Symposium over ‘Slavernij Erfgoed’ in Oude Lutherse Kerk A’dam

10
Symposium over 'Slavernij Erfgoed' in Oude Lutherse Kerk A'dam

AMSTERDAM, 24 jun – In de Oude Lutherse Kerk in Amsterdam wordt vandaag, zondag 24 juni (15.00-17.00), een symposium georganiseerd over ‘Slavernij Erfgoed’. Besproken zal worden hoe de Nederlandse slavernij en mensenhandel zich verhoudt tot onrecht in het nu. Het symposium wordt georganiseerd door de Lutherse Diaconie in Amsterdam in samenwerking met NiNsee (Nationaal Instituut Nederland Slavernijverleden en Erfenis). Is er een heilzame weg te vinden om dit ‘verleden’ te verwerken om aan een (betere) toekomst te kunnen bouwen? Welke rol zou de kerk in deze kunnen vervullen?

Naast het symposium wordt er nog een tweetal andere activiteiten in de Oude Lutherse Kerk georganiseerd rondom Keti Koti. Op donderdag 28 juni wordt het toneelstuk ‘1862 – Plantage Strubbelingen’ van de stichting ‘Between The Lines’ opgevoerd. Het stuk legt emoties en feiten bloot van tot slaaf gemaakten in het jaar 1862, toen bekend werd dat de slavernij zou worden afgeschaft. Een worsteling die nieuwe inzichten op #ketikoti verschaft.

Op zondag 1 juli vindt de afsluiting van de Keti Koti activiteiten plaats. Daarbij wordt gezorgd voor een feestelijke maaltijd.

Locatie:
Oude Lutherse Kerk, Singel 411/hoek Spui.

Sprekers symposium
Hr. U.C Vyent (directeur NiNsee) en Hr. A. Wöhle (predikant Lutherse gemeente Amsterdam).
Panelleden symposium o.a.
Mw R.Mijnals-Doth (predikant in de Koningskerk van de Evangelische Broeder Gemeente Amsterdam), Hr. H. Meulink (voorzitter Raad van Kerken Amsterdam), Hr. M. Esajas (Black Archives).
Muziek tijdens het symposium wordt verzorgd door de ‘Roots Band’.

- Advertentie -

10 REACTIES

  1. Slavernij Erfgoed????? Ja die slaven dragen jullie blanken familie namen. Jullie zijn heel blij dat ze bekeerd zijn als Christenen. Mooie erfenis!!!!!

  2. Pataka. Wat is jouw probleem precies? We hebben in 1863 onze namen van de witten overheersers gekregen. Vanwege erfrechtelijke angst hebben ze zelfs onze namen verdraaid. Mooiste voorbeeld vind ik de bekende naam Madretsma (omkering van Amsterdam). Tegen deze naamgeving hebben we niet geprotesteerd of waren wij niet in staat te protesteren en ik denk dat de bezwaar en beroepstermijnen hiertegen reeds lang zijn verstreken. Hoe zou ik dan moeten heten? John, zoon van Cristina, dochter van Helena?

  3. Jozef van Arimatrea
    Abraham van Ur (van de Chaldeeën)
    Vroeger kregen mensen de achternaam van de plaats waar ze vandaan kwamen

  4. De bakra dacht toch even anders:

    Juni 1863, een maand voor de officiële afschaffing van de slavernij. Een planter bezoekt zijn plantage in Coronie. Wanneer de slaafgemaakten die voor hem werken hem begroeten, zegt hij verbeten: “Jullie hebben sinds een paar weken wel een familienaam, maar jullie zijn nog niet vrij. Ik heb nog steeds de macht over jullie. Als iemand iets fout doet, laat ik hem straffen, ook al is dat sinds lang verboden.

  5. Pataka, Shakespeare schreef het al “Whats in a Name”
    Als je aan je naam je identiteit moet ontlenen is het mooi droevig met je gesteld, maar ja je moet wat te zeiken hebben toch, en iets hebben om je tegen af te zetten, lekker zinvol en opbouwend bezig.

  6. Wat me trouwens opvalt zijn het geringe aantal reacties op dit topic net als op andere recentelijke topics die over tentoonstellingen, publicaties in Nederland over het slavernijverleden gaan, zal dus wel niet zo belangrijk zijn in tegenstelling wat je mag verwachten omdat er wel steeds g.o.h. wordt dat er over datzelfde verleden weinig aan lesmateriaal gedaan is, hoe belangrijk is het dus, of is het alleen maar wat ik in de de vorige posting ook al stelde alleen maar een reden om je ergens tegen af te zetten, want er wordt wat afgezeikt, over Nederland en de Nederlanders door een aantal notoire zeurpieten

  7. Willen ze hiermee hun geweten zussen sorry zeggen zijn qe alang voorbij dit valt niet goed te maken, hoe maak je zoiets nou goed het is niet te bevatten wat onze voorouders hebben moeten doorstaan, en nog erger het is vandaagniet nog steeda aan de orde maar een andere vorm is toegepast.
    Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.

  8. Saskia , nu wordt er wel de laatste tijd “wel” aandacht aan besteed, en zou het geweten sussen zijn, wordt er geen aandacht aan besteed is het ook niet goed, het is nooit goed of het deugd niet, maar bedankt voor je reactie, precies wat ik al eerder bedoelde.

  9. altijd zijn er blanke en niet blanke slaven geweest.ook waren de slavenhouders vaak gekleurd.
    leven in vrijheid is moeilijk als je laf en lui bent0richard

  10. Eye opener / denk over het volgende goed na.
    Voor diegene die zich nog steeds slachtoffer voelen van de slavernij, zullen dit altijd blijven. Daarmee bagatelliseer ik geenszins het slavernijverleden. Uit het geklaag blijkt duidelijk dat men niet in de gaten heeft dat men zichzelf tot slachtoffer maakt en daarom ook blijft. De blanke/racist daarentegen die zichzelf als superieur ziet of voelt heeft er alle belang bij dat het geklaag van de zwarte maar blijft voortbestaan. Dit bevestigd hem in zijn/haar superioriteitsgevoel. In essentie is er bij de klagers/ slachtoffers van het slavernijverleden sprake van een minderwaardigheids complex en daarmee dus slaaf blijven in hun eigen voortbestaan.Immers bevrijding begint bij jezelf in de geest van het denken met erkenning van het gevoel van eigen waarde, een flinke dosis zelfvertrouwen, zelfverwerkelijking, zelfrespect en tevredenheid met wat je bent. Vergeet het dus maar, de blanke racist die zal dan nooit het boetekleed aantrekken ter bevrijding van jezelf of het slavernijverleden. Trouwens de zwarte/afrikaan heeft er zelf ook schuld aan dit geheel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.