Saramaccaners twisten over opvolging leider

20

PARAMARIBO, 6 okt – Binnen de marronstam der Saramaccaners heerst onenigheid over de opvolging van Belfon Aboikoni. Het grootopperhoofd ligt nauwelijks koud in zijn graf of het gebakkelei is al begonnen. Sommige stamleden willen breken met tradities.

Die tradities willen al eeuwen dat het grootopperhoofd van een enkele clan gekozen wordt tot grootopperhoofd. Maar de afbrokkeling was al merkbaar bij het aantreden van Belfon. Er was verzet dat weer de kop opsteekt, nu Belfon’s broer Albert klaar staat om over te nemen. “We zijn tegen de benoeming van Albert, omdat hij volgens de traditie dit ambt niet mag bekleden”, zegt dissident Zonzef Aboikoni tegenover de Ware Tijd.

Zonzef maakt deel uit van een groep clans die verandering eisen. Of eigenlijk moet het een terugkeer worden naar de eigenlijke tradities, althans zoals het wordt uitgelegd. Belfon en Albert behoren tot de Matjaw clan, die nu geweerd wordt. Ooit werd er voor de opvolging gerouleerd onder de clans. “Honderd en tachtig jaar terug was dit wel het geval. Maar de Matjaw lo heeft het ambt gecoupt. We willen democratie”, zegt een andere dissident, Peter Amoida.

- Advertentie -

20 REACTIES

  1. Afschaffen dat (on)ding! Maar dan schuilt het gevaar van een internationale veroordeling om de hoek: schending rechten tribale volkeren….. pffffff
    Ik vraag mij in gemoed af als het systeem van stamhoofden, basjas, kapiteins e.d. nog van deze tijd is? Nog nooit heeft een gebiedsdeel zich kunnen ontwikkelen onder het leiderschap van deze figuranten. Waarom houden wij het in stand?
    Krampachtig vasthouden aan religie en achterhaalde tradities (zoals deze) zijn de grootste boosdoener voor de ontwikkeling van ontwikkelingslanden. Wanneer gaan de ogen eindelijk open?

  2. voor €100.000 begraven en dan nog de kans zien om te ruzieen over de opvolger? geen opvolger, zou ik zeggen. wie heeft trouwens genoten van die €100.000 of is dit in goed overleg verdeeld?

  3. Gerwoon deze zinloze traditie verbannen en eindelijk in de 21ste eeuw proberen te lezen.
    Het moet klaar zijn met de tradities uit de stenen tijdperk!

  4. De nieuwe generatie luistert toch niet naar de granman, de kapiteins en de basjas want ze blijven stelen, verkrachten en moorden en occuperen.
    De granman verbiedt het roken van marihuana en coke gebruik maar de nieuwe generatie heeft schijt aan hun eigen gezag.

    Dus afschaffen deze idioterie. Indien het een bijdrage zou leveren aan het welzijn en welvaart van het land zou het in stand kunnen worden gehouden.

  5. De Saramaccaners mogen het van mij lekker zelf uitzoeken. Wat hebben wij (niet Saramaccaners) daarmee te maken?

  6. Aangezien deze mensen alleen maar op subsidie van de staat leven, moet de staat ingrijpen en democratie daar invoeren. Anders geen subsidies!

  7. Zonzef Aboikoni heeft gelijk. Geen erfopvolging binnen de Aboikoni clan, maar terug naar de eeuwen oude traditie.

  8. -Deze groep ontvangt geld van de staat dus de belastingbetaler betaalt ook mee.

    -Het was/is zo dat deze groep leiders de toezicht moeten houden als er iets in het dorp gebeurt. “handhaving” waar nodig is.
    Het respect van vroeger is nu ver te zoeken.

    -Ik zou zeggen laat de staat geen geld meer sturen naar het binnenland dan zul je gauw merken dat het probleem ook gelijk wordt stop gezet.

    -Anno 21 eeuw is dit gedoe niet meer van deze tijd, het mag wel maar dan zonder geld van de staat.

    -Zie het gedrag van de mensen als het om goud zoeken gaat
    -Zie al het kwik die men gebruikt
    -Zie het bos die zomaar gekapt wordt.
    -Zie al die ruzie onderling
    -Zie het gedrag van de jongeren als het gaat om criminelen daden.
    -Men houd zich niet meer aan de wetten en regels van het land, omdat tradities tellen.
    ==Wie had dit vroeger gedacht==

    =Als men terug wilt naar de tijd van toen zullen velen ook massaal uitgehuwelijkt worden. Als twee zussen samen wonen en de man van de een sterft, is de ander zus verplicht te trouwen met de broer.

    =Waarom denkt men dat deze groep haast niets heeft als het gaat om erfrecht!!!
    De vader zet liever al zijn bezittingen op naam van een broers kind in plaats zijn eigen kind. Zie daar wat er met eigen gezin gebeurt.

  9. @Ira,

    Saramaccaners hebben zoals alle andere volken het recht om hun traditie te behouden. Er zijn geen racistische of beledigende uitingen naar andere volken in Suriname. Dus snap ik jou probleem niet.

  10. Elk volk waar ook ter wereld heeft zijn eigen tradities, zo ook de Afrikanen(marrons) uit het binnenland.
    Buitenstaanders hebben daarbij weinig in te brengen.

    Vreemd genoeg zijn de meeste van de klagers wel koningsgezind, en hebben zij ook ontzag voor de traditionele heersers in India, Indonesië enz. enz.

  11. @Armand, je hebt gelijk dat zij hun tradities mogen behouden. De overheid moet geen geld meer betalen voor tradities, omdat andere culturen dit ook niet ontvangen.

    -Ik zie zaken gebeuren waar men nog steeds volgens de 14e eeuw leeft en mij daarom dan ook afvraag wanneer men bereid is voor een beetje verandering.

    -Het gaat hier om dat geld. Ik zal geen vervelende voorbeelden geven, maar kan jou vertellen hoeveel medische klachten de kop op doen vanwege de tradities.

  12. @ira,

    Andere volken hangen anno 2014 tradities/geloven aan die duizende jaren oud zijn. Kost ook geld.
    Ik heb daar geen problemen mee.

  13. Lekker belangrijk het ZOOITJE daar in de Surinaamse BUSH- BUSH !!!
    Voor mijn part slachten ze mekaar af om het leiderschap. Dan is de rest in het land er ook LEKKER vanaf. Velen in Suriname zullen ongetwijfeld NIET erover treuren.

    God natt och sov gott ! CHAVÉZ

  14. Ben het met alle posters volledig eens, die stellen, dat deze rite eindelijk tot het verleden moet behoren.
    Als de jeugd de toekomst heeft, dan hebben granmans geen toekomst meer, dat is wel duidelijk.
    Niemand luistert nog naar die gasten, die bovendien feitelijk niets doen en nog door de staat worden betaald ook.
    Opdoeken die toestand en wel zo snel mogelijk.

  15. Hugo CHAVÉZ, wanna be Viking, jij bent in het hoofd getroffen door een bliksemschicht van Wodan en je lijdt nu aan de Scandinavische ziekte, je maakt je gewoon belachelijk met je Scandinavische spreuk aan het eind van je post. Jij zit toch in Noorwegen, waarom bemoei je je eigenlijk met het leiderschap van de mensen in de Surinaamse Bush-bush? Als je zo graag wilt dat mensen elkaar afslachten, kan je er beter voor gaan pleiten dat ze Anders Behring Breivik vervroegt vrijlaten, dan kan hij jou en je gezin ook afslachten, wij zullen er in Suriname ook niet om treuren.

  16. ongeloofwaardig belachelijk dom en misplaats .
    hoe kun jij in nederland je zegje doen aan de gemeenschap in surinamers .dan heb ik mhet over de saramacaanse gemeenschap die zegt de oplossing te hebben voor dit probleem .
    als ik saramacaner was zou ik deze surinederlandse saramacaners eerst vragen als ze recht van spreken hebben als ze in nederland zijn .makkelijk in je ivoren toren zitten en lakens willen uitdelen .wat makkelijk zeg .

  17. ding djoeka dies e kos ding ingie maar kijk hoe ze onderling afmaken .ze zijn met zo weinig en toch geen eenheid kunnen vormen .nu willen die djoekas uit nederland de anderen in suriname de les gaan voorlezen rara hoe kan dat .dus als ze tussen die witte mensen wonen kunnen ze gaan uitleggen hoe het moet .wat een schande zeg .het wordt tijd dat jullie weer die panjie aan trekken zonder onder broek .oeng dong we gie sjing boi .

  18. Pamoe,

    Ik ben geen djoeka uit Nederland !
    Als bepaalde tradities niet meer werken, moet je volgens mij nadenken over andere vormen van leiderschap, waarmee – in dit geval – alle Saramaccaners kunnen leven.
    Dat is nu niet het geval.
    Er is voortdurend onenigheid als een nieuwe granman moet worden gekozen.
    De manier, waarop deze mannen leiding geven aan hun gemeenschap staat allang onder druk en dat heeft volgens mij ook te maken met de tijd, waarin we nu leven.
    Alles om ons heen verandert heel snel, alleen de granmans veranderen niet mee.
    Ik denk, dat dit ook de reden is, waarom de jeugd in deze gemeenschappen zich helemaal niet meer herkent in deze vorm van leiderschap.
    De problemen worden alleen maar groter.
    Vandaar, dat het “instituut” granman voor mij tot het verleden mag behoren.

  19. Zijn er geen koni’s marrons meer te vinden in het binnenland.
    Ze dragen wel de naam koni maar zijn ze echt koni?
    Ik weet zeker durf mijn handen in het vuur te steken all die marrons die terug willen naar het oude cultuur die kijken allemaal stiekem porno films op hun mobiel of laptop.
    Ze zuipen, ze feesten en beesten. Ze zijn allemaal van de batjaw clan. Me ne tak law san mi ne tak tak mi koni.
    If mi koni me waktie oen schrifie!

    groet,

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.