Veelbesproken documentaire ‘Zwart als roet’ in première

42

Vanavond gaat de veelbesproken documentaire ‘Zwart als roet’ van documentairemaakster Sunny Bergman in première. De 41-jarige Amsterdamse filmer/journalist/activist werd de afgelopen maanden het ‘witte’ gezicht van de beweging tegen Zwarte Piet. Zwart als roet is een persoonlijke zoektocht van haar naar de (onbewuste) vooroordelen ten opzichte van huidskleur.

Bergman gaat op zoek naar de achtergronden bij de emoties en plaatst die in breder perspectief. Zijn we misschien racistischer dan we denken? Ze zegt in een interview met het Algemeen Dagblad hierover: “Als je je al af zou vragen of racisme nog voorkomt in Nederland, nou, dan ben ik er wel achter. Wat ik via Facebook naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen. ‘Ga dan toch lekker met je apenvrienden naar Suriname'”.

De documentaire Zwart als roet kreeg internationaal aandacht doordat Bergman verkleed als Zwarte Piet een park in Londen in trok om reacties te peilen. Die waren niet mis, is te zien in onderstaand filmpje. De documentaire is maandag 1 december om 20.25 uur ook te zien op NPO 2. De première vandaag op het toonaangevende documentaire filmfestival IDFA (onder de internationale titel ‘The Colonial Hangover’) is uitverkocht.

- Advertentie -

42 REACTIES

  1. Als ik als een geile bok verkleed door een park zou trekken zou dat ook veel aandacht en veroordeling krijgen.

  2. Dat je als Zwarte Piet in London reacties oproept, lijkt me logisch;

    Op die manier trek je “de traditie” compleet uit zijn context en niemand die ook maar iets snapt van die verkleedpartij…

    Met duiding en context is het al een stuk logischer…

    Als je in Rotterdam een metershoge pop in de fik steekt met hippies er om heen en vage muziek, denk je ook “what the f*ck”.. maar als je aangeeft dat het gebaseerd is op het Burning Man spektakel uit de woenstijn van Nevada, is het een stuk logischer…

    Domme en voorspelbare actie van deze aandachtsdame, dus… (mijn persoonlijke mening).

    Gewoon goedkoop scoren…

  3. 27 nov. 2014

    Srika heeft al vaker gepost dat zwarte piet een discriminerende karakter is.

    Hieronder kunnen jullie een stuk lezen aangetroffen in archieven van bibliotheken, oude kranten en archieven van christelijke instituten.

    In het Atlas van Stolk, 1850, komt/ komen schilderijen met tekst voor die de verschijning van zwarte piet als neger benadrukken.
    Tevens wordt duidelijk dat het Sinterklaasfeest spanning opleverde tussen protestanten en katholieken en meerdere malen al van vorm en traditie veranderd is. Dus een roestvaste tratitie is het Sinterklaasfeest nooit geweest !!

    Neem hier goede nota van !!!
    ————————————————————————————-

    De verlieving van de Sint

    Maar waar moest men een nieuwe Sint vandaan halen? Het is logisch dat protestanten daartoe niet het initiatief konden nemen, omdat zij een katholieke heiligman verketterden.

    Katholieken konden dat wel. In 2012 kwam een medewerker van het Meertens Instituut, John Helsloot, op het idee voor deze ontstaansgeschiedenis enkele digitale databanken te raadplegen, zoals http://www.kranten.kb en http://www.groene.nl.

    Hierdoor weten we nu dat roomse milieus in Amsterdam al in 1828 een moderne sinterklaasviering kenden. In dat jaar organiseerde een Italiaanse koopman, Domenico Arata, in zijn huis op de Herengracht een ‘strooiavond’ voor kinderen, onder wie de toekomstige schrijver Jozef Alberdingk Thijm, die bijna zestig jaar later zijn herinneringen eraan zou publiceren.

    Nadat de kinderen hadden gezongen kwam een ‘kinderlievende bisschop’ binnen, compleet met koorkap, witte baard en mijter. Terwijl de kinderen dansten wierp de Sint uit een zak ulevellen, chocolaadjes, suikererwten, kapittelstokjes en amandelen (nog geen pepernoten!) in de kring en vervolgens overhandigde hij, na ‘eenige kwalijk geformuleerde zedelessen’, ieder kind een geschenk uit een korf, die werd gedragen door… Pieter me knecht, een ‘kroesharige neger’.

    We zien hier dus zowel Sint en Piet optreden. Dat dit niet een eenmalige verschijning betrof, bevestigt het Amsterdamse katholieke dagblad De Tijd in 1859, met de mededeling dat ‘hier en daar’, dus allicht ook onder zijn lezers, de gewoonte bestaat dat een goedhartige peetoom of een oude huisknecht zich tijdens sinterklaas met een mijter en staf tooit, vergezeld door ‘een personnaadje, een Neger, die onder den naam Pieter, mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop-zelf’.

    Zie verder de bron op internet:

    Sinterklaas bij stoute kinderen in twee edities van Sint Nicolaas en zijn knecht van Jan Schenkman; boven uit 1850, onder uit 1905. Opmerkelijk is dat de Sint in het laatste jaar zelfs een nog actievere rol vervult als geciviliseerde Kinderschrik. (Atlas van Stolk, http://www.dbnl.nl )

    Srika hoopt op inhoudelijke reactie.
    Srika

  4. Bakra Basi, m.a.w. als ik in Nederland zwarte mensen lynch, is dat erg, maar als ik hetzelfde zou doen in het Zuiden van de V.S. dan is dat in die context en binnen de traditie van dat gebied o.k.?

  5. Je reactie is verstuurd maar moet eerst goedgekeurd worden.
    donderdag 27 november 2014 om 15:34 uur

    Srika

    27 nov. 2014

    Waarom moet de posting van Srika steeds eerst goedgekeurd worden ?

    Wat voor flauwekul is dit. Mijn posting wordt aangehouden, terwijl die van anderen normaal verschijnen.

    Willen sommigen van jullie dat Srika stopt met posten ?
    Wat is die angst ??
    Srika

  6. Zwarte Piet is nergens te bekennen op Schiphol, een internationale luchthaven die zijn reputatie niet wil schaden en het ware gezicht van Nederland wil verbergen voor de buitenwereld!
    Daarmee is alles gezegd! Hypocriet landje!
    Gelukkig wonen er ook weldenkende witte mensen als Sunny Bergman!
    Dank je wel Sunny voor je moed en durf!

  7. @Bakra Basi
    “Dat je als Zwarte Piet in London reacties oproept, lijkt me logisch;
    Op die manier trek je “de traditie” compleet uit zijn context en niemand die ook maar iets snapt van die verkleedpartij…
    Met duiding en context is het al een stuk logischer…”

    Bakra Basi,
    Heb je de docu wel bekeken? Die Zwarte Piet legt het eerst heel goed en duidelijk uit aan alle mensen die ze vraagt om hun mening.

  8. Off topic

    Molukkers willen Nederlands gezin weg

    HOOGEVEEN –
    De komst van een Nederlands gezin heeft tot grote onrust geleid onder Molukkers in het Drentse Hoogeveen. De wijk waar de familie komende maandag een leegstaande huurwoning betrekt, is ooit toegewezen aan Molukkers. Die zitten dan ook niet te wachten op ‘buitenstaanders’ en zijn een terreurcampagne gestart.
    Het huis in de Ebbingesetraat is ondergeklad met grote leuzen die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. ‘Molukse wijk’ en ‘Alleen Molukkers’ staat er onder meer op de ramen gekalkt.
    ,,Deze woonwijk is 51 jaar geleden gebouwd voor de Molukkers. Dat willen we zo houden”, verklaart wijkbewoner Sammy de Lima de weerstand aan de lokale nieuwssite Hoogeveen.nu. ,,Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten.”
    Een bewonerscommissie dreigt bij woningcorporatie Domesta dat de bekladding van het pand nog maar het begin is. Als de corporatie niet afziet van de huisvesting van het gezin zullen harde acties volgen. ,,Ik heb mijn kapmes geslepen”, waarschuwt De Lima. ,,Domesta speelt met mensenlevens. Dat is misschien hard, maar hoe de Nederlandse regering destijds heeft huisgehouden in de Molukken, dát is pas hard.”
    De corporatie is geschrokken van de dreigementen en gaat aangifte doen bij de politie.

  9. 27 nov. 2014

    Srika heeft al vaker gepost dat zwarte piet een discriminerende karakter is.

    Hieronder kunnen jullie een stuk lezen, aangetroffen in archieven van bibliotheken, oude kranten en archieven van christelijke instituten.

    In het Atlas van Stolk, 1850, komt/ komen schilderijen met tekst voor die de verschijning van zwarte piet als neger benadrukken.

    Tevens wordt duidelijk dat het Sinterklaasfeest spanning opleverde tussen protestanten en katholieken en meerdere malen al van vorm en traditie veranderd is. Dus een roestvaste traditie is het Sinterklaasfeest nooit geweest !!

    Neem hier goede nota van !!!
    ————————————————————————————-
    Sinterklaas rituelen en tradities : Jef de Jager.nl

    De verlieving van de Sint

    Maar waar moest men een nieuwe Sint vandaan halen? Het is logisch dat protestanten daartoe niet het initiatief konden nemen, omdat zij een katholieke heiligman verketterden. Katholieken konden dat wel.

    In 2012 kwam een medewerker van het Meertens Instituut, John Helsloot, op het idee voor deze ontstaansgeschiedenis enkele digitale databanken te raadplegen, zoals http://www.kranten.kb en http://www.groene.nl. Hierdoor weten we nu dat roomse milieus in Amsterdam al in 1828 een moderne sinterklaasviering kenden.

    In dat jaar organiseerde een Italiaanse koopman, Domenico Arata, in zijn huis op de Herengracht een ‘strooiavond’ voor kinderen, onder wie de toekomstige schrijver Jozef Alberdingk Thijm, die bijna zestig jaar later zijn herinneringen eraan zou publiceren.

    Nadat de kinderen hadden gezongen kwam een ‘kinderlievende bisschop’ binnen, compleet met koorkap, witte baard en mijter.

    Terwijl de kinderen dansten wierp de Sint uit een zak ulevellen, chocolaadjes, suikererwten, kapittelstokjes en amandelen (nog geen pepernoten!) in de kring en vervolgens overhandigde hij, na ‘eenige kwalijk geformuleerde zedelessen’, ieder kind een geschenk uit een korf, die werd gedragen door… Pieter me knecht, een ‘kroesharige neger’.

    We zien hier dus zowel Sint en Piet optreden. Dat dit niet een eenmalige verschijning betrof, bevestigt het Amsterdamse katholieke dagblad De Tijd in 1859, met de mededeling dat ‘hier en daar’, dus allicht ook onder zijn lezers, de gewoonte bestaat dat een goedhartige peetoom of een oude huisknecht zich tijdens sinterklaas met een mijter en staf tooit, vergezeld door ‘een personnaadje, een Neger, die onder den naam Pieter, mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop-zelf’.

    Zie verder de bron op internet:
    Sinterklaas bij stoute kinderen in twee edities van Sint Nicolaas en zijn knecht van Jan Schenkman; boven uit 1850, onder uit 1905. Opmerkelijk is dat de Sint in het laatste jaar zelfs een nog actievere rol vervult als geciviliseerde Kinderschrik. (Atlas van Stolk,(www.dpnl.nl )

    Srika hoopt op inhoudelijke reactie.
    Srika

  10. Hoe komt dat kinderen veel meer geloof moeten hebben in sinterklaas dan in god? Wat is de bedoeling hiervan?

  11. @Henk Molenaar
    “Off topic

    Molukkers willen Nederlands gezin weg”

    Wat wil je met dit verhaal zeggen Henk?
    Dat Molukkers dit niet kunnen maken omdat Nederlanders hierop het “alleen recht” hebben!

  12. Racisme is overal maar is alles racistisch bedoeld? Dat denk ik niet. Zwarte piet is ontstaan in een tijdsbeeld dat, sorry, een donkergekleurde mens als knecht werd gebruikt. In die optiek past dat niet meer in de hedendaagse verhoudingen. Maar neem je dan alle volksfeesten en vermaken van de hele wereld onder de loep zal er nog veel meer komen bovendrijven wat hetzelfde stempel zou kunnen krijgen. De emoties lopen steeds hoger op maar plaats het wel in het juiste perspectief. Als 2000 mensen reageren van de 17 miljoen is dan heel Nederland racistisch? Al 100 Surinaamse mensen ageren tegen zwarte piet is dan de hele zwarte bevolking hier tegen?
    Denk allen na de sfeer zal er niet beter van worden heb respect voor elkaars standpunten en kijk of er wegen zijn hier uit te komen zonder afbreuk te doen aan de gevoelens hieromtrent. Hou rekening mee dat de sfeer in NL al jaren achteruit loopt door gedoe met vele minderheden en de gevolgen daarvan op de samenleving. Surinaamse Nederlanders zullen dit echt wel herkennen en erkennen omdat zij zelf dit ook ondervinden. Ook zij worden door nieuwkomers racistisch benaderd wat weer nieuwe spanningen oplevert. Hier in Suriname zijn er 6 etnische groepen die met elkaar in redelijke harmonie samenleven. In Nederland zijn dit meer dan 200 etnische groepen die vaak niet in harmonie met hun omgeving kunnen of willen acteren. Het ligt gewoon een stuk moeilijk. Ik denk dat steeds ruimte geven aan anderen en hun meegebrachte cultuur voor veel Nederlanders een gevoel van onbehagen oplevert die we ons hiervandaan niet kunnen voorstellen. Van daar dat zwarte piet een gevoelige snaar raakt bij veel Nederlanders. Als je kijk naar welke veranderingen nu al zijn doorgevoerd, bewust en onbewust, dan is het proces van aanpassing van het feest wel al ingezet. Nu nog de sfeer weer goed krijgen anders verharden de relaties alleen meer en meer.

  13. Het fenomeen Bubulaas.
    De enige mensen die hem niet kennen zijn mensen die de geschiedenis van Suriname niet kennen. Bubulaas is volgens de overlevering een zwarte man die om 18.00 uur met een jutezak liep over de verlengde Keizerstraat in Paramaribo. Als hij door de kinderen werd geplaagd dan rende hij achter de plaaggeesten. De kinderen waren heel bang voor hem en wie is nooit kind geweest? Was een kind ongehoorzaam dan kwam van de moeder de waarschuwing: ” als je niet naar mij luistert dan laat ik Bubulaas jou halen”. Het verhaal deed de ronde dat hij stoute kinderen in zijn jutezak stopte net als zwarte piet.
    Dus los van de slavernij hebben Surinamers redenen genoeg om bang te zijn voor zwarte Piet. In onze ogen is hij Bubulaas.
    Bron: herinneringenj aan mijn vaderland van henna Spalburg.

  14. Sinterklaasfeest Stockholm geschrapt om Zwarte Piet
    24 november 2014 om 13:34 door G. Hoevenaars

    Sinterklaasfeest Stockholm geschrapt om Zwarte Piet
    De discussie over Zwarte Piet gaat nu ook de grens over. In de Zweedse hoofdstad Stockholm is daardoor de intocht van de goedheiligman en zijn vrolijke vrienden geannuleerd. Het onthaal op Skeppsbron, midden in het centrum van de stad, stond op de rol voor 30 november maar is nu geschrapt.

    De Hollandse club geeft daarmee naar eigen zeggen gehoor aan de oproep te stoppen met Zwarte Piet. “We respecteren de gevoelens en opvattingen van verschillende groepen in de Zweedse samenleving en zullen Piet niet langer als een zwartgekleurd hulpje neerzetten”, staat er verder op de site van de club.

    Lees ook: Discussie Zwarte Piet zorgt voor recordomzet
    Lees ook: Man geeft Zwarte Piet (15) klappen

    De Afro-Zweedse Nationale Associatie had zich afgelopen week in een open brief aan de Nederlandse ambassadeur beklaagd over Zwarte Piet. Ook in Zweden wordt de vergelijking met slavernij en racisme gemaakt. “Van wat wij hebben begrepen spreekt hij Nederlands met een dom accent, gedraagt hij zich kinderachtig en ondeugend zodat hij meer lijkt op een kind dan op een volwassene. Dit is natuurlijk onderdeel van de Europese racistische generalisering ten aanzien van zwarte mensen die wijdverbreid was, maar niet langer openlijk naar buiten mag worden gebracht.”

    www. spitsnieuws.nl

  15. De zwarte mensen moeten wel heel goed beseffen dat indien ze zich zo uitdrukkelijk uitspreken tegen discriminatie van zwarten (zwarte piet), zij dan ook nooit en te nimmer zelf moeten gaan discrimineren, want anders worden ze volstrekt ongeloofwaardig en verspelen ze elke sympathie!
    Zie de discriminatie van sommige zwarten hier t.a.v. hindoestanen en chinezen!!

  16. @ Dwaas
    “Zie de discriminatie van sommige zwarten hier t.a.v. hindoestanen en chinezen!!”
    =========================

    Discriminatie van chinezen zie weinig en zal wel meevallen gezien de historische band tussen Afrikaanse Surinamers en Chinezen; vergeet niet dat de eerste golf van Chinese immigranten bijna allemaal gehuwd zijn geweest met Afrikaanse Surinamers van daar al die zwarte chinezen in SME en dus ook hier op wkn.

    Wat de discriminatie van hindustanen betreft kunnen we beter ook naar de oorsprong ervan kijken. De Afrikaanse Surinamers hebben zich ook helemaal opengesteld voor de hindustanen nadat deze waren aangekomen in SME. Heb je ooit ergens in de geschiedenis gehoord of gelezen dat de Afrikaanse surinamers zich hebben verzet tegen deze nieuwe groep? Integendeel hebben ze ervoor gezorgd dat de hindustanen scholing hebben kregen en ook hebben zij de hindustanen de kneepjes van planten op de Surinaamse bodem geleerd. Dat er op een later moment geen saamhorigheid meer was zal wel liggen aan het feit dat de hindustanen zich afgezonderd hebben van de rest en voornamelijk met zichzelf bezig was.

    Heb jij je ooit afgevraagd waarom de hindustaan wel Sranan kan spreken terwijl de Afrikaan geen Sranami spreekt?

    En denk niet dat dit komt omdat de hindustaan slimmer is om te leren. Dit komt omdat de afrikaanse surinamer ook zijn taal gedeeld heeft met de nieuwelingen maar andersom heeft de nieuweling niets gegeven, en heeft alleen maar genomen, ook zijn taal heeft ie voor zich zelf gehouden.

    Als je over discriminatie wil spreken dan moet je vooral deze groep als eerste aanspreken voor het door hen dagelijkse vertoon hiervan.

    Lees de reacties van Ray & co maar op na dan weet je genoeg. Ik moet wel zeggen dat het qua uitingen vanuit deze groep minder is geworden omdat het weerwoord van de groep afrikaanse smers steeds krachtiger en beter onderbouwd is geworden; met dank aan het net.

  17. In Nederland gaat het feest gewoon door. Met dien verstande dat er nu bij elke intocht politieagenten meelopen die zwart zijn gegrimeerd,
    En de bevolking van Nederland heeft weer iest van zijn tolerantie verloren.
    Wordt hier niet wekelijks geld ingezameld voor Afrika.
    Nederland voor de Nederlanders. Dat is het gevolg en de PVV groeit gestaag.

  18. Abaisa,

    De Hindoestanen hebben zich niet afgezonderd van de rest. De Hindoestanen zijn heel lang in de districten waar de plantages waren, blijven wonen. Bovendien hadden ze contractueel recht op een stukje grond dat vaak in de districten lag waar de zwarten of nooit aanwezig waren of weggetrokken waren. Dus het contact met de zwarte bevolking was daarom gering. Bovendien hadden de zwarten zich bekeerd tot het christendom en werden ze door de kerk en missionarissen gedwongen om Hindoestanen te bekeren tot het christendom.
    Geen wonder dus dat de Hindoestanen dit niet prettig vonden en alleen al hierom wantrouwend waren naar de zwarte christenen toe. Vergeet niet dat veel Hindoestaanse babies zomaar gedoopt werden door de kerk en de zwarte administratieve krachten Hindoestanen zomaar een christelijke Nederkandse naam aanplakten in de bevolkingsregister. Veel oudere Hindoestanen hebben namen als Willem, Petrus, Hendrik enz. Niet dat ze er zelf voor kozen, maar de zwarte ambtenaren vulden die namen zelf in vanwege hun christelijke overtuiging.
    Daarnaast hebben deze zwarte chsistenen zichzelf altijd superieur gevoeld tov de Hindoestanen, want een christen is superieur aan die Aziaten die valse goden en zo vereren. Dit was hen goed ingeprent door de missionarissen en ze hielden zich er ook heel nauw aan. Zo hielden ze zelf de Hindoestanen op een afstand. Door hen, hun gewoontes, godsdienst, taal, cultuur niet te accepteren of als minderwaardig te beschouwen.
    Dat eenzijdige beeld dat jij dus schetst is wat het is: eenzijdig.

  19. Gisteren bij SVEN KOCKELMAN,een discussie met homopiet! ik zag daar iemand zitten die meer problemen had met zijn homo zijn dan met zwarte piet.een aanrader om even te kijken.BRANDPUNT.

  20. Sweet Daddy, het valt me van je tegen dat je niet begrijpt wat Henk M. met dat stuk bedoelt.
    Iedereen in Nederland mag wonen waar hij wil. dat dat in de praktijk weleens anders uitpakt is een ander verhaal, maar als ik vanuit de stad naar het platte land wil verhuizen, wie daar dan ook woont, of andersom, moet dat gewoon kunnen.
    als die man geweigerd had die woning te nemen omdat daar alleen molukkers wonen, had het uitgelegd kunnen worden als racisme of discriminatie, mag andersom wel dan?, zou een buurt als A’dam west kunnen bepalen dat andere bevolkingsgroepen dan Marokkanen daar niet mogen wonen, omdat de Marokkanen daar de overhand hebben, of de Bijlmer anderen dan van origine Surinamers mogen weren, ik dacht het toch niet, en te belachelijk voor woorden

  21. @Murjim

    Vergelijk hetgeen jij opschrijft met wat ik eerder schreef en zie dat het predicaat eenzijdig slechts op jouw schrijfsel van toepassing is. Jammer voor jou want ook deze strategie van je om de feiten om te draaien is een bekend fenomeen voor ons. Racisme wordt in SME voornamelijk door lieden zoals jij, Ray en consorten bedreven, het zit ingebakken in jouw religie, echter zullen jullie de 1ste zijn om anderen van racisme te betichten.

  22. @Abaisa,

    Hindustanen zijn decennia lang als tweederangs behandeld en hadden geen politieke invloed, vandaar destijds de oprichting van de VHP.

    Bovendien klopt jou theorietje mooi niet. Want waarom spreekt dan geen enkele zwarte Surinamer Javaans, Chinees of Indiaans? Deze groepen zonderden zich toch niet af of veel minder af? Kan die Tsjin Liep Shie spreken in het Mandarijn, denk je?
    Kan Brunswijk Javaans spreken hoewel er Javanen in zijn partij zitten? Ja, bami, nasi, pietjel. Verder komt hij niet en zowat alle zwarten en anderen ook niet.

  23. Eens met @E. Bhola.
    Zwarten in Suriname gaan er vanuit dat iedereen maar Ningre Tongo moet leren. Zelf willen ze de taal van anderen niet leren. Is ook niet zo nodig, want Suriname heeft een neutrale nationale taal, het Nederlands.

    Eerder is al opgemerkt dat er zwarten in Suriname zijn die proberen alles wat van hen is te standaardiseren en zo anderen als tweederangs te markeren.
    Straks gaat de Koto Misie nog opgelegd worden als Nationale Klederdracht. Een Afrikaanse vlag hebben we al.
    Terwijl een groep probeert de Zwarte Piet aan te passen is er een andere groep die probeert alles in Suriname te Afrikaniseren, zoals de taal, het volkslied, de vlag, het wapen, de klederdracht, het leger, de politiemacht enz. Dit gaat geheid tot gedonder leiden. Javanen en Chinezen zullen zich veel harder verzetten dan de tamme Hindoestanen.

  24. @Henk Molenaar:

    “Molukkers willen Nederlands gezin weg”

    Omgekeerde discriminatie??!!
    En hoe voelt dat?

  25. Gert
    In Nederland gaat het feest gewoon door. Met dien verstande dat er nu bij elke intocht politieagenten meelopen die zwart zijn gegrimeerd,
    En de bevolking van Nederland heeft weer iest van zijn tolerantie verloren.

    Wordt hier niet wekelijks geld ingezameld voor Afrika.
    ====================================================

    Wekelijks?? ’t zal wel….
    Je moet alleen niet vragen wat er het grootste deel van het opgehaalde geld gebeurd; de strijkstok, weet je wel.

    Iemand schreef elders:
    “In Nederland weigert 90% van de witte bevolking toe te geven dat Zwarte Piet racistisch is. In Zweden is procentueel gezien een groter deel van de bevolking wit en blauwogig, maar daar heeft bijna iedereen door dat Zwarte Piet racistisch is. De Nederlandse vereniging weet daarom zonder meer dat ze de discussie over het wel of niet racistisch zijn van Zwarte Piet zullen verliezen, ze nemen daarom niet eens de moeite om in Zweden uit te leggen dat het om een onschuldig kinderfeest gaat, ze schrappen daarom probleemloos niet alleen de figuur van Zwarte Piet, maar zelf de hele intocht van de Sint, alleen in Nederland houden de voorstanders voorlopig nog hun poot stijf, maar ook in Nederland dringt het tot steeds meer witte mensen door dat Zwarte Piet niet te handhaven is.”

  26. Mujrim
    Eens met @E. Bhola.
    Zwarten in Suriname gaan er vanuit dat iedereen maar Ningre Tongo moet leren. Zelf willen ze de taal van anderen niet leren. Is ook niet zo nodig, want Suriname heeft een neutrale nationale taal, het Nederlands.

    Eerder is al opgemerkt dat er zwarten in Suriname zijn die proberen alles wat van hen is te standaardiseren en zo anderen als tweederangs te markeren.
    Straks gaat de Koto Misie nog opgelegd worden als Nationale Klederdracht. Een Afrikaanse vlag hebben we al.
    Terwijl een groep probeert de Zwarte Piet aan te passen is er een andere groep die probeert alles in Suriname te Afrikaniseren, zoals de taal, het volkslied, de vlag, het wapen, de klederdracht, het leger, de politiemacht enz. Dit gaat geheid tot gedonder leiden. Javanen en Chinezen zullen zich veel harder verzetten dan de tamme Hindoestanen.
    ===================================================

    Het Racisme druipt er weer vanaf!!
    En straks maar weer vingertje wijzen: is nie ik. is hunne schuld, zij zijn racistisch!!

  27. Abaisa,

    Je moet feiten niet verwarren met loze beweringen. Bij de NDA zijn ze goed in het doen van loze beweringen.

    Feiten zijn dat de Surinaamse vlag Afrikaans is, het volkslied alleen in Ningre Tongo wordt toegestaan naast het Nederlands (dat nauwelijks meer gezongen wordt), telkens de suggestie komt om Ningre Tongo als nationale taal te nemen, mededelingen door de regering vaak niet in de officiele taal worden gedaan maar in de Ningre Tongo, de godsdienst van de zwarten (christendom) de meeste vrije dagen kent, zwarten zowat altijd president worden enz.

    Dus de feiten die mijn stelling ondersteunen niet omdraaien en als racisme kenmerken, anders wordt je wel helemaal ongeloofwaardig.

  28. @Mujrim

    Het racisme legt zo veel beslag op je denkvermogen dat je niet meer instaat bent om feiten van fictie te onderscheiden. Fictie benoem jij als feiten alleen maar om jouw racisme te bevredigen.

  29. Hoi , Abaisa,
    dan heb je de laatste berichten niet gelezen. De sinterklaasomzet valt juist bitter tegen. Als het op geld uitgeven aankomt geven de echte zwarte pietaanhangers niet thuis. Hoe je het draait of keert, het zijn de Surinamers die zorgen voor pieken in de omzet. En ja, je mag mij om mijn kleur discrimineren. Ik discrimineer jou met mijn geld en dat is ook heel pijnlijk. Mijn geld heb ik al gereserveerd voor de kerst. Zalig kerstfeest.

  30. Abaisa,

    De eerlijke lezers weten wel het onderscheid te maken tussen feiten en fictie. Helaas voor jou.

  31. Tnx John, jij ook een Zalig Kerst; je bent de 1ste voor dit jaar. 😀

    Btw. de diehard pro Pieten zijn klanten van de VB die zelf niets te makken hebben. kijk maar naar het clubje hier, koos henk, hans enz. enz. 😀

  32. Mujrim
    Abaisa,

    De eerlijke lezers weten wel het onderscheid te maken tussen feiten en fictie. Helaas voor jou.
    ===============================================
    Het gaat erom wat er in jouw bolletje omgaat.

    Hulp van andere lezers ten spijt.

  33. Mij overtuig je niet met je (door de NDA) gehackte brain. Maar je mag proberen anderen te overtuigen.

  34. Mij overtuig je niet met je (door de NDP) gehackte brain. Maar je mag proberen anderen te overtuigen.

  35. Zwart als roet. Gaat het dan alleen om de donkere Afro’s zoals Bruno Martins Indy? Hoe zit het met de lichtgekleurde Afro’s zoals Memphis de Pay of Bruma? Worden die net zo hard gediscrimineerd? Worden de kinderen ook bang voor hen?

  36. @hans
    “Sweet Daddy, het valt me van je tegen dat je niet begrijpt wat Henk M. met dat stuk bedoelt.”

    Wat ik probeer aan te geven is de steeds weer eenzijdige kijk van Henk Molenaar op dit soort zaken.

    Dit verhaal had hij waarschijnlijk nooit geplaatst:

    #Ruiten buitenlander ingegooid in Groningen#
    De alleenstaande man had via een noodprocedure in het oude gedeelte van Hoogkerk een woning gekregen. Woensdagavond werden vijf ruiten ingegooid door onbekenden. De man zou niet welkom zijn in de wijk waar veel autochtone Nederlanders wonen.

  37. Sweet Daddy, dan had je dat beter op een andere manier duidelijk kunnen maken, want beide gevallen deugen van geen kant

  38. Maak die zwarte piet gebeuren zo belachelijk mogelijk. En dan gekleed als zwarte piet hele jaar door naar de kerken gaan. Museumplein in de zomer en internationaal toeristen uitleggen. Op koningsdag defilee op paleis Soestdijk, en waar de koning zijn dagje wilt vieren, 4 mei, prinsjesdag. Gewoon vreedzaam maar als een irritante stille burger-ongehoorzaamheids protest.

  39. Ram Singh, goede idee! wanneer beginnen we?
    Morgen Om 11.00 u wacht ik je bij Museumplein!
    In je zwarte pietenpak.
    Wie komt nog meer?
    Ieder is welkom!

  40. Abaisa, als je als nieuwkomer in Suriname ‘Sranan Tongo’ leert spreken, kan je meteen met de meeste Creolen, Buru’s, Hindoestanen, Javanen, Chinezen, Brazilianen, Guyanezen en Haïtianen in Suriname communiceren, als je één van de andere talen goed leert spreken, kan je alleen met die mensen, die de betreffende taal als moedertaal hebben, communiceren. Het lijkt me dus verstandig voor iedere nieuwkomer in Suriname om op de eerste plaats het Sranan te leren. Alhoewel het Nederlands in Suriname de officiële schooltaal was en is, deden en doen Bakra’s die in Suriname willen komen wonen er goed aan om het Sranan te leren, op die manier kunnen ze in één klap met bijna iedereen in Suriname communiceren, als ze slechts vasthouden aan hun eigen Nederlands, beperken ze de mogelijkheid om met meer dan de helft van de Surinaamse bevolking van gedachten te wisselen.

    Ik ben geen taalgeleerde, maar ik denk dat het Sranan, omdat het ontstaan is om de communicatie tussen mensen, die totaal van elkaar verschillende talen hanteerden, mogelijk te maken, deze taal makkelijker te leren is dan andere talen die in Suriname gebezigd worden. Binnen de kortste keren heb je Sranan geleerd maar het duurt jaren voordat je Nederlands, Chinees, Hindoestaans, Javaans of Indiaans geleerd hebt. Waarom denk je dat de straattaal in Amsterdam voor een heel groot deel uit Sranan woorden bestaat en niet uit een van de 600 andere talen die migranten in Nederland geïntroduceerd hebben?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.