Ied-gebed na 3 jaar weer op het Onafhankelijkheidsplein in Suriname

5
Ied-gebed na 3 jaar weer op het Onafhankelijkheidsplein in Suriname

PARAMARIBO, 22 aug – Islamitische vrouwen gisteren op het Onafhankelijkheidsplein in Suriname. De afgelopen drie jaren was het plein in het centrum van Paramaribo afgesloten voor activiteiten, maar daar kwam deze week een einde aan.

Na drie jaar mochten moslims weer het Ied-gebed op het Onafhankelijkheidsplein houden in verband met het Offerfeest (Ied-ul-Adha). Dat gebed vond dinsdagochtend plaats (FOTO), waarna in verschillende moskeeën de dieren werden geofferd.

Officieel werd door het ministerie van Binnenlandse Zaken vastgesteld dat Ied-ul-Adha op woensdag 22 augustus (vandaag) valt. De dag wordt bepaald op basis van voorstellen van diverse gemeenten en is een nationale vrije dag in Suriname.

- Advertentie -

5 REACTIES

  1. De kleding van de moslims hebben een grote verandering ondergaan.Moet het niet zo zijn dat ze ook in tenten gaan wonen?Mohamed heeft in tenten gewoond en Gadaffi als goede moslim nam zijn eigen tent mee naar welk land hij ook ging.Hij woonde in en ontving zijn gasten ook in.

  2. Kom op waar hebben we het over,geloof en politiek en gaan niet samen ,een ieder spreekt de de waarheid sorry

  3. Deze dracht is niet zo maar een gebruik, er zit meer achter. Het is ook een zichzelf op een voetstuk plaatsen ten opzichte van vrouwen die zich niet zo kleden. Er zijn verschillende redenen waarom ze het doen. Ze moeten het van vader, echtgenoot, broer (altijd een man!), of ze denken dat het de wil van de Almachtige is, of ze laten daarmee zien dat ze vrome moslima´s zijn.
    De katholieke kerk kent de zeven hoofdzonden. De eerste is: Superbia (hoogmoed – hovaardigheid – ijdelheid). Het zo demonstratief dragen van de islamitische kledij is te zien als Superbia. Deze vrouwen denken dat ze beter zijn anderen, de ongelovigen. Feitelijk zijn het dus hoogmoedige, dus in katholieke ogen zondige, vrouwen.
    In Europese wijken met veel moslims wordt door mannen druk uitgeoefend op meisjes om de hoofddoek te gaan dragen. Zij zien die vrouwen als onderdeel van hun kudde, hun bezit. Niet hoofddoekdraagsters, moslima of niet-moslima wordt soms “hoer” nageroepen. Wie geen hoofddoek draagt is niet fatsoenlijk.

    In Suriname zal het zo ver niet komen, maar het is de vraag of al die vrouwen er vrijwillig zo bij lopen in die warmte. In sommige islamitische landen is de hoofddoek zelfs verboden, bijvoorbeeld op scholen. In ieder geval, oplettendheid waar dit heen gaat is geboden. Religieus fanatisme is vervelend voor iedereen.

  4. Toen de hervormingen onder de Javaanse Muslims kwamen om het moslim geloof te zuiveren van wat de Javanen bij hebben gedaan ging mijn moeder alleen mee met het hoofd doek. Zuiveringen als geesten eten niet dus geen slametan meer. Bourka dagen zo hoort het voor muslim vrouwen. Ook geen krab meer eten.
    Mij Moe had een kruidenierstand op de markt en vond een bourka een hindernis om zaken te doen en thuis blijven en pa laten werken was haar een doodzonde
    O ja ze ging met pa naar de hajz in Mecca en Medina in Witte kleuren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.