Magazine Afschaffing van de Slavernij aan NAKS in Suriname aangeboden

2
Magazine Afschaffing van de Slavernij aan NAKS in Suriname aangeboden
Foto: Professor Chan Choenni overhandigt themamagazine aan Siegmien Staphorst. Voorzitter van Naks.

PARAMARIBO, 4 juli – Afgelopen weekend heeft prof. Chan Choenni het magazine ‘155 Jaar Afschaffing van de Slavernij’ aangeboden aan de Voorzitter van NAKS in Suriname, mevrouw Siegmien Staphorst. Dit gebeurde tijdens de 20ste Tak’ Tangi van NAKS in het Fort Zeelandia.

Ter gelegenheid van 155 jaar afschaffing van de slavernij en van de immigratie van verschillende bevolkingsgroepen is een speciale editie uitgebracht door Dreamzworld. Dreamzworld brengt jaarlijks een magazine uit. Dit themanummer gaat over de afschaffing van de slavernij, het staatstoezicht, immigratie van Chinezen, Hindostanen en Javanen. Ook is er een artikel over Marrons en recensie van boeken over Afro-Surinamers.

Deze artikelen zijn geschreven door prof. Chan Choenni. Verder zijn er columns van andere auteurs waaronder Dr. Ellen Neslo. Tevens is een in memoriam over Erwin de Vries. Gobiend Ramkalup is de uitgever van Dreamzworld Sharida Ganeshi is de redacteur. Prof. Chan Choenni vindt dit magazine geschikt voor middelbare scholieren. Het is gratis beschikbaar en wordt ter beschikking gesteld van bibliotheken.

- Advertentie -

2 REACTIES

  1. Afrika bestond slavernij al heel lang en had daar niets te maken met huidskleur. De zwarte stammen maakten slaven buit tijdens oorlogen tegen een naburige stam. Ze namen dan de overwonnenen mee naar hun dorp en lieten ze werken. Of, als je aan iemand een schuld had die je niet kon betalen, dan moest je die persoon als slaaf dienen.
    Blanken bieden geld
    Afrikaanse slaafMaar toen kwamen de blanken en die boden veel geld (of boesjes) voor die slaven. De blanken namen de slaven mee overzee, naar de nieuwe koloniën die ze daar stichtten.
    Die koloniën, zoals Nederlands-Brazilië (en later Suriname en de Antillen) waren een nieuwe ontwikkeling. Je kon er suiker verbouwen en koffie en tabak. Die produkten brachten in Europa veel geld op. De blanken vonden het echter te heet om zelf het zware werk te doen. Daar gebruikten ze de slaven voor.
    De koloniën groeiden en groeiden, en de blanken hadden steeds meer slaven nodig. In Afrika begonnen de handelaren daarom de zwarte stammen langs de kust op te jutten om meer slaven te leveren. Ook de prijs ging omhoog.
    Leven veranderde
    Daardoor veranderde het leven in Afrika. Steeds vaker pleegden de zwarte stammen invallen bij de buren, met als enig doel om daar jonge mannen en vrouwen gevangen te nemen en die aan de blanken te verkopen.
    Afrikaanse slavenkaravaan reist naar de kustOok de manier van straffen werd anders. Vroeger werd in Afrika een misdadiger, of iemand die te lief deed tegen de vrouw van een koning, gestraft met gevangenisstraf of het afhakken van een hand, of soms met de dood.
    Maar nu kregen de Afrikanen in de gaten dat je zo iemand veel gemakkelijker als slaaf aan de blanken kon verkopen. Je was er vanaf en je kreeg er nog geld voor ook!
    Zo ontstonden de slavenkaravanen. Ver in het binnenland werden al die slaven bijeengebracht: mensen die schulden hadden, dieven, moordenaars of mensen die gevangen waren genomen bij een rooftocht. In lange optochten en geboeid liepen die slaven dan naar de kust. Een reis van soms wel duizend kilometer of langer.
    In Slavenhaler is het Yao, van de Ashanti-stam, die met zo’n slavenkaravaan aan het strand van Arder arriveert. Yao verkoopt zijn slaven voor negentien pond boesjes per stuk aan de schipper van de Roode Cameel. Een koopje, vindt de schipper.
    Ook uw voorouders maakte zich schuldig wat u is overkomen .
    Gaat u daar geld vragen voor wat ze u hebben aangedaan.
    Elk verhaal heeft twee kanten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.