Historiek: De geschiedenis achter ‘Frimangron’ in Suriname

13
Boek over geschiedenis van slavernij en emancipatie in Suriname

AMSTERDAM, 27 sep – Bij uitgeverij Ambo|Anthos verscheen deze week het boek Eigendomsstrijd van historicus Karwan Fatah-Black over de geschiedenis van slavernij en emancipatie in Suriname. Op het online geschiedenismagazine Historiek.net staat een fragment uit de inleiding van het boek over een stukje land dat bestemd was voor vrijgemaakte slaven: Frimangron.

In de straten, huizen en erfjes van Paramaribo was de controle van de slavenhouder moeilijk vol te houden. Daar begon een vrije groep de fundamenten van een eigen gemeenschap te leggen. Terwijl de slavenhouders streden voor de controle over hun eigendom, zochten in de stad en aan de waterkant de slaven hun wegen naar vrijheid.

Lees hier het stuk ‘Frimangron en de fundamenten van de vrije Surinaamse gemeenschap‘ van Historiek.net.

- Advertentie -

13 REACTIES

  1. En aldus zoekende zullen wij onze historie eindelijk doorgronden. en er is meer, veel meer te ontdekken.
    Surinaamse historici, Ik ben benieuwd.
    Wat hebben we intussen ontdekt?
    Zwarte helden, maar ik zie nog steeds geen zwarte heldinnen.
    Brits Indische helden en heldinnen, die zijn reeds redelijk in beeld gebracht..
    Maar waar blijven onze Javaanse en Chinese helden en heldinnen?
    Laten we dus in de archieven gaan spitten en graven. Ze waren er. Het probleem is nog om deze mensen te vinden.
    Dit om tot de ontdekking te komen dat Suriname een geweldige historie heeft.

  2. @Beste John,
    Googel maar eens op Elisabeth Samson. Je hoeft niet direct op historici te wachten. Wat let jou zelf om op onderzoek uit te gaan? Door de opkomst van internet is het ook de allergrootste bibliotheek ter wereld geworden. Wel goed zoeken en vergelijken wat kan kloppen en wat niet. En ook vanuit welke context een verhaal benaderd moet worden.

    Maar in die tijd waren vrouwen wel ondergeschikt aan mannen. Laat staan de Chinese en Javaanse vrouwen. Tetary uit India is ook een bekend voorbeeld van een heldin. Maar het gaat het lastig spitten zijn om een speciale uit te lichten. Maar je hoeft niet bepaald een individu speciaal naar voren te halen. Het gaat in dit geval meer over de kracht van de massa. Dus aan de vrouwen die gezamenlijk allemaal heldinnen waren omdat ze hun ding deden voor de ontwikkeling van kroost en land.

    Nu alles zoveel beter is vastgelegd en geregistreerd en op video, zal het over een pakweg honderd jaar veel makkelijker zijn zich specifiek te richten op Surinaamse heldinnen van nu.

  3. Hier een paar stukjes:
    Frimangron,
    Omdat eigenlijk niemand er wilde wonen bleef het stukje land tussen de stad en de eerste plantages lange tijd ongebruikt. Tussen de Drambrandersgracht en het slootje met de toepasselijke naam Limesgracht lag een weiland waar weinig mee gebeurde. Het heette in de volksmond Koeiknie, net als de velden aan de westkant van de stad. Het was er zo drassig dat de koeien er tot hun knieën in de modder wegzakten. Later zou het de naam Frimangronkrijgen, vrij vertaald ‘land van de vrije mensen’. De achttiende-eeuwse kaartenmakers waren het er niet over eens of het wijkje Frimangron eigenlijk wel bij de stad hoorde. Soms werd de Pontenwerfstraat die dwars door de wijk liep wel ingetekend, keurig met afgemeten percelen, maar even vaak viel het buiten het rood gearceerde deel waarmee op de kaarten het verstedelijkte gebied werd aangegeven.

    Slavernij bestond in Suriname bij de gratie van geweld en de berusting van de slaafgemaakten in hun lot, die werd gevoed door een opgelegd geloof in de eigen minderwaardigheid. De dreiging van geweld en de diep ingeprente slavenmentaliteit waren echter niet genoeg om de slavernij in Suriname in stand te houden. Wereldwijd kenden alle slavernijsystemen ontsnappingsroutes. Het vrijlaten van bevoorrechte enkelingen gaf hoop aan degenen die nog in slavernij zaten.

    Door af en toe een enkeling vrij te laten wekten de eigenaars bij hun slaven het gevoel op dat er een hiernamaals na de slavernij mogelijk was. Maar dan alleen voor diegenen die loyaal waren en (tegelijkertijd) uitblonken. De incidentele vrijlating bevorderde de stabiliteit van het slavernijsysteem, de hoop op vrijheid vergrootte de dienstbaarheid. Het verlichtte ook het bestaan van de eigenaren, slaven vrijlaten gaf hun het gevoel dat zij rechtvaardig heersten over hun slavenmacht.

  4. De slaven die bleven werken op de plantages zijn de helden.Om maar niet te werken,hebben velen de wijk genomen naar de bossen en hun mede slaven in de katibo gelaten.

  5. Om maar niet te werken, werken onder dwang is anders dan werken zonder dwang ,maar vrijwillig of omdat je moet eten is toch hoe het moet
    Maar werken en op je flikker krijgen omdat je niet doet wat de baas zeg, wie dat vrijwillig.

  6. Ik heb begrepen dat het huis van Elisabeth Samson aan de Wagenwegstraat zwaar verwaarloosd is, en gesloopt gaat worden. Het zou erg jammer zijn om weer een belangrijk stukje geschiedenis te verliezen in SU

  7. Ik heb begrepen dat het huis van Elisabeth Samson aan de Wagenwegstraat zwaar verwaarloosd is, en gesloopt gaat worden. Het zou erg jammer zijn om weer een belangrijk stukje geschiedenis te verliezen in SU

  8. Achterkant van het van Samson huis[Heerenstraat] staat een stellage maar die staat een paar jaren daar zonder dat er wat aan het huis wordt gedaan.De planken beginnen inderdaad los te raken.In de tijd van Samson was er tegenover haar huis een piket.Dat is een paal waaraan de slaven werden gebonden om geslagen te worden als ze dat verdienden.

    Op frimang grong hebben door de staat aangekochte slaven gewoond.Ze waren in principe vrij met dien verstaand dat als de staat ze nodig had,zij niet konden weigeren. Deze vrije slaven werden gebruikt om de marrons te bestrijden.Van daar de naam frimangron.Later zijn deze mensen REDI MUSU gaan heten naar de rode muts die ze droegen.Originele naam van hun was korps zwarte jagers.

    Er was nog een korps die tegen de marrons vochten.Dat was de korps vrije negers.Deze bestond uit vrije blakamangs en mulatten die hun dienst plicht vervulden.

  9. Achterkant van het van Samson huis[Heerenstraat] staat een stellage maar die staat een paar jaren daar zonder dat er wat aan het huis wordt gedaan.De planken beginnen inderdaad los te raken.In de tijd van Samson was er tegenover haar huis een piket.Dat is een paal waaraan de slaven werden gebonden om geslagen te worden als ze dat verdienden.

    Op frimang grong hebben door de staat aangekochte slaven gewoond.Ze waren in principe vrij met dien verstaand dat als de staat ze nodig had,zij niet konden weigeren. Deze vrije slaven werden gebruikt om de marrons te bestrijden.Van daar de naam frimangron.Later zijn deze mensen REDI MUSU gaan heten naar de rode muts die ze droegen.Originele naam van hun was korps zwarte jagers.

    Er was nog een korps die tegen de marrons vochten.Dat was de korps vrije neeeegeeeers.Deze bestond uit vrije blakamangs en mulatten die hun dienst plicht vervulden.

  10. Ze mogen ook vermelden dat op veel plaatsen in de binnenstad en op de erven mensen werden begraven in het verleden.
    Bijna niemand wil wonen in de binnenstad, tumsi furu fokop. Misschien dat het daarom na 15:00 als een spookstad lijkt…

  11. Er verschijnen allerlei boeken, wereldwijd wel duizenden per dag. Maar nauwelijks een die als je die gelezen hebt, je geneest van je zonden. Heel veel geleuter dus.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.