Controversiële landrechtenconventie eerste eis stamleiders Suriname

15
Conflict over granmanschap van de Saamaka stam in Suriname

PARAMARIBO, 11 okt – Land- of grondenrechten staan bovenaan de verlanglijst die Marron- en Inheemse leiders naar de regering van Suriname hebben gezonden. De zogenaamde Liba Krutu stelt deze rechten principieel in een negentien punten tellend eisenpakket. “Het traditioneel gezag verzoekt dat de Staat Suriname de ILO Conventie nummer 169 zo snel als mogelijk ratificeert”, luidt de eerste eis. Nu al staat vast dat de regering daar niet zonder meer aan zal voldoen. Suriname behoort tot de weinige landen op het westelijk halfrond die de conventie nog niet hebben geratificeerd. Daar zijn zwaarwichtige redenen voor.

Het is ook waarom tot nog toe geen enkele Surinaamse regering de conventie formeel heeft erkend. De conventie omvat voor Suriname kennelijk controversiële artikelen. Het vijftiende artikel stelt: ‘De rechten van de betrokken volkeren op de natuurlijke hulpbronnen die deel uit maken van hun grond, moeten worden gewaarborgd. Tot deze rechten behoort het recht tot deelname in het gebruik, het beheer en het behoud van deze hulpbronnen.’

Regeringen van verschillende pluimage struikelden onder meer over dit artikel. Aangevoerd werd en wordt dat het artikel haaks staat op wat de grondwet voorschrijft. Volgens de grondwet behoort alles wat in de Surinaamse bodem zit de staat toe. Als de stammen in het binnenland hun eis zo scherp stellen, kan de erkenning van hun landrechten nog een lange ruk worden. De stammen eisen ook betere leefomstandigheden en een eind aan politieke inmenging.

- Advertentie -

15 REACTIES

  1. De fragmentatie van Suriname is begonnen. De negentien eisen liegen er niet om. Sommige zijn zeker gerechtvaardigd en andere hopeloos te realiseren. Zolang de binnenlandse bewoners niet erkennen dat Suriname een geheel is en dat ze deel daarvan uitmaken zal het moeilijk zijn concessies te doen.

    Intussen krijgen deze Granman`s wel soldij van het centrale gezag. Wat voor noemenswaardige prestaties hebben ze zelf geleverd? Ze kunnen hun eigen mensen niet eens in toom houden. Koppige mensen zijn het en ze stevenen regelrecht af op een oorlog. Ik hoop dat Bouterse zich koel houdt en in alle redelijkheid sorteert wat wel wenselijk is en wat niet. De komende 18 maanden zullen zeer spannend worden. Ik vind dat men zich moet focussen op de verkiezingen en lopende processen. Zaken die min of meer voor afleiding kunnen zorgen moet men vermijden. De grondenrechten dienen wel geïmplementeerd te worden.

    Besluit 4 van 19 vind ik wel grappig. Ze willen geen Afro-Surinamer genoemd worden maar Marrons. Nou, dat is de makkelijkste eis om in te willigen. Etnisch bekeken is de Marron geen zelfstandig ras, maar maakt deel uit van het negroïde ras. Door deze eis zie je al dat deze mensen Suriname als geheel niet willen erkennen. Maar ze willen wel de lusten.

  2. @ pakiratigri,
    Het lijkt alsof je “antropologie” hebt gestudeerd !!
    En wat krijgen de “echte autochtonen” ,de Indianen ???,van wie alle land oorspronkelijk is gestolen ???

  3. Dat land is 1 grote splijtzwam. Altijd maar populistisch roeptoeteren dat verschillende culturen zo vreedzaam naast elkaar wonen, is inmiddels wel achterhaald. Volk is verdeeld tot op het bot en onderlinge haat viert hoogtij. Paars=verdeel en heers.

  4. Wanneer houden deze gasten nu een keertje op. Zij hebben geen stuiver bijgedragen aan de ontwikkeling van Suriname. Leven al eeuwen in de boes boesie met een kokolampoe. Verwekken kinderen in alle dorpen, zonder ze te onderhouden. Ze hebben niets te eisen. De bossen worden zwaar verontreinigd door deze bevolkingsgroep. Roven en moorden, diefstallen waar het kan.
    Hebben totaal geen scholing genoten. Sommigen weten niet eens te lezen en te schrijven.Laten ze ons met rust laten met hun eisen. Stelletje profiteurs.

  5. @ pakiratigri
    Heb je ook een link naar die 19 eisen want ik zoek die nog.
    En dat ze betaald worden voor de diensten die ze namens de overheid doen krijgen ze vanzelfsprekend betaald. Of werk jij altijd gratis??
    Mensen in toom houden zit evenwel niet in dat taken pakket. En zeker niet in de sfeer van “mensen hun democratische rechten afnemen”waar jij impliciet op doelt.
    Tot slot is het hun goed recht om te stellen dat ze Marrons genoemd willen worden. Je ziet dergelijk vereenzelfigen overal en het moet het als beschaafd mens gewoon accepteren. Zo willen veel Belgen Vlaming genoemd worden en zijn er in NL veel die de naam Limbo willen. Normaal en zelfs begrijpelijk dat zij een zeker afstand nemen tot de groep in SR die zich met alle geweld Afro-Suries noemen en zich daarmee bewust afkeren van het begrip Surinamer. Waar Marrons nog informatief is het begrip Afro-Surinamer eerder Anti-nationaal en dat van iemand die steeds beweert zo nationaal te zijn. Ja national als het blijkbaar alleen over Afro-Surinamers van de NDP gaat??!!

  6. Eerst moet men na gaan wat marron. marrons betekent voor dat mensen blijven noemen de geschiedenis heeft mij geleerd dat marron een weggelopen zwijn werd genoemd wat dat betreft moeten we echt gaan af vragen of ze echt nog het woord marron nog willen Surinaamse mensen zijn tot de dag van vandaag verdeeld en dat is jammer eenvoudig oplossing is er niet dan terug duiken in de geschiedenis en daar gaat het mis omdat de geschiedenis die ik in Suriname heb geleerd heel anders is dat wat er allemaal is gebeurt met bewijs en licht in Europa maar natuurlijk kan je ook niet alles geloven tot dat je zelf kan lezenen en begrijpen en verplaatsen dan gaat men het begrijpen Suriname is van ons allen inheemse Afrikaanse Hindoestanen Javaanse shineesen waren de voor ouders nu zijn ze Surinaamse mensen zo lang wij in groepjes denken van die is dat die is dit gaat nix goed gaan alles is bewust zo gedaan en dit is het resultaat van de geschiedenis Suriname

  7. Het is natuurlijk de vraag of de “Marrons” als inheems volk kunnen worden gezien zoals bedoeld in de ILO Conventie nummer 169. Het zijn tenslotte, migranten, zoals bijvoorbeeld de blanken in Zuid-Afrika en in Zimbabwe. Helaas wel de migranten die het minst aan de ontwikkeling van Suriname hebben bijgedragen, dus of hun grote mond nu zo gerechtvaardigd is?
    Zoals A-No-Mie al zegt, feitelijk zijn alleen de indianen de echte inheemsen, de rest is import.

    Bouterse en zijn vrienden beginnen een beetje zenuwachtig te worden in de aanloop naar de verkiezingen van 2020 en zijn bezig de bosbewoners te paaien. Voorlopig heeft men er een puinhoop van gemaakt. Maar ach, what´s new?

  8. FBI:
    alle ‘kulverhalen’ en misplaatste (nationale) verontwaardiging ten spijt, had Stef Blok het wel degelijk bij het rechte eind. Een ieder doet maar wat, samenwerking tussen de verschillende bevolkingsgroepen is een utopie, er is alleen maar afgunst.

  9. De marrons claimen het hele binnenland terwijl ze het lang geleden om zo te zeggen in bezit hebben genomen.De inheemsen die zijn de oorspronkelijke bewoners van het binnenland maar de marrons stellen zich zeer dominant op.Volgens mij kunnen ze nooit aanspraak maken op al de rijkdommen in het binnenland.Ze mogen best delen in de rijkdom maar dat geldt voor alle bewoners van Suriname

  10. Ma warom onze broeder noeme zich marron? Marron beteken kastanje. Warom broeder wil genoem worden kastanje?

  11. In Suriname wordt te weinig aandacht besteed aan de duurzame exploitatie van de natuurlijke rijkdommen. De binnenland bewoners hebben zowel de kennis als de vaardigheden daartoe. Het zou niet zo gek zijn om hen het vruchtgebruik en het beheer van hun woongebieden te geven. Zij weten hoe je verantwoord hout kan oogsten en toch het bos in stand houden. Natuurlijk moet er wel op toegezien worden middels de regels van het FSC keurmerk.
    Ook zaken zoals de winning van goud kan in hun handen gegeven worden met de verplichting de opbrengst te verkopen aan de Surinaamse bank, tegen valuta, na in houding van belasting.
    Het zorgt voor werkgelegenheid en welvaart in het binnenland en voorkomt dat jongeren op drift raken en verkeerde wegen gaan bewandelen.

    Het traditionele gezag bij de binnenlandbewoners ligt bij de ouderen die democratisch gekozen worden. Dat moet zo blijven. Ouderen hebben niet de neiging mensen als Ronnie Brunswijk als rolmodel te nemen en louter eigen ambities na te streven. Dat systeem functioneert al een paar honderd jaar en zorgt voor stabiliteit, dus waarom veranderen?

    Het probleem is natuurlijk de hebzuchtige en kortzichtige elite in Paramaribo die alleen op eigen gewin uit is en geen respect heeft voor het binnenland. Als Santokhi slim is sluit hij een overeenkomst met de ABOP om na de komende verkiezingen op dat punt samen te werken. De binnenlandbewoners zullen niet op de VHP stemmen en alleen kan de VHP geen meerderheid krijgen. Samen kunnen ze verandering brengen en de verrotting van de Surinaamse samenleving aanpakken.
    We moeten wel hopen dat tegen die tijd niet heel Suriname al is weggegeven aan de Chinezen en de goudbedrijven.

  12. Ik wil ook een stam oprichten man. Met mij als dorpshoofd, mijn 6 vrouwen als bestuursleden van het dorpsraad en mijn 30 kinderen als onderdanen. Ik wil in het gebied van Midden Marowijne tot aan Brazilië, dan heb ik Frans Guyana en Brazilie als buren.
    Wie wil deel uitmaken van mijn nieuwe stam, De Maruwanen?

  13. Over 2 jaar wordt er een nieuwe stam ontdekt in de binnenlanden, nl die van mij. De Suriden. Ik claim ook een bepaalde grondgebied en autonomie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.