Demonstratie van klassieke Indiase muziekstijlen

5
Demonstratie van klassieke Indiase muziekstijlen

Op vrijdag 19 mei a.s. zal Mohammad Nizam, zang- en muziekdocent van het Indiaas Cultureel Centrum in Suriname afwisselend uitleg geven over de achtergrond van diverse Indiase klassieke muziekstijlen en deze ten gehore brengen. In Suriname geniet de moderne Indiase muziek grote populariteit binnen de Hindostaanse gemeenschap. Maar ook de Indiase klassieke muziek wordt beluisterd en beoefend, zij het binnen een kleinere groep.

Over de achtergrond van de verschillende muziekstijlen is echter weinig bekend. Wat is een raga? Welke muziekstijlen vinden hun oorsprong in Uttar Pradesh en Bihar, de gebieden waar de Indiase contractarbeiders vandaan kwamen? Hoe is de moderne Indiase muziek beïnvloed door de klassieke stijlen? Op deze avond zal Mohammad Nizam hierop ingaan door steeds korte introducties te geven op een bepaalde muziekstijl, zoals historie, bijzonderheden, opbouw. Na elke introductie zal hij een van de liederen, kenmerkend voor die stijl, ten gehore brengen begeleid door zijn muzikanten.

Nizam is zang- en muziekdocent van het Indiaas Cultureel Centrum. Hij komt uit een lange lijn van muzikanten. Vanaf zijn 7e jaar werd hij opgeleid door zijn grootvader, een virtuoos op de sarangi, een klassiek indiaas snaarinstrument. Vanaf zijn 9e jaar trad hij op voor de radio en televisie in New Delhi. Hij slaagde voor het prestigieuze SangeetVisharad muziekexamen. Hij gaf diverse concerten in het buitenland en nam deel aan internationale muziekfestivals, onder meer in Frankrijk, Dubai en Bahrein. Behalve de beheersing van diverse klassieke Indiase muziekstijlen, experimenteert hij ook met het mixen van klassieke en lichte muziek.

De thema avond wordt georganiseerd door het Lalla Rookh Museum in samenwerking met de Indiase Ambassade en het Indiaas Cultureel Centrum. De organisaties willen hiermee de populariteit van en kennis over de klassieke Indiase muziek vergroten en zo een bijdrage leveren aan het behoud van het gedeelde culturele erfgoed van Suriname en India.

De avond begint om 19:00 u., inloop vanaf 18:30 u. en vindt plaats in de Ballroom van het Lalla Rookh Complex, Lalla Rookhweg 54, Gebouw 2. De toegang is gratis. Komt u op tijd, want het aantal plaatsen is beperkt. Het museum is open vanaf 18:00u., zodat u deze van tevoren kunt bezoeken.

- Advertentie -

5 REACTIES

  1. Men zegt dat zwarten een natuurlijke gevoel voor ritme en muziek hebben. En toch zie ik dat zwarten vaak geen raad weten en met een mond vol tanden staan als ze op Hindoestaanse muziek moeten dansen. Hebben zwarten dan wel een natuurlijkere gevoel voor dans en ritme? I doubt it!

  2. @Jaichand

    Zoals jij praat zal er nooit eenheid zijn in SU!
    Het is andersom ook zo, als jij op een kaseko feest bent kun je waarschijnlijk ook niet goed dansen!

  3. @JCK,

    Eenheid is een erg overdreven begrip. Hoe kun je eenheid van denken en doen hebben wanneer je temaken hebt met individuen en groepen? Dat is niet mogelijk.
    Wat wel mogelijk is en gewenst is is om op vriendschappelijke manier met elkaar om te gaan en niet te bemoeien in de (persoonlijke of culturele of godsdienstige) zaken van anderen.
    Helaas zijn mensen en overheden bemoeials.

  4. @JCK,

    Dat klopt. Er zal nooit eenheid zijn onder de mensen. Zo beschermt de natuur de mensheid van uitroeiing.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.