Haagse wethouder bij Raksha Bandhan viering Hindoebasisschool

4

De Hindoestaanse gemeenschap viert vandaag broer en zus dag (Raksha Bandan). Op deze dag vraagt de zus om bescherming van haar broer en doet ze hem symbolisch een geluksarmband om. De zus krijgt een klein kado van haar broer. Ook neven en goede vrienden die als een broer worden beschouwd krijgen vaak een beschermingsarmbamd.

Gistermiddag vierden de leerlingen van hindoe basisschool Shri Vishnu school het feest samen met de Haagse wethouder Karsten Klein en Tweede Kamerlid Tanja Jadnanansing. Wethouder Karsten Klein kreeg ook een armband van de leerlingen waarbij hem werd gevraagd om bescherming en zorg van het stadsbestuur. PvdA gemeenteraadslid Rajesh Ramnewash hoopt dat het in de toekomst een stadsbrede traditie wordt om de familiebanden en vriendschappen te vieren. Een mooi festival kan dat markeren.

Tweede Kamerlid Jadnanansing ziet in deze traditie een mooi aanknopingspunt om landelijk het gesprek over verbinding en de vraag hoe wij met elkaar omgaan een inspirerende wending te geven. Deze liefdevolle roep om bescherming en broederschap kan een positieve impuls geven aan groepen in de samenleving die nu dat gesprek mijden aldus Jadnanansing. Zij bezocht gisteren naast de Shri Vishnu school in Den Haag ook de Shri Ganesha school in Almere.

- Advertentie -

4 REACTIES

  1. Die lint van Sandew Hira om de pols van Bouterse mag er ook zijn. Alleen vrees ik dat Bouterse hem echt niet zal beschermen wanneer het hem te heet onder de voeten wordt.

  2. @ Pindakaas,

    Het is nog steeds zo dat de zus haar broer een raakhi (zo wordt de lint genoemd) om de pols bindt. Dat symbolisseert dan de bescherming die ze van haar broer krijgt.

    Leg mij uit waarom Sandew de veelvoudige moordenaar en drugsveroordeelde Bouterse een raakhi om de pols zal binden.

    Je haalt 2 dingen door elkaar. Om d.m.v. toepassing van waarheidsbevinding achter de waarheid zien te komen (ik hoop voor Sandew Hira dat de waarheid zal worden gesproken) is wel van orde dan bescherming vragen.
    Bovendien zou het Sandew Hira niet sieren als man een andere man raakhi om de pols te binden.

    Bezoedel dit feest ter ere van broers door hun zussen dus niet en betrek de decembermoorden van 1982 er niet bij, vooral omdat bij alle moorden die zijn of worden gepleegd, totaal geen sprake is van bescherming.

  3. @ Pindakaas en @ Jyjani,
    Wat heeft Bouterse hiermee te maken?!
    Jammer dat jullie dingen weer uit hun verbanden aan het rukken zijn. In het stuk lees ik ook dat anderen hetzelfde aan het doen zijn.

    Die Raksha Bandhan zie ik als een ‘ Koti’, dat is een indiaans gebruik wat ook bij de Marrons voorkomt. Logischerwijs is ik echter het ontstaan van de Raksha Bandhan meer uit een tijd van uithuwelijking van het jonge Hindostaanse bruid. De bruid werd a.h.w. overgeleverd aan de schoonfamilie. Vroeger was terugkeer naar eigen familie niet meer mogelijk als het bijvoorbeeld niet goed ging binnen dat huwelijk. Dit kon alleen onder gratie van eigen familie. Deze Raksha Bandhan kon dan soelaas bieden om tot bescherming van de uitgehuwelijkte zus over te gaan wat in feite op bloedwraak neerkwam.

    Dit is mijn interpretatie op dit Raksha Bandhan want vaak weten mensen de oorsprong niet eens meer van gebruiken en in dit stuk wordt ook geen woord over gerept.

    Ik moet wel zeggen dat de meiden van tegenwoordig zowel binnen de Surinaamse samenleving als binnen de Nederlandse samenleving waar vrouwen het steeds meer voor het zeggen hebben, deze bescherming van een broer niet nodig hebben. Gelukkig! Is wel een leuk symbool.

  4. beste mensen

    de tijd van November 2015 eerste week nadert al,dus moet de verklaring nu in volle ornaat aangepakt worden..,,,als het geen flop wordt.

    .niet te spreken van misleiding want kort daarna is het alweer 8 december ..

    laat ik maar het beste van hopen..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.