Keti Koti festival op 1 juli in Amsterdamse Oosterpark

15

Morgen, 1 juli 2014, vindt in Amsterdam het Keti Koti festival plaats in het Oosterpark. Het festival is de nationale herdenking in Nederland van de afschaffing van de slavernij. Keti Koti, een Surinaams begrip, betekent ‘Verbroken Ketenen’. Het symboliseert de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863 in de toenmalige koloniën Suriname en de Nederlandse Antillen en daarmee de afsluiting van een zwarte periode in de Nederlandse geschiedenis.

Het festival start ook dit jaar weer met een groots opgezette optocht van dansende mensen in traditionele kledij onder begeleiding van looporkesten en bazuinkoren: de ‘Bigi Spikri’ optocht. ‘Bigi Spikri’is een Surinaams begrip en betekent letterlijk ‘grote spiegel’. Tijdens een jaarlijkse feestelijke parade in Suriname liepen de uitgedoste mensen langs de winkeletalages van Paramaribo. De etalageruiten dienden als grote spiegels, waarin zij zichzelf bewonderden. De optocht start rond 10.00u bij het Waterlooplein in Amsterdam. Vanaf dit punt vertrekt de stoet richting het Oosterpark.

In het Oosterpark zijn er diverse podia waar live acts gepresenteerd zullen worden. De Jamaicaanse reggae ster Gyptian is de internationale hoofdact op het Keti Koti Festival 2014. Ook Suriname’s populairste kaseko-kaskawi band uit Suriname, Aptijt, is van de partij. Verder is er Antilliaanse salsa van de formatie ENOS onder leiding van Ompi Stefania. Sylvana simmons zal de nationale herdenking van de afschaffing van de slavernij presenteren.

Datum: dinsdag 1 juli 2014
Tijd: 11:00 – 21:00
Locatie: Oosterpark Amsterdam

- Advertentie -

15 REACTIES

  1. 30 juni 2014

    Ja, morgen heeft Amsterdam haar ‘Bigi Spikri’. De optocht waar een ieder die daaraan meedoet zich in die spiegel moet afvragen wat voor hem of haar de herdenking van de slavernij van de voorouders precies inhoudt.

    Moet het voor jou alleen feest zijn of moet je met behulp van die ‘spiegel’ jouw verleden, heden en geplande toekomst opnieuw laten uitlezen? Moet jij met die spiegel vaststellen hoe het gesteld is met de eenheid onder de Creolen en Blakamangs en hoe het beter zou kunnen?

    En hoe de ontwikkelingen, vanaf het moment na de afschaffing van de slavernij en verder via de 19e, 20e en 21e eeuw, t/m het leven hier in Nederland, hebben plaatsgevonden?

    Waarom dient deze ‘Bigi Spikri’ om alleen het beeld van de periode van de slavernij uit te beelden?

    Waarom wordt die ‘Bigi Spikri’ niet gebruikt voor het bewustmaken van deze nakomelingen van slaven en zo te begrijpen dat zij collectief en gericht moeten werken aan hun echte ontwikkeling en bevrijding, zeker hier in Nederland?
    Bika, a keti koti. Ma’ a keti no lusu. A taj ete na unu skien!!!!

    Srika had op 06 juni jl. al op een artikel van Keti Koti gereageerd.
    Zie nogmaals deze posting.

    06 juni 2014

    Daar gaan de Surineds weer! Keti Koti, Keti Koti !

    Een herdenking of een viering? Gemaaktheid of emotionele werkelijkheid? Vergenoegzaming of strijd?

    Maar laat Srika nu ter overdenking de vraag stellen, of het symbolisch begrip van Keti Koti de nazaten van de vrijgekomen slaven daadwerkelijk in doen en laten, in materiële en of geestelijke bewustwording, daadwerkelijk vrij heeft gemaakt.

    Zijn deze nazaten vrij door het symbolisch verbreken van de ketenen die toch nu 151 jaren aan hun armen of benen meegesleurd moeten worden, of zullen deze nazaten pas de echte vrijheid ervaren als de dag van ‘Keti Lusu’ zal aanbreken?
    Een nieuwe paradigma in het proces naar werkelijke bevrijding!

    ‘Bika, a keti koti. Ma a keti no lusu na den skien! A hebi fu na broko keti, den a tyari en srepi te tide. A keti no musu broko wawang, a keti mus’ lusu na den skien. Dan deng alla sa firie trutru fri!’ (Srika)

    Wie zal Srika de komende weken bijstaan om bovenvermelde boodschap te helpen overbrengen aan de leiders van deze nazaten, hier in Nederland en in Suriname?

    Opm.: Srika kan goed Surinaams praten, maar minder goed schrijven. Dus vergeef Srika hiervoor.
    Srika

  2. Keti koti. Hoeveel slaven waren destijds echt aan een ketting gebonden? Ik vermoed alleen enkele opstandige mannen. Anders hadden ze niet massaal weg kunnen vluchten, het bos in.

  3. Reageerders, odi odi.

    @Srika:
    Een heel goede reactie alsmede jouw verwijzing naar dat van 06/06/2014.

    En als aanvulling heb ik ook een vraag over het volgende.

    Ze zijn goed bezig met de Herdenkingsceremonie afschaffing van de “Slavernij”

    Versoberde ceremonie rond slaaf gemaakte Elieser
    26/06/2014 – (Bron-dwt) Stuart Rahan

    OUDERKERK A/D AMSTEL – Voorzitter Perez Jong Loi van stichting Opo Kondreman is niet te spreken over de manier waarop de Amsterdamse subsidieverstrekkers om zijn gegaan met de herdenkingsceremonie bij het graf van de (slaaf) gemaakte Elieser.
    Woensdag was de vijfde keer dat op de Joodse begraafplaats Beth Haïm in Ouderkerk aan de Amstel het graf van Elieser werd vereerd met ceremoniën en toespraken.

    Volgens mij zit deze voorzitter Perez Jong Loi te slapen.
    Hij dient het navolgende artikel uit Het Parool goed te lezen.

    Was (Elieser) een “slaaf” in Nederland?

    http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/3679350/2014/06/26/Symbool-van-slavernij-Elieser-is-eigenlijk-nooit-slaaf-geweest.dhtml

    En welk ‘graf’ gaat men straks gaan opzoeken in Nederland, waar een ‘slaaf’ begraven ligt?

    Reparatiecommissie eert liever Bolívar dan Kwakoe bij herdenking (afschaffing slavernij).
    27/06/2014 (Bron-dwt)

    Hoe komt deze (reparatiecommissie) in Suriname erbij om liever Bolivar te eren dan onze Kwakoe op 01/07/2014?

    Volgens mij heeft de voorzitter de heer Zundert een echte trauma.

  4. Er is hoop voor de zwarten. Zelfs de joden waren ooit slaven en zijn nu wereldheersers geworden. Alleen jammer voor de zwarten dat de Aliens niet meer openlijk ingrijpen. Tijdens de Farao regeringen vochten de Aliens hun geschil met de Farao’s uit door de joden tot heersers van het midden-oosten te maken, ten koste van de Egyptenaren.
    De 3 Abrahamic godsdiensten, christendom, jodendom en islam komen voort uit de zieke brein van de Aliens. Naarmate de mensen sterker werden, lieten ze deze Aliens links liggen. Alleen joden, moslims en christenen aanbidden nog de Aliengoden (Jahweh, Allah, Lucifer).

  5. Keti Koti is hypocriet. Anno 2014 bestaat nog steeds slavernij.

    In Nederland werken bijvoorbeeld Oost-Europeanen die door criminele organisaties naar ons land worden gelokt, hoge salarissen krijgen voorgespiegeld, maar daar door de schuld die ze opbouwen door ‘bemiddelings-‘, reis- en verblijfskosten, maar een schijntje van overhouden. Soms neemt de werkgever hun paspoort in beslag, waardoor ontsnappen onmogelijk is. Dit zijn de mensen die ervoor zorgen dat ons doosjes aardbeien en champignons zo goedkoop is in de supermarkt.

    We kennen ook de bekende voorbeelden van slavernij in de seksindustrie in Thailand en de diamantmijnen in Afrika. Maar het probleem is wereldwijd, en enorm. En ja ook in Suriname komt slavernij nog steeds voor, met name kinderarbeid. Sterker nog Suriname prijkt op de lijsten als het aan komt op kinderarbeid.

    Er is geen sprake van afschaffing van slavernij. Slavernij is hot.
    Geen enkele reden om de Oosterpark te gaan feesten.

  6. -Heden ten dagen komt er nog steeds slavernij voor en dat vind ik persoonlijk verschrikkelijk.

    @Fer.E, je schrijft::Hoe komt deze (reparatiecommissie) in Suriname erbij om liever Bolivar te eren dan onze Kwakoe op 01/07/2014?
    -Afgelopen zondag heb ik dit ook mogen vernemen via de radio dat kwakoe eigenlijk niet zoveel gedaan heeft.??
    Men zou ook graag het hele onderwijssysteem willen veranderen en zelfs de taal zodat alles van de koloniale tijd wordt weggewist.

    =Het volgende vraag ik mij dan even af::;:;gaan mensen ook hun NAAM veranderen als ze vinden dat zij tot vandaag met een trauma leven?????

    =Ik merk wel op dat velen die vooruit willen gaan zich niet met de slavernij bezig houden. Hoe zit het met al die halfbloedjes dan???

  7. 99% van de Hollanders kent dit deel van hun geschiedenis niet.
    Dat leert men niet op school, het staat niet in de boeken.
    Heel veel Hollanders weten niet waarom er een grote groep Surinamers in NL woont en waarom er in SU Nederlands wordt gesproken. Ze willen het ook niet weten want het is DE SCHANDE van de Lage Landen.
    Daarom is het goed dat er op 1 juli aandacht aan besteed wordt middels een Keti koti festival. Zo maken wij dat stuk geschiedenis dat angstvallig verborgen wordt gehouden, zichtbaar!

    Erkenning is het sleutelwoord voor Verlossing. En dat is er niet omdat het niet in de Nederlandsche schoolboeken staat. En dát is een schande! Het verzwijgen van je eigen geschiedenis, het onthouden van historische kennis voor de schooljeugd, uit schaamte……

  8. Tamara,

    Ik vind het prima als Keti Koti wordt gevierd en of dat nu in Nederland is met zoveel SuriNeds of in Suriname, het maakt mij niets uit.
    Ieder land heeft zo zijn eigen herdenkingsdagen, hoewel wij er in ons land wel heel veel hebben.
    Jij noemt erkenning als een belangrijke factor, de zou moeten worden beschreven in de Nederlandse geschiedenis boekjes ?
    Meen jij dat werkelijk ?
    Als dat zo is, ben je een struisvogel, die zijn of haar kop in het zand steekt.
    Ik wil je er even aan herinneren, dat in ons land op last van de regering de geschiedenis van de decembermoorden uit de schoolboeken is gehaald.
    Volgens mij is dat precies hetzelfde als waarvan je Nederland beschuldigt.
    Voor de rest wens ik iedereen een fantastisch Keti Koti feest.

  9. @Rudinho

    dat is dan precies wat @Tamara bedoelt.

    ze bedoelt recht voor een recht voor allen. zonder het zich te realiseren.

  10. Hollanders zijn zeer schijnheilig. Ze herdenken wel op 4 mei (of is het 5 mei) de slachtoffers van de Nazi’s, maar nooit herdenken ze de talrijke slachtoffers die ze zelf her en der in de wereld hebben gemaakt.
    Polen, Canadezen, Britten, Amerikanen worden herdacht en bedankt omdat ze gestreden hebben vor de ‘bevrijding’ van Europa, maar nooit een woord van dank aan Surinamers voor de aluminium voor de vliegtuigen, of aan de Brits-Indiers die 2 miljoen soldaten leverden voor de bevrijding van het Westen en waarvan er enkele honderdduizenden het leven lieten. Heb nog oude beelden gezien van Duitse concentratiekampen die bevrijd werden door Brits-Indiase leger eenheden. Maar alle credits gaat uitsluitend naar de blanken.
    De slavernij mag dan ten einde zijn, de slavernijmentaliteit nog lang niet!

  11. De slavernij valt niet goed te praten,maar aan de andere kant ben ik toch blij dat ik, in Suriname ben geboren en niet in donker Afrika.Mijn voorouders hebben zoals vele andere slaven onder geleden van de vernederingen en hondse behandelingen van de Kolinisatoren van destijds.Dankzij hun offers heb ik nu een goed leven in Suriname.Mijn kinderen zijn allemaal de deur uit, en hebben allemaal een goede baan ! Dit allemaal dankzij opa/oma die de zware tol hebben betaald als Slaven. Ik wens iedere Surinamer een prettige doch ook een gedenkwaardige dag toe,en vooral niet vergeten wat onze voorouders voor ons heeft betekend.

  12. Beste Rudinho,
    Het ene kwaad rechtvaardigt het andere niet!
    Bovendien vergelijk je hier een knippa met een watermeloen.
    Ik vind het ronduit pijnlijk en getuigen van respectloosheid t.o.v. onze voorouders om de decembermoorden te vergelijken met 400 jaar Slavernij.
    Een zeer scheve en onterechte vergelijking.
    Het verzwijgen van een misdaad als de decembermoorden is fout en slecht. Laat dat even duidelijk zijn. Maar er zijn gelukkig genoeg overlevenden om deze misdaad na te vertellen en door te geven aan het nageslacht. Er is één zekerheid dat dit stukje misdadige geschiedenis ooit wel in de schoolboeken komt te staan. Zodra deze regereing is afgetreden!
    NL verzwijgt hun misdadige gesch. al 151 jaar!
    Wie is hier de struisvogel???

  13. Tamara,

    Het ging mij niet om een vergelijking tussen de slavernij en de decembermoorden, maar om het principe, dat jij Nederland iets verwijt, waaraan Suriname zichzelf ook schuldig maakt.
    Overigens wordt in de Nederlandse canon over de geschiedenis wel degelijk aandacht besteed aan de gruweldaden tijdens de slavernij.
    Tenslotte denk ik, dat de nabestaanden van de decembermoorden het absoluut met jou oneens zullen zijn.

  14. Beste Rudinho,
    -Op welk punt zullen de nabestaanden het oneens met mij zijn?
    -Hoe durf jij te denken voor de nabestaanden? Een beetje respect is hier op zijn plaats, zou ik zeggen.

    De ene misdaad is de andere niet.
    Nogmaals, het gaat bij jou om het massaal verzwijgen van een misdaad. Hierbij vergelijk je het verzwijgen van een misdaad tegen de menselijkheid die zo immens groot is dat het niet te bevatten is, met het verzwijgen van één die er een peuleschil bij is. Dat het gaat om “het verzwijgen” heb ik heel goed begrepen.
    Je kunt “het verzwijgen” niet loskoppelen van de misdaad omdat de ene misdaad de andere niet is.

    Het volgende essentiële verschil is dat de misdaden door NL gepleegd door en voor het hele volk verzwegen worden en de misdaad door Bouterse gepleegd slechts door hem en zijn kornuiten verzwegen wordt.

    Met klem wil ik zeggen dat ik fel tegen het bewind en de 8 dec.moorden ben, ik heb er geen goed woord voor over. Jij probeert mij in een hoek te zetten waar ik niet thuis hoor. Doe dat niet, het is een zwaktebod.

  15. Rudinho,
    Het ene verwijt heft het andere niet op.
    Dat ik NL verwijt, betekent niet dat ik Suriname vrij pleit van de 8 dec.moorden.
    Het gewicht is niet hetzelfde. Daar gaat het mij om.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.