Verhalen over spin Anansi op erfgoedlijst Nederland

38

De verhalen over de spin Anansi zijn opgenomen op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. De Caribische verteltraditie heeft zijn wortels in het slavernijverleden. De verhalen over Anansi worden al eeuwen verteld in West-Afrika. Door de slavenhandel verspreidden ze zich tot Suriname en de Antillen. Door de naoorlogse migratie kwamen ze ook in Nederland terecht.

De traditie is aangemeld door meesterverteller Wijnand Stomp(foto) en documentairemaker Jean Hellwig, allebei op nationale en internationale schaal bezig met het verbreiden van de traditie van deze vooral in het Caribisch gebied en Ghana zeer bekende verhalen.

Inmiddels hebben de Anansiverhalen in het Nederlands Openluchtmuseum in Nederland een plek gekregen in de vorm van een Anansiboom, waar vandaag 14 mei om 12.00 uur het startschot voor de vertellingen wordt gegeven.(Foto: Achmed Peroti)

- Advertentie -

38 REACTIES

  1. Een van de weinig goede dingen uit de slavernij, die Nederland zeker zal claimen als zijnde haar uitvinding. De rest is een zwarte bladzijde uit hun geschiedenis waar ze niet aan herinnerd willen worden. Een Nederlander heeft het zelfs gepresteerd om tegen mij te zeggen dat de Slavernij geen Nederlands, maar een Surinaams gebeuren is geweest. Een toonbeeld van het niet willen kennen of erkennen van de geschiedenis. Sorry, Anansie is in mijn ogen typisch Surinaams/ Afrikaans (met nadruk op Ghana) en mag door niemand anders geclaimd worden. Ik hoop dat de oorsprong van de Anansieverhalen uitdrukkelijk wordt vermeld anders pleegt men plagiaat.

  2. @JOHN

    Slavernij was geen Nederlands en geen Surinaams ding, maar een wereldwijd ding.

    De oorsprong ligt bij de Afrikaners zelf, die als eersten op de gedachte kwamen om anderen mensen tot slaaf te maken;

    en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Africa#Atlantic_slave_trade

  3. Ieder bevolkingsgroep kent zijn geschiedenis de afgelopen 1000 jaren,alleen de Afrodiaspora denkt dat zijn roots 400 jaar geleden in de Americas is begonnen, terwijl men een lange en rijke roots heeft als de verloren stammen van Israël in Afrika met uitzonderlijke historische beschavingen,van Muziek,sport,Astronomie,Medische wetenschap,kunst zie Egypte,Axum,Great Mapumgudwe,Great Zimbabwe enz…. wijsheden,oralevertellingen van het dierenrijk,plantenrijk en de apintiedrum als Communicatiemiddel tussen verschillende stammen,en als basis UBUNTU als levensbeschouwing door samenhang met de KOSMOS en mens en natuur.

  4. Bronbere, ja hoor, de Afrikanen hebben in de ogen van mensen zoals jij nooit iets positiefs bijgedragen aan de wereldgemeenschap, alleen de slavernij als ‘wereldwijd ding’ was volgens jou een Afrikaanse uitvinding. Die vermaledijde Afrikanen hebben de onschuldige Europeanen met hun lelieblanke zieltjes op het idee gebracht ook slaven te gaan houden. Wat jammer nu, dat Europeanen zo intelligent zijn dat ze zulke goeie leerlingen bleken te zijn, waardoor zij hun Afrikaanse leermeesters al snel voorbij streefden; de leerlingen overtroffen hun leermeesters duizendvoudig.

    Hebben de blanke Duitsers het gebruik van concentratiekampen en gasovens misschien ook van de Afrikanen geleerd?

  5. dit is het begin. de geschiedenis van suriname dient toegankelijk gemaakt te worden voor latere generaties. desnoods 3.0.

    if you dont know your past you dont know your future, naar een reggae zanger.

  6. Henkes,
    bedankt voor jouw reactie, want ik wist bij God niet hoe ik op zo’n stomme opmerking moest reageren.
    Is Slavernij nu een wereldwijde of een Afrikaanse uitvinding. Net als wat die kerel tegen mij zei dat slavernij geen Nederlands, maar een Surinaamse uitvinding was.
    Brong bere, laat mij gokken: je kreeg zeker nooit een voldoend cijfer voor geschiedenis op school.

  7. Henkes de duitsers hebben de concentratiekampen van de Engelsen geleerd, en de slavernij heeft onder allerlei volkeren zijn eigen oorsprong, dus steeds 1 bevolkingsgroep de zwarte piet toe te bedelen is in feit gebaseerd op vooingenomenheid op zijn zachtst gezegd.
    Dat de verhalen over de spin Anansi op de wereld erfgoedlijst is aangemeld door Jean Hellwig is dus een gemiste kans voor Suriname, zoals ze wel vaker voorkomt

  8. De oorsprong van slavernij ligt in de stam of clan. De allereerste slaven waren nl de gehandicapten. Wat moest een gezin, stam of clan met iemand die bvb moeilijk kon lopen? Hij werd dan gebruikt om werk op te knappen die anderen liever niet deden. Zo mocht hij dan toch eten van het stukje hert dat die andere noeste knapen hadden verschalkt.
    Dus de eerste slaaf was een gehandicapte!!!

  9. Jullie kunnen kletsen wat jullie willen, maar Suriname zelf zou nooit op dit idee gekomen zijn.

  10. Hans, ik reageerde op het schrijven van Bronbere en als je goed gelezen had, was het je opgevallen dat ik niet ontkent heb dat Afrikanen ook.slavernij kenden, zij hebben hun systeem van slavernij, net als andere volkeren elders in de wereld, zelfstandig ontwikkeld, die idioot van een Bronbere beweerde dat de Europeanen het houden van slaven van Afrikanen geleerd hebben, daarmee suggereert hij dat Europeanen (b.v. Duitsers of Nederlanders) niet zelfstandig tot misdaden tegen de menselijkheid in staat waren/zijn. Ik ben helemaal niet vooringenomen ik had i.p.v. Duitsers net zo goed elk ander volk genoemd kunnen hebben.

  11. @Henkes,
    Inderdaad jullie maken vrouwen tot slaaf dat getuigt van kinderen waarvan de meeste niet weten wie de vader is.
    Ik hoop dat jij wel weet wie je vader is geweest.
    Een verzoek behandel vrouwen met respect want dat verdienen ze zeker.

  12. Sommige WKN-ers kunnen niet lezen; Nederland heeft de verhalen laten opnemen in de nationale (d.w.z. Nederlandse) erfgoedlijst. Suriname is dus nog vrij om ze alsnog op te nemen op zijn eigen nationale erfgoedlijst. En als Suriname dat niet doet, wil dat niet zeggen dat Suriname de Anansi verhalen niet tot zijn erfgoed rekent en deze verhalen niet waardeert.
    Waarom moeten we een positief gebaar van Nederland zo interpreteren dat Suriname er slecht op komt te staan?

    Sikandar, jij beschrijft geen slaven, jij beschrijft leden van een samenleving, die ondanks dat ze gehandicapt waren, naar vermogen een nuttige bijdrage leverden aan de samenleving en als beloning daarvoor, met voedsel betaald werden. Dat waren helemaal geen slaven, je noemt gehandicapten die in een moderne samenleving verzorgd worden, toch ook geen slaven?

  13. Frank ben je gek? Waarom stel je me een idiote vraag die niets met het onderwerp te maken heeft? Doe je dat om de aandacht af te leiden, omdat niets meer hebt in te brengen?

    Alweer suggereer je dat het alleen bij zwarten/Surinamers voorkomt dat sommige kinderen niet weten door wie ze verwekt zijn. Ik zal je ook uit deze droom helpen, ook bij witten/Nederlanders komt dit voor, ga daarom maar een DNA test doen om te weten of je geile moer het niet met de melkboer gedaan heeft.

  14. Wat maakt het in hemelsnaam uit, wie de Anansiverhalen op de erfgoedlijst heeft gezet.
    Ze staan op die lijst en dat is prima.
    Iedere keer dat gedoe over Nederland en Suriname daar word ik ruim 40 jaar na de onafhankelijkheid van ons land toch wel erg onpasselijk van.

  15. Slavernij bestaat minstens zo lang als de geschiedschrijving. Het Oude Egypte, Oude Griekenland, de Romeinen, maar ook modernere Afrikaanse en Arabische culturen maakten en maken veelvuldig gebruik van slaven. Slavernij kwam ook in de Chinese, Indische en Amerikaanse indianenculturen voor.

    Er waren wel verschillen tussen de diverse vormen van slavernij. Slavernij kwam voor als gedwongen dienstverlening zoals huishoudelijk werk, dienst in het leger en zware arbeid, maar werd ook als straf opgelegd om bijvoorbeeld schulden af te lossen. Soms kregen slaven loon, soms kost en inwoning. Essentieel aan slavernij is echter dat mensen door anderen, zonder dat ze daartoe de vrije keuze hebben, worden verplicht werk te verrichten. Een slaaf werkte meestal vanaf zijn geboorte of gevangenneming tot aan zijn dood voor zijn eigenaar, maar in veel culturen was dit een tijdelijk onderdeel van iemands leven. In sommige culturen kon een slaaf zijn vrijheid verdienen of kopen.
    Dus om de Nederlanders nu de schuld van de slavernij te geven is iets te veel eer.

  16. Wel dan, ik hoop dat Anansi aan Bouterse kan vertellen dat hij eindelijk eens met pensioen moet en het regeren beter kan overlaten aan kundige mensen. Aan bakbavreters die daarna alleen maar gaan slapen heeft het land n.l. niets.

  17. Self, ik vint die verhalen van Lobo ook heel mooi. Misgien moet die ook komen als erfgoet.

  18. ik vind de moorden 8-12-1982 gepleegd door bouta en de 16 rovers moordenaars veel beter passen in de record boeken dan al het gedoe van alles..

    laat de buiten wereld duidelijk weten wat er allemaal gebeurt is in sme..

    de mensen die geboren zijn vanaf die tijd 1982 tot heden weten toch niks hebben niks geleerd op school zijn dus ook an-al-fa-beten,zie de reacties overal in het land..

    ze lopen straat te schreeuwen en met spandoeken te zwaaien,maar weten niet precies waarover het gaat..

    geschiedenis kennen ze niet weten niks over het verleden..

    alle boeken zijn verbrand,vraag maar aan die directeur onderwijs Soentiek die slappe javaan hij had in de vorige regering bouta 1 meer dan 12 miljoen Euro gehad om de suri geschiedenis op nieuw te laten schrijven ,maar had een foto van bouta op de voor pagina geplaatst ,daar door ontheven en zit thuis..alles vernietigd geld naar de kloten..

  19. John,

    Als Nederland dit vóór 1975 had gedaan, had er geen haan naar gekraaid. En Nederland claimt niets, ze geven Anansi-tori’s een breder podium. Anansi-vertellingen hoor ik hier in Suriname niet of nauwelijks meer. In Nederland trekt Wijnand Stomp volle zalen. En omdat Suriname heel onzorgvuldig omgaat met zijn materiële en immateriële erfgoed (jongere mensen kennen hun geschiedenis niet), doet Nederland dat voor ze. Wees blij. Het hele culturele erfgoed van Suriname is de laatste decennia toch al naar de sodemieterij geholpen.

  20. ” Een VOLK dat zijn verleden,cultuur en originaliteit niet kent,is als een boom zonder wortels ” Marcus Garvey De zwarte bevolking is gebrainwasch en kent zijn roots niet meer ,daarom huppel men achter Babylon aan,door materialisme,geldzucht en corruptie en uitverkoop van hun voorvaderlijke erfenis, zo lang het zwarte volk zichzelf niet kent zal men armoede,vernedering en verdeeldheid ervaren, AFRIKA de REUS die Slaapt, totdat het Volk ontwaakt door bewustzijn van zijn RIJKDOM.

  21. Verhalen over spin Anansi op erfgoedlijst Nederland!

    Anansi stories in the Caribbean
    Raadpleeg het volgende artikel over ANANSI via (Google).

    ANANSI STORIES: THE TRICKSTER SPIDER FROM WEST AFRICA AND THE CARIBBEAN

    Have you ever heard of the tricky spider named Anansi?
    This West African god frequently takes the form of a spider, and holds the knowledge of all of the folktales and stories; he is cunning and tricky, and uses his cunning guile to try to get what he wants.

    It is thought that Anansi was originally found in stories from the Ashanti and then the Akan people in Ghana, and from there the stories spread through West Africa.

    During the Atlantic slave trade, the stories crossed the ocean with the slaves through oral tradition.

    Especially in the Caribbean, Anansi’s cunning ways symbolized a resistance to powerful slave owners.

    Anansi stories (and their variants: in the US he is known as “Aunt Nancy”) are considered “trickster” folktales because the small spider uses his intelligence and trickiness to triumph larger creatures.

    Stories such as these are told by elders to pass down knowledge and moral messages to the younger generations.
    Sometimes the stories were acted out by the storyteller, or even sung with dancing and drumming.

    In the 1950s people began collecting the famous stories and writing them down so that school children in Ghana could learn them.

    Before reading, ask the kids what they know about spiders.

    Find Ghana on a map and trace the route the slave traders took to the Caribbean.
    When the kids are listening to the stories, ask them to pay attention to:

    Raadpleeg zelf het vervolg v/h artikel met (videobeelden).

  22. Wanneer de lands’ crisis over is kunnen wij onze aandacht weer richten op literature. Als een multi ethnic gemeenschap kunnen wij de verhalen van anansie en kantjil en anderen die ik niet ken verzamelen en in onze erfenis archief zetten.

    De moxiwatra onder ons zullen het leuk vinden wat verhalen van vader kant komt en wat van moeders kant.

  23. Slavernij is van alle tijden en van alle samenlevingen. Zelf nu bestaat er nog steeds slavernij.

    Verder hebben we ook nog de loonslaven, slaaf aan je geneugten, het slaafs zijn aan je meerderen, slaafs zijn aan de paarse elite. PAARSE SLAVEN. Slaven van de leugens.

    Ik dacht nog wel dat slaven in vroegere tijden en van vroeger nog enige trots hadden. Maar kunnen we dat zeggen van onze paarse slaven? Billen likkers allemaal. Wetende hoe het in mekaar zit en toch persisteren dat hun grote LIJDER het goed doet. Ik moet denken aan het verhaal van die huilende vader die zijn kinderen moet groot brengen. Niet wetende hoe, ondanks dat die man universitair geschoold en verschillende banen heeft, kan hij zijn gezin niet draaiende houden. En dit speelt zich allemaal onder onze radar, in contemporain Suriname (het tegenwoordige Suriname). Weet niet als ik een slaaf zou zijn met zijn positie zou willen ruilen.

  24. Anansi heeft Tijl Uijlenspiegelachtige verhalen, maar voor Tarantula heeft iedereen respect. They hate Tarantula because they fear him.

  25. Sing Sing, goed goed gezien, die huilende intellectueel is inderdaad een paarse slaaf. Een paar andere karakters uit ‘Wij Paarse Slaven Van Suriname’ zijn:
    1. De zelfbenoemde bisschop met pedofiele neigingen, die parochieleden dwingt een deel van hun maandsalaris af te staan.
    2. De twee ‘awari domri’, een die alle stinkende zaken van zijn baas met hand en tand verdedigd en een die het soms op het laatste moment toch te gortig vindt om door te gaan met die #€%& van zijn baas.
    3. De twee hypocriete artsen, die ondanks hun eed van Hippocrates, waarin ze beloofden het leven van anderen altijd te zullen eerbiedigen, het met hun geweten in overeenstemming kunnen brengen, een van massamoord verdachte baas te dienen. Vooral de vrouw onder hen zou makkelijk de tegenstanders van haar baas en zelfs de hele samenleving kunnen vergiftigen, als dat haar baasje maar uit het gevang houdt.
    4. De twee domme ex-jeugd parlementsleden die hun domheid en onkunde proberen te camoufleren door de meest wollige taal uit te kramen, wanneer ze hun baas verdedigen en in alle lichaamsholten likken.
    5. De IMF beunhaas die jarenlang de duurbetaalde (SRD 80.000,-/maand) loonslaaf mocht zijn, die blindelings monetair financierde wanneer zijn baas hem dat opdroeg.
    6. Dora the Explorer, die zegt dat ze miljonair is, maar per se op onze kosten, in deze crisestijd, een terreinwagen wil aanschaffen om als zwaargewicht vervoert te worden.

    Sing Sing, in tegenstelling tot jou, weet ik 100% zeker dat ik niet met deze paarse slaven, niet eens voor USD 80.000,-/maand, zou willen ruilen.

  26. Wees blij dat nl het erfgoed maakt. Want suriname vergeet zelf zijn geschiedenis, of probeert het te herschrijven. Zie december moordenaar. En o wat zijn zielig.

  27. Het is niet de eerste keer dat anderen met zaken van Suriname weglopen en het een andere jasje geven.

    Natuurlijk ligt de grondslag ervan in Ghana/Afrika en is het op de Antillen en Suriname, enz ook terug te vinden en vandaar in Nederland bekend geworden. Surinamers, schrijvers ea hebben hierin wel een belangrijke bijdrage aan geleverd en daarom moet Suriname dit ook tot haar erfgoed maken.

    Wat Surinaamse schrijvers in Suriname zouden kunnen doen samen met het Ministerie van Cultuur in Suriname, is dat zij met hun eigen versie van de Anasie de Spin komen en dit wordt opgenomen in de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Suriname.

    Gelukkig dat vele kenmerken van de Anasi (S)tori veel van de culture eigenschappen, cultuur enz van Suriname te maken hebben en met de Surinaamse maatschappij te maken hebben en in te herkennen zijn. Althans die Sranan Anasi (s)tori.

    Sari (S)tori dat Suriname weer de verliezer in wordt nu het in de Erfgoed van Nederland wordt opgenomen.

    Werk Aan De Winkel Voor Suriname. We Hoeven Niet Ons Brood En Belegd Door Anderen Te Laten Opeten.

    Stre Def Stre Wi No Sa Frede

    Recht En Waarheid Maken Vrij

    God Zij Met Ons Suriname

  28. @ Bron Bere.
    ——————————————————————————-
    Ga drollen tellen mie mang.

  29. Forummers, Odi odi.

    Verhalen over spin Anansi op erfgoedlijst Nederland.

    @passant! je hebt het goed verwoord.

    Anansi
    From Wikipedia, the free encyclopedia

    Verbonden door erfgoed: Ghana en Nederland
    In samenwerking met het Rijksmuseum en uitgeverij Vantilt
    Lezing: (raadpleeg zelf het artikel)

    En natuurlijk wederom ‘stof tot nadenken’.
    Dit n.a.v. bovengenoemd artikel.

    Terughalen koloniaal erfgoed is klinkklare onzin.

    De VVD wil koloniaal erfgoed terughalen uit de oude koloniën, omdat ze er daar niet goed voor zouden zorgen.

    Dat is dus neokoloniaal denken.
    Het is tegenwoordig chique om je neus op te halen voor de kolonialistische tijd, vindt VVD-Kamerlid Michiel van Veen.
    En daarom ligt ‘ons’ Nederlands erfgoed nu in de oude koloniën te verslonzen.

    Met een nieuwe wet wil hij het kabinet verplichten het te beschermen en terug te halen, zo bepleitte hij gisteren in de Tweede Kamer.

    Met de VOC-mentaliteit zit het bij de VVD dus wel snor.

    Maar hieruit spreekt toch vooral Westerse arrogantie, vindt Remco Raben, hoogleraar koloniale en postkoloniale cultuurgeschiedenis en letterkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

    Erfgoed terughalen? Het is toch echt daar gevormd, benadrukt hij.
    ‘Die archieven zijn onderdeel van de geschiedenis van die plaatsen.
    Dat moet ook daar bewaard worden.’ Raben noemt het plan ‘klinkklare onzin.’ ‘Hoe willen ze dat gaan doen? Met marineschepen?

    Je kan niet zomaar een claim leggen op de archieven van een ander land.’
    In het debat gisteren verwees Van Veen naar recent ontdekte VOC-archieven in India, die volgens hem liggen te verkommeren.
    ‘In sommige gevallen is het inderdaad slecht met die archieven gesteld,’ vertelt Raben. ‘En het is uniek spul.

    De hele gemeentelijke administratie die gouverneurs van de VOC daar hebben bijgehouden.
    Maar wederom: het is vooral ontzettend waardevol voor de lokale archieven daar.
    Het is in de eerste plaats Indiase geschiedenis.’
    In het plan de spullen hierheen te halen ziet Raben dan ook niks. En zelfs geld sturen is niet altijd even effectief.
    ‘Wat moeten we daarmee, denkt men daar dan.
    En ook op neokolonialistische trekjes zijn ze erg gemunt.’

    De enige manier is volgens Raben de zachte weg.
    ‘De lokale interesse is er nog niet altijd, maar die kun je wel kweken.
    Via projecten om mensen bewust te maken van het belang van wat daar ligt.
    Archieven in Jakarta lagen een paar jaar geleden nog te verpieteren, maar inmiddels is er daar bijvoorbeeld meer belangstelling voor het verleden gekomen.
    Alleen zo kun je het ook echt op de lange duur veiligstellen.’

    En als dat niet lukt? Ontzettend jammer, beaamt Raben.
    Maar soms is er niks aan te doen.
    ‘Wij vernietigen hier in Nederland ook dagelijks allerlei archieven.
    Dat is soms zonde. Maar dat je alles kan en moet bewaren en beschermen, dat is echt een illusie.’
    Bron: vn.nl

  30. En nog even een aanvulling op bovengenoemd artikel.

    Stof tot nadenken:
    Want het volgende verhaal komt nog steeds voor.
    Ook in Suriname.

    Aan de haal met Thais ‘erfgoed’
    Kees de Vré − 29/04/2003 (Bron-trouw.nl)

    Bangkok is furieus.
    Een Nederlandse handelaar claimt het alleenrecht op de inheemse euphorbia lactea.

    De Thaise overheid wil dat blokkeren.
    AMSTERDAM – Mogen westerse bedrijven zomaar planten uit het oerwoud halen en gebruiken ten eigen commerciële bate?
    Die vraag wordt weer actueel nu de Aalsmeerse plantenhandelaar Las Palmas het exclusieve recht heeft aangevraagd voor cultivering en distributie in de Europese Unie van de Thaise inheemse plant euphorbia lactea.

    Las Palmas wil deze cactusachtige plant, bij het grotere publiek bekend als yok, geschikt maken als sierplant voor op de salontafel.

    De Thaise regering heeft furieus gereageerd op dit nieuws.
    Volgens de krant Bangkok Post willen de Thaise autoriteiten de aanvraag blokkeren.

    De plant is inheems, vindt Bangkok, en daar moeten buitenlanders van afblijven.

    ,,Ze hebben gelijk”, zegt projectleider duurzaamheid Dale Anne Bourjaily van het Koninklijke instituut voor de Tropen.

    ,,Het gebeurt te hooi en te gras dat buitenlandse partijen zich het eigendom toe-eigenen van levend materiaal in een bepaald land. Dat kan niet.”

    Lees het vervolg v/h artikel verder via de (Bron-trouw.nl)
    Veel lees plezier.

    En nu ga ik nog even luisteren naar de Anansi verhalen van
    (wijlen) Harry Jong Loy

  31. Fer E,

    Met alle respect: ik begrijp helemaal niets van je posting.
    Waar gaat ht allemaal over ?
    Ik ben blij, dat de Anansi-verhalen ergens op een erfgoedlijst staan, maakt mij niet uit waar.
    Om daar Thailand en de VVD uit Nederland bij te halen, snap ik niet.
    Zal waarschijnlijk aan mij liggen.

  32. Vraag een willekeurige middelbare scholier in Suriname of hij weet wievof wat Anansi is en ze blijven het antwoord schuldig. Ik bedoel maar!

  33. @n dat zouden onze toekomstige hoederscmoeten zijn van ons culturele ergoed. Hun smartphone is vele malen heiliger!

  34. Manasa, hier een Anansi verhaal uit deze tijd:

    Kroonprins Anansi, de vader van 14 niet erkende kinderen, die door zijne excellentie de koning de hemel in geprezen werd, omdat die vond dat zijn zoon altijd the best man for the job was, benoemde Anansi tot hoofd van zijn geheime dienst en knokploeg tegen een riant salaris. Maar omdat de schelm Anansi altijd vol streken zit en onverzadigbaar is en daarom altijd bereid is om zelfs zijn vader en grote kinderschare te benadelen, ondernam hij een reis naar de achtertuin (Parama) van de grootste vijand van zijn vader, om een duistere deal te sluiten met, zoals hij dacht, geestverwanten die hun eigen baas wilden verraden, maar zoals te verwachten was, liep het niet goed af met de hebzuchtig Anansi, hij bleef namelijk plakken aan een Tara poptji, die de vijanden van zijn vader daar in Parama voor hem opgesteld hadden. Nu.moeten alle 14 spruitjes van Anansi 16 jaar lang hun schurkachtige papi missen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.