernoemd. Wijlen Ali deed veel goed werk voor kansarmen en voor moslims over de gehele wereld. Jawel zwarten hebben veel swagg en dat kan de rest van de andere volkeren niet hebben, vandaar die zware haat en jaloezie jegens zwarten. En je hoeft niets te doen hoor. Maar ja, kijk maar om je heen, overal zie je afbeeldingen van zwarten. Naomi Campbell, Beyonce, Rihanna, Drake, Carson, Mandela, Biko, Garvey, Marley, noem maar op. Ze kunnen het gewoon niet hebben en zien vooral groen van jaloezie dat zwarten meer swagg hebben dan hun omdat ze denken dat ze beter zijn dan zwarten. Botswana doet het goed. Kenia is aan het opkrabbelen uit een economische dip. Liberia deed het altijd al goed. Tanzania doet het goed. Alleen in Afrikaanse landen kun je op safari. Need I say more?

  6. Uit armoede zijn mensen in staat dingen te doen waarvan men in de westerse wereld stijl van achterover slaat.
    In het weekend las ik een artikel in Trouw over Afrikaanse vrouwen in de leeftijd vsn 16 tot 60 jaar die uit pure armoede als sekswerkers hun geld verdienen. De mannen hebben huis en haard verlaten.
    Het is toch o zo makkelijk van creolen om met hun vieze vingers te wijzen wat er allemaal mis gaat en is in India, over wat er misgaat in Afrika zwijgen ze als het graf!

  7. Nog nooit eerder gelezen of gehoord dat Indiase contract arbeiders in Suriname hun vrouwen in brand staken. Wel gelezen dat de Indiase vrouwen van contract arbeiders met meerdere mannen het bed deelden omdat er te weinig vrouwen waren. Niet gelezen dat ze van de mannen moesten prostitueren om geld te verdienen.

  8. @ Afiba,

    Je hebt een grote duim. Waar zijn je bronnen. Zomaar een verhaal verzinnen kan iedereen. Kom met een wetenschappelijk bron als je durft. Als je dat niet kan druip dan maar af.

    Ik wacht op je. Ik hoop dat je weet wat een wetenschappelijk bron is voor jouw bewerkingen.

    Vele van de beweringen op dit forum kan je staven. Er zijn voldoende wetenschappelijk onderbouwde bronnen over welke rol. Zwarten onderling hebben gespeeld om de slavenhandel en slavernij mogelijk te maken en in stand te houden.

    Het was zelf zo, dat als een slaaf later probeerde de slavernij te ontvluchten, z’n mede lot genoten hem terug haalden voor Masra, wetende welke vreselijke lot hij zou ondergaan..Redi moesoes. Ik hoop niet dat je ze hebt in je familie.

    Lees een goed boek. Volgens zijn jouw bronnen je duim of Facebook maar geen studieboek.

  9. Slavernij was sinds Babylon synoniem voor krijgsgevangenen.
    VOC en WIC hebben er handel van gemaakt.

  10. In het boek: “ de nieuwe awatar van de slavernij” geschreven door Radjinder Bhagwanbali staat dat sommige hindustaanse contractarbeiders hun vrouwen lieten prostitueren. Dat deden zij uit pure armoe omdat zij niet genoeg verdienden om in hun onderhoud te voorzien. De contractarbeiders werden zeer slecht betaald. Ook de vrouwen van de contractarbeiders werden net als de slavinnen vdrkracht. Daarover heeft die Afiba het niet.
    Heb op internet een paar bladzijden gelezen en is zeker de moeite waard om het helemaal te lezen.
    Hoop dat dit boek nog verkrijgbaar is. Is verkrijgbaar bij Bol.com voor €69,95.
    Gelijk besteld.

    Dus de racist Afiba moet feiten in hun context plaatsen en niet zomaar roeptoeteren.

  11. @Afiba,

    Die helden die in opstand kwamen of de Hindoes wakker schudden, waren er zeker. Djhaansi ki Raani (een vrouw n.b.), Bhagat Singh, Veer Savaarkar, Swami Dayaanand Sarasvati (Aarya Samaadj), Ram Mohan Roy (Brahmo Samaadj), Subhaas Chandra Bose, Swami Vivekaanand, Yogi Arvind (Aurobindo) en nog vele anderen.
    Alleen, na de onafhankelijkheid kwam de Congress partij onder leiding van Nehru en deze man was geen liefhebber van de eigen geschiedenis en heeft de geschiedenis van India in de geschiedenisboeken voor de scholen zo laten schrijven dat de Hindoes als ezels en bangerikken en de moslims en christenen als helden tevoorschijn kwamen.
    Nu pas, onder Modi, beginnen de Hindoes hun glorierijke geschiedenis te ontdekken en dit zint moslims en christenen niet. Deze 2 groepen schreeuwen dan ook voortdurend dat Modi een Hindoefundamentalist is, want hun misdaden komen nu beetje bij beetje naar voren.
    India is eeuwenlang de economische super power nr 1 geweest in de wereld. Zelfs tijdens de moorddadige moslimperiode (Mughalheerschappij) dat 7 eeuwen duurde, was India een van de rijkste landen op de wereld. Pas tijdens de Britse heerschappij is het land economisch totaal uitgebuit en verarmd. Daar waar de moslims vooral macht, rijkdom en grond wilden en bekeerlingen met de zwaard maakten, daar lieten ze de economie deels ongemoeid. Maar de Britten hebben de economie van India helemaal verwoest. Echt alles geroofd. Indiërs moesten de hongerdood sterven omdat het geproduceerde voedsel werd ingepikt en gebracht naar de Britse soldaten tijdens WO I en WO II. Het land was de textielproducent nr 1, maar textiel moest uit Engeland (dat de kennis van India gestolen had) geïmporteerd worden. Op zout moest belasting betaald worden, vandaar de zoutmarsprotest van Mahatma Gandhi.
    Waarom de mensen niet massaal in opstand kwamen? Omdat ze ingeprent werd dat jezelf verdedigen geweld is en geweld is verkeerd. Alle Surinaamse Hindoestanen weten dit. Onze ouderen vertelden ons, zeg niks terug tegen de zwarten, want dan gaan ze je mishandelen (wat vaak ook wel gebeurde). Bangmakerij en/of valse leerstellingen waren ingeslopen in de opvoeding en daarom zijn Hindoes wat bang uitgevallen. Zelfs nu nog. Hindoestanen zijn er goed in om hun eigen mensen aan te vallen, maar wanneer ze een andere aanvallende groep moeten aanvallen, dan breekt die opvoeding ons op.
    Deze ellendige mentaliteit gaat terug tot de Boeddha. Zijn leerlingen begonnen de mensen te vertellen dat ALLE geweld verkeerd was, dus de wapens oppakken als iemand je aanvalt of je vrouw verkracht was ook verkeerd. Terwijl Alexander de Grote India binnenviel en dorp na dorp plunderde en verbrandde, predikten de Boeddhistische monniken vrolijk, geweld is slecht, gebruik geen geweld. Want dan moet je misschien doden en doden is de hoogste zonde en leidt je naar de hel. En zo is de valse geweldloosheid er langzaam ngeslopen en werd het land een makkelijk prooi voor de binnenvallende moslims en christenen en natuurlijk ook door eigen verraad.

  12. @Jaichand,

    Het heeft totaal geen zin om aan personen zoals Afiba de Indiase geschiedenis uit te leggen.
    Dit soort mensen zijn sterk veroordeeld over India en de hindustanen. Daarom schrijf ik geen lange teksten met de goede dingen die wel in India plaats vinden.
    Dit onderwerp gaat helemaal niet over India. Maar de racist Afiba heeft de aandacht verschoven naar India.
    Straks gaan de teringlijders Sam en Nobruya ook over jou schrijven dat je de discussie verpest.
    Deze twee figuren vinden het prachtig dat hindustanen negatief worden besproken, maar als het andersom gebeurt dan ben je een racist.

  13. @Kree na soso etc. etc;
    actie 7 mei om 14.10 u !
    @Afiba;
    reactie 7 mei om 16.55 u !!

    @Jaimangal; Hartelijk dank voor je waardevolle BIJdrage van 7 mei 21.39 u. 👍🏾
    Op deze manier zullen WELwillenden, de Surinaamse cultuur / geschiedenis / de mede daaruit ontstane onderlinge verhoudingen, steeds beter begrijpen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.