TV: discussie over het koloniaal verleden van Nederland

26
TV: discussie over het koloniaal verleden van Nederland

Deze week werden er heftige discussies gevoerd over het koloniale verleden van Nederland. Wat moeten we nu met de helden van toen? Historicus Piet Emmer vindt dat de slachtofferkaart te vaak wordt getrokken. “Zij die over ons slavernijverleden het hoogste woord voeren, weten sterk te overdrijven”, zei hij in interview met de Volkskrant.

Wat vinden Nederlanders met een Afro-Caribisch achtergrond van de discussie over het koloniaal verleden van Nederland? Dit was het onderwerp afgelopen zondag in het TV programma De Nieuwe Maan op NPO 2. Te gast waren Dave Ensberg, Nelli Cooman en Ashaki Leito (gids bij Black Heritage Tours).

Voormalig topatlete Cooman kan en wil de lasten van haar voorouders niet dragen. “Ik kan niet met ze meevoelen, want ik heb het niet meegemaakt” aldus Nelli in discussie met Ashaki Leito:

- Advertentie -

26 REACTIES

  1. Nelly je hebt groot gelijk. Wat heeft deze generatie met de slavernij te maken. Deze discussies moet je voeren in het land waar je eigen roots vandaan komen. Wat heeft Nederland nu hiermee te maken. Het gekke van alles is dat dit soort zaken zich niet in Afrika en onder de Afrikanen afspelen. Zij zijn in Afrika bezig met overleven
    Dit boeit ze niet steeds maar in de belangstelling staan of op tv komen met steeds dezelfde verhalen. Boeiend maar niet heus.

  2. Het is de nawee die voel baar is, onder de Nazaten,weg kijken heeft geen zin. De gemiddelde afro nederlander heeft weining familie Kapitaal dus het is 2 maal zo hart werken om te zijn waar je ben, of wil zijn. De angel moet er uit.

  3. Net de joden na de 2e wereld oorlog. Op allerlei manieren geld eisen voor mensen die niet meer leven. Dit om je eigen zaken te vullen

    Tjee

  4. Ik vindt dat Nelli Cooman niet bij de tafel hoort. Het is een kwestie van hoe jij het wilt ervaren/beleeft en dit kan je een ander niet aandoen. En zij mag ook niet namens mij dingen vertellen dat respectvol behandelt dient te worden. Dit is geen afgoderij maar de naakte realiteit. Ik zal ook nooit proberen om de slechte handelingen van anderen goed te praten. Ligt echt niet in mijn aard.

    Cooman kan en wil de lasten van haar voorouders niet dragen. “Ik kan niet met ze meevoelen, want ik heb het niet meegemaakt” aldus Nelli in discussie met Ashaki Leito

    En wat betekend de koloniale verleden bij Nelli? is dat zij de lasten niet wilt dragen maar wel een nog grotere last de NAAM van Nelli en vele anderen van de slavenkinderen en overige. Alweer een ondoordachte vertelling van een stomme aspirant Neger kind of een stomme slaven kleinkind met de roepnaam van een dier. Want dat waren ze de slaven. EEN DIER

  5. De reactie van mevr cooman verbaasd me niet. Afro Surinamers die in een gemengd huwelijk zitten. Reageren altijd gematigd betreffende dit onderwerp. De realiteit is dat er wel degelijk een groot verschil bestaat tussen blank en zwart op de maatschappelijke ladder. Daarbij speelt het slavernijverleden nog steeds een rol bij beide partijen. De blanke voelt zich nog steeds superieur tegenover zijn medemens.

    Je kan bewust het probleem wegkijken of erkennen. Mijn inziens is het juist om deze discussies aan te gaan en de confrontatie niet te vermijden. Anders zal de maatschappij nog lang ongelijk verdeeld blijven.

  6. Het is vreemd, dat mensen worden uitgenodigd, die de slavernij geschiedenis niet kennen of alleen vanuit de bril van de Hollanders hebben gezien.

  7. Ik word doodziek van die beroepsklagers die met een Ipod, Iphone, een prima baan gaan klagen dat ze nog steeds last hebben van de pijn die hun voorouders is aangedaan

    Beste Konsensi,

    Is het zo dat de blanken zich superieur voelt ( ik niet in ieder geval) of de nazaat van slaven zich minderwaardig.

    Dat is nogal een verschil.

  8. “Ik heb er niet voor gekozen om in Nederland te wonen of Nederland te zijn”, zegt klaagmuts

    Ik heb de oplossing: Lever je paspoort in en ga lekker wonen in een Afrikaans shithole.

    Ik heb ook niet gekozen om in Nederland te wonen.

  9. Geweest is geweest, hoe erg het ook was. Kijk wat de donkere Afrikanen vandaag de dag elkaar aandoen, Nelly’s moeder had gelijk. Ik vraag me af wat men hiermee wil bereiken als je continue naar achteren kijkt.

  10. Volgens mij willen de mensen de helden daden vereren van de enkele slaven.Zie maar hoe Eliza vluchtte over de ijsschotsen naar Canada.[zie De hut van oom Tom]Verder is de geschiedenis van de zwarten één en al zichzelf dwars zitten en of opeten.Zo is ook Vrijdag gered door Robinson Crusoe.

  11. De blanken kunnen ook klagen over de menige missionarissen die in de kookpot van de Afrikanen geeindigd zijn.En dat terwijl zij de Afrikanen juist hun zien wijze over van alles op de hoogte wilden brengen.
    Kijk maar naar de Calvinisten.Bij hen werd het uiteindelijk niet klagen maar werken.Want je werkt niet voor jezelf maar je werkt voor God.En aangezien je voor God werkt heb je niets te klagen.

  12. Nellie cooimam bravo jij hebt het heel goed verwoord dank je er moeten meer zo als u zijn en denken beter voor dr mensen die na ons zullen zijn dank u

  13. Respect voor Nellie Cooman.

    Ik denk dat iedereen Afrikaan die nu in de ellende zit direct zou willen ruilen met een Afro-Surinamer in Nederland en zelfs in Suriname en zich dood ergert aan dan geklaag van hun Afro-broeders die maar blijven steken in hun slavernij syndroom.

    Ondertussen is er geen enkele Afro-Surinamer die er over peinst om naar het land van hun voorouders te verhuizen en diepe armoede in Afrika te gaan wonen.

    Dus waar hebben we het hier eigenlijk over?

  14. Ik heb sterk de indruk dat Surinamers in Nederland meer last hebben van het koloniale verleden dan zij die in Suriname zijn achtergebleven. Het lijkt wel een modeverschijnsel..

    Zowel van vaders- als moederskant hebben wij slaven gehad in onze families. Dat het koloniale verleden hier en daar niet al te fraai is geweest moge duidelijk zijn. Maar om na meer dan 150 jaar na de afschaffing van de slavernij daar nog last van te hebben, komt mij overdreven voor om het zacht uit te drukken. Hopelijk is er adequate hulp voor hen die eronder lijden. Kan mij er echter niet veel bij voorstellen.

  15. Get a life
    Ik heb sterk de indruk dat Surinamers in Nederland meer last hebben van het koloniale verleden dan zij die in Suriname zijn achtergebleven. Het lijkt wel een modeverschijnsel..
    =====

    Dat was mijn observatie ook…..

  16. Volgens mij worden in deze hele discussie steeds de verkeerde argumenten gebruikt.
    Het feit is dat vele Nederlanders die zich schuldig hebben gemaakt aan moord en plunderingen in de kolonies en de slavenhandel in dit land nog steeds op een voetstuk staan. Als de Surinamers hier wat van zeggen dan hebben ze ineens last van het koloniaal verleden, laag opgeleid en niets van hun leven gemaakt(aldus de witte historicus Piet Emmer)
    Wat mij wel opvalt is dat als witte Nederlanders die net als de Surinamers dezelfde kritiek leveren, geen last hebben van een koloniaal verleden. Hoe zouden mensen als Piet Emmer reageren indien in Duitse steden en Musea standbeelden van Nazi kopstukken zouden staan? Daar hoor je ze niet over.

  17. GOH,IK SCHRIK HIERVAN
    HEB DE UITZENDING ( GELUKKIG NIET GEZIEN)
    IK KAN EN WIL ER NIET OVER OORDELEN
    IK KAN HET WEL BEKIJKEN OO UITZENDING GEMIST
    MAAR ZAL HET MAAR NIET DOEN

    DAT NELLY COOMAN ZO REAGEERT,VERBAASD ME NIET.
    EN AL DIE REACTIES OOK NIET.

    ORANJE HEEFT HAAR GROOT GEMAAKT
    EN WIENS BROOD MEN EET
    WIENS TAAL MEN SPREEKT

    1 JULI 1863 SPREEKT BOEKDELEN

    IK HEB GEEN OORLOGEN/ ARMOEDE MEEGEMAAKT
    MAAR WEL DE WATERSNOOD VAN 1953
    OP AFSTAND,WAAR MIJN OUDERS HUN SPAARCENTEN MOESTEN AFSTAAN AAN DE KATHOLIEKE SCHOOL
    WAAR MIJN BROERS / ZUSSEN EN IK OP ZATEN

    SCHANDALIG

  18. RICHT NAAR DE TOEKOMST IS WEL JAMMER,MAG NOOIT MEER GEBEUREN SLAVERNIJ..NU IS BELANGRIJKER,WAT GEBEURD IN SURINAME ..VRAAG EEN AANDACHT,DOE WAT LAAT DE WERELD WETEN EN ZIEN.DRUG -CORRUPTIE VAN EEN REGERING,ELKE DAG WERD MENSEN BEROOFD NERGENS IS MEER VEILIG….SARI TORI.

  19. Als ik Bill Gates was of 1000 miljard had had ik alle Afrikanen die vrijwillig terug wilden gaan naar Afrika een terugkeer premie gegeven van een miljoen.

    Heb ooit in een programma gezien dat slaven, krijgsgevangen waren van hun eigen soortgenoten in Afrika (stammenoorlogen) en doorverkocht werden aan de blanken.

    Dus zou ik zeggen ga ook klagen in Ghana, Gambia en Nigeria enz…. In ieder geval een terugkeer regeling aanvragen.

    Zo ook met andere klagende allochtonen.

  20. In NL wordt gediscussiëerd over Maurits van Nassau, maar in Brazilië is hij juist een held. Hij hield zich bezig met slavernij, maar heeft ook voor godsdienstvrijheid gezorgd, en heeft zich ook ingezet voor goede relaties met de inheemse Tupi, en zo heeft hij wetenschappers en schilders naar het land gebracht die het land op doek weergaven en onder andere belangrijk onderzoek deden naar medicijnen en tropische ziekten.

    Daarnaast is de aanname dat terwijl andere volkeren als de Portugezen/Spanjaarden, Afrikanen en Arabieren aan slavernij deden, de Nederlanders dermate moraal verheven waren dat ze hier niet aan zouden meedoen, racistisch.

    En wat als Maurits uit principiële redenen de kolonie in Brazilië had verlaten? Dan werd hij vast als lafaard gezien omdat hij onder andere de Afrikanen en Sefardische Joden(werden afgeslacht in Portugal) in de handen van de Portugezen zou achterlaten.

    Al met al is de geschiedenis nooit zwart-wit. De bekende achtiende eeuwse steenrijke zwarte onderneemster Elisabeth Samson had in Suriname ook slaven. Ook de bekende Willem van Oranje is Nederland is niet zuiver op de graat. Hij had behoorlijk huisgehouden onder de Katholieken in Brabant. En Simon van der Stel, gouverneur van de VOC kaapkolonie in Zuid-Afrika, was kleinkind van een bevrijde Maleise slavin. En zo is er nog een legio aan voorbeelden die laten zien dat je de geschiedenis niet zwart-wit kan zien.

    In elke geschiedenis van elk volk zijn er mensenrechtenschendenissen gepleegd, laten we blij zijn dat er nu meerdere instituties zijn die dit kunnen voorkomen, en laten we ons richten op de problemen van onze ´moderne´ tijd, zoals slavernij dat vandaag de dag nog steeds voorkomt.

  21. oerdom is een persoon die zijn/haar geschiedenis niet kent. Triest is het om je te verschuilen dat je ook blanke voorouders hebt. De realiteit moet men goed voor ogen houden.

    Als je je geschiedenis en afkomst kent, sta je veel sterker in je schoenen om je te handhaven en weten wie je bent. Zij die dat niet kennen hebben geen ruggengraat en zijn noch vlees noch vis.

    Discriminatie was er, is er en zal blijven bestaan. Mensen vooral afstammelingen van Afrikaanse slaven zullen dat m.i, heel sterk ondervinden omdat deze mensen in vergelijking met Chinezen, Indiase mensen of uit Azië een na maak cultuur, zeden en gewoonten, enz hebben. Ze apen dus de westerling na in alles en kunnen niet terug vallen op sterke en degelijke normen, waarden, zeden en gewoonten die gelijkwaardig of hoger staan dan de westerse cultuur, zeden, gewoonten.

    Aziaten halen gewoon hun neus op voor de westerse cultuur, normen, waarden, klederdracht, enz en laten zien dat die van hun ook degelijk zijn. Bij de Afrikaanse mens zijn die zaken als minderwaardig of waardeloos neergezet door Europeanen en de Afrikaanse mens vooral uit de nieuwe wereld. Deze mensen zijn gemaakt en gevorlm, gekerstend, gemaakt enz door de blanke meesters. De afstammelingen herken je heel gemakkelijk en kunnen zich niet verdedigen omdat ze die zaken kwijt zijn.

    Ze proberen zich te verdedigen, maar komen bijna zielig over. Ze doen er alles aan om voor wit te worden aangezien, hoe belachelijk men ze ook maakt of ze over komen.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  22. De creolen moeten nu eens een keer stoppen dat ze overal het slachtoffer van zijn: Zwarte Piet, discussie over koloniaal verleden etc.
    Gaan jullie verdomme wat doen met jullie eigen toekomst i.p.v. steeds slachtofferrol spelen. Kijk maar naar de generatie die nu in Ned. geboren is. Grootste deel heeft nauwelijks een behoorlijke opleiding. Straks krijg je te horen dat ze geen werk kunnen krijgen. Logisch toch als je geen opleiding hebt of je hebt geen werkethos of je ziet er niet representatief uit etc. etc. De creolen roepen het zelf over zichzelf heen.

    Gaan jullie verdomme iets doen met jullie toekomst, pak je kansen.
    De creolen hebben nu al een achterstand op de nieuwkomers!!!
    Dit zijn maar enkele punten waardoor ze zich gediscrimineerd voelen. Maar dat doen ze toch allemaal zelf.

  23. OWat een ouwe koek , gelul nu zijn wij moderne Slaven , om tot 67 jaar te werken . En met 13 jaar begonnen met werken , van af lagere school . Nu 65 jaar .en blank of kleur maakt niet uit , mensen zeuren over dingen die wij en iedereen nooit meegemaakt hebben maak je druk om de dingen van Nu !!!!!

  24. Hallo je zeg Blanke meesters , in Suri is bijna 40 % schoolmeester of juf , en de rest loop de kantjes er af . Lul niet de helft van de Suri s zit lekker in Nederland en hun huis staat dicht in Suri en staat te verrotte , dus ga terug en werken zoals de meeste mensen doen die hier wonen !

  25. Ja dat Is een goeie discussie wat moeten we ermee he nou ik zou zeggen pak ze en stop ze terug in slavernij toen waren ze nog gehoorzaam aan hun meesters nu zijn ze niet alleen van God maar ook van hun meesters losgeslagen terwijl het niet eens zolang terug was en nu is losbandigheid de heerser van het zwarte volk wereldwijd en ze zijn ook nog arrogant geworden die negers ze zijn alles vergeten ze weten niet eens wie ze zijn.Dus stoppen we nu met die onzin laat dat museum varen geef dat geld aan arme mensen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.