Publieke Consultatie Javaans-Surinaams Immaterieel Erfgoed

9
Publieke Consultatie Javaans-Surinaams Immaterieel Erfgoed

STICHJI en Stichting B.A.R.R. organiseren op zaterdag 21 oktober een themabijeenkomst dat in het teken staat van het Javaans-Surinaams Immaterieel cultureel erfgoed. Aanleiding voor dit initiatief is het UNESCO Verdrag ter Bescherming van Immaterieel Cultureel Erfgoed, dat Nederland in 2012 ondertekende. Eén van zaken die daaruit voortvloeit is het samenstellen van een Nationale Inventaris Immaterieel Erfgoed. Op de lijst staan tradities geregistreerd, zoals de Anansi verteltraditie en de Indische rijsttafel.

Op 21 oktober wordt het Verdrag toegelicht en wordt bekeken of er mogelijk ook elementen uit het Javaans-Surinaams cultureel erfgoed voorgedragen moeten worden.

Het programma bestaat uit presentaties afgewisseld met culturele optredens en wordt afgesloten met een gezamenlijke maaltijd. Pieter van Rooij, adviseur bij Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland, zal informatie geven over de procedure voor plaatsing op de Inventaris. Myrna Wezel, Consultant Cultureel erfgoed, bespreekt de ervaringen welke zij in het proces is tegengekomen bij het voordragen van erfgoedelementen van de Nederlandse Antillen. Hariëtte Mingoen (STICHJI) zal ingaan op de meest recente ontwikkelingen in Suriname met betrekking tot de inventarisatie van Immaterieel Cultureel Erfgoed en de gesprekken die zij heeft gehad met de betrokken instanties.

In het kort vertelde zij daar onlangs over tijdens een bijeenkomst van de Facebook forumgroep Javanen in Diaspora. Nadat enkele jongeren daar een projectvoorstel presenteerden, riep zij de gemeenschap in Nederland op om mee te denken en te discussiëren over het Javaans – Surinaamse erfgoed.

Publieke Consultatie Immaterieel Erfgoed
Datum: Zaterdag 21 oktober 2017
Tijd: 14.00 – 21.00 uur
Plaats: Zalencentrum Sunrise
Adres: Galvanistraat 150, 3029 AD Rotterdam
Toegang: Gratis (aanmelden uiterlijk 5 oktober via stichji.nl(AT)gmail(PUNT)com)

- Advertentie -

9 REACTIES

  1. De beste spreker zou Paul Somohardjo zijn.Bij de komende Regering zal hij de belangrijkste deelnemer zijn !!

  2. Berouw komt na de zonde! niet alleen deze groep van personen was gewaarschuwd maar ook de overige. Hun antwoord was, dit hebben wij niet nodig in Nederland! De over grote deel van de huidige generaties hebben nu spijt dat zij geen Surinaams, Javaans, Hindoestaans, Chinees Enz. kunnen spreken nog minder te verstaan. Weet je hoe het komt? ze hadden of lopen nog steeds met een minderwaardigheid complex over hun eigen waarde. Dit hebben ze van hun Koloniale bazen geleert.

    Dit aangeleerde koloniale mentaliteit komt je nog steeds tegen bij de verschillende Sociaal Media in Nederland. Met alle nare, vervelende gevolgen van dien.

  3. Javaans surinaams matrerieel cultureel erfgoed is zeer essentieel voor Suriname in natie vorming en sociaal economisch perpektief. Op de dag van vandaag in Suriname zijn de javanen met hun achtergrond overal op alle sectoren aktief zoals arbeidsethos, de nijvere handen , de warungs, de sierlijke vrouwen en de kunstzinnige handen van de mannen en vrouwen ,de kookkunst, dans en muziekkunst, omgangs en leefsvorm,de gotong rojong, voedselverwerking, landbouw en visserij en nog veel meer. Al deze javaanse achtergronden dragen bij aan een beter suriname . Zie voorbeeld van javaanse kookkunst op het bericht bovenaan , POm maken in Suriname welke is gedaan door een javaanse Vrouw , terwijl POM een creoolsjoodse gerecht is. Dit bewijs dat javanen overal aktief zijn. Geweldig

  4. Helemaal 100% met brada Para korantie eens. Als ik over de javaans surinamers wong jowos heb, die lopen over het algemeen nog steeds ook met die minderwaardigheidscomplex rond. Ze denken dat javanse achtergronden achterlijks , plattelands en dom . Ze speken de taal en beoefenen de traditie en cultuur niet meer en adapteren de Zeden en gewoonten van de boeroes en de rediemoesoe. Maar wat hebben dan die wong jowos in de maatschappij bereikté niks en nada. De meerdeheid van hen zijn steeds in loondienst als handarbeiders en juist die hebben een hufterige mentalitet en een grote mond. De weinige wong jowos die iets bereikt hebben dat zijn de wong jowos die trouw blijven aan de javaanse cultureele normen en waarden. Zo is dat gewoon. brada Para JKoranti.

  5. Para Koranti.
    Ik ben het met je eens dat de Javaan aan een minderwaardigheidscomplex lijdt.
    Jammer, nergens voor nodig! Maak een Javaan een compliment en hij of zij zie je groeien en bloeien.
    Bijv, zeg dat hij of zij goed Nederlands spreekt (al is het niet zo).
    Ik denk niet dat zij dit hebben geleerd van hun “koloniale bazen” zoals jij ze noemt.
    Waarom is dit dan niet zo bij de creolen en Hindoestanen?
    Ik denk dat zij,de Javaan,(te) bescheiden is
    Wat ik wel opvallend vind is dat Javanen graag met een blanke gezien willen worden.
    Heb je dan misschien toch helemaal gelijk

  6. Eigenlijk is de Indische rijsttafel geen uitvinding van de Indonesiërs, maar van de koloniale overheersers.
    Wat wel onder de Javaanse culturele uitingen vallen naar mijn mening zijn: De Jagilan met als sluitstuk de jaran kepang, de huwelijksceremonie van zeker één week met alle toeters en bellen zoals gamelan en krontjong, wajang, toneel ,dans, slametans, besnijdenissen zonder verdoving met bamboe mes , de kleermakerszit, eten met je handen zonder je hoofd naar achteren te gooien, pencak cilat of pressie (javaanse gevechtssport) gotong rojong en natuurlijk eten, drinken, kleefrijst, nanka, durian, kretek om enkele te noemen.

  7. Ik blijf bij wat ik eerder schreef: Zonder de Javanen onder leiding van Somohardjo, geen nieuwe Regering !! De Jawa’s zijn gelukkig bezig zich te bundelen !!
    De volgende president wordt een Jawa, uit het huis van Pl van Somohardjo; alleen dan komt er vooruitgang in Suriname !!!

  8. Ik heb gehoord dat :Kinderen van javaan en blanke mens worden Indo genoemd . Kinderen van javaan en avro suries worden kaboelas genoemd. Kinderen van javaan en chinees worden indo-chinees genoemd, Kinderen van javaan en hindoestaan worden keling kutjir genoemd en kinderen van javaan en indiaan worden bos javaan genoemd. Klopt die allemaal. . Vallen deze kinderen dan onder de bevolkingsgroep javanen of behoren ze dan bij een bevolkingsgroep MOKSIE METIE.Want ze hebben geen javaanse waarden en normen, tradtie en cultuur Laat het weten

  9. De boeroes, creolen, marron,hindoestanen, chinezen,
    haitianen, brazilianen en gyanezen eten alleen maar import voedsel. En ze leven van voedselpakketten waarin voedsel die uit het buitenland worden geimporteerd, Maar de echte javanen zijn niet afhankelijk van importvoedsel. Die zijn autonoom in voeselvoorziening. Ze eten wat de pot schaft. Hun voedsel bestaat alleen uit produkten die in Suriname zelf verbouwd in hun percelen . Dus de javanen zijn zelfvoorzienend en ze hebben ook een zelfvoorziend economie dwz niet afhankelijk van anderen door te werken en voedsel produceren voor hun eigen en ook voor verkoop op de markt en de warungs. Er is altijd voedsel in overvloed voor iedereen bij javanen om trots op te zijn. Wanneer alle suries dezelfde doen als de javanen dan hoeven ze niet van voedselpakketten te leven en dan ook mag je van Suriname Switie Sranang noemen. De javanen zijn rolmodellen voor wat betreft burgelijk burgers voor Switie Sranang

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.