Brokopondo wil niet meer berooid achterblijven

22

PARAMARIBO, 20 mrt – In het district Brokopondo heeft men er genoeg van. De aanwezigheid van grote hoeveelheden mineralen heeft niet geleid tot ook maar een stukje welvaart. Er moet meer achterblijven, vindt districtscommissaris Yvonne Pinas.

Goud, hout, bouwmaterialen en zand, het wordt nu ,maar weggedragen. De bewoners van Brokopondo, meest nakomelingen van weggelopen slaven, hebben het trieste nakijken. “Er wordt bijna niets betaald aan belastingen, maar dat komt voor een groot deel ook door onwetendheid. De mensen (ondernemers, red.) weten niet dat ze moeten betalen”, zegt Pinas tegenover de Times of Suriname. En zo gaat het al jaren. Maar daar moet nu dus een eind aan komen.

Het districtsbestuur wil samen met de belastingdienst achter het geld aan. Volgens de wet op decentralisatie mogen de districten nu ook een eigen fonds beheren. Met het geld uit dit fonds, subsidies en royalty’s van ondernemingen, wordt dan ontwikkelingswerk gefinancierd. Het decentralisatieproces komt maar langzaam op gang, ook vanwege bureaucratie. Pinas gelooft heilig dat het goed komt en dat er genoeg geld komt voor vooruitgang.

- Advertentie -

22 REACTIES

  1. Kan alleen in Sur!, niet weten dat je belasting moet betalen. Ik heb daar nooit last van, maar dan wil je hier de belastingdienst ook niet op bezoek hebben. Een blauwe enveloppe en je hart staat stil.

  2. Zo,is er dan voor de bevolking van Brokopondo geen ander werk te doen behalve het zoeken naar goud,en ander mineralen..?
    Kunnen ze niet aan landbouw beginnen,kwekerij opzetten moeten zij zonodig gaan dieken en graven,,,
    Sjeesjes we leven al 4 eeuwen verder maar toch….
    Waar zij op een Wonder zitten te wachten slaan anderen hun slag!!!

  3. …en Brokopondo is geen eigendom van de weggelopen slaven maar van Suriname in zijn geheel!!
    Dus zij willen dat de ondernemers belasting moeten betalen zodat het geld hun tengoede komt ?!!
    Dan moeten zij in een natuurreservaat gaan wonen!!Stel je voor na 4 eeuwen zitten ze en heden blijven ze nog zitten!!!Hopende dat anderen het werk voor ze zal doen en zij n maar blijven zitten ,belasting centjes ontvangen….!!

  4. De regering moet een gedeelte van de binnenlandse inkomsten duurzaam investeren in het binnenland, niet met gratis stroom, kinderbijslag of eten alleen, maar ook met produktie…

    Paramaribo is al overvol, de ontwikkeling en industrialisering moet nu o.a. wat zuidelijker plaats gaan vinden…

  5. Brokopondo heeft natuurlijk gelijk. en nu zien hoe zij hun gelijk gaan verzilveren. laten zij zich voor de gek houden door brunswijk of gaan zij een verstandige kant op?

  6. Mensen die weinig van begrijpen. Nemen we een recent voorbeeld, de gastwinning in Groningen

  7. @ ray, snap ergens je redenatie, maar dit heeft weinig te maken met de slavernij. Als mensen weinig hangen aan de slavernij, zijn het binnenlandbewoners wel. Let wel, ze waren al veel langer vrij dan de rest. Ze kenden een “vrij” leven. Die mensen woonden in een gebied waar ze geenszins afhankelijk waren van de staat. Naar de stad wilden ze vaak niet en ze kwamen er uit noodzaak soms. Mensen (vooral vrouwen) waren toen al heel goed opgeleid. Men kwam naar de stad om te studeren (internaat) en ging weer terug om dat toe te passen. Dat gebied ligt nu 50 jaar op de bodem van een meer, bijna 30 dorpen zijn vergaan. Niets meer aan te doen, maar het wegslaan van mensen hun bodem/ basis is niet zonder gevolgen.Die mensen zijn vervolgens lang aan hun lot overgelaten. Nooit eerder waren deze mensen zo ontzettend verspreid over allerlei kleine, niet productieve dorpjes. En toen was daar de oorlog. De naweeen voelen we allemaal nog steeds, verre van positief. ‘k Zeg dat niet omdat ze zielig zijn, zo is het nu eenmaal gegaan. Los hiervan, het betalen van beslating, weliswaar aan Brokopondo of de staat, is niet meer dan logisch.

  8. Goed zo Brokopondo. Na jullie zal Saramacca wakker worden en staatsolie de nek omdraaien om hen ook te betalen.Recht voor een recht voor allen.

    Stelletje wilden.

  9. Mensen met een lagere intelligentie worden aangetrokken door een gedachtegoed omdat ze daar structuur en orde vinden. Deze ideologie is tegen verandering, waardoor er sneller vooroordelen ontwikkeld worden. Dat alles leidt dan weer tot racisme. Uiteindelijk worden ook de kinderen daardoor geïndoctrineerd.
    Wijlen Anil Ramdas, schreef eens dat het al heel wat is als de racist zijn hatelijke opmerkingen niet in je gezicht zegt.

  10. @Bella

    tja, Bella het is tijd dat de dorpsbewoners eindelijk de handen uit de mouwen steken. Waarom voelen zij dat zij speciale mensen zijn en anders dan de rest?
    Ze houden wel bij hoeveel aan mineralen en zand weggedragen wordt,kunnen zij dan ook niet hetzelfde doen?Ja toch ze kunnen ook gaan graven en verkopen. Voor Mijn part hoeven ze geen belasting af te dragen als het geld maar gebruikt wordt om hun woonplaats die welvaart te brengen die het nodig heeft.En Bella, zij hebben zelf ervoor gekozen om ver van de bewoonde wereld te gaan wonen.Ze vragen niet eens om gerechtigheid voor de Moiwana slachtoffers,dat doen wij voor ze.ze moeten ophouden zelfmedelijden te zoeken en minder aan emotioneel blackmail doen!
    Ze moeten werken Bella,netals de rest van ons.

  11. Ray, ben je achterlijk?

    Hun voorouders hebben er zeker voor gekozen om als slaven uit Afrika naar Suriname gebracht te worden, om daar op plantages vertroeteld te worden, zo erg dat ze het verblijf diep in het binnenland tussen gifslangen en malariamuggen verkozen boven het luie leventje op de plantages waar ze riante salarissen in de vorm van pakslaag ontvingen, daarna hebben ze ervoor gekozen om hun, met bloed zweet en tranen gestichte dorpen onder water te laten zetten, zodat vreemdelingen, van de met behulp van waterkracht opgewekte elektriciteit, rijk konden worden, ook hebben ze er zeker voor gekozen om les te krijgen van leraren met een boslandakte en nu hebben ze er zeker ook voor gekozen dat er goud- en houtconcessies in hun woonomgeving uitgegeven zijn waardoor zij, als ze het wagen om daar economische activiteiten te ontplooien, met geweren verdreven worden uit het gebied. Volgens jou gedragen ze zich als mensen die in de watten gelegd willen worden, waarom verwissel je niet van plaats met hen, zodat jij ook zo’n ‘bevoorrechte’ behandeling krijgt?

  12. Wat heeft mevr Pinas al die tijd gedaan? Heeft u zitten slapen? La me nie lakken vlouw Pimas. Samen met de regeerders die nu aan de macht zijn zou alles goed komen voor velen, vooral in het binnenland hahahahaa da faa waka now dang? NB met zoveel Marron vertegenwoordigers in het Su parlement, toch gebeurt er niks. Wanneer/waar gaat u mevr Pinas beginnen U heeft minder dan een jaar om zaken te doen, wat zou u willen/kunnen doen voor uw district, trouwens waar komt dat belastingkantoor te staan om dat geld te innen? Wie zal dit kantoor beveilingen tegen de binnen en buitenlandse rovers? Mevr Pinas suc6. We benne beniuwd. Odiiii.
    Glenny.

  13. @Henkes

    De bevolking van Brokopondo is geboren als vrij mens reeds eeuwen lang.De nazaten hebben alle kans gehad om zich te ontwikkelen na de afschaffing an de slavernij, De slaven van toen waren ook in de gelegenheid gesteld om de terugkeer naar Afrika te maken,maar ze gingen maar niet. Daar gaan ze toch niet masaal in de Sahara woestijn hun leven doorbrengen zonder te hoeven te werken onder de felle zon en schaarste aan voedsel? Nou het bos is een droomparadijs voor ze, Lekker schaduw,kreken om de was te doen en een duikje te nemen en ja lekker hengelen langs de oever in een hangmat. En o,jee een overvloed aan wild voor een lekkere maaltijd ,Nou zij hebben ervoor gekozen niemand heeft ze gedwongen daar te blijven.
    Long story short,
    het zijn individuen zoals jij die de nazaten eraan blijven herhinneren dat zij zichzelf niet als vrij mens moeten zien maar hun hele leven lang zich als slaven moeten voelen/gedragen!!En de nazaten zullen blij zijn met individuen zoals jij!
    Hallo wij leven in de wereld van de modern technologie ,een wereld waar een ieder werkt,waarom moet de ander groep die nooit heft gewerkt een special behandeling krijgen?!
    Ga jezelve voor de gek houden!!

  14. Je generaliseerd, niet alle boslandcreolen zijn hetzelfde. Ik heb het niet over Moiwana (dat waren Aukaners).En dat is echt wel zelf aangevochten. We hebben het over Brokopondo, waar de gevolgen van de oorlog ook voelbaar waren. Dat zijn (Saramaccaners), shame on you, niets met Moiwana. De mensen hebben ervoor gekozen om zover van de stad te gaan wonen? Schreef je dat nou echt? Dat heet vluchten, ray; weg van je onderdrukker. Vlucht je dan naar de stad? En alles wat ze zelf hebben gebouwd (ja zelf), is verzopen, maar dat is ook al twee keer eerder uitgelegd. Zoals ik ook al eerder zei: we hadden geen last van hen, totdat “wij” ze zijn gaan lastig vallen. Ik heb het binnenland en de mensen aardig gekend. Mijn moeder was een van die weinige mensen die zich niet te goed voelden om gewoon onderwijs te geven in de binnenland, tot aan de laatste dorpen toe. Daar kwam ik tijdens de grote vakanties. Door de rumoer moest ze weg. Ik denk niet dat je in de gaten hebt wat er in het binnenland van vandaag gebeurt. Eens Brazilianen geweren tegen je slaap en dat van je gezin zien houden? Iedereen krijgt vergunningen m.u.v. de bewoners van de gebieden, vraag maar aan de minister die zijn ambtenaren de schuld gaf van die “fout”. Ach laat maar

  15. Mi no sabi, als het op betalen aan komt, maar wel voorzieningen willen hebben als scholen, poli’s, electra, water, etc. dat weten ze wel, mooi schone taak voor Pina’s om ze duidelijkte maken dat alleen de zon voor niets opgaat en dat dat soort voorzieningen betaald moet worden uit belasting gelden en opbrengsten uit en van de grond, of geldt dat niet voor de binnenlandbewoners, maar wel voor de mensen in de stad en van de landbouwgebieden

  16. @Ray.
    Het heeft bij mensen met diepgewortelde vooroordelen eigenlijk geen zin om ze iets uit te willen leggen, jij bent er een van. Toch zal ik proberen je een beetje verstand bij te brengen, door hetgeen je geschreven hebt van commentaar te voorzien.

    1. Ray: “De bevolking van Brokopondo is geboren als vrij mens reeds eeuwen lang. De nazaten hebben alle kans gehad om zich te ontwikkelen na de afschaffing van de slavernij”.

    Ze zijn als vrije mensen geboren in een eeuwenlang geïsoleerd, afgelegen gebied diep in het oerwoud. Als men in deze moderne tijd een land economisch wil straffen dan wordt dat land geïsoleerd, meteen gaat het veel slechter met dat land (zie Iran, Cuba en nu Rusland), hoe denk je dan dat de mensen in Brokopondo alle kansen hadden om zich te ontwikkelen? Ik attendeerde je er al eerder op dat het onderwijs in het Binnenland niet geweldig was/is, wil je soms beweren dat die mensen daar voor hun eigen leraren hadden moeten zorgen om ze te scholen om in een moderne maatschappij te kunnen functioneren? Als je het gemist hebt; de huidige minister van onderwijs (Adhin) heeft het er net over gehad dat het onderwijs in het Binnenland eindelijk gelijkwaardig moet worden aan dat in het Kustgebied.

    2. Ray: “De slaven van toen waren ook in de gelegenheid gesteld om de terugkeer naar Afrika te maken,maar ze gingen maar niet”.
    Dit heb ik nog nooit eerder gehoord, je vergist je met de contract arbeiders, de slaven werden niet eens schadeloosgesteld, ze moesten na de afschaffing van de slavernij nog tien jaar onder staatstoezicht door blijven werken op de plantages. En waarom zouden de mensen die in Suriname geboren zijn terug willen naar Afrika, ze kennen Afrika niet, ze kennen Suriname. Heb je je ooit afgevraagd waarom er nog steeds zoveel Buru’s (nakomelingen van Nederlandse kolonisten) in Suriname wonen, dat Surinamers niet naar de Sahara willen verhuizen is begrijpelijk, maar waarom willen de Buru’s niet allemaal terug naar Nederland? Omdat ze Surinamers zijn, ze kennen Suriname en ze hebben het niet slecht in Suriname, dat komt o.a. omdat zij in tegenstelling tot de mensen in Brokopondo wel grote lappen grond in eigendom kregen en niet geisoleerd woonden/wonen, ze kwamen in de buurt van de stad wonen en daar hadden ze inderdaad mogelijkheden om zich te ontwikkelen, de mensen in Brokopondo zijn/waren tot voor kort nog geïsoleerd. Wilders mag het nog zo hard roepen, vrijwillig zullen de Marokkanen, Surinamers enz. die in Nederland geboren zijn niet vertrekken naar het land waar hun ouders vandaan kwamen.

    3. Ray: “Nou het bos is een droomparadijs voor ze”.
    Jij hebt duidelijk nog nooit in het bos geleefd (een weekend in een soela doorbrengen is wat anders), waarom zou het bos een paradijs voor ze zijn? Waarom is het bos geen paradijs voor de rest van de Surinamers, ik heb je al eerder gevraagd of je niet met hen wil ruilen, het leventje dat jij schets is toch gelijk aan leven in Luilekkerland? Dit land komt alleen in sprookjes voor (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Luilekkerland ) alleen mensen/Surinamers die gek zijn zouden niet met hen willen ruilen.

    4. Ray: “Nou zij hebben ervoor gekozen niemand heeft ze gedwongen daar te blijven”. En “het zijn individuen zoals jij die de nazaten eraan blijven herinneren dat zij zichzelf niet als vrij mens moeten zien maar hun hele leven lang zich als slaven moeten voelen/gedragen!!”

    De mensen uit Afrika zijn gedwongen naar Suriname gebracht, een deel van hen is door het slechte leven op de plantages gedwongen om te vluchten naar het bos. Kan het niet tot je doordringen dat ze er niet vrijwillig voor gekozen hebben om daar te gaan wonen? Marrons wilden/willen per definitie geen slaaf zijn daarom gingen ze in een voor hen vreemde en gevaarlijke omgeving (zeker geen Luilekkerland) wonen. En jij schijnt te denken dat alle materiële behoeften die slaven hadden/hebben bevredigd werden/worden door hun meesters, ik zie slaven al tegen hun meester zeggen; meester ik wil elke dag een viergangen maaltijd met wijn hebben, een driedelig pak, schoenen en als het even kan een buitenboordmotor enz., en jij als meester moet daarvoor zorgen anders werk ik niet voor je op je plantage. De meesters hebben dat allemaal gedaan en daarom denken de nakomelingen van die slaven dat ze alles nog steeds gratis moeten krijgen. Toen de marrons in het bos zijn gaan wonen stonden ze er zeker op dat hun voormalige meesters hun kostgrondjes voor hen kwamen bewerken, hun hutten en korjalen voor hen kwamen bouwen want zelf waren ze daar te lui voor, hoe komt het volgens jou dan dat ze tot de dag van vandaag overleefd hebben in het bos als ze de handen niet zelf uit de mouwen wilden/willen steken? Dat politici tijdens verkiezingstijd met cadeautjes strooien doen ze niet alleen in het binnenland en na de verkiezingen zijn ze zeker niet bereid dat lang te blijven doen, als men zou wachten tot de volgende verkiezing en de handen niet uit de mouwen zou steken zouden alle Surinamers al lang dood zijn.

    Buitenstaanders krijgen in Brokopondo concessies, daarom kunnen en mogen de Marrons daar geen economische activiteiten meer ontplooien in hun eigen woonomgeving, Brunswijk ook een Marron ontplooit ze wel in Marowijne en is daardoor een van de rijkste mensen van Suriname geworden, hij krijgt als parlementariër een riant salaris, maar toch gaat hij niet in zijn hangmat liggen, hij kapt het bos leeg en heeft daarnaast goudconcessies. Jij hebt uit het openingsartikel niet kunnen/willen halen dat de concessies in dat Brokopondo in handen gekomen zijn van buitenstaanders.

    Ray, nogmaals jouw beweringen zijn ontsproten aan een brein dat niet veel feitelijke kennis bevat, een brein dat bovendien vol zit met vooroordelen.

  17. @Henkes

    Arme Henkes we leven 4 eeuwen later en nog steeds heb jij het gevoel alsof de nazaten alles GRATIS verdienen!!!
    De nazaten zijn sterke en gezonde mensen,ze lijken op bodybuilders,maar weigeren te gaan werken voor hun brood!
    Dankzij jou voelen zij dat zij met een beetje zelfmedelij alles gratis verdienen !

    Ook de chinezen,hindostanen en javanen warden onder valse voorwendselen naar Suriname gehaald om te werken voor een centje,dubbeltje en kwartje!
    Ze werden niet ondergebracht in 5 sterren hotels maar in onermbarlijke krotten woningen!Desondanks hebben ze niet geklaagd maar doorgezet. Als het leven moeilijk geweest zou zijn ,zouden de weggelopen slaven gekozen hebben voor de stad en niet het bos!

    HEEFT JE HELD BRUNSWIJK OOIT GEWERKT OM RIJK TE WORDEN??!!
    Hij heeft zichzelve een GOUDMIJN cadeau gemaakt en God alleen weet hoeveel geheime goudmijnen hij nog heeft!!!

    Heb jij ooit gehoort dat Brunsie een baan heeft gehad bij de overheid,betaalt deze ‘rijke’ marron ooit belastingen?Weet hij wat belasting betalen betekent!!?
    DE marron komt nooit op voorzich zelf ,ze zijn na 4 eeuwen nog afhankelijk van anderen!!
    Sjeesjes je denkt dar rijke brunsie als niet geschoolde parlementarier zomaar,in een hangmat gaat liggen in het bos!!??Je denkt dat hij het makelijke leven als parlementarier moet opgeven en terug moet gaan naar het bos?!!Alleen als het komt om te stemmen voelt hij zich een marron,dit noemen wij verkiezings blackmail, en dan gaan huilen bij de overage nazaten en ze hemel op aarde beloven en stemmen vergaren en dan wegwezen, That’s all dat brunsie doet!!
    Ik denk dat jij je liever verkiesbaar kan stellen als president van de MAARONS !!
    Kan je ze dan ook eeuwig wijs maken dat ze geboren zijn om nooit te WERKEN.Zelfmedelij zal hun noch jou een centimetertje voorruit brengen,okay!

  18. …en henkes,
    dat de nazaten nog steeds afhankelijk zijn hier een bewijs ,
    na 4 eeuwen zijn de nazaten nog afhankelijk van hun voorouders dit keertje in de vorm van SMARTE GELD!!
    Ze hopen dat zij uit het lijden van hun voorvaderen SMARTE geld uitgekeerd zullen lkrijgen zodat zij,de nazaten, ervan gaan kunnen genieten. Een dorps school of kliniek gaan ze niet oprichen ,nee,nee, dat kunnen ze aan rijke brunsie gevraagd hebben , neen hoor die smarte geld hebben ze nodig om disco’s te bezoeken en te genieten van het nachtleven in de stad!Het zal je hard aankomen deze woorden maar echt er is geen andere manier om je het anders uit te leggen.

    Het zijn trouwens de nazaten die de zielen van hun voorouders blijven verstoren,soms om te rechtvaardigen in naam van hun voorouders ,waarom na 4 eeuwen hun nazaten niet hoeven te werken en alles gratis verdienen en dan weer een ander keertje om smarte geld te ontvangen in naam van hun voorouders.

  19. Ray, jij hebt zo te zien ook les gehad van onbevoegde onderwijzers met een boslandakte, begrijpend lezen kun je in ieder geval niet en logisch redeneren kun je ook al niet. Het heeft geen zin om met jou van gedachten te wisselen, we praten gewoon langs elkaar heen, waar haal je b.v. uit wat ik heb gezegd dat ik Brunswijk als held zie? Ik haalde hem slechts aan omdat hij een Marron is, Marrons houden volgens jou slechts hun hand op, terwijl Brunswijk, die wel concessies heeft, hoe hij eraan gekomen is is niet belangrijk (de andere concessiehouders hebben vaak ook niet op een eerlijke manier gekregen) Brunseijk is als Marron wel heel erg ondernemend bezig. En als jij het over nazaten wil hebben dan moet je de Marrons en de Creolen niet op een hoop gooien omdat ze toevallig beiden van Afrikanen afstammen, hun ontwikkeling is verschillend geweest, de ene groep geïsoleerd in het oerwoud, de andere groep in de stad, als je eenmaal in het bos woont is het heel moeilijk om in de stad te komen wonen, ze hebben de vaardigheden die je in de stad nodig hebt om een goed leven te kunnen leiden nog niet, ze moeten dan op de onderste tree van de maatschappij beginnen, het duurt heel lang voordat ze net als andere migranten geëmancipeerd en aangepast zijn, maar dat zal op den duur zeker ook gebeuren.

    Ray, je weet niet eens wat je het ene moment beweerd hebt; waarom zou ik b.v. de president van de Marrons moeten worden om ze wijs te maken dat ze niet hoeven te werken, ze doen volgens jou toch al niet anders? Wanneer je beter kunt redeneren zullen we verder van gedachten wisselen nu heeft het totaal geen zin.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.