dinsdag, april 23, 2024
HomeOnderwerpenEntertainmentSurinaamse film ‘Djakata’ in de bioscoop

Surinaamse film ‘Djakata’ in de bioscoop

-

Does Travel - naar Suriname

Afgelopen weekend ging de Surinaamse film ‘Djakata’ in première in TBL Cinemas. ‘Djakata’ is het verhaal van twee vrienden, een Marron en een Hindoestaan. De vriendschap doorstaat bijna alle uitdagingen, maar wordt wel zwaar op de proef gesteld, wanneer de Hindoestaanse jongen een relatie begint met het zusje van zijn Marronvriend.

Met de film wordt de kijker eraan herinnerd dat de verschillende etnische groepen in Suriname toch niet altijd zo gebroederlijk naast elkaar leven. De film is opgenomen in Suriname, Frans-Guyana en Toulouse (Frankrijk). Op de foto hoofdrolspelers El Durando ‘Dayo’ Misiedjan (l) en Reyaaz ‘Rishi’ Permaul (r) donderdag bij de uitverkochte première.

opening
Fernandes Express
Caribbean Night

4 REACTIES
  1. Verbroedering is goed maar moet niet leiden tot rassenvermenging. Het beschaafdere ras wordt dan altijd de verliezer! Melk aanlengen met water of azijn doet toch ook geen verstandig mens?


    Maak melding
  2. Dus een beetje te vergelijken met de film “Wan Pipel”.

    @Vijay is aardig bezig met zijn reactie op de film “Djakata”.

    Geen probleem met (rassenvermenging) zou ik zeggen.

    Het kastenstelsel:
    In het Indiase hindoeïsme is het reïncarnatiegeloof sterk verbonden met het kastenstelsel. De samenleving is opgebouwd uit een aantal kasten: erfelijk afgesloten sociale groeperingen gekenmerkt door één beroep en een aantal gemeenschappelijke rituelen, opvattingen, omgangsregels en spijswetten.

    Een ander belangrijk kenmerk van een kaste is dat men alleen binnen zijn eigen kaste mag huwen (endogamie).
    Samen vormen de kasten een hiërarchische structuur.

    Er zijn grote verschillen tussen de kasten.
    In 1950 is in India het kastenstelsel officieel afgeschaft maar in de praktijk bestaat het nog steeds, zeker op het platteland.
    Er zijn vier kasten:
    – de kaste van de priesters (de brahmanen);
    – de kaste van de adel of de krijgers (ksatriya’s).
    – de kaste van de kooplieden (vaisya’s);
    – de kaste van de arbeiders en kleine handelaren (shudra’s).

    Daaronder is er nog groep die officieel geen kaste is:
    De onaanraakbaren, de paria’s.
    Dit zijn mensen die van oorsprong uit het kastensysteem zijn gestoten of niet behoorden tot de ariërs of de oorspronkelijke Dravidische bevolking.
    Mahatma Gandhi droeg bij aan de emancipatie van deze groep door ze Kinderen van God (harijans) te noemen en ze te verheffen tot vijfde stand.
    Dezelfde Gandhi verbood het kastenstelsel.
    Uit dit stelsel heeft zich het huidige, ingewikkelde, meer dan 300 kasten- en onderkasten omvattende stelsel ontwikkeld.

    Zoals aangegeven hangt de plaats die je krijgt binnen dit kastenstelsel af van je gedragingen uit een vorige leven (karma). Goede daden worden beloond met een goede wedergeboorte, slechte daden daarentegen hebben een slechte wedergeboorte tot gevolg.
    Op deze manier is de mens helemaal verantwoordelijk voor zijn eigen bestaan en ook voor zijn eigen toekomst.

    Daarnaast is er een vorm van emancipatie op gang gekomen op het platteland. De nieuwe generatie kastelozen wil niet langer door de overige Hindoes als minderwaardig gezien worden.
    Zij willen ook de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van voorzieningen die vooralsnog alleen voor de kasten gereserveerd zijn.
    Vorig jaar is het in Zuid India tot een botsing gekomen tussen de kastelozen en de anderen.
    Door het aanhoudende warme weer wilden de kastelozen graag gebruik maken van een poel om af te koelen.
    De poel was altijd bestemd voor de Sjudras, zij wilden niet dat de kastelozen in de poel kwamen. Dan zou het water verontreinigd worden.
    De kastelozen kwamen toch en er ontstond een vechtpartij.
    Het gevolg hiervan was dat twintig mensen van beide groepen werden opgepakt en een paar dagen in de cel moesten doorbrengen.
    Dit soort incidenten verwacht men in de nabije toekomst nog veel vaker.
    Het kan worden geïnterpreteerd als een strijd naar gelijke rechten voor de kastelozen, de emancipatie is begonnen.


    Maak melding
  3. Rassenvermenging is niet het juiste woord en verbroedering (zo denkt een
    persoon met een bevoordeelt visie) ook niet. Deze probeert zichzelf (ras) in bescherming
    te nemen, ook niet (liefde leidt tot ongehoorzaamheid) belangrijk. Met vermenging krijgt
    je niet een sterke (mens) ras maar één met een korte levensduur. Wat niet goed is voor een
    land in ontwikkeling.Maar doodsgewoon als vredelievende burgers waar we met elkaar kunnen
    samen wonen en leven. En bouwen aan de toekomst, zonder enig vrees of angst voor overmacht
    op de ander.
    Kan men zich nog herinneren wat president Soeharto van Indonesië destijds aan onze
    (Javaanse) landgenoten in Sana Budaya had gezegd?
    Om alvast met een goed begin te starten zal men het standbeeld van
    Mohandas Karamchand Gandhi moeten verwijderen.
    Een goed verstandig mens duld geen overheersing.


    Maak melding
  4. @Fer E,

    Je zult vast iets opgepikt hebben van het internet, maar nog nooit gehoord van Bhaagvat Dharma?
    De Bhaagvat Dharma, waarvan de oorsprong ligt bij Parmatma Shri Krishna Hari Narayan Vasudev, heeft de bevestiging van de Veda’s herhaalt dat elk mens, ja zelfs elk wezen een respectenswaardige behandeling verdient tenzij hij giftig (gevaarlijk) wordt voor de maatschappij.
    In de Bhaagvat Dharma zijn er geen kasten, maar alleen Parmatma Shri Hari en z’n devoten. Elke devoot is broeder en hoeder van elkaar en elke devoot vindt de andere devoot een grotere gezegende dan hemzelf en gedraagt zich als diens dienaar. Mahatma Tulsidas heeft deze Bhaagvat Dharma in de Kaliyug gepromoot via het enige Geschrift in de wereld dat de Persoonlijke Stempel van Heer Shiva Zelf heeft gekregen als zijnde de Veda’s en de Bhaagvatam van de Kaliyug, nl de Shri Raam Charit Maanas. De Tulsi Raamaayan is de voortzetting van de Veda’s en de Srimad Bhaagvatam en van de Bhaagvat Dharma, de Ware Dharma van de Mens.
    In deze Bhaagvat Dharma maakt het niet uit wanneer een Hindoestaan trouwt met een creoolse en ze beide de Bhaagvat Dharma omhelzen. Anders wordt het wanneer de ene de Asuri Dharma aanhangt en de andere de Daivi Dharma. Hierdoor ontstaat dan de Varna Sankar, de vernietiger van al het goede van de Daivi Dharma.
    Derhalve moet een ieder die de Bhaagvat Dharma aanhangt heel goed nagaan met wie hij/zij trouwt. Laat je niet in de luren leggen door kletspraatjes als zou een gemengde huwelijk vanzelfsprekend goed zijn, want ook een ongemengde huwelijk is niet vanzelfsprekend goed.


    Maak melding

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

LAATSTE BERICHTEN:
TOP SITES