Kunst van Surinaamse bodem centraal in nieuw boek

2

Op 5 september wordt het boek ’50 Surinaamse Kunstschatten’ gelanceerd in CBK Zuidoost. Bart Krieger, kunsthistoricus én Nederlander van Surinaamse komaf, heeft ruim vier jaar, maandelijks geschreven over Surinaamse beeldende kunst voor Parbode, het Surinaamse opinieblad. In ’50 Surinaamse Kunstschatten’ zijn deze afleveringen gebundeld in een grote, full-coloruitgave.

Ontdek de eerste tyuri die is vastgelegd op doek, kom erachter wat de vrouwenbeweging te maken heeft met afschaffing van de slavernij en lees over de hedendaagse Maria Sybilla Merian. “Mensen denken vaak dat ze weten wat ze zien. In dit boek leer ik mensen te kijken naar kunst. Want pas als je ogen geopend zijn en je weet wat je ziet, kan het echte genieten beginnen”, aldus Krieger.

Kunst van Surinaamse bodem staat centraal in dit boek en er wordt per kunstwerk een scala aan handvatten in woord en beeld aangereikt om de Surinaamse beeldende kunst te doorgronden. Hierbij put Krieger uit Westerse-, niet-Westerse en popcultuur. De kunstwerken (van plat tot 3D tot toegepaste kunst) bevinden zich zowel in Suriname als in Nederland in openbare of private collecties.

Op zaterdag 5 september om 15.30u zal Noraly Beyer de auteur interviewen over het ‘Waarom’ van dit boek. Ook zal er een paneldiscussie plaatsvinden over de zichtbaarheid van de Surinaamse beeldende kunst. Het panel bestaat onder andere Priscilla Tosari (galeriehouder Galerie 23) en Sasha Dees (tentoonstellingsmaker). Om 16.00 is er een signeersessie. Locatie: CBK Zuidoost.

[FOTO: het diorama ‘Waterkant’ (1820) door Gerrit Schouten, dat
staat in het Rijksmuseum te Amsterdam, besproken door Krieger in Parbode
]

- Advertentie -

2 REACTIES

  1. Wanneer je je moet inspannen en diep moet gaan nadenken wat een expressie (schilderij, houtsnijwerk, wat dan ook) van iemand betekent, dan is de lol er vanaf en is het geen kunst meer, maar een kwelling.

  2. Kunst van Surinaamse bodem?

    Helaas moeten wij constateren dat alle kunst van waarde van Surinaamse bodem in bezit is van Holland. Onze kunstschatten zijn alleen in Holland te bezichtigen.

    Toeristen lopen honend rond in Surinaamse musea en vragen zich af waar alles is gebleven. Alles is weggeroofd door Holland. Nu moeten we van nul beginnen om onze kunstschatten aan te leggen.

    Ik ben benieuwd naar de inhoud van het interview van Noraly Beyer en Krieger. Als de aanpak van het boek te vergelijken is met de serie van lang geleden: ‘Honderd beroemde schilderijen’, dan zal het wel boeiend zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.