Eerste Zelfreflectiecongres Surinaamse Nederlanders

16
Eerste Zelfreflectiecongres Surinaamse Nederlanders

ROTTERDAM, 7 mrt – Op vrijdag 8 maart 2019 vindt in het Bibliotheektheater Rotterdam het eerste Zelfreflectiecongres Surinaamse Nederlanders plaats. Van 18.00 tot 23.00 uur zal aan de hand van lezingen met bekende gastsprekers worden ingezoomd op de positie, zichtbaarheid en toekomst van Nederlanders met een Surinaamse achtergrond op vijf maatschappelijke gebieden.

Sinds de jaren ´70 is er een grote migratie van Surinamers naar Nederland. De integratie van Surinamers in Nederland wordt doorgaans geslaagd genoemd. Ondanks dat er diverse voorbeelden zijn van succesvolle Nederlanders met Surinaamse roots in alle aspecten van het maatschappelijk leven, zijn er ook grote groepen Surinaamse Nederlanders die minder succesvol zijn dan andere bevolkingsgroepen.

Waar staat de Surinaamse Nederlander anno 2019? Wat kan hij de komende jaren bereiken? Is er behoefte aan een gezamenlijke strategie?
Met vijf lezingen wordt een beeld geschetst van de toekomst van Nederlanders met een Surinaamse achtergrond op de vijf belangrijkste gebieden in de maatschappij. Na elke lezing zullen met de zaal ideeën worden uitgewisseld die niet alleen leiden tot dialogen vol inspiratie, hoop en positiviteit, maar uiteindelijk ook leiden tot een gezamenlijke visie en concrete resultaten.

Melvin Tjoe Nij (bestuurslid VNO-NCW Metropool Amsterdam en founder Young Global People en The Other Network), HR-manager Joan Nunnely, drs. John Brewster (voorzitter Ondernemingsraad Nova College en bestuurslid OR Platform Nederland en Beroepsvereniging MBO) en Ricardo Thomas (founder O1 Group Media B.V.) verzorgen de lezingen over Economie, Politiek, Wetgeving en het Juridisch Syteem, Media en Onderwijs. Dagvoorzitter van het congres is Ian van der Kooye (Chief Operations Officer van FIOM).

Tijdens het Zelfreflectiecongres Surinaamse Nederlanders wordt er terug geblikt en vooruit gekeken. Er worden problemen benoemd en oplossingen aangedragen. Verschillen worden gezocht en overeenkomsten worden benadrukt. Maar bovenal wordt er gereflecteerd. Kom, praat mee en dóe mee.

Vrijdag 8 maart 2019, 18.00 – 23.00 uur, Bibliotheektheater Rotterdam

- Advertentie -

16 REACTIES

  1. Laten ze eens voor de grap een enquête onder de bezoekers van het congres houden met als vraagstelling hoeveel van die zogenaamde trotse Surinamers terug willen keren. Ik vrees dat geen een van hen de vinger zal opsteken. Maar wel lekker meedijen over zaken die hen geen ene moer aangaan.

  2. Baba Sai. Ik kan jouw mening niet delen. Ik ben of moet ik zeggen was in hart en nieren een echte Surinamer. Mijn wens was om daadwerkelijk mee te werken aan de opbouw van mijn land. Ik ben naar Nederland gekomen, gestudeerd met de bedoeling mijn kennis in het belang van mijn land te gebruiken. Op de AMS discussieerde ik altijd met mijn klasgenoten over de opbouw van Suriname. Misschien is dit de reden geweest waarom ik mij nooit thuis gevoeld heb in Nederland. Toen moesten enkele militairen zo nodig een staatsgreep plegen en mijn weg terug om mijn dromen te realiseren werd afgesneden en ik in feite gedwongen werd in Nederland te blijven. Ik zou dus de eerste zijn die zijn vinger zou opsteken. Ik zit nu met een probleem. Misschien ben ik nu te oud om nog iets voor mijn land te betekenen. ik zit daarom in mijn achterkamertje plannen uit te broeden voor Suriname. Je weet het nooit. Misschien is dit ook de reden waarom ik Bouterse niet mag. Op mijn grafsteen mag je vermelden. Hier ligt John. De man met de grote niet uitgekomen dromen voor zijn vaderland Suriname.

  3. Wees trots als je ooit een bijdrage(groot of klein) hebt geleverd of wil leveren aan de opbouw/ontwikkeling van ONS land Suriname.Jammer dat er nogal wat gasten zijn die zich de vrijheid aanmeten om andere surinamers,waar ze ook ter wereld zijn,te beoordelen op hun visie.Sranan is van ONS allemaal.Wie zijn volgens SOMMIGEN de ”zogenaamde trotse surinamers’?misschien een HERORIENTATIE waard?
    CITAAT SATHYA SAI BABA
    begin de dag met liefde,breng de dag door met liefde,vul de dag met liefde,eindig de dag met liefde,dat is de weg naar GOD

  4. @ John

    Als ik mezelf niet vergist, ben je een Javaanse Surinamer (Nederlander )dat heb je eens geschreven hier op de site. John blijft lekker waar je bent, je hebt een goede intentie maar helaas kunnen wij als mensen, niet al onze wensen verwezelijken zoals wij dat zouden willen !!
    Odjo bingong mangon neng kinné waé, karo seduloor mu kabeh. Wonen in een politieke onstabiele land is niet prettig, want je bent niet zeker van je leven. Wij missen hier de zon en andere traditie´s dat we in Sranang hebben, maar daar tegenover gesteld hebben we andere voorzieningen die we in Su niet zouden hebben. ( slamet tan bung )

    sari tori

    Jacko

  5. Het grote probleem in Suriname is dat iedereen teveel droomt. Je hebt handen laat ze eens lekker wapperen in de Surinaamse zon. Of indien je zoveel kennis hebt kom die kennis overdragen aan de jonge generatie. Niemand legt je een strobreed in de weg om wat dan ook te doen in Suriname. Inspiratie en doeners heeft Surinamers nodig. Praters en dromers zitten allemaal al in de politiek. Vandaar dat er niets tot stand komt.

  6. In mijn familie zijn er velen die teruggegaan zijn. Echter is de (politieke) situatie in Suriname zodanig dat ze nu (na 10+) weer terug naar Holland beginnen te komen.
    Suriname is niet meer zoals het was en gaat erg hard achteruit vinden ze.

    Ik zelf denk dat men er niet heen gaat, omdat er een veel betere toekomst hier in Holland voor ons is, dan in Suriname.

  7. @Baba Sai. Ten aanzien van jouw opmerking / vraagstelling heb je het antwoord reeds zelf gegeven. De realiteit is echter dat in het algemeen geen mens zich moedwillig in ellende zou willen storten. Zie de huidige en recente situatie in Venezuela. Anderszins bezien is het ook realiteit, dat vele Surinamers / ingezetenen het land Suriname liever zouden willen verlaten als zij de mogelijkheid hadden. Tenzij men tot de potverteerders van het NDP establishment behoort, zal het goed vertoeven zijn in Suriname.

    Jouw opmerking over het lekker ”meedijen” over zaken die hen (Ned/Suri’s) geen ene moer aangaan. Dit noem ik narrow minded, aangezien dit juist een van de negatieve eigenschappen is waartegen men in Suriname aanloopt. Openstaan voor andere werkelijkheden is een gemis in Suriname omdat het volk onder dit regiem in principe dom wordt gehouden, de mond wordt gesnoerd en niet in staat is om een gezonde discussie te voeren. Met dank aan de verdeel- en heers politiek van deze regering met hun ja knikkers. Suriname is heden ten dage een dictatuur die door één man wordt gedomineerd. Besef wel dat Suriname een creatie van Nederland is en zal blijven en daar valt er niet te ontkomen. Baba Sai blijf bij jouw illusie, want een oprechte Surinamer zal altijd zijn kritiek spuien, ook de Surinamer in diaspora en vooral ten voordele van jouw en je nageslacht die zijn mond niet durft open te doen. Ik verblijf in de hoop dat je het licht in de tunnel van de hel zou kunnen zien.

  8. “Van 18.00 tot 23.00 uur zal aan de hand van lezingen met bekende gastsprekers worden ingezoomd op de positie, zichtbaarheid en toekomst van Nederlanders met een Surinaamse achtergrond op vijf maatschappelijke gebieden.”

    Heeft dus niets met terugkeer naar Suriname te maken.
    Ik zou een enquête uitvoeren naar opleiding, weg waar langs, functie, etc.

    Surinamers in Nederland hebben net als Baba Sai, die ook in Nederland woont het recht om zich met het land Suriname te bemoeien. Ze hebben er familie wonen, soms steunen ze organisatie in Suriname, etc.etc.

  9. Ik weet niet wat ik van moet zeggen van deze lezing. Als ik naar mijn familie kijk en of anderen die al heel lang in Nederland zijn, vanaf de tweede wereldoorlog.

    Discriminatie, militairen, verpleegsters, gestudeerd, ondernemers, vrije beroepen, hard gewerkt, rijksgenoten, allachtonen, enz, enz. ook de generaties erna, die het goed doen. De ouderen die dood gaan. Anderen hebben nog een heel sterke band met Suriname oa ik, anderen die veel jonger zijn, Suriname zegt ze niets en hun kids die ook weinig. Sommigen zijn nog nooit naar Suriname geweest, maar gaan liever naar andere buitenlanden.

    Er zullen families zijn die het goed doen en andere Surinamers die het niet goed doen. Vele Surinamers die naar Nederland kwamen waren bakten er ook niets van in Suriname. Anderen die nauwelijks nederlands spraken hadden het heel moeilijk, maar hun kids kwamen wel heel gemakkelijk op HBO-opleidingen en Universiteiten.

    De creoolse Surinamers hebben het heel vaak over discriminatie op de arbeidswerk of doorgroeimogelijkheden en zijn ook niet zo actief in hun eigen onderneming op te zetten, maar werken liever vaak voor een baas.

    Over het algemeen doen vrouwen het goed. Zowel laagopgeleiden als hoger opgeleiden. Jongeren die goed zijn opgeleid uit alle Surinaamse etniciteiten die doen het gewoon goed. Er is ook een groep Surinamers, oudere die een MBO- of HBO- opleiding hadden in Suriname en in Nederland ook aan de slag gingen in Nederland, wiens kinderen het heel moeilijk hadden met hun schoolopleidingen. Het was aanpassen en meegaan in Nederland.

    Ook waren er Surinamers die nauwelijks een opleiding in Suriname hadden en zelf hebben doorgeleerd en academici zijn geworden.

    Verder zie je Surinamers ook actief in sport, oa professioneel voetbal en atletiek, op de Televisie. Verder zijn er ook culturele activiteiten waarmee ze bezig zijn, zoals Kwakoe en Milan, enz., muziek, rappen, en films, acteurs, actrices, prof-voetbal, makelaar, advocaten, artsen, ondernemers, toko’s afhaalrestaurants, werken voor een baas, verpleegsters m/v, leraar, onderwijzer, buschauffeurs, taxis, snodders, enz.

    In de politiek waren er tijden dat de Surinamers ook in de Tweede Kamer aanwezig waren, gemeenteraadsleden, enz. Met sommigen liep het verkeerd af, waardoor het de groep Surinamers ook veel schade bezorgde. Op dit moment zijn ze niet actief in de Tweede Kamen, op gemeenteniveua is het ook sterk afgenomen.

    Ik ken er vele Surinamers die het goed doen, maar meestal zijn het Surinamers die ook al in Suriname het goed op de middelbare scholen deden en in Nederland hebben doorgeleerd en voor hun kinderen was dat ook vanzelfsprekend. Ondernemers genoeg zijn er ook genoeg. Er moeten meer ondernemers komen, daar moeten de Surinamers op inzetten, vooral die jongeren waarvan de band met Suriname minder wordt en doorleren en Nederland hun basis is.

    Wat jammer is, is dat er een grote groep Surinamers zijn, goed opgeleide die met pensioen zijn gegaan en gaan. Die hebben alles van A T/M Z goed gedaan en huisje, boompje, beestje, tweede of derde huis in Suriname, kinderen goed opgeleid en die doen het ook goed en die gewoon van hun pensioen leven en meer in het buitenland zitten e/of Suriname. Met hun kennis en ervaring doen ze niets. Dat vind ik wel jammer.

    Surinamers als groep bestaat niet in Nederland, het gaat om het individu, een familie is het gezin en iedere individu moet het beste uit zich zelf halen. Dat is wat Nederland is en van het individu verlangt en daar gaan de meeste Surinamers die goed boeren ook helemaal in op. Als groep bestaat de Surinamers niet in Nederland en ik denk niet dat het ook als groep of dat ze zich Surinamers een eenheid gaat worden. Men moet voor zijn/haar eigen succes gaan. Dat telt in Nederland.

    Ze vieren de Christelijke Feestdagen, Sinterklaas en Pieterbaas geeft bij de Creolen problemen, fans van alle profvoetbalclubs, deden ook aan karate, hardlopen, houden van dansen, eigen Surinaamse srananmuziek, sranan feesten, 1 july keti koti, pagwa, vroeger had je Brasa day, enz.

    Surinamers zijn wel aangepast, maar zijn er nog lang niet. Ze hangen erbij en zijn met zich zelf bezig. Niets mis mee, zolang je het goed doet, op school, je werk, enz. Het individu/gezin, (klein)kids die zijn zaken goed doen. Dat vraagt de Nederlandse Mij.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  10. Gelijk gezindten zoeken hebben hun eigen clubje, studiegenoten, kerkgenoten, geloofsgenoten, prof-voetballers, muziekgenoten, radio-en teveegrnoten, toneelgroepen,

    Het gaat om het individu en het behalen van zijn of haar doelen: academici, ondernemen, prof-sporten, werken, enz.

    Zij die het niet halen blijven hangen op hoeken, pleinen, cultuur, discriminatie, drugshandel, verslaafd zijn, schuldhulpverlenen, armoede, oud worden, heimwee, over Suriname praten voor de onafhankelijkheid, dood gaan in Nederland en begraven worden.

    Nederland is individualistisch, kapitalistisch, dat is ook wat verlangt van iedereen voor jezelf zorgen, gezin, huisje, boompje, beestje, Surinaams eten en drinken thuis, gemengde huwelijen of binnen je eigen soort.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  11. Nederland en de “Antillen”
    Grondgebied:Het Koninkrijk Der Nederlanden: Het Nederlandse Grondgebied en de Caribische
    Eilanden
    De Grondwet van Nederland, Trias politica, enz.
    Inrichting en Bestuur,
    De Kroon
    Ministers,
    Tweede Kamer, Eerste Kamer,
    Kapitalisme met een sociaal randje, Individualisme, calvinisme, zuinigheid, de koopman en de dominee, zelfstandigheid, kwaliteit, de mentaliteit van de Nederlander , Fries, enz, goed en kwaad, wat kan en wat mag niet? Discriminatie of grap?
    Normen, waarden, cultuur, zeden, gewoonten, westerse klederdracht, geloof/geloven, tradities, (Christelijke, Joodse, anders ) feesten, sporten, spel, calvinisme, De Nederlandse Taal, Nederlandse dialecten, Amstersdamse, Rotterdamse, Haagse, Utrechtse, enz), respect, enz.
    Kerkelijke feesten: Kerstfeest, Pasten, Pinksteren,
    Oud – op Nieuwjaar, vuurwerk,
    Tradities: Elfstedentocht, schaatsen, skiën, koorzangen, haring eten, bloemen voor derden brengen, Carnaval feesten,

    Het Nederlandse Koningshuis: Is dat geintergreerd: Frans- Duits, Spaans, Engels, Argentijns,

    Suriname/rs: voor 25 november 1975 in Nederland en in Suriname
    Spraken Nederlands ( Surinaams Nederlands, vierden Sinterklaasfeest, Kerstfeest, Pasen, Pinksteren

    Wat gebeurt er bij het geboren worden, feesten van een bepaalde etniciteit, besnijdenissen, enz
    Bij het sterven, begrafenisriruelen, Wat is de norm? : Culturele of Nederlandse, Joodse, Hindoestaanse, Creoolse, enz. Wie doen dat. Stel een gemengde gezin ( Blanke – Creool), Blanke – Hindoestaanse, enz.)

    Nederland is altijd een plaats geweest waar mensen die vervolgd werden om wat voor reden dan ook naar toe trokken en zich vestigden met hun cultuur, taal, kennis, geloof, zeden en gewoonten, enz.

    Ook de diverse Surinaamse cultuur of de Indonesische cultuur, ( Molukkers, enz)

    De culturen in Friesland kunnen anders zijn dan die in Limburg, enz. Dus wat is de bepalende norm.

    Een ieder zal zich dus moeten aanpassen aan de plaats, streek, stad, dorp waar men is.

    Waar zijn de Surinamers gevestigd: De oude wijken in de grote steden: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Limburg, enz. de geschoolden in de nieuwe wijken.

    Gemengde relaties hebben andere zeden en gewoonten dan een relatie dat uit een bepaalde etniciteit is, voorbeeld creolen, Hindoestanen, Inheemsen, Marrons, Javanen, enz.

    Zie: Ruud Gullit, Frank Rijkaard, gemengd, kent de Nederlandse cultuur en zeden, tradities, enz.Maar ook C. Seedorf, en zie dan de overeenkomsten en verschillen, geliefd en of gehaat, enz.

    Ben je aangepast in een dorp, ondanks dat je anders bent ( uiterlijke kenmerken) maar je gedraagt, als bij wijze van spreken een boer uit een dorp uit Friesland, gemengd of uit een andere etniciteit.

    Er spelen veel slagen om te spreken van geslaagd of niet geslaagd zijn in een andere land, Nederland. Want respect, erkenning krijgen is ook belangrijk. Meedoen , hoever en wat laat je na te doen. Zie moslims in Nederland, 2e, 3E, 4E generatie.
    Ook het thuisland van jezelf, ouders als een ver van mijn bed land zien, die je niets zegt. Wel of niet.

    Volg je opleiding, vind je werk, volg hoge opleidingen, doelen goed stellen en realiseren en verder gaan met kwaliteit te leveren. Je geld verdienen, je belastingen betalen en probeer onafhankelijk te zijn. Dat zal weinigen lukken en al zou het je wel lukken, dan nog moet je respect krijgen.

    Voorbeelden: zie het koningshuis, voetballers als Ruud Gullit, Frank Rijkaard, C. Seedorf, Patrick Kluivert, Umberto Tang, Gerard Spong, Prem Radakisoen, Gerda Haverton, Taante, enz. enz.

    Zo lang je werk en je geld verdient en je belasting betaalt, zal niemand je lastig voelen. Als dat zo eenvoudig is: zie de mevrouw die in Zaandam een ijszaak wilde beginnen of de mevrouw v Silvana Simons, enz. De achtervan van PVV is een zeer lastige groep, die liever alles wit ziet en wat niet wit is, hoort hier niet thuis en is alleen op grond daarvan al niet geïntegreerd.
    Creolen zullen het moeilijker hebben dan de andere etniciteiten uit Suriname, omdat ze toch hun lichamelijke kenmerken al niet geaccepteerd wordt door blanke Nederlanders/PVV.
    Een sellant detail is, dat Surinamers ook discrimineren. Want ze mogen dan dezelfde kenmerken hebben als oa de Afrikanen, Surinamers vinden dat zij wel in Nederland mogen zijn, maar de Ghanees, of andere Afrikanen niet. Ze vinden zelf dat Surinamers die hier niet geboren is, hier niet thuis horen of die pas later naar Nederland gekomen zijn. Grappig!

    In de loop van alle tijden zijn door de komst van allerlei mensen vanuit Europa naar Nederland en er buiten vele zaken veranderd. Ook de moderne Amerikaanse trend speelt een rol. Spijkerbroek, muziek, rock en roll muziek, enz traditie liederen van Nederland, enz.
    Surinamers die hun doelen hoe klein dan ook weten te verwezenlijken, een opleiding hebben afgerond, een baan hebben, geld verdienen belasting betalen, zullen het wel overleven. Het was zo, is zo en zal ook zo blijven. Velen zijn gekomen en ook gestorven. Het leven gaat door met de Surinamers in Nederland.

    Surinamers zullen zich handhaven in Nederland.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  12. Volkslied: Wilhelmus Van Nassau

    Ik heb het nooit gezongen, ook niet toen ik in Suriname woonde in de jaren 60 en halverwege de jaren 70 van de vorige eeuw. Hoog uit een regel als ik ergens was, bijvoorbeeld, als het Nederlands Elftal bij een EK of WK speelt.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  13. Turken doen het beter. Ze zijn slimmer dan de Marokkanen en hebben het voordeel dat er veel Turkse instellingen zijn die hen ondersteunen. Bovendien is Turkije een redelijk ontwikkeld land met vele universiteiten en is er meer eenheid onder de Turken, hoewel Erdogan een splijtzwam is.
    Surinamers doen het ook goed, maar geven hun identiteit heel snel op i.t.t. de Turken.
    Maar de onderlinge verschillen binnen een groep zijn ook groot, net als bij de autochtonen. Maar hoe het ook zij, je bent niet in een natuurlijke omgeving. Je lichaam is niet gebouwd op winters, herfst en lente. De gewoonten en gebruiken zijn anders dan je gewend was. Jij moet je constant aanpassen. Die probleem heeft de autochtoon niet. Alles is voor hem standaard. Hij hoeft zich aan niemand aan te passen. Hij bepaalt de regels. Daar lopen allochtonen best wel tegen aan, dat hun ‘dingen’ altijd moet wijken. Het maakt dat je je vooral thuis of in de eigen groep het prettigst voelt. Dit geldt m.n. voor de oudere generatie.
    Voor de jongeren is het verschil kleiner, want ze worden al vanaf de kindercreche geïndoctrineerd en kennen vooral de autochtoonse cultuur, zeden en gebruiken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.