Albert Aboikoni beëdigd als granman van Saamaka stam in Suriname.

8
Albert Aboikoni beëdigd als granman van Saamaka stam in Suriname.

PARAMARIBO, 13 aug – Albert Aboikoni is zondag door president Desire Bouterse beëdigd als granman van de Saamaka stam in Suriname. Bouterse hoopt dat daarmee een vete van vier jaren tussen Aboikoni, Naze Amina en Frans Banai ten einde is gekomen. De drie streden sinds het heengaan van granman Belfon Aboikoni in 2014 om de opvolging.

Het nieuw stamhoofd heeft na de ceremonie in het presidentieel paleis de stam opgeroepen de gelederen te sluiten. Hij heeft Amina en Banai publiekelijk uitgenodigd om de handen in elkaar te slaan en samen de stam verder te ontwikkelen.

Aboikoni heeft in aanloop daarop alvast excuses aangeboden aan de stam, de Surinaamse samenleving en zowel Amina als Banai voor de harde woorden die ze de afgelopen periode over en weer hebben geslingerd. (Foto: Louis Alfaisie)

Albert Aboikoni

- Advertentie -

8 REACTIES

  1. Wat een theatrale, hypocriete poppenkast in een achterlijke cultuur. Rooksignalen, spiegeltjes, kraaltjes, tromgeroffel en een veel te grote pet. Suriname 2018.

  2. Zoooooo, de kogel is door de kerk. De komende tijd zal ons leren of het een goede keus geweest is. Het kan met een sisser aflopen in de zin dat partijen de vredespijp samen roken, gezamenlijk optrekken en werken. Granman Aboikoni heeft alvast zijn excuses aangeboden.
    Echter , indien men het niet accepteert, kunnen er nare consequenties daaruit voortvloeien.

    Het netwerk van de Marron- vrouwen had gehoopt op een Salomons oordeel. Kanttekening valt hierbij te plaatsen dat aangezien de jarenlange duur van dit conflict waarbij men onderling geen water bij de wijn wist te doen, het niet te verwachten was dat er een Salomons oordeel geveld zou worden door de president. Want dat had dus binnen die vier jaren verwezenlijkt kunnen worden door henzelf. .

    Verder mag de Marron gemeenschap zich buigen over kwesties als de criminaliteit indammen. Opvoeding, onderwijs en werkgelegenheid zullen verder gestimuleerd moeten worden. If yu e wroko, i no musu go roof. En winsi i no e wroko ,i no mag roof. Hierbij niet gezegd dat alleen Marrons stelen , echter een relatief groot deel komt uit die gelederen omdat ze kansarm zijn, en daar moet verandering in worden gebracht. Het mag niet meer zo zijn dat in Paramaribo en omstreken er geroofd wordt en men daarna zijn toevlucht zoekt in het binnenland of de grens oversteekt naar Saint – Laurent tot de storm zo een beetje geluwd is.

    Behalve de politie ,hebben de granman, kapiteins, basjas en andere actoren hierbij een belangrijke rol te vervullen. Ook Brunswijk kan een belangrijke rol vervullen omdat het merendeels zijn achterban is. Hij is weliswaar niet zijn broeders hoeder , maar alle beetjes helpen. Kortom , genoeg werk aan de winkel.

  3. Wat Bouterse gedaan heeft is de oorlog verklaart aan de Saamaka gemeenschap. Dat Bouterse het zo ver heeft laten komen is zeer betreurenswaardig en geen respect kunnen opbrengen voor de mensen hun cultuur en traditie. De bemiddeling door Bouterse is verkeerd begrepen en partij gekozen wat zeer onbeleefd is.

    Heeft misbruikt gemaakt van zijn positie als president, bij deze zou je Bouterse kunnen vergelijken met een dommekracht dat zich niet heeft gehouden aan wet en regels. Ik neem de adviseurs van de dommekracht ook kwalijk en zeer kwalijk ook, zo toevallig en frappant dat de bewoners van boven Suriname achter die stomme benoeming van een dommekracht hebben gesteund, dan weet men reeds dat er politiek werd bedreven met de arme mensen. Dit is zeker de groep van Henk Herrenberg ook zo een klote bejaarde man.

    Dat de mensen van Berg en Dal jaren voor de gek werd gehouden met de zogenaamde bodemprocedure. Waar is de deskundige Jozefzoon gebleven? Een grotere ezel dat meegeholpen heeft de traditie bij de boslandbewoners te kleineren en vernedert.

    Ook de Ex Minister Neede is in conflict met de arme mensen in het district Para.
    De boslandbewoners hebben het zeer moeilijk en zo toevallig dat deze mensen niet meer wordt gezien als stemvee bij de NDP daarom de ordinaire behandeling.

  4. Zoals het m.i. uitziet heeft AA meer dan één boek gelezen, beschikt over kennis van de hoed en de rand over schoolopleidingen/diploma’s, is hij een afstammeling van Aboikoni lo, die ook de traditie en cultuur kent en een soort redi moesoe is, die ook in zijn stam de hoogste viool wilde spelen en geen graaman mocht worden op grond van dat hij een broer is van de overleden graaman Belfon Aboikoni. Gelet op zijn boeken kennis en traditie kennis en over een achterban beschikte kwam hij in verzet tegen de heersende traditie en cultuur van opvolging en nam hij geen genoegen met traditionele opvolging. Hij wilde kosten dat het kost Graamang zijn.

    Hij had al witte voetjes gemaakt bij ndp, ddb en wachtte zijn kans af. ddb had hem al verteld dat a bing kan wittie ing foetoe. Er waren eerst twee groepen (wellicht ontevreden) die volgens traditie de Graaman mochten voordragen/worden en aa zag zijn/een mogelijkheid om zich ook in de strijd te mengen. De kans deed zich voor en aBoykoni (aa) sloeg zijn slag door ook een deel van de stam achter zich te krijgen en dat deel van de achterban bood hem ook aan om voorgedragen te worden als Graamang bij ddb. Toen was het hek echt van de dam dat de traditie opvolging niet meer in hun handen was en zie dan wie de beste kaarten had.

    Zoals we weten had de stam de troef van benoemng bij ddb gelegd, die daar listig gebruikt van gemaakt heeft. Of dit goed zal zijn voor de eenheid in de stam of eerder voor verdeeldheid zal zorgen zal nog blijken in de toekomst?, als u zich die vraag stelt. Met een klein beetje hersenen kan gesteld worden dat er ontevredenheid zal zijn bij de 2 partijen partijen die al de Gramans al hadden aangewezen e/o aan ddb hadden aangaven dat AA niet de Gaaman mocht worden.

    Nu ddb de Gaamang van deze Saamaaka stam mag bepalen. De vraag, is er een nieuwe tijdperk aangebroken en het tijdperk dat de lo’s in een marronstam de Graamang aanwijzen nu voorgoed voorbij? Zou dit ook leiden dat deze traditie voorgoed voorbij is en dat er van Graamang verwacht wordt dat ze ook de nodige kennis en ervaring oa het hebben van bestuurszaken, grondwetszaken en?.

    Is hiermee een einde gemaakt dat de marrongroep nu gewoon mee moet gaan evenals andere groepen in de Surinaamse maatschappij, studeren, leren voor een baan, belasting te betalen als iedere burger in Suriname, de marrondorpen veranderen in kleine plaatsen en zich verder ontwikkelen naar grotere plaatsen, met moderne voorzieningen, ambtenaren, ondernemingen, andere etniciteiten daar een perceel kopen, huis bouwen, zich daar ook kunnen vestigen, samen werken voor de opbouw van marrondorp van een gewone plaats met andere etniciteiten, mee gaan met de moderne tijd, ontwikkelingen en opvattingen en dezelfde rechten en plichten hebben als iedere burger van Suriname en dat deze vorm van traditionele tribale volkeren afgelopen is. De moderne tijd, ontwikkeling, vooruitgang, verbondenheid, eenheid, staat niet stil en wie niet meedoet of gaat is gezien.

    Wat over kan blijven is een soort culturele waarde van Graaman, kapitein, bere, enz, tamtammuziek, vuurdans, (bos)(nacht)wandeltochten, watervallen, pangies, wilde planten en bosdieren bekijken, sik sikies, enz, d.m.v. vlieg- en kunstwerk je evenwicht bewaren tussen de stroomversnellingen en het woelige water tussen de glade, gevaarlijke rotblokken en veilig na bakka dam te komen, goed voor het toerisme en dorpsattractie, inkomsten voor het individu voor een middel van bestaan en en voor het dorp. Die wittie voetoe, witte plak en epouletten past ons allemaal/iedere toerist die langs komt om ernaar te kijken.

    De tijd zal het leren.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  5. Waar is die man zijn respect, als je niet volgens de traditie bent gekozen dan moet dat gewoon respecteren lijkt mij toch.
    Jammer hoor mensen zijn tegenwoordig met hun eigen belang bezig.
    En die bouta heeft voor niemand respect. verdeel en heers politiek.
    Hoop dat je snel vergaat.

  6. Ik ben blij, dat AFRO surinamers zich van oost,west,noord en zuid gaan bundelen tot een ondeelbare groep nazaten van Afrikaanse dwangarbeiders in het joods Hollandse CONCENTRATIEKAMP SURINAME.

    Laat u zich niet meer verdelen en beheersen door de andere surinamers: INHEEMSEN,INDIERS,INDONESISCHE, CHINESE,LIBANEZEN, SYRIERS EN JOODS EUROPEANEN .

    wat nu telt is eenheid, ontwikkeling en vooruitgang.

    Kaikusi

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.