Ooit werd in Suriname geroepen: lang leve Barnet Lyon!

28
Koloniaal borstbeeld Barnet Lyon verwijderd

PARAMARIBO, 21 sep – “Lang leve Mr. Barnet Lyon! was de slagzin van Rampersad Sukul, voorzitter van de Surinaamse Immigranten Vereniging bij de onthulling van het borstbeeld. Met geestdrift werd hiermee ook ingestemd door de aanwezigen.” Zo beschrijft het Advertentieblad van tien januari 1908 de onthulling van het borstbeeld van George Henry Barnet Lyon. Historicus Maurits Hassankhan ziet Suriname verglijden in geschiedvervalsing.

Deze ‘vervalsing’ geschiedt of bewust of onbewust. “Hindostanen hebben indertijd massaal geld opgebracht, voor een eerbetoon aan de oud Agent-Generaal der Immigratie van het land”, zegt Hassankhan tegenover Dagblad Suriname. Zijn indruk wordt versterkt door het voornemen een borstbeeld te plaatsen van Janey Tetary. Tetary wordt de laatste tijd bezongen als heldin.

De meningen zijn dus niet onverdeeld als het gaat om het verwijderen van het borstbeeld nabij het Onafhankelijkheidsplein in Paramaribo. Sommigen vinden het een historische correctie. Anderen juist niet. “Een aantal mensen die hierachter staan, weten niets. Zij gaan uit van de documentaire van Tetary en het boek van Radjinder Bhagwanbali waarin wel geschiedvervalsing wordt gepleegd”, aldus Hassankhan.

- Advertentie -

28 REACTIES

  1. Leve de beelden storm, of hoekse en kabeljouwse twisten.
    Steek de troep in de fik, dan ben je in een keer van het kolonialisme af? , wat kan onderwijs een hoop goed doen, vooral je historie woord naar een hoger plan aan gestuwd

  2. Geschiedvervalsing, klinkt voor dit paarse geboefte, als muziek in de oren, vandaar dat het geschiedenis
    boek waar in Bouterse als moordenaar betiteld werd, hier in dit land met allemaal valse slangen, verboden werd.

  3. Cultuurbarbaren.

    zie:

    – Wanicastraat,
    – Gravenstraat,
    – Rust En Vredestraat,
    – Coppenamestraat,

    Verder het wapen van de stad Amsterdam op het koloniale presidentieel paleis dat is gehalveerd. Een halve wapen dat kan toch onmogelijk het wapen zijn van de republiek Suriname en dat nog op het gevel van de paleis van de president van de republiek Suriname.

    De Oranjetuin/ Oranjekerkhof/Oranjebegraafplaats wordt wel in stand gehouden en alles wordt eraan gedaan om dit koloniale begraafplaats in stand te houden.

    Waar gaat dit eindigen? Wat moet wel blijven en wat moet veranderen? De geschiedenis kan je niet veranderen.

    Moet Palmentuin, Fort Zeelandia, enz ook een andere naam krijgen of helemaal aan de grond gelijk worden gemaakt of archieven oude geschiedenisboeken worden verbrand?

    Degene die al enige tijd bezig zijn zaken te veranderen of volgens hen in een juiste beeld te plaatsen, zaken te willen herschrijven doen mijn inziens meer denken aan cultuurbarbaren. Een geschiedenis kan je niet veranderen. Zaken vanuit jouw perspectief zien wil nog niet zeggen, dat jij gelijk hebt. Vooral als je niet goed over de hoed en de rand weet en dat zijn de huidige mensen die bezig zijn zaken te veranderen.

    Zie maar dat er van de huidige Surinaamse geschiedenis in de geschiedenisboeken vanaf 1980 tot heden veel zaken ontbreken. Er zijn zelf DNA leden die zeggen dat ze daarover niets weten, omdat ze nog niet geboren waren of klein waren. Ook vele paarse kakkerlakken, waarvan velen niet meer dan een lagere school opleiding (niet)hebben.

    Zaken willen weten uit het verleden kan je leren, ook als je daarna geboren bent en zaken in het juiste perspectief zien. Men kan beter een slag om de arm houden en zaken grondig bestuderen, voordat men zaken wil gaar veranderen omdat men popu wil doen en voordeel daarmee wil halen. Degenen die dat doen moeten heel goed naar zichzelf kijken en zijn/haar daden.

    Men moet het Surinaamse volk niet voor de gek houden, want zo komen deze daden op mijn over.

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname/rs

  4. Of het Lyon-Barnet was die de opdracht heeft gegeven om Tetry te vermoorden moet nu echt onderzocht worden.
    Maar het staat buiten kijf dat er lieden zijn geweest die de goedgelovigheid van de Hindoestanen hebben misbruikt en grote sommen geld hebben verduisterd die de immigranten hun in bewaring hadden gegeven.In goed vertrouwen.

  5. Lekker belangrijk. Vandaag de dag hebben de paarse bestuurders Suriname verkocht aan china. Over kolonialisme gesproken.

  6. Historicus Maurits Hassankhan ziet Suriname verglijden in geschiedvervalsing.
    Oma nanga opa taki, dat niet alleen ook waarheid tegengesproken door de vervloekt zijnde ndpers die de misdaadvloek ddb aan zichzelf hebben te danken. Wee de paarse zombies en bezeten demonen olv van didibri als ze een ddb beeld laten plaatsen. Het land zal erger verworden dan Haiti.

  7. Let op Bouta krijgt een standbeeld met paarse enthourage. Wanneer deze geplaatst is gaat zijn aanhang elke dag zijn standbeeld aanbidden en iedereen dag de paarse kransen verversen en paarse kaarsen
    branden.

  8. George Henry Barnet Lyon

    Standbeeld bij de ingang van de Palmentuin aan de Grote Combéweg in Paramaribo.
    George Henry Barnet Lyon (Paramaribo, 7 januari 1849 – Den Haag, 1 december 1918) was een Nederlands jurist die in Suriname onder andere lid van de Koloniale Staten en hoofdambtenaar is geweest.
    Een deel van zijn jeugd bracht hij door in Brussel, later studeerde hij aan het gymnasium van Zutphen waarna hij rechten studeerde aan de Universiteit van Leiden waar hij in 1871 met de hoogste graad op stellingen promoveerde. Deze jonge advocaat ging daarop naar Suriname waar zijn vader grote plantages had om zich bezig te houden met het beheer en bestuur hiervan. Van 1878 tot 1880 was hij tijdelijk lid van het Hof van Justitie in Paramaribo. In de jaren 1881-1882 was hij waarnemend advocaat-generaal bij het hof en van 1883 tot 1886 was hij waarnemend procureur-generaal.
    Onder zijn leiding werden protesten van Hindoestaanse contractarbeiders tegen hun behandeling door Nederlandse plantagehouders bloedig neergeslagen. Onder andere werd hierbij de moslima Tetary doodgeschoten.
    Na het overlijden van Johan Cateau van Rosevelt in 1891 volgde Lyon hem op als agent-generaal voor de Immigratie wat pas officieel werd met het KB van 3 februari 1892. Hiermee kreeg hij de leiding over het immigratie departement in een periode dat er grote groepen Hindoestanen in het toenmalige Brits-Indië werden geworven om in Suriname te werken als contractarbeider. In 1890 begon de Nederlandsche Handel-Maatschappij (NHM), eigenaar van onder andere de suikerplantage Mariënburg in het district Commewijne maar ook veel plantages in Nederlands-Indië, met het aantrekken van Javaanse contractarbeiders wat vanaf 1894 door het immigratie departement werd overgenomen.
    Daarnaast was Lyon van 1896 tot 1903 opnieuw lid-plaatsvervanger van het Hof van Justitie en bovendien is hij enige tijd lid van de Raad van Bestuur van Suriname geweest. Corstiaan van Drimmelen, toenmalig districtscommissaris van het district Nickerie werd op 22 november 1902 als waarnemend agent-generaal aangesteld vanwege langdurig verlof van Lyon wat en pas op 1 juli 1905 volgde zijn aanstelling als agent-generaal.
    In juni 1905 trouwde Lyon met Maria Elisabeth Weller en gingen zij wonen in Den Haag. In Nederland schreef hij soms artikelen voor de Nieuwe Rotterdamse Courant (voorloper van het NRC Handelsblad) en daarnaast was hij onder andere betrokken bij de in 1912 opgerichte Middelbare Koloniale Landbouwschool in Deventer. Dat laatste moest hij opgeven vanwege ernstige gezondheidsproblemen waarmee hij de laatste jaren van zijn leven te maken had. Lyon overleed eind 1918 in Den Haag op 69-jarige leeftijd.

  9. Hey verraderlijke kudde,
    Lyon Zn beeltenis Moet eerst bespuwd daarna worden vervloekt daarna worden verbrand en daarna worden verbrijzeld en die steentjes moeten worden gebruikt om de toilletten van Santo boma te verfraaien.
    Lyon hoorde in het gevang thuis.
    Maar de koloniale schurken waaronder het nederlAndse koningshuis hebben hem beschermd tenkoste van het arme Surinaamse volk.
    Het verarmde volk kon en mocht niks zeggen..
    Nu proberen enkele judassen Jesus wederom te verkopen.
    Hoe Dom en naief Moet je zijn.
    Je bent n rund als je met het echte Surinaamse volk stunt.
    Mvg
    Boy

    PS
    Laat je niet slachten…
    We houden jullie in gedachten.
    Kusjes!!!

  10. @ Boy, Als we George Henry Barnet Lyon nu eens vergelijken met Desiré Delano Bouterse, wie heeft dan het meeste kwaad op zijn geweten en wie heeft het meeste goed gedaan voor Suriname?
    Wat moeten we dan met Desiré Delano Bouterse doen als blijkt dat hij misschien wel slechter is dan George Henry Barnet Lyon?

  11. Boy@
    Wat heeft het hangen in slaven tijd je gebracht, over dom en naïef gesproken.
    Ik hou je niet gedacht, en geen kusjes.
    Sari Tori

  12. Van een verdwaalde zaadcel als “Boy-Tuang” moet je nooits iets straights verwachten, hij leeft op vlaai van de herkauwers; kortom een Reetkever!

  13. Tijdens mijn schooljaren was ik een kei in geschiedenis en aardrijkskunde van Suriname.Toch had ik altijd problemen met het vak geschiedenis. Ik kon niet begrijpen waarom de weggelopen slaven, in mijn ogen helden, marrons (weggelopen vee ) werden genoemd. Ook heb ik geleerd dat Barnett Lyon als een held van de immigranten werd gezien. Als dank daarvoor hebben ze zelfs een standbeeld voor hem opgericht. Nu lees ik dat deze man een immigrantenkiller en geen held is geweest.
    Dit is je reinste geschiedvervalsing en ik hoef u niet te vertellen hoe teleurgesteld ik ben geworden in die witte mensen die de Surinaamse geschiedenisboeken hebben geschreven. Ik vind dat de nadruk nu moet gaan liggen op onze Surinaamse helden en heldinnen. Zij verdienen een ereplaats en niet die klote valse en leugenachtige Nederlanders.
    Ik ben dus gaan googelen en kom de volgende namen tegen:
    Kaikoesie: een Indiaanse vrijheidsstrijder.
    Kodjo, Mentor en Present: brandstichters of vrijheidsstrijders?
    Baron, Boni en Joli Coeur die een 100 jarige oorlog tegen de witte overheersers hebben gevoerd.
    Janey Teterie: in de geschiedenisboeken niet vermeld, maar in mijn ogen zeker een heldin. Ook het vergaan van het slavenschip Leusden aan de monding van de Marowijnerivier en waarbij door het dichtspijkeren van alle toegangen 700 slaven het leven verloren wordt niet vermeld Ook wist ik niet dat aan de monding van de Surinamerivier de laatste keuring onder de slaven werd gedaan. Alle slaven die door ziekte of iets anders onverkoopbaar waren, werden in de Surinamerivier gegooid.
    Anton de Kom en Doedel, nader uitleg niet nodig.
    Onze taak nu is het zoeken en vinden naar en van al onze historische helden en heldinnen en die in ere te herstellen.
    De Surinaamse geschiedenis moet nu door Surinamers herschreven worden.
    SVP. Bestaande namen niet zomaar veranderen vanwege de historische waarde, maar desnoods dubbele namen geven.

  14. @hand van den Broek; en deed Bouterse in zijn eentje het kwaad of kreeg hij hierbij hulp van buitenaf ? Bijvoorbeeld vanuit Nederland ? Kenmerkend weer van het blanke ras om alle misdaden goed te praten. Inmiddels ben ik alle argumenten wel tegengekomen om de slavenhandel goed te praten. Neen, het waren niet de Christenen of de blanken maar de Arabieren en de Moren als grootste slavendrijvers. Ga toch heen !

  15. de geschiedenis over Suriname en de Surinamers heeft vanaf de inscheping van de slaven en de contractarbeiders vervals. de meeste landgenoten lopen met een Nederlandse naam dit is niet alleen in Suriname gebeurd maar overal in de wereld waar de Europeanen slaven en contractarbeiders gebruikten om hun land economisch op te bouwen. de oorspronkelijke namen van de slaven en contractarbeiders is door de slavendrijvers onmogelijk gemaakt om in contact te blijven met de families in landen van herkomst. zelfs in deze tijd waarin wij leven kunnen de Hollanders de namen van bepaalde families niet goed uitspreken. Nederlanders zijn echt geen flexibele mensen maar tot robots gevormd. hun innerlijke stabiliteit is alleen gefixeerd over Holland. alles wat een Nederlander over een andere land weet is via de nieuws media. alles nemen ze dan ook blindelings over en hebben ook nooit een goed woord over buitenlanders vooral in Nederland niet ze beschouwd deze als dom en achterlijk!

  16. #boy,
    Het echte Surinaamse volk dat ben ik, is mijn grootmoeder zaliger; Wij hebben blijvend onze stempel gedrukt in de Surinaamse geest!!. Jij anders bent een meeloper en naprater. Ga poepen doen jongen. I ede span.

  17. @ Frenk: “Kenmerkend weer van het blanke ras om alle misdaden goed te praten.”

    En kenmerkend voor de anders gekleurden om alle kwaad aan het blanke ras toe te schrijven, alle positieve zaken die het blanke ras de wereld gegeven heeft te negeren, en alle fouten van het eigen volk niet te willen zien?

    “…of kreeg hij hierbij hulp van buitenaf ? Bijvoorbeeld vanuit Nederland ?”

    Dus Bouterse is de schuld van Nederland begrijp ik? Heeft het Surinaamse volk niet aangegeven volledig achter “baas” te staan door hem steeds weer opnieuw als hun leider te kiezen, of heeft Nederland hen daartoe gedwongen?

    “Neen, het waren niet de Christenen of de blanken maar de Arabieren en de Moren als grootste slavendrijvers. Ga toch heen !”

    Je vergeet wat Frenk, het waren ook de Afrikanen die hun broeders en zusters aan de slavenhandelaars verkochten, al duizenden jaren. Wat de schuld van de Europeanen en Arabieren niet wegneemt uiteraard, maar je moet wel het hele plaatje durven zien.

    Wordt eens volwassen Frenk!

  18. …En het monument van de revolutie dan?!Wanneer zal die dan gesleept worden want het doet je niet denken aan een prettige geschiedenis!!
    Over Barnet Lyon kan je nog lezen dat is geschiedenis, waar kan je lezen over over coup 1980,Dec moorden 1982,Telefooncoup,Moiwana slachtingen,bouta amnestie,??!!!

  19. #Haco,
    Nog een jaartje, ben ik 50, ben ik uitgeraast. Wens ik jullie veel succes. U no tak mi no ben memre un. Vanaf 1996, ben ik in de publieke media Harmonie en Vrede te propageren voor mijn Sranang famiri. En geloof me, het heeft gewerkt. Zonder Liefde, hoe oud de Bijbel ook is, kom je niet ver.
    Ciao, mi Lobi brada.

  20. En nu blijkt dat moslim groeperingen zich verzetten tegen het beeld van Tetary.In de islam mogen er geen beelden van personen gemaakt worden.Dat is in de islam haram.
    Mijn voorstel is er om een Bosje beeld daar te plaatsen.Hij is de eerste president van Sur. die ooit door het volk is verjaagd.

  21. Desi-Barnet-Lee-On ,

    heeft Sranan Democratie en Rechtsstaat vernietigd, met hulp en steun van de koloniale huurling, kolonel Valk van de Ned Mil Inl Dienst !

    Desi is een Opper-Redi-Musu !

    In het kader van het DE-KOLONISATIE-BELEID:
    Deze Koloniale pion, afstammeling van een Zeeuwse boer, totaal weg-vlakken uit onze historie aub ! !

    PS : STOP THE PURPLE SLAVERY OF THE SURINAM PEOPLE !

  22. Als je het goed bekijkt!Dan zie dat die kleine Zeeuwse lafaard bouterse het zelfde doet. En op zijn standbeeld zal ik pissen.

  23. Jullie denken de geschiedenis te kennen? Hou op mens. Je kent de wereldgeschiedenis niet. Je weet alleen wat dat criminele volk, op het eiland links van Nederland gelegen, allemaal verteld en opgeschreven heeft. En dat was niet de waarheid.
    Dit volk heeft menige keren meer moorden gepleegd dan de Nazi’s en toch wordt dit volk opgehemeld en als beschermer van mensenrechten gezien zelfs. Rara, hoe kan dat?
    De echte geschiedenis zullen ze nooit vertellen. Ja, het zal ooit wel bekend worden, maar wanneer niemand er meer iets aan heeft. Want als het nu bekend zou worden, zou dit erg bijzonder crimineel volkje wel eens grote sommen aan schadevergoeding moeten betalen. En dat moet natuurlijk koste wat het kost vermeden worden.
    En zo zit de hele Westerse geschiedenis in elkaar. Ook de Nederlandse.

  24. Dew Baboeram, Trotskist en geschiedvervalser is de intellectueel achter vele pseudobewegingen onder de Surinaamse bevolking. Hij haalde bakzeil in het toenmalige Grenada-comité, waar hij met zijn activisme begon. Zijn kruistocht tegen Tara Oedayraisingh Varma had als resultaat dat de hoogst geplaatste Surinaamse politica verguisd werd door de Nederlandse pers, maar dat de beschuldigingen van Dew Baboeram aan haar adres door de rechter werden afgewezen. Zijn beschadigingsijver van Surinamers van Hindustaanse afkomst kent geen voldoening. Alles dat hij aanpakt eindigt in een vervalsing, pseudo-sjabloonstroming, en maatschappelijke modderpoel bij voorkeur tegen hindoestanen en ter verwarring van de elkaar bestrijdende creolen; “decolonising the mind”. Zij laatste demarrages betreffen “waarheidsvinding en verzoening tegen zij vermoorde broer” en nu geschiedvervalsing rondom de werkelijke betekenis van Barnet Lyon. Ik feliciteer onze historicus Hassankan met de ontmaskering van Dew Baboeram die een schande is voor de hindustaanse Surinamer en voor de Surinaamse geschiedschrijving in het algemeen; onze geschiedenis is veel en veel meer en dieper gaand dan van Pryary tot de Kom.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.